Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,680
  • Verschill

    +0,160 +2,90%
  • Volume

    194.747 Gem. (3M) 317,5K
  • Bied

    5,675  
  • Laat

    5,680  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 66 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 11:30
    Voorafgaand aan de CES werd gezegd: misschien komt er een nieuwtje uit en wat industrie nieuws, maar reken nergens specifiek op. Dit werd door Wereldbelegger opgemerkt die zei nog iets in de trant van: wat een bescheidenheid en realisme hier. Of iets in die geest.

    Het had uiteraard mooi geweest als we iets hadden gehoord over een nieuwe OEM deal of nieuw product. Maar ik herken er niets van dat er torenhoge verwachtingen hadden en dat die nu niet ingelost zijn.
  2. forum rang 6 pwijsneus 7 januari 2023 11:31
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2023 00:44:

    [...]
    Het antwoord staat er trouwens wel in. Volkswagen gaat live vanaf eind 2023. Elders is ook verteld (door Taco T) dat het in 2024 in de operationele omzet te zien is en in 2025 in de IFRS omzet. De zichtbaarheid in cash dus per 2024 en in rapportage in 2025. En je vraag was: welke modellen? Is dus gewoon alle modellen van alle merken.

    Er is 1 iemand die suggereert dat de CARIAD deal te weinig zou opleveren, met een zelf verzonnen Euro per voertuig. Maar als CARIAD herhaalinkomsten biedt (software fee per auto per jaar) en je ziet dit in IFRS pas in 2025 in de cijfers, dan zou je dus in 2026 het dubbele moeten zien en het jaar daarop het drievoudige. De omzet stapelt. Uit de 2025 outlook kun je dus niks afleiden over Cariad; hooguit uit het orderboek.
    Kan nog wel meer vragen verzinnen, maar laten we ons even beperken tot de eerder gestelde vragen. Het antwoord staat niet in het transcript van de CMD. Persoonlijk vind ik het ook vrij vervelend om telkens stukjes informatie op te zoeken in allerhande transcripts. Dat is niet de manier hoe je communiceerd, een update kan prima gegeven worden via een PB, of operational highlights bij cijferpublicaties. Maargoed, dat is persoonlijk, en helemaal de keus van TomTom of, en op welke manier ze informatie willen delen met hun aandeelhouders.

    De vraag was:
    Wanneer wordt de eerste klant van Indigo bekend gemaakt? Dit zou eind vorig jaar al het geval zijn.
    Getriggerd door deze uitspraak in de CC van FY results 2021; TomTom Indigo will start shipping towards the end of 2022, beginning of 2023.
    M. Hesseling ING: And my second question would be on IndiGO. You announced that you have your first client. Can you say a bit more about that?
    Goddijn: And then on IndiGO, first contract has been signed, very excited about that. It's a -- we expect the end '22, '23 to start shipping that product.
    Operational highlight Q4 2021: We launched TomTom IndiGO and secured an inaugural customer for the world's first open digital cockpit software platform for carmakers

    Daarna bleef het stil. Maar het antwoord is dus Fisker. Er is dan bewust gekozen om er niet teveel reuring aan te geven, en geen persbericht uit te sturen. Kijk, dat is ook een antwoord.

    Op zich snap ik het wel, je ziet Google, met Google Built-In echt de top binnenhalen. Het vlaggenship van de brand zoals Renault met het Megane E-Tech, of Honda met bestverkopende model, dat spreekt heel erg veel vertrouwen uit richting Google. Ook de communicatie komt vol trots en veel toeters en bellen vanuit de autobouwer zelf. Daar steekt Indigo met Fisker toch schril bij af. Ben toch een beetje teleurgesteld in het gebrek aan vertrouwen door bv Hyundai, VW, Stellantis...durven ze het echt niet voor 1 model aan? Masarati was mijn gok, maar dat is het dus ook niet.
    corporate.tomtom.com/static-files/073...
    corporate.tomtom.com/static-files/5f4...
    built-in.google/cars/
    media.ford.com/content/fordmedia/fna/...
    hondanews.com/en-US/honda-automobiles...
    www.gmc.com/connectivity-technology/g...
    media.renaultgroup.com/renault-group-...

    Zomaar een greep, daar steek je - all due respect voor Fisker - toch schril bij af. Helemaal omdat TT dergelijk caliber klanten heeft. Naja, het is wat het is. Next!

    Er gaan dit jaar auto's uit de VW-group " the road hitten" met TT inside, althans, dat was de belofte vorig jaar. Is dit nog steeds het geval? En zo ja, om welke modellen zou het dan gaan? Zo kunnen we de aantallen inschatten.
    In het persbericht van TT zelf staat: First models from Volkswagen Group brands showcasing the next generation navigation product co-developed by CARIAD and TomTom will hit the road in 2023

    Jij maakt er nu al eind 2023 van. Verder werd in de CC ook naar gevraagd;
    Miku: Okay. And may I ask roughly that for the -- this particular contract (Cariad) to start be recognized in revenue. This would be more like 3 or 4 years down the line of the usual car model development or...?
    Goddijn: No. This will happen faster.
    Taco: Yes. So maybe if I can chip in. The -- commercially,the product will launch in 2023. From an operational point of view, we expectto receive meaningful revenue in the year after. From an accounting point of view, we have to wait until 2025.


    Op de CMD legt Saucier uit dat TomTom 2 productlijnen heeft:
    - Navigatie en Traffic
    - ADAS, HD-map en andere ondersteuning voor zelfsturende functies.

    Bij VW zou het gaat om de traditionele Navigatie en Traffic, en dus niet over ADAS en aanverwante zaken. Prima. Terug naar mijn vraag.

    Snap je dat ik als belegger nog steeds niet kan inschatten wat deze - toch significante deal - gaat betekenen omzetwise voor TomTom? Het persbericht gaat uit van enkele modellen, ergens in 2023. Jij hebt het over eind 2023 en vanaf volgend jaar ALLE modellen uit de VW group. Dat zijn een whopping 10 miljoen auto's per jaar. Maak dat de kat wijs Justin, met een toename van 10 mln vehicles per jaar zaten we niet te hakketakken over 15 of 16% groei....

    Verder vind ik het vervelend dat voor zo'n belangrijk contract je overal stukjes info moet ophalen, en dan nog geen sluitend antwoord hebt. Dan kom jij ook nog tussendoor dat als cariad herhaalinkomsten bied het stapelbare omzet is... Dat is onzin, want ik neem aan dat de huidige trafficcontracten ook uitsmeren over de jaren dat deze service loopt. Dat maakt het onnodig verwarrend. Maargoed, nog steeds geen antwoord, en een update via een net PB zou voor de aandeelhouder erg prettig zijn. NEXT!

    - Bosch bied samen met tal van andere functionaliteiten een optie aan om TT digital cockpit mee te verkopen. Heeft Bosch deze TT-funcionaliteit al meeverkocht? Of was dit alleen een extra alinea voor in de brochure?

    Denk alleen voor de brochure? Nooit meer iets op gehoord.

    - TomTom geeft hun basemap nu via overture gratis weg aan Meta. Vanuit een BNR interview begrijpen we dat facebook, insta en metaverse gebruik gaat maken van overture. Was dat het? Of lukt het TomTom om hier nog extra diensten te slijten. Indien dat niet het geval is, hoe ziet de growth businesscase van Overture er dan precies uit.

    Leuk om aankomende CC eens een vraag over te stellen.
  3. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 11:50
    quote:

    pwijsneus schreef op 7 januari 2023 11:31:

    [...]

    Het persbericht gaat uit van enkele modellen, ergens in 2023. Jij hebt het over eind 2023 en vanaf volgend jaar ALLE modellen uit de VW group. Dat zijn een whopping 10 miljoen auto's per jaar. Maak dat de kat wijs Justin, met een toename van 10 mln vehicles per jaar zaten we niet te hakketakken over 15 of 16% groei....

    Wat er exact staat is dit:

    This multi-year deal between TomTom and the Volkswagen Group covers all markets globally excluding China.

    CARIAD, which is working on software and hardware platforms for all Volkswagen Group brands, will develop the navigation UI/UX as well as the map visualization, creating a unique navigation experience for the customers of Volkswagen Group brands.

    Volkswagen’s new software house aims to integrate the navigation tightly into its vehicle platforms providing a seamless operation across infotainment and the most advanced driver assistance systems.

    By leveraging the Volkswagen Group’s global fleet size and making use of its data, CARIAD will continuously improve the quality and coverage of the navigation services. By 2030, CARIAD aims to connect up to 40 million vehicles globally to Volkswagen Group’s Automotive Cloud.

    Antoine Saucier, Managing Director, TomTom Automotive. “Today marks another milestone in our relationship, as we announce that our state-of-the-art navigation solution will power the Volkswagen Group’s next generation digital cockpits – from volume to premium car lines – with the promise of greater integration and continuous innovation in the years to come.”

    “By partnering with TomTom, we are taking another step towards transforming Volkswagen Group cars into an automotive experience that seamlessly integrates into the driver’s digital life,” said Francisco Moreno, Head of Navigation at CARIAD. “With TomTom’s trusted support and expertise, backed by the Volkswagen Group’s extensive connected fleet, we will bring many exciting innovations to market that will contribute towards a safer, more time-efficient and intuitive driving experience.”

    ===

    Elders heeft TT gezegd dat het continu software verbeteren en updates verzorgen en samen innoveren zorgt voor een andere relatie dan ‘ship and forget’ en voor een pricing die weliswaar nog wel “per car” is maar verder meer lijkt op licensing, dus een jaarlicentie per auto
  4. forum rang 6 pwijsneus 7 januari 2023 11:59
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2023 11:50:

    [...]

    Wat er exact staat is dit:

    This multi-year deal between TomTom and the Volkswagen Group covers all markets globally excluding China.

    CARIAD, which is working on software and hardware platforms for all Volkswagen Group brands, will develop the navigation UI/UX as well as the map visualization, creating a unique navigation experience for the customers of Volkswagen Group brands.

    Volkswagen’s new software house aims to integrate the navigation tightly into its vehicle platforms providing a seamless operation across infotainment and the most advanced driver assistance systems.

    By leveraging the Volkswagen Group’s global fleet size and making use of its data, CARIAD will continuously improve the quality and coverage of the navigation services. By 2030, CARIAD aims to connect up to 40 million vehicles globally to Volkswagen Group’s Automotive Cloud.

    Antoine Saucier, Managing Director, TomTom Automotive. “Today marks another milestone in our relationship, as we announce that our state-of-the-art navigation solution will power the Volkswagen Group’s next generation digital cockpits – from volume to premium car lines – with the promise of greater integration and continuous innovation in the years to come.”

    “By partnering with TomTom, we are taking another step towards transforming Volkswagen Group cars into an automotive experience that seamlessly integrates into the driver’s digital life,” said Francisco Moreno, Head of Navigation at CARIAD. “With TomTom’s trusted support and expertise, backed by the Volkswagen Group’s extensive connected fleet, we will bring many exciting innovations to market that will contribute towards a safer, more time-efficient and intuitive driving experience.”
    Dit is toch geen antwoord op de vraag. Hoe moeten analisten en aandeelhouders deze deal nu op waarde schatten;

    De vraag was:
    Er gaan dit jaar auto's uit de VW-group " the road hitten" met TT inside, althans, dat was de belofte vorig jaar. Is dit nog steeds het geval? En zo ja, om welke modellen zou het dan gaan? Zo kunnen we de aantallen inschatten.

    • TomTom to provide latest hybrid online/offline navigation technology and industry-leading traffic service as part of multi-year agreement with the Volkswagen Group
    • Continuous integration and innovation are central to the long-term partnership
    • First models from Volkswagen Group brands showcasing the next generation navigation product co-developed by CARIAD and TomTom will hit the road in 2023

    Je kunt toch best een update sturen dat het co-development is afgerond, en de navigatieoplossing in model x of y zit. Maar we weten momenteel helemaal niet of dat co-development als is afgerond, misschien zijn ze er nog mee bezig.

    Ook de opmerking van TomTom "first models" strookt niet met jouw opmerking dat op 31-12-2023 alle modellen worden uitgerust met TT's dienst. Dat zijn 10 miljoen auto's, geloof je het zelf? Dan mag dat toch best een PB'tje aan gewijd worden. Of een tweet...
  5. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 12:19
    quote:

    pwijsneus schreef op 7 januari 2023 11:59:

    [...]

    Je kunt toch best een update sturen dat het co-development is afgerond

    Ook de opmerking van TomTom "first models" strookt niet met jouw opmerking dat op 31-12-2023 alle modellen worden uitgerust met TT's dienst. Dat zijn 10 miljoen auto's, geloof je het zelf? Dan mag dat toch best een PB'tje aan gewijd worden. Of een tweet...


    Ik heb helemaal niet gezegd dat op 31-12-23 alle Volkswagens zijn uitgerust. Ik kan namelijk lezen. Er staat dat de eerste modellen (een aantal EV’s) in 2023 komen. En dat het daarna steeds verder uitgerold zal worden. Cariad heeft een eigen target van 40 miljoen voertuigen eind dit decennium en zal TT integreren in haar platforms.

    De co-development is continu en niet een moment en dan is het klaar. Auto’s krijgen structureel software updates. Het begint uiteraard met software pakket 1 (One Infotainment) en die komt ergens dit jaar naar een aantal EV’s.

    TT blogt daar aanvullend ook dit over:

    What’s perhaps more important, and less talked about, is how in-house software firms at automakers, that centralize the group’s approach to integrating technologies, will help improve the digital experience for drivers by simplifying the carmaker’s connection to important external suppliers.

    While development organizations like CARIAD take control of programming software for VW’s vehicles, it will rely heavily on external suppliers to build its software stack. This allows brands to seamlessly integrate tech, such as navigation and routing, traffic information and maps, from suppliers not just in one infotainment system in one vehicle model, but across an entire group’s vehicle line up.

    Working in this way has the potential to bring better vehicle software to more vehicles, which is good for suppliers, OEMS, carmakers and drivers.

    www.tomtom.com/newsroom/explainers-an...

    Verder staak ik nu de discussie omdat je volgens mij dingen veel beter snapt dan je voordoet. Ga maar bellen met IR.
  6. forum rang 6 pwijsneus 7 januari 2023 12:38
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2023 12:19:

    [...]

    De co-development is denk ik nog niet afgerond en is bovendien continu Pwijsneus en niet een moment en dan is het klaar. Auto’s krijgen structureel software updates.

    Ik heb helemaal niet gezegd dat op 31-12-23 alle Volkswagens zijn uitgerust. Ik kan namelijk lezen. Er staat dat de eerste modellen (een aantal EV’s) in 2023 komen. En dat het daarna steeds verder uitgerold zal worden. Cariad heeft een eigen target van 40 miljoen voertuigen eind dit decennium en zal TT integreren in haar platforms.

    TT blogt daar aanvullend ook dit over:

    What’s perhaps more important, and less talked about, is how in-house software firms at automakers, that centralize the group’s approach to integrating technologies, will help improve the digital experience for drivers by simplifying the carmaker’s connection to important external suppliers.

    While development organizations like CARIAD take control of programming software for VW’s vehicles, it will rely heavily on external suppliers to build its software stack. This allows brands to seamlessly integrate tech, such as navigation and routing, traffic information and maps, from suppliers not just in one infotainment system in one vehicle model, but across an entire group’s vehicle line up.

    Working in this way has the potential to bring better vehicle software to more vehicles, which is good for suppliers, OEMS, carmakers and drivers.

    www.tomtom.com/newsroom/explainers-an...

    Verder staak ik nu de discussie omdat je volgens mij dingen veel beter snapt dan je voordoet. Ga maar bellen met IR.
    Gister zei je: En je vraag was: welke modellen? Is dus gewoon alle modellen van alle merken. Dat zijn 10 miljoen auto's per jaar Justin. Welliswaar alleen voor traffic en navigatie, en niet voor ADAS een aanverwante zaken. Dat is wat Saucier aangeeft op de CMD. Dit lijkt me stug, anders zaten we niet naar zo'n teleurstellende omzetontwikkeling te kijken, zie bijgaand plaatje. Denk dat we het er wel over eens zijn dat je daar misschien iets te enthousiast was.

    Kijk, als dus niet alles in 1 jaar overgaat, ook prima. Dat geeft TomTom ook zelf aan, dit jaar starten ze met enkele modellen uit de volkswagen range. Terug naar de vraag: Om welke modellen gaat dat dan? Dat is toch niet zo'n rare vraag. En om welke modellen gaat het in 2024. Als analist/belegger vind ik dit zeer relevante informatie, dat moet IR van TomTom toch ook wel kunnen inschatten nietwaar?

    "The entire VW group" zijn 10 miljoen auto's per jaar, we hebben het hier niet over een Fisker. Beleggers willen hier over geinformeerd worden, maar we worden het bos in gestuurd en laten ons overal stukjes info oppikken uit CC transcripts. Nogmaals, het is de keuze van TomTom om de lippen op elkaar te houden en zo mistig te communiceren. Echter persoonlijk zou ik een update in de vorm van PB enorm appreciëren.

    (plaatje)
  7. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 12:55
    quote:

    pwijsneus schreef op 7 januari 2023 12:38:

    [...]

    Gister zei je: En je vraag was: welke modellen? Is dus gewoon alle modellen van alle merken. Dat zijn 10 miljoen auto's per jaar Justin. Dit lijkt me stug, anders zaten we niet naar zo'n teleurstellende omzetontwikkeling te kijken, zie bijgaand plaatje.
    Het is al lang en breed bekend dat de integratie in auto’s begint in 2023 bij een aantal EV’s en dan daarna oploopt en bovendien recurring revenue bevat, die zichtbaar wordt in de operational revenue van 2024 en de reported van 2025 en de jaren daarna doorgroeit. Jouw plaatje heeft die tijdsperiode niet eens in beeld
  8. forum rang 6 NewKidInTown 7 januari 2023 14:04
    Pffffff, nog minimaal TWEE worstverhangjaren en mochten de beloftes nu wel eens een keer uitkomen, dan zal er in 2025 pas enige bijdrage aan de omzet en mogelijk winst worden gerealiseerd. Of is het dan opbrengst in DATA en niet in harde pegels ?

    Daar gaan actieve beleggers (zoals o.a. ondergetekende) toch niet op zitten wachten ?
    Reken eens uit hoeveel er in twee / twee en half jaar ELDERS aan rendement kan en zal worden gerealiseerd ?

    Dit draadje draagt aan sub-titel "een goed beursjaar gewenst" dank je wel maar niet HIER maar dan ELDERS.

    Geluk en be careful.
  9. [verwijderd] 7 januari 2023 14:24
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2023 11:30:

    Voorafgaand aan de CES werd gezegd: misschien komt er een nieuwtje uit en wat industrie nieuws, maar reken nergens specifiek op.
    Tweet van TomTom vanuit Las Vegas:

    Stay tuned - there are bigger things to come...
  10. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 15:01
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 7 januari 2023 14:24:

    [...]

    Tweet van TomTom vanuit Las Vegas:

    Stay tuned - there are bigger things to come...
    Ok, dat is dan TomTom’s twitter account zelf, maar hier op dit forum waren er geen specifieke verwachtingen.
  11. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 15:11
    quote:

    NewKidInTown schreef op 7 januari 2023 14:04:

    Pffffff, nog minimaal TWEE worstverhangjaren en mochten de beloftes nu wel eens een keer uitkomen, dan zal er in 2025 pas enige bijdrage aan de omzet en mogelijk winst worden gerealiseerd. Of is het dan opbrengst in DATA en niet in harde pegels ?

    Daar gaan actieve beleggers (zoals o.a. ondergetekende) toch niet op zitten wachten ?
    Reken eens uit hoeveel er in twee / twee en half jaar ELDERS aan rendement kan en zal worden gerealiseerd ?

    Dit draadje draagt aan sub-titel "een goed beursjaar gewenst" dank je wel maar niet HIER maar dan ELDERS.

    Geluk en be careful.
    Specifiek voor Volkswagen CARIAD geldt dat de omzet vanaf 2024 in de cashflow en vanaf 2025 in de IFRS omzet zichtbaar is. Ik zie dat als iets positiefs, want dit betekent ook dat 2025 met 600 miljoen omzet uit content en services slechts een tussenstation is.

    CARIAD groeit na 2025 en Stellantis ook en er is ook nog een grote nieuwe OEM (autofabrikant) getekend en die gaat eind 2024/begin 2025 live dus daaruit gaat ook na 2025 nog groei komen. Aangezien het marktaandeel maps in 2025 in de US vijf procentpunt hoger is, denk ik dat dit een OEM is met een 10% marktaandeel in de US. Daar is er eentje van en dat is Honda. Dat past dan mooi hierbij:

    Manage the entire TomTom product lifecycle for the Honda Motor Company from product vision & roadmap to implementation and launch;
    www.iex.nl/Forum/Topic/1386476/TomTom... Er gaat sowieso iets gelanceerd worden door TomTom met Honda en zij hebben een 10% marktaandeel in de VS.

    Deze voorbeelden hebben weinig met “worsten verhangen” te maken, want elk automotive project heeft enkele jaren doorlooptijd en komende jaren moet je het dus hebben van bijvoorbeeld Stellantis waar TomTom al vol in zit. Zij gaan de komende jaren 75 (!) verschillende EV’s lanceren in hun verschillende merken en allemaal met TomTom erin en EV’s hebben een 100% adoptie (take rate).

    Ook Hyundai als nieuwe klant gaat bijdragen. In Q3 vorig jaar werd gezegd dat het ongeveer drie kwartalen duurt (dus tot de zomer van 2023) voordat TomTom in alle modellen van de Hyundai/KIA groep zit in Europa met een 100% take rate, wat een ‘industry first’ is waarin zoiets gebeurt.
  12. forum rang 6 pwijsneus 7 januari 2023 15:41
    In september 2021 stuur Honda een persbericht dat ze in zee gaan met Google. Vervolgens, een jaar later, stuurt Honda heel netjes een persbericht met de update dat de Accord wordt uitgevoerd met Google Built-in. Overige modellen volgen later, Google Built-in wordt stukje bij beetje globaal uitgerolt.

    Honda kan TomTom op zijn buik schrijven voor wat betreft traffic en navigate.

    Honda and Google Collaborate on In-vehicle Connected Services
    • Future Honda models to launch with Google built-in starting in the second half of 2022
    https://hondanews.com/en-US/releases/release-a0525a4b9f1f2e7c24eef9e251183c88-honda-and-google-collaborate-on-in-vehicle-connected-services
    September 23, 2021

    Honda is planning to begin integrating Google built-in with the all-new model that will go on sale in the second half of 2022 in North America, then expand it globally in stages.

    All-New Accord Adds Google Built-In to its Must-Have Technologies
    • 2023 Accord marks Honda's first integration of Google1 built-in, including Google Assistant, Google Maps and Google Play with the latest apps and services
    • The top-line Accord Touring comes with Google built-in as standard
    https://hondanews.com/en-US/honda-automobiles/releases/all-new-accord-adds-google-built-in-to-its-must-have-technologies
    December 13, 2022

    Maar dan hou je ADAS toch over? Jup, maar Google heeft sindskort ook HD/ADAS kaarten. Superhandig! Google krijgt er zowaar ook nog wat media aandacht, kijk maar eventjes mee:

    v TECHCRUNCH: Google launches HD maps for vehicles, Volvo and Polestar first to integrate
    techcrunch.com/2023/01/05/google-hd-m...

    v ENGADGED: Google's higher-resolution driving maps will premiere in the Polestar 3
    www.engadget.com/google-hd-maps-poles...

    v THE VERGE: Google’s new high-definition maps are arriving first on Volvo and Polestar electric vehicles
    www.theverge.com/2023/1/5/23540392/go...

    Zoals TomTom aangeeft zijn er binnen automotive 2 productlijnen
    - Navigatie en traffic
    - Services voor automated driving

    Voor beide heeft Google nu ook een antwoord. HERE Technologies overigens ook, en nog een handjevol lokale spelers, of partijen die dedicated voor 1 ding kiezen, zoals Mobileye. Mobileye groeit overigens met 40% (!), dat is echt fors vergeleken met TomTom.

    Vwb de communicatie van Google en Honda, echt top. Heldere aankondiging, een jaar later netjes de opvolging dat de Accord de eerste is die wordt uitgerolt. Spreekt ook vertrouwen uit om met het bestverkochte model te beginnen.

    Bij TomTom wachten we nog maar even welk model uit de Volkswagen stal de eerste is met de nieuwe TT navigatie. Blijft gissen, en vooral mistig...

    built-in.google/cars/
  13. [verwijderd] 7 januari 2023 16:00
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2023 15:01:

    [...]

    Ok, dat is dan TomTom’s twitter account zelf, maar hier op dit forum waren er geen specifieke verwachtingen.
    Voor u is het blijkbaar leidend wat er op dit forum wordt gemeld, ik reken TomTom al jaren af op wat ze zelf melden en niet nakomen. Dat is een van de redenen dat ik dit beursgenoteerde bedrijfje i.t.t. u niet onvoorwaardelijk verdedig.
  14. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 16:08
    In het persbericht wordt gemeld dat Honda met Google in 1 model komt, de Accord en daarnaast had ik al opgemerkt dat het bovendien 1 trim level (uitrustingsniveau) betreft. Vervolgens doe je alsof je zeker weet dat Google het héle account Honda binnen heeft. (En TT dus op zijn buik kan schrijven om daar binnen te komen)

    Heb je nou niet in de gaten dat jij bij Google doet wat je mij verwijt over TomTom (terwijl het bij TT wel duidelijk is dat ze geheel Cariad gaat bedienen, dus in mijn geval beter onderbouwd). Wat je bij TomTom ‘vaag’ zou noemen dat noem je bij Google kristalhelder.

    Stél je voor dat dit Honda-Google persbericht er eentje van TT was geweest. Streep overal Google weg en vervang dit door TT. Dan was jouw reactie ongeveer zo:

    - In welke andere modellen dan de Accord komt het dan nog meer, of in geen enkele? Welk merk komt daar dan in?
    - Waarom alleen in het hoogste trim level?
    - Wanneer ga ik dit dan in de cijfers zien, om welke aantallen gaat het?
    - Wanneer komt het dan buiten de US, waarom doet Google zo vaag? Gaat zeker jaren duren, weer een worstverhang moment van Google
    - Er worden helemaal geen bedragen genoemd. Gaat Google dit gratis weggeven ofzo? Ze worden vast helemaal uitgeknepen
    - Zit hier ook ADAS bij of niet? Ik begrijp er helemaal niks van. Oh ik raak hier helemaal van in de war zeg!
  15. forum rang 4 dachthetniet 7 januari 2023 16:21
    De positivo’s zitten er al jaren naast. Maar nog niet een keer lees je hier dat ze er volstrekt naast zaten met hun veeeel te rooskleurige voorspellingen. Nog steeds ellenlange berekeningen van helemaal niets geloofwaardigs. Het zou ze sieren wanneer ze gewoon zouden zeggen dat ze er eerder en nu nog steeds volkomen naast zaten en dat ze zich gaan houden aan de feiten en niet aan de opgehemelde toekomst voorspellingen.
    Wat nu duidelijk is is dat tomtom een achterhoedegevecht levert en op sterven na dood is. Ze klampen zich vast aan wat vage mogelijkheden tot samenwerkingen. Alle ‘nieuwe initiatieven’ die gelanceerd worden bloeden dood omdat ze bij lancering al ingehaald zijn door de werkelijkheid. Dat is ook niet zo gek wanneer je bedenkt dat de eigenaren al ruim met pensioen hadden moeten gaan. Tijd om op te doeken en het stokje door te geven of de brokken te verdelen voor de hoogste bieders.
  16. forum rang 6 pwijsneus 7 januari 2023 16:31
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2023 16:08:

    In het persbericht wordt gemeld dat Honda met Google in 1 model komt, de Accord en daarnaast had ik al opgemerkt dat het bovendien 1 trim level (uitrustingsniveau) betreft. Vervolgens doe je alsof je zeker weet dat Google het héle account Honda binnen heeft. (En TT dus op zijn buik kan schrijven om daar binnen te komen)

    Heb je nou niet in de gaten dat jij bij Google doet wat je mij verwijt over TomTom (terwijl het bij TT wel duidelijk is dat ze geheel Cariad gaat bedienen, dus in mijn geval beter onderbouwd). Wat je bij TomTom ‘vaag’ zou noemen dat noem je bij Google kristalhelder.

    Stél je voor dat dit Honda-Google persbericht er eentje van TT was geweest. Streep overal Google weg en vervang dit door TT. Dan was jouw reactie ongeveer zo:

    - In welke andere modellen dan de Accord komt het dan nog meer, of in geen enkele? Welk merk komt daar dan in?
    - Waarom alleen in het hoogste trim level?
    - Wanneer ga ik dit dan in de cijfers zien, om welke aantallen gaat het?
    - Wanneer komt het dan buiten de US, waarom doet Google zo vaag? Gaat zeker jaren duren, weer een worstverhang moment van Google
    - Er worden helemaal geen bedragen genoemd. Gaat Google dit gratis weggeven ofzo? Ze worden vast helemaal uitgeknepen
    - Zit hier ook ADAS bij of niet? Ik begrijp er helemaal niks van. Oh ik raak hier helemaal van in de war zeg!
    Je hoeft hier helemaal niet van in de war te raken, de berichtgeving van Google en diens klanten is vele malen duidelijker dan de berichtgeving - of eerder het gebrek daaraan van TomTom.

    Hier, dit zegt Honda zelf in 2021: Honda is planning to begin integrating Google built-in with the all-new model that will go on sale in the second half of 2022 in North America, then expand it globally in stages.
    hondanews.com/en-US/releases/release-...

    Je kunt goed lezen geef je zelf aan, bovenstaand is duidelijk toch. Traffic en Navigatie gaat Honda globaal gebruik maken van Google, en niet van een andere partij zoals TomTom. Denk je dat de Accord de eerste en het laatste model is wat naar Google gaat? Denk dat dat Renault het bij 2 modellen laat? Kom op zeg.

    Nou, en een jaar later krijgen we van Honda keurig netjes het bericht dat hun bestverkopende model, de Accord als eerste wordt uitgerust met Google Built-in.
    hondanews.com/en-US/honda-automobiles...

    Sinds kort heeft Google ook HD-maps. Dus wie Honda ook kiest, misschien wel HERE, of Mobileye, of ook gewoon Google zal ook via een persbericht bekend worden gemaakt. Zoals het hoort.

    Volgens mij hou je je een beetje van de domme, want ik heb mijn vraag al 24x gesteld inmiddels, geloof niet dat het kwartje bij je nog niet gevallen is.

    TomTom levert alleen traffic en navigatie aan VW, en het is niet duidelijk op welk moment, en in welk model uit de VW stal als eerste uitgerust gaat worden. Voor hetzelfde geld heeft het project vertraging, we weten het gewoon niet, omdat TomTom ons niet informeerd. Voor TomTom is het contract met Cariad extreem belangrijk, omdat het een verliesgevend krimpbedrijfje is, die niet eens in staat is een bekende klant zover te krijgen om Indigo te implementeren. Lijkt wel als niemand er iets mee te maken wil hebben.

    Google daarintegen schreeuwt de autobouwer het van de daken, en wordt het vlaggenschip zoals de Renault Megane E-tech met veel bombarie gelanceerd met Google.

    Net zoals bij Honda zal ook Renault stukje bij beetje overgaan naar Google.

    Google heeft zoals jij ook weet een heel ander businessmodel. Bij de launch van Indigo werdt aangegeven dat dit platform mogelijkheden bied om nieuwe verdienmodellen op te tuigen. Google heeft met Android natuurlijk een heel krachtig ecosysteem, dus die hebben minder de noodzaak om heel veel geld te verdienen aan het contract met de autobouwer, maar het verdienmodel is net zoals op mijn smartphone, de auto zal een verlengstuk worden van Android. Dus als een passagier kijkt op YouTube krijgt die advertenties, duidelijk verdienmodel. De bestuurder gebruikt Google Maps, heel veel partijen betalen Google om daar zichtbaar te zijn, duidelijk verdienmodel. Je kunt Google TV kijken, duidelijk verdienmodel.

    Je gaat iets te kort door de bocht, en bent blind voor de ontwikkelingen buiten TomTom. Elk citaat wat ooit ergens wordt opgetekend van een TT medewerker wordt door jou als de absolute waarheid aangenomen. De CMD tot bijna religieuze proporties verheven, en elke letter wordt hier nog dagelijks uit geciteerd. Alsof de wereld ondertussen niet real-time veranderd.

    Terug naar de vragen:
    - Wanneer wordt de eerste klant van Indigo bekend gemaakt? Dit zou eind vorig jaar al het geval zijn.
    - Er gaan dit jaar auto's uit de VW-group " the road hitten" met TT inside, althans, dat was de belofte vorig jaar. Is dit nog steeds het geval? En zo ja, om welke modellen zou het dan gaan? Zo kunnen we de aantallen inschatten.
    - Bosch bied samen met tal van andere functionaliteiten een optie aan om TT digital cockpit mee te verkopen. Heeft Bosch deze TT-funcionaliteit al meeverkocht? Of was dit alleen een extra alinea voor in de brochure?
    - TomTom geeft hun basemap nu via overture gratis weg aan Meta. Vanuit een BNR interview begrijpen we dat facebook, insta en metaverse gebruik gaat maken van overture. Was dat het? Of lukt het TomTom om hier nog extra diensten te slijten. Indien dat niet het geval is, hoe ziet de growth businesscase van Overture er dan precies uit.

    Kijk hier kan TomTom een voorbeeld aan nemen, Google krijgt het voor elkaar om een mooi persbericht op de site van de OEM te krijgen. Dit mis ik altijd een beetje bij TomTom. Als er al de moeite wordt genomen om een halfbakken persbericht zonder financiele details te plaatsen, is dit vaak alleen via TT.

    Zijn dergelijke persberichten ook te vinden van TT op de OEM websites?

    FORD AND GOOGLE TO ACCELERATE AUTO INNOVATION, REINVENT CONNECTED VEHICLE EXPERIENCE
    media.ford.com/content/fordmedia/fna/...

    All-New Accord Adds Google Built-In to its Must-Have Technologies
    hondanews.com/en-US/honda-automobiles...

    GMC - PERSONALIZE YOUR IN-VEHICLE EXPERIENCE
    www.gmc.com/connectivity-technology/g...

    Renault Group and Google Accelerate Partnership to Develop the Vehicle of Tomorrow and Strengthen Renault Group’s Digital Transformation
    media.renaultgroup.com/renault-group-...

    Google Assistant, Google Maps and Google Play in your Volvo car.
    www.volvocars.com/intl/v/connectivity...

    CHEVROLET WITH GOOGLE BUILT-IN
    www.chevrolet.com/connectivity-and-te...
  17. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 17:20
    Let’s agree to disagree Pwijsneus

    Mijn beeld bij jou is dat je een verwarde tomtom belegger acteert. Iemand die het allemaal niet zo goed snapt en bij elk stukje informatie meer wil weten. En bij elk stukje meer informatie dat ie krijgt nieuwe vragen heeft of het verkeerd interpreteert, omdat het ‘niet snappen’ een standaard houding is. Maar info vanuit concurrenten is uiteraard glashelder en kun je zo extrapoleren. Dit is overigens een algemeen bekende manier van trollen, maar op den duur wel wat doorzichtig. En dan ineens staat het aandeel TT laag en dan ben je ingestapt; uiteraard alleen voor een ritje want voor de rest is TT niet te ‘lezen’.

    Laten we deze discussie onthouden tot het moment dat TomTom een Honda deal aankondigt. Die kan dan toegevoegd worden aan de Hyundai deal en VW Cariad deal die ook nooit zouden komen, maar wel kwamen. En aan het feit dat Amazon en Meta een partner zijn in het mapping platform.
  18. forum rang 8 Wereldbelegger 7 januari 2023 17:27
    Niet treuren: er is nog hoop op exciting news volgens onderstaande mededeling:

    CES 2023 begint officieel op donderdag 5 januari en duurt tot en met zondag 8 januari 2023. Naar verwachting zullen de meeste aankondigingen plaatsvinden op woensdag 4 en donderdag 5 januari, aangezien dat de pers-, analisten- en mediadagen zijn. Maar zoals we al eerder hebben gezien, zullen sommige fabrikanten hun eigen evenementen houden en die vallen buiten de officiële CES-evenementen - en sommige zullen gewoon eind december hun CES-plannen aankondigen.

    Géén nieuws van TT of haar partners over de samenwerking met TT?
    Géén Twitter berichtjes?
    Géén nieuwe Teslin melding bij de AFM?

    Dan gewoon vooruitkijken.
    Nog maar 19 handelsdagen richting de Q4/FY cijfers.

    Mooie periode voor wat koersaanwas.
    Daarna richten we ons op het nieuwe worstverhangjaar 2025.
  19. forum rang 4 dachthetniet 7 januari 2023 17:31
    Wie is er in verwarring? Iemand die al jaren er enorm naast zit en geen realistisch beeld van tomtom heeft of iemand die een beeld heeft van tomtom die niet al te optimistisch is en zeer duidelijk ook via diverse methoden/resultaten/inzichten gelijk heeft. Tomtom staat voor omzetkrimp, slechte productvernieuwingen, geen nieuwe (substantiële) klanten, schimmige berichtgeving, verliezen, underdogpositie in belangrijkste product… wie is er dan verward?
  20. forum rang 6 pwijsneus 7 januari 2023 17:48
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2023 17:20:

    Let’s agree to disagree Pwijsneus

    Mijn beeld bij jou is dat je een verwarde tomtom belegger acteert. Iemand die het allemaal niet zo goed snapt en bij elk stukje informatie meer wil weten. En bij elk stukje meer informatie dat ie krijgt nieuwe vragen heeft of het verkeerd interpreteert, omdat het ‘niet snappen’ een standaard houding is. Maar info vanuit concurrenten is uiteraard glashelder en kun je zo extrapoleren. Dit is overigens een algemeen bekende manier van trollen, maar op den duur wel wat doorzichtig. En dan ineens staat het aandeel TT laag en dan ben je ingestapt; uiteraard alleen voor een ritje want voor de rest is TT niet te ‘lezen’.

    Laten we deze discussie onthouden tot het moment dat TomTom een Honda deal aankondigt. Die kan dan toegevoegd worden aan de Hyundai deal en VW Cariad deal die ook nooit zouden komen, maar wel kwamen. En aan het feit dat Amazon en Meta een partner zijn in het mapping platform.
    Nou als ik verward overkom moet ik er maar eens mee gaan stoppen.

    Ik ben aandeelhouder in TomTom inderdaad. Snap niet alles, dat beweer ik helemaal niet, echter is TomTom wel een risicovolle belegging tot nu toe, en daar ben ik me wel degelijk van bewust.

    Ik zie 2 scenario's voor TomTom;
    Het meest voor de hand liggende scenario is het aanmodder scenario.
    Het minder voor de hand liggende scenario is het dirty exit scenario. Het is een scenario, maar weet niet of dit gaat lukken.

    In het aanmodderscenario zie ik een groot risico. De founders en CEO fungeren als private equity. En 4x per jaar met cijferpresentatie, en bv een schoolreisje naar de CES is de CEO nog het uithangbord van TomTom.

    Echter is dhr. Strijbosch degene die de toko daadwerkelijk runt. Het is geen geheim dat bedrijven, en dus ook TomTom advies en strategie inkopen, zo is Strijbosch ook bij TT komen binnenwandelen. Het is dus niet zo dat alles door de Grote Grijze Leider wordt bedacht, waarschijnlijk wordt de hele strategie integraal ingekocht. Weten we dat ook weer.

    Die Strijbosch zegt in 2018 in een interview gewoon dat op het gebied van ADAS/HD maps eigenlijk maar 1 concurrent is. Dan heb je geen plank, maar een heel bos je ogen. En je bent een ezel, want óók in 2018 deed Google zijn intrede binnen de automotive industrie. In alle misplaatste arrogantie vertelde TomTom, en jij trouwens ook dat het ging om 1 modelletje van Renault. Wel toevallig het vlaggenschip, maar het stelde niets voor. Gewoon doorlopen, over tot de orde van de dag. Van de spindokter moest Goddijn wss nog melden dat het een "wake-up" call was...

    Maar inmiddels, heeft die Google toch knap aan de weg getimmerd. En intussen, zie je ook in die andere productlijn ADAS/HD maps waar TomTom honderden miljoenen, misschien wel miljarden in heeft geinvesteerd dat 4 jaar later een behoorlijk setje concurrenten op de rol staat.

    Ook zie je dat het fenomeen wat Winsome en Sniklaas al een paar keer hebben aangehaald; het aantal connected voertuigen met ADAS, ISA en weet ikveel wat allemaal onboard, is sinds 2019 enorm gestegen. Dus met al die smoesjes met covid en chiptekorten die jij hier tot in den treuren ons hebt moeten melden, zien we bij bv Mobileye helemaal niet. Ook HERE groeide, en flink ook.

    Een voorzichtige conclusie zou dus kunnen zijn, dat die 2 productlijnen (maps/traffic & ADAS/HD), dat er met de ADAS hobby niet zoveel te verdienen valt voor TT.

    Maargoed, dit zijn allemaal vragen die TomTom kan wegnemen als het gewoon duidelijk communiceerd. Ik snap dat er her-en-der wat NDA's zijn, maar er zijn andere manieren om de aandeelhouder te informeren over de omzetpotentie.

    Het in mijn ogen vaag en mistig communicatiebeleid heeft ertoe geleid dat ik het delisting scenario ook scherp in de gaten houd. Je weet dat Goddijn én bestuursvoorzitter is, én de telefoon opneemt als grootaandeelhouder wanneer er inbound calls komen. Hij heeft een informatievoorsprong ten opzichte van de minderheidsaandeelhouder, en iedereen wordt spastisch als je daar naar vraagt, of het alleen al opmerkt. De founders hebben er zelf bewust voor gekozen om de opbrengst van de telematics sale belastingvrij naar hun prive bankrekening te storten. Dat is gewoon een feit, net zoals dat met die verkregen cash + de aanwezige cash binnen TT de free float obv huidige koers met een premie van zo'n 40% kan worden uitgevoerd. Dat is succesvol, en dat zou betekenen dat een delisting voor de founders momenteel gratis zou zijn. Nogmaal, dit scenario acht ik niet het meest realistisch, maar als ik het kan bedenken, kan de private banker van de founders dit zeker.

    Gelukkig kan Goddijn nog 20 jaar mee, dus we doen het er maar mee.

    Voor de volledigheid, deze verwarde belegger heeft momenteel een long-positie met GAK ergens rond de EUR 6,66 ergens. Als het onder de EUR 6 uitkomt ben ik best bereid om nog wat bij te kopen. Boven de EUR 8,50 gooi ik er een groot gedeelte uit. Verder moet ik melden dat ik op geen enkele manier gelieerd ben aan TomTom, en kan volledig vrijuit spreken.
1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 66 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in