Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 307,3K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,930  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom juni

819 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 41 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Benjamin G. 14 juni 2022 21:11
    Hoe groot is de concurrentie van Google voor TomTom? Gesuggereerd wordt op dit forum, in analyses van IEX en analisten dat die concurrentie toeneemt. Soms wordt geopperd dat TomTom het moet afleggen tegen Google. Waar gaat het nu precies om?

    Dat auto's synchroon gaan werken met een smartphone lijkt mij logisch. Evenzo dat autobouwers geen software ontwikkelaars zijn. Dat de display voor bestuurder en passagiers er anders uit gaat komen te zien: de tijd staat niet stil. Oh ja en niet te vergeten cloud oplossingen of een heel ecosysteem van app leveranciers en wat er bij komt kijken om de auto meer autonoom te laten rijden.

    Dus ja android in de auto en dan? Google heeft Android Auto, Android Automotive OS en Google as a service (GAS). De eerste is niets meer dan een telefoon die kan communiceren met de auto. De tweede is android software als centrale spil en de auto en de derde (GAS) omvat volledige integratie van alles wat Google te bieden heeft onder andere op Maps.

    Wat blijkt in de praktijk? Er zijn OEM'ers die volledig of voor een paar modellen kiezen voor volledige integratie. Soms om in de praktijk te testen hoe consumenten erop reageren of omdat ze verwachten een beter verkoopargument te hebben.

    "In any case, OEMs looking to implement GAS will probably look at testing it on select vehicle models, eventually extending it to the rest of their brands. This is much like what happened in the case of Android Auto and Car Play integration." (https://www.frost.com/frost-perspectives/google-automotive-services-gas-the-future-of-the-ivi-stack-gets-interesting/)

    Abi Research heeft onderzocht hoe de markt zich gaat ontwikkelen. 90% android in nieuwe auto's in 2025 en 6% volledige Google integratie. (bron: www.abiresearch.com/press/less-6-new-...

    En dat in een markt die rond 2030 op 16 miljard omvang wordt geschat. En dan nog zijn keuzes die OEM'ers nu maken niet voor de eeuwigheid. Benieuwd wat er gebeurt als L3 en L4 meer gevraagd gaan worden. OEM'ers kunnen kiezen tussen meerdere opties waarbij Google op lange termijn niet de beste hoeft te zijn (en wellicht ook niet moet willen zijn).

    Indigo draait op Android Automotive. "Counterpoint says TomTom is playing its card just right, as the company has expanded substantially in the automotive field with the help of partnerships with a series of big names in the industry."
    (bron: www.autoevolution.com/news/google-map... en link naar www.counterpointresearch.com/maintain...

    Conclusie:
    - Android komt centraal te staan in nieuwe auto's vanaf 2025;
    - Automakers zijn volop hun opties aan het wegen op zowel de korte als de lange termijn: welk integratieniveau ze kiezen;
    - Here en TomTom zijn alternatieven. Waarbij TomTom achterbleef op het bieden van een platform en met Indigo een inhaalsslag heeft gemaakt. Daaraan toevoegend met leidende bedrijven zoals Microsoft, Cerence en Amazone.

    Ik hou mijn aandelen toch nog even vast ;)
  2. forum rang 6 pwijsneus 14 juni 2022 21:33
    quote:

    Benjamin G. schreef op 14 juni 2022 21:11:

    Hoe groot is de concurrentie van Google voor TomTom? Gesuggereerd wordt op dit forum, in analyses van IEX en analisten dat die concurrentie toeneemt. Soms wordt geopperd dat TomTom het moet afleggen tegen Google. Waar gaat het nu precies om?

    Dat auto's synchroon gaan werken met een smartphone lijkt mij logisch. Evenzo dat autobouwers geen software ontwikkelaars zijn. Dat de display voor bestuurder en passagiers er anders uit gaat komen te zien: de tijd staat niet stil. Oh ja en niet te vergeten cloud oplossingen of een heel ecosysteem van app leveranciers en wat er bij komt kijken om de auto meer autonoom te laten rijden.

    Dus ja android in de auto en dan? Google heeft Android Auto, Android Automotive OS en Google as a service (GAS). De eerste is niets meer dan een telefoon die kan communiceren met de auto. De tweede is android software als centrale spil en de auto en de derde (GAS) omvat volledige integratie van alles wat Google te bieden heeft onder andere op Maps.

    Wat blijkt in de praktijk? Er zijn OEM'ers die volledig of voor een paar modellen kiezen voor volledige integratie. Soms om in de praktijk te testen hoe consumenten erop reageren of omdat ze verwachten een beter verkoopargument te hebben.

    "In any case, OEMs looking to implement GAS will probably look at testing it on select vehicle models, eventually extending it to the rest of their brands. This is much like what happened in the case of Android Auto and Car Play integration." (https://www.frost.com/frost-perspectives/google-automotive-services-gas-the-future-of-the-ivi-stack-gets-interesting/)

    Abi Research heeft onderzocht hoe de markt zich gaat ontwikkelen. 90% android in nieuwe auto's in 2025 en 6% volledige Google integratie. (bron: www.abiresearch.com/press/less-6-new-...

    En dat in een markt die rond 2030 op 16 miljard omvang wordt geschat. En dan nog zijn keuzes die OEM'ers nu maken niet voor de eeuwigheid. Benieuwd wat er gebeurt als L3 en L4 meer gevraagd gaan worden. OEM'ers kunnen kiezen tussen meerdere opties waarbij Google op lange termijn niet de beste hoeft te zijn (en wellicht ook niet moet willen zijn).

    Indigo draait op Android Automotive. "Counterpoint says TomTom is playing its card just right, as the company has expanded substantially in the automotive field with the help of partnerships with a series of big names in the industry."
    (bron: www.autoevolution.com/news/google-map... en link naar www.counterpointresearch.com/maintain...

    Conclusie:
    - Android komt centraal te staan in nieuwe auto's vanaf 2025;
    - Automakers zijn volop hun opties aan het wegen op zowel de korte als de lange termijn: welk integratieniveau ze kiezen;
    - Here en TomTom zijn alternatieven. Waarbij TomTom achterbleef op het bieden van een platform en met Indigo een inhaalsslag heeft gemaakt. Daaraan toevoegend met leidende bedrijven zoals Microsoft, Cerence en Amazone.

    Ik hou mijn aandelen toch nog even vast ;)
    Dan blijft het kruimels oprapen voor TomTom. Op dezelfde manier zoals het navigatiekastje het heeft afgelegd tegenover Google Maps op de smartphone.

    Bij TomTom zullen ze toch ook wel zien dat de adoptie van GAS nog wel erg hard gaat?!

    Wat zetten ze daar tegenover? Indigo? Hoeveel adoptie heeft indigo vanuit de markt gekregen? Een prototype van Masarati....dat is niet genoeg natuurlijk.
  3. Benjamin G. 14 juni 2022 22:40
    @Pwijsneus, wij lezen twee verschillende verhalen. Onderzoek van AbiResearch geeft aan dat in 2025 90% van de verscheepte auto's beschikt over Android. 6% van de verscheepte auto's beschikt over GAS. Betekent dat er een marktaandeel van 84% procent blijft liggen dat niet op voorhand gedefinieerd is. Dat lijkt mij geen klein bier.

    Dat is consistent met groei in orderboek bij TomTom, ik vermoed ook bij Here. Consistent met TomTom dat aangeeft met merendeel van de top 10 OEM'ers binnen te zijn.
    In dit artikel met een mooi lijstje:
    venturebeat.com/2019/03/17/how-tomtom...

    Ik zie geen kruimelwerk. Als TomTom tussen de 10% van de 16 miljard aan omzet binnenhaald in 2030 dan staan wij als aandeelhouders op de banken te juichen.
  4. forum rang 6 boem! 15 juni 2022 05:30
    BIj een CAGR van 15% voor A&E zal de prod omzet in 2030 1,5 mia bedragen.
  5. forum rang 6 pwijsneus 15 juni 2022 06:28
    quote:

    Benjamin G. schreef op 14 juni 2022 22:40:

    @Pwijsneus, wij lezen twee verschillende verhalen. Onderzoek van AbiResearch geeft aan dat in 2025 90% van de verscheepte auto's beschikt over Android. 6% van de verscheepte auto's beschikt over GAS. Betekent dat er een marktaandeel van 84% procent blijft liggen dat niet op voorhand gedefinieerd is. Dat lijkt mij geen klein bier.

    Dat is consistent met groei in orderboek bij TomTom, ik vermoed ook bij Here. Consistent met TomTom dat aangeeft met merendeel van de top 10 OEM'ers binnen te zijn.
    In dit artikel met een mooi lijstje:
    venturebeat.com/2019/03/17/how-tomtom...

    Ik zie geen kruimelwerk. Als TomTom tussen de 10% van de 16 miljard aan omzet binnenhaald in 2030 dan staan wij als aandeelhouders op de banken te juichen.
    Ik geef inderdaad aan dat het onderzoek van AbiResearch achterhaald is, het is ook al van een paar jaar geleden. Destijds zat Google nog in een opstartfase, er was bijboorbeeld bij Renault alleen nog maar sprake van samenwerking. Een paar modellen waaronder het elektronische vlaggenschip werden als proefkonijn gebruikt.

    Nu blijkt die proef wel in de smaak te vallen bij Renault, en worden straks bijna alle modellen uitgevoerd met GAS, en niet meer met TomTom.

    Die 6% groeit langzaam maar zeker naar die 85%.

    Wat blijft er dan nog over voor HERE en TomTom?
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 15 juni 2022 07:12
    Citadel Advisors is in de afgelopen weken actief in aan- en verkoop van TT aandelen.

    TomTom
    Totale netto shortpositie op 15 juni 2022: 2,38%

    Shortsellpositie Citadel Advisors van 0,48% naar 0,50%

    Boven 0,50 % Waarvoor meldingsplicht.
    Vandaar de grote toename in de notering van de totale netto shortpositie op 15 juni t.o.v. de vorige datum.

    Eerste Meldingsdatum - Boven de 0,50%
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    15-jun-22 Citadel Advisors 0,50%
    13-mei-22 Qube Research & Technologies 0,58%
    26-aug-21 J.P. Morgan Asset Management 1,30%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 2,38%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    2,38% van 132.366.672 is: 3.150.327 aandelen
  7. forum rang 4 Gvv2024 15 juni 2022 08:50
    Dag 3 : normaal gesproken zou er vandaag eem klein herstel moeten komen maar met vanavond in het verschiet zou dat nog wel een tegen kunnen vallen.
  8. Johan8 15 juni 2022 08:58
    in 2030 lees ik, poeh

    we gaan eerst een recessie in, het eerste wat
    mensen uitstellen is de aankoop van een nieuwe
    auto
  9. forum rang 4 Gvv2024 15 juni 2022 09:06
    quote:

    Johan8 schreef op 15 juni 2022 08:58:

    in 2030 lees ik, poeh

    we gaan eerst een recessie in, het eerste wat
    mensen uitstellen is de aankoop van een nieuwe
    auto
    zeker bij deze brandstofprijzen
  10. forum rang 6 tatje 15 juni 2022 09:33
    Anders Truelsen
    Enterprise Managing Director
    Topic: Enterprise

    Anders Truelsen vertrekt naar Otonomo.

    Is er al een opvolger voor Anders !!!
  11. forum rang 6 boem! 15 juni 2022 09:34
    De CAGR van location technology is in de laatse paar maanden door TT flink naar beneden bijgesteld.

    Vorig jaar sprak TT van een sterke groei (20-30%) die bij de jaarwisseling is bijgested naar siginificant( 12-20%) onder invloed van de voortdurende problemen in de supplychain.

    Door de oorlog in Oekraine heeft men de forecast bij de Q1 cijfers verder verlaagd naar duidelijk( 7-12%).

    Omdat deze bijstelling veroorzaakt werd door de aanhoudende supplychain problemen ben ik niet zo negatief over de groeikansen van TT op het moment dat deze problemen onder controle zijn.

    Ik zie een CAGR van15% haalbaar en dat geeft een omzet voor A&E in 2025 van 765 mio resp 1535 mio in 2030.
  12. forum rang 6 tatje 15 juni 2022 10:06
    Net pokeren, wil eerst cijfers Q2 zien en de uitleg banenreductie.

    Had bijna op 8,40 gekocht, gelukkig niet gedaan.

    Verwacht bij de Q2 cijfers en toelichting een koers tussen de 6 en 7.

    En dan koop ik een 60% bij.

    Ik denk CMD iets minder omzet in 2030, maar betere kostenbeheersing :-)

    Jammer genoeg kan ik niet in discussie gaan over mijn mening :-)

    Prettige beursdag.

    De koers is de koers, daar veranderen wij niets aan.

    Het moet niet gekker worden.

    Teslin meldt Teslin participaties bij Morningstar, bij Funds 30 nov 2021 2,92%, bij institutions melden ze 31 mei 2021 dus 2,92%.

    terwijl ze bij de AFM geen spatjes kunnen maken, 28 jan 2022 3,07%

    Even voor de duidelijkheid.

    31 mei 2022 werkt teslin bij de fondsen nog met de gegevens van eind nov 2021 2,92% bij Morningstar.

    Bij de AFM meldt Teslin 28 jan 2022 3,07%.

    Momenteel in ieder geval boven de 3% , anders was er wel een melding geweest bij de AFM.

    Zelfs Teslin naait ons.

    28 jan 2022 3,07% bij de AFM.
    Waarom niet 31 jan 2022 morningstar fund Teslin part ook op 3,07% zetten ipv funds bij morningstar van 30 juni 2021 2,04% gebruiken.

    Tja.

    De Ballen :-)
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 15 juni 2022 10:18
    Toch weer problemen in de supply-chain voor oems?

    Vrachtvolumes Chinese havens toch weer in neerwaartse spiraal

    Het gaat weer slechter met de vrachtvolumes in de Chinese havens. Hoewel er eind mei nog sprake was van herstel, heeft zich begin juni weer een daling ingezet. In de eerste week van juni daalde het gemiddelde vrachtvolume in de haven van Shanghai met 6% ten opzichte van 31 mei en lag daarmee 19% lager dan op het moment dat de gedeeltelijke lockdown in de stad begon op 12 maart.

    bron:
    www.nt.nl/havens/2022/06/14/vrachtvol...
  14. forum rang 6 tatje 15 juni 2022 10:30
    Uit het jaarverslag 2021.

    Voorwoord van Harold.

    We have a pipeline of promising
    products in development and our API's
    meanwhile have been recognized this year as
    best-in-class.

    90% van de APIs lopen onder Microsoft zijn eigen naam en dan best in class.

    Ik, maar dat is persoonlijk, denk dat Microsoft niet de volle mep betaalt aan TT.

    Verrekenen kan op veel manieren, zelfs bij een overname :-)

    Tja, het uur U is er nog niet :-)

    We zullen zien :-)

    Tot morgen, dan maar !
  15. forum rang 8 Wereldbelegger 15 juni 2022 10:46
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 15 juni 2022 09:18:

    Verkoop elektrische auto’s met TT software gaat exploderen!
    Dan zal ik maar even de onderbouwing onder het enthousiaste getoeter zetten.
    Dan weten we wat meer.

    TomTom de specialist op het gebied van locatietechnologie, versterkt zijn inzet voor een schonere wereld door samen met partners en innovatieve technologie de EV-revolutie te stimuleren. TomTom onthult een reeks verbeteringen voor zijn suite voor elektrische voertuigen (EV), waaronder verbeterde functies voor bereik en routebepaling en uitgebreide data over oplaadpunten.

    Dit nieuws volgt op de vandaag aangekondigde samenwerking met Hubject en Eco-Movement. Beide partnerships verbeteren de rijervaring met EV's. De nieuwe TomTom Routing and Range komt later dit jaar beschikbaar via een over-the-air-update voor geselecteerde elektrische modellen van TomTom-klanten en zal verder verbeterd worden met de introductie van de cloud-native TomTom Navigation for Automotive.

    bron:
    www.baaz.nl/tomtom-leidt-de-weg-naar-...
  16. forum rang 8 Wereldbelegger 15 juni 2022 10:52
    quote:

    Odessadream schreef op 15 juni 2022 08:50:

    Dag 3 : normaal gesproken zou er vandaag eem klein herstel moeten komen maar met vanavond in het verschiet zou dat nog wel een tegen kunnen vallen.
    Arend Jan Kamp op IEX:

    Wat de Fed ook doet, het is toch niet goed?
    Twee kwartjes bevestigt misschien dat de bank behind the curve is. Drie kan speculatie teweeg brengen dat de economie en inflatie er beroerder aan toe zijn dan gedacht. Om maar te zwijgen wat de koersen vanavond doen. Alles kan. Verkopen is tot nu toe het motto en dan alles.
  17. forum rang 8 Wereldbelegger 15 juni 2022 10:57
    Positief signaal van VW

    Volkswagen schaalt productie EV-fabriek weer op'

    Oorlog Oekraïne ·De fabrikant hoopt orderachterstanden weg te werken nu er weer in een drieploegendienst wordt gewerkt.

    De productie in de fabriek in Zwickau wordt weer opgeschaald. (Foto: VW Group) Nadat de Volkswagen Group de productie de afgelopen periode meermaals moest staken of verminderen doordat de toelevering stokte vanwege de Russische invasie in Oekraïne, wordt de productie in de fabriek in Zwickau sinds deze week weer opgeschaald. Zo meldt Automotive News Europe. Naar verwachting neemt de productie daarmee weer toe tot zo'n 1.300 voertuigen per dag.

    De afgelopen periode moest de productie noodgedwongen worden teruggebracht tot zo'n 900 stuks per dag. Volgens de autofabrikant zijn de aanleveringen van onderdelen op dit moment weer redelijk stabiel.

    bron:
    automotive-online.nl/management/laats...
  18. SimonCA 15 juni 2022 10:57
    Apple and Google are coming for your car
    Big Tech’s big car ambitions have antitrust advocates worried

    Adoption of AAOS is booming: While less than 1 percent of cars sold today use Android Automotive, industry analyst Gartner predicts that 70 percent of cars sold in 2028 will. That doesn’t mean they’ll all also have Google Automotive Services (currently, several manufacturers don’t), nor that consumers will be restricted just to Google’s offerings if they do. It does mean that Google may soon own the operating system that powers the majority of new cars’ infotainment systems.

    In a letter to antitrust hawks Sen. Amy Klobuchar (D-MN) and Rep. David Cicilline (D-RI) and antitrust enforcement agencies the Federal Trade Commission and the Department of Justice last January, 28 consumer and antitrust activist groups warned that Big Tech’s “next target” was the car industry. Letter signees include Brown’s American Economic Liberties Project as well as Demand Progress, Public Citizen, and the Surveillance Technology Oversight Project. Of specific concern was consumer privacy, given the enormous amounts of data cars generate that Big Tech companies could collect and use.

    “The data privacy and security implications are grave,” the letter said. “Google already profits off of our browser history. Imagine if they can also monetize our behavior behind-the-wheel as well. They know where we go, what we search for, and now they’ll know how often we use our turn signals or go five miles over the limit.”

    In April, Rep. Jamie Raskin (D-MD), along with 10 other Democratic representatives, wrote to the FTC and the DOJ with their concerns over Big Tech and the automobile industry, seeing this as a chance to get ahead of a potential competition issue before a few companies dominate another market — as Google and Apple have done with smartphone operating systems.

    “Big Tech is rapidly doing to cars what it already did to cell phones,” the letter said. “Urgent action is needed to protect workers, privacy, and the competitive landscape.”

    www.vox.com/recode/23166538/apple-goo...
819 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 41 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht