harrysnel schreef op 20 mei 2015 11:35:
Apple maps is enerzijds een initiatief om Google maps te vervangen. Maar het gaat verder. De deal gisteren is m.i. verlengd/uitgebreid om de initiatieven van Apple op gebied van automotive veilig te stellen. VW heeft met TT een HAD ontwikkelingstraject. Mijn inschatting is dat Apple er voor gekozen heeft om net als VW dit traject met TT te doorlopen. Het is niet dat zij TT gebruiken om dat wat zij nu nog missen aan te vullen, zoals het geval was bij het kopen van OV mapping bedrijfjes en de overname eerder deze week die Apple deed. Ook is TT niet alleen maar een alternatief voor Google. TT is een strategische partner op gebied van het belangrijkste speerpunt van Apple. Logisch dat Apple alles wil dichttimmeren.
Het is immers zo dat als ik Facebook, Baidu, Samsung etc. was en ik zou willen bieden op TT ik dat nu zou doen. Nog voor de strijd om Here officieel losbarst met het openbaar maken van de biedingen en uiteindelijk een hoog prijskaartje. Bovendien is na verkoop Here TT de enige overgebleven partij.
Als ik Apple was dan ging ik met VW praten. En met de andere autofabrikanten. Ik zou mij afzetten tegen het gevaar Google/Chinese partijen en de Duitsers een alternatief bieden dat minder bedreigend is. Een deal sluiten dat als TT naar een Duits consortium gaat Apple klant kan blijven. TT vormt de verbinding tussen West-Coast en de autobouwers. Ook de relatie met Harman en Bosch is belangrijk. Apple en de autobouwers moeten er met elkaar uitkomen. TT moet zoveel mogelijk uit deze strategische positie halen. Verkoop Nokia Here is ideale katalysator. De deal gisteren is geruststelling voor Apple. Nu ligt de bal bij de Duitsers. Ik denk nog steeds dat in grote lijnen het scenario al vast staat. Vooral gezien het vertrek CFO en de signalen die het management van TT afgeeft.
Enige die roet in het eten kunnen gooien: partijen als. Google, Baidu, Samsung etc. die gaan bieden op TT.