Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,730
  • Verschill

    +0,210 +3,80%
  • Volume

    524.733 Gem. (3M) 317,5K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,760  
+ Toevoegen aan watchlist

TOMTOM JUNI 2016

5.575 Posts
Pagina: «« 1 ... 258 259 260 261 262 ... 279 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 juni 2016 09:45
    quote:

    trend follower schreef op 30 juni 2016 09:26:

    [...]

    Ja, voor de lange termijn ben ik zeer positief, maar TT blijft voor de huidige aandeelhouder steeds alles vooruitschijven, zonder daar echt concrete strategische lange termijn doelstellingen aan te verbinden.

    Als het MT nu gewoon zegt, we moeten deze kosten/extra investeringen doen omdat wij een strategisch doel hebben om ergens tussen 2020-205 60% van de automotive markt in handen te hebben met een minimale omzet van 1mrd, dan zijn aandeelhouders eerder geneigd het te begrijpen. TT laat ons nu teveel in het ongewisse en voor 1 a 2 jaar zou ik er mee kunnen leven, maar als dit jaar op jaar is dan houdt voor veel aandeelhouders het vertrouwen op.
    Goddijn heeft in een interview met Probeleggen gemeld dat hij in 2020 een Marktaandeel Automotive van 50% verwacht (nu 20%). Dat is in de periode 2020-2025 een groei naar enkele miljarden euro's omzet in Automotive. Voor het overgrote deel bestaand uit jaarabonnementen.

    In Telematics groeit met zo'n 30% per jaar en dat gaat nu versnellen met de Peugeotdeal. Het mooie is dat ook dat jaarabonnementen zijn.
  2. trend follower 30 juni 2016 09:46
    quote:

    VanillaSky schreef op 30 juni 2016 09:43:

    [...]

    Spijker op zijn kop. Martijn den drijver toch een van de meest ingevoerde analisten. Vind het nog rijkelijk laat om nu pas tot deze conclusie te komen.

    Wat voor omzetten/winsten er mogelijk zijn in 5 of 10 jaar is koffiedik kijken, TT heeft de juiste kaarten maar ontwikkelingen gaan zo snel.

    Wat wel duidelijk is en steeds meer word is dat met deze stijgende omzet de kosten ook rap toenemen. Die WPA van 0.50 (wat velen al voor ditjaar hadden staan) komt zeker niet voor 2019.

    Het scenario van Wies zie ik als mogelijkheid HG en co. zullen over een aantal jaren richting pensioen willen en de beste mogelijkheid voor hun gaat zijn een verkoop met premie. Enige kanttekening is dat ik het aandeel niet naar 20 getild zie worden op cijfers de komende 3 jaar.

    Wat ziet ING dan over het hoofd wat SNS wel ziet, qua DCF analyse kan er natuurlijk niet zon` groot verschil ontstaan.
  3. [verwijderd] 30 juni 2016 09:47
    quote:

    DeGoudenRidder schreef op 30 juni 2016 09:12:

    Koersdoel van ING is niet realistisch ten opzichte van SNS. Winst van Tomtom is ontzettend klein ten opzichte van de omzet. Met deze koersdoelen lok je geen nieuwe investeerders mee. Een koersdoel van 6 EUR zal realistischer zijn vind ik.
    Begrijpelijk standpunt als je vol zit met puts 6,40 juli 2016 vind ik...
  4. [verwijderd] 30 juni 2016 09:51
    Het belangrijkste verschil, tussen de beleggers hier, is gaat tomtom ooit of snel meer winst maken, gezien de marges en extra uitgaven. Dat is de hamvraag. Wordt er met hogere omzetten daadwerkelijk meer winst gemaakt, of zijn hier weer meer investeringen voor nodig, zodat tomtom niet meer winst gaat maken. Wie spreekt de waarheid???? De toekomst zal het uitwijzen.....Succes!!!
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 juni 2016 09:55
    quote:

    Juun schreef op 29 juni 2016 21:32:

    Navigatiebedrijf Here claimt een doorbraak voor zijn eigen standaard voor vehicle-to-cloud data. Een Europese industriegroep steunt het Sensoris platform van Here. Nokia’s voormalige dochteronderneming heeft Sensoris in juni 2015 gepresenteerd als open standaard om vast te leggen hoe auto’s hun meetgegevens doorsturen naar de cloud voor verdere analyse.

    Elf bedrijven hebben hun steun toegezegd: AISIN AW, Robert Bosch, Continental, Daimler, Elektrobit, Harman, Here, LG Electronics, NavInfo, Pioneer en TomTom. Meer bedrijven zullen zich nog aansluiten.

    Sensoris moet de aanzet geven tot een zeer grootschalige database met real time voertuigbewegingen en meldingen. Tientallen miljoenen auto’s en trucks, maar ook sensoren langs de weg, gaan informatie poolen als hulp voor autonoom rijdende voertuigen.

    De industriebrede ontwikkeling wordt gecoördineerd onder de vlag van Ertico-ITS Europe, een programma van de Europese Commissie dat al vele jaren bestaat.
    www.telecompaper.com/nieuws/here-bouw...
    Grote woorden. Wat is de doorbraak?
    Niet meer dan dat ze het nu 1 jaar oude voorstel hebben aangemeld bij de gesubsidieerde standaardisatieclub Ertico:

    Following months of discussions with international automotive and mapping companies in Europe, the US and Asia, Here has submitted the design for a universal data format called SENSORIS to ERTICO - ITS Europe, the European public/private partnership for intelligent transport systems. The latter has agreed to continue as an innovation platform to evolve it into a standardized interface specification for use across the automotive industry.

    De door @Juun geposte ingekorte NL-versie van het bericht is overigens slordig en lichtelijk verwarrend. Het gaat om een inhoudelijk/functioneel datamodel, een 'universal data format', voor de sensordata zelf (incl. metadata, bijvoorbeeld het wielnummer bij een wielsensor). Het zegt niets over de manier waarop "auto’s hun meetgegevens doorsturen naar de cloud".

  6. [verwijderd] 30 juni 2016 09:55

    SNS is gewoon een downgrade voor TT en niet zo zuinig ook ze zijn nu in 1 jaar van 15 euro gezakt naar 9 , dat is geen kattenpis.

    het is een zeer uitgebreid rapport , waar veel tijd en werk aan is besteed, maar er is duidelijk een verandering van toon en kan me toch niet onttrekken dat SNS eigenlijk gewoon MS volgt met een paar maand vertraging

    SNS draait op een beleefde manier naar negatief en dit zal zeker te maken hebben met het over en foutief ingeschatte enthousiasme van 2015

    ik ben niet blij met dit rapport, ook vanwege de timing dat het uitkomt, dit schrijft SNS niet toen we boven de 10 stonden , neen hier komen ze mee bij 7 euro, denk toch dat hier ook wat damage control voor klanten spreekt, die voorheen te enthousiast naar het aandeel zijn gebracht, denk dat dit rapport wat nogmaals zeer uitgebreid is front-selling heeft gebracht, juist op het positieve rapport van ING, dat is gebruikt voor een afbouw van andere posities.

    " as TT invests further in its map making capabilities, opex and capex investments will increase in FY17 beyond the FY 16 guidance , the same applies to its Automotive activities where the order intake also requires opex investments to handle the new business.
    this means that despite modest declines for Consumer and stable Licensing and growth in EBIT improvements in FY16, FY17 and FY18 will be much more modest than initially assumed.
    we adjust our estimate for FY16 - FY18 and are now below consensus

    enz...

    the material delay in operational leverage does impact fair value , updated pt euro 9 ( was euro 12,25 ) ... coming from 15 ( niet vergeten )

    nogmaals SNS heeft er een bijzonder goed rapport van gemaakt, maar de timing en het aangepaste koersdoel nu het aandeel al door zijn hoeven is gezakt, geeft vraagtekens

    ben geen klant bij SNS wel bij anderen en volg MS.

    denk dat Maarten wel meeleest, goed rapport - bedankt en better safe than sorry, ik begrijp het, wel wat laat.

  7. forum rang 6 tatje 30 juni 2016 09:57
    Helemaal niet mee eens.

    Als ik een koper het platform laat zien en alle mogelijkheden, dan kan daar nu al een prijskaartje van 3 miljard aan in de huidige markt.

    Als ik een koper laat zien hoeveel winst Telematics zonder creatief boekhouden maakt, dan plak ik daar een prijskaartje aan, als ik naar Fleetmatics kijk, van 2 miljard.

    Dan heb ik het over prijzen MOMENTEEL en ook nog niet over consumer en licensing.

    Dus momenteel al zeker 25 euro.

    Bedrijven die interesse hebben in Automotieve en Telematics, kijken echt wel door creatief boekhouden heen.

    heb gelezen, dat TT elke 6 maanden evalueert.

    Dus bekijken alle opties elke 6 maanden.

    Als ze niet worden gedwongen, willen ze de tent bij elkaar houden :-)

    Voor de gemoedsrust zie ik nu ook liever 10 plus.

    Maar ik weet, denk, dat als er momenteel marktwijzigingen komen en TT wordt gedwongen om delen of geheel te verkopen, dan verwacht ik minimaal 25 of het management zou met onze ballen moeten spelen.

    Maar met alle uitspraken van het management en alle marktkapitalisaties van concurrenten, durf ik dan rustig met het forum een rechtzaak te beginnen.

    Ik ga er nog steeds van uit, dat TT het spel eerlijk speelt naar ons toe en dat de 4 grondleggers verwachten minimaal alle vier, miljardair te worden :-)
  8. [verwijderd] 30 juni 2016 09:57
    Als het SNS verhaal reëel is zal de druk op TomTom om in een of andere vorm te kapitaliseren zo enorm worden, dat ze er niet meer onderuit kunnen. En dat kunnen ze dan maar beter nu doen. Dat zullen ze zelf ook wel begrijpen.
  9. VanillaSky 30 juni 2016 09:59
    quote:

    trend follower schreef op 30 juni 2016 09:46:

    [...]
    Wat ziet ING dan over het hoofd wat SNS wel ziet, qua DCF analyse kan er natuurlijk niet zon` groot verschil ontstaan.
    Heb de rapporten niet maar zeer waarschijnlijk zal het met name de verkeerde inschatting van opex zijn (dat geeft sns nu ook aan verkeerd te hebben geschat). Waarschijnlijk na nieuwe info van TomTom zijn ze er nu ook van overtuigd dat de stijging van 10% in kosten/investeringen niet eenmalig was maar volgende jaren doorzet.

    Daarnaast wellicht nuances in marge en omzet, bij de lage winst van TomTom maakt 1 of 2% marge een behoorlijk verschil.

    Hoop dat bij meer mensen de ogen eindelijk open gaan. TomTom is een prima bedrijf om in te investeren en gaat ook groei laten zien maar houd het schuurtje bij het huisje.

    2017 0.30-0.34
    2018 0.40-0.45
    2019 ?? Hopelijk 0.50

    Zoals ik al zei op deze niveaus een prima investering denk ik (voor een groei bedrijf) maar boven 10+ zou ik er geen centen insteken gezien bovenstaande op dit moment.

  10. [verwijderd] 30 juni 2016 10:00
    quote:

    VanillaSky schreef op 30 juni 2016 09:43:

    [...]

    Spijker op zijn kop. Martijn den drijver toch een van de meest ingevoerde analisten. Vind het nog rijkelijk laat om nu pas tot deze conclusie te komen.

    Wat voor omzetten/winsten er mogelijk zijn in 5 of 10 jaar is koffiedik kijken, TT heeft de juiste kaarten maar ontwikkelingen gaan zo snel.

    Wat wel duidelijk is en steeds meer word is dat met deze stijgende omzet de kosten ook rap toenemen. Die WPA van 0.50 (wat velen al voor ditjaar hadden staan) komt zeker niet voor 2019.

    Het scenario van Wies zie ik als mogelijkheid HG en co. zullen over een aantal jaren richting pensioen willen en de beste mogelijkheid voor hun gaat zijn een verkoop met premie. Enige kanttekening is dat ik het aandeel niet naar 20 getild zie worden op cijfers de komende 3 jaar.

    Zo goed ingevoerd vind ik de beste man niet hoor! Zijn Volvo-rekensommen kloppen voor geen meter. Veel en veel te laag en geen rekening houdend met de jaarabonnementen.
    ING kwam met veel hogere en nauwkeriger Volvo-cijfers (na afstemming met CFO TomTom).

    5 jaar is geen koffiedikkijken:

    - Telematics groeit met minimaal 28,5% per jaar en daar komt nu ook Peugeot met 300.000 stuks per jaar bij. Ga maar eens rekenen wanneer deze divisie de 1 miljard omzetgrens passeert (allemaal jaarabonnementen!)

    -Automotive groeit van 20% marktaandeel in 2015 naar 50% in 2020 (=uitspraak Goddijn); take-rates gaan van 27% naar richting de 100%; naast prijs voor licentie krijgen de nieuwe auto's jaarabonnementen op de real-time Maps/RoadDNA en real-time Services.

    -Licensing groeit ook nog lekker door met klanten als Apple en Uber die de Maps via de smartphone meer en meer gaan gebruiken.

    -Consumer stabiliseert door veelbelovende nieuwe producten. Verder totaal onbelangrijk voor toekomstige wpa.

    In 2020 kan de wpa al vrij eenvoudig naar 3-5 euro door de extreem hoge marges op de schaalbare software en services (SAAS businessmodel). In 2021-2025 gaat dat nog fors versnellen (jaarabonnementen stapelen en stapelen).
  11. forum rang 6 tatje 30 juni 2016 10:05
    Ik weet het sommigen worden als te optimistisch bestempeld.

    Maar ik ga toch mee met Groeibriljant.

    Ook pak je van zijn 100% maar 75%, dan nog gaat het echt knallen :-)
  12. [verwijderd] 30 juni 2016 10:06
    men verkoopt door de sns, maar hun koersdoel is 9. pure oplichting dus, blijkbaar wil de sns ook niet boven de 7, schrokken van de stijging gisteren. waarom zouden ze dit onzin nieuws nu opeens brengen? sns zit opeens short, zielig volk om zo je geld te moeten verdienen met slecht nieuws in de wereld brengen wat alleen maar een gedachte is, zo vlak voor de cijfers. oplichting pur sang weer eens.
  13. [verwijderd] 30 juni 2016 10:06
    Alle groeicijfers en mooie verhalen ten spijt, dat hoor ik al jaren maar schiet niet op als er nooit gecommuniceerd wordt over de waarde van een deal. En als ik naar de koers kijk kan ik wel janken, en dat is geen verhaal van 1 dag, dit gaat al jaren zo!

    Lijkt een beetje op morgen wordt het mooi weer, nou nee overmorgen, of toch misschien volgende week.
  14. [verwijderd] 30 juni 2016 10:06
    quote:

    tatje schreef op 30 juni 2016 10:05:

    Ik weet het sommigen worden als te optimistisch bestempeld.

    Maar ik ga toch mee met Groeibriljant.

    Ook pak je van zijn 100% maar 75%, dan nog gaat het echt knallen :-)
    75% is worst-case. Je kunt ook 125% pakken.
  15. VanillaSky 30 juni 2016 10:07
    quote:

    Dinah-Moe Tomm schreef op 30 juni 2016 09:57:

    Als het SNS verhaal reëel is zal de druk op TomTom om in een of andere vorm te kapitaliseren zo enorm worden, dat ze er niet meer onderuit kunnen. En dat kunnen ze dan maar beter nu doen. Dat zullen ze zelf ook wel begrijpen.
    Geloof ik niks van zelfs al gaat de koers naar 3 euro. Je kan er vanuit gaan dat ze meer als 50% controleren (dmv derden). Niemand maakt ze iets en ze kapitaliseren slechts wanneer zij dat willen.

    Wat dat betreft neig ik wel naar wies zijn scenario over 3-4 jaar zijn ze aardig op leeftijd en een verkoop met premie zal voor hen de beste exit worden. Alleen die 35-50 zie ik als onmogelijk. Wellicht op cijfers in 2019-2020 naar 12-15 en dan een verkoop op 20.
    Garanties zijn er niet het blijft technologie.
  16. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 juni 2016 10:07
    quote:

    trend follower schreef op 30 juni 2016 09:10:

    [...]

    Maar waarom voor dit jaar nog de EBIT zo drastisch naar beneden bijstellen?
    De afgelopen half jaar zijn er geen factoren geweest die echt van invloed zijn om de EBIT zo drastisch naar beneden te stellen. Ik vraag mij af wat SNS heeft doen besluiten de outlook naar beneden bij te stellen. Is dit vanwege nieuws dat men gehoord heeft tijdens de Roadshow of heeft te maken dat ze niet serieus genomen kunnen worden o.b.v. koersdoel werkelijke koers.

    Vroeg ik mij ook af. Dollar-effect(?), door de Brexit?
  17. trend follower 30 juni 2016 10:09
    quote:

    potpourri schreef op 30 juni 2016 09:55:

    SNS is gewoon een downgrade voor TT en niet zo zuinig ook ze zijn nu in 1 jaar van 15 euro gezakt naar 9 , dat is geen kattenpis.

    het is een zeer uitgebreid rapport , waar veel tijd en werk aan is besteed, maar er is duidelijk een verandering van toon en kan me toch niet onttrekken dat SNS eigenlijk gewoon MS volgt met een paar maand vertraging

    SNS draait op een beleefde manier naar negatief en dit zal zeker te maken hebben met het over en foutief ingeschatte enthousiasme van 2015

    ik ben niet blij met dit rapport, ook vanwege de timing dat het uitkomt, dit schrijft SNS niet toen we boven de 10 stonden , neen hier komen ze mee bij 7 euro, denk toch dat hier ook wat damage control voor klanten spreekt, die voorheen te enthousiast naar het aandeel zijn gebracht, denk dat dit rapport wat nogmaals zeer uitgebreid is front-selling heeft gebracht, juist op het positieve rapport van ING, dat is gebruikt voor een afbouw van andere posities.

    " as TT invests further in its map making capabilities, opex and capex investments will increase in FY17 beyond the FY 16 guidance , the same applies to its Automotive activities where the order intake also requires opex investments to handle the new business.
    this means that despite modest declines for Consumer and stable Licensing and growth in EBIT improvements in FY16, FY17 and FY18 will be much more modest than initially assumed.
    we adjust our estimate for FY16 - FY18 and are now below consensus

    enz...

    the material delay in operational leverage does impact fair value , updated pt euro 9 ( was euro 12,25 ) ... coming from 15 ( niet vergeten )

    nogmaals SNS heeft er een bijzonder goed rapport van gemaakt, maar de timing en het aangepaste koersdoel nu het aandeel al door zijn hoeven is gezakt, geeft vraagtekens

    ben geen klant bij SNS wel bij anderen en volg MS.

    denk dat Maarten wel meeleest, goed rapport - bedankt en better safe than sorry, ik begrijp het, wel wat laat.

    Maar wat HG tijdens de CC heeft gecommuniceerd wordt door SNS eigenlijk niet als waarheid aangenomen?

    CC Q1 2016
    We will build on that efficiency soon and then we will see real cost benefits and quality benefits and timing benefits coming through in 2017 and beyond.
  18. nestel 30 juni 2016 10:12
    Ik voorspel dat morgen NA vandaag komt en vooral ook dat gisteren voor vandaag kwam.

    Let maar eens op hoeweinig voorspellingen of moeten we eigenlijk zeggen hoeveel NAspellingen er gedaan worden!

    Altijd mosterd NA de maaltijd en (bijna) NOOIT ervoor.

    NA een PB of bij een cijferpresentatie mag je eea aan bijstellingen verwachten.
    NU zijn ze op niks gebaseerd, alleen op een MENING van 1 persoon, imho.

    Ik heb tenminste niks constructiefs kunnen ontdekken.

    Geldt ook voor ING.

    Tom2 gaat gewoon weer dik door de 8 als de knoppendraaiers het willen...
    Just follow, lean back and enjoy...
    Gewoon rust en go with the flow.

    winst is winst
  19. trend follower 30 juni 2016 10:13
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 30 juni 2016 10:07:

    [...]
    Vroeg ik mij ook af. Dollar-effect(?), door de Brexit?

    Maar TT hedged voor een groot gedeelte valuta exposures voor de komende 6/9 maanden vooruit. Dus mocht dit idd een negatieve invloed hebben dat zal dit pas voor het eerst merkbaar zijn ergens in 2017.

    Ik hoop dat de downgrade qua koersdoel van SNS meer getriggerd is door het niveau van de huidige koers dan dat het fundamentele plaatje veranderd is.

5.575 Posts
Pagina: «« 1 ... 258 259 260 261 262 ... 279 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 24 april

    1. IBM Q1-cijfers
    2. Meta Q1-cijfers
  2. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht