Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

7,250
  • Verschill

    -0,025 -0,34%
  • Volume

    147.460 Gem. (3M) 272,7K
  • Bied

    7,240  
  • Laat

    7,255  
+ Toevoegen aan watchlist

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 4 februari 2022 11:00
    Niet alleen Automotive valt tegen. Ook Enterprise. Sommigen voorspelden hier ook een CAGR van 10% voor de komende jaren. Dit kwartaal groeit Enterprise 4%. Maar gezien de dollarkoers en het feit dat 80% van de omzet bij Enterprise in dollars is, is er defacto sprake van krimp.

    Ook valt in de Q4 te lezen:
    In the Enterprise business, we renewed various customer contracts. Some of these renewals reflect lower usage, translating into a reduced contract value. This will affect our Enterprise revenue as of the fourth quarter of 2022 and beyond.
    Dat klinkt ook niet alsof ze in 2022 een groei van 10% gaan halen.

  2. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 4 februari 2022 11:02
    quote:

    win some... schreef op 4 februari 2022 11:00:

    Niet alleen Automotive valt tegen. Ook Enterprise. Sommigen voorspelden hier ook een CAGR van 10% voor de komende jaren. Dit kwartaal groeit Enterprise 4%. Maar gezien de dollarkoers en het feit dat 80% van de omzet bij Enterprise in dollars is, is er defacto sprake van krimp.

    Ook valt in de Q4 te lezen:
    In the Enterprise business, we renewed various customer contracts. Some of these renewals reflect lower usage, translating into a reduced contract value. This will affect our Enterprise revenue as of the fourth quarter of 2022 and beyond.
    Dat klinkt ook niet alsof ze in 2022 een groei van 10% gaan halen.

    Het woord is aan onze super CEO Harold!!!!!!!!
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 4 februari 2022 11:03
    nieuw jaar - nieuwe cijfers voor Belgie

    In 2020 gingen de inschrijvingen van nieuwe auto’s met 21,5% achteruit, in 2021 nog eens met 11,2%, en 2022 brengt voorlopig geen beterschap.

    Volgens data van Traxio werden in januari 2022 namelijk 10% minder nieuwe wagens ingeschreven ten opzichte van januari 2021.

    Het gaat in januari 2022 concreet om 34.668 nieuw ingeschreven auto’s, ten opzichte van 38.505 stuks in januari 2021 en 52.370 exemplaren in januari 2020.

    De belangrijkste oorzaken zijn nog altijd het gebrek aan halfgeleiders en logistieke problemen ten gevolge van de coronamaatregelen

    bron:
    www.egear.be/autoverkoop-januari-2022/
  4. [verwijderd] 4 februari 2022 11:05
    Een fatsoenlijk beursgenoteerd bedrijf had vooraf een omzetwaarschuwing gegeven. Maar ja, een fatsoenlijk bedrijf houdt zich ook aan de code Tabaksblat……
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 4 februari 2022 11:07
    Nieuw jaar - nieuwe cijfers

    Wereldwijde autoverkoop blijft ook dit jaar onder 90 miljoen exemplaren

    De wereldwijde autoverkoop, die een moeilijke periode achter de rug heeft, zal dit jaar wellicht een herstel mogen verwachten. Dat blijkt uit een rapport van consulent LMC Automotive, die dit jaar een heropleving met 6,2 procent verwacht. Volgend jaar zou de groei van de wereldwijde autoverkoop volgens het rapport nog een versnelling kennen tot 9 procent.

    Er wordt wel gewaarschuwd dat de sector met een aantal knelpunten rekening moet houden, wegens de aanhoudende moeilijkheden met de toeleveringsketen en de verspreiding van de Omikron-variant van het coronavirus.
    Herstel

    Drie jaar geleden werden wereldwijd 90,2 miljoen personenwagens verkocht. Dat betekende een daling met 4,4 procent tegenover het jaar voordien. Door de uitbraak van de coronacrisis moest het jaar nadien zelfs een achteruitgang met 13,8 procent tot 77,8 miljoen exemplaren worden gemeld. Vorig jaar kon een gedeeltelijk herstel met 4,4 procent tot 81,2 miljoen eenheden worden gemeld.

    Ook dit jaar wordt een verdere groei met 6,2 procent tot 86,2 miljoen voertuigen worden gemeld. Pas volgend jaar zal de wereldwijde verkoop opnieuw het niveau van 90 miljoen wagens overschrijden. Voor dat jaar wordt immers een stijging met 9 procent tot 93,9 miljoen eenheden in het vooruitzicht gesteld.

    bron:
    businessam.be/wereldwijde-autoverkoop...
  6. forum rang 6 boem! 4 februari 2022 11:07
    quote:

    *JustMe* schreef op 4 februari 2022 10:29:

    @Boem

    Ik kon je berekening in de snelheid niet even volgen, ik heb die ‘potjes’ deferred niet paraat.

    Mijns inziens kan die lagere omzet guidance alleen indien de komende jaren de gap tussen operational revenue en reported IFRS revenue versneld toeneemt. (plus natuurlijk dat ze een veilige outlook afgeven door voor heel 2022 chiptekorten in te tekenen)

    Dit zou dan wijzen op versnelde overstap van klanten van het oude maps product naar het nieuwe online/hybride maps model waarbij de omzet een service fee wordt in plaats van een betaling.
    Op pag 5 vindt je de deferedpositie van Automotive 395 mio vs 351 mio

    Het backlog bestaat uit deferred plus ingeschatte bedragen voor lopende contracten

    Derhalve 44 mio van de 1,9 mia wordt veroorzaakt door deferred waardoor er 1,9-1,8-44+223 mio= 279 mio overblijft voor nieuw + herwaardering.
    Het bedrag aan nieuwe deals is nog ooit zo groot geweest,.
    500 mio aan nieuwe deals houdt dan in dat er aan herwaardering 221 mio is meegenomem als afwaardering.
  7. forum rang 6 win some... 4 februari 2022 11:07
    Location technology had in 2019 een omzet van 426 mio. 2020 was lager, 2021 was lager en ook 2022 wordt lager. Drie jaar lang geen groei. Dat is niet alleen maar een covid-probleem. Gezien het feit dat bij OEM's en Tier1's de omzetten wel zijn hersteld, is dit gewoon geen goed teken.
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 4 februari 2022 11:14
    quote:

    win some... schreef op 4 februari 2022 11:07:

    Location technology had in 2019 een omzet van 426 mio. 2020 was lager, 2021 was lager en ook 2022 wordt lager. Drie jaar lang geen groei. Dat is niet alleen maar een covid-probleem. Gezien het feit dat bij OEM's en Tier1's de omzetten wel zijn hersteld, is dit gewoon geen goed teken.
    Zo eenvoudig is het.....
    Maar aan de andere kant lees ik hierboven
    "Het bedrag aan nieuwe deals is nog ooit zo groot geweest."

    Ik raak helemaal van slag.
    ((-;

  9. forum rang 7 ketchup 4 februari 2022 11:17
    en Boem al verkocht ? ... zou het niet doen .. en nu gewoon uitzweten en wachten op een exit/overname , dan kan je nog scoren
    zelf ben ik koper vandaag .. tot nu toe 15k aangekocht aan 7 euro en mocht het vanmiddag doorzakken naar 6,75 en 6,50 euro koop ik nog 2 x 12,5k stuks bij

    hoe stom het ook klinkt en hoe fout het er nu uitziet denk ik dat de dag dat er een strategische verandering komt snel nadert, ook HG & Co weten dat een verdere notering aan de beurs zinloos is

    analisten zijn niet negatief, maar zien voor beleggers geen brood in TomTom - het is eigenlijk een beursnotering onwaardig - het bedrijf heeft er niets te zoeken en het management heeft geen boodschap aan aandeelhouderswaarde creatie die zijn 100% bedrijfsgericht en weten dat ze eigenlijk helemaal geen prognoses kunnen maken - ze hebben geen invloed hierop

    Apple komt eraan en dan is het raam dicht , iedereen gaat gewoon met Apple, Google en AMZN straks verder , Car Inc zoekt vanzelf aansluiting
    HERE en TomTom hebben geen pricing power , enkel maar kosten voor ongoing investeringen en kunnen nooit matchen wat Big tech kan spenderen.

    HG weet dit als geen ander en geeft enkel lip-service voor de bühne, intern weten ze allang waar het naartoe moet.
  10. [verwijderd] 4 februari 2022 11:21
    Jammer dat er geen call opties 2030 zijn. Van de komende jaren moeten we het niet hebben. TomTom maakt NIETS waar van wat het al jaren belooft/verwacht/verzint.
  11. Eva1960 4 februari 2022 11:21
    Volgens de beurs is TT nog weinig waard. Ik geloof er ook niet meer in. Als je het ziet als een strategische investeringscasus die overgenomen wordt door Big High Tech zou je nog kunnen instappen nu, maar volgens mij vinden de founders de hobby nog te leuk.

    Gelukkig al mijn 60k aandelen verkocht tussen 8,40 en 9,30, helaas had ik nog een oude call optie gok portefeuille die vandaag halveert in waarde :).

    vandaag heb ik nog niet gekocht, ik wacht wel weer tot de 5,90 in zicht komt..
  12. minofmeer 4 februari 2022 11:23
    Baggeraandeel. Kan het nog zo'n leuk bedrijf zijn met een sympathieke CEO voor zijn personeel, met het aandeel TT wordt de vloer aangeveegd. (telkens weer)Vind die CEO niet prettig, verspeeld zijn hand. Zal toch een keer zijn conclusie moeten trekken.
  13. forum rang 6 boem! 4 februari 2022 11:25
    @wies neen nog niet verkocht.

    Wacht op de verklaring waarom er nu zulk en grote afwaardering moest plaatsvinden in het orderboek.

    Daarnaast wacht ik ook nog op de uitsplitsing van het backlog.
  14. [verwijderd] 4 februari 2022 11:29
    quote:

    minofmeer2 schreef op 4 februari 2022 11:23:

    Baggeraandeel. Kan het nog zo'n leuk bedrijf zijn met een sympathieke CEO voor zijn personeel, met het aandeel TT wordt de vloer aangeveegd. (telkens weer)Vind die CEO niet prettig, verspeeld zijn hand. Zal toch een keer zijn conclusie moeten trekken.
    Sympathiek voor zijn personeel?

    Zelfs degenen die de opties op aandelen krijgen, zullen toch wel wat minder vrolijk worden, denk je niet?
  15. forum rang 8 Wereldbelegger 4 februari 2022 11:30
    Je zal maar je hebben laten verrassen toen er van de week aan de boom werd geschud om "goedkoop misbruik te maken" van jouw ingestelde stoploss.
    (redenatie van een positivo TT kenner)

    Dan kan je nu met je vrijgekomen geld meer aandelen TT kopen.
    Toch niet zo gekke gedachte om stoplosses te gebruiken bij een dergelijk volatiel aandeel.
  16. forum rang 7 ketchup 4 februari 2022 11:33
    Boem, zou echt niet verkopen - je zit er al zolang in, dat dit verder ook niet uitmaakt
    je weet dat basis resultaten TT een 5-6 euro waard is en geen 9 of 10 euro

    ze zijn gewoon bezig met een exit of verkoop , ook HG gaat nog niet wederom tropenjaren doormaken ( zoals destijds vanwege Google) en HG weet het speelveld breekt straks compleet open, iedereen is bezig zich in the car te worstelen
    loyaliteit is er niet meer, dat zie je met de Duitsers en HERE, Car Inc kan zich niks meer permitteren , die zijn als de doods als APPLE straks bij 2024/25 een Apple Car naar de markt brengt, dat is Tesla x 2 voor dreun die ze gaan krijgen
    nou denk ik zelf dat Apple , liever in the car zit dan echt een Apple car neerzet .. maar ze gaan wel wat brengen in samenwerking met een autofabrikant en aangezien het luxe segment dat enkel kan betalen, gok ik op BMW

    succes en dat meen ik
    hou vol

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 16 april

    1. China economische groei eerste kwartaal 5% (YoY) volitaliteit verwacht
    2. China industriële productie maart
    3. China detailhandelsverkopen maart
    4. B&S Group Q4-cijfers
    5. Fastned Q1-cijfers
    6. VK werkloosheid feb
    7. SBM Offshore $0,83 ex-dividend
    8. PostNL jaarvergadering
    9. Kendrion €0,45 ex-dividend
    10. EU handelsbalans feb
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht