Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 307,3K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom november 2022

1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 72 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 november 2022 10:58
    @Tatje. Die Michael Harrel op het podium en Alain de Taeye als toehoorder zegt ook wel iets. Het gaat nog wat ver om dit te benoemen als een soort ‘overname’ door een nieuwe generatie uit big tech. Het is een mix van beiden: “ a large influx from the tech scene, combined with the tomtom mapping veterans”. Je hebt mensen nodig die de cultuur en bestaande business beschermen en nieuw bloed die de cultuur vernieuwt en new business brengt.

    Het is nooit één van beiden. Het is protect the core, grow the core en grow beyond the core. Het stoppen met sports is goed geweest want dat bracht de aandacht naar de core. Het beschermen en verbeteren van de kaarten technologie.

    Van daaruit kun je grow the core doen. Nieuwe markten en klanten met een bestaand product of bestaande markten en klanten met een nieuw product. Voorbeeld van nieuwe markten met bestaand product kan geografisch zijn (Japan) of sectoren (delivery nu er betere fiets en wandel kaarten komen). Voorbeeld van bestaande klant en nieuw product is autonomous driving.

    Pas daarna komt grow beyond the core. Waarin zowel de markt én het product nieuw is. Dat heeft kleinere slagingskans dan wanneer één van beiden nieuw is en de andere bestaand. Sports past daarin.

    Ik ben er helemaal niet per se op tegen als tomtom ooit nog als consumer merk iets gaat doen met sport. Maar wel nádat de groei in automotive zeer zichtbaar is in de cijfers (zit al in orderboek) en het nieuwe kaartenplatform voor Enterprise groei zorgt en lagere onderhoudskosten. En TT een flink positieve vrije kasstroom heeft als gevolg.

    Op dat moment moeten die producten wel een duidelijke link hebben naar de core. Stel dat het een fiets product is, dan moeten fietsroutes centraal staan. En bij hardlopen of wandelen die routes. Dit was bij TomTom nog niet goed geregeld. Zo wist de scooter navigatie te weinig sluiproutes en limiteerde zich teveel tot grote wegen. Bij Consumer bedoel ik niet per se direct een nieuw hardware initiatief. Dit kunnen ook speciale apps zijn voor op een Apple watch of samen met een fietsen merk of derde partij die hardware maakt.
  2. forum rang 6 leonardus65 23 november 2022 10:58
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 23 november 2022 10:00:

    Gisteren Lynk&Co opgehaald, zusje van Volvo, gebuikt HERE Maps uit Q3 2020 ….. bepaalde wegen (die er al 100jr liggen) waren niet zichtbaar op de Maps van HERE.

    Als L&C HERE gebruikt in hun GAS en geen Google Maps dan vraag ik mij af of dit ook geldt voor Polstar en Volvo?

    Maw ik zie nog mogelijkheden voor TT bij Geely
    Nieuwe modellen Volvo gebruiken Google volgens een vriend die net een curcus (nieuwe modellen Volvo) heeft gehad
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 23 november 2022 11:00
    Na twee jaar een Meet and Greet sessie met ontwikkelaars in een kantoorruimte, lijkt de insteek de komende CES meer op sales te liggen.

    Join us at the ultimate event for groundbreaking tech
    For CES 2023, TomTom has secured an exclusive meeting space on level 3 of the West Hall at the Las Vegas Convention Center. We’ve planned three action-packed days of insightful presentations, tech demos and interactive sessions, plus plenty of opportunities for networking.

    Joining us at the event will be TomTom’s senior management team and our colleagues from around the globe. Let’s have a chat about the latest in location tech – plus, get a sneak peek into the TomTom Maps Platform: a collaborative mapping ecosystem set to reimagine what’s possible with geolocation data.
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 23 november 2022 11:14
    Teslin Participaties - TomTom

    "Op 17 juni 2022 publiceerden wij ons eerste blog over TomTom. Hierin informeerden wij u dat Teslin Participaties een belang van meer dan 5% had opgebouwd. De eerste aandelen kochten wij al in november 2020."

    www.teslin.nl/nieuws-documentatie/nie...

    Teslin is niet verplicht het werkelijke belang te melden tussen de 5 en 10%

    Onze Amerikaanse vrienden houden het op:
    5.18% Teslin Capital Management BV 6,637,500 aandelen met een waarde van €53.8m

    *Overigens noteren onze Amerikaanse vrienden wel een verschuiving van 208.000 aandelen van
    'General Public' naar 'Institutions' in de afgelopen week.
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 23 november 2022 11:36
    Joe Bidens klimaatwet betekent: handelsoorlog tegen Europa

    Amerika’s groene subsidies lokken Europese bedrijven. Bidens klimaatwet, de Inflation Reduction Act, voorziet in 369 miljard dollar overheidssteun. Het Zweedse bedrijf Northvolt, Europa’s troef in de mondiale batterijenoorlog, kijkt nu naar de VS voor uitbreiding. Daar krijgt het voor een fabriek tot aan 800 miljoen dollar subsidie; in Duitsland één vijfde van dat bedrag. Ook de Spaanse energiereus Iberdrola vindt Amerika vanwege waterstofsubsidies (waarvoor Washington 100 miljard beschikbaar stelt, tegenover 5 miljard van de EU) „heel aantrekkelijk”.

    Torenhoge energieprijzen vormen een tweede vertrekmotief voor industrie. Zelfs na de recente prijsdalingen kost gas in de EU vijf maal meer dan in de VS. Uiteraard is dit niet direct Washingtons verantwoordelijkheid, maar een gevolg van onze ontkoppeling van Russisch gas en nieuwe afhankelijkheid van het prijzige vloeibare aardgas (lng), gëimporteerd uit onder meer... de VS.

    Derde factor: ‘Buy American’. Amerikaanse consumenten krijgen van team-Biden alleen subsidie op, zeg, een elektrische auto wanneer die ten minste deels in de VS is geproduceerd. Deze zet treft de Duitse, Franse of Italiaanse auto-industrie hard.

    bron:
    www.nrc.nl/nieuws/2022/11/22/joe-bide...
  6. forum rang 6 tatje 23 november 2022 12:07
    * JustMe *

    Het is nooit één van beiden.

    Dat zegt Michael Harrell ook heel duidelijk !

    This is why I'm so excited and I'm not the only one. TomTom has got a ton of excitement happening particularly for those we've told during the hiring process. We now have over half a dozen directors of VP's that have come from Amazon over half a dozen directors of VP's that have come from Google, a few of them from Uber and I'm sure I'm missing a few other tech companies all in the last two years.

    Combine this with our TomTom veterans that has been making maps for decades And you have an exceptional team of expertise? It's a really unique time here because it is so exciting this new platform and ecosystem. We've seen a big influx from all over the Tech Community, which is shifted how we do development. We are now moving in to truly being a leading tech company, which is really exciting here at TomTom.

    Natuurlijk is het geen overname.

    Maar in samenspraak met Big Tech wordt wel een nieuwe route uitgestippeld.

    Goed te lezen dat de nieuwe Toppers bij TT komen van oa Amazon Google en Uber.

    Terwijl Teslin er de namen Apple en Microsoft bijdoet :-)

    Verzonnen of gehoord op de "" after CMD ""

    Het nieuwe platform, ecosysteem in samenspraak met de top van Big Tech en oems.
  7. forum rang 7 Dutchy Ron 23 november 2022 12:17
    quote:

    leonardus65 schreef op 23 november 2022 10:58:

    [...]

    Nieuwe modellen Volvo gebruiken Google volgens een vriend die net een curcus (nieuwe modellen Volvo) heeft gehad
    Die Lynk & Co is 2022 model (keteken R-xxx-KS), ik zal eens in de gaten houden of ze bij de volgende update de maps updaten of dat de kaartleverancier wijzigt.
  8. [verwijderd] 23 november 2022 13:56
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 23 november 2022 12:17:

    [...]

    Die Lynk & Co is 2022 model (keteken R-xxx-KS), ik zal eens in de gaten houden of ze bij de volgende update de maps updaten of dat de kaartleverancier wijzigt.
    TomTom biedt nu een hybride map. Online in de cloud EN opgeslagen in de auto. Op je route worden updates binnengehaald die relevant zijn. Als ik niet buiten Nederland rij hoef ik niet steeds alle updates in heel Europa binnen te halen. Maar zodra ik een route inplan van hier naar Milaan worden alle map tiles op die route ververst (en de rest niet). Dit beperkt het dataverkeer.

    De hybride maps waren voor Stellantis een van de redenen (zie artikel gisteren of eergisteren) waarom ze voor TomTom gekozen hebben. Het Google systeem vraagt teveel dataverkeer als je een vloot hebt van miljoenen auto's die klaar staan voor een over the air update. Volgens Stellantis baas hebben OEMs die met Google werken ook gemerkt dat dit erg complex is. Misschien is dit voor Volvo minder een probleem, omdat het een kleine vloot heeft. De verkoop aantallen zijn niet zo groot. Voor Renault zou dit wel een issue kunnen zijn.

    Wat gaat Volvo doen? Ze zitten in elk geval met Volvo trucks bij TomTom voor ADAS. Verder zei Goddijn dat "Google geen nieuwe klanten heeft gewonnen". Maar het is de vraag of dat ook betekent dat het geen verlengingen heeft gewonnen. Het zou kunnen duiden op dat ook een Volvo zou kunnen terugkeren, maar dat is geen gegeven. Google heeft volgens Goddijn problemen om haar positie te bestendigen maar het zou "too optimistic" zijn dat Google de markt verlaat. Zie de tekst hieronder.

    Goddijn over Google:

    ING
    And the last question what are you seeing for Google in automotive at the moment? I mean a few years ago. That was the big thing that they would really enter and yeah, the Renault contract and and Volvo but it's a bit more quiet today. What do you see?

    Goddijn:
    So, so yeah, there was a big thing of course... Google's coming and "close the hatches" and what are you going to do against it now? We've seen some wins and they're significant. Let's not make it smaller than it is. But a couple of things have happened. So after a strong start, they haven't added more contracts. So I think that's one sign. And the second sign is that there's a bit of feedback coming now from the car makers. That is not all that positive. There are two main issues.

    First of all is lack of visibility on the product roadmap. So if you build a car you want to plan three to five years ahead but the information you get from an important software vendor has a much shorter time frame. So that is emotionally very difficult for car makers to build a car, not knowing what will go in the into the dashboard when when sop is there (start of production), that's a problem.

    The other problem is that there is very little visibility of what happens to the car after they left the factory. So another thing that we pick up. Is that the data sharing is not there. So you ship the car and ways to interact with your customer is it's not that great***. Now, what is the mean? I think the the model they have with GAS (google automotive services): everything in one hing and take it or leave it and you can't change anything and we don't tell you about roadmap. I think that model is not going to work. I think that will sizzle out. That's not to say that Google will withdraw from the space. I think that's that will be too optimistic. But that monolithic approach from this is what it is and you have to wait to see what you will get by the time the car leaves the factory. My personal view is that that is another winning approach.


    *** dit was voor Stellantis ook een reden om TT te kiezen, ze willen zelf de auto's kunnen monitoren o.a. voor servicebeurt interval en voorspellen EV range obv rijgedrag. Blijkbaar is het ingewikkeld om met Google te werken en zelf nog als autofabrikant toegang te hebben tot de data.
  9. [verwijderd] 23 november 2022 15:26
    My personal view is that that is another winning approach.

    Moet zijn:

    My personal view is that that is not a winning approach.

    De automatische stem herkenning software op de IR site pakt niet alles goed op.
  10. visje 23 november 2022 16:26
    Schedule some one-on-one time with us
    Coming to CES 2023? Us too, and we’ve got big news.

    Schedule a meeting with team TomTom to get a sneak peek into the TomTom Maps Platform – and find out what it could mean for your business.
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 23 november 2022 17:47
    Het gaat de goede kant op.
    nog maar negen spie en we tikken de High op CMD-day aan.

    Nog maar 1,07 te gaan en we tikken de Yearhigh aan op 12-1-2022

    23-11-2022 8,29
    12-1-2022 9,36
    verschil 1,07
    in % 12,91%

    Op naar 2025 met de voorspelde skyhigh koers.
  12. forum rang 4 vreemdvermogen 23 november 2022 19:00
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 23 november 2022 17:47:

    Het gaat de goede kant op.
    nog maar negen spie en we tikken de High op CMD-day aan.

    Nog maar 1,07 te gaan en we tikken de Yearhigh aan op 12-1-2022

    23-11-2022 8,29
    12-1-2022 9,36
    verschil 1,07
    in % 12,91%

    Op naar 2025 met de voorspelde skyhigh koers.
    Ik weet niet wat het is, maar ik heb zo'n slecht gevoel bij je oprechtheid.
  13. Lionfart 23 november 2022 19:33
    Volkswagen-CEO: 'Autonome Volkswagens vanaf 2030 gemeengoed'

    Volkswagen wil autonoom rijden zo snel mogelijk toegankelijk maken en in 2030 moeten zelfrijdende Volkswagenproducten wereldwijd gemeengoed zijn. Dat tekent het Britse Autocar op aan de hand van uitspraken van CEO Thomas Schäfer, die daarbij wel de complexiteit van de technologie duidt. Het eerste daadwerkelijk zelfrijdende resultaat moet desondanks al in 2025 in Hamburg te vinden zijn.

    Hoewel Volkswagen onlangs samen met Ford stopte met investeren in Argo AI, een softwarebedrijf dat autonoom-rijden-systemen ontwikkelde, geeft het merk zijn ambities omtrent de technologie niet op. Volkswagen-CEO Thomas Schäfer wil dat VW zo vroeg mogelijk zelfrijdende producten kan aanbieden en daarvoor investeren de Duitsers stevig. Dochteronderneming en softwarebedrijf Cariad draagt de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en werkt voor de Chinese markt samen met Horizon Robotics. Voor autonoom rijden-systemen voor de rest van de wereld is er een samenwerkingsverband met Bosch.

    Cariads inspanningen moeten ertoe leiden dat consumentenproducten van Volkswagen die volledig autonoom kunnen rijden, in 2030 gemeengoed zijn. Dat zegt Schäfer in Autocar. VW wil echter vijf jaar eerder al autonoom rijden kunnen aanbieden als dienst. In dat jaar moeten de eerste zelfrijdende bussen van Moia op te roepen zijn in Hamburg. Waar Cariad zich bezighoudt met de consumentenproducten, leidt Volkswagen Bedrijfswagens de ontwikkeling van autonoom rijden als dienst onder de Mobility as a Service-noemer.

    Vanaf komend jaar autonoom rijden niveau 3

    De eerstvolgende resultaten van Volkswagens onderzoek naar zelfrijdende auto's komen volgend jaar. Vanaf dan moeten de eerste auto's verschijnen met overal op de wereld bruikbare systemen die de bestuurder toestaan de handen voor kortere perioden van het stuur te halen (zelfrijdend niveau 2). In bebouwd gebied, althans. Op snelwegen moeten sommige Volkswagen Group-modellen vanaf volgend jaar niveau 3-autonoom kunnen rijden, waarbij de handen voor langere tijd van het stuur mogen en de auto alle taken van het rijden op de snelweg zelf uitvoert.

    Een van de drempels om te nemen bij de ontwikkeling van de systemen, wordt gevormd door wetgeving. Zo hebben veel landen eigen regels voor het al dan niet kunnen gebruiken van zelfrijsystemen. Dat is echter niet het enige waar Volkswagen tegenaan loopt. Technologisch is het een gigantische uitdaging, stelt Schäfer: "De camerasystemen, chips, het energieverbruik, de rekensnelheid; het is ontzettend complex. De auto zal hét apparaat zijn dat de meeste data verzamelt."

    Toch zet Volkswagen zijn ambities voort, want met een technologie als deze kun je volgens Schäfer veel geld verdienen als je er vroeg bij bent. Daarbij is de techniek dermate complex dat een afwachtende houding volgens hem zou zorgen voor een te grote achterstand. We zijn benieuwd in hoeverre Volkswagenproducten daadwerkelijk autonoom kunnen rijden in 2030 - en hoe ver de concurrentie tegen die tijd is met de technologie.
    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vo...
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 24 november 2022 07:51
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 23 november 2022 19:00:

    [...]

    Ik weet niet wat het is, maar ik heb zo'n slecht gevoel bij je oprechtheid.
    Dat is aan u.

    Als handelaartje heb ik baat bij de volatiliteit van dit aandeel.
    Even een stukje omhoog is voor mij prima - Daarna de 8 weer opzoeken.
  15. Verbeek1942 24 november 2022 08:38
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 24 november 2022 07:51:

    [...]

    Dat is aan u.

    Als handelaartje heb ik baat bij de volatiliteit van dit aandeel.
    Even een stukje omhoog is voor mij prima - Daarna de 8 weer opzoeken.
    volatiliteit is enige manier om nog wat te verdienen aan TT
  16. longjohn 24 november 2022 09:47
    Justin, je kan ook overdrijven. Een of andere werknemer van een investeringsclub (met een belang in TomTom) die wat op z'n linked-in post, gaat echt niet zorgen voor traktie.
    Hoewel ik al jaren fors in TomTom zit is voor mij het succes van 'TomTom 2.0" nog niet helemaal duidelijk. Het enthousiasme dat een aantal op het forum hebben kan ik nog niet helemaal plaatsen. Mi heeft TomTom dus ingezien dat ze blijkbaar niet in staat zijn om alleen het product op de kaart te zetten/te onderhouden. De nieuwe strategie is er dan ook een van de vlucht naar voren waarbij het alternatief blijkbaar dat ze anders dood zouden bloeden. Dat er dan een Amerikaanse werknemer (vol in de aandelen/opties) roept dat het allemaal Fantastic is/ verry proud / moment we be waiting for/ bla bla bla roept zegt mij ook niet zoveel. Nu moet het nog aan de man worden gebracht. Gelukkig staat daar echt een hele capabele dame voor op de rol te weten onze Corinne (hmmm) Het enige waar ik vooralsnog houvast aan heb is de orderportefeuille!
  17. [verwijderd] 24 november 2022 09:49
    quote:

    longjohn schreef op 24 november 2022 09:47:

    Mi heeft TomTom dus ingezien dat ze blijkbaar niet in staat zijn om alleen het product op de kaart te zetten/te onderhouden. De nieuwe strategie is er dan ook een van de vlucht naar voren waarbij het alternatief blijkbaar dat ze anders dood zouden bloeden.

    Een bizarre interpretatie maar iedereen is vrij zijn eigen gedachten te hebben
  18. [verwijderd] 24 november 2022 10:12
    Immers: OSM is niet ter vervanging van wat tomtom al doet en heeft aan kaartmateriaal maar een aanvulling op.

    Daarnaast heeft tomtom algoritmen e.d. om van die OSM data ook iets te maken dat commerciële waarde heeft. Dat is iets dat nu ontbreekt.

    De OSM data missen bepaalde kwaliteitscontroles en ook een uniform formaat waardoor het voor bepaalde partijen niet interessant is om te gebruiken. Ze kijken ernaar, vinden het interessant maar ook te risicovol.

    De TomTom algoritmen creëren dus waarde op dezelfde manier als het mixen, branden en malen van koffiebonen ervoor zorgt dat een product ontstaat waar een koffiebarretje iets mee kan. Algoritmen waarmee ook aanvullende data stromen zoals sensordata vanuit OEM’s en probe data vanuit big tech verwerkt worden.

    Dit is het eerst commerciële open ecosysteem voor mapping.
1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 72 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht