Lighter_ schreef op 16 mei 2016 20:54:
[...]
A) Mijn beeld erbij is dat je de vans alleen nodig hebt om de weg de eerste keer te maken. Daarna is het onderhoud ervan iets softwarematigs. Zo is het op de ava ook exact verteld.
B) Zoals ik onder A zei, dat wordt dus inderdaad steeds meer zelf lerend. Die 50% noemde TT vorig jaar op gpsbusinessnews dus zal nu mogelijk meer zijn. TT was de eerste die ons er zelf op attendeerde dat de map steeds meer zelflerend wordt. Twee dingen die je TT steeds hoort zeggen: de OEM's beseffen zich dat je kaarten maken op mega schaal en efficient moet kunnen doen en zien dat als echt iets voor TT/de kaartenmakers.
Denk je ook niet dat de Nvidia's en NXP's (en zo je wilt Mobileye) in deze niche kunnen stappen met met hun technologie? Met name DNN/Deeplearning maakt een enorme boost door. Dit is dezelfde benadering die Toyota op de CES2016 presenteerde Tweede wat ik merk is dat TT de kennis die ze heeft vanuit de eigen camerawagens nu ook in de auto kan brengen. Zoals lokale analyse software onboard die vervolgens alleen het relevante (de verandering) naar de cloud stuurt. Tegen SNS zei Goddijn vorige week ook: de connected car krijgt steeds meer tomtom software - die deels nog in ontwikkeling is. Er werd niet gezegd 'content', maar 'software'.
Ik ken inderdaad ook het citaat waarin hij zegt dat ook Tom2 met AI/Deeplearning bezig is. Ik hoop dat dit net zo veelomvattend is als waar bijv. Nvidia mee bezig is.C) Die indruk heb ik nu juist niet. Ik hoor alleen maar over een hoge tender activiteit. Kan wel zijn dat die tender activiteit nu nog vooral gaat over connected car, ADAS en semi-autonomous. En in mindere mate fully autonomous. Had Goddijn zelf niet gezegd dat in de huidige licentie inkomsten van automotive maar een fractie omzet heeft uit echt autonoom rijden (test licenties van HD maps en road dna). Het is wel commercieel verkrijgbaar maar als het nog tests zijn dan zijn die bedragen natuurlijk nog niet hoog.
Kan zijn, maar als ik nu als Nvidia een poot tussen de deur zou krijgen bij Audi/Mercedes etc. dan zijn ze voor hun gevoel misschien bezig met ADAS, maar dan hebben ze hun hoofd in mijn strop gestoken. Er is geen dualsourcing mogeljk als je eenmaal voor het éne platform hebt gekozen. Kostetechnisch ook ondoenlijk. Nvidia beweert overigens dat iedere autofabrikant zijn eigen DNN database moet 'bezitten'