Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

6,185
  • Verschill

    -1,090 -14,98%
  • Volume

    2.045.397 Gem. (3M) 301,7K
  • Bied

    6,100  
  • Laat

    6,230  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 16 november 2021 10:28
    Tja ;-)

    Hallo * JustMe *

    Zo enorm ver ligt dat recordjaar dus nou ook weer niet uit beeld. Als TT op een goed moment (2025 bijv) een omzet heeft van 750 mio met 80+ marge en nog steeds 130 miljoen aandelen dan is de winst per aandeel groter dan in 2010. Zeker omdat TomTom nu ook een lagere kostenbasis heeft. Destijds 550 mio kosten (475 excl amortisatie) dat is ook meer dan TT nu aan kosten heeft.

    Mijn cijfers voor 2025

    Locatie technologie 726 dat is 550 in 2023 met 15% cagr per jaar.
    Consumer 34
    totaal 760
    marge gezien consumer nog maar 5% is, 86%
    Gross profit 653
    Opex zonder D en A 471
    ebitda 182
    D en A 25 alleen nog 11 PPE en 14 Lease Intangible assets is OP.
    ebit 157

    Dik 1 euro per aandeel.

    kan dan 25 worden :-)
  2. visje 16 november 2021 10:45
    Tomtom Indigo duurt niet lang meer :-) zoek maar eens op twitter. spanning stijgt
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 16 november 2021 10:54
    Nieuwe Tesla's geleverd zonder usb-poorten door chiptekort

    Sommige nieuwe exemplaren van de Tesla Model 3 en Model Y worden geleverd met minder usb-poorten dan voorheen, meldt Electrek. De gaatjes voor de poorten zitten wel in het interieur van de auto's, maar de aansluitingen erachter ontbreken. Sommige gebruikers klagen daarnaast dat ook de draadloze telefoonlader in de Tesla's niet werkt.

    De poorten zouden ontbreken bij nieuwe Tesla's die sinds 11 november geleverd zijn. Tesla zou klanten niet op de hoogte hebben gebracht van de ontbrekende aansluitingen. Tesla bevestigt tegenover klanten die bellen dat de aansluitingen inderdaad ontbreken wegens tekorten aan onderdelen. Klanten zouden de poorten kunnen laten monteren als de onderdelen weer beschikbaar zijn, volgens sommigen in de loop van december.

    bron:
    www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5267337...
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 16 november 2021 10:55
    Volkswagen-productie ook in oktober dertig procent lager

    De Volkswagen Groep heeft afgelopen maand weer een derde minder nieuwe voertuigen af kunnen leveren dan een jaar geleden. De daling was daarmee even groot als in september. Skoda blijft binnen de groep het zwaarst door de chipcrisis getroffen want dat leverde ruim de helft minder auto’s af dan in oktober 2020.

    In totaal kwamen er in oktober 600.900 nieuwe auto’s uit de fabrieken van de Duitse groep, zo goed als 300.000 minder dan een jaar geleden. Skoda kwam niet verder dan 47.200 stuks, dat is 52 procent minder, Audi zag de productie met 40 procent inzakken naar 98.400 stuks terwijl Seat 37 procent aan productie verloor met 24.500 exemplaren. Het merk Volkswagen vergaat het iets beter met een daling van bijna 31 procent naar 361.000 stuks.

    Negatief
    Over de eerste tien maanden van dit jaar heeft de Volkswagen Groep nu wereldwijd 7.552.400 nieuwe voertuigen afgeleverd. Dat is nog net 2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Aangezien de chipcrisis ook in november nog lang niet voorbij is, zal dat getal na deze maand zo goed als zeker ook negatief worden.

    bron:
    www.automobielmanagement.nl/auto-econ...
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 16 november 2021 10:56
    Positief nieuws van Volvo:

    "Volvo CEO says new sales record is “within reach"
    Volvo’s goal to sell 800,000 vehicles globally by 2020 was derailed by the pandemic and by the semiconductor shortage in 2021. Despite the setbacks, CEO Hakan Samuelsson told Automotive News Europe that setting a new sales record this year 800,000 vehicles globally by 2020 was derailed by the pandemic and by the semiconductor shortage in 2021. Despite the setbacks, CEO Hakan Samuelsson told Automotive News Europe that setting a new sales record this year is “within reach."

    Bron:
    europe.autonews.com/automakers/volvo-...
  6. forum rang 6 win some... 16 november 2021 11:01
    quote:

    boem! schreef op 16 november 2021 03:43:

    [...]

    Het is niet mijn bedoeling recht te praten wat krom is, maar dan moet je wel een juiste vergelijking geven.

    Ik weet, dat HG het bij velen heeft misbruikt maar ook jij zal het toch met mij eens zijn dat de uitbraak van Corona niets van doen heeft met HG.

    [...]
    Tuurlijk overkomt corona TT ook. Dat de Automotive omzet dan een knauw krijgt is te verwachten. Maar dan nog. Dit jaar verwacht TT dat Automotive met 5% groeit t.ov. 2020. Garmin gaf bij zijn Q3 cijfers aan voor het onderdeel Automotive dit jaar een groei van 17% te verwachten. En dat kwam vnl door vanuit het OEM-deel, niet van Consumer. Waarom kan TT die de volle focus op Automotive heeft dit jaar maar met 5% groeien, terwijl een Garmin waarbij Automotive de kleinste divisie is daarentegen met 17% kan groeien? Is Garmin dan zo goed of is TT dan zo slecht?

    Corona heeft er ook voor gezorgd dat veel meer zaken online zijn gegaan. Daar heeft echt een versnelling plaatsgevonden. Veel bedrijven in de IT-sector hebben daar ook van geprofiteerd. Bij TT Enterprise hebben we niks van dat effect gezien. Waarom niet?
  7. forum rang 6 win some... 16 november 2021 11:18
    Op Twitter meldt TT: One out of every five cars on the roads today relies on our connected services

    Er zijn wereldwijd zo'n 1,4 miljard auto's. Bij 20% kom je op een aantal van 280 mio auto's met iets van TT aan boord. Dit jaar is de Automotive omzet van TT ongeveer 235 mio. Dat betekent 84 eurocent per auto per jaar.

    0,84 euro per auto per jaar.....

    Kan dat bijna niet geloven. Heeft iemand een andere interpretatie/rekensom op basis van dit Twitterbericht?
  8. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 16 november 2021 11:33
    quote:

    win some... schreef op 16 november 2021 11:01:

    [...]

    Tuurlijk overkomt corona TT ook. Dat de Automotive omzet dan een knauw krijgt is te verwachten. Maar dan nog. Dit jaar verwacht TT dat Automotive met 5% groeit t.ov. 2020. Garmin gaf bij zijn Q3 cijfers aan voor het onderdeel Automotive dit jaar een groei van 17% te verwachten. En dat kwam vnl door vanuit het OEM-deel, niet van Consumer. Waarom kan TT die de volle focus op Automotive heeft dit jaar maar met 5% groeien, terwijl een Garmin waarbij Automotive de kleinste divisie is daarentegen met 17% kan groeien? Is Garmin dan zo goed of is TT dan zo slecht?

    Corona heeft er ook voor gezorgd dat veel meer zaken online zijn gegaan. Daar heeft echt een versnelling plaatsgevonden. Veel bedrijven in de IT-sector hebben daar ook van geprofiteerd. Bij TT Enterprise hebben we niks van dat effect gezien. Waarom niet?
    Zo goed zijn als Harold deze vraag onder ogen krijgt en beantwoord!!
    Te gek voor woorden!!!
  9. forum rang 6 boem! 16 november 2021 11:45
    IK ken de samenstelling van d Automotive omzet bij Garmin niet.

    Wat ik wel weet is dat de oudstbekende omzet Automotive excl hardware 111 mio bedroeg in 2013.

    De omzet in 2019 bedroeg 266 mio cq 381 mio afhankelijk of je naar IFRS omzet dan wel prod omzet wil kijken.

    In 6 jaar een CAGR van 15% resp 22%.

    Toen kwam Corona die een daling liet zien in 2020 van resp 15% (IFRS) dan wel 26%.

    Het is maar met welke bril je naar de cijfers wil kijken; ik prefereer de harde knaken bril.

  10. [verwijderd] 16 november 2021 11:46
    quote:

    win some... schreef op 16 november 2021 11:01:

    [...]

    Tuurlijk overkomt corona TT ook. Dat de Automotive omzet dan een knauw krijgt is te verwachten. Maar dan nog. Dit jaar verwacht TT dat Automotive met 5% groeit t.ov. 2020. Garmin gaf bij zijn Q3 cijfers aan voor het onderdeel Automotive dit jaar een groei van 17% te verwachten. En dat kwam vnl door vanuit het OEM-deel, niet van Consumer. Waarom kan TT die de volle focus op Automotive heeft dit jaar maar met 5% groeien, terwijl een Garmin waarbij Automotive de kleinste divisie is daarentegen met 17% kan groeien? Is Garmin dan zo goed of is TT dan zo slecht?

    Corona heeft er ook voor gezorgd dat veel meer zaken online zijn gegaan. Daar heeft echt een versnelling plaatsgevonden. Veel bedrijven in de IT-sector hebben daar ook van geprofiteerd. Bij TT Enterprise hebben we niks van dat effect gezien. Waarom niet?
    Om met je laatste alinea te beginnen. Ja door covid zijn mensen online gegaan en daar hebben veel partijen in IT van geprofiteerd. Van Netflix tot Microsoft en Zoom. TomTom zou je meer in de hoek van mobiliteit moeten zien. Ja, het is een tech bedrijf maar in lockdown en bij thuiswerken heb je juist minder mobiliteit, minder verkeersbewegingen dus ook minder locatie raadplegingen. En de kleine app developers betalen allemaal in staffels per 1.000 kaart raadplegingen, dus wanneer hun gebruikers on the move zijn. Wat dat betreft doet Enterprise het nog best goed met 8% groei.

    Wat Garmin betreft. Garmin doet vooral hardware (“manufacturing”) aan autofabrikanten en is net begonnen met levering aan BMW. Zodra een klant live gaat zie je een hike. Groei in Q3 was bij hen 7% wat overeenkomt met 2 miljoen euro. Dat is dus wat zo ongeveer per kwartaal uit hun BMW deal komt.

    During the quarter, we began production shipments of the BMW computing module from our Olathe, Kansas manufacturing facility and we delivered prototypes of the next-generation BMW system from our new manufacturing facility located in Poland.
  11. [verwijderd] 16 november 2021 11:56
    quote:

    nr36 schreef op 15 november 2021 13:30:

    Financieel Management

    'Van het kastje naar de muur'… (over TomTom)

    15 november 2021 Leo van de Voort Linkedin Twitter Facebook Whatsapp Mail

    De navigatiekastjes waren een mooie ‘stepping stone’, maar hoe moet het nu verder met TomTom?

    TomTom’s missie is: ‘create the most innovative location technologies for a safer, cleaner, congestion-free world’. Laten we deze even langs de missie-meetlat leggen. Zit de business erin? Check! De bijdrage aan de maatschappij? Yep! Innovatie? Boks!

    Alles klopt - duurzaamheid, diversiteit, inclusiviteit, veiligheid, privacy, etc- maar je hart gaat er niet sneller van kloppen. Keurig, braaf, voorspelbaar. Heel anders dan wat bijvoorbeeld Waze vroeger over zichzelf zei: ‘outsmarting traffic’. Boem! Twee woorden die alles zeggen. Kijk, daar ga je van in een hogere versnelling, daar wil je bij horen, dat wil je hebben. Wie braaf is maakt niet het verschil, valt niet op in de klas en wordt niet als eerste gekozen met gym. Dat braaf zijn niet loont laten ook de cijfers zien. En wij weten: die liegen niet…

    Op 26 mei 2005 kondigde TomTom aan om naar de beurs van Amsterdam, Euronext, te gaan. Het zou 26,8mln gewone aandelen aanbieden voor een initiële prijs van € 17,50 per aandeel. Met het geld dat de beursgang zou opbrengen werd ruimte gegenereerd om de groeistrategie te ondersteunen. Op 26 mei 2005 is TomTom onder aanduiding ‘Tom2’ op de Euronext verschenen.

    In de periode na de beursgang van TomTom heeft het een hele mooie stijging laten zien richting de € 40. Dus in een paar maanden tijd heeft het meer dan een verdubbeling doorgemaakt. Dit kan voor een aandeelhouder zeker een succes worden genoemd. Uiteindelijk bereikte TomTom binnen 3 jaar zijn top op € 64,80, een stijging van 270%! Echt geweldig, én tijd voor reflectie – immers, wat nu? De navigatiekastjes waren een mooie ‘stepping stone’, maar geen bron van blijvende waardecreatie (opkomst mobile devices, en geïntegreerde autosystemen).

    Om sterker te zijn en op langere termijn aandeelhouderswaarde te blijven creëren, heeft TomTom in 2007 TeleAtlas overgenomen. Hiervoor heeft het € 2,9 miljard betaald in cash, na een fikse strijd met Garmin. Biedingenstrijd? – dat wordt (veel) te veel betalen. Dat is de prijs voor een te late, reactieve ‘switch’.

    De aandeelkoers is hierna naar beneden gegaan, onder andere doordat het uiteindelijk bijna € 1 miljard – ‘and still counting’ – op de overname moest afschrijven. De koers daalde uiteindelijk naar onder € 10 (en zelfs onder de € 5), ver onder de waarde van de beursgang. Door de afschrijving is de boekwaarde, maar ook de marktwaarde fors onderuit gegaan. De marktwaarde is steeds meer richting de boekwaarde gekropen. Er is dus fors aandeelhouderswaarde vernietigd… ‘and still counting’.

    De concurrentie met Google Maps is erg lastig. De verkoop van Telematics aan Bridgestone in 2019 was een noodzakelijke zet – maar niet uit luxe: er was dringend geld nodig, en vooral: focus. Analisten: "Je moet je afvragen wat er overblijft van TomTom nu een onderdeel dat eerder tot speerpunt behoorde in de etalage staat". Het bleek dan ook niet in het belang van de aandeelhouders: reactief, zwalkend strategische beleid wordt afgestraft. En waarom een superdividend uitgekeerd?!

    Het wordt tijd voor nieuwe bezieling. Een koers die zorgt voor houdbare positieve operationele kasstromen. Vanwege de hoge R&D kosten heeft het bedrijf nog nooit een euro verdiend met locatietechnologie.

    TomTom heeft een zeker talent om beleggers teleur te stellen. Het wordt tijd daarin eens verandering te brengen. Er staat nog € 300mln op de bank: tijd om die eens écht te benutten. Vanuit een richtinggevende purpose en een groot gewaagd doel; alleen met een uiterste krachtsinspanning te bereiken en waarmee je je concurrentie het nakijken kunt geven. Maar, ligt dat op het pad van het huidige TomTom?

    Zeker niet als de voorspellingen over omzet en vrije kasstroom neerwaarts worden bijgesteld. Daarbij heeft TomTom zich in een steeds afhankelijker positie gemanoeuvreerd – afhankelijk van de auto-industrie (die weer afhankelijk is van de chipindustrie), afhankelijk van de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, enzovoorts. Daarbij is het niet of nauwelijks aanwezig in de groeimarkt van de (nabije) toekomst: China. Pfff.

    Doelen stellen en feedback krijgen op voortgang van zaken zijn nog altijd de instrumenten die als het meest effectief naar voren komen wanneer het gaat om het stimuleren en verhogen van ‘output’ (productiviteit), noodzaak van innovatie, geldigheid van een strategie en organisatieontwikkeling. TomTom wordt daar telkens flink mee geconfronteerd – en heeft moeite die confrontaties om te zetten in beslissende proactieve kansen creërende acties.
    Zo stuurt het zich telkens weer van het kastje naar de muur.


    De koers van het aandeel TomTom is in 2019 enorm weggezakt na het uitkeren van het speciale dividend. En dezer dagen staat de koers rond € 7…

    De marktwaarde van TomTom is ongeveer € 800 miljoen. Er staat € 300 miljoen cash op de bank (en die neemt nog wat toe) dus de waarde die men nu aan TomTom toekent is zowat € 500 miljoen. De koersontwikkeling blijft dan ook ver achter bij die van de index (AMX).
    Zonder oordeel over het bedrijf en de kansen en hun groei outlook prijst de markt TomTom in als een compleet uitgewoond bedrijf.

    Het wachten is op ‘de barbaren’…


    Door Leo van de Voort. (voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en co-auteur van het boek Risicovreugde) en Frank Roos (medeoprichter van positioneringsbureau Roos & van de Werk). Beiden zijn verbonden aan Fuel for Living Strategies



    Dank voor het plaatsen nr36.

    Ben even aan het bijlezenscrollen..... en zie dat de enige redding voor TTaandeelhouders de Barbaren zijn. Een terechte constatering. Van Madame en Clown Bassie, CEO van Tomtom zonder moreel kompas, hoeven we, zo leert 15 jaar ervaring geen winstdeling te verwachten.

    Ongetwijfeld leidt deze zeer inhoudelijke post die de werkelijkheid goed weergeeft, weer, ter verdediging van de repoutatie van het echtpaar, tot een lawine van suggestief -als-dan-marketing-fanboy geleuter. So Mote It Be.... kwestie van doorscrollen.....

  12. [verwijderd] 16 november 2021 12:10
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 november 2021 08:25:

    [...]

    In plaats van iets te doen aan de totale wanprestatie op de beurs worden beleggers die dit bevragen het bos ingestuurd. "TomTom is winstgevend", "TomTom wint marktaandeel". Nope, totale onzin. TomTom maakt verlies, en de enige die momenteel marktaandeel wint is Google.

    Geen marktaandeel winst is JOUW AANNAME die je met evenveel stelligheid brengt als wat jou irriteert bij stelligheid over marktaandeel winst.
    Dit zegt TT over wel of geen marktaandeel winst. (o ja, en het zijn analisten zelf geweest die zeiden: rapporteer nou FCF en niet alleen EPS, want dat geeft een duidelijker beeld van de gang van zaken op cash niveau zonder afschrijvingen en deferrals. Dus dan is het niet gek dat beleggers hier nu ook naar kijken)

    Dit zegt TT over marktaandeel

    Bij de jaarcijfers in feb 2021
    Our 2020 order intake was strong. Automotive backlog of around €1.8 billion at the end of 2020 is equal to the backlog reported at the end of 2019. The order intake offset revenue recognized during the year and the impact of our customers' lower near-term car production forecasts. (dus marktaandeel groei)

    Bij de Q2 cijfers in juli 2021
    The deal structure in the sales process for Automotive contracts, in particular is long. So we have good visibility on which contracts will be awarded when. By and large, we have kind of a timetable and intimate involvement with our customers of when those deals will be awarded and what we need to do to win them. And then we apply our expectations and weigh those opportunities and that results us in believing that there's a good opportunity for strong order intake in this year. First half was already good. And I think in the second half of this year, there are major opportunities available to us. And the problem, of course, is they need to materialize. It's 0 or 1 at the end of the day. So it's very difficult to give you a number. That's also not what we do. We do that in beginning of next year. We give you an overview of the order backlog and how that has changed in 2021. But if I would be a gambling man, then I say it's going to be a good year for order intake in 2021. And when I talk about the Automotive opportunities, I would say it's probably half-half. So half of the opportunities are existing customers with extensions and new awards. And the other 50% will be clear market share wins.

    In Q3 2021 in okt 2021
    One of the trends that for us is happening is that we are taking definitely more marketshare in the application layer, so more on a navigation software than we had before. That used to be -- or still is very fragmented market with over a dozen players, a lot of the Tier 1s used to operate there. And on the deal wins, yes. If we look at the deals where we participate, we have a good ratio of where we win and where we do not win. The win rate is stable or even going up over the last period.

  13. forum rang 7 sniklaas 16 november 2021 12:39
    quote:

    boem! schreef op 16 november 2021 11:45:

    Het is maar met welke bril je naar de cijfers wil kijken; ik prefereer de harde knaken bril.
    jouw harde knaken bril heeft wel forse breuken in beide glazen Martin of is het enkel een montuurtje...

    per 30 september 2021 had TOMTOM €302 mio in kas en een totaal aan geoormerkte deferred (pre-payments) €433,2 mio
    wat betekent vrij beschikbaar een min van €131,2 mio...
  14. forum rang 6 boem! 16 november 2021 12:49
    En ik maar denken dat de kaspositie vrij besteedbaar is.

    Misschien dat een linkje naar de aanwiizing dat we het hier te maken hebben met een zgn restricted cash positie mijn idee zal doen kantelen.
    Tot die tijd schaar ik jouw opmerking onder het inmiddels rijkelijk gevulde rijtje met misplaatste opmerkingen.
  15. forum rang 6 pwijsneus 16 november 2021 12:51
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 november 2021 12:10:

    [...]

    Dit zegt TT over marktaandeel

    Bij de jaarcijfers in feb 2021
    Our 2020 order intake was strong. Automotive backlog of around €1.8 billion at the end of 2020 is equal to the backlog reported at the end of 2019. The order intake offset revenue recognized during the year and the impact of our customers' lower near-term car production forecasts. (dus marktaandeel groei)

    Bij de Q2 cijfers in juli 2021
    The deal structure in the sales process for Automotive contracts, in particular is long. So we have good visibility on which contracts will be awarded when. By and large, we have kind of a timetable and intimate involvement with our customers of when those deals will be awarded and what we need to do to win them. And then we apply our expectations and weigh those opportunities and that results us in believing that there's a good opportunity for strong order intake in this year. First half was already good. And I think in the second half of this year, there are major opportunities available to us. And the problem, of course, is they need to materialize. It's 0 or 1 at the end of the day. So it's very difficult to give you a number. That's also not what we do. We do that in beginning of next year. We give you an overview of the order backlog and how that has changed in 2021. But if I would be a gambling man, then I say it's going to be a good year for order intake in 2021. And when I talk about the Automotive opportunities, I would say it's probably half-half. So half of the opportunities are existing customers with extensions and new awards. And the other 50% will be clear market share wins.

    In Q3 2021 in okt 2021
    One of the trends that for us is happening is that we are taking definitely more marketshare in the application layer, so more on a navigation software than we had before. That used to be -- or still is very fragmented market with over a dozen players, a lot of the Tier 1s used to operate there. And on the deal wins, yes. If we look at the deals where we participate, we have a good ratio of where we win and where we do not win. The win rate is stable or even going up over the last period.

    Je verward de backlog met marketshare wins.

    • Het gaat over de ontwikkelingen in de backlog, dat is wat anders dan marketshare winnen.
    • Het is goed nieuws dat de order-intake schijnt te groeien - hoewel de omzetgroei ten opzicht van coronajaar 2020 maar een schamele 5% is - echter zegt dit helemaal niets over het winnen van marktaandeel. Ze geven alleen aan dat de order-intake groeit. Voor 50% heeft dit als oorzaak, uitbreiding van bestaande klanten - de andere 50% zijn nieuwe contracten voor nieuwe diensten, of misschien wel nieuwe klanten. Dit jaar heb ik alleen Genesis en de Nissan Qashqai geteld als deal-wins. Heb ik nog iets gemist? Zegt alleen niets over het winnen van marketshare tov HERE, Argo AI of Android Automotive OS...
    • In het laatste punt verteld Taco iets over de win-rate van de dealt waar TomTom op inschrijft. Dit zijn zelfverznnen metrics door TomTom. Ik weet niet wat een "goede winrate" is volgens de metric van TomTom. Schrijven ze overal op in? Is 20% win-rate voldoende? Bedoel, wat moet je met dit antwoord. Het zegt in ieder geval precies niets over het winnen van marktaandeel, ten opzichte van de gehele markt. Hij zegt alleen dat ze deals winnen voor nieuwe services zoals EV-range e.d.

    Toch vind ik het vreemd dat je jarenlang hier ons onder de neus duwt dat TomTom winst maakt, en flink marktaandeel aan het winnen is. OK. Stel dat dat het geval is, waarom zien we dat nooit terug in de cijfers? Als dat gewonnen marktaandeel moet er toch ook een keer uitkomen? Als je maar 5% groeit binnen automotive, en 8% groeit in Licensing, is niet al te best toch? Azure groeit met schofterige cijfers, en Uber of Just-eat hebben afglopen 2 jaar heel wat maaltijden bezorgd. Wat denk je van de koeriers. Licensing zou met dubbele cijfers moeten groeien. TomTom groeit dus niet in dezelfde pace als zijn klanten. Of hakt het wegvallen van Apple er zo hard in?
  16. forum rang 6 win some... 16 november 2021 12:57
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 november 2021 11:46:

    [...]

    Om met je laatste alinea te beginnen. Ja door covid zijn mensen online gegaan en daar hebben veel partijen in IT van geprofiteerd. Van Netflix tot Microsoft en Zoom. TomTom zou je meer in de hoek van mobiliteit moeten zien. Ja, het is een tech bedrijf maar in lockdown en bij thuiswerken heb je juist minder mobiliteit, minder verkeersbewegingen dus ook minder locatie raadplegingen. En de kleine app developers betalen allemaal in staffels per 1.000 kaart raadplegingen, dus wanneer hun gebruikers on the move zijn. Wat dat betreft doet Enterprise het nog best goed met 8% groei.

    [...]

    Thuiswerken is vooral minder verkeersbewegingen van werknemers die naar hun werk gaan. Die hebben ingebouwde navigatie in hun auto, gebruiken een PND of de TT- GO app. Dit betreft allemaal vaste bedragen, onafhankelijk van het aantal gereden kilometers.

    Waar wel meer verkeersbewegingen zijn, is bij de diverse bezorgdiensten. Ik kan me zo voorstellen dat die bewegingen wel afhankelijk zijn van het aantal raadplegingen. Daarnaast veel bedrijven die hun online activiteiten uitbreiden en waardoor ook de LBS markt groeit. Denk ook aan overheden die voor coronabeleid informatie over reisbewegingen nodig hebben.

    Bij veel Enterprise klanten van TT is ook meer groei waarneembaar dan bij TT. Kijk bijvoorbeeld naar Microsoft Azure, Precisely, Sygic

    En wat die groei bij TT betreft: voor 2020 was de groei 3%. Voor 2021 staan we YTD ook op 3%.
  17. forum rang 6 win some... 16 november 2021 13:03
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 november 2021 11:46:

    [...]

    Wat Garmin betreft. Garmin doet vooral hardware (“manufacturing”) aan autofabrikanten en is net begonnen met levering aan BMW. Zodra een klant live gaat zie je een hike. Groei in Q3 was bij hen 7% wat overeenkomt met 2 miljoen euro. Dat is dus wat zo ongeveer per kwartaal uit hun BMW deal komt.

    During the quarter, we began production shipments of the BMW computing module from our Olathe, Kansas manufacturing facility and we delivered prototypes of the next-generation BMW system from our new manufacturing facility located in Poland.

    Bij TT is Fiat Chrysler live gegaan. Geen hike gezien in de TT omzet.
  18. [verwijderd] 16 november 2021 13:35
    Alsof mensen die dagelijks op hetzelfde tijdstip naar dezelfde werkplek rijden behoefte hebben aan navigatie….. Ze kennen bij files de sluiproutes uit hun hoofd.

    Bezorgdiensten, díe rijden naar plekken die ze niet kennen hebben behoefte aan navigatie, maar zitten blijkbaar niet op TomTom te wachten, zoals niemand geïnteresseerd was in de sport-hebbedingetjes van mevr. Corinne Goddijn. Het krimpbedrijfje presteert onder de maat en dat komt wél tot uiting in de koers en níet in het remuneratiebeleid. Dom zijn ze niet, wel slechte managers.
  19. [verwijderd] 16 november 2021 13:43
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 16 november 2021 13:35:

    Alsof mensen die dagelijks op hetzelfde tijdstip naar dezelfde werkplek rijden behoefte hebben aan navigatie….. Ze kennen bij files de sluiproutes uit hun hoofd.

    Bezorgdiensten, díe rijden naar plekken die ze niet kennen hebben behoefte aan navigatie, maar zitten blijkbaar niet op TomTom te wachten, zoals niemand geïnteresseerd was in de sport-hebbedingetjes van mevr. Corinne Goddijn. Het krimpbedrijfje presteert onder de maat en dat komt wél tot uiting in de koers en níet in het remuneratiebeleid. Dom zijn ze niet, wel slechte managers.
    TomTom heeft UBER en Verizon als klanten. Gaat dus over bezorging. HERE heeft Lyft en Amazon als klanten.

    Verder hebben app ontwikkelaars een prijs per 1.000 kaart raadplegingen te betalen. Indien er minder mensen ‘onderweg’ zijn of gaan lijkt het logisch dat er minder raadplegingen zijn.

    TomTom heeft in Enterprise vrijwel alleen Amerikaanse klanten en in dollars groeide de omzet 10%. Kan beter maar slecht is het niet.
2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht