Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 307,3K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,930  
+ Toevoegen aan watchlist

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 113 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 januari 2022 12:31
    quote:

    Tom2HD schreef op 5 januari 2022 11:50:

    Al die samenwerkingen, al die grote namen, de bomen groeien hier weer tot in de hemel.

    Ik draai het liever om, die bedrijven werken graag samen met TomTom, omdat het ze geen fluit kost. Ze hoeven enkel wat data te delen en een fooitje per auto af te dragen. TomTom betaalt de ontwikkeling en het onderhoud, topdeal! Niet voor niks worden de financiële details nooit bekend gemaakt.
    Het gaat toch wel om steeds serieuzere bedragen.

    Elk jaar geeft een autofabrikant op hoeveel modellen ze komende jaren denken te verkopen en hoeveel ze verwachten bij TT af te nemen en dat bedrag gaat in het orderboek. De hoogte van dat orderboek wordt elk jaar in februari bekendgemaakt. Afgelopen februari was het 1,8 miljard euro. Zal nu richting de 2 miljard gaan. Daarnaast is er nog buiten automotive sprake van zo'n 170 miljoen euro per jaar licenties, met langjarige contracten. Laat dat eens 850 miljoen aan orders zijn (5x 170). Dan heb je het over totaal 2,85 miljard euro aan boekingen.

    Deel dat bedrag door 5 (gemiddelde contractduur) en je hebt 570 miljoen euro gegarandeerde omzet voor de komende 5 jaren. Daar komt nog wat Consumer bij, dus rond het even af naar 600 - 650. Dit is allemaal op basis van bestaande deals en niet wat er aanvullend bij kan komen, bijvoorbeeld voor Indigo of wanneer HD maps los gaat.

    De beurswaarde van TomTom is nu 9 x 1,3 = 1,17 miljard. Minus de 350 miljoen cash is dat 800 miljoen beurswaarde. TomTom beurswaarde is dus ongeveer 1,3 maal de gegarandeerde sales voor de komende 5 jaren. In die 5 jaren neemt de kaspositie bovendien toe met enkele honderden miljoenen.

    Dat financiële details niet bekendgemaakt worden, is een soort standaard zinnetje in persberichten, dat zijn we inmiddels wel gewend. Ik zie bij HERE bekendmakingen ook geen bedragen. Ik weet ook niet zeker of dat kan. Op moment dat je een contract tekent, heb je wel een gevoel bij de volumes, maar bij het orderboek die einde jaar wordt opgesteld op basis van de ramingen weet je het pas echt. Daarnaast weet ik niet of het voor TT handig is om te spreken over een volume maal gemiddelde prijs, want dan maak je klanten en concurrenten misschien iets té wijs.
  2. forum rang 6 boem! 5 januari 2022 12:35
    quote:

    tatje schreef op 5 januari 2022 11:54:

    [...]

    Kijk, we geloven allebei in een netto winst in 2024 tussen 0,60 en 0,80 euro per aandeel.

    Koers tussen 15 en 20 minimaal.

    Kun je 2024 extra poleren naar 2025 dan kan een hogere koers.
    ik laat meer en meer de FCF-methode los en richt mij nu meer op de netto winst.

    Extrapolatie laat een netto winst zien van:
    2023 45 mio
    2024 100 mio
    2025 150 mio
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 5 januari 2022 12:44
    quote:

    boem! schreef op 5 januari 2022 12:35:

    [...]

    ik laat meer en meer de FCF-methode los en richt mij nu meer op de netto winst.

    Extrapolatie laat een netto winst zien van:
    2023 45 mio
    2024 100 mio
    2025 150 mio
    Waarom laat u de FCF-methode los?
    Dat is toch de enige methode die juist is volgens u.

    Vijf onbekende Amerikaanse analisten berekeken voor 2024 40 mio
    U komt op 100 mio. Dat is nogal een verschil.
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 5 januari 2022 12:49
    bekende spreuk:
    "Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook."

    Daar laat ik me als onderdeel van de "domme markt" o.a. door leiden.

    "Eerst zien dan geloven".
    Vind ik ook zeer toepasbaar.
  5. [verwijderd] 5 januari 2022 13:01
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 5 januari 2022 12:49:

    bekende spreuk:
    "Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook."

    Daar laat ik me als onderdeel van de "domme markt" o.a. door leiden.

    "Eerst zien dan geloven".
    Vind ik ook zeer toepasbaar.
    Als TT deze week naar de 10 euro rent, hoe kijk je dan naar de 'domme markt' en 'eerst zien dan geloven'?

  6. Optiebelegger 5 januari 2022 13:12
    quote:

    *JustMe* schreef op 5 januari 2022 13:01:

    [...]

    Als TT deze week naar de 10 euro rent, hoe kijk je dan naar de 'domme markt' en 'eerst zien dan geloven'?

    Dan gelooft hij het, maar dan is hij wel te laat !!!!!
  7. forum rang 8 closer 5 januari 2022 13:26
    Sony launches electric vehicle company to ‘explore’ entry into market - FT
    Jan. 05, 2022 2:35 AM ETSony Group Corporation (SONY)

    Sony (NYSE:SONY) shares rose 3.7% in Japan after following an announcement that it is launching a new company to “explore entry” into the electric vehicle (EV) market, source Financial Times.

    Kenichiro Yoshida, Sony chief executive, announced the plans to open the subsidiary, called Sony Mobility, this spring at the Consumer Electronics Show in Las Vegas.

    Yoshida unveiled a prototype sport utility vehicle (SUV), the VISION-S 02, which uses the same EV platform as the previously announced VISION-S 01 coupe that began testing on public roads in Europe from December 2020.
    He said the company saw mobility as an "entertainment space" where passengers could chose individual entertainment options and use 5G internet connection.

    Lees verder: www.ft.com/content/fbf77010-5d48-4b0f...
  8. forum rang 6 boem! 5 januari 2022 13:41
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 5 januari 2022 12:44:

    [...]

    Waarom laat u de FCF-methode los?
    Dat is toch de enige methode die juist is volgens u.

    Vijf onbekende Amerikaanse analisten berekeken voor 2024 40 mio
    U komt op 100 mio. Dat is nogal een verschil.
    IK heb hier al een aantal malen aangegeven dat de IFRS cijfers de FCF cijfers volgen.

    Daar de Amorisation op zijn laatste pootjes loopt(2022 nog 50 mio en dan ten slot 20 mio in 2023) is de camouflage factor vanaf 2023 vele malen minder.

    Het verschil tussen de 5 Amerikaanse analisten ad 40 mio en mijn 100 mio zit hem in :

    Groei Enterprise 10% ipv 8%
    Groei OPex 5% ipv 8%
    Uitfasering van Consumer welk in mijn sheet nog een omzetwaarde heeft van 70 mio
  9. forum rang 7 sniklaas 5 januari 2022 13:56
    quote:

    *JustMe* schreef op 5 januari 2022 11:03:

    [...]
    Het merendeel van de realisten op dit forum schrijven al jaren dat een zelfstandig TOMTOM slechts een leverancier is die enkel tegen afbraak tarieven haar producten kan slijten, deze mening wordt al minstens 6 jaar in alle toonaarden tegengesproken door de supporters op dit forum, maar vooralsnog hebben de realisten al 6 jaar lang het gelijk aan hun zijde…

    Wederom roert de wereld van mobiliteit zich stevig, iedereen praat en doet het met elkaar en worden de posities en de pikorde opnieuw gerangschikt wat in kan houden dat de positie van TOMTOM verandert van leverancier naar partner..

    Of daarmee de pikorde voor TOMTOM zal veranderen zal moeten blijken uit goudgerande deals waardoor 15 jaar na de overname van TELE ATLAS zicht komt op een acceptabel verdienmodel, tot op heden zijn daarvoor de feiten daaromtrent nog niet bekendgemaakt…
  10. forum rang 7 sniklaas 5 januari 2022 14:17
    quote:

    boem! schreef op 5 januari 2022 13:41:

    [...]
    Daar de Amorisation op zijn laatste pootjes loopt(2022 nog 50 mio en dan ten slot 20 mio in 2023) is de camouflage factor vanaf 2023 vele malen minder.
    Ben weliswaar geen accountant maar verwacht dat TOMTOM haar investeringen in IndiGo voor een deel zal kapitaliseren om in de toekomst af te schrijven...

    Geen idee hoe TOMTOM de s/w hieromtrent heeft ontworden, een all in one s/w stack ofwel one size fits all customers of een seperate s/w stack per OEM waardoor deze klant specifieke investeringen als CAPEX worden opgeboekt en op termijn kunnen worden afgeschreven...

    Ik verwacht dat ultimo 2021 zo rond de €250 mio aan IndiGo assets worden opgeboekt en vanaf 2022 zal dat wellicht per OEM waarmee contracten zijn vastgelegd gaan oplopen waardoor het afschrijvings stokpaardje van TOMTOM weer een aantal jaar kan worden voortgezet, klap erop vanaf 2024 rond de €100 mio op jaarbasis aan amortization voor IndiGo of wat verwacht jij Martin?
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 5 januari 2022 14:19
    quote:

    *JustMe* schreef op 5 januari 2022 13:01:

    [...]

    Als TT deze week naar de 10 euro rent, hoe kijk je dan naar de 'domme markt' en 'eerst zien dan geloven'?

    De "domme markt" is een uitspraak van u zelf.
    De markt die maar niet wil zien wat u al maanden probeert recht te zetten.
    Vooralsnog reageert de markt terughoudend en behoudend ondanks een zeer aardige en welkome koersstijging in de afgelopen weken.

    Mocht de koers na 10 euro rennen, dan is dat zeer mooi.
    Maar de koers zou NA de launch van IndiGO ook rennen naar de 10 en volgens een aantal posters daar ruim boven. Dat is helaas niet gebeurd. Uw "domme markt" blijft voorzichtig en wil waarschijnlijk eerst financiële details zien.
  12. forum rang 6 boem! 5 januari 2022 14:21
    [quote alias=sniklaas id=13928080 date=202201051356]
    [...]Het merendeel van de realisten op dit forum schrijven al jaren dat een zelfstandig TOMTOM slechts een leverancier is die enkel tegen afbraak tarieven haar producten kan slijten, deze mening wordt al minstens 6 jaar in alle toonaarden tegengesproken door de FCF supporters op dit forum, maar vooralsnog hebben de IFRS realisten al 6 jaar lang het gelijk aan hun zijde.

    Het is maar wat je belangrijk vindt'

    Boter bij de vis zoals de FCF supporters voorstaan of de gecamoufleerde IFRS cijfers centraal stellen
  13. forum rang 6 boem! 5 januari 2022 14:25
    quote:

    sniklaas schreef op 5 januari 2022 14:17:

    [...]Ben weliswaar geen accountant maar verwacht dat TOMTOM haar investeringen in IndiGo voor een deel zal kapitaliseren om in de toekomst af te schrijven...

    Geen idee hoe TOMTOM de s/w hieromtrent heeft ontworden, een all in one s/w stack ofwel one size fits all customers of een seperate s/w stack per OEM waardoor deze klant specifieke investeringen als CAPEX worden opgeboekt en op termijn kunnen worden afgeschreven...

    Ik verwacht dat ultimo 2021 zo rond de €250 mio aan IndiGo assets worden opgeboekt en vanaf 2022 zal dat wellicht per OEM waarmee contracten zijn vastgelegd gaan oplopen waardoor het afschrijvings stokpaardje van TOMTOM weer een aantal jaar kan worden voortgezet, klap erop vanaf 2024 rond de €100 mio op jaarbasis aan amortization voor IndiGo of wat verwacht jij Martin?
    dit kan je niet serieus menen
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 5 januari 2022 14:28
    quote:

    *JustMe* schreef op 5 januari 2022 13:01:

    [...]

    Als TT deze week naar de 10 euro rent, hoe kijk je dan naar de 'domme markt' en 'eerst zien dan geloven'?

    quote:

    Optiebelegger schreef op 5 januari 2022 13:12:

    [...]
    Dan gelooft hij het, maar dan is hij wel te laat !!!!!
    Een zeer vreemde conclusie.
    Hoe komt u daarbij?
    Bovendien is 10 euro vergeleken met de high van 9,97 op 21 jan in 2021 niet iets waar je meteen een fles bubbels voor open trekt.

    Ter informatie
    Ik zit zowel met aandelen, Turbo's, optieconstructies en met kale jan 2022 Callopties jan 8,60 in TT.
    Dat heb ik herhaaldelijk hier aangeven.

    Ik heb ook Putopties die nu 26 cent in de min staan.

    De posters die op u als negatief overkomen zijn wel mede-beleggers die, of al heel lang of relatief kort in TT investeren. Dat doen ze om verschillende redenen. Maar niet omdat hier vele 'megadeals' als zoete broodjes worden geserveerd.

  15. forum rang 6 pakman 5 januari 2022 14:29
    Amazon and Stellantis Collaborate to Introduce Customer-Centric Connected Experiences Across Millions of Vehicles, Helping Accelerate Stellantis’ Software Transformation

    Amazon and Stellantis will collaborate to deliver software solutions for Stellantis’ new digital cabin platform, STLA SmartCockpit, starting in 2024

    Stellantis selects AWS as its preferred cloud provider for vehicle platforms to deliver on its long-term, software-focused vision

    AWS and Stellantis to launch collaborative engineering and innovation initiatives and tools to accelerate time to market for new digital products and upskill Stellantis’ global workforce

    Amazon to be the first commercial customer for the new Ram ProMaster Battery Electric Vehicle (BEV) in 2023, further expanding Amazon’s sustainable delivery network
    ....

    STLA SmartCockpit
    Amazon and Stellantis will collaborate to deliver software for STLA SmartCockpit, which will run in millions of Stellantis vehicles globally starting in 2024. The software-defined platform will seamlessly integrate with customers’ digital lives to create personalized, intuitive in-vehicle experiences through AI-enhanced applications for entertainment, Alexa-enabled voice assistance, navigation, vehicle maintenance, ecommerce marketplaces, and payment services.

    The STLA SmartCockpit platform will use Amazon products and solutions that are purpose-built for vehicles, and Stellantis will have the flexibility to create custom, brand- and vehicle-specific capabilities. The software will offer curated services and experiences through an app store—all displayed through an intelligent, adaptive user interface design that presents timely, relevant information and features suited to each occupant’s individual needs and preferences.

    STLA SmartCockpit will adapt to customers’ behaviors and interests, wherever their passions take them–from the start of a journey at home, on the road, or off. For example, Chrysler Pacifica vehicles could offer a family-trip planner that recommends media content, points of interest, restaurants, and other fun stops along the route. Jeep® vehicles could come with a digital off-road “coach” to help customers calibrate the vehicle and optimize performance before tackling tough terrain.

    Integration with Amazon's leading smart home and security services will allow customers to proactively monitor and manage their homes while on the go. Stellantis customers will also be able to manage their vehicles from their Alexa-enabled devices at home or their Alexa smartphone app, including using custom Alexa skills to set the in-cabin temperature before getting into their vehicle, schedule service, or order accessories.

    The development work on STLA SmartCockpit will leverage Mobile Drive, the joint venture formed by Stellantis and Foxconn in 2021, to develop breakthrough digital cockpits and personalized connected services
  16. [verwijderd] 5 januari 2022 14:40
    Alle onzin even weggestreept

    Drie jaar lange investering in Indigo is via de opex gegaan, onder de post ‘software layer’.

    quote:

    sniklaas schreef op 5 januari 2022 14:17:

    [...]Ben weliswaar geen accountant maar verwacht dat TOMTOM haar investeringen in IndiGo voor een deel zal kapitaliseren om in de toekomst af te schrijven...

    Geen idee hoe TOMTOM de s/w hieromtrent heeft ontworden, een all in one s/w stack ofwel one size fits all customers of een seperate s/w stack per OEM waardoor deze klant specifieke investeringen als CAPEX worden opgeboekt en op termijn kunnen worden afgeschreven...

    Ik verwacht dat ultimo 2021 zo rond de €250 mio aan IndiGo assets worden opgeboekt en vanaf 2022 zal dat wellicht per OEM waarmee contracten zijn vastgelegd gaan oplopen waardoor het afschrijvings stokpaardje van TOMTOM weer een aantal jaar kan worden voortgezet, klap erop vanaf 2024 rond de €100 mio op jaarbasis aan amortization voor IndiGo of wat verwacht jij Martin?
  17. forum rang 6 tatje 5 januari 2022 14:58
    Sniklaas.

    Ik verwacht dat ultimo 2021 zo rond de €250 mio aan IndiGo assets worden opgeboekt en vanaf 2022 zal dat wellicht per OEM waarmee contracten zijn vastgelegd gaan oplopen waardoor het afschrijvings stokpaardje van TOMTOM weer een aantal jaar kan worden voortgezet, klap erop vanaf 2024 rond de €100 mio op jaarbasis aan amortization voor IndiGo of wat verwacht jij Martin?

    tm Q3 2021 niets opgeboekt, inderdaad grapje.

    Zou je dat in Q4 kunnen, dan maakt TT in 2021 een gigantische winst.

    Dan moet je dus je opex over 2021 met 250 miljoen verlagen en krijg je over 2021 een gigantische winst.

    Jammer.

    Zo zie je maar weer, dat een goede belegger, niet overal verstand van moet hebben :-)

    Gaat niet gebeuren :-)
2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 113 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht