Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,770
  • Verschill

    -0,210 -3,51%
  • Volume

    411.300 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,765  
  • Laat

    5,775  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom november 2022

1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 37 38 39 40 41 ... 72 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 november 2022 17:38
    Voor wie geen abbo op de Telegraaf wil...

    Goddijn zegt hier paar dingen:

    - Huidige tijd voelt als 2004, toen we aan de vooravond hausse PND zaten
    - Dit wordt bevestigd door record orderboek. Intake 2x groter dan vorige record
    - Noemt Stellantis en alle merken die daar onder zitten, 8 miljoen auto's per jaar
    - TT blijft kaartenmaker voor autonavigatie. OSM voor wat je om je heen ziet als je naar buiten loopt
    - Software in het voertuig steeds belangrijker, met name voor de EV
    - Het gaat lukken om die 2,4 miljard orders "in klinkende omzet om te zetten", ook in geval van een recessie**.

    ** "Als het echt heel slecht wordt en mensen ontslagen worden, is dat misschien te voelen in autoverkopen. Maar historisch gezien leveren we ons orderboek -plus of min een beetje- gewoon uit. En ook in slechte tijden blijkt de auto nog vaak een eerste levensbehoefte. Na jaren waarin de belangrijkste klantencategorie, de automobielindustrie, werd beperkt door tekorten aan chips en andere onderdelen, lijken de toevoerketens volgens Goddijn weer te functioneren."
  2. forum rang 6 NewKidInTown 13 november 2022 17:41
    quote:

    sjeroen schreef op 13 november 2022 16:56:

    Wat is Harold toch positief in het artikel in de telegraaf, zit het nu net te lezen maar snap eigenlijk niet dat dit dan vandaag naar buiten komt en niet meteen na die beleggersdag. Maar goed beetje positiviteit kan geen kwaad :P

    www.telegraaf.nl/financieel/94646227/...
    Positief ?

    HG: "Dit voelt een beetje als de lancering van onze kastjes". In 2004, raadpleeg het historisch koersverloop sinds 2004.
  3. [verwijderd] 13 november 2022 17:43
    quote:

    NewKidInTown schreef op 13 november 2022 17:41:

    [...]
    Positief ?

    HG: "Dit voelt een beetje als de lancering van onze kastjes". In 2004, raadpleeg het historisch koersverloop sinds 2004.
    50 euro in 2007
  4. Halte 13 november 2022 18:31
    Ik weet niet of die foto van Harold bij het artikel op DFT.nl een recente foto is ( lijkt mij wel het geval) maar ik zie op die foto een CEO / groot aandeelhouder die goed in zijn vel zit , relax is en vertrouwen uitstraalt; toch iets dat prettig overkomt als het de toekomst van Tomtom betreft !
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 13 november 2022 18:40
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 13 november 2022 17:44:

    Morgen dwars door de 9 Euro
    Einde jaar 12
    Deze keer geen "morgen groot nieuws"
    Of Microsoft komt met een bid van minimaal € 18,50

    Jammer! Ik vond dat geroep/gejengel/geneuzel altijd zo een leuke traditie op het TTdraadje.
  6. forum rang 7 sniklaas 13 november 2022 19:31
    quote:

    *JustMe* schreef op 13 november 2022 17:38:

    - Noemt Stellantis en alle merken die daar onder zitten, 8 miljoen auto's per jaar
    - Het gaat lukken om die 2,4 miljard orders "in klinkende omzet om te zetten", ook in geval van een recessie**.
    8 mio voertuigen/connecties erbij vanaf het 1e jaar? of in het laatste contract jaar of een gemiddelde, allemaal onzekerheden die van grote invloed zijn voor het verdienmodel...

    Met de berekeningen voor CARIAD kom ik uit op €3,- per jaar per voertuig/connectie
    De berekeningen voor HKD en STELLANTIS (of klant ???) kom ik uit op €9,- per jaar per voertuig/connectie

    Met de aanname dat lineair voor alle contracten tesamen, contractduur 7 jaar vanaf het eerste jaar jaarlijks 8 mio voertuigen worden uitgerust met TT kom ik qua financiele bijdrage voor TT per jaar per voertuig/connectie uit op €11,-
  7. forum rang 6 boem! 13 november 2022 20:25
    omdat de waarde van ieder bedrijf aktid gedomineerd wordt door het eigen verdienmodel is het zaak om het verdienmdel van TTzelf in de gaten te houden.

    uitzoomend komt tt zelfst ot eem prodomzet van 1 mia per jaar.

    omdat de prodomzet *85% tot 850 mio aan ontvangsten leidt geeft dat een verdienste die enorm is,

    een fcf op termijn van 3 euro per aandeel is nl mogelijk.
  8. forum rang 6 win some... 13 november 2022 21:24
    quote:

    *JustMe* schreef op 13 november 2022 17:38:

    Voor wie geen abbo op de Telegraaf wil...

    Goddijn zegt hier paar dingen:

    - Huidige tijd voelt als 2004, toen we aan de vooravond hausse PND zaten
    - Dit wordt bevestigd door record orderboek. Intake 2x groter dan vorige record
    - Noemt Stellantis en alle merken die daar onder zitten, 8 miljoen auto's per jaar
    - TT blijft kaartenmaker voor autonavigatie. OSM voor wat je om je heen ziet als je naar buiten loopt
    - Software in het voertuig steeds belangrijker, met name voor de EV
    - Het gaat lukken om die 2,4 miljard orders "in klinkende omzet om te zetten", ook in geval van een recessie**.

    ** "Als het echt heel slecht wordt en mensen ontslagen worden, is dat misschien te voelen in autoverkopen. Maar historisch gezien leveren we ons orderboek -plus of min een beetje- gewoon uit. En ook in slechte tijden blijkt de auto nog vaak een eerste levensbehoefte. Na jaren waarin de belangrijkste klantencategorie, de automobielindustrie, werd beperkt door tekorten aan chips en andere onderdelen, lijken de toevoerketens volgens Goddijn weer te functioneren."
    orderboek
    2015 >300 mio
    2016 >300 mio
    2017 >400 mio
    2018 >250 mio

    Hoogst gerapporteerde IFRS omzet Automotive was 265 mio in 2019.

    Voor de duidelijkheid hieronder dezelfde quote van Goddijn maar dan iets 'vollediger'.

    Of het uiteindelijk lukt de €2,4 miljard aan orders om te zetten in klinkende omzet, zal volgens Goddijn vooral afhangen van de economie. Na jaren waarin de belangrijkste klantencategorie, de automobielindustrie, werd beperkt door tekorten aan chips en andere onderdelen, lijken de toevoerketens volgens Goddijn weer te functioneren. „ Als het echt heel slecht wordt en mensen ontslagen worden, is dat misschien te voelen in autoverkopen. Maar historisch gezien leveren we ons orderboek -plus of min een beetje- gewoon uit. En ook in slechte tijden blijkt de auto nog vaak een eerste levensbehoefte.
  9. [verwijderd] 13 november 2022 21:50
    quote:

    win some... schreef op 13 november 2022 21:24:

    [...]

    orderboek
    2015 >300 mio
    2016 >300 mio
    2017 >400 mio
    2018 >250 mio


    2021 > ~ 460 mio
    Jan tm okt 2022 > ~ 730 mio.

    Indien Goddijn stelt “2x hoger dan vorig record” dan denk ik dat hij ervan uitgaat dat in de laatste twee maanden nog wat aan orders bij komt om op rond dubbele uit te komen.
  10. [verwijderd] 13 november 2022 23:03
    Going fwd

    Kan TT komend jaar weer een dik order intake halen. Methinks: ja.

    - Deals die nu gesloten worden gaan over 2-3 jaar live. Zeg maar voor de periode 2025-2029. Dan is de take rate van navigatie sowieso al veel hoger dan de 40% nu. De eerste 100% deal is al gesloten met Hyundai. Dat ga je meer zien. Dit ivm EU regelgeving ISA.

    - Percentage EV’s is tegen die tijd ook weer hoger en daarmee ook take rates en behoefte aan EV-specifieke software

    - Percentage auto’s met ADAS stijgt van 3% in 2021 naar 12% in 2025 naar 30% in 2030. Dit is een vertienvoudiging in 10 jaar. Dit zit ook in veel deals van 2025 en verder

    - Indigo, verregaande gesprekken met 5 klanten. Grote OEM’s ook interesse maar willen bewezen goed zien werken. Dit ‘bewijs’ wordt nu geleverd door Fisker en FoxConn

    - TT onderdeel FoxConn’s MIH consortium en haar modulaire EV platform

    - TT verwacht nieuw rondje ISA deals nadat initieel de HERE klanten voor een “stopgap solution” hadden gekozen.

    - Een stellantis maps, software en services deal is in 2023 niet meer mogelijk (die is al binnen). Wel een Indigo deal.

    - Volkswagen CARIAD is nu gestrikt voor software, traffic en gezamenlijke innovatie op lane-based traffic. Dit partnership is een entree voor de hoofdprijs. Dat zou een maps deal inclusief ADAS/HD zijn voor alle Volkswagen group auto’s met 100% take rate. Dat zou ook een héél gevoelige klap zijn voor HERE (die reorganisaties tot gevolg hebben om financieel gezond te blijven) en een grote klapper voor TT. Juist omdat VW een voorloper is in EV en ADAS.
  11. Koos99 14 november 2022 07:38
    quote:

    *JustMe* schreef op 13 november 2022 21:50:

    [...]

    2021 > ~ 460 mio
    Jan tm okt 2022 > ~ 730 mio.

    Indien Goddijn stelt “2x hoger dan vorig record” dan denk ik dat hij ervan uitgaat dat in de laatste twee maanden nog wat aan orders bij komt om op rond dubbele uit te komen.
    Om de eer wedden dat het orderboek 2022 op 2.4 miljard tijdens de Q4 ‘22 cijfers?
  12. forum rang 10 voda 14 november 2022 08:13
    TomTom plot nieuwe koers als kaartenmaker
    Door WOUTER VAN BERGEN

    Updated Gisteren, 20:40
    Gisteren, 16:30
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Kaartenmaker TomTom gaat het maken van kaarten anders aanpakken en dat betekent voor het bedrijf een ommekeer die een beetje voelt zoals in 2004, zegt oprichter en topman Harold Goddijn in zijn werkkamer met uitzicht op het IJ.

    TomTom-topman Harold Goddijn: ’Dit voelt een beetje zoals de lancering van onze kastjes’? MATTY VAN WIJNBERGEN

    „We hadden toen jaren gewerkt aan de kastjes en geen idee waartoe het zou leiden”, vertelt Goddijn in zijn werkkamer aan het IJ. „Maar toen het zover was, konden vier tot vijf jaar de vraag niet bijbenen. Dit voelt opnieuw alsof we iets te pakken hebben dat snel groeit en waar we ook de markt enthousiast voor kunnen krijgen.”

    De grote verandering waar het om draait, bestaat uit een overstap op een werkwijze waarin nieuwe, gedetailleerde kaarten worden opgebouwd door externe ’superbronnen’ via een geautomatiseerd proces te combineren met TomTom’s eigen bronnen en data. Belangrijk in de nieuwe manier van werken is kaartmateriaal uit de open bron OpenStreetMap (OSM), een project van vrijwilligers die -vaak zeer gedetailleerd- kaartenmateriaal op internet publiceren. Vooral op plekken die niet relevant zijn voor autonavigatie is dat gedetailleerder dan TomToms eigen product. Bovendien is het ook beschikbaar van plekken waar het bedrijf nog geen kaarten had.

    Rennen zonder op te schieten
    „Ik weet nog dat ik op een avond met Alain de Taeye, de oprichter van Tele Atlas, zat te praten over hoe het verder moest”, zegt Goddijn over de nieuwe koers. „De kosten en eisen voor onze kaarten namen steeds meer toe. Het voelde alsof we heel hard aan het rennen waren, zonder dat we erg opschoten. Toch was het wel nodig om met onze kaarten bij een soort Google-achtige kwaliteit te komen.”

    Goddijn ziet aan de recorddikte van zijn orderboek dat klanten vertrouwen hebben in zijn koers. „We hebben nu voor €2,4 miljard aan orders en daarmee is het orderboek twee keer dik als bij het vorige record”, zegt hij. Vorige week kondigde TomTom een groot contract aan met Stellantis, moederbedrijf van merken als Fiat, Peugeot, Citroën, Chrysler en Jeep, die samen jaarlijks 8 miljoen auto’s produceren.

    Koffie
    Het gebruik van het open source materiaal wil zeker niet zeggen dat TomTom ophoudt kaartenmaker te zijn. „Jazeker, we blijven een kaartenmaker en onze auto’s blijven met camera’s rondrijden. Zaken die je buiten aantreft, zul je op een OSM-materiaal aantreffen, maar wij verrijken die kaarten met informatie die cruciaal is om ze geschikt te maken voor autonavigatie. Daarvoor moet je ook weten wat de maximumsnelheid is, hoeveel rijbanen er zijn en of je mag inhalen. Daarbij moeten we controleren op fouten en kaarten ook kunnen onderhouden.”

    Goddijn ziet de positie van TomTom versterkt door de trend dat software een groter deel van de rij-ervaring bepaalt. In elektrische auto’s geldt dat nog sterker. „Daar wil de chauffeur weten wat de slimste route is, of hij daar een half uur of een uur moet opladen en of daar koffie te krijgen is. Dat is allemaal informatie die een auto moet presenteren om het gebruik zo plezierig en frictievrij mogelijk te maken. Daarvan zijn autofabrikanten goed doordrongen.”

    Ontslagen
    Voor de nieuwe werkwijze moest wel in het personeelsbestand worden ingegrepen. In juni kondigde TomTom aan 500 arbeidsplaatsen te schrappen, ofwel 10% van het totaal. „Voor een deel van de mensen die nog handmatig informatie toevoegden, hebben we geen werk meer. Dat zijn lastige beslissingen, maar wel noodzakelijk.”

    Of het uiteindelijk lukt de €2,4 miljard aan orders om te zetten in klinkende omzet, zal volgens Goddijn vooral afhangen van de economie. Na jaren waarin de belangrijkste klantencategorie, de automobielindustrie, werd beperkt door tekorten aan chips en andere onderdelen, lijken de toevoerketens volgens Goddijn weer te functioneren. „ Als het echt heel slecht wordt en mensen ontslagen worden, is dat misschien te voelen in autoverkopen. Maar historisch gezien leveren we ons orderboek -plus of min een beetje- gewoon uit. En ook in slechte tijden blijkt de auto nog vaak een eerste levensbehoefte.”

    www.telegraaf.nl/financieel/94646227/...
  13. forum rang 6 tatje 14 november 2022 09:12
    backlog 1,9
    Herkende IFRS omzet tm oktober - 200
    order in take
    herwaardering bestaande contracten
    backlog 1 nov 2,4

    2021 tm oktober zeg 400 aan nieuw orders

    Verdubbeling zou dan 800 miljoen betekenen.

    Als de order intake 800 zou zijn, moet de herwaardering bestaande contracten - 100 zijn.

    Zal niet iedereen snappen.

    Is herwaardering bestaande contracten 0 , dan is de nieuwe order intake 700

    Als Harold het over orders heeft bedoelt ie dan: de nieuwe orders of de nieuwe orders en de herwaarderings orders ???
  14. Verbeek1942 14 november 2022 10:06
    quote:

    Verbeek1942 schreef op 14 november 2022 09:42:

    Tot nu toe houden we de 8 voor de komma, kom op TT je kan het.
    helaas niet dus :-((
  15. forum rang 8 Wereldbelegger 14 november 2022 10:10
    Je zou er bijna wat achter zoeken.

    Tesla werkt mee aan een politieonderzoek naar een crash van een van zijn auto's in China. Er gaan geruchten dat het voertuig op hol sloeg, maar volgens de fabrikant is dat niet waar.

    Beelden van het ongeluk trokken afgelopen week de aandacht. In een video is te zien dat de auto, een Model Y-SUV, in de plaats Chaozhou in de zuidelijke provincie Guangdong plotseling flink versnelt. Na aanrijdingen met verschillende andere voertuigen raakt de Tesla-auto in een slip en botst die tegen een paal. Bij de dollemansrit kwamen een motorrijder en een fietsende scholier om het leven.

    Volgens geruchten had de bestuurder tijdens de rit geen controle over het voertuig. De rem zou niet hebben gereageerd. Op basis van gegevens die Tesla uit de betreffende auto kan aflezen, stelt het bedrijf dat de bestuurder helemaal niet heeft geprobeerd te remmen. Wel zou die het gaspedaal juist stevig hebben ingedrukt.

    Ongelukken met Tesla's krijgen veel aandacht in China. Eerder waren er al verhalen over haperende remmen. Vorig jaar tijdens de autoshow van Shanghai klom een eigenaar van een Model 3 op het dak van een Tesla en riep dat ze bijna was overleden, doordat de remmen van haar auto niet werkten. Tesla maakte uiteindelijk excuses, maar gaf niet toe dat er iets mis was met zijn auto's.

    bron:
    www.nu.nl/tech/6236002/tesla-ontkent-...
  16. forum rang 6 tatje 14 november 2022 10:24
    Tja.

    Ik moet de koers ondergaan.

    Ik kan de koers niet beïnvloeden.

    Zolang TT niets in de kwartaal en jaarcijfers laat zien zal de koers de koers blijven .

    Harold, praatjes vullen geen gaatjes.

    Gaan jouw beloften in de cijfers lopen, dan is de sky the limit.

    Ik geloof in jouw beloften, maar op dit forum zitten ook een aantal leden, die niet geloven.

    Kan vandaag 7,80 worden, maar ook 8,20.

    Ik heb genoeg gelezen en gehoord, ik blijf.

    Doei en succes vandaag.
  17. forum rang 7 ketchup 14 november 2022 10:38
    HG doet zijn uiterste best, het charme-offensief for the good news show duurt voort en men brengt het gefaseerd, zodat de aandacht niet verslapt

    allemaal precies volgens plan ... en als TT op al deze berichten niet de weg omhoog weet te vinden, dan heeft HG straks het perfecte excuus om TT van de beurs te halen

    HG is de winnaar wat er ook staat te gebeuren met het aandeel , of op eigen kracht voor beter, of de beurs waardeert onze inspanningen niet - we halen het eraf
1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 37 38 39 40 41 ... 72 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht