Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

NEL ASA NO0010081235

Laatste koers (nok)

5,668
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    0
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

NEL ASA 2021

3.100 Posts
Pagina: «« 1 ... 86 87 88 89 90 ... 155 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 juni 2021 11:49
    quote:

    evenaar schreef op 2 juni 2021 11:25:

    Bovendien lees ik weinig over NEL als het gaat om technische innovaties. Baanbrekende ontwikkelingen die de efficiëntie van elektrolyse verhogen zoals bijvoorbeeld E-tac dat zou kunnen (https://www.h2pro.co/technology).

    Efficiëntie is trouwens niet alles. Kijk maar naar de zonnepanelen, die zitten ook niet op de 80-99%. Toch zijn die rendabel voor mij als particulier, zelfs zonder subsidie.
    NEL geeft bijna niks uit aan research en development, dus ze doen alleen standaardwerk.
  2. forum rang 6 'belegger'' 2 juni 2021 12:39
    quote:

    evenaar schreef op 2 juni 2021 10:49:

    Ik deel niet de mening van Sparebank 1 dat NEL marktleider kan worden. Grote traditionele bedrijven zijn m.i. beter in staat om de markt over te nemen als deze lucratief worden.
    Ik denk dat bedrijven als Siemens en BASF een beter netwerk hebben en opdrachtgevers een 'betere' deal kunnen voorschotelen. De macht van het concern speelt een grotere rol dan de techniek.

    Het lijkt mij eerder dat NEL een overnamekandidaat is. Persoonlijk zou ik dat jammer vinden, ben toch voor de underdog :-).
    Zie bijvoorbeeld hoe NEL en Cummins met elkaar concurreren bij Iberdrola. Alleen valt het minder op als grote partijen naast hun andere producten een paar elektrolyzers verkopen. Ik wil niet speculeren op wie als winnaar uit de bus zal komen en/of wie wie overneemt, maar het krachtenveld tussen groot en klein lijkt mij zeker iets om rekening mee te houden. En net als jij gun ik het NEL van harte.
  3. Jorry 2 juni 2021 12:45
    Vandaag om 5:35 uur35
    Berichtweergaven: 554



    Meest recentelijk moest NEL Asa (ISIN: NO0010081235) toezien hoe grote elektrolyse- orders de Noren passeerden. En in de reeks van teleurstellingen kwam vorige week nog een dieptepunt met het einde van Iberdrola's reeds geplande bestelling van 200 MW .

    Pech? Fout gemaakt? Te veilig gevoeld? In ieder geval werd het ook de laatste investeerder duidelijk: Nel mag dan technologisch “ver vooruit” zijn, de H2-markt is nu zo lucratief door de miljardeninitiatieven wereldwijd dat nieuwe spelers de markt opdringen. Soms met sterke bedrijven op de achtergrond. En met ervaring en competentie voor het uitvoeren van grote projecten. Precies wat voorheen nauwelijks nodig was. Tot nu toe ging het meer om de levering van een elektrolyse-installatie van 2 MW of wellicht een project van 20 MW als 'het grootste systeem ter wereld'.
    Maar de tijden zijn voorbij - nu komen 300 MW-systemen, zoals in het West Coast-project, of zelfs systemen in het GW-gebied in het spel

    En Nel is eigenlijk op de goede weg: in Heroya bouwen ze - naar eigen zeggen - 's werelds eerste serieproductie van elektrolysers. Er wordt gestreefd naar een productiecapaciteit van 500 MW per productieserie. Het doel is om tegen eind 2021 500 MW op te wekken; het doelvermogen is 2 GW jaarproductie.
  4. forum rang 6 'belegger'' 2 juni 2021 12:55
    quote:

    Jorry schreef op 2 juni 2021 12:45:

    En Nel is eigenlijk op de goede weg: in Heroya bouwen ze - naar eigen zeggen - 's werelds eerste serieproductie van elektrolysers. Er wordt gestreefd naar een productiecapaciteit van 500 MW per productieserie. Het doel is om tegen eind 2021 500 MW op te wekken; het doelvermogen is 2 GW jaarproductie.
    Met de kanttekening dat dit gaat om Alkaline. De productiecapaciteit van PEM-elektrolyzers blijft achter.
  5. [verwijderd] 2 juni 2021 15:13
    PEM elektrolyse heeft als voordeel dat de stroomdichtheid groter is dan dat van alkaline elektrolysers. Dit betekend dat deze geschikter zijn voor duurzame energie aangezien je daarmee te maken hebt met stroompieken. Een PEM elektrolyser is een redelijk eenvoudig systeem, echter zijn er duurdere grondstoffen nodig voor de productie van dergelijke systemen.

    Alkaline bestaat veel langer, Nel is hier ooit mee begonnen. Alkaline elektrolysers zijn goedkoper en ze gaan langer mee. Echter is het systeem van een alkaline elektrolyser technisch ingewikkelder en daarom is het onderhoudt kostbaarder. Ook zijn deze systemen groter in vorm, maar ze zijn beter toepasbaar op kleine schaal.

    De afgelopen jaren wordt het beeld gecreëerd dat PEM elektrolysers efficiënter en beter toepasbaar zijn voor duurzame energie. Hier zit zeker een kern van waarheid in, omdat de PEM elektrolyser een iets dynamischer gedrag vertoont. Echter wordt er veel onderzoek gedaan naar het typassen van elektrolysers op grote schaal. Hieruit is gebleken dat alkaline elektrolysers ook hoge stroomdichtheden kunnen bereiken.

    Edit: NEL beweert dan de fabriek in heroya volledig automatisch is.
    nelhydrogen.com/wp-content/uploads/20...

    Deze industrie staat in zijn kinderschoenen, omdat dit nog niet op grote schaal toegepast wordt en er wordt nog veel onderzoek naar gedaan. Het fabriceren van elektrolysers wordt nog veelal met de hand gedaan en het wordt pas echt interessant als deze elektrolysers in massa-productie gaan.

    Volgensmij wordt er vaak vergeten dat NEL ook refueling oplossingen biedt, dit is een markt die nog heel interessant wordt de komende jaren en dit kan in eens heel hard gaan (kijk naar bijvoorbeeld fastned).

    Bronnen:
    www.waterstofnet.eu/nl/nieuws/alkalin...
    pv-magazine-usa.com/2020/03/26/electr...,one%20hour%20at%20around%20%247%2C600.
    iopscience.iop.org/article/10.1088/17...,%2Dpole%20spacing%5B4%5D.
  6. [verwijderd] 2 juni 2021 15:51
    Misschien ook leuk om te weten, vaak zie je op het land en zeker op zee windmolens in groepen staan. Is het je wel eens opgevallen dat er geregeld zeker één van de windmolens stil staat? Windmolens worden vaak stilgezet omdat er op dat moment geen behoefte is aan de elektriciteit op het net.

    Hoe mooi zou het zijn om elektrolyse systemen daar te plaatsen en de windmolens gewoon te laten draaien, zodat er waterstof opgewekt wordt? Hier wordt al mee getest.
    fuelcellsworks.com/news/aeg-power-sol...
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 juni 2021 15:59
    quote:

    Rikkerto schreef op 2 juni 2021 15:51:

    Misschien ook leuk om te weten, vaak zie je op het land en zeker op zee windmolens in groepen staan. Is het je wel eens opgevallen dat er geregeld zeker één van de windmolens stil staat? Windmolens worden vaak stilgezet omdat er op dat moment geen behoefte is aan de elektriciteit op het net.

    Hoe mooi zou het zijn om elektrolyse systemen daar te plaatsen en de windmolens gewoon te laten draaien, zodat er waterstof opgewekt wordt? Hier wordt al mee getest.
    fuelcellsworks.com/news/aeg-power-sol...
    Bij dit systeem blijft er slechts ca 30% van de stroom over.

    Het is altijd slimmer en goedkoper om de stroom op te slaan in een batterij op het land.
    B.v. in een vanadiumbatterij.
  8. [verwijderd] 2 juni 2021 16:26
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 2 juni 2021 15:59:

    [...]
    Bij dit systeem blijft er slechts ca 30% van de stroom over.

    Het is altijd slimmer en goedkoper om de stroom op te slaan in een batterij op het land.
    B.v. in een vanadiumbatterij.

    Ten eerste, dit zie ik je vaker zeggen. Heb je een bron? Inderdaad op internet wordt er een rendement van ongeveer 30% aan waterstof gegeven. Echter wordt nergens een datum of externe bron vermeld, uiterst onbetrouwbare informatie dus. Huidige electrolysers kunnen een rendement van boven de 80% realiseren. Fuel cells realiseren al een efficientie van boven de 60%.

    Daarnaast, hoe wil je de energie die jij in je batterijen hebt gestopt vervoeren naar delen van het land? Ga je deze optillen, op een vrachtwagen zetten en zo vervoeren? Of ga je absurd lange kabels leggen met een hoog verlies? Vanadiumbatterijen zijn zeker een heel goed alternatief voor litium ion batterijen. Maar als je vanadiumbatterijen wilt maken met een hoge capaciteit, dan worden ze ook steeds groter.
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 juni 2021 16:37
    quote:

    Rikkerto schreef op 2 juni 2021 16:26:

    [...]

    Ten eerste, dit zie ik je vaker zeggen. Heb je een bron? Inderdaad op internet wordt er een rendement van ongeveer 30% aan waterstof gegeven. Echter wordt nergens een datum of externe bron vermeld, uiterst onbetrouwbare informatie dus. Huidige electrolysers kunnen een rendement van boven de 80% realiseren. Fuel cells realiseren al een efficientie van boven de 60%.

    Daarnaast, hoe wil je de energie die jij in je batterijen hebt gestopt vervoeren naar delen van het land? Ga je deze optillen, op een vrachtwagen zetten en zo vervoeren? Of ga je absurd lange kabels leggen met een hoog verlies? Vanadiumbatterijen zijn zeker een heel goed alternatief voor litium ion batterijen. Maar als je vanadiumbatterijen wilt maken met een hoge capaciteit, dan worden ze ook steeds groter.
    Het bewijs van de 30% restant-rendement staat allang op dit forum.

    De rest van je verhaal is nogal grappig: vanzelfsprekend hoef je deze accu's niet door het land te vervoeren op een vrachtauto......!!!!

    Je hoeft ook zonnecellen en windmolens niet te vervoeren om de stroom te kunnen gebruiken..........!!!

    lol
  10. Joni-2 2 juni 2021 17:02
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 2 juni 2021 15:59:

    [...]
    Bij dit systeem blijft er slechts ca 30% van de stroom over.

    Het is altijd slimmer en goedkoper om de stroom op te slaan in een batterij op het land.
    B.v. in een vanadiumbatterij.
    Jij moet ook nog véél leren... :)

    In 2020 kwam de grondstof vanadium hoofdzakelijk uit mijnen in deze landen:

    China: 42,000 MT
    Rusland: 16,000 MT
    Zuid-Afrika: 13,000 MT
    Brazilië: 8,400 MT

    Dat zijn niet de landen waar de EU, of USA afhankelijk van wil worden...
  11. [verwijderd] 2 juni 2021 17:19
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 2 juni 2021 16:37:

    [...]

    Het bewijs van de 30% restant-rendement staat allang op dit forum.

    De rest van je verhaal is nogal grappig: vanzelfsprekend hoef je deze accu's niet door het land te vervoeren op een vrachtauto......!!!!

    Je hoeft ook zonnecellen en windmolens niet te vervoeren om de stroom te kunnen gebruiken..........!!!

    lol

    Nu ben ik benieuwd waar ik die kan vinden? Je haalt af en toe oude berichten aan, dus deze weet je ook wel te vinden.

    Daarnaast heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag hoe je die elektriciteit gaat vervoeren.
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 juni 2021 17:37
    quote:

    Rikkerto schreef op 2 juni 2021 17:19:

    [...]Nu ben ik benieuwd waar ik die kan vinden? Je haalt af en toe oude berichten aan, dus deze weet je ook wel te vinden.

    Daarnaast heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag hoe je die elektriciteit gaat vervoeren.
    Op dit en het Plugdraadje.

    En stroom hoef je niet te vervoeren Slimpie, een batterij heeft altijd een vaste plek en die sluit je aan aan het electriciteitsnetwerk.
  13. [verwijderd] 2 juni 2021 19:08
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 2 juni 2021 17:37:

    [...]
    Op dit en het Plugdraadje.

    En stroom hoef je niet te vervoeren Slimpie, een batterij heeft altijd een vaste plek en die sluit je aan aan het electriciteitsnetwerk.
    Stroom hoef je inderdaad niet te vervoeren.

    Stroom is namelijk het woord wat we gebruiken voor het fenomeen om het vervoer van elektrische lading te realiseren, dit drukken we uit in Ampére. Om stroom te realiseren hebben we spanning nodig. Als wij elektrische lading willen vervoeren doormiddel van stroom hebben we een geleidend draad nodig, dit draad heeft een soortelijke weerstand. Dat betekend dat ieder materiaal een bepaalde weerstand heeft. Deze weerstand kunnen we berekenen doormiddel van de lengte van de draad en de oppervlakte

    R = ?·L/A

    Hoe langer de lengte L van het draad, hoe meer weerstand je hebt. Nu hebben ze daar iets moois op gevonden, namelijk een hoogspanningsnet. We weten namelijk dat R=U/I
    Dus als we de weerstand zo laag mogelijk willen hebben, maar de stroom zo hoog mogelijk, dan maken we de spanning ook zo hoog mogelijk.

    Dus nogmaals, hoe wil jij je 'stroom' uit je accu naar een huis 20 km verderop verplaatsen zonder al te veel verliezen door de capaciteitsvermindering van je accu en de verliezen in de kabels?
  14. evenaar 2 juni 2021 20:42
    Transportverlies over afstanden van tientallen kilometers valt bijzonder mee als de spanning maar hoog genoeg is. Met lage spanningen is het een drama. (http://eduweb.eeni.tbm.tudelft.nl/TB141E/?elektriciteitstransport-verliezen). Er is dus wel een oplossing voor te vinden om het verlies laag te houden.

    Bovendien is er al heel lang een discussie gaande om het hoogspanningsnet waar wisselspanning over heen gaat naar gelijkstroom te wisselen. Zeker voor afstanden van ettelijke honderden kilometers kan dat rendabel zijn. De infrastructuur moet natuurlijk wel aangepast worden. Maar ja, als we als mens niets meer te doen hebben is het ook saai, ja toch?

    Het idee om overschotten in een vanadium batterij op te slaan is niet het pad dat men afloopt. De ontwikkeling van een intelligente stroomvoorziening wel. Overschotten kunnen naar auto's, thuisaccu's of andere oplossingen die snel reageren en schakelbaar zijn. PEM hoort ook in dat rijtje thuis, al was het maar om de scheepvaart, treinen en vrachtwagens van de toekomst te bevoorraden met waterstof.

  15. UpUpAndAbove 2 juni 2021 21:12
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 2 juni 2021 08:35:

    [...]
    Deze persoon durft de harde waarheid te vertellen en z'n fouten te corrigeren.
    Zouden er meer moeten doen!
  16. UpUpAndAbove 2 juni 2021 21:17
    quote:

    Rikkerto schreef op 2 juni 2021 19:08:

    [...]

    Stroom hoef je inderdaad niet te vervoeren.

    Stroom is namelijk het woord wat we gebruiken voor het fenomeen om het vervoer van elektrische lading te realiseren, dit drukken we uit in Ampére. Om stroom te realiseren hebben we spanning nodig. Als wij elektrische lading willen vervoeren doormiddel van stroom hebben we een geleidend draad nodig, dit draad heeft een soortelijke weerstand. Dat betekend dat ieder materiaal een bepaalde weerstand heeft. Deze weerstand kunnen we berekenen doormiddel van de lengte van de draad en de oppervlakte

    R = ?·L/A

    Hoe langer de lengte L van het draad, hoe meer weerstand je hebt. Nu hebben ze daar iets moois op gevonden, namelijk een hoogspanningsnet. We weten namelijk dat R=U/I
    Dus als we de weerstand zo laag mogelijk willen hebben, maar de stroom zo hoog mogelijk, dan maken we de spanning ook zo hoog mogelijk.

    Dus nogmaals, hoe wil jij je 'stroom' uit je accu naar een huis 20 km verderop verplaatsen zonder al te veel verliezen door de capaciteitsvermindering van je accu en de verliezen in de kabels?

    Micdrop...!
  17. Musiclover 2 juni 2021 23:33
    Ik weet niet wat er allemaal voor discussies op het NELforum worden gevoerd, maar NEL gerelateerd is wel dat NIKOLA de laatste paar dagen aan een stevige opmars bezig.
3.100 Posts
Pagina: «« 1 ... 86 87 88 89 90 ... 155 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in
Premium

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van BeursDuivel en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 55% korting!

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht