krach03 26 september 2022 16:02 auteur info krach03 Lid sinds: 18 jan 2008 Laatste bezoek: 22 nov 2023 Aanbevelingen Ontvangen: 60 Gegeven: 29 Aantal posts: 373 via tradewinds: www.tradewindsnews.com/tankers/china-...Clarksons platou:China to the rescue: Clarksons raises 2024 VLCC rate forecast to $90,000 per daySuezmaxes and aframaxes also set to strengthen over the next two years26 September 2022 10:37 GMT UPDATED 26 September 2022 10:37 GMTBy Gary Dixon in London Chinese crude buying power is likely to drive continuing rate rises for tankers over the next two years, according to Clarksons Securities.The investment bank has raised dirty tanker earning projections across the board on Monday.Analysts Frode Morkedal and Even Kolsgaard argue that, despite looming recessions, Chinese demand and the energy crisis will support both oil and the tankers that carry it. Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
boothram 27 september 2022 10:49 auteur info boothram Lid sinds: 12 mrt 2005 Laatste bezoek: 17 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 210 Gegeven: 13 Aantal posts: 1.047 Tankers international (euronav+ insw) publiceerd een app met gratis versies: fixings...Dat bevestigd alleen dat voor VLCC reeds regelmatig meer betaald wordt dan 70 000$/dag.Die tarieven lijken nu hoger dan die van suezmax ,mr of clean. Uitkijken nu we in q4 terechtkomen...waar welicht nog heel wat het volgen waard is. Indien die tarieven enkel jaren aanhouden, valt nog heel wat te verdienen met euronav! Normaliter is dat supercycle, maar dat verdwijnt pas met nieuwe vloot...Maar wie zal nog in supertankers investeren, als er elk jaar meer vrachten wegvallen dan er schepen worden gescrapt? Daarom denk ik dat de supercycle wat langer gaat aanslepen. Welsneller plaats voor nieuwe, kleinere schepen wellicht, maar voor de grootste werven zullen ander scheepstypes wel dringender aan nieuwbouw toe zijn. Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
krach03 27 september 2022 14:43 auteur info krach03 Lid sinds: 18 jan 2008 Laatste bezoek: 22 nov 2023 Aanbevelingen Ontvangen: 60 Gegeven: 29 Aantal posts: 373 www.hellenicshippingnews.com/wp-conte..."..things seem to have been stabilised within the last month, maybe waiting for the next catalyst that will move the market to higher rate prices. Since the start of the western sanctions and as the flow of U.S. oil towards EU is increasing, Russia has madea turn to the East, exporting oil to China and India with adiscount. These new oil flows have added ton miles and are gradually replacing pipeline oil trade with seaborne, increasing the ship demand mainly on the crude market. But according to executives of oil companies this will also lead in increasing ship demand also on the product market because as increasing Russian oil flows aremoving to the East, (where there are many refineries), oil products will increasingly move ina western direction.A very interesting information that points out the increased oil demand in the near future is the announcement from the U.S. Energy Information Administration about the Strategic Petroleum Reserve, that declined by nearly 7 million barrels in the week ended 16 September, leaving it at roughly 427 million barrels. This is the lowest point since 1984 and for the first time since 1983, the SPR holds less oil than commercial storage." Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
arconati 27 september 2022 20:53 auteur info arconati Lid sinds: 04 feb 2014 Laatste bezoek: 23 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 91 Gegeven: 82 Aantal posts: 347 Die strategische oliereserves worden verkocht om de prijs wat lager te houden: Biden wil de tussentijdse verkiezingen winnen. Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
krach03 28 september 2022 11:57 auteur info krach03 Lid sinds: 18 jan 2008 Laatste bezoek: 22 nov 2023 Aanbevelingen Ontvangen: 60 Gegeven: 29 Aantal posts: 373 De volgende vijf jaar (dus tot eind 2026), gewoon al om de VLCC's te vervangen die ouder zullen zijn dan 20 jaar, heb je 200 VLCC's méér nodig en als je weet dat één VLCC 120 miljoen kost + shipyards zo goed als volgeboekt tot eind 2025 !! Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
boothram 3 oktober 2022 12:33 auteur info boothram Lid sinds: 12 mrt 2005 Laatste bezoek: 17 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 210 Gegeven: 13 Aantal posts: 1.047 cyprus is nog ver...het is blijkbaar niet nodig dit openbaar te maken, maar voor de herdomiciliering naar cyprus is ook al een 50% meerderheid nodig. De data om die beslissing voor te leggen aan de aandeelhouders staan nog niet in de sec filings. Daarna nog een procedure in cyprus, en ja, dan zou er kunnen begonnen worden met de volgende fase. Zolang cyprus niet europees is kan er wellicht niet echt een fusie zijn. ik begin nu te denken 2024...En dan kunnen de verhoudingen tussen Clean en crude heel anders liggen: meer in verhouding met de intrendieke waarde, dus in voordeel van VLCC, denk ik.Op korte termijn is dat eerder slecht voor Euronav, tenzij...Frontline extra toegevingen doet aan de familie Saverijs: dan kan het eerder snel gaan. Maar tijd brengt raad, en bij de Saverijs familie brengen de cmb participaties en exmar aardig wat op...Wie weet, de ruil met frontline is nu al minder winstgevend 11 euro voor frontline is 16 euro voor euronav...De nieuwe tankers gaan wellicht extra veel opbrengen met clean transport, en dat kan dan de LR en MR tankers beconcurreren...Ik denk dat we nu niet meer moeten denken aan q4... Maar ja, onderhandelen of stilstaan...De belgische aandeelhouders zouden wel eens kunnen stemmen tegen 'cyprus', en ook de pariculiere en financiele belgen... Euronav en frontline zwijgen.. wie heeft het dan voor het zeggen? Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
krach03 3 oktober 2022 16:23 auteur info krach03 Lid sinds: 18 jan 2008 Laatste bezoek: 22 nov 2023 Aanbevelingen Ontvangen: 60 Gegeven: 29 Aantal posts: 373 VLCC's die besteld werden door tankerbedrijven en geleverd worden de komende jaren:2023: 20 (driekwart daarvan wordt geleverd in de eerste vijf maanden van het jaar, de overige vijf in augustus-september)2024: 0 (nul)2025: tot nu toe slechts 1 besteld2026: tot nu toe eveneens slechts 1 besteldSuezmax die besteld werden door tankerbedrijven en geleverd worden de komende jaren:2023: 9 besteld (zeven ervan worden geleverd in de tweede jaarhelft)2024: 4 besteld2025: 02026: 0 Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
mijn gedacht 5 oktober 2022 14:11 auteur info mijn gedacht Lid sinds: 19 mrt 2015 Laatste bezoek: 15 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 25 Gegeven: 0 Aantal posts: 253 De voorziene/verhoopte scrap van oude tankers blijft blijkbaar nog even uit nu Rusland heel oude tankers opkoopt om zijn crude bij de buren te krijgen ? Problemen mbt verzekering van vrachten zullen ze intern regelen met eigen maatschappijen (?). Maar goed, allemaal vracht die de reguliere markt dus niet meer kan vervoeren. De nieuw te leveren tankers zullen bijgevolg geen afdankertjes vervangen, zoals voorzien werd, maar de mondiale vloot laten groeien. Ik kan moeilijk aannemen dat dat goed nieuws is. Reken daarbij een aanstormende "nieuwe wereldorde" waarin Iran en Rusland samen 10 mio bpd kunnen oppompen. Niet bepaald lievertjes voor het oliedorstige Westen. Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
ThomasB 5 oktober 2022 15:24 auteur info ThomasB Lid sinds: 29 nov 2021 Laatste bezoek: 26 mrt 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 10 Gegeven: 1 Aantal posts: 23 Wat is de reden van recente daling? Het daalt wel erg ferm...Is dat te wijten aan de volledige beursbaisse? Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
krach03 5 oktober 2022 16:58 auteur info krach03 Lid sinds: 18 jan 2008 Laatste bezoek: 22 nov 2023 Aanbevelingen Ontvangen: 60 Gegeven: 29 Aantal posts: 373 quote:ThomasB schreef op 5 oktober 2022 15:24:Wat is de reden van recente daling? Het daalt wel erg ferm...Is dat te wijten aan de volledige beursbaisse?Voor diegenen die ingestapt waren aan 8 euro, valt er nog steeds een heleboel winst op te rapen, ook an de huidige koersen, maar dalende koersen is als sneeuwbal. Gaat steeds harder.Ik denk dat we huidige daling wel hebben gehad. Men is al een tijd aan het speculeren op een zogezegde OPEC+ productieverlaging en nu de bevestiging er zowat is, kan de rust misschien terugkeren, ondanks het recessiespook.Positief is dat er recent zeer veel oude tankers verkocht zijn aan ontzettend hoge prijzen, dus die opkopers gaan dat niet doen als ze denken dat de tankertarieven ineen gaan stuiken, toch?? Het klopt dat daardoor oude tankers enkele jaren langer in de vaart zullen blijven, maar als ze de ballon op die manier weer onder water gaan duwen, gaat ie binnen paar jaar des te hoger. Dat is wat ik denk.Aan deze prijzen is de beste koop Frontline naar mijn mening. Na de fusie of overname zoals een raket naar zeer hoge koersregionen. Mijn gedacht :) Aanbevelingen 1 ” Quote Reageren Niet oké
BenP 8 oktober 2022 10:39 auteur info BenP Lid sinds: 23 apr 2020 Laatste bezoek: 08 apr 2023 Aanbevelingen Ontvangen: 6 Gegeven: 3 Aantal posts: 17 +7% nabeurs US Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
boothram 8 oktober 2022 11:21 auteur info boothram Lid sinds: 12 mrt 2005 Laatste bezoek: 17 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 210 Gegeven: 13 Aantal posts: 1.047 ...en fro 'maar 2,5% ...Wellicht is er een doorbraak in cyprus dossier.CMB-tech kwam ook in het nieuws: de haven van Antwerpen wordt uitgerust met een sleepboot en faciliteiten voor co2 opslag en besparingen. De markt voor sleepboten type cmb-tech is 10000. De besparing in co2 staat gelijk met 350 voertuigen. Maar Wellicht is er met die nieuwe evolutie een vergelijk mogelijk, wardoor de banden met euronav en cmb-tech aangehaald behouden blijven binnen de frontlinecombinatie...Dat zou de zaken veel vereenvoudigen, en dan kan het dossier snel vooruit: een vergadring voor Cyprus-stemming(voorafgaandelijk belgisch akkord lijkt vereist, zie sec filings), en dan misschien een zetje voor cmb-tech? bij een merge met frontline is nog opwaarts potentieel van 3%, aan de huiidige frontline koers.Of frontline daarna nog omhoog kan? ... ze hebben wel een kwartaal met gigantische cash-flow.voor de combinatie schat ik zowat 13500 dagen spot of equivalent... >500 miljoen! cash dit kwartaalen aan 3x de jaarlijkse cash...kan het aandeel nog wel omhoog...(10% extra als spot hetzelfde blijt, maar opwaarts gaan kan ook...). Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
boothram 11 oktober 2022 18:05 auteur info boothram Lid sinds: 12 mrt 2005 Laatste bezoek: 17 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 210 Gegeven: 13 Aantal posts: 1.047 22%...see tradewinds! Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
boothram 13 oktober 2022 05:18 auteur info boothram Lid sinds: 12 mrt 2005 Laatste bezoek: 17 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 210 Gegeven: 13 Aantal posts: 1.047 134 000??en het beweegt... ik zag op de vlcc app een vlcc voorbij varen aan 17 knopen per uur. het schip stond geboekt aan... 134 000 tce per dag maar was na enkele minuten van de aardbol (vlcc app) verdwenen... Aan die snelheid varen scheelt zo'n 40 ton brandstof per dag...(12 knopen is gebruikelijk... als er genoeg schepen zijn. Er blijft dan niet zo veel meer over.. je krijgt tegenwooordig ook al 60000 vooor geladen dagen, en als je dan 2x zoveel dagen moet spurten...Ik denk dat het wat voorbarig werd gemeld in de vlcc app. Ondertussen speelt Atletico Madrid ook mee... Idan ofer, goed voor 11...(miljard) nam 5% in insw. Insw kocht ook eigen aandelen..Ja, die vlcc app van tankers international is ook voor de helft(?) eigendom van INSW. Helaas, om welk schip uit 2016 het ging voor die trip aan 134000 $/dag ... zocht het op, het vaarde in de middellandse zee..Kijk, en ik wil hier geen racistische opmerkingen maken, maar die idanofer heeft een neus voor zaken...nu ja roland D., koop jij dan maar euronav? Melexis is veel te duur! Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
maci 14 oktober 2022 07:30 auteur info maci Lid sinds: 21 feb 2000 Laatste bezoek: 23 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 585 Gegeven: 0 Aantal posts: 4.074 PERSMEDEDELINGGereglementeerde informatie13 oktober 2022 –10 pm CETOPENBAARMAKING VAN EENTRANSPARANTIEKENNISGEVING(Artikel 14, eerste lid, van de wet van 2 mei 2007op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen)1. Samenvatting van de kennisgevingANTWERPEN, België, 13 oktober 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)(“Euronav” of de “Vennootschap”) ontving op 11 oktober 2022 eentransparantiekennisgeving van Saverco NV en CMB NV waaruit blijkt dat Saverco NV enCMB NV tezamen 20,01% van de stemrechten van de Vennootschap bezitten, volgend opeen aankoop op 11 oktober 2022. Saverco NV en CMB NV hebben daarbij de drempel van20% overschreden.De Vennootschap geeft ook mee dat Saverco NV een Formulier 13D, inclusief toelichtingomtrent het doel van deze aankoop, neerlegde bij de Amerikaanse Securities and ExchangeCommission. Een kopie van dit formuleer vindt u op onze website:www.euronav.com/nl/investeerders/nieu... Aanbevelingen 1 ” Quote Reageren Niet oké
[verwijderd] 17 oktober 2022 08:21 auteur info [verwijderd] Lid sinds: 01 jan 0001 Laatste bezoek: 01 jan 0001 Aanbevelingen Ontvangen: 0 Gegeven: 0 Aantal posts: 0 PERSMEDEDELING17 Oktober 2022 – 08.00 am CETEURONAV VERKOOPT ULCC EUROPEANTWERPEN, België, 17 oktober 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” of de “Vennootschap”) heeft de ULCC (Ultra Large Crude Carrier) Europe (2002 – 441.561 dwt) verkocht. Het schip is schuldenvrij en de verkoop zal een meerwaarde opleveren van 34,7 miljoen USD. Het schip zal tijdens het huidige kwartaal geleverd worden aan haar nieuwe eigenaar en zal ingezet worden voor opslag.De Europe heeft een capaciteit van 3 miljoen vaten ruwe olie en was één van de slechts vier schepen van dergelijke omvang die in 2002 en 2003 werden gebouwd. Euronav behoudt een belang in de drie andere ULCCs via eigendom van de Oceania (2003 – 441.585 dwt) alsook 100% eigendom sinds juli 2022 van de FSO Asia (2002 – 432.023 dwt) en FSO Africa (2002 – 432.023 dwt). Deze laatste twee ULCC schepen werden omgebouwd tot gespecialiseerde FSO schepen die momenteel worden uitgebaat onder een lange termijn contract in Qatarwww.euronav.com/nl/investeerders/nieu... Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
boothram 17 oktober 2022 13:24 auteur info boothram Lid sinds: 12 mrt 2005 Laatste bezoek: 17 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 210 Gegeven: 13 Aantal posts: 1.047 momenteel duurder dan 1,45 frontline...een frontline van 2010 verhuurd aan 40 000 idle days included (vlcc app)dan zijn nog altijd zeer stevige prijzen: en als de olie moet komen uit het snelstijgende aantal rig in us, dan compenseert dat ruimschoots het minderaanbod van opec..op niveau van transportbehoefteEen vat olie van us naar europa zou nu 20 euro kosten aan vervoer, 13 cent per liter. kan dus nog veel hoger, al is dat 8 milj dollar voor een roundtrip.. Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
[verwijderd] 19 oktober 2022 08:23 auteur info [verwijderd] Lid sinds: 01 jan 0001 Laatste bezoek: 01 jan 0001 Aanbevelingen Ontvangen: 0 Gegeven: 0 Aantal posts: 0 PERSMEDEDELING19 Oktober 2022 – 08.00 am CETEURONAV VERKOOPT SUEZMAX CAP PHILIPPEANTWERPEN, België, 19 oktober 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” of de “Vennootschap”) heeft de Suezmax Cap Philippe (2006 – 158.920 dwt)verkocht, wat een meerwaarde opleverde van 12,9 miljoen USD. Het schip is schuldenvrij en werd geleverd aan haar nieuwe eigenaars op donderdag 13 oktober. Euronav blijft haarvloot actief beheren in afwachting van nieuwe regelgevingen zoals de EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index) die vanaf januari 2023 van kracht is. ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down... Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
maci 24 oktober 2022 08:31 auteur info maci Lid sinds: 21 feb 2000 Laatste bezoek: 23 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 585 Gegeven: 0 Aantal posts: 4.074 PB:EURONAV CONTRACTEERT TWEE NIEUWESUEZMAX-SCHEPEN VOOR LEVERING IN 2024ANTWERPEN, België, 24 oktober, 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)(“Euronav” or the “Company”) kondigt vandaag aan dat het een overeenkomst heeftgesloten met Daehan Shipbuilding Co. Ltd. voor twee Suezmax nieuwbouwschepen. De schepen zullen zusterschepen zijn van Cedar (2022 -157.310 dwt) en Cypress (2022 –157.310 dwt), die gebouwd werden op dezelfde werf. De levering van beide schepen wordtverwacht in het derde kwartaal van 2024.De schepen zijn de nieuwste generatie eco-Suezmax-tankers en zijn uitgerust met zowelscrubbers als ballastwaterbehandelingssystemen. De schepen hebben de structurelenotatie LNG Ready, en beide partijen werken nauw samen om ook de structurele notatievan Ammoniak en Methanol Ready te bekomen. Dit biedt de optie om op een later momentover te schakelen op andere brandstoffen.Hugo De Stoop, CEO van Euronav: “Als marktleider in ons segment is Euronav eringeslaagd een zeer competitief contract met een zeer aantrekkelijk leveringsschema af tesluiten. Het aanhoudende hoge aantal contracten aangegaan door anderescheepvaartsegmenten verminderde de beschikbare capaciteit voor de bouw vanolietankers. En dit op een moment dat de sector nood heeft aan de vervanging van oudeschepen door milieuvriendelijkere modellen. Met dit contract, opgeteld bij de tweeSuezmaxen die eerder dit jaar werden geleverd en drie andere Suezmaxnieuwbouwschepen in aanbouw, is Euronav een tastbare drijvende kracht achter innovatie,investeert de organisatie in de energietransitie en geeft het blijk van wendbaarheid doorin te gaan op een volgende kans om onze Suezmax-vloot verder te verjongen.”Deze transactie is in lijn met de kerndoelstellingen en -strategie van de Vennootschap.Euronav is van plan de bestaande liquiditeiten te gebruiken en zal passende financieringaantrekken vóór de oplevering van deze schepen. De schuldgraad van de balans blijftconservatief en geschikt voor Euronav om haar kracht en flexibiliteit te behouden bij hetnavigeren door de tankercyclus. Aanbevelingen 0 ” Quote Reageren Niet oké
boothram 25 oktober 2022 03:26 auteur info boothram Lid sinds: 12 mrt 2005 Laatste bezoek: 17 apr 2024 Aanbevelingen Ontvangen: 210 Gegeven: 13 Aantal posts: 1.047 upward risk?euronav lijkt wel duur. Maar...de waarde van de vloot stijg enorm door de winst die voor de komende 3 jaren verwacht wordt.Stel dat die tce gemiddeld 50 000 boven normaal winstpeil uitkomt gedurende 1000 dagen voor 60 boten...dan is dat alleen...15 per aandeel bovenop een 'normale' vlootwaarde van 20$/aandeelReken er maar op dat ze dan nog 10$ winst maken op 10% van de aandelen door aankoop.dan is die 18,5$/euro zowat halve prijs.dat is het opwaartse risico. Als de markt stilvalt, ja dan kan met die vloot (tijdelijk) geen winst: gemaakt. Maar jefferies, clarkson... die gaan uit vzeker oor de nieuwere boten(scrubber) voor nog veel hogere TCE.Nieuwe boten? ja, om milieu impact te verkleinen, maar reken daar maar niet teveel op: 2 jaar bijna niets en dan met mondjesmaat...als er nog vraag naar is, want intussen zijn we de oil peak voorbij... De schaarste zou wel eens blijvend kunnen zijn, want nieuwe boten in een dalende markt...ERG duur! Ik voorzie dat de markt na 2025 snel zal zakken...rapper dan men kan scrappen! Aanbevelingen 1 ” Quote Reageren Niet oké
Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken Europa AEX Euronext Amsterdam BRU Euronext Brussels PSE Euronext Paris LIS Euronext Lissabon CHX CBOE Europe, grote(re) EU aandelen NAV Investment Funds (NAV) Noord-Amerika NYS New York Stock Exchange OTC CBOE BZX Exchange (US) TSE Toronto Stock Exchange Kunt u een instrument niet vinden? Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code. Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze. Waar vind ik die ISIN code? Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'. Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.