Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,615
  • Verschill

    -0,115 -2,01%
  • Volume

    107.255 Gem. (3M) 321,3K
  • Bied

    5,620  
  • Laat

    5,630  
+ Toevoegen aan watchlist

Weekend 22/23 sept

119 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Putz 22 september 2012 09:41
    Afgelopen week:

    AEX: -1,22%
    TT: -2,63%

    Geen reden voor paniek lijkt me.
    Misschien kunnen we deze thread gebruiken voor de (eventuele) ontwikkelingen in het weekend.

    TT gaat Apple helpen:
    thenextweb.com/apple/2012/09/21/tomto...

    Wall of shame:
    theamazingios6maps.tumblr.com/

    Google die nu snel met eigen app gaat komen?:
    www.newsfactor.com/story.xhtml?story_...

    En natuurlijk alle andere nav apps die bloed ruiken:
    Openstreetmaps, Navteq/Nokia, Garmin, etc.

  2. [verwijderd] 22 september 2012 12:33
    Herinneren jullie je de ontvangstproblemen van de iPhone 4 nog en de oplossing daarvoor? Als dit maps-vuiltje bij de iPhone 5 op analoge wijze wordt opgelost krijgen de toekomstige eigenaren van de iPhone 5 integraal gratis de beste navigatie APP geleverd die er te krijgen is. Iets zegt me dat TomTom best wel wat aan de prijs zou willen doen als Apple er in 1 keer 50 miljoen van wil bestellen. Misschien neemt TomTom met iets minder dan 2 miljard genoegen ;-) !!

    Als er dan nog een 10% take-up van HD Traffic is dan kan TomTom wel een beloningstaart sturen naar het iOs Maps ontwikkelteam! Want "perfect failures" moet je in de R&D altijd vieren ;-) !!
  3. [verwijderd] 22 september 2012 15:03
    Apple heeft een groot probleem zoals ik eerder al schreef,in het Appletje zit een klein wurmpie.

    En dat wurmpie wordt groter en groter.
  4. [verwijderd] 22 september 2012 15:13
    Ik heb natuurlijk altijd wel met de sluimerende mogelijkheid rekening gehouden dat er een overname kan plaatsvinden. Maar heb dat nooit gepost, omdat je de timing niet weet, kan lang duren en wie weet wordt er eerst nog zo lang aan de boom geschud dat het helemaal geen argument is om een bepaald aandeel te bezitten.

    Nieuwe aan de huidige situatie is dat Apple nu een probleem heeft dat urgent is en dat ze de resources nu niet heeft om het op te lossen. Hun maps team zit in een lockdown (slapen op kantoor) om de problemen op te lossen. Maat dat zijn veel te weinig mensen en die problemen zijn wereldwijd.

    Berlijn stond niet goed op de kaart, luchthavens kloppen niet, in Japan India en China veel fouten (ligt dus ook niet aan het Chinese map-bedrijf Autonavi). En dan al die sattelite images met omgevallen bruggen, etc.

    Dat luchtfoto bedrijf heeft zichzelf mooi verkocht aan Apple, door vooral de mooie foto's te laten zien en niet de glitches. En dan nog het probleem dat er maar weinig POI's geladen zijn. Veel minder dan de 100 miljoen die Apple ingekocht zou hebben.

    Een overname door Apple zou daarom nu wel in de lucht kunnen hangen. Of een grote opdracht.
  5. bart1805 22 september 2012 15:22
    Apple heeft een map probleem, geen nav probleem. TomTom is een navigatiebedrijf voor automobilisten, geen maps bedrijf.
  6. [verwijderd] 22 september 2012 17:09
    quote:

    JTT schreef:

    Hoi Bart,

    Waarom wil tomtom dan wel zijn hulp aanbieden terwijl jij eigenlijk beweerd dat ze er niet bij kunnen helpen.
    Helemaal mee eens!! Apple heeft TomTom nu ineens heeeel hard nodig
  7. [verwijderd] 22 september 2012 17:30
    Als TomTom hulp wil bieden en Apple accepteert dat dan moet er o.a in de Apple-Maps software een discrepantie zijn in de handshaking van onderdelen van de TomTom dataset en de overige Apple Maps gerelateerde objecten.

    TomTom's dataset is een onderdeel van Apple Maps.
    Vind het wel merkwaardig dat TomTom niet meegedaan heeft aan het Apple Maps test-scenario traject.

    Google Maps is dus best wel een prestatie zoals het werkt.

  8. [verwijderd] 22 september 2012 20:24
    TomTom bekijkt het navigeren van a naar b in een zo efficiënt mogelijke manier met alles wat daar bij hoort. Dat is hun basis en van daaruit bouwen ze de mogelijkheden uit.
    Bij Google is het andersom eerste moet alles er mooi uitzien veel poi ,aarde mooi in en uit zoemen van a naar b moeten ze nog perfectioneren (ten opzichte van TomTom).
  9. bart1805 22 september 2012 20:30
    quote:

    JTT schreef op 22 september 2012 17:06:

    Hoi Bart,

    Waarom wil tomtom dan wel zijn hulp aanbieden terwijl jij eigenlijk beweerd dat ze er niet bij kunnen helpen.
    Omdat dit een slimme en zeer overtuigende manier is om te zeggen dat het in elk geval niet ligt aan de dataset die ze hebben geleverd.
  10. Mojo 22 september 2012 20:49
    Apple wil permanente Samsungban in de VS

    Zaterdag 22 september 18:55

    Apple start een nieuwe rechtszaak om de verkoop van Samsungproducten die patenten schenden in de VS te laten verbieden.


    Electronicabedrijf Apple eist een permanent verkoopverbod op alle producten geproduceerd door Zuid-Koreaanse concurrent Samsung die de patenten van Apple schenden. Daarnaast eist Apple een schadevergoeding van $707 mln. Dat schrijft persbureau Reuters.

    Vorige maand won Apple al een rechtszaak tegen Samsung. Samsung moet de iPhonemaker $1,05 mrd aan schadevergoeding betalen.

    Strijd

    De twee grootste smartphonemakers ter wereld houden elkaar gevangen in een voortdurende strijd om patenten, terwijl ze hevig concurreren om de eerste plaat sin de snel groeiende, lucratieve markt voor smartphones.

    De nieuwe eis van Apple zou ertoe kunnen leiden dat Samsungs nieuwste model smartphone, de Galaxy S III, in de VS verboden wordt.
  11. Mojo 22 september 2012 21:06
    In de vuurlinie van een felle tweestrijd
    Jeroen Segenhout

    Wow! Velen wisten al dat Apple-voorman Steve Jobs graag een loopje nam met de werkelijkheid. Maar dat zijn erfgoed ook zo duidelijk zichtbaar zou zijn in een nieuwe toepassing voor de iPhone had waarschijnlijk niemand verwacht.

    Op internet regende het deze week afbeeldingen van vreemd vormgegeven wegen, bruggen en gebouwen in software die iPhone-eigenaren nu kunnen gebruiken om te navigeren. In juni had Apple zijn kaartenapplicatie nog met veel trots gepresenteerd. Donderdag erkende het bedrijf na de stroom van kritiek impliciet dat het product nog niet volmaakt is en dat het hard blijft werken aan verbetering.

    Eigenaren van de iPhone worden het slachtoffer van de strijd tussen Apple en Google, zo constateerden critici. Immers, na vijf jaar samenwerking had Apple besloten om geen gebruik meer te maken van Google Maps en zich te richten op een eigen toepassing. Daarmee wil de iPhone-maker de afhankelijkheid van zijn rivaal verminderen, zeker nu beide partijen de dienst uitmaken met besturingssystemen voor mobiele telefoons. Om dezelfde reden ontbreekt ook standaard een app van de videodienst YouTube op de nieuwe iPhone 5.

    Vervelend voor Nederlandse beleggers is echter dat TomTom ook in de vuurlinie is gekomen van deze tweestrijd. De beurskoers daalde donderdag met meer dan 4% nadat duidelijk was geworden dat recensenten de nieuwe kaartenapplicatie van Apple hadden afgekraakt. Beleggers trokken snel hun conclusie: dit straalt ook negatief op TomTom af, omdat de Amsterdamse onderneming kaartinformatie levert voor de toepassing.

    TomTom probeerde de schade te beperken door te verklaren dat zijn gegevens alleen de basis vormen. Apple draagt dus verantwoordelijkheid voor de deels mislukte 3D-effecten en moeilijke zoektocht naar allerlei locaties. Maar zo gemakkelijk komt TomTom er niet vanaf. Hoewel het verdienmodel van de samenwerking niet bekend is gemaakt, krijgt het bedrijf waarschijnlijk een deel van de inkomsten van de kaartenapp, bijvoorbeeld uit reclame of de vermelding van interessante locaties. Een slecht gebruik van de toepassing heeft dus financiële consequenties, zeker als Google erin slaagt om zijn kaartenapplicatie weer op het Apple-platform te krijgen.

    Eén strohalm hadden de beleggers wel: consumenten stonden vrijdag in Azië, Europa en Noord-Amerika in rijen voor de winkel om de nieuwe iPhone 5 te bemachtigen. En als Apple de software snel op orde krijgt, kan het cashen gaan beginnen. Het aandeel TomTom sloot gisteren met een winst van 1,1%.

  12. [verwijderd] 22 september 2012 21:18
    Je reageert op justin die denkt dat de situatie nu zo is dat Apple TomTom wel over zou willen nemen. Dan zeg je dat Apple geen map probleem heeft maar een nav probleem. Maar TomTom kan Apple wel degelijk helpen om alle lagen die over de basis maps gelegd moeten worden te verwerken.
    Aangezien daarvan zou Apple TomTom best in overweging kunnen nemen om over te nemen om alles sneller en beter te kunnen verwerken.
    Alles kan natuurlijk maar TomTom is langzaam maar zeker een sterker bedrijf aan het worden met unieke producten dus zelfstandig. Een mooie toekomst dus.
    Beleggen is vooruitzien zeggen ze wel een.
  13. Mojo 22 september 2012 21:34
    quote:

    bart1805 schreef op 22 september 2012 15:22:

    Apple heeft een map probleem, geen nav probleem. TomTom is een navigatiebedrijf voor automobilisten, geen maps bedrijf.
    Als je map probleem hebt kun je ook niet navigeren, althans niet in de juiste richting;)
  14. [verwijderd] 22 september 2012 21:34
    quote:

    Jerry&Stanislaw schreef op 22 september 2012 17:30:

    Als TomTom hulp wil bieden en Apple accepteert dat dan moet er o.a in de Apple-Maps software een discrepantie zijn in de handshaking van onderdelen van de TomTom dataset en de overige Apple Maps gerelateerde objecten.

    TomTom's dataset is een onderdeel van Apple Maps.
    Vind het wel merkwaardig dat TomTom niet meegedaan heeft aan het Apple Maps test-scenario traject.

    Google Maps is dus best wel een prestatie zoals het werkt.

    Google maps had 5 jaar geleden natuurlijk dezelfde problemen. Alleen werd toen nergens mee vergeleken. En Google lanceerde eerst kaarten en daarna pas navigatie. Apple probeert dat in 1 keer, terwijl het wel ergens mee wordt vergeleken.

    Google maps levert trouwens ook nog steeds problemen op en is nog steeds in veel landen beta.

    postimage.org/image/jgc7uh019/
    postimage.org/image/kis39dv27/
  15. [verwijderd] 22 september 2012 21:39
    quote:

    JTT schreef op 22 september 2012 21:18:

    Je reageert op justin die denkt dat de situatie nu zo is dat Apple TomTom wel over zou willen nemen. Dan zeg je dat Apple geen map probleem heeft maar een nav probleem. Maar TomTom kan Apple wel degelijk helpen om alle lagen die over de basis maps gelegd moeten worden te verwerken.
    Aangezien daarvan zou Apple TomTom best in overweging kunnen nemen om over te nemen om alles sneller en beter te kunnen verwerken.
    Alles kan natuurlijk maar TomTom is langzaam maar zeker een sterker bedrijf aan het worden met unieke producten dus zelfstandig. Een mooie toekomst dus.
    Beleggen is vooruitzien zeggen ze wel een.
    Eensch.

    Apple heeft vacatures voor mensen die dit probleem moeten oplossen. Die moeten dus eerst nog gevonden worden, aangenomen worden en ingewerkt. En die mensen moeten het ook leuk vinden om opgesloten te worden in een pand tot het probleem verholpen is.

    Dat duurt gewoon te lang. Of ze nemen TT over dan hebben ze in 1 keer een groot aantal engineers binnen. Of ze roepen hulp in.
  16. bart1805 22 september 2012 21:44
    quote:

    JTT schreef op 22 september 2012 21:18:

    Je reageert op justin die denkt dat de situatie nu zo is dat Apple TomTom wel over zou willen nemen. Dan zeg je dat Apple geen map probleem heeft maar een nav probleem. Maar TomTom kan Apple wel degelijk helpen om alle lagen die over de basis maps gelegd moeten worden te verwerken.
    Aangezien daarvan zou Apple TomTom best in overweging kunnen nemen om over te nemen om alles sneller en beter te kunnen verwerken.
    Alles kan natuurlijk maar TomTom is langzaam maar zeker een sterker bedrijf aan het worden met unieke producten dus zelfstandig. Een mooie toekomst dus.
    Beleggen is vooruitzien zeggen ze wel een.
    Over vooruit zien gesproken. Een dag voor de presentatie van ios6 heb ik hier gepost dat als Apple Maps zou worden afgefakkeld, de verhalen dat Apple TomTom moet / zou overnemen weer heel hier te lezen zouden zijn. Zie het resultaat.

    De feiten. Wat er van TomTom is gelicentieerd / gebruikt lijkt heel erg beperkt. Op kaarten staan de verkeerde namen bij plaatsen, sommige plaatsnamen staan verkeerd op de kaart. Apple heeft van heel veel leveranciers data gebruikt en dat op elkaar gelegd. TomTom is volgens mijner niet toe in staat om dat te coördineren organiseren. Ja, Apple zou een grotere basis van TomTom kunnen gebruiken, maar Apple heeft eerder al gekozen om dat niet te doen.
    TomTom heeft geen ervaring met het leggen van foto's op de kaarten, heeft geen ervaring met het renderen van foto's, weet niets van flyover etc.

    Daarnaast bewijst TomTom keer op keer zelf producten te lanceren die veel te laat komen en dan nog niet de specs hebben als beloofd. Het zou dus de lamme helpt de blinde zijn.
    Hier is als argument gebruikt dat android zo laat is, doordat er sprake was van een grote investering qua tijd en aandacht in Apple. De beperktheid van de deal laat zien dat dat niet het geval is. TomTom heeft gewoon niet de top in huis qua programmeren.
119 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
    9. Azelis Q1-cijfers
    10. Kinepolis Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht