Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

Euronav BE0003816338

Laatste koers (eur)

15,480
  • Verschill

    +0,230 +1,51%
  • Volume

    30.839 Gem. (3M) 227K
  • Bied

    15,430  
  • Laat

    15,650  
+ Toevoegen aan watchlist

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 272 273 274 275 276 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Risky bets 30 januari 2017 16:35
    STNG positie geopend op 3.74. Maar zoals gezegd nog iets kleiner omdat je nog steeds met het dividend risico zit.
  2. Risky bets 30 januari 2017 16:39
    Markt is nog sceptisch over of die overname wel door gaat. Wellicht door die poison pil.

    0.725*6.96 (for share price) = 5.05, terwijl DHT nu 4.71 handeld.
  3. Risky bets 30 januari 2017 16:52
    quote:

    Mark Levinson schreef op 30 januari 2017 16:45:

    @risky: finance.yahoo.com/news/makes-scorpio-...

    Strong sell op STNG
    Hallo Mark,

    Ja, vandeweek is hier inderdaad al besproken dat de meningen verdeeld zijn over STNG. Maar NAV is ongeveer 4.8$ dus het is inmiddels al erg goedkoop.

    Ik zou trouwens in het vervolg alles van Zacks maar negeren. Dat is computer gegenereerde onzin. Maar er zijn inderdaad ook een aantal serieuze analisten die een dividend cut verwachten en daardoor een sell rating hebben afgegeven.
  4. Spes 30 januari 2017 16:53
    quote:

    Mark Levinson schreef op 30 januari 2017 16:45:

    @risky: finance.yahoo.com/news/makes-scorpio-...

    Strong sell op STNG
    Ben ik blij dat ik in Euronav zit. Ik hou ervan om mij niet teveel druk te moeten maken om mijn positie. En in Euronav het idee dat het wel goedkomt, ook als de markt voorlopig slecht blijft.
  5. tonneke 30 januari 2017 17:05
    STNG en GASS doen het vandaag niet goed, en ik kan het weten ;-))) RNVA trouwens ook niet Whoehaha, vind het niet eerlijk zij zijn groot en ik is klein ;-)
  6. [verwijderd] 30 januari 2017 17:20
    @Risky: thnx voor je inhoudelijke commentaar! Verhelderend.

    Zit zelf meer in IT en duurzaam en ben vandaag ingestapt Euronav en bekijk alles wat er om heen zit. Je mag toch aannemen dat yahoo finance een klein beetje 'quality control' toe past. Met analisten heb ik niet zo veel, vorige week nog mee gemaakt hoe dat werkt met de ceo met een bekende analist op een investordag.
  7. Risky bets 30 januari 2017 20:11
    quote:

    tonneke schreef op 30 januari 2017 17:05:

    STNG en GASS doen het vandaag niet goed, en ik kan het weten ;-))) RNVA trouwens ook niet Whoehaha, vind het niet eerlijk zij zijn groot en ik is klein ;-)
    Denk dat GASS gewoon wat winstnemingen zijn. Lekker blijven zitten zou ik zeggen. US schalie komt op het moment sterk terug wat erg goed is voor LPG bedrijven.
    www.cnbc.com/2017/01/29/oil-extends-d...

    Vandaag heeft dorian LPG (LPG) ook cijfers gerapporteerd.

    Vloot is voor 98.4% verhuurd geweest in Q4, ten opzichte van 85.7% in Q3 en 92.8% vorig jaar Q4. Dit ondanks dat er een enorm aantal VLGC (grote LPG schepen die LPG heeft) zijn opgeleverd het afgelopen jaar. Dit is een enorm goede ontwikkeling voor LPG scheepvaart. Als de verhuur graad erg hoog wordt, gaan de dayrates vanzelf omhoog (zijn nu nog erg laag). LPG heeft veel grotere schepen dan GASS, dus het valt nog te bezien of GASS mee gaat profiteren van deze ontwikkeling, maar het is in ieder geval een goed teken. Benieuwd of het omhoog schieten van de fleet utilisation LPG specifiek is of straks voor heel de LPG sector straks gaat gelden. Dat is iig mijn 1e focus om op te letten voor als EPIC Gas, BW LPG, NVGS, StealthGas gaan rapporteren.

  8. Lammetod 30 januari 2017 23:13
    Op de overige beurzen was er 1,3% winst voor Vodafone. De Britse mobilofoongigant voert gesprekken over een fusie van zijn Indiase dochter. Op Euronext Brussel verloor KBC Ancora 2%, iets meer dan dochter KBC (-1,3%). Op 19 mei deelt de Belgische monoholding mee hoeveel het interimdividend bedraagt. Andere negatieve uitschieters waren Fagron (-3,1%) en Tigenix (-3,8%). In de tankersector werd vandaag een grote fusieoperatie aangekondigd. Lees hier een uitgebreide analyse over het Belgische Euronav (-0,5%).
  9. tonneke 31 januari 2017 00:15
    Risky bets, dank voor de duidelijke uitleg, ik weet ook niet waar het mij brengt maar ik blijf echt zitten in de 3 soorten aandelen die ik heb, ga wel steeds meer achteruit hollen maar niks verkopen is ook geen verlies ;-)))
  10. tonneke 31 januari 2017 00:40
    Risky bets weet jij waar ik de dayrates van lpg kan vinden, dat is toch niet bij Charles R weber, maar waar dan wel ? En zou jij aub zo goed willen zijn om ook af en toe posten hoe het met het gas gaat, bij voorbaat dank
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 31 januari 2017 07:50
    quote:

    tonneke schreef op 31 januari 2017 00:40:

    Risky bets weet jij waar ik de dayrates van lpg kan vinden, dat is toch niet bij Charles R weber, maar waar dan wel ? En zou jij aub zo goed willen zijn om ook af en toe posten hoe het met het gas gaat, bij voorbaat dank
    Jij weet duidelijk niet het verschil tussen LPG en LNG.
  12. Risky bets 31 januari 2017 08:43
    quote:

    tonneke schreef op 31 januari 2017 00:40:

    Risky bets weet jij waar ik de dayrates van lpg kan vinden, dat is toch niet bij Charles R weber, maar waar dan wel ? En zou jij aub zo goed willen zijn om ook af en toe posten hoe het met het gas gaat, bij voorbaat dank
    www.stealthgas.com/weekly-market-repo...

    Focus voor StealthGas op 8.250 cbm en kleiner

    www.fearnleys.no/weekly_issue/view
    Klik gas. Kies op de dropdown box de week die je wil zien. Voor StealthGas zijn de Coasters en de SR/6.500 relevant.

    LPG is inderdaad niet hetzelfde als LNG.
  13. Risky bets 31 januari 2017 10:03
    hugin.info/150897/R/2074538/779928.pdf

    DHT cijfers. Ziet er goed uit. Kosten vallen mee waardoor er een mooie beat uitkomt.

    Orderen 2 VLCC's nieuwbouw. Slechte zaak voor de markt. Het verbaast me wel dat ze al in de zomer 2018 worden afgeleverd. Geen goede zaak dat er nog open ruimte is zo snel. Historisch gezien zat er vaak 3-4 jaar tussen een order en een oplevering... Hoop dat dit niet een begin is van meer nieuw bouw orders, maar gewoon een geïsoleerd geval.
  14. tonneke 31 januari 2017 10:13
    quote:

    Risky bets schreef op 31 januari 2017 08:43:

    [...]

    www.stealthgas.com/weekly-market-repo...

    Focus voor StealthGas op 8.250 cbm en kleiner

    www.fearnleys.no/weekly_issue/view
    Klik gas. Kies op de dropdown box de week die je wil zien. Voor StealthGas zijn de Coasters en de SR/6.500 relevant.

    LPG is inderdaad niet hetzelfde als LNG.
    dank je wel , en het verschil weet ik haha
  15. Lammetod 31 januari 2017 10:17
    ANALYSE FOLLOW-UP TECHNISCHE ANALYSE
    ANALYSE
    30 januari 2017 Bewaren in Mijn Archief
    K 3
    Een aandeel van een bedrijf met een bewezen trackrecord en de beste balans in de sector hoort op de beurs niet goedkoper te zijn dan de sectorgenoten, integendeel. En dat is momenteel het geval, dat terwijl Euronav over een van de jongste vloten beschikt. Het dividendrendement is heel hoog, maar zal evenredig dalen met de verwachte winstdaling in 2017. Geen verwachtingen daar, maar het zegt alleszins wel iets over de lage waardering van het aandeel, in die zin dat 2016 zeker geen topjaar was (en nog hogere dividenden mogelijk zijn). We handhaven ons koopadvies, maar herhalen dat het koersverloop niet rechtlijnig hoger zal verlopen.

    De olierederij boekte beter dan verwachte kwartaalcijfers (winst 50 mln. USD; 0,32 USD p.a.), maar werd afgestraft voor de onzekere vooruitzichten. Belangrijkste redenen daarvoor: overaanbod aan tankers in 2017 en de olieproductiebeperking door de OPEC-landen. Bekijken we die twee factoren van nabij.

    Overaanbod
    Er varen momenteel wereldwijd 696 VLCC-tankers, waarvan 14 nieuwe in 2016. 36 zijn 20 à 24 jaar oud, 135 tankers tussen 15 en 19 jaar. Gemiddeld worden schepen op een leeftijd van bijna 22 jaar verschroot. In 2016 bleef het verschroten beperkt tot een tegenvallende 2. Dat zou in principe dit jaar moeten stijgen, maar de vrees dat dit met vertraging gebeurt, weegt op het sentiment. Een inhaalbeweging mag verwacht worden: oudere schepen voldoen immers niet aan de strengere (milieu)eisen, waardoor ze door de grote oliemajors zelfs geweigerd worden. Erger is dat er momenteel orders voor 99 VLCC’s lopen, 14,2% van de huidige vloot. Dat is niet min.?Liefst 22 daarvan worden in de eerste 2 maanden van het jaar opgeleverd, wat op korte termijn op de vervoerstarieven kan wegen. Leveringen worden door diverse rederijen zo ver mogeljk voor zich uitgeschoven. Het aantal nieuwe bestellingen is vorig jaar al gevoelig teruggevallen en de beperkte toegang van de sector tot de kapitaalmarkten maakt dat ook in 2017 weinig nieuwe bestel- lingen geplaatst zullen worden. Dat zal echter pas met vertraging (vanaf 2018) effect hebben. Gezien de grote impact van een kleine wijziging in aanbod (maar ook in vraag, zie verder) zorgt dit voor tussentijds grote schommelingen in de vervoerstarieven.

    Inperking olieproductie OPEC
    Uiteindelijk is het de vraag naar olie (meer dan de hoeveelheid productie) die bepaalt hoeveel olie er via schepen vervoerd moet worden. Gezien de hernomen wereldwijde economisch groei mag de productiebeperking door de OPEC niet door een te negatieve bril bekeken worden. Het Internationaal EnergieAgentschap verhoogde onlangs de groeiprognoses voor de vraag naar olie in 2017: van 1,2 naar 1,3 miljoen vaten/dag (extra dus). De vraagevolutie van olie blijft grotendeels afhangen van groeilanden zoals China. In de eerste 9 maanden van 2016 steeg de olie-import in het land met 15,5%, mede omdat het land zelf minder olie opboorde. Dat de economische groei er stand lijkt te houden, mag dan ook als positief beschouwd worden. Bovendien streeft het land naar een strategische voorraad van 100 dagen importbehoefte (momenteel 53 en stijgende). De vraag zal dus niet snel opdrogen. Vanuit de VS kan dat echter wel het geval zijn, omdat president Trump de eigen productie (geen scheepstransport nodig) gevoelig wil optrekken. Hoe dan ook mogen we gewag maken van een stijgende vraag naar olie, al zal voor de tankermarkt in eerste instantie het grotere aanbod de overhand hebben.

    Troeven voor Euronav
    De marktfundamenten op middellange termijn blijven onverminderd positief, aldus Euronav. En dat is ook de tijdshorizon die we als belegger voor ogen moeten hebben, temeer daar de markt erg cyclisch is en we moeten durven vooruitkijken. Het management van Euronav heeft ervaring met die cycli en wist er in het verleden steevast profijt uit te trekken. Het management bezorgde Euronav overigens de sterkste balans in de sector.?Recent werd voor 400 mln. USD schulden geherfinancierd aan betere voorwaarden en was er een sale & leaseback voor 4 schepen. De groep is dan ook goed gewapend om van een crisis een kans te maken. De VLCC-markt is overigens nog steeds gefragmenteerd (er zijn 8 bedrijven met meer dan 20 tankers, 21 met meer dan 10). Euronav heeft er 30. Consolidatie, een ambitie van Euronav, tegen prikprijsjes zou een mooie koerstrigger kunnen zijn. Euronav vaart met een jonge vloot en heeft daardoor een laag break-evenniveau. Herinner u dat de groep zelfs in het rotslechte derde kwartaal uit de rode cijfers wist te blijven.
  16. Lammetod 31 januari 2017 10:22
    De olierederij kende in het vierde kwartaal een zwakke start, waardoor de gemiddelde vervoerstarieven voor VLCC-tankers beperkt bleven tot 33.161 USD/dag. Een grote vraag naar olie, in anticipatie op een productiebeperking door de OPEC, duwde de winst alsnog tot een gevoelig hoger dan verwachte 50 mln. USD, of 0,32 USD p.a. Dat brengt het totaal voor heel het jaar op 1,29 USD p.a. Het jaar is goed gestart (gemiddelde tarieven van 48.000 USD), maar op korte termijn vreest de groep de negatieve impact van nieuwe schepen die op de markt komen. Voor de middelange termijn blijft Euronav onverminderd positief. Het management beweert de beste balans in de sector te hebben en dus optimaal kansen te benutten een aandeelhouderswaarde te kunnen creëren. Zoals aangegeven wordt 80% van de winst (exclusief meerwaarden) als dividend uitgekeerd. Aandeelhouders mogen na het interimdividend van 0,55 USD p.a. nog op een slot dividend van 0,22 USD p.a. rekenen (samen dus 0,77 USD p.a.)
    separator image
    TECHNISCHE ANALYSE
    25 januari 2017 Bewaren in Mijn Archief
    Euronav mag nog steeds gekocht worden.

    Euronav was de jongste dagen wat verzwakt vanaf het 200-daagse gemiddelde, maar de koers hield stand boven het uitbraakniveau van december. Met de opleving van vandaag kan de afbrokkeling beëindigd worden. We kijken uit naar signalen met een stijging boven het 200-daagse gemiddelde (7,90 EUR) en boven het topje van 4 januari op 8,17 EUR.
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 272 273 274 275 276 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht