Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,930  
+ Toevoegen aan watchlist

Consumer omzet lange termijn

26 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 januari 2015 22:15
    Ik geloof dat het Pwijsneus was die vroeg hoe Consumer omzet is opgebouwd.

    In het plaatje zie je de prognose van BNP Paribas.

    Any comments?

  2. forum rang 6 pwijsneus 16 januari 2015 23:21
    quote:

    Natte krant schreef op 16 januari 2015 22:39:

    Modbreak IEX: Gelieve op uw taalgebruik te letten, een aantal berichten is bij dezen verwijderd.]
    @ Natte Krant; Jij komt niet zo vaak in Engeland, dat zie ik wel weer :) :)

    www.google.nl/search?q=up+yours&b...

    Dikke vinger my friend :)

    @ Justin, dikke AB voor de cijfers. Dat was exact waar ik naar op zoek was.

    My comment? Ik heb te veel wijn gedronken om hier goed chocloa coleonq Sjokola van te maken, maar ik zie wel dat ze verwachten dat de horloges met 40% gaan stijgen in 2015.

    Aan de andere kant zie ik ook een PND omzet welke met een +/- 15% krimpt en automotive HW wat met een whopping 25% daalt.

    Het totaal van deze divisie is krap tweederde van TT. Ook is de krimp van de PND (automotive kan ik totaal niet inschatten), lastig te voorspellen. Vorig jaar waren er introducties, wat de sales wat stuwde, maar het kan hard gaan.

    Het wordt gewoon een voorzichtige outlook.

    Niks aan de hand, alleen zit ik niet vol in tomtom met de cijfers. Integendeel.

    Veel mensen, beleggers en investeerder zullen hier niet op zitten te wachten, maar het kantelpunt van krimp naar groei is nabij.

    Zie alleen het plaatje van consumer, en dan zie je dat het een "wild ride" is geweest voor veel beleggers afgelopen jaren.

    Ook het duiden van licensing en automotive is lastig.
  3. forum rang 6 boem! 17 januari 2015 01:56
    AB Justin

    Analisten krijgen meer specifieke cijferinformatie waardoor zij beter in staat zijn bestaande omzetten te specificeren.

    Wat mij opvalt in de specificatie/onderverdeling die BNP Paribas hanteert voor consumer is:
    1. Automotive hardware loopt terug maar er is geen sprake van uitfasering naar 0 binnen een beperkt aantal jaren.
    2. PND geen commentaar.
    3. Sportwatches worden door BNP gesteld op 15 mio voor 2012 25 mio voor 2013 en 50 mio voor 2014. Ik meen begrepen te hebben dat de omzet in 2013 was verdubbelt naar 30 mio en dat voor 2014 op een verdubbeling tot 60 mio wordt gerekend.
    4. De belangrijkste eye-opener voor mij was de omzet die zij toekennen aan consumer c&s. Opvallend daarbij is, dat de groei bij dit onderdeel afvlakt van een 25% in 2014 naar een magere 8% in 2017. Dit staat volgens mij op gespannen voet met de door Tom2 gehanteerde wijze waarop verkopen GO's worden verantwoord tw C&S naar deferred revenue.
    Indien de verkopen GO op jaarbasis 210 mio bedragen vloeit er in 2017 47 mio vanuit deze voorziening de omzet in tegen een zeer hoog percentage aan marge.

    In mijn berekening van de C&S omzet uit deferred ga ik voor 2014 uit van 12 mio.
    Ervan uitgaande dat BNP deze omzet over het hoofd heeft gezien en dat de omzet Sportwatches inderdaad op 60 mio uitkomt ipv 50 mio kan je 22 mio aan hun estimate voor 2014 toevoegen waardoor die op 640 mio uitkomt en dit cijfer ligt meer in lijn met de resultaten geboekt t/m 3Q.
  4. [verwijderd] 17 januari 2015 09:08
    Het valt mij op, dat de verwachting is dat Consumer volgens BNP Paribas in 2016 en 2017 gaat groeien. En daarna stabiel blijft. Volgens mij heeft TomTom zelf aangegeven al vanaf 2015 groei te verwachten. Als ik de reactie van Martin bekijk, met de waarschijnlijk vergeten deferred bij Consumer C&S en snellere groei bij Sports, dan is groei in 2015 bij de groep Consumer zeker niet onwaarschijnlijk.

    In 2015 dus waarschijnlijk groei bij de groep Consumer.

    Automotive gaat volgens TomTom groeien vanaf 2016:
    In Automotive, we continue to make good progress in delivering our connected navigation system components. Our bookings for this
    year so far are above €170 million, which together with orders secured earlier will support growth in our Automotive business from 2016
    onwards.'

    Maar dit was nog zonder de Volkswagen deals. Met deze deals, die al lopen vanaf (2e kwartaal) 2015, kan je neem ik aan stellen dat er al groei zal plaats vinden bij Automotive in 2015. Zeker gezien het feit dat de PSA-deal ook dit jaar begint te lopen.

    Oftewel, ook bij Automotive zeer waarschijnlijk groei in 2015.

    Licensing, de zwarte eend, maar ook hier is groei in 2015 niet onwaarschijnlijk. Kijk maar eens op de website van TomTom. Er worden volop kleinere deals binnen gehaald voor Licensing.

    Laat Licensing vlak blijven in 2015 qua omzet. Dan ben ik dik tevreden. We blijven voorzichtig.

    Als laatste Telematics. De groei is hier duidelijk en groot. Eind 2015 wederom een overname. In 2014 groeit Telematics ongeveer 25 miljoen in omzet t.o.v. 2013. Ik denk dat je er minimaal vanuit kunt gaan dat Telematics met dit bedrag wederom groeit in 2015. Misschien wel meer. Dat ligt aan eventuele overnames.

    Telematics: groei!

    Dat betekent in 2015 groei in drie van vier groepen bij TomTom. En dat alles met diensten en producten met betere marges. Het lijkt mij dat dit er heel goed uit ziet. Ik verwacht dat 1 miljard omzet in 2015 gehaald moet kunnen worden. In 2014 waarschijnlijk rond de 950 miljoen.

    En dan maar groeien de komende jaren. De groei zal bij Automotive alleen maar versnellen in 2016 gezien het orderboek.
  5. [verwijderd] 17 januari 2015 10:27
    @martin

    1. Klopt. Van auto hw blijft Renault het langst doorgaan (R-Link)
    2. PND. Ik wel commentaar. Trend in units geloof ik wel maar ik denk bij gelijke ASP's dus omzet beter
    3. Sports. Voor FY15 niet gek maar ik denk dat tt fitness nog veel verder uitbreidt tot aparte divisie dus FY16 en daarna zou ik zeggen hoger. Vigreux zei in Frans interview: groei consumer vanaf 2016, dus ik denk neutraal in 15 net als BNP inschat maar jaren daarna zou ik hoger inzetten
    4. Nu geen comments, daar heb ik excel voor nodig

    @tijdrijder exact
    Voor automotive ben ik voorzichtiger dan jij, neutraal in 15 en groei in 16. Maar dat betekent dan wel:

    2015 drie neutrale divisies (consumer, licensing, automotive) en 1 groei divisie (telematics). En in 2016 drie groei divisies (consumer, automotive en telematics) en een neutrale (licensing). Dan wordt het echt anders.

    Ik kan me wel voorstellen dat ze rapportages gaan aanpassen en sports apart rapporteren. Dan krijg je dus 5 ipv 4 divisies. Het oude consumer heet dan 'drive' en 'sports'. Zo zie ik het nu in ieder geval op de tomtom website staan.

    Voornaamste verschil tussen jouw en mijn beeld is dat ik denk dat Goddijn al langer wist van de recente deal met Volkswagen, dus dat dat de outlooks van analisten wel verhoogt, maar niet die van TT zelf. Groei automotive in 2015 denk ik dus niet. Ja, in de tweede helft van 2015 gaat dat groeien als tomtom in eerste volkswagens en psa auto's komt, maar de impact op full year omzet is dan beperkt.
  6. zzz_zzz 17 januari 2015 11:29
    Als deze verwachting uitkomt dan komt dat neer om min of meer gelijkblijvende omzet in de categorie consumer. Waarbij dan nog eens aanmerkelijke stijging in de categorie sports watch is verondersteld.

    Mijn conclusie is dat de echte groei en bijbehorende fantasie in het aandeel van de categorien Automotive, Licensing en Business Solutions zal moeten komen.

    Het onderstaande is knip en plakwerk uit TT jaarverslagen:

    Revenues
    2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 (*)
    Consumer 1517 1205 1158 833 639 567 544
    Automotive 62 100 179 235 121 192 194
    Licensing 141 133 131 142 133 119 112
    Business Sol. 29 41 53 64 73 85 111
    Totaal 1749 1479 1521 1274 966 963 961

    (*): geschat op basis YOY change tm Q3

    Als ik alleen naar de cijfers uit het verleden kijk zie ik bij Business Solutions een degelijke groei. TT heeft op deze markt het voordeel dat de Apples en Googles van deze wereld zich hier niet op richten. Dit kan de komende jaren een profijtelijke spin off zijn voor TT, maar de grote klapper moet toch komen van automotive en licensing. En juist daar laten de cijfers nog geen exponentiele groei zien.
  7. [verwijderd] 17 januari 2015 16:25
    quote:

    *Justin* schreef op 17 januari 2015 10:27:

    @martin

    1. Klopt. Van auto hw blijft Renault het langst doorgaan (R-Link)
    2. PND. Ik wel commentaar. Trend in units geloof ik wel maar ik denk bij gelijke ASP's dus omzet beter
    3. Sports. Voor FY15 niet gek maar ik denk dat tt fitness nog veel verder uitbreidt tot aparte divisie dus FY16 en daarna zou ik zeggen hoger. Vigreux zei in Frans interview: groei consumer vanaf 2016, dus ik denk neutraal in 15 net als BNP inschat maar jaren daarna zou ik hoger inzetten
    4. Nu geen comments, daar heb ik excel voor nodig

    @tijdrijder exact
    Voor automotive ben ik voorzichtiger dan jij, neutraal in 15 en groei in 16. Maar dat betekent dan wel:

    2015 drie neutrale divisies (consumer, licensing, automotive) en 1 groei divisie (telematics). En in 2016 drie groei divisies (consumer, automotive en telematics) en een neutrale (licensing). Dan wordt het echt anders.

    Ik kan me wel voorstellen dat ze rapportages gaan aanpassen en sports apart rapporteren. Dan krijg je dus 5 ipv 4 divisies. Het oude consumer heet dan 'drive' en 'sports'. Zo zie ik het nu in ieder geval op de tomtom website staan.

    Voornaamste verschil tussen jouw en mijn beeld is dat ik denk dat Goddijn al langer wist van de recente deal met Volkswagen, dus dat dat de outlooks van analisten wel verhoogt, maar niet die van TT zelf. Groei automotive in 2015 denk ik dus niet. Ja, in de tweede helft van 2015 gaat dat groeien als tomtom in eerste volkswagens en psa auto's komt, maar de impact op full year omzet is dan beperkt.

    Interessante aanname. Het zou inderdaad heel goed kunnen dat TomTom de deal al langer zag aankomen en daarom duidelijk naar voren heeft gebracht dat ze vanaf 2016 groei verwachten. Maar toch, de deal met PSA en met VW zouden mijn inziens toch al wel voor groei kunnen (moeten) zorgen in 2015. Ook al loopt VW pas vanaf het 2e kwartaal. Traffic misschien al eerder, aangezien het "weggehaalde" nieuwsbericht sprak over eind 2014 en SNS meldt dat ze TomTom als leverancier van content zien staan in de user manual.
    Twee grote deals die allebei dit jaar gaan lopen. Dan moet er erg veel omzet in Automotive weg vallen wil er geen groei te zien zijn dit jaar. Geen hele grote groei, maar 1 tot 25 miljoen moet mogelijk zijn (ook vanwege deferren over vier jaar). Ook omdat berichten eind 2014 laten zien dat de deal met Toyota en Fiat zijn verlengd. Vooral Toyota lijkt me ook geen kleintje.

    En daarnaast Telematics. In 2014 een groei van rond de 25 miljoen. En daar zit de overname van eind 2014 niet in. Die zal voornamelijk te zien zijn in 2015. Plus autonome groei en verdere overnames (die toch wel aannemelijk zijn). Dan zit je toch al snel op meer dan 25 miljoen groei. Fleetmanagement is ook hot als ik met grote regelmaat hier op het forum berichten lees. Het zou mijn niet verbazen als Telematics in 2015 met 50 miljoen groeit.

    Een miljard omzet in 2015 lijkt mij haalbaar en realistisch. Elke euro er boven is boven verwachting voor mij. Elke euro is toch wel een klein beetje teleurstellende voor mij.

    Niet dat ik me er druk over maak, want vanaf 2016 kan de omzet echt los!
  8. [verwijderd] 18 januari 2015 09:14
    Mensen bedankt mooie inhoudelijke poets.

    Wat ik mis in de discussie is de bijdrage aan het resultaat. In mijn beleving vindt er een soort van uitruil plaats van laag renderende producten en diensten naar hogere marge producten en diensten. Bij een gelijkblijvende en of iets stijgende omzet zal dit resulteren in een veel hogere winstbijdrage. Dus de wpa zal in de komende jaren toenemen.

    Verder is de hogere dollarkoers wel een verslechtering maar inleverde dit TT raakt is voor mij niet in te schatten. Iemand een idee!

    Fijne zondag
  9. [verwijderd] 18 januari 2015 11:23
    quote:

    gerard_ecb schreef op 18 januari 2015 09:14:

    Mensen bedankt mooie inhoudelijke poets.

    Wat ik mis in de discussie is de bijdrage aan het resultaat. In mijn beleving vindt er een soort van uitruil plaats van laag renderende producten en diensten naar hogere marge producten en diensten. Bij een gelijkblijvende en of iets stijgende omzet zal dit resulteren in een veel hogere winstbijdrage. Dus de wpa zal in de komende jaren toenemen.

    Verder is de hogere dollarkoers wel een verslechtering maar inleverde dit TT raakt is voor mij niet in te schatten. Iemand een idee!

    Fijne zondag
    Over de dollarkoers hebben Justin en ik het een paar dagen geleden gehad. Tien procent daling van de euro raakt de marge van TomTom 1 a 2 procentpunt. Zie ook de conference call van de 3e kwartaal cijfers. Echter, producten uit Europa worden hierdoor ook goedkoper in Amerika, dus kan er ook een grotere vraag ontstaan naar bijvoorbeeld PND's maar vooral Sporthorloges. Zeker ook door de lage olieprijs en de groeiende economie in Amerika.

    Lagere euro raakt dus de marges van TomTom, maar lagere euro, lagere olieprijs en groei economie zal waarschijnlijk ook wel voor meer vraag naar producten van TomTom in Amerika zorgen.

    Verder verwacht ik ook dat de WPA komende jaren zal toenemen. Zelfs bij een gelijkblijvende of iets stijgende omzet in 2015. De marges op PND's waren de afgelopen jaren natuurlijk niet geweldig meer. Terwijl Telematics, Sporthorloges, de GO's en Automotive als het goed is wel prima marges opleveren.
    Maar het zou mij niks verbazen als TomTom komende jaren bij een stijgende EBITA de afschrijvingen of iets dergelijks ook opschroeft. Net als in kwartaal 3 van 2014. Zo'n konijn toveren ze nog wel vaker uit de hoge hoed denk ik. En dat is op zich niet verkeerd, want dit houdt de winst laag en dus ook de te betalen belasting. Oftewel het zorgt voor extra cash. En dat kan weer geinvesteerd worden en meer groei mogelijk maken.
  10. loesje62 18 januari 2015 11:41
    Tijdrijder . Het spelen met de cijfers vanuit het bedrijf TomTom kan ik me goed voorstellen . bedrijfsmatig gezien denk ik dat het natuurlijk gedrag is.voor de koersontwikkeling op de korte termijn kan het wel eens minder positief zijn.

    Loesje
  11. [verwijderd] 18 januari 2015 11:58
    Kijk, de vooruitzichten op de langere termijn zijn goed, alleen, wat Justin ook zegt, kunnen de vooruitzichten, die ze met de jaarcijfers geven, misschien wel tegenvallen, en de koers doen kelderen....maar goed, het kan ook meevallen, of iets anders bekende gemaakt worden, waardoor de koers juist explodeert.....ik blijf er iig geval inzitten, al is het met de cijfers, met iets minder aandelen voor de zekerheid....we zullen het zien..
  12. [verwijderd] 18 januari 2015 13:10
    quote:

    loesje62 schreef op 18 januari 2015 11:41:

    Tijdrijder . Het spelen met de cijfers vanuit het bedrijf TomTom kan ik me goed voorstellen . bedrijfsmatig gezien denk ik dat het natuurlijk gedrag is.voor de koersontwikkeling op de korte termijn kan het wel eens minder positief zijn.

    Loesje
    Klopt. De koers op korte termijn heeft niet veel baat bij versnelde afschrijvingen. Terwijl het voor de langere termijn toch wel gunstig kan zijn. Zoals ik aangaf zorgt het voor extra liquiditeit door minder te betalen belasting. Hierdoor kan er extra geinvesteerd worden. Dit zou op langere termijn voor meer groei moeten zorgen. Dat zorgt dan in de toekomst hopelijk voor versnelling van de groei in omzet en in winst.

    En de versnelde afschrijvingen zullen toch wel ooit weg vallen. Dat zorgt tegen die tijd voor een dubbele versnellingen in de netto winst. Veel minder afschrijvingen en de groei die gerealiseerd is door in eerdere jaren extra af te schrijven. Puur hypothetisch natuurlijk, maar zo zou het bedrijfseconomisch moeten gaan bij een gezond bedrijf.
  13. [verwijderd] 18 januari 2015 13:18
    quote:

    Girakian schreef op 18 januari 2015 11:58:

    Kijk, de vooruitzichten op de langere termijn zijn goed, alleen, wat Justin ook zegt, kunnen de vooruitzichten, die ze met de jaarcijfers geven, misschien wel tegenvallen, en de koers doen kelderen....maar goed, het kan ook meevallen, of iets anders bekende gemaakt worden, waardoor de koers juist explodeert.....ik blijf er iig geval inzitten, al is het met de cijfers, met iets minder aandelen voor de zekerheid....we zullen het zien..
    De korte termijn beleggers zullen wel naar de omzet in het 4e kwartaal van 2014, de WPA prognose 2015 en de krimp in de PND markt kijken.

    Lange termijn beleggers zouden volgens mij meer moeten kijken naar de groei in aantallen aangesloten voertuigen bij Telematics, de groei van de netto cash positie, de gross margin, het orderboek bij automotive (als dat weer gepresenteerd wordt) en de stijging in deferred revenue long.

    Als de presentatie van de cijfers wat meer in zou zetten op "kijk ons groeien", dan zou de reactie in de markt erg goed kunnen zijn. Precies zoals jij ook al zegt.
  14. loesje62 18 januari 2015 13:35
    quote:

    Tijdrijder schreef op 18 januari 2015 13:10:

    [...]

    Klopt. De koers op korte termijn heeft niet veel baat bij versnelde afschrijvingen. Terwijl het voor de langere termijn toch wel gunstig kan zijn. Zoals ik aangaf zorgt het voor extra liquiditeit door minder te betalen belasting. Hierdoor kan er extra geinvesteerd worden. Dit zou op langere termijn voor meer groei moeten zorgen. Dat zorgt dan in de toekomst hopelijk voor versnelling van de groei in omzet en in winst.

    En de versnelde afschrijvingen zullen toch wel ooit weg vallen. Dat zorgt tegen die tijd voor een dubbele versnellingen in de netto winst. Veel minder afschrijvingen en de groei die gerealiseerd is door in eerdere jaren extra af te schrijven. Puur hypothetisch natuurlijk, maar zo zou het bedrijfseconomisch moeten gaan bij een gezond bedrijf.
    Ik snap wat je bedoeld.maar als je de opmerking van H G in je achterhoofd houd.die was iets van" dat je je nu niet kan voorstellen in welke markt Tom tom zich over 5 jaar beweegt" (vrij vertaalt) . Dan zal dat altijd grotere investeringen en kosten met zich mee brengen, ik weet niet hoe lang ze daarmee creatief kunnen blijven boekhouden. En winsten en omzetten wat kunnen blijven afvlakken.

    Loesje
  15. [verwijderd] 18 januari 2015 13:58
    quote:

    loesje62 schreef op 18 januari 2015 13:35:

    [...]

    Ik snap wat je bedoeld.maar als je de opmerking van H G in je achterhoofd houd.die was iets van" dat je je nu niet kan voorstellen in welke markt Tom tom zich over 5 jaar beweegt" (vrij vertaalt) . Dan zal dat altijd grotere investeringen en kosten met zich mee brengen, ik weet niet hoe lang ze daarmee creatief kunnen blijven boekhouden. En winsten en omzetten wat kunnen blijven afvlakken.

    Loesje
    Ik denk inderdaad ook dat ze nog een hele tijd op techniek, databases en weet ik veel wat versneld zullen gaan afschrijven. Investeringen in de technische wereld kunnen nu eenmaal snel aan waarde verliezen, dus het zal deels ook wel blijvend zijn.

    Ik denk echter niet dat je die opmerking van HG moet zien als een voorbode van grootse investeringen. Ik denk meer dat die sloeg op de wijziging van hardware naar software bedrijf. Maar ook de introductie van sporthorloges en automatisch rijden.En zo zullen er nog wel meer nieuwe markten aangeboord worden. Camera's lees ik hier wel eens. Maar of dat nou echt met hele grote investeringen gaat vraag ik me af. Het zou natuurlijk wel kunnen....
26 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht