Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,930  
+ Toevoegen aan watchlist

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 113 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 10 januari 2022 23:04
    quote:

    dachthetniet schreef op 10 januari 2022 14:13:

    Ik ben wel benieuwd wanneer er weer de diverse berekeningen in het draadje komen.
    TT wordt beoordeeld op haar omzet.

    De outlook A&E is daarbij de bepalende factor.

    De verhoging van de outlook tov de omzet A&E ad 410 mio in 2021 zal de koers bepalen,

    Mijn targets zien er als volgt uit:
    verhogingsperc A&E vs targetkoers
    0% levert een targetkoers van 5 euro
    5% geeft 6,50 euro
    10% geeft 8 euro
    15% geeft 9,50 euro
    20% geeft 11 euro
    25% geeft 12,50 euro
    30% geeft 14 euro

    Zoals je ziet levert een outlook 2022 A&E van 450 mio een koers op van 8 euro en een outlook A&E van 515 mio een koers van 12,50 euro.
  2. [verwijderd] 10 januari 2022 23:40
    quote:

    boem! schreef op 10 januari 2022 23:04:

    [...]

    TT wordt beoordeeld op haar omzet.

    De outlook A&E is daarbij de bepalende factor.

    De verhoging van de outlook tov de omzet A&E ad 410 mio in 2021 zal de koers bepalen,

    Mijn targets zien er als volgt uit:
    verhogingsperc A&E vs targetkoers
    0% levert een targetkoers van 5 euro
    5% geeft 6,50 euro
    10% geeft 8 euro
    15% geeft 9,50 euro
    20% geeft 11 euro
    25% geeft 12,50 euro
    30% geeft 14 euro

    Zoals je ziet levert een outlook 2022 A&E van 450 mio een koers op van 8 euro en een outlook A&E van 515 mio een koers van 12,50 euro.
    Het aandeel wordt beoordeeld op veel meer dan omzet

    - Omzet, winst, cashflow
    - Deals, marktaandeel wins
    - Nieuws en ontwikkelingen rond autonoom rijden
    - R&D, productontwikkeling
    - Strategische ontwikkeling in omgeving, bijvoorbeeld een HERE SPAC
    - Algemeen beursklimaat
    - Ontwikkeling COVID
    - Wat competitie doet
    - Etc.

    Wat 2022 betreft kun je uitgaat van 20-30% omzetgroei Automotive vanaf een niveau van 235. Is al verteld tijdens conference call. Als je vervolgens 10% groei in Enterprise (het huidige groei niveau in like-for-like currency) dan kom je op onderstaande. Die 20-30% voorspelling werd gedaan op dieptepunt van chips-crisis die nu lichter wordt, dus 25% lijkt niet teveel gevraagd.

    Automotive: van 235 naar 290 (+25%)
    Enterprise: van 165 naar 180 (+9%)
    Totaal A&E: van 400 naar 470 (+17,5%)

  3. forum rang 7 sniklaas 11 januari 2022 00:01
    quote:

    *JustMe* schreef op 10 januari 2022 23:40:

    [...]
    mee eens Justin en verwacht zelfs dat voor dit jaar de behaalde omzet een ondergeschikte rol gaat spelen tov de SPAC ontwikkelingen bij HERE dat indirect impact heeft op het verzilveren van de discount van de assets…
  4. [verwijderd] 11 januari 2022 00:22
    quote:

    sniklaas schreef op 11 januari 2022 00:01:

    [...]mee eens Justin en verwacht zelfs dat voor dit jaar de behaalde omzet een ondergeschikte rol gaat spelen tov de SPAC ontwikkelingen bij HERE dat indirect impact heeft op het verzilveren van de discount van de assets…
    Vorige keer ging aandeel naar 13 euro met ook bieders zoals UBER. Maar de Duitsers kochten het. TT had toen nog 230 miljoen uitstaande aandelen ipv de huidige 130 miljoen. Bij nieuwe speculaties ergens in dit jaar en bij hogere bedragen voor HERE zou een sprong van TomTom naar 20 euro (2,6 miljard) helemaal niet zo vergezocht zijn. Alleen hier valt niet op te timen voor ons. Het gebeurt als het gebeurt.

    Voor TomTom als aandeel was destijds het Duitse trio de slechtste uitkomst, met koersdaling als gevolg. Er kwamen direct zorgen dat de Duitsers heel veel data aan HERE zouden geven en veel funding en daarmee hun technologische achterstand op kaartenmaken en HD maps op TomTom zouden inlopen. Dat was niet mijn zorg, maar wel een die je hier veel hoorde. Voor TomTom zelf was het achteraf bezien wel ingewikkeld als klanten ook aandeelhouder van een concurrent worden, maar was de uitkomst achteraf prima. UBER werd klant en Microsoft werd klant, de Duitsers bleven in elk geval voor traffic klant en de Duitsers hebben niet met HERE bereikt wat ze wilden. Volkswagen/CARIAD deal en samenwerking met Bosch bewijzen dat TomTom terug op de kaart is in de Duitse auto industrie.

    Uiteindelijk is het voor TomTom goed afgelopen en heeft HERE slechte jaren achter de rug. Dit hoorde je zelfs een HERE medewerker zeggen toen bekend werd dat TomTom het Volkswagen/CARIAD gaat samenwerken. De opmerking was: "jullie hadden veel meer in ons moeten investeren". Weet niet of dat terecht is, want die Duitse drie hebben al meerdere keren mogen bijstorten bij verliezen en hebben zelfs met banken moeten onderhandelen over convenanten.

    Voor TomTom als bedrijf is het niet verkeerd als HERE gewoon een beetje blijft bungelen onder de huidige eigenaren, zonder R&D budgetten, met opnieuw een tijdelijke lening voor de ergste nood, met nieuwe reorganisaties en zonder helder perspectief. Als HERE dan over een jaartje ofzo naar een andere partij over gaat, die dan ook weer eerst flink gaat reorganiseren en strategie wijzigen, loopt HERE de komende twee jaar in elk geval TomTom niet in, eerder kans dat TT verder uitloopt.
    Voor TomTom als aandeel zou speculatie over HERE wel goed kunnen zijn en zou het kwartje - in tegenstelling tot de vorige keer - wel de goede kant op kunnen vallen.

    Idealiter een overname door een partij die een beetje buiten het veld van TomTom ligt. Dat NTT bijvoorbeeld, een mega grote telecom partij uit Japan nl.wikipedia.org/wiki/Nippon_Telegrap... die HERE in Asia Pacific wil gebruiken voor onder andere indoor maps met 5G op luchthavens en andere dingen. Dat ligt zowel geografisch als qua activiteiten wat verder van TomTom verwijderd.

  5. forum rang 6 boem! 11 januari 2022 00:54
    Ik had mijn stelling dat enkel de omzet A&E bepalend is voor de koers moeten uitbreiden met de toevoeging in een zelfstandig scenario.

    Want onafhankelijk van welke Spac of IPO dan ook, voor het verdienmodel van TT is de te behalen omzet A&E cruciaal.

    En of je nu uitgaat van de voorzichtige 400 mio omzet A&E die @JustMe verwacht of de 410 mio aan omzet die ikzelf aangeef als basisomzet de tijd van mooie inhoudelijke verhalen zijn voorbij.
    Het is nu tijd dat er bewijzen geleverd moeten worden dat de aansluiting met het vergezicht nog steeds bestaat en dat bewijs is enkel te leveren met omzetgroei in A&E.

  6. [verwijderd] 11 januari 2022 06:32
    quote:

    NewKidInTown schreef op 11 januari 2022 01:04:

    Kan bijna niet wachten op de beursopening over een uurtje of 8. En dan toeslaan rond de 8,50.

    Zal wel lukken toch ?
    Gisteren je positie verdubbeld op 8.85 en nu forumgenoten uitdagen dat de koers naar 8.50 kan?
  7. I Love Melbourne 11 januari 2022 06:33
    Wat informatie die ik tegenkwam op Linkedin mbt TomTom.

    Senior Product Manager
    Full-time
    Dates EmployedMay 2018 – Jan 2022
    T-shaped product management role leading a product management team building global Traffic data products available in all TomTom navigation products and used by emblematic TomTom partners including Uber, Microsoft, Apple and used by the large majority of Automotive OEMs.

    I've joined the Traffic unit as an associate and grew to the senior role within 3 years.
    In the course of the last 5 years we grew our market share in the NAM automotive market significantly and kept our #1 position in EUR. During this period we launched over 5 new traffic products commercially in use by partners across verticals such as automotive, on-demand mobility and logistics

    ---------------------------------------------------------

    Sr Customer Solution Manager
    Company NameTomTom Full-time
    Dates EmployedJan 2022 – Present
    Employment Duration1 mo
    LocationDetroit, Michigan, United States
    Working with OEM's and Tier1's on defining the best In vehicle infotainment experience for their products and brands

    TomTom IndiGO, is a digital cockpit platform that goes beyond Navigation and accelerates the IVI development, and provides a way to go to market with a unique, scalable and brand authentic IVI system.

    --------------------------------------------------------------------
  8. forum rang 6 pwijsneus 11 januari 2022 07:09
    quote:

    *JustMe* schreef op 10 januari 2022 22:34:

    En Toyota (Denso = Toyota) maakt ook gebruik van Qualcomm hardware voor de cockpit

    DENSO WORKS WITH QUALCOMM TO DEVELOP NEXT-GENERATION COCKPIT SYSTEMS

    iot-automotive.news/denso-works-with-...

    [...]
    Wat heeft dit met TomTom te maken? Of verwacht je nog een PB?

    Volgende week zou Tokio autoshow zijn?
  9. JIBA 11 januari 2022 07:38
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 januari 2022 07:09:

    [...]

    Wat heeft dit met TomTom te maken? Of verwacht je nog een PB?

    Volgende week zou Tokio autoshow zijn?
    Qualcomm werkt met TT, TT levert al kaarten (hd geloof ik?) aan Denso.
  10. forum rang 6 pwijsneus 11 januari 2022 07:53
    quote:

    JIBA schreef op 11 januari 2022 07:38:

    [...]

    Qualcomm werkt met TT, TT levert al kaarten (hd geloof ik?) aan Denso.
    Als ik het zo lees krijg TomTom sensordata van Denso. Met het Toyota Research Institute en Denso hebben ze een werkend systeem om TomTom,s HD maps actueel te houden.

    Dus dat is mooi. Misschien dat daar die 5 miljoen ( onbetaalde?) Probes binnenkomen.

    Als TomTom echter ipv data ook Euro's gaat ontvangen, met andere woorden, uit de conceptfase, en het wordt massaal geimplementeerd in alle Toyota's, dan mag daar wel een PB vanuit, echter lezen we dit nergens.

    Aankomende vrijdag (14-01) is de press day van de 2022 Tokio Autosalon. Kan er alleen lastig uit opmaken of die fysiek wel helemaal doorgaat.
  11. forum rang 7 Dutchy Ron 11 januari 2022 08:08

    VWs ID.-Elektroautos halten künftig auch ohne Straßenmarkierung die Spur


    VW positioniert die Modelle seiner Elektroauto-Familie ID. als Technologievorreiter, das umfasst auch moderne Fahrerassistenzsysteme. Künftig sollen die E-Autos der Wolfsburger die Spur auch ohne Spurmarkierung halten können. Möglich machen das Schwarmdaten, die VW-Fahrer seit anderthalb Jahren gesammelt haben. Unterstützung erhält der Autobauer dabei von der auf automatisiertes Fahren spezialisierten Intel-Tochter Mobileye.

    Mobileye-Chef Amnon Shashua präsentierte bei der US-Technikmesse CES ein Video, das ihn mit Volkswagen-Vorstandschef Herbert Diess zeigt. Zwei Wochen zuvor, so erzählte Shashua, habe er zusammen mit Diess in München in VWs Elektro-SUV ID.4 den neuen „Travel Assist 2.5“ ausprobiert, für den seine Firma nun erstmals Kartendaten liefere. Dank der neuen Pläne von Mobileye funktioniere der Spurhalteassistent nun auch ganz ohne Fahrbahnmarkierungen auf der Straße.

    Der Verbesserung liege das aus Schwarmdaten zusammengestellte „Mobileye Roadbook“ zugrunde, erklärte Shashua. Aus den mit real auf den Straßen fahrenden Autos gesammelten Fahrdaten errechne es für Kreuzungen und Straßen ohne Mittelstreifen die typischen Fahrwege. Dadurch komme man auch ohne optische Markierung auf der Straße aus, die ansonsten von der Kamera des Assistenzsystems identifiziert wird.

    „Es ist ein klarer Vorteil, echte Fahrdaten statt Kartenmaterial zu verwenden“, sagte Diess in dem Video und steuerte den ID.4 im Münchener Umland auf eine Nebenstraße. „Alles funktioniert bestens.“ Er müsse eigentlich gar nicht mehr selbst lenken. Ohne die Mapping-Daten wäre es unmöglich, in einer solchen Straße zu navigieren, sagte Shashua.

    VW ist laut der Automobilwoche der erste Hersteller, bei dem die Mobileye-Technik zum Einsatz kommt. Das Unternehmen wolle den verbesserten Spurhalteassistenten nun zügig über seine Elektroauto-Familie ausrollen: Alle seit Ende 2021 produzierten ID.4 sowie Kompaktwagen vom Typ ID.3 und das SUV-Coupe ID.5, bei denen der „Travel Assist 2.5“ ab Werk als Sonderausstattung dazu gebucht wurde, seien bereits dafür vorgerüstet. Das gelte auch für die Schwestermodelle auf dem E-Auto-Baukasten MEB von Skoda (Enyaq iV) und Cupra (Born), erklärte ein Sprecher der Software-Tochter Cariad. Noch in diesem Quartal wolle man bei den ID.-Modellen mit der Aktivierung der Funktion per Software-Update „over the air“ über das Mobilfunknetz beginnen. Der ebenfalls den MEB nutzende Audi Q4 e-tron soll später folgen.

    Die bisherigen Kartendaten für die Navigation würden durch die neuen Pläne nicht ersetzt, erläuterte der Cariad-Sprecher. An der Zusammenarbeit mit den Partnern TomTom und Here ändere sich nichts. Die neuen Daten von Mobileye kämen zusätzlich für das Assistenzsystem hinzu. Der verbesserte Spurhalteassistent soll nur der erste Schritt sein. Als Nächstes arbeite man daran, dass die Fahrzeuge auch Ampeln und deren Farbe zuverlässig erkennen, kündigte Shashua an.

    ecomento.de/2022/01/11/vws-id-elektro...
  12. forum rang 6 NewKidInTown 11 januari 2022 08:10
    quote:

    Knife Catcher schreef op 11 januari 2022 06:32:

    Gisteren je positie verdubbeld op 8.85 en nu forumgenoten uitdagen dat de koers naar 8.50 kan?
    Waarom zou dat niet kunnen, wat is daar mis mee, Kees ?
  13. forum rang 7 Dutchy Ron 11 januari 2022 09:11
    quote:

    NewKidInTown schreef op 11 januari 2022 01:04:

    Kan bijna niet wachten op de beursopening over een uurtje of 8. En dan toeslaan rond de 8,50.

    Zal wel lukken toch ?
    Prosus groener dan TT ….. te vroeg geswitcht ?
  14. forum rang 6 NewKidInTown 11 januari 2022 09:15
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 11 januari 2022 09:11:

    Prosus groener dan TT ….. te vroeg geswitcht ?
    Timing, altijd lastig maar op de langere termijn maakt het weinig uit.
  15. [verwijderd] 11 januari 2022 09:17
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 januari 2022 07:09:

    [...]

    Wat heeft dit met TomTom te maken? Of verwacht je nog een PB?

    Volgende week zou Tokio autoshow zijn?
    Ik zie rondom qualcomm en tomtom dezelfde partners en qualcomm heeft een hardware cockpit platform ontwikkeld.

    Als we luisteren naar wat tomtom zei, ook een bericht van IR dat ik hier deelde, is dat TomTom drie jaar aan Indigo heeft gewerkt ook met nauwe samenwerking met de grote automotive (Tier1) leveranciers.

    Hierdoor kunnen die Tier1’s hun eigen producten ook ontwikkelen. Je begint beiden aan een andere kant (zij: hardware, tomtom: software) en op het midden kom je elkaar tegen.

    Bosch heeft al laten zien hoe zij een hardware cockpit hebben ontwikkeld met vervolgens de tomtom Indigo software daarin geintegreerd. Ik kan me voorstellen dat Quallcomm hetzelfde heeft gedaan.
  16. forum rang 4 dachthetniet 11 januari 2022 09:22
    quote:

    *JustMe* schreef op 11 januari 2022 08:12:

    Nasdaq ging van -3% naar +0,2% en ASML steeg in Amerika 3,12%.

    Dus zal wel een goed hersteldagje worden voor tech
    Ja voor de rest wel. Tomtom loopt echter nagenoeg altijd achter de feiten aan.
  17. [verwijderd] 11 januari 2022 09:24
    quote:

    NewKidInTown schreef op 11 januari 2022 09:15:

    [...]
    Timing, altijd lastig maar op de langere termijn maakt het weinig uit.
    Hang die maar boven je bed, drie kwart van je bijdragen gaat hierover.
    Dan hoef je het forum er ook niet meer mee te vervuilen
2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 113 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht