Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

AMG laat je niet in de steek

Een van de kleinere aandelen waar ik vroeger graag in handelde is het metaalfonds AMG. De koers stond in 2008, een paar maanden voor de val van Lehman de financiële crisis inluidde, rond de 60 euro. In een halfjaar tijd daalde het tot onder de 5 euro. Momenteel staat er nog steeds een magere 7 euro op het bord.

Waar ging het mis met AMG en zit er nog potentie in dit aandeel?

AMG heet voluit Advanced Metallurgical Group, en is in 2006 ontstaan uit een samengaan van een aantal metallurgische bedrijven, waarvan een aantal al meer dan honderd jaar bestaan. AMG draait op drie poten:

  • processing (49% van de omzet)
  • engineering (22%)
  • mining (29%)

De afgelopen jaren heeft AMG te maken gehad met een teruglopende vraag en met dalende grondstofprijzen. Maar getuige de laatste cijfers lijkt het tij eindelijk te keren voor AMG.

Dochter Timminco

De ontstaansgeschiedenis van AMG is een bizar verhaal. In het kort: Timminco, een Canadees bedrijfje, kwam in handen van de huidige CEO Heinz Schimmelbusch en kondigde out-of-the-blue een megacontract aan voor de levering van een revolutionair product aan een fabrikant van zonnepanelen.

In de jaren 2007-2008 was dat de hype van dat moment. De aandelen Timminco stegen van 40 cent naar 35 dollar. Het Timmincobelang van Schimmelbusch en zijn kompanen werd ingebracht bij AMG en gecasht bij de beursgang van AMG in Amsterdam.

Van de 433 miljoen dollar die werd opgehaald kwam 190 miljoen op de rekening van Safeguard, het investeringsvehikel van Schimmelbusch en Co.

Grote verliezen

Korte tijd later implodeerde Timminco doordat zij enerzijds niet kon voldoen aan de verwachte productie, en anderzijds, ten tijde van de Lehman-crash, de prijs van polysiliconen in elkaar donderde.

Nadat AMG diverse keren had bijgestort, ging Timminco uiteindelijk in 2012 failliet. Tot op de dag van vandaag is onduidelijk of Timminco daadwerkelijk een game changer in handen had, of dat er bewust een hype gecreëerd is. De koers van AMG daalde in die tijd van 65 euro naar onder de 5 euro.

Overigens is Heinz Schimmelbusch nog steeds CEO van AMG.

Voorlopig geen spin-off

Terug naar de huidige tijd. Beleggers keken reikhalzend uit naar de kwartaalcijfers op 7 november omdat er een update werd verwacht van het onderzoek naar een eventuele spin-off van de slecht renderende engineering-tak.

Helaas kwam AMG met de dooddoener dat “equity markets for small cap IPOs have not cooperated for such a transaction to go forward”, waarmee waarschijnlijk bedoeld wordt dat geen enkele grootbank momenteel brood ziet in het naar de beurs brengen van dit onderdeel.

Overigens geloof ik niet dat een verkoop van deze tak het Ei van Columbus is voor AMG, de schuldreductie is al onder controle en wellicht is het beter om eerst marktherstel af te wachten.

Uitstekende cijfers

De cijfers op zich waren uitstekend. Bij processing is de winstgevendheid sterk verbeterd door kostenefficiency en een betere productmix. AMG focust hier meer op producten met een hoge marge.

De engineering-tak is het zorgenkindje. Er werd weliswaar een positief EBITDA behaald, maar de omzet daalde wederom, nu met 5%, maar de order-backlog trekt wel wat aan. De book-to-bill ratio is hoger dan 1, wat wil zeggen dat er meer orders binnenkomen dan dat er orders verscheept worden.

De derde tak, mining, deed het ronduit goed. Een omzetstijging van 2% en een sterke stijging van de brutomarge van 15% naar 20% met daarbij kostenverbeteringen resulteerde in een veel hoger resultaat.

Focus op kosten

In 2013 heeft AMG het roer omgegooid. Ze konden niet langer wachten op marktherstel; de kosten moesten omlaag, en daarom werd het bedrijf heringedeeld in de bovengenoemde drie segmenten.

AMG ging op de centen letten, door debiteuren beter achter hun broek aan te zitten en de interne procedure voor investeringsprojecten aan te scherpen. Er moest een flinke eenmalige last genomen worden van bijna 50 miljoen dollar waardoor de bankconvenanten geschonden werden. De banken toonden begrip, maar draaiden wel de duimschroeven aan.

Momenteel is de netto schuldenlast nog 103 miljoen dollar. Er zit nog 122 miljoen dollar in kas, terwijl de rentedragende schulden 226 miljoen dollar bedragen.

Schuldenlast verbeterd

Gezien de financieringskosten van de afgelopen jaren is er AMG veel aan gelegen de schulden omlaag te brengen, er wordt gemiddeld meer dan 8% aan rente betaald. De kasmiddelen renderen zoals u wel zult weten nauwelijks, zodat het aflossen van de schulden prioriteit nummer een heeft.

De komende tijd zal de winstgevendheid dan ook fors kunnen toenemen door de besparingen op de rentelasten. Dit jaar rekent AMG op een sterk herstel van haar EBITDA van meer dan 10%, vooral omdat er hard gewerkt is aan het verbeteren van de efficiency en de schuldenlast.

In de eerste negen maanden van 2014 werd er al een resultaat van 0,53 dollar per aandeel geboekt. De lagere financieringslasten leveren alleen al 0,16 dollar per aandeel extra op, vergeleken bij vorig jaar.

Positief

De altijd optimistische CEO Heinz Schimmelbusch is een overlever en een man die gepokt en gemazeld is in deze industrie. Daarom wil de raad van commissarissen hem nog niet kwijt. Zijn termijn als CEO wordt verlengd.

Het wachten is nu op een aantrekkende economie. Als dat gebeurt, kan AMG eindelijk (een gedeelte van)de verwachtingen van de aandeelhouders inlossen.

Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl. Volg @nicoinberg op Twitter

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht