Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,840
  • Verschill

    -0,140 -2,34%
  • Volume

    278.858 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,830  
  • Laat

    5,840  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom: week 18 - 25 mei: zeilen voor de wind

2.293 Posts
Pagina: «« 1 ... 110 111 112 113 114 115 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 mei 2015 21:32
    quote:

    *Justin* schreef op 23 mei 2015 13:44:

    Ik heb van Wiesje een report ontvangen

    [rest tekst verwijderd] [...]

    Nu ik dit allemaal geschreven heb kan ik straks volstaan met enkele highlights (quotes) die in het rapport staan die er niet om liegen en ons bekend in de oren moeten klinken.

    Top 10 highlights. In willekeurige volgorde.

    10. Kaarten zijn een kritiek element voor het leveren van locatie gebaseerde diensten vandaag en het (deels) geautomatiseerd rijden in de toekomst. De mogelijkheden om geld te verdienen met deze bezittingen werd beperkt door de deflatie die Google heeft veroorzaakt in de hele industrie. Echter, in een wereld waar Google zelf rijdende auto's ontwikkelt en autofabrikanten en partijen als UBER meer als concurrenten van Google gezien kunnen worden, dan als partners, denken wij dat de waarde van onafhankelijke kaartenmakers (HERE en TomTom) significant hoger kan zijn. Dat ziet u gereflecteerd in ons basis scenario van 12,20 per aandeel.

    9. De verhouding tussen risico en rendement is positief. Er is bescherming aan de onderkant die wordt veroorzaakt door TomTom's strategische waarde.

    8. TomTom is een van de drie wereldwijde kaartenmakers. De mogelijke verkoop van HERE (vroeger Navteq genaamd) betekent dat TomTom de enige overgebleven onafhankelijke kaartenmaker kan worden. Kaarten en bijbehorende diensten zoals verkeer, routeberekening, sensoren, zijn kritieke elementen voor zelfstandig rijden. En wij denken dat consolidatie in de sector en de groei van autonoom rijden TomTom een grotere kans geeft om haar bezittingen in de loop der tijd beter te gelde te maken. [...]

    7. [...] Vervolg. TomTom tekende recent een deal voor een gezamenlijk ontwikkeltraject met Volkswagen. Op basis daarvan geloven wij dat de markt begint met het inprijzen van de substantiële strategische waarde in de kern bezittingen van HERE en TomTom, die vergelijkbaar zijn in omvang. Wij denken dat de toekomstige omzet genererende kracht van intellectueel eigendom op mapping gebied veel groter is, dan wat je in de huidige winstgevendheid gereflecteerd ziet. [...] Entreebarrières zijn hoog en moeilijk te repliceren.

    6. In een blue sky (meest optimistische) scenario rond autonoom rijden en een substantieel hoger marktaandeel in reguliere auto's die met internet verbonden zijn (connected cars), waarderen wij de kaarten van TomTom op 3,6 miljard euro. In dat scenario groeit het marktaandeel van TomTom in 5 jaar (tussen 2015 en 2020) van 22% naar 40%, het aantal auto's waar TomTom in zit van 5,1 miljoen naar 16 miljoen. De omzet per auto van 27 euro naar 56 euro en daarmee de totale omzet in automotive van 137 miljoen in 2015 naar 896 miljoen in 2020. (van 2015 tot 2020: 137, 203, 294, 436, 665, 896)

    5. Andere bedrijfsonderdelen verdienen ook een hoger waarderingsplaatje. In onze som der delen waardering zit nu ook een standalone waardering voor de activiteiten van tomtom in de markten Consumenten en Telematica, vanwege de turnaround die de eerste heeft gerealiseerd en de kritische massa die de tweede heeft bereikt.

    4. Het is niet alleen de kaart van vandaag die de waarde bepaalt maar ook wie er de capaciteiten voor heeft om de kaarten van de toekomst te ontwikkelen. Daarom kennen wij een waarde toe niet alleen aan de winst, maar ook aan de R&D investeringen (die weliswaar ten koste gaan van de winst, maar ook de bedrijfswaarde verhogen)

    3. Navigatie versus kaarten. Navigatie en kaarten zijn verschillende dingen. Navigatie is een gefragmenteerde markt met verschillende aanbieders als Garmin, Magellan, TomTom vele kleine spelers en inbouw partijen als Harman, Delphi, Visteon, etc. en smartphone spelers als Apple, Google, etc. Het gaat om routegeleiding van punt A naar B, met een 2D of 3D interface. Het is relatief eenvoudig te doen en het onderscheidende element is het gebruiksgemak en de logica waarmee de beste route wordt gevonden en je slim om het verkeer wordt geleid. De entree barrières zijn dus laag, maar er zijn wel grote verschillen tussen goede en slechte navigatie.

    Kaarten en gerelateerde informatie gaat om kaarten, routes, interessante locaties, verkeersinformatie, maximum snelheden, etc. Deze markt is juist erg geconcentreerd, er zijn wereldwijd slechts drie aanbieders, waardoor alle navigatie aanbieders gebruik maken van hun platforms. (OSM werd hier even niet genoemd).

    Een slechte navigatie gecombineerd met goede kaarten en verkeersdata kan weliswaar leiden tot een wat frustrerende navigatie ervaring, maar wel een waar je in de loop der tijd mee kunt leren leven, door gewenning en workarounds. Echter, slechte kaarten en verkeersdata zijn niet te compenseren door een goede navigatie ervaring, hoe goed of mooi deze er ook uit ziet (edit: dit zag je ook bij Apple Maps introductie).

    2. Innovatieve vooruitdenkende bedrijven als Tesla hebben grote differentiatie veroorzaakt in de algehele rij-beleving, door meer gebruik te maken van data en een ervaring die meer aansluit op de connected wereld van de consument. Dit heeft de meer traditionele autofabrikanten geprikkeld om een inhaalslag te maken, wat zou kunnen leiden tot hogere bestedingen aan dergelijke technologie.

    1. TomTom biedt verkeersinformatie in 40 landen en heeft de deals voor traffic die de afgelopen 2-3 jaar op de markt kwamen grotendeels gewonnen. Dit is zelfs gebeurd in landen waar TomTom geen belangrijke positie in maps heeft. TomTom doet 5 miljard verkeerssnelheid metingen per dag in haar netwerk, gebaseerd op anonieme GPS signalen. HERE heeft verkeersinfo in 43 landen en doet 2,3 miljard verkeerssnelheid metingen per dag. [...] In omzet gemeten is traffic een lager geprijsd product dan de kaart. Echter, TomTom ziet traffic als een ingang om diensten met hogere waarde te verkopen. TomTom won recent een deal met Volkswagen om de kaarten in de VS te leveren en de traffic in Europa. HERE levert nu nog de kaarten in Europe, hoewel wij geloven dat TomTom deze business in de loop der tijd ook hoopt te winnen van HERE.
  2. Rolootje 23 mei 2015 21:51
    Bedankt Justin & Wiesje.
    Klinkt goed! Ben benieuwd hoe de soap omtrent HERE zich gaat ontwikkelen.
    Denk wel gunstig.
  3. [verwijderd] 23 mei 2015 21:53
    quote:

    Rolootje schreef op 23 mei 2015 21:51:

    Bedankt Justin & Wiesje.
    Klinkt goed! Ben benieuwd hoe de soap omtrent HERE zich gaat ontwikkelen.
    Denk wel gunstig.

    Sluit ik me graag bij aan. AB Justin.
  4. [verwijderd] 23 mei 2015 21:53
    Thnx, Justin. AB! Niet veel nieuws, maar goed om te zien dat ze nu ook weten wat wij hier al veel langer weten. Wie weet hebben ze wel een flink deel van hun ideeën opgepikt van dit forum. Je kunt niet van alle analisten zeggen dat ze zo verstandig zijn om dat ook te doen.

    Marktaandeel naar 40% is nog steeds onbegrijpelijk conservatief. Dat is zoiets als zeggen dat Word maar tot 40% marktaandeel kan groeien in een tekstverwerkingsmarkt waar op het moment van schrijven WordPerfect nog 80% marktaandeel heeft. Maar het blijft moeilijk voor analisten om ECHT fundamenteel om te denken. Invloed van IoT wordt ook nog zwaar onderschat.

    Maar oké, er moeten nog punten overblijven die ze weer een volgende keer tot zich door kunnen hebben laten dringen, nadat ze ze hier hebben kunnen lezen.

    Genuanceerdheid is soms best heel dom! "Het zal wel niet zo'n vaart lopen" is soms een vorm van zeer ongewenst jezelf in slaap sussen. Volgens mij draait de huidige ronde in de automotive industry er nu juist om dat degene die niet fundamenteel "nieuw" durft te denken binnen een decennium het loodje gaat leggen.

    En de Duitsers hebben dat inmiddels begrepen. Anders zat Ferdinand Piech nu nog in het zadel bij VW. En TomTom stevent rechtstreeks op een gedoogd monopolie af, a la ASML. Een gedoogd monopolie en 40% marktaandeel kloppen niet met elkaar. Dus mijns inziens mag Morgan Stanley binnenkort weer naar de tekentafel.

    Ik verbaas over het ontzag dat hier lijkt te bestaan voor dit soort clubs.
  5. mjmj 23 mei 2015 21:59
    Bijzonder gewaardeerd Justin! Dit zal vast breed worden opgepikt op allerlei plekken, en dat genereert vraag in het aandeel. Het is verboden kost voor Jos V.! anders zijn we onze clown kwijt.
  6. [verwijderd] 23 mei 2015 22:04
    quote:

    xynix schreef op 23 mei 2015 21:53:

    Thnx, Justin. AB! Niet veel nieuws, maar goed om te zien dat ze nu ook weten wat wij hier al veel langer weten. Wie weet hebben ze wel een flink deel van hun ideeën opgepikt van dit forum. Je kunt niet van alle analisten zeggen dat ze zo verstandig zijn om dat ook te doen.

    Marktaandeel naar 40% is nog steeds onbegrijpelijk conservatief. Dat is zoiets als zeggen dat Word maar tot 40% marktaandeel kan groeien in een tekstverwerkingsmarkt waar op het moment van schrijven WordPerfect nog 80% marktaandeel heeft. Maar het blijft moeilijk voor analisten om ECHT fundamenteel om te denken. Invloed van IoT wordt ook nog zwaar onderschat.

    Maar oké, er moeten nog punten overblijven die ze weer een volgende keer tot zich door kunnen hebben laten dringen.

    Genuanceerdheid is soms best heel dom! "Het zal wel niet zo'n vaart lopen" is soms een vorm van zeer ongewenst jezelf in slaap sussen. Volgens mij draait de huidige ronde in de automotive industry er nu juist om dat degene die niet fundamenteel "nieuw" durft te denken binnen een decennium het loodje gaat leggen.

    En de Duitsers hebben dat inmiddels begrepen. Anders zat Ferdinand Piech nu nog in het zadel bij VW.
    Niet nieuw voor ons nee. Maar alleen maar tegen elkaar lullen is ook zo nutteloos, het is nu echt breder bekend aan het worden. Toen 1-2 jaar geleden Nokia de nieuwe CEO kreeg en ik verwachtte dat HERE te koop kwam, wisten we dat dat de trigger zou zijn voor velen om nog eens goed te kijken naar de assets van TomTom. De timing is nu echter nog perfecter dan 2 jaar geleden. Door de disruptieve krachten die vermoed worden van zowel Tesla en UBER en het hele zelfrijdende gebeuren met mogelijk zelfs Apple. Het is nu hotter dan ooit. Nokia heeft de sale van HERE goed getimed.

    Of 40% conservatief is?? Mogelijk wel, maar ik teken er toch voor.

    Heb mensen bij TomTom gesproken die denken dat het marktaandeel in automotive om diverse redenen (technische redenen en imago in de markt en de sales aanpak) moet kunnen bewegen richting minimaal 50% marktaandeel. Je praat echter wel over meerjarencontracten die HERE nu nog heeft. Dus als je die van hen wilt winnen, dan komt er jaarlijks een aantal los en zal het dus geleidelijk richting die 50% bewegen. Ook in 2014 werden er in de technische afronding van de transitie nog deals verloren, omdat van bepaalde nieuwe componenten - zoals de tomtom cloud - nog geen werkend prototype was, en daardoor nog niet werkend gedemonstreerd kon worden. TT heeft die prototypes inmiddels wel, waardoor deals die destijds nog niet gewonnen werden nu wel grotere kans maken.

    Ik vind 40% niet conservatief, maar denk wel dat het nog meer kan worden, zeker als het een voor TomTom heel gunstige partij wordt die Nokia HERE koopt. Als UBER het koopt is een 80% marktaandeel ook mogelijk. UBER is niet een gewenste partner voor de automotive OEM's. Ze vormen toch een bedreiging in de ogen van autofabrikanten.
  7. [verwijderd] 23 mei 2015 22:06
    quote:

    mjmj schreef op 23 mei 2015 21:59:

    Bijzonder gewaardeerd Justin! Dit zal vast breed worden opgepikt op allerlei plekken, en dat genereert vraag in het aandeel. Het is verboden kost voor Jos V.! anders zijn we onze clown kwijt.
    Het is ook breed opgepikt, gezien de koersreactie die het veroorzaakte. Ik ga ervan uit dat menig Amerikaans zakenbank het inmiddels ook gelezen heeft.
  8. Pacman RTT 23 mei 2015 22:08
    Justin.. Wat ben je snel zeg. Impressive !!
    - Respect man !

    Naar mijn idee kan dit spel voor TOMTOM niet mooier zijn / 'worden'

    Ik mis in het rapport de GEPATENTEERDE technologie: TomTom Road DNA

    TomTom kan hiermee monopolist worden in de kaarten wereld !!
    Of te wel.. TOMTOM - De nieuwe software ASML van Nederland.

    Correct me please if I am wrong...

    Ter info verder..

    Justin.. dit schreef jij op 14 mei j.l.

    Wat een geweldig verhaal op gpsbusinessnews over de GEPATENTEERDE technologie voor zelfrijdende auto's. Zeer lichtgewicht (paar kb per kilometer), hoogst betrouwbaar (nu al 98%), zeer precies (bepaalt je locatie tot een centimeter) en al jaren stiekem in ontwikkeling (al twee jaar live getest). Terwijl wij dachten dat streetview het doel was.

    Dit heeft helemaal niemand en dat tomtom er nu over vertelt, lijkt me geen toeval, nu Nokia HERE te koop staat en de hele wereld kijkt wie er nu eigenlijk maps hebben die zich lenen voor driverless cars. Door de gepatenteerde kleine bestandsformaten leent dit systeem zich bovendien voor offline maps, dus zonder internetverbinding kan de auto blijven rijden en zijn positie bepalen.

    Echt innovatief van TomTom. Hoop dat deze berichten flink de wereld over gaan.

    m.gpsbusinessnews.com/TomTom-Road-DNA... - See more at: www.eurobench.com/Forum/Topic/1324811...

  9. [verwijderd] 23 mei 2015 22:14
    quote:

    xynix schreef op 23 mei 2015 21:53:

    Genuanceerdheid is soms best heel dom! "Het zal wel niet zo'n vaart lopen" is soms een vorm van zeer ongewenst jezelf in slaap sussen. Volgens mij draait de huidige ronde in de automotive industry er nu juist om dat degene die niet fundamenteel "nieuw" durft te denken binnen een decennium het loodje gaat leggen.

    En de Duitsers hebben dat inmiddels begrepen. Anders zat Ferdinand Piech nu nog in het zadel bij VW.
    Nee nuance is niet dom en wat je schrijft is geen nuance maar je kop in het zand steken. Door ongebreideld positivisme, hoe aanstekelijk ook, verliezen legio mensen hun hele vermogen, daar zijn voorbeelden te over van.
    Ik denk dat je de keerzijde moet blijven zien om de waarde goed in te kunnen schatten en de juiste beslissingen te nemen. Zaken zijn nu eenmaal niet zwart wit.

    Zo ook het consortium, vele roepen dat het strategisch is en ik geloof er helemaal niets van. Het consortium gaat geen 2.000 miljoen Euro, weggooien om de maps bij "the West coast" vandaan te houden. En dan nu om het bod te verhogen vraagt het consortium ook andere om mee te doen. Nee ik verwacht dat als ze Here kopen dat de Here maps geüpgraded worden om ook geschikt te zijn voor HAD. Zoals ik het rapport las gaven zij ook aan dat Here al heel ver is met deze turn around en dat ze hier veel in geld geïnvesteerd hebben.

    Ik zie dus geen of TT of Here maar ik verwacht dat er een markt zal zijn voor beide partijen, de markt an sich zal dermate groeien dat die ruimte er ook zal zijn.
  10. [verwijderd] 23 mei 2015 22:20
    quote:

    *Justin* schreef op 23 mei 2015 22:04:

    [...]
    Heb mensen bij TomTom gesproken die denken dat het marktaandeel in automotive om diverse redenen (technische redenen en imago in de markt en de sales aanpak) moet kunnen bewegen richting minimaal 50% marktaandeel. Je praat echter wel over meerjarencontracten die HERE nu nog heeft. Dus als je die van hen wilt winnen, dan komt er jaarlijks een aantal los en zal het dus geleidelijk richting die 50% bewegen. Ook in 2014 werden er in de technische afronding van de transitie nog deals verloren, omdat van bepaalde nieuwe componenten - zoals de tomtom cloud - nog geen werkend prototype was, en daardoor nog niet werkend gedemonstreerd kon worden. TT heeft die prototypes inmiddels wel, waardoor deals die destijds nog niet gewonnen werden nu wel grotere kans maken.
    Mijn kritiek geldt vooral Morgan Stanley, he Justin, niet jou. Dat dit soort analisten nu schoorvoetend terug beginnen te komen op de kul die ze eerder uitsloegen, maakt ze niet tot de nieuwe goden. Ze zijn nog pas begonnen aan het traject om te gaan snappen wat er te gebeuren staat. They ain't seen nothing yet!

    Hoor je ze al serieus over IoT, Big Data, taxibots etc. nadenken? Nee, het blijft allemaal bij het NU waarneembare. Terwijl het in de boardrooms allang om die volgende fase gaat. Het uitfaseren van die lopende HERE contracten is besliskundig eigenlijk al historie en dus niet interessant meer. Het gaat om de volgende stappen. En daarvoor is HERE bijzonder slecht gepositioneerd. Als de Duitsers overkomen is die 40% al in één klap gepasseerd. En ja, gebeurt dat wat later dan heb je iets meer tijd nodig. Waar het om gaat is dat de analisten op enig moment zullen gaan zien wat we hier al in september/oktober zeiden: HERE is gezien en 80-20 gaat verschuiven naar 20-80.

    En om dan uit "valse genuanceerdheid" 50% of 60% te zeggen is in mijn ogen gewoon onverstandig. Het is misschien een heel merkwaardige analogie. Maar van de serie Holocaust is mij altijd bij gebleven dat die familie alle onheil hadden kunnen vermijden als ze eerder waren gestopt met te zeggen: "Het zal wel niet zo'n vaart lopen".

    Ik ben als Europeaan blij dat ik zie dat de Duitsers de nieuwe realiteit wel ten volle tot zich door lijken te hebben laten doordringen. Die weten heel goed dat er geen tijd te verliezen is en daar past geen strategische brekebeen als HERE bij. Hooguit om geen kennis weg te laten lekken.
  11. [verwijderd] 23 mei 2015 22:22
    quote:

    gerard_ecb schreef op 23 mei 2015 22:14:

    [...]

    Ik zie dus geen of TT of Here maar ik verwacht dat er een markt zal zijn voor beide partijen, de markt an sich zal dermate groeien dat die ruimte er ook zal zijn.

    Eens, indien automotive partijen HERE kopen, wordt dat natuurlijk een speler die gespecialiseerd is in zelfrijdende auto's.

    Wat de vraag alleen wordt is of ze al die technologie dan voor zichzelf houden uit concurrentie oogpunt of dat ze dat ook aan andere autofabrikanten WILLEN licenseren. En zo ja, als andere fabrikanten het MOGEN afnemen, is het ook de vraag of andere autofabrikanten dat dan willen, of liever bij het onafhankelijke TomTom komen.

    (En bijkomend voordeel is dat de meer licensing achtige dingen zoals smart cities, sociale media, content voor apps op smartphones en wearables niet echt op hun netvlies staan.)

    Wie HERE ook koopt, of als Nokia HERE gewoon bij Nokia blijft, in al die scenario's verwacht ik wel een marktaandeel dat eerder richting 50/50 zal groeien dan 80/20 zal blijven. En daar is die upgrade van MS ook mede op gebaseerd.

  12. [verwijderd] 23 mei 2015 22:34
    quote:

    gerard_ecb schreef op 23 mei 2015 22:14:

    [...]
    Nee nuance is niet dom en wat je schrijft is geen nuance maar je kop in het zand steken. Door ongebreideld positivisme, hoe aanstekelijk ook, verliezen legio mensen hun hele vermogen, daar zijn voorbeelden te over van.
    Ik denk dat je de keerzijde moet blijven zien om de waarde goed in te kunnen schatten en de juiste beslissingen te nemen. Zaken zijn nu eenmaal niet zwart wit.

    Zo ook het consortium, vele roepen dat het strategisch is en ik geloof er helemaal niets van. Het consortium gaat geen 2.000 miljoen Euro, weggooien om de maps bij "the West coast" vandaan te houden. En dan nu om het bod te verhogen vraagt het consortium ook andere om mee te doen. Nee ik verwacht dat als ze Here kopen dat de Here maps geüpgraded worden om ook geschikt te zijn voor HAD. Zoals ik het rapport las gaven zij ook aan dat Here al heel ver is met deze turn around en dat ze hier veel in geld geïnvesteerd hebben.

    Ik zie dus geen of TT of Here maar ik verwacht dat er een markt zal zijn voor beide partijen, de markt an sich zal dermate groeien dat die ruimte er ook zal zijn.
    Gerard, er is niks mis met verschillen van mening. Ik wil alleen ook aan de meelezers de visie laten zien dat "genuanceerdheid" een erg slechte eigenschap kan zijn als er zich een "once-in-a-lifetime" kans voordoet. Je ziet uit mijn eerdere posts dat ik er sterk van overtuigd ben dat dat NU het geval is. Dat vaste geloof van mij werd afgelopen week extreem beloond. En ik weet bijna zeker dat ik nog zo'n week voor de boeg heb en dat de laatste kans om mee te surfen op de gebeurtenissen over 2 weken wel eens voorbij zou kunnen zijn.

    Dan kun je met een stevige kater zitten als je je tot "genuanceerdheid" hebt laten verleiden en met enkele tientallen procenten rendement moet gaan zitten wachten op de volgende once-in-a-lifetime kans. Maar ja, het heet niet voor niets once-in-a-lifetime.

    Ik kan mij voorstellen dat mijn posts hierover voor "genuanceerde" mensen tenenkrommend zijn om te lezen. Maar heb je mijn rendementsgrafiek zien exploderen door lekker ongenuanceerd te geloven wat je met gezond verstand kunt beredeneren? En het is nog niet over. Ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat nu de 10 is gesneuveld er weinig reden is waarom we NIET zouden doorstoten naar veel realistischer koersniveaus van 15 en hoger. En snel!

    Vraag je af wat je eigen onderbuik je zegt op dat gebied! Natuurlijk, je kunt het heel "weloverwogen" gaan zitten afwachten. Maar als het straks is gebeurd, dan is het gebeurd en komt er geen tweede kans om het nog eens over te doen met de wetenschap dat het inderdaad kon gebeuren.

    Je hoorde Wies ook zeggen dat hij eigenlijk vast overtuigd is van een rappe verdere versnelling van het stijgingstempo. Het blijft apart voor mij om te bedenken wat hem ondanks die intuïtie beweegt het fonds nu verder links te laten liggen. Puur omdat iemand anders voor hem denkt / heeft gedacht tot hier toe?! Vreemd!
  13. [verwijderd] 23 mei 2015 22:48
    quote:

    gerard_ecb schreef op 23 mei 2015 22:14:

    [...]
    Nee nuance is niet dom en wat je schrijft is geen nuance maar je kop in het zand steken. Door ongebreideld positivisme, hoe aanstekelijk ook, verliezen legio mensen hun hele vermogen, daar zijn voorbeelden te over van.
    Ik denk dat je de keerzijde moet blijven zien om de waarde goed in te kunnen schatten en de juiste beslissingen te nemen. Zaken zijn nu eenmaal niet zwart wit.

    Zo ook het consortium, vele roepen dat het strategisch is en ik geloof er helemaal niets van. Het consortium gaat geen 2.000 miljoen Euro, weggooien om de maps bij "the West coast" vandaan te houden. En dan nu om het bod te verhogen vraagt het consortium ook andere om mee te doen. Nee ik verwacht dat als ze Here kopen dat de Here maps geüpgraded worden om ook geschikt te zijn voor HAD. Zoals ik het rapport las gaven zij ook aan dat Here al heel ver is met deze turn around en dat ze hier veel in geld geïnvesteerd hebben.

    Ik zie dus geen of TT of Here maar ik verwacht dat er een markt zal zijn voor beide partijen, de markt an sich zal dermate groeien dat die ruimte er ook zal zijn.
    Over welk rapport heb jij het?
  14. Peett 23 mei 2015 22:49
    quote:

    xynix schreef op 23 mei 2015 22:34:

    [...]
    Gerard, er is niks mis met verschillen van mening. Ik wil alleen ook aan de meelezers de visie laten zien dat "genuanceerdheid" een erg slechte eigenschap kan zijn als er zich een "once-in-a-lifetime" kans voordoet. Je ziet uit mijn eerdere posts dat ik er sterk van overtuigd ben dat dat NU het geval is. Dat vaste geloof van mij werd afgelopen week extreem beloond. En ik weet bijna zeker dat ik nog zo'n week voor de boeg heb en dat de laatste kans om mee te surfen op de gebeurtenissen over 2 weken wel eens voorbij zou kunnen zijn.

    Dan kun je met een stevige kater zitten als je je tot "genuanceerdheid" hebt laten verleiden en met enkele tientallen procenten rendement moet gaan zitten wachten op de volgende once-in-a-lifetime kans. Maar ja, het heet niet voor niets once-in-a-lifetime.

    Ik kan mij voorstellen dat mijn posts hierover voor "genuanceerde" mensen tenenkrommend zijn om te lezen. Maar heb je mijn rendementsgrafiek zien exploderen door lekker ongenuanceerd te geloven wat je met gezond verstand kunt beredeneren? En het is nog niet over. Ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat nu de 10 is gesneuveld er weinig reden is waarom we NIET zouden doorstoten naar veel realistischer koersniveaus van 15 en hoger. En snel!

    Vraag je af wat je eigen onderbuik je zegt op dat gebied! Natuurlijk, je kunt het heel "weloverwogen" gaan zitten afwachten. Maar als het straks is gebeurd, dan is het gebeurd en komt er geen tweede kans om het nog eens over te doen met de wetenschap dat het inderdaad kon gebeuren.

    Je hoorde Wies ook zeggen dat hij eigenlijk vast overtuigd is van een rappe verdere versnelling van het stijgingstempo. Het blijft apart voor mij om te bedenken wat hem ondanks die intuïtie beweegt het fonds nu verder links te laten liggen. Puur omdat iemand anders voor hem denkt / heeft gedacht tot hier toe?! Vreemd!
    Wies heeft doelstelling bereikt en heeft andere doelstelling bij Imtech. Misschien wel een groter potentieel dan TomTom. Succes.
  15. [verwijderd] 23 mei 2015 22:53
    quote:

    Positivootje schreef op 23 mei 2015 22:48:

    [...]

    Over welk rapport heb jij het?
    Hetzelfde rapport als waar Justin het over heeft en ook waar Xynix het over heeft.
  16. Peett 23 mei 2015 23:00
    quote:

    sammie1988 schreef op 23 mei 2015 22:58:

    Zullen we Wiesje nu afsluiten op dit forum en hem bedanken en succes wensen met i.m ?

    Goed idee. Succes.
  17. [verwijderd] 23 mei 2015 23:02
    quote:

    *Justin* schreef op 23 mei 2015 22:22:

    [...]

    Wie HERE ook koopt, of als Nokia HERE gewoon bij Nokia blijft, in al die scenario's verwacht ik wel een marktaandeel dat eerder richting 50/50 zal groeien dan 80/20 zal blijven. En daar is die upgrade van MS ook mede op gebaseerd.

    En voor nu kunnen we, wat er ook gebeurt, toch stellen dat TomTom

    "Weer eens op de kaart is gezet" om in die termen te blijven
2.293 Posts
Pagina: «« 1 ... 110 111 112 113 114 115 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht