Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

Euronav BE0003816338

Laatste koers (eur)

15,260
  • Verschill

    -0,220 -1,42%
  • Volume

    29.779 Gem. (3M) 227K
  • Bied

    15,250  
  • Laat

    15,700  
+ Toevoegen aan watchlist

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 797 798 799 800 801 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 april 2021 20:32
    Nederlandse koopvaardijschepen die door de Golf van Aden varen, mogen vanaf 1 januari volgend jaar onder voorwaarden gewapende particuliere beveiligers aan boord hebben. Het demissionaire kabinet heeft met een wetswijziging ingestemd die dat mogelijk moet maken. De Eerste en Tweede Kamer moeten het nog wel goedkeuren.

    :)
    Dus ?
    Geef lessen Militaire- & Marine training aan de Hogere Zeevaartschool.
    :)
    Een VLCC met torpedo's
    :)
  2. forum rang 4 boothram 3 april 2021 14:02
    om de vlootwaarde van euronav te bepalen kan men in de boeken kijken, maar er zijn 2 alternatieve methodes
    - uitgaan van de 2dehandstarieven op sites als compaas of fearnleys...
    ik kom zo aan een vlootwaarde van (39 vlcc in ieigen bezit, zonder vplus/ulcc fso...)
    de boten in lease staan apart in de boeken
    Met de nieuwbouw erbij en 2016= 5 jaar oud (onderwaardering, moet eerde 4,75 jaar zijn...) zijn de vlcc 2382 miljoen $ waard : de nieuwe aan 94 milj (de helft van die waarde zijn vlcc van 2015 of later). - voor de direct inzetbare ieuwe boten is scrubber-premie en directe beschikbaarheid toegevoegd aan de nieuwbouwwaarde 86 miljoen, 95 milj...
    Desuezmax vloot wordt gewaardeerd op 811 miljoen voor 24.5 suezmax... de duurste 4 hebben time charters: ze zijn hier gewaaardeerd aan 65 miljoen gezien de scrubbers en tc contracten
    de fso/ulcc schat ik op 340 miljoen ... 12 jaar contracten voor vlcc = 240 miljoenen ook vplus in gebruik..., elk 50 miljoen
    de totale actuele vlootwaarde 1/4/1951 bedragt daardoor2385+340+811= 3536 miljoen
    Er wordt aangenomen dat voor de nieuwvouw de totale waarde in de boeken staat
    Het gebruik van de LTAV methode geeft gelijkwaardige evaluaties.
    de boekwaard van de vloot nieuwbouw inbegrepen is na aftrek van de kwartaalafschrijving lager dan 3 miljard.
    'equity accounted investees'' is slechts 100 miljoen, dus ik denk dat de FSO bij de geconsolideerde vloot geboekt zijn, en dat die 100 miljoen is voor tankers international ..
    voor de nieuwbouw is het mogelijk dat een deeltje nog niet in de boeken stond: de nieuwbouw stond er voor 207 miljoen geboekt, het verschil van 150 miljoennog te betalen wordt bijgeteeld, zodat de boekwaarde uitkomt op 3 150 miljoen
    Het verschil is nog zowat 2$ per uitstaand aandeel aandeel
    Rekening houdend met die onderaardering en een actuele boekwaarde na een geanticipeerd kwartaalverlies van 0,2 $ per aandeel voor 203 miljoen aandelen,2.312 - 40= 2272
    dat brengt de NAV van euronav op 2+11,2 13,2
    (dit hudt in na verlies gemaakt werd zoals door de analisten geanticipeerd over q1
    zonder rekening te houden met andere elementen uit q1 (als bv. de lease operatie of de bunker-meerwaarde van 25 miljoen ... misschien zittend in de resultaten van de analisten

    aan 9$ per aandeel is een onderwaardering van 4,2$ 46%....
    leverage? hierbij kan je de lease and saleback delen vergeten,: dit is geen leverage op de vloot, maar doordlopend, voor een zeer groot deel binnen het jaar, het gaat dus om hoop en al 4$ per aandeel... voor een vloot van bijna 19$ per aandeel..
    Indien euronav niet doorgaat met de aankoop van eigen aandelen... dan hebben ze iets beter op het oog de winst die ze kunnen doen op de aankoop van eigen aandelen is relatief onbelangrijk, in verglijking met voordelen uit fusies en synergieeen ...dan doorgaan met elk jaar 10% kopen natuurlijk...De aangekoschte aandelen moeten natuurlijk 'bijna' even veel ondergewaardeerd zijn...
    Een fusie met intsw? als die 12$ per aandeel bieden, voor de helft in aandelen, en mits verkoop van de fso voor 700 miljoen...WAW...


  3. forum rang 4 aossa 3 april 2021 17:35
    "natuurlijk"... "bijna" ... "geloof" ik jou!

    Schat zet even de scubber aan, het is paaszaterdag...
  4. Winny70 3 april 2021 17:48
    2020 zeer mooi dividend gekregen, nu alleen nog alles nog op gang komen na corona. Olieproductie word volgende maand terug opgedreven.
    Gewoon wat geduld
  5. Vavli 5 april 2021 13:24
    [Modbreak IEX: Gelieve hier geen IEX Premium content te plaatsen, bericht is bij dezen verwijderd.]
  6. Donatello 5 april 2021 18:45
    Hogere olieproductie brengt klein beetje verlichting voor tankersector
    De geleidelijke afbouw van de productiebeperkingen die de OPEC+ doorvoert, is een opsteker voor de tankersector. De impact blijft echter beperkt, meent Euronav-woordvoerder Brian Gallagher.

    De vergadering van de OPEC+ van donderdag leverde een verrassend resultaat op. In plaats van de al zowat een jaar geldende productiebeperkingen door te trekken, besloten de olielanden onverwacht de productie in stappen te verhogen vanaf mei. Tegen juli zullen de 13 OPEC-landen en tien andere olieproducenten (waaronder Rusland) ruim 2 miljoen vaten ruwe olie extra bovenhalen. Daarmee is een kwart van de beperkingen ongedaan gemaakt.

    Dat zou goed nieuws moeten zijn voor tankeroperatoren aangezien er meer ladingen komen. ‘Het is een aangename, zij het kleine verrassing’, zegt Gallagher. ‘Het is zeker positief dat de productie toeneemt. Niettemin blijft nog een groot deel van de productiebeperkingen buiten schot.’ Hij noemt het wel een goede zaak voor de tankersector dat er nu drie maanden visibiliteit is.

    Het aandeel Euronav kon vorige donderdag in Brussel niet meer reageren op het nieuws, maar wel in New York. Daar ging de koers 0,8 procent hoger. Op Goede Vrijdag was er noch in Brussel noch in New York handel. Maandag was Wall Street wel open en bleef het aandeel Euronav zo goed als stabiel

    Uitdagende marktomstandigheden
    Ook al komt er iets meer olie op de markt, de problemen van de tankersector zijn nog lang niet voorbij. In het persbericht van vorige week over de definitieve jaarresultaten wond CEO Hugo De Stoop van Euronav er geen doekjes om: ‘De huidige marktomstandigheden zijn bij de meest uitdagende in de recente geschiedenis van olietankerrederijen.'

    Door de coronapandemie en de lockdowns is de vraag naar olie sterk gedaald, waarop de OPEC+ zijn productie verminderde. Het gevolg is een tankermarkt die uit balans is: te veel schepen jagen op te weinig ladingen. Dat resulteert in extreem lage vrachttarieven voor VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 320.000 ton) en Suezmax-tankers (120.000 tot 200.000 ton), de twee tankertypes die het gros van Euronavs vloot uitmaken. De derde coronagolf die in Europa woedt, heeft de heropening van de economie - en het herstel van de vraag naar olie - bovendien met enkele maanden vertraagd.

    Overaanbod
    De productieverhoging met 2 miljoen vaten per dag is een goede zaak voor het sentiment, maar zal de vrachttarieven - die een stuk onder het break-evenpunt liggen - niet sterk doen opveren, verwacht Gallagher. Een extra volume van 2 miljoen vaten per dag stemt overeen met 60 VLCC-ladingen per maand. Daar staat tegenover dat er momenteel een overaanbod van tonnage is van meer dan 30 procent, of zowat 250 supertankers.

    De recente blokkade van het Suezkanaal heeft de tankervrachttarieven wat doen stijgen, maar onvoldoende om ze winstgevend te maken, zegt Gallagher. Er kwamen geen schepen van Euronav vast te zitten. ‘Vooral kleinere tankers varen door het Suezkanaal.’ De verwachting van Euronav blijft onveranderd: een herstel van de vrachttarieven vanaf het derde kwartaal.

    Gallagher wijst wel nog op een positief gegeven: de stijging van de staalprijzen. Die maken het niet alleen interessanter om oudere schepen te verschroten maar doen ook de waarde van de vloot stijgen. In zijn recentste presentatie toont Euronav aan dat er een correlatie van 85 procent is tussen de beurskoers van een tankerrederij en de staalprijzen. De correlatie tussen de koers en de vrachttarieven is met 56 procent een stuk minder.
  7. forum rang 4 boothram 8 april 2021 11:09
    Ik denk dat men wel niet zal investeren in teveel vlcc....Maar de raffinaderijen zullen wel zorgen dat er genoeg zijn. Sommigen deden dat door zelf te kopen, anderen door eerder dure langetermijncontracten..; Mijn verwachting is dat die dure langetermijncontracten wel marktconform zijn, m.a.w. dat ze zowat overeenkomen met wat de spotmarkt op die termijn te bieden heeft.
    Het is hoogst speculatief...

    Er is nu een overbod van 250 'supertankers' ... De suezmax doe ook mee in het aanbod suoertankers...
    Maar als het alleen vlcc betreft... die 250 is dan wel enorm, maar er verdwijnen wellicht ook 250 naar scrap in de komende 3 jaren.
    Het aanbod van de nieuwe (120?) moet dan volstaan om seizoenspieken en marktherstel op te vangen. indien beide veranwoordelijk zijn voor 60 vlcc... dan is er geen schip teveel tijdens de peik... en reken dan maar op extra verplaatsingen en er mogen niet teveel trajectverlengingen zijn... schpen die zich op langere afstanden bevoorraden, strategisch bv.
    Ik denk 'als men nog in nieuwbouw investeert is dat minimaal, want ok voor de komende 10 jaar...maar daarna, wat is die overvloed van nieuwbouw nog waard? Daarom, men zal he maar minimaal doen, en op middellange termijn 2 a 10 jaar, zal er eerder schaarste zijn aan vlcc dan overschot...anders is men onverantwoord bezig...
  8. [verwijderd] 11 april 2021 18:10
    Eerste reactie,

    Euronav stelt zelf, een bepaald deel van de winst uit te betalen als dividend!
    Ze bepalen laatst dat de helft “aan de aandeelhouder” uitbetaald zal worden onder de vorm van het inkopen van eigen aandelen.
    Vandaag doen ze dat niet? Als aandeelhouder vind ik dit, ongeacht of dit al dan niet goed is voor de onderneming, (Ik las hier dat ze daarmee een schip zouden kunnen kopen?!?!... maar dat is niet wat euronav de aandeelhouder belooft...), een soort diefstal. Het beloofde aandeel van de winst werd niet uitgekeerd en er gebeurt vandaag niks mee! Wat de uitleg ook is. Ik voel dit aan als een inbreuk op mijn verwachtingen als belegger.
  9. Vavli 11 april 2021 20:01
    quote:

    Mickke schreef op 11 april 2021 18:10:

    Eerste reactie,

    Euronav stelt zelf, een bepaald deel van de winst uit te betalen als dividend!
    Ze bepalen laatst dat de helft “aan de aandeelhouder” uitbetaald zal worden onder de vorm van het inkopen van eigen aandelen.
    Vandaag doen ze dat niet? Als aandeelhouder vind ik dit, ongeacht of dit al dan niet goed is voor de onderneming, (Ik las hier dat ze daarmee een schip zouden kunnen kopen?!?!... maar dat is niet wat euronav de aandeelhouder belooft...), een soort diefstal. Het beloofde aandeel van de winst werd niet uitgekeerd en er gebeurt vandaag niks mee! Wat de uitleg ook is. Ik voel dit aan als een inbreuk op mijn verwachtingen als belegger.
    Ze hebben de helft gereserveerd om aandelen in te kopen. Dat hebben ze gecommuniceerd. Euronav heeft voor die aankoop geen datum als deadline gesteld. Ze zullen het op het geschikte moment inkopen, en maar goed ook. Als de koers blijft stijgen,zullen ze de reserve misschien terug vrijmaken om uit te keren als dividend, who knows? Wat mij betreft is het zeker geen woordbreuk.
  10. forum rang 4 boothram 11 april 2021 23:17
    Zij hebben, ook zonder winst, nog een uitbetaalbaar deel gereserveerde winst. Wat het betekent dat ze niet uitbetalen, via aandeleninkoop kan veel redenen hebben
    - ze vinden de koers te hoog...: dan heb je nog de mogelijkheid dat ze hopen op betere koersen, of bertere aankoopvoorwarden... indien je een bepaald vollume wil kopen zonder de markt te beinvloeden, moet je 'alleeen' zijn in de markt... Indien je ziet dat iemand anders net iets meer biedt...dan wacht je op betere tijden..
    - ze hebben misschien iets anders op het oog: dan moeten ze voldoende liquiditeit aanhouden. Ook al is hun NAV 14.2en hun koers 30% lager... Als ze hun eigen aandelen opkopen moeten ze misschien wel hoger bieden...tewijl ze die aankopp kunnen uitstellen, en iets kopen die wel wat duurder is, maar bepaalde synergiën biedt... en daarna kunnen ze misschien nog meer aankopen...
    - ze beogen een aandelenruil...waarna ze wellicht betere aankoopprijzen kunnen bekomen door met aankopen de ruil te ondersteunen.
    enkele bareboat contracten lopen ten einde...Ook het krediet op de fso: en een dure lening...na 2023 nog nauwelijks intrestkosten!!
    misschien moet dat helemaal van de baan, om een nog veel grotere liquiditeitspositie te benutten...
  11. D'ieteren 12 april 2021 08:45
    12/04/2021
    Nieuwe kredietfaciliteit voor Euronav

    (ABM FN) Euronav heeft een nieuwe kredietfaciliteit ter waarde van 80 miljoen euro gesloten. Dit maakte de Antwerpse reder maandag bekend.

    De faciliteit, gesloten met een reeks banken, heeft een looptijd van drie jaar en kent een duurzaamheidscomponent. Ook kan de faciliteit nog twee keer met één jaar worden verlengd.

    Via deze flexibele financiering kan de onderneming haar financiële buffers voor het dagelijkse cashbeheer versterken, aldus Euronav.

    Door: ABM Financial News.
  12. forum rang 7 JdeFL 12 april 2021 08:56
    quote:

    Mickke schreef op 11 april 2021 18:10:

    ... op mijn verwachtingen als belegger.
    Wat het dividend betreft, ze zeggen al een tiental jaren van alles, en 3 maanden later doen ze het telkens toch weer anders. Dat zou in je verwachtingen ingecalculeerd moeten zitten.
    En dat zal zeker op de beurskoers wegen....
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 797 798 799 800 801 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht