Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,730
  • Verschill

    +0,210 +3,80%
  • Volume

    524.733 Gem. (3M) 317,5K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,760  
+ Toevoegen aan watchlist

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 113 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 januari 2022 15:11
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 januari 2022 14:13:

    [...]

    Krijgen we daar ook antwoord op denk je? Waarom laten ze dit zo vaag? Hoe moeten analisten van dit beursgenoteerde bedrijf een analyse maken als dit soort fundamentele data niet gedeeld wordt.

    Er is ook nog geen enkele klant voor Indigo, dus is dat verdienpotentieel van dit cash positieve maar op papier verliesgevende bedrijf er wel?

    TomTom maakt het potentiele investeerders ook niet makkelijk om enthousiast te worden voor het aandeel. Ze zouden zichzelf een enorm plezier dan die vragen pro-actief te beantwoorden, toch? Of willen de founders het exit-scenario openhouden, waarbij ze altijd nog op eigen titel miljarden kunnen cashen door na de buyout de assets te slijten voor de fair value? Unlocking value kan op velerlei manieren, en bij TomTom is dit nimmer via de beurs tot uiting gekomen.

    Als je jarenlang honderden, zo niet miljarden hebt geinvesteerd in die ADAS kaartenbak. Nu met een persbericht komt dat TomTom deals heeft gesloten met autobouwers. Er al 5 miljoen probes op de weg rijden waarvan onmogelijk uit de cijfers te halen is of dit uberhaupt 1 cent heeft opgeleverd. Hoe vaag wil je het hebben? Het zou helpen als dit duidelijk gemaakt wordt, dan kun je echt gaan rekenen. En kun je ook staven of alle pie-in-the-sky berekeningen van vele euro's FCF komende jaren ook maar enigszins hout snijden.
    Het is niet dat zo'n exit-scenario niet meer zou kunnen, maar de timing daarvoor is sinds de aankondigingen van waar ze allemaal "in" zitten en waar ze allemaal bij betrokken zijn, wel sterk verzwakt. Het is toch nu niet meer voor te stellen dat ze de rest van de beschikbare aandelen voor een schijntje willen terugkopen om dan over 1, 2? jaar te laten zien dat de nu geboden € 15 eigenlijk € 45 had moeten zijn?
  2. forum rang 6 groene appel 11 januari 2022 15:17
    01/11/2022 | Infotainment | Bericht | Online artikelen

    Stellantis ontwikkelt infotainmentsysteem met Amazon
    Auteur: Patrick Schäfer

    Amazon en Stellantis hebben aangekondigd dat ze samen het nieuwe digitale platform van Stellantis, STLA SmartCockpit, ontwikkelen. Het nieuwe infotainmentsysteem moet in 2024 in serieproductie gaan.

    Amazon en Stellantis ontwikkelen samen de software voor de STLA SmartCockpit, die in alle 14 merken van de automotive groep zal worden gebruikt. De toepassing van de diensten en de gebruikersinterfaces van het infotainmentsysteem zullen verschillen afhankelijk van het merk en het voertuig in de Stellantis Group. Het STLA SmartCockpit-platform maakt vanaf 2024 gebruik van Amazon-producten en -oplossingen die speciaal zijn ontwikkeld voor voertuigen. Het softwaregedefinieerde platform biedt onder andere de spraakassistent Alexa, audiostreaming, navigatie, voertuigonderhoud, e-commerce marktplaatsen en betaaldiensten.

    Het AI-ondersteunde en cloudgebaseerde systeem is in staat om te leren en kan individuele bedieningssuggesties aan de gebruiker doen. Gezinsvoertuigen kunnen bijvoorbeeld een excursieplanner bieden die media-inhoud, bezienswaardigheden, restaurants en andere leuke stops langs de route aanbeveelt. Voor Jeep-voertuigen zou er een digitale "off-road touringcar" kunnen zijn. Nieuwe apps en functies kunnen via app stores in de voertuigen worden geïntegreerd. Via regelmatige over-the-air updates (OTA) moet de software kunnen worden bijgewerkt. De samenwerking omvat ook de joint venture "Mobile Drive", opgericht door Stellantis en Foxconn in 2021, die digitale cockpits en verbonden diensten zal ontwikkelen.

  3. [verwijderd] 11 januari 2022 15:24
    quote:

    win some... schreef op 11 januari 2022 14:04:

    [...]

    Waarom zouden die Tier1's de software aan TT overlaten? Die hebben zelf ook jaren lang geinvesteerd in software voor infotainment. TT's kernprodukt blijft m.i. navigatie. Indigo is een extra service daaromheen, die het kernprodukt makkelijker te implementeren maakt en daarmee aantrekkelijker. En Indigo op zich zal ook nog wel wat extra serviceomzet met zich mee zal brengen. Maar ik zie het niet als een geheel nieuw kernprodukt dat gaat concurreren met de Tier1's op dit gebied.
    Korte antwoord: the enemy of my enemy is my friend

    Langere antwoord:

    Ooit heel epistel over geschreven. Vroeger moest tomtom zich invechten in de automotive markt en tomtom heeft toen haar navigatie gesplitst in componenten om de Tier1’s te vriend te houden. Traffic als los product dat een Tier1 mag integreren.

    Voordeel voor TT: de Tier1 wordt partner ipv concurrent en opent deuren voor je waar ze met hun reet voor liggen.

    Nadeel voor TT: geen invloed op de klant ervaring en de UX en lange doorlooptijden door de ouderwetse manier van werken in de automotive industrie.

    Gevolg voor Tier1’s en TomTom: google kaapt markt weg, doordat de Google suite sneller te implementeren is (was reden voor Volvo om over te stappen) en doordat die Google suite qua UX beter is. Maar nog niet optimaal (teveel smartphone copy)

    Antwoord TomTom en Tier1’s: Indigo als open platform waarbij de hardware gedaan wordt door Tier1’s, het Indigo platform door TomTom en de apps en services door een heel ecosysteem van bedrijven daaromheen:
    www.tomtom.com/press-room/general/143...

    Het gaat daarbij zowel om het beschermen cq het overleven van infotainment als categorie in het algemeen (versus brought-in, een systeem dat smartphone repliceert, zoals CarPlay) en om onafhankelijk blijven van en bescherming tegen big tech.

  4. [verwijderd] 11 januari 2022 15:35
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 januari 2022 14:13:

    [...]

    Krijgen we daar ook antwoord op denk je? Waarom laten ze dit zo vaag? Hoe moeten analisten van dit beursgenoteerde bedrijf een analyse maken als dit soort fundamentele data niet gedeeld wordt.

    Er is ook nog geen enkele klant voor Indigo, dus is dat verdienpotentieel van dit cash positieve maar op papier verliesgevende bedrijf er wel?

    TomTom maakt het potentiele investeerders ook niet makkelijk om enthousiast te worden voor het aandeel. Ze zouden zichzelf een enorm plezier dan die vragen pro-actief te beantwoorden, toch? Of willen de founders het exit-scenario openhouden, waarbij ze altijd nog op eigen titel miljarden kunnen cashen door na de buyout de assets te slijten voor de fair value? Unlocking value kan op velerlei manieren, en bij TomTom is dit nimmer via de beurs tot uiting gekomen.

    Als je jarenlang honderden, zo niet miljarden hebt geinvesteerd in die ADAS kaartenbak. Nu met een persbericht komt dat TomTom deals heeft gesloten met autobouwers. Er al 5 miljoen probes op de weg rijden waarvan onmogelijk uit de cijfers te halen is of dit uberhaupt 1 cent heeft opgeleverd. Hoe vaag wil je het hebben? Het zou helpen als dit duidelijk gemaakt wordt, dan kun je echt gaan rekenen. En kun je ook staven of alle pie-in-the-sky berekeningen van vele euro's FCF komende jaren ook maar enigszins hout snijden.
    Ik snap je deels en ik snap je ook deels weer niet.

    Wat ik snap:
    Prettig om beeld te hebben bij pricing
    Terug kunnen rekenen van die 5 miljoen ADAS klanten

    Wat punt 2 betreft. Ik denk dat adas vs sd map anders wordt behandeld door IFRS aangezien looptijd lang is. Je moet het dus zoeken in de operational automotive revenue die hoger is dan de IFRS automotive revenue. Daarnaast vertroebelt in 2020 en 2021 het chiptekort (krimp in reguliere navigatie) de groei in ADAS. Daarnaast is de vraag of ADAS map zoveel duurder is dan de SD. Ik denk dat vooral de HD map de hogere prijs heeft. Een groei van 500.000 naar 5 miljoen maps in drie jaar kon door die drie factoren (IFRS, prijs delta versus SD en chiptekorten) nog wel buiten beeld blijven. Maar een groei van 5 naar 25 of 50 miljoen niet.

    Wat ik minder goed snap:
    Klagen over pie-in-the-sky. Bij andere aandelen is men juist blij met wat reuring en fantasie.
    Op het moment dat alles voorgekauwd voor je ligt ben je te laat met instappen. Beleggen is altijd speculeren op wat “kan zijn”
    Als er nog geen klant bekendgemaakt is voor Indigo (ze hebben er wel één sowieso) dan maar direct uitgaan van nul.

  5. forum rang 6 win some... 11 januari 2022 15:36
    quote:

    Overtake schreef op 11 januari 2022 15:11:

    [...]

    Het is niet dat zo'n exit-scenario niet meer zou kunnen, maar de timing daarvoor is sinds de aankondigingen van waar ze allemaal "in" zitten en waar ze allemaal bij betrokken zijn, wel sterk verzwakt. Het is toch nu niet meer voor te stellen dat ze de rest van de beschikbare aandelen voor een schijntje willen terugkopen om dan over 1, 2? jaar te laten zien dat de nu geboden € 15 eigenlijk € 45 had moeten zijn?
    Zie Hunter Douglas. Het kan allemaal op de beurs. Als aandeelhouder kun je daar niet altijd wat aan doen. Een RvC zou de belangen van alle aandeelhouders moeten behartigen. Maar ik denk dat ook voor de RvC van TT geldt: all animals are equal, but.....
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 11 januari 2022 15:48
    quote:

    Overtake schreef op 11 januari 2022 15:11:

    [...]

    Het is niet dat zo'n exit-scenario niet meer zou kunnen, maar de timing daarvoor is sinds de aankondigingen van waar ze allemaal "in" zitten en waar ze allemaal bij betrokken zijn, wel sterk verzwakt. Het is toch nu niet meer voor te stellen dat ze de rest van de beschikbare aandelen voor een schijntje willen terugkopen om dan over 1, 2? jaar te laten zien dat de nu geboden € 15 eigenlijk € 45 had moeten zijn?
    Hoe weet moneymaker Overtake dat er nu € 15 is geboden?
    Is er een persbericht? Of is het wensdenken?
  7. Johan8 11 januari 2022 16:58
    quote:

    groene appel schreef op 11 januari 2022 15:17:

    01/11/2022 | Infotainment | Bericht | Online artikelen

    Stellantis ontwikkelt infotainmentsysteem met Amazon
    Auteur: Patrick Schäfer

    Amazon en Stellantis hebben aangekondigd dat ze samen het nieuwe digitale platform van Stellantis, STLA SmartCockpit, ontwikkelen. Het nieuwe infotainmentsysteem moet in 2024 in serieproductie gaan.

    l
    Tja Tatje,

    Hoe zal het toch zijn allemaal

    Wie wordt er gepiepeld, Tomtom door
    Amazon en Stellantis,

    of wij

    Wie zal het zeggen, dit kan toch allemaal niet
  8. Johan8 11 januari 2022 17:03
    of Tomtom komt in 2024 met een pb als het de
    markt op komt

    maar dan hadden ze ook geen pb over Indigo eruit
    te hoeven gooien

  9. [verwijderd] 11 januari 2022 17:08
    quote:

    Johan8 schreef op 11 januari 2022 16:58:

    [...]

    Tja Tatje,

    Hoe zal het toch zijn allemaal

    Wie wordt er gepiepeld, Tomtom door
    Amazon en Stellantis,

    of wij

    Wie zal het zeggen, dit kan toch allemaal niet

    Goddijn rijdt privé een Fiat 500, dat kan de verklaring zijn om uit te leggen dat nooit gesuggereerd is dat Stellantis IndiGO gaat gebruiken, hetgeen ook redelijk duidelijk wordt in de vertaling van een Italiaans artikel over Amazon-Stellantis dat ik hier heb geplaatst.

    Dat je Goddijn, een Fiat 500 en Alexa ziet betekent bijvoorbeeld ook niet dat je de aandelen niet meer kan kopen onder de €9.

    Soms moet je de juiste bril opzetten alvorens je besluit conclusies te trekken.
  10. forum rang 6 groene appel 11 januari 2022 17:31
    ---------------------------------------------------------------------------
    groene appel schreef op 11 januari 2022 15:17:

    01
    /11/2022 | Infotainment | Bericht | Online artikelen

    Stellantis ontwikkelt infotainmentsysteem met AmazonAuteur: Patrick Schäfer

    Amazon en Stellantis hebben aangekondigd dat ze samen het nieuwe digitale platform van Stellantis, STLA SmartCockpit, ontwikkelen. Het nieuwe infotainmentsysteem moet in 2024 in serieproductie gaan.

    l

    Tja Tatje,

    Hoe zal het toch zijn allemaal

    Wie wordt er gepiepeld, Tomtom door
    Amazon en Stellantis,

    of wij

    Wie zal het zeggen, dit kan toch allemaal niet
    ----------------------------------------------------------------------------

    Dutchy Ron zal best wel een verklaring kunnen geven, toch?

    want niemand snapt de Tom Tom puzzel meer
  11. JIBA 11 januari 2022 17:56
    Waar is Moneymaker als je hem echt een keer nodig hebt he ;-)

    Wellicht wil hij nog eens een belletje plegen?

  12. forum rang 6 NewKidInTown 11 januari 2022 18:03
    Wat een overdreven gedoe om, als het te ingewikkeld voor je wordt, net te doen alsof je een neef hebt en bij hem te rade gaan. Dan had je net zo goed, wat zeg ik, BETER aan mij kunnen vragen.

    Voordeel: als ik het niet weet, krijg je nog steeds een goed antwoord, gebaseerd op IRMA-Methodology en CS.

    Nabeurs zet de bescheiden stijging van TT vandaag nog even door:

    Bid 9,025
    Ask 9,070
  13. [verwijderd] 11 januari 2022 18:13
    quote:

    groene appel schreef op 11 januari 2022 17:31:

    Tja Tatje,

    Hoe zal het toch zijn allemaal

    Wie wordt er gepiepeld, Tomtom door
    Amazon en Stellantis,

    of wij

    Wie zal het zeggen, dit kan toch allemaal niet
    ----------------------------------------------------------------------------

    Dutchy Ron zal best wel een verklaring kunnen geven, toch?

    want niemand snapt de Tom Tom puzzel meer

    Ik vind het niet zo ingewikkeld. Amazon speelt eenzelfde rol als bijvoorbeeld Microsoft doet met de Azure cloud.

    De samenwerking behelst:
    * Gebruik Amazon cloud
    * Ontwikkelen diensten/apps voor in het infotainment systeem
    * Het trainen van Stellantis medewerkers in software practices

    Alledrie bijten tomtom niet.
    * Cloud heb je gewoon nodig. Indigo werkt zowel met Azure van Microsoft en Amazon cloud.
    * Apps kunnen in Indigo platform geïntegreerd worden; amazon alexa stem en amazon music zijn al geïntegreerd in Indigo.
    * En tomtom is geen consultancy firma die Stellantis medewerkers kan opleiden. Daar zijn de TT ontwikkelaars ook veel te schaars voor.

    Stellantis and Amazon will collaborate to deploy Amazon’s technology and software expertise across Stellantis’ organization, including vehicle development, building connected in-vehicle experiences, and training the next generation of automotive software engineers. Together, the two companies will create a suite of software-based products and services that seamlessly integrate with customers’ digital lives and add value over time through regular over-the-air (OTA) software updates.

  14. Johan8 11 januari 2022 18:21
    Dan kan Tomtom ook een pb hierover afgeven
    begrijp ik

    en als ze dat niet doen omdat het pas in 2024 op
    de markt komt, waarom dan wel een pb afgeven
    over indigo

  15. forum rang 7 Dutchy Ron 11 januari 2022 18:26
    Als je het oorspronkelijke bericht goed leest dan staat er:
    - Amazon levert software voor digitale STLA cabine
    - introductie in 2024
    - STLA gaat AWS gebruiken van Amazon, vergelijkbaar met MSFT Azure
    - Amazon en STLA gaan samen digitale producten ontwikkelen
    - Amazon bestelt de eerste PRORAM’s bij STLA voor hun distributie

    Kortom: er staat nergens dat Amazon het infotainment voor STLA gaat leveren of dit samen gaat ontwikkelen. Dat dit er van wordt gemaakt in andere artikelen van andere auteurs dat zij zo. Het houdt de deur open voor IndoGO, wat zowel met AWS als Azure werkt.

    Sterker nog een deal zoals TT heeft met Azure kan ook volgen met AWS. Omgekeerd kan HERE een deal sluiten met MSFT Azure voor hun maps, als ik mij niet vergis heeft HERE al zo’n deal. Maar default levert MSFT TT Maps in hun webservices en is TT de hofleverancier voor MSFT als het om maps, navigatie en Traffic info gaat.

    press.aboutamazon.com/news-releases/n...

    Amazon and Stellantis will collaborate to deliver software solutions for Stellantis’ new digital cabin platform, STLA SmartCockpit, starting in 2024

    Stellantis selects AWS as its preferred cloud provider for vehicle platforms to deliver on its long-term, software-focused vision

    AWS and Stellantis to launch collaborative engineering and innovation initiatives and tools to accelerate time to market for new digital products and upskill Stellantis’ global workforce

    Amazon to be the first commercial customer for the new Ram ProMaster Battery Electric Vehicle (BEV) in 2023, further expanding Amazon’s sustainable delivery network
2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 113 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 24 april

    1. IBM Q1-cijfers
    2. Meta Q1-cijfers
  2. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht