Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Versatel Terug naar discussie overzicht

FEM 28 mei 2005

1 Post
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 juni 2005 14:49
    FEM van zaterdag 28 mei 2005
    Tikkie terug

    Ivo Bokkerink
    Versatel ligt door het voorkennis-schandaal rond presidentcommissaris Leo van Doorne publicitair op het hakblok. Bovendien stokt de aanwas van nieuwe breedbandklanten. Speelt topman Rai Raithatha al PANIEKVOETBAL?

    Het zyn hectische weken voor Versatel-bestuursvoorzitter Raj Raithatha (42). Het tv-spotje waarin Versatel zijn supersnelle adsl-abonnement met gratis uitzendingen van de live wedstrijden van de eredivisie probeert te slijten, kwam onder vuur te liggen. In de volgens Versatel alleen humoristisch bedoelde reclame tikt de hand van god een doelpoging van een Feyenoorder in de goal. Losjes gebaseerd op de beroemde handsbal van Diego Maradona tijdens het WK in 1986. Christelijke organisaties konden er niet om lachen en stonden op hun achterste benen. De Reclame Code Commissie oordeelde afgelopen week dat het spotje niet kwetsend is maar in de tussentijd is het wel van de buis verdwenen. Een serieuzer probleem zyn de slechts duizend nieuwe adsl-klanten die Versatel in het kwartaal tot en met maart wist binnen te halen. Verrassend weinig vergeleken met het aantal van 15 000 het kwartaal ervoor. En opmerkelijk gezien het marketingoffensief dat het telecombedrijf heeft ingezet.

    En dan is er ook nog president commissaris Leo van Doorne, die door justitie wordt verdacht van handel met voorkennis. Van Doorne zou voor de beursgang van Versatel in 1999 illegale transacties met opties hebben gepleegd. Hij was toen zowel bestuurder van de toenmalige grootaandeelhouder Nesbic als president-commissaris. Raithatha was toen chief financial officer. Van Doorne is voor de duur van het onderzoek teruggetreden als voorzitter van de raad van commissarissen. Intussen probeert Raithatha ook de strategische onderhandelingen met grootaandeelhouder Talpa en Belgacom in goede banen te leiden. De Belgen en de investeringsmaatschappij van John de Mol zijn samen naar Versatel gestapt om eens te praten over de mogelijkheid tot samenwerking. Een overname van Versatel door Belgacom is een optie, maar Talpa heeft de voorkeur voor een samensmelting van de drie bedrijven. Voldoende beweging dus, en het is niet Raithatha die achter het stuur zit. De Brit richt zich dan maar op de zaken waarop hij wel invloed heeft de dagelijkse bedrijfsvoering. Maar het is niet iets voor mensen met een zwak hart geeft hij toe. Op zijn bureau ligt het tijdschrift Forbes opengeslagen bij een artikel met de kop Five Marks of a Great Leader. De zin 'Je niet laten afleiden door bijzaken is met een balpen onderstreept. Het is belangrijk om niet in paniek te raken als alle anderen om je heen dat wel doen. Ik kan mijn hoofd niet in het zand steken bij problemen als die met Leo van Doorne en hopen dat ze overgaan. Je moet je realiseren dat je geen door god gegeven recht hebt te bestaan. Het is een strijd. De negatieve publiciteit doet zijn bedrijf geen goed. Ik heb vanochtend met ons marketingbureau aan tafel gezeten om te praten over de dingen die momenteel spelen. Hoe krijgen we het vertrouwen terug? We werken nu een plan uit om dat op te lossen. Een van de zwaarste gevechten die Versatel voert, is die op de drukke Nederlandse breedbandmarkt. Met de uitzendrechten van de Nederlandse eredivisie probeert het dit jaar nog honderdduizend klanten te lokken. Op termijn moeten dat er een half miljoen worden. Tot juni kan er worden ingeschreven op het aanbod om voor een kleine veertig euro per maand supersnel te kunnen internetten. Het voetbalpakket is dan gratis. In de eerste weken van mei deden dat volgens Raithatha een kleine tienduizend. Punt is wel dat Versatel zijn eigen klantenbestand kannibaliseert, ongeveer vierduizend van de tienduizend geïnteresseerden hadden al een abonnement bij Versatel. Ook Raithatha toont zich niet overenthousiast over het aantal. Aangezien we een nieuw merk in de markt zetten, is het geen slecht resultaat. Geen geweldig resultaat, maar niet slecht. Al wil ik altijd meer.

    Toch hangt er voor Versatel veel vanaf dat zo veel mogelijk mensen ruim voor de start van het nieuwe voetbalseizoenin augustus hun bestelling aangeven. Raithatha noemt de distributie de grootste uitdaging. Het gevaar is dat mensen op 12 augustus opstaan en zeggen. Ik wil mijn team zaterdag zien voetballen. Als iedereen dat doet, kunnen we dat logistiek niet aan.

    Technisch gezien is het niet dermate plug en play. Het is cruciaal dat we ervoor zorgen dat de mensen die de dienst willen dat snappen.

    Stagnerende groei De logistieke kant is niet de enige uitdaging. Het huidige voetbalseizoen loopt tot eind mei. UPC-dochter Canal+ mag tot eind mei de live-wedstrijden uitzenden. "Dat betekent dat onze marketingmensen het voetbalproduct niet kunnen promoten bij de seizoenskaarthouders en de fans. Er zijn een boel missende elementen. Als die inkicken, zul je een versnelling zien in de inschrijvingen", aldus Raithatha. De markt voor breedband groeit in elk geval nog, al is het onstuimige er voorlopig af.

    Topman Ad Scheepbouwer zei tijdens de eerstekwartaalcijfers dat de groei afvlakt. Dat is niet verwonderlijk. De penetratiegraad van breedband in Nederland is momenteel ongeveer vijftig procent, zegt consultant Jasper Boessenkool van adviesbureau Arthur D. Little. De early adoptors hebben al een snelle verbinding. "Het gaat nu vooral om nichemarkten. De markt voor een verbinding van twintig megabit per seconde, zoals die van Versatel, is niet groot. Dan gaat het om hooguit vijf procent van het totaal. Momenteel heeft die markt ongeveer een omvang van 150.000 potentiële klanten."

    De onderhandelingen met televisiestations en andere leveranciers van content lo- pen om verschillende redenen niet vlekkeloos. Fons van Westerloo van RTL Nederland gaf recent al aan dat het geen automatisme is dat Versatel de zenders van het bedrijf mag gaan doorgeven. Hij wil in elk geval een betaling van enkele dubbeltjes per abonnee per maand. SBS overweegt om de zenders zelfs achter te houden als blijkt dat het aanbod van Versatel te veel concurreert met dat van het bedrijf. Volgens de financiële man van Versatel, Mark Lazar, lopen de televisiestations graag naar de media om zo de kabelaars onder druk te kunnen zetten. Zij distribueren de programma's nu nog gratis naar hun klanten, zeer tegen de zin van Van Westerloo en co.

    Raithatha gelooft heilig in program on demand (POD), zelf bepalen wat je kijkt en wanneer je dat kijkt. Het is een van de volgende diensten die het bedrijf wil verkopen aan de klanten met een snelle adsl-verbinding.

    "Waarom zap je?", vraagt hij retorisch. Als je een man bent, heb je de afstandbediening. En als man heb je een beperkte attentionspan. Voor mannen is het heel belangrijk dat je POD kunt aanbieden. Vrouwen nemen wel de moeite tien minuten te kijken of een programma de moeite waard is."

    Momenteel praat Raithatha met de vertegenwoordigers van mediabedrijven.

    Sinds Versatel de Nederlandse voetbalrechten in bezit heeft én John de Mol achter zich weet, is het geen onbekende naam meer in de internationale mediawereld. In eerste instantie richt Versatel zich op de top-vijftig van films en dramaseries om de rechtenbibliotheek dan langzaam op te bouwen.

    "En dan zijn er weer verschillende modellen te bedenken. Wil je als kijker geen reclame, dan betaal je bijvoorbeeld een premie."

    Maar ook hier moet nog worden gestreden. Op Europees niveau is er eigenlijk geen regelgeving over het uitzenden van films en series in de vorm van progr
1 Post
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.840
AB InBev 2 5.285
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.579 46.238
ABO-Group 1 18
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.885
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.157
Aedifica 2 829
Aegon 3.257 320.028
AFC Ajax 537 7.013
Affimed NV 2 5.750
ageas 5.843 109.777
Agfa-Gevaert 13 1.856
Ahold 3.536 73.979
Air France - KLM 1.024 34.305
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.758
Alfen 12 16.147
Allfunds Group 3 1.177
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.246
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 326
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.484 114.757
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.819 240.216
AMG 965 125.621
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.514
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.108
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 313
Arcadis 251 8.613
Arcelor Mittal 2.023 318.588
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 266
arGEN-X 15 9.101
Aroundtown SA 1 176
Arrowhead Research 5 9.256
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.633
ASML 1.762 76.770
ASR Nederland 18 4.122
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 324
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.644
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.660