Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,520
  • Verschill

    +0,060 +1,10%
  • Volume

    435.635 Gem. (3M) 313,7K
  • Bied

    5,505  
  • Laat

    5,515  
+ Toevoegen aan watchlist

De toekomst van TomTom, wat zeggen de berichten?

181 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bart1805 7 juli 2012 14:08
    Als je het forum leest dan zijn er eigenlijk twee hoofdstromingen. De een zegt dat TomTom dermate slecht draait dat een faillissement er aan zit te komen. De ander geeft aan dat TomTom een wereldspeler is / wordt en dat de beurskoers ongekende hoogtes gaat bereiken. De kans op een van beide scenario's lijkt nul.

    Tegelijkertijd valt op dat het beeld bestaat dat de koers van TomTom zwaar gemanipuleerd wordt. Dat wordt bijvoorbeeld gestaafd met de bewering TomTom altijd lijkt te dalen na de bekendmaking van goed nieuws. Wie vanaf een afstand kijkt kan inderdaad niet ontkennen dat er iets geks aan de hand lijkt, juist bij het bekendmaken van goed nieuws doet de koers vaak niet wat je eigenlijk zou mogen verwachten.

    In dit draadje een overzicht van een aantal van de berichten van TomTom en het resultaat van even iets verder graven dan de oppervlakte. Dat hoef je natuurlijk niet te doen, maar het kan je helpen bij het nemen van beleggingsbeslissingen. Mij heeft het een beeld gegeven van TomTom en op basis daarvan heb ik nu een idee hoe te handelen. Hoe dat is, is niet zo interessant.
  2. bart1805 7 juli 2012 14:18
    1. De deal met Renault

    TomTom had een unieke relatie met Renault. Renault is de grootste klant van TomTom binnen automotive en er zijn ongeveer 1,3 miljoen "eenheden" verkocht.
    Renault lanceert binnenkort de nieuwe Clio en op 3 juli wordt duidelijk aan de hand van een persbericht van Renault dat in de standaarduitvoering (of in elk geval in 2 van de 3) er geen navigatie van TomTom aanwezig is.
    Renault pakt in datzelfde persbericht uiteraard ook groot uit met de R-Link. Een systeem dat voor een zeer groot deel volledig door TomTom is ontwikkeld. Het wordt op drie juli duidelijk dat dit een add on is.

    Wat valt er op als je dit bericht bekijkt?
    - Goddijn roemt op de AVA Renault in de R-Link.
    - Het persbericht van maart zegt letterlijk: Our partnership is stronger than ever and I am pleased with how we are evolving (Giles Shrimpton)

    Het moge duidelijk zijn dat het niet langer excusief zijn van TomTom simpelweg geen goed nieuws is. Maar je kunt je ook de volgende vraag stellen:

    - Waarom geen persbericht van TomTom op 3 juli over de fantastische R-Link in de nieuwe Clio en dat dit een ongekende sensatie gaat worden. Leg uit dat je het premium accessoire bent, leg uit dat je verwacht dat de app store voor zowel Renault als TomTom veel omzet gaat genereren en dat rijden met de nieuwe Clio dankzij de R-Link een fantastische ervaring is.

    TomTom doet echter niets en is dan gedwongen om te reageren op de SNS die aangeeft dat het verdwijnen van de exclusiviteit een slechte zaak is. Terwijl je toch echt als TomTom moet zorgen dat je acteert in plaats van reageert kiezen ze hier voor een andere strategie. Waarom?
  3. bart1805 7 juli 2012 14:28
    2. De Fiat 500 L

    De vraag is of TomTom niet reageert op het persbericht van Renault of dat ze dat doen door op 4 juli een bericht naar buiten te brengen over de samenwerking met Fiat. Het kan uiteraard toeval zijn dat het een dag later is, maar ook aan toeval moet je altijd twijfelen.

    TomTom zegt over de deal: TomTom will supply Fiat the semi-integrated TomTom GO LIVE for the new Fiat 500L, delivering navigation with our award-winning real-time services.

    Onduidelijk blijft of TomTom nu de standaard is en in alle 500 L´s terecht komt of dat het een extra is. Die vraag wordt pregnant omdat er al op 5 juli een bericht was verschenen over Continental en Fiat:

    The first Fiat model equipped with the Continental infotainment system will be the brand new Fiat 500 L, which is being produced in Serbia. The Continental infotainment system will then be rolled out across further models from Fiat/Chrysler.

    en

    The head unit will start series production in July 2012. With this new system, which began development in December 2010, the driver has access to analogue and digital radio or navigation functions on a 5 inch touch screen.
    www.conti-online.com/generator/www/co...

    Er is in elk geval duidelijk dat TomTom geen exlusieve relatie heeft met Fiat als het gaat om de 500L. Maar waarom daar niet gewoon over communiceren? Als je een add on bent, ben er dan trots op en laat in woorden zien dat het een geweldig systeem is.

    En is het toevallig dat TomTom dit bericht publiceert een dag na het persbericht van Renault en een dag voor het bericht van Continental? Kan natuurlijk, maar opnieuw: ook aan toeval moet je twijfelen.
  4. bart1805 7 juli 2012 14:37
    3. Android

    De uitspraken van Vigreux, Goddijn en Pauwels zijn bekend. Ik heb al eerder aangegeven dat er drie dingen aan de hand kunnen zijn:

    1) Het lukt niet, ze kunnen het niet
    2) Ze willen niet, mogen niet
    3) Er komt een prachtig wit konijn uit de hoed.

    ad 1) Waze geeft aan dat ontwikkelen voor Android extreem veel lastiger is dan ontwikkelen voor iOS.

    Maar nog even dieper doorgaan op de uitspraak van Goddijn op de AVA van 26 april jongstleden.

    Ik was zelf niet op de AVA, maar heb steeds berepen (van mensen hier op het forum) dat daar de vraag is gesteld naar de Android Navigatie App. En dat Goddijn heeft gezegd dat deze snel zou verschijnen.

    De notulen laten echter het volgende zien:

    Unknown speaker
    How soon can you get any applications on Android?
    Mr Goddijn
    I would say very soon.

    Klopt het dat deze vraag is gesteld? Of zit er een foutje in de notulen? Zowel de vraag als het antwoord kunnen nu namelijk betrekking hebben op apps als Places etc.
    Of de verkeerde vraag is gesteld of dat de notulen niet helemaal kloppen is alleen te beantwoorden als je zelf op de AVA was. Antwoord volgt dus ongetwijfeld.
    Hoe het ook zij. Vigreux, Pauwels en Goddijn zijn ongetwijfeld zeer intelligente mensen. Dat betekent dus ook dat ze de impact van hun uitspraken en het nog niet verschijnen van de app zeer goed kunnen inschatten.
  5. battumboy 7 juli 2012 14:42
    The international automotive supplier Continental was commissioned by Fiat Group Automobiles to develop a new infotainment system. The system will be launched as a radio in its basic form but also as an advanced multimedia system (head unit).
  6. bart1805 7 juli 2012 14:49
    4. De deal met Apple en de perscommunicatie.

    Er is al veel gezegd over deze deal en wat er in het persbericht stond. Het persbericht van 12 juni was extreem kort:

    TomTom (AEX:TOM2) has signed a global agreement with Apple® for maps and related information. No further details of the agreement will be provided.

    De reden zou zijn dat ze geschrokken waren van de ontdekking (vlak na de release van de Beta versie) dat TomTom de leverancier was van de kaarten. Dat dit een op het laatste moment in elkaar gezet persbericht was, na koortsachtig overleg met Apple.

    Dat kan natuurlijk, maar binnen twee uur na de "ontdekking" circuleert het volgende op het wereldwijde web:

    Update: TomTom has independently confirmed to us that it indeed "has signed a global agreement with Apple for maps and related information."

    Daarmee dus al de identieke tekst als die van het persbericht van de volgende morgen. Toeval? Kan natuurlijk, maar twijfel lijkt me gezond.
  7. bart1805 7 juli 2012 14:51
    quote:

    battumboy schreef op 7 juli 2012 14:42:

    The international automotive supplier Continental was commissioned by Fiat Group Automobiles to develop a new infotainment system. The system will be launched as a radio in its basic form but also as an advanced multimedia system (head unit).
    Klopt. In 2010 maakte Continental o.a. dit bekend:

    AUBURN HILLS, Mich.– Continental today announced AutoLinQ™ development alliances with technology partners including Deutsche Telekom, INRIX, Navigon, NAVTEQ, Pandora and Ygomi.
  8. bart1805 7 juli 2012 14:56
    5. TomTom en AutoNavi

    TomTom heeft een joint venture met AutoNavio om in de loop van 2013 samen HD traffic op de markt te brengen.

    Op 18 juni maakt AutoNavi duidelijk dat er een deal is met Samsung:

    Chinese LBS and digital map content provider AutoNavi today announced that its premium turn-by-turn navigation application has been pre-installed on Samsung's new flagship smartphone, the GALAXY S III, which was officially launched in China last week.

    “In addition to map data, 3-D views and real-time traffic information, AutoNavi's app includes customized features for the GALAXY S III, including a map layer of Samsung designated points-of-interest, user archives of favorite places, city-specific functions, smart search features, and mobile positioning through GPS, cell towers, and Wi-Fi


    Een dag na dit bericht volgt dan op 19 juni een persbericht van TomTom:

    TomTom expands footprint in Asia Pacific region

    Toeval dat dit een dag na het persbericht van AutoNavi komt? Wellicht, maar twijfel etc. De reactie van SNS volgt op 21 juni en TomTom rent weer achter de feiten aan.
  9. [verwijderd] 7 juli 2012 17:26
    Gezien de hype die minder is met die navigatie systeempjes en de winstmarge die extreem onder druk staat is dit een link aandeel. In het verleden een gigantische prijs betaald voor 1 of ander kaartenmaker.
    Koersen van boven de 10 euro kan men vergeten. Mijn koersdoel is namelijk fors onder de 5 euro.
    Traden lijkt de beste optie.
    Mensen die er al van boven de 10 euro inzitten kunnen nog moeilijk realistisch kijken, en middelen heeft ook weinig zin als je vooraf al vol erin zat rond die hoge koersen.
  10. Balimoney 7 juli 2012 19:03
    quote:

    battumboy schreef op 7 juli 2012 18:59:

    Verwijderd.
    Kan iemand dit verwijderen, dit bericht is meer dan 2 jaar oud.
  11. forum rang 6 boem! 7 juli 2012 19:13
    snap nu wat je bedoelt in het vorige draadje en ben blij met deze benadering want dat geeft mij de ruimte om tom2 nog eens te evalueren qua investering.

    tom2 kan en hoeft ook niet de enige speler zijn in dit segment.
    tom2 heeft met de door hen gesloten deals de afgelopen twee jaar wel bewezen dat ze zich ingevochten hebben in het automotive segment gezien hun huidige marktaandeel.
    misschien nog wel belangrijker is hun precence in de smartphonemarket omdat de gratis aanbieding van navigatie door met name google de doodsteek zou betekenen voor tom2.
    het niet aanwezig zijn van tom2 in deze markt heeft zich ondertussen gewijzigd in beschikbaarheid bij blackberry, htc en als klap op de vuurpijl apple. mbt het enig overgebleven platforn android is er nog steeds geen ei gelegd maar duidelijk moge zijn dat prominenet aanwezig is in het smartphonesegment.

    Momenteel drie kaartenmakers wereldwijd actief tw. 1. tom2 die nog volop actief is met het in kaart brengen van de wereld(india),2. navteq dat na de overname door nokia voor 9 miljard de wind niet echt in de rug heeft en niet de ruimte krijgt om verder te investeren maar eerder moet bezuinigen op zijn kaartactiviteit. en als 3. google die om wat voor reden dan ook tom2 de wacht heeft aangezegd en geen 100 mio plus per jaar meer wenste te betalen voor de kaarten van teleatlas omdat die met name in de vs van een te slechte kwaliteit zouden zijn. met 7000 man op de payrol alleen vor de mapps opgeteld bij de ict-kosten en de opdrachten aan overige contractpartners zullen de kosten op jaarbasis niet onder de 3 miljard liggen. wetende dat ze nog even te gaan hebben om de wereld in beeld te brengen lijkt het dat ze investering van boven de 10 miljard niet ongewoon vinden om de kaarten te bezitten.

    blijkt dus dat tom2 slechts een schijntje heeft betaald voor zijn kaarten tov nokia en google.

    daarnaast heeft tom2 met zijn beste predicted navi een streepje voor op navteq en google.( echter waarde tom2 nu inclusief teleatlas 800 mio)

    het intrekken van de keutel door google geeft de kaarten weer waarde daarnaast is de deal met apple er een van ongekende maar ook onbewezen waarde.

    feit is wel dat apple de strijd aan wil gaan met google op de advertentiemarkt.

    wetende dat de deal met apple reeds meer dan anderhalf jaar in voorbereiding was sterkt mij in de gedachte, dat tom2 door apple werd en wordt gezien als een strategische partner.( het volledig in eigendom nemen van jointventures in indonesie en thailand geven ook voeding aan de gedachte dat apple slechts met een backbone-partner wil praten).

    en strategische partners krijgen altijd de mogelijkheid om bij succes daar financieel voordeel uit te behalen.

    hoe een en ander eruit in de apple-deal zullen we qua inhoud betreft pas in october 2012 zien en op zijn vroegst zal daar in het 4d kwartaal 2012 een financieel bewijs voor kunnen worden geleverd.

    de waardering van tom2 ad 800 mio steekt wel heel magertjes af tov de investerigen die google zich permitteerd om toch maar die maps te bezitten.
  12. bart1805 7 juli 2012 23:51
    quote:

    battumboy schreef op 7 juli 2012 19:13:

    Dacht de ze nog een deal hadden maar Navteq zit er in een alliantie bij.

    Zie trouwens dit, op 27 FEB

    www.tomtom.com/lib/doc/TTDOC007730_Le...

    Is standaard. Leveranciers moeten een extreme berg papierwerk verzetten en bijhouden om te bewijzen dat ze aan allerlei voorschriften voldoen.
  13. bart1805 8 juli 2012 00:33
    @Martin
    Even puntsgewijze reactie:
    - Navteq is dacht ik voor 5,5 miljard gekocht door Nokia. Vergis je niet in de grootte van deze unit binnen Nokia. Ze zetten in 2011 ongeveer 700 miljoen om bij externe klanten, ze krijgen een kleine 400 miljoen aan inkomsten van Nokia "doorbelast". Dat is dus zonder ook maar een enkel kastje te verkopen. Eens dat Nokia (net als TomTom) te veel betaald heeft.
    - Ik vind persoonlijk dat je ook OSM moet toevoegen aan het lijstje met kaartenmakers. Daarnaast zijn er nog talrijke spelers die niet op wereldschaal actief zijn. Laten we er eens van uitgaan dat de kaarten van TomTom en Navteq vergelijkbaar zijn. Dan nog blijkt dat voor een heleboel toepassingen de kaarten van Google en OSM prima zijn. Zelfs voor navigatie gebruiken vele miljoenen mensen deze kaarten. Wat ik wil zeggen is dat de beste kaart vaak ook de duurste kaart is, maar dat goed soms goed genoeg is.
    - De investering van Google in maps is lastig te kapitaliseren. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het ze nu nog 3 miljard per jaar kost om de kaarten actueel te houden (ongeveer 30x meer dan TomTom zou dat zijn). Business model van Google is dermate anders dat je ook heel lastig de inkomsten van Google kunt kwantificeren die ze specifiek met Maps maken.
    - Google Maps is feitelijk onvergelijkbaar met de kaarten van TomTom. Bijvoorbeeld Streetview vergt een enorme investering, en leidt ook tot enorme inkomsten in de advertentiemarkt.
    - Eens dat er een flinke slag op de advertentiemarkt plaats gaat vinden.
    - Uitkopen van joint ventures is wel een geval apart ja. Ik weet niet wat daar de reden voor kan zijn. Als ik moet speculeren, dan doe je dat omdat de zaken gewoon niet lekker liepen en je de volledige controle wil hebben. Of omdat je een exit of overname aan het voorbereiden bent. De reden dat Apple met 1 partij wil praten lijkt me niet aan de orde, daar TomTom dacht ik overal meerderheidsaandeelhouder was.
    - Apple deal is inderdaad cruciaal. Ik vermoed dat er al bij de derde kwartaalcijfers iets over gezegd moet gaan worden. Het zal namelijk het thema zijn waar iedereen wat over wil weten.
  14. [verwijderd] 8 juli 2012 01:34
    Bart1803,

    vergeet ook de NIKE deal niet, toetreden in de sportwereld had toch ook een mooie beginnende bron van inkomsten kunnen zijn, maar daar hoor je ook nooit wat over.

    Ik ken in ieder geval niemand met zo n Nike horloge!

    Ook ik ben de laatste week aandeelhouder geworden, weliswaar te duur gekocht ergens in de 3.30!

    Maar ik kan me wel voorstellen dat Apple zijn 7 inch tablets in De topmerken auto;s wilen zien rondrijden. (mercedes, nu nog bij hartman geloof ik/ bmw/ volkswagen/ porsche)

    Overal die Apple om je heen, dan zijn ze niet alleen superieur in de computerwereld, maar zetten ze ook gelijk de autowereld op zijn kop, want de liefde voor Apple zouden kopers van auto;s zo maar eens kunnen doen besluiten om een auto te kopen waar standaard een Apple is ingebouwd.

    Plus de reclame inkomsten die ze kunnen genereren als je de Tablet aanzet en die begint met een reclame van bijv AXE!

    En daarom blijf ik hopen en geloven in een Exit.
  15. [verwijderd] 8 juli 2012 11:14
    quote:

    bart1805 schreef op 8 juli 2012 00:33:

    @Martin
    Even puntsgewijze reactie:
    - Navteq is dacht ik voor 5,5 miljard gekocht door Nokia. Vergis je niet in de grootte van deze unit binnen Nokia. Ze zetten in 2011 ongeveer 700 miljoen om bij externe klanten, ze krijgen een kleine 400 miljoen aan inkomsten van Nokia "doorbelast". Dat is dus zonder ook maar een enkel kastje te verkopen. Eens dat Nokia (net als TomTom) te veel betaald heeft.
    Nokia betaalde 12x de jaaromzet voor Navteq ,$7 miljard voor een bedrijf met een omzet van $582 miljoen per jaar..
    En dan zijn er hier nog die denken dat Tomtom voor een Apple en een ei word overgenomen..
  16. bart1805 8 juli 2012 13:03
    quote:

    twister schreef op 8 juli 2012 11:14:

    [...]
    Nokia betaalde 12x de jaaromzet voor Navteq ,$7 miljard voor een bedrijf met een omzet van $582 miljoen per jaar..
    En dan zijn er hier nog die denken dat Tomtom voor een Apple en een ei word overgenomen..

    Zullen we de cijfers van 2007 even als basis nemen?

    TA
    Omzet 2007: 308 miljoen euro
    Winst 2007: 24,4 miljoen euro
    Prijs: 2,9 miljard euro

    NAVTEQ
    Omzet 2007: 853 miljoen dollar
    Winst van 173 miljoen dollar
    Prijs: 8,1 miljard dollar

    Zowel Nokia als TomTom betaalde ongeveer 10 maal de omzet voor de bedrijven. Mag je zelf uitrekenen hoeveel keer de winst TomTom en Nokia respectievelijk betaalden.

    Overname van Navteq door Nokia leek logisch. Ze kochten omdat ze juist een enorme kans zagen in locatiegebonden diensten op smartphones. Goddijn deed in 2007 juist zijn gedenkwaardige uitspraak over de bedreiging van smartphones.
    Achteraf is door beide bedrijven te veel betaald, maar dat doet niet zo ter zake.
  17. [verwijderd] 8 juli 2012 14:20
    quote:

    bart1805 schreef op 8 juli 2012 13:03:

    [...]
    Zullen we de cijfers van 2007 even als basis nemen?

    TA
    Omzet 2007: 308 miljoen euro
    Winst 2007: 24,4 miljoen euro
    Prijs: 2,9 miljard euro

    NAVTEQ
    Omzet 2007: 853 miljoen dollar
    Winst van 173 miljoen dollar
    Prijs: 8,1 miljard dollar

    Nokia kocht Navteq in 2007 en toen waren de jaaromzet cijfers van 2007 nog niet bekend..
    En de omzet in het jaar 2006 was $582 miljoen dus Nokia betaalde 14 x de omzet zelfs..
  18. bart1805 8 juli 2012 14:31
    quote:

    twister schreef op 8 juli 2012 14:20:

    [...]
    Nokia kocht Navteq in 2007 en toen waren de jaaromzet cijfers van 2007 nog niet bekend..
    En de omzet in het jaar 2006 was $582 miljoen dus 14 x de omzet zelfs..
    Prima, doen we het op basis van 2006. Toen TomTom het bod deed op TA was tenslotte ook nog niet de volledige jaaromzet van 2007 bekend.

    TA
    Omzet 2006: 264 miljoen euro
    Winst 2006: min 19 miljoen euro
    Prijs: 2,9 miljard euro

    NAVTEQ
    Omzet 2006: 582 miljoen dollar
    Winst 2006: 110 miljoen dollar
    Prijs: 8,1 miljard dollar

    Nokia betaalde ongeveer 14 maal de omzet voor Navteq, TomTom betaalde ongeveer 11 maal de omzet voor TA. Mag je zelf uitrekenen hoeveel keer de winst over 2006 TomTom en Nokia respectievelijk betaalden. Overigens boekte TA pas in 2007 voor het eerst een netto winst.

    Overname van Navteq door Nokia leek logisch. Ze kochten omdat ze juist een enorme kans zagen in locatiegebonden diensten op smartphones. Goddijn deed in 2007 zijn gedenkwaardige uitspraak over de bedreiging van smartphones.
    Achteraf is door beide bedrijven te veel betaald, maar dat doet niet zo ter zake.
181 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
    4. Dui inkoopmanagersindex diensten april (voorlopig) volitaliteit verwacht
    5. Dui samengestelde inkoopmanagersindex april
    6. EU samengestelde inkoopmanagersindex april
    7. VK samengestelde inkoopmanagersindex april
    8. 3M Q1-cijfers
    9. GE Aerospace Q1-cijfers
    10. General Motors Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht