Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,650
  • Verschill

    +0,130 +2,36%
  • Volume

    328.508 Gem. (3M) 317,5K
  • Bied

    5,650  
  • Laat

    5,655  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom februari 2017

3.568 Posts
Pagina: «« 1 ... 75 76 77 78 79 ... 179 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Advocaat van de Duivel 9 februari 2017 11:46
    quote:

    I Love Melbourne schreef op 9 februari 2017 11:41:

    Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen.
    1)Licensing en Automotive zijn de toekomstige goudmijntjes van TomTom. Ik lees veel berichten dat er al behoorlijk wat contracten met autofabrikanten zijn getekend, maar dat TomTom dit nog niet officieel heeft gepublucieerd.

    Ik probeer dit te begrijpen, maar hoe is het mogelijk dat bij zo'n groot bedrijf deze informatie niet uitlekt. Ik snap daar helemaal niks van....

    2) wie weet of in deze cijfers de overname kosten zijn meegenomen van het bedrijf dat onlangs in Duitsland is over genomen?
    Het eerste deel van je vraag kan ik niet beantwoorden. Ik heb ook moeite dat te begrijpen maar er is hier al eerder gesproken over een lek maar dat lek belicht volgens mij juist de negatieve kanten van T2...

    Het tweede lijkt me wel te beantwoorden. Gezien het feit dat dit de cijfers 2016 zijn en er eerst in 2017 iets is gebeurd ten aanzien van Autonomos zit deze overname niet in de cijfers en zou het dus zo kunnen zijn dat de betaling van deze overname direct uit de cash vloeit. Gevolgen voor verdere kosten van integratie, afschrijving goodwill e.d. zijn niet in te schatten.
  2. [verwijderd] 9 februari 2017 11:48
    quote:

    I Love Melbourne schreef op 9 februari 2017 11:41:

    Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen.
    1)Licensing en Automotive zijn de toekomstige goudmijntjes van TomTom. Ik lees veel berichten dat er al behoorlijk wat contracten met autofabrikanten zijn getekend, maar dat TomTom dit nog niet officieel heeft gepublucieerd.

    Ik probeer dit te begrijpen, maar hoe is het mogelijk dat bij zo'n groot bedrijf deze informatie niet uitlekt. Ik snap daar helemaal niks van....

    2) wie weet of in deze cijfers de overname kosten zijn meegenomen van het bedrijf dat onlangs in Duitsland is over genomen?
    2. Nee, is pas na 31-12-2016 gekocht
    1. Alle personen met wetenschap hebben waarschijnlijk ook opties en die raken ze kwijt als ze lekken en ontslagen worden. Maar wellicht zijn er momenten waarop opties aflopen en er toch een incentive is voor betrokken personen (omdat de opties anders waardeloos aflopen). Hoe dan ook het zal intern verboden zijn om te lekken.
  3. siepels 9 februari 2017 11:49
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 9 februari 2017 11:10:

    [...]
    Harry overdrijft altijd.

    Zonder HG zou TomTom niet eens bestaan.

    Als iemand problemen heeft met de CEO, dan moet hij gewoon z'n aandelen verkopen en niet eindeloos gaan zeuren.

    Iedereen wist dat HG de baas is, toen hij z'n aandelen kocht, er is dus niks veranderd.
    De adel heeft gesproken.
    Moeten zijn standpunten uit het verleden dan maar vergeten.
  4. Dokus 9 februari 2017 11:50
    quote:

    xynix schreef op 9 februari 2017 11:32:

    [...]
    HG suggereert ook dat de partijen waar ze mee samenwerken alleen maar vragen om sneller/meer en nog meer RT. Dan zou hun USP van realtime maps dus echt cruciaal zijn. Als HERE zich daar in zou verslikken (wat HG suggereert met die voorsprong die eerder zou toenemen dan afnemen) dan zou er alsnog een vrijwel monopolie ontstaan voor TomTom en kunnen de BAD boys niet anders dan iets verzinnen om aan te kunnen haken bij TomTom.

    Ik vind het nog steeds zonde dat tot 2 keer toe de kans is gemist om door te vragen waarom HERE i.p.v. TomTom straks naast Bosch/NVidia/Mobileye/BMW op het podium staat van de Bosch Connected World Conference medio maart. Dat lijkt erg onlogisch als HERE zo ver achter zou liggen.

    Of is het gewoon zo dat HG nog "to grips with reality" moet komen dat die voorsprong minder groot is dan ze zichzelf wijs maken? Net zoals de Consumer ontwikkelingen ook dramatisch achterblijven bij het "firing on 4 cylinders" en "sports omzet verdubbeld in 2016"? Zichzelf in slaap zingen?
    Of zoek je nu gewoon teveel achter een conference, waarvan er tig in een jaar georganiseerd worden, waar tomtom een keer niet aanwezig is?

    waar gaat HERE over praten eigenlijk?
  5. [verwijderd] 9 februari 2017 11:52
    quote:

    Misschien schreef op 9 februari 2017 11:11:

    [...]

    Zou jij dat eens van jouw kant kunnen toelichten, waarom jij vindt dat hij eerlijk is? Dat hij geen branieschopper is, duidelijk, of hij menselijk is weten we ook niet. Waar we wel wat aan hebben is een goede zakelijkheid waar wij allemaal van kunnen profiteren.

    Tini
    Een ondernemer (dus niet een manager) heeft een idee, neemt vanaf het begin alle financiële risico's, stopt naast veel uren zijn ziel en zaligheid in het bedrijf en is gewend om zelf de beslissingen te nemen, zonder uitleg of verklaring.

    Ik kan me voorstellen dat hen door financiële instellingen is geadviseerd om een beursgang te maken.

    Hiervan is een ondernemer eigenlijk niet gecharmeerd omdat hij 'macht' verliest en verantwoording moet afleggen aan wildvreemden (die alleen maar willen verdienen aan zijn idee) en waarbij elk woord, elke aktie op de weegschaal wordt gelegd, met de nodige commentaren natuurlijk.

    Goddijn is geen popiejopie die de aandeelhouders stroop om de mond smeert maar is bezig met zijn bedrijf. Ondernemen op dit niveau en in deze branche vergt veel van een mens en ik verwacht dat ze op een voor hen juist moment het bedrijf gaan verkopen aan de beste kandidaat, tenminste als er geen passende opvolgers uit de oprichters-families zijn.

    Ik heb hem een aantal keren aangehoord en het leek mij een aimabele man die alles over heeft voor 'zijn' bedrijf en hij schaamt zich niet voor zaken die hij niet precies weet, wat hem menselijk maakt.

    Maar okay, dit is mijn mening en die hoeft niet iedereen te delen.

  6. [verwijderd] 9 februari 2017 11:52
    quote:

    Accuboor schreef op 9 februari 2017 11:26:

    [...]
    Weet niet waar de 80mln vandaan komt. In de Q4-rapportage staat dat de totale deferred revenue positie in 2016 met 17,5mln is toegenomen tot 204,4mln in totaal. (De toename van Automotive was 36mln in 2016.)

    ze zaten naar de verkeerde spreadsheet te kijken, die van 'pending' en niet 'reported' vandaar ook de stilte en het gehakketak en HG die zich steeds meer begon te ergeren, ze zaten daar om hun verhaal te doen en niet dat vervelende gezeik aan te horen, ze hadden wellicht al zat vervelende briefwisseling gekregen en de mood van na Barcelona en de presentatiedag is al helemaal om van vriendelijk en open naar krijg de tering.

    @ xynix

    nou, lekkere keuze
    dus of HG besodemietert de zaak of hij is incompetent
    weet niet wat kwalijker is voor de reguliere aandeelhouder

  7. [verwijderd] 9 februari 2017 11:52
    quote:

    Accuboor schreef op 9 februari 2017 11:26:

    [...]
    Weet niet waar de 80mln vandaan komt. In de Q4-rapportage staat dat de totale deferred revenue positie in 2016 met 17,5mln is toegenomen tot 204,4mln in totaal. (De toename van Automotive was 36mln in 2016.)

    17,5mln gedeeld door de 233mln uitstaande aandelen is ca. 7,5 cent per aandeel extra inkomsten waar dan nog max. 25% VPB vanaf gaat dus ca. 5 cent extra wpa....dus zonder deze systematiek hadden we een WPA van EUR0,28 ipv EUR0,23 gehad in 2016...

    (204,4mln komt overeen met ca. EUR0,88 per aandeel TomTom)

    Volg ik helemaal. Zie ook @VanillaSky. Velen verstonden (net als ik) Taco als zeggend "eighty" (2x), maar kennelijk zei hij "eighteen" rond 34.40 minuten van de CC. Achttien klopt met de gepresenteerde cijfers en tachtig zou wel verdomd veel zijn geweest.
  8. Dokus 9 februari 2017 11:53
    Ik snap ook het momentum van de investor day niet. TomTom kan toch bedenken dat je met deze cijfers een zware dag gaat krijgen morgen? Of zit er dan toch nog iets in het verschiet? een pb morgenvroeg, zodat toch iedereen blij aan de koffie zit om 12.00?

    Zijn ze dan echt zo simpel dat ze het sentiment van de "kleine" aandeelhouder niet doorhebben?
  9. [verwijderd] 9 februari 2017 12:01
    Ik heb alvast nog wat aandelen bijgekocht. De vrije val is gestopt, kan alleen maar omhoog gelet op assetwaarde van de verschillende divisies... Wait and see!
  10. [verwijderd] 9 februari 2017 12:03
    quote:

    Dokus_ schreef op 9 februari 2017 11:53:

    Ik snap ook het momentum van de investor day niet. TomTom kan toch bedenken dat je met deze cijfers een zware dag gaat krijgen morgen? Of zit er dan toch nog iets in het verschiet? een pb morgenvroeg, zodat toch iedereen blij aan de koffie zit om 12.00?

    Zijn ze dan echt zo simpel dat ze het sentiment van de "kleine" aandeelhouder niet doorhebben?
    Ik zie het als een verplicht nummer (met tegenzin) om te voorkomen dat er gezeik ontstaat op de AVA. De vorige keer is daar wel degelijk de verwachting gewekt dat er een investor day georganiseerd ging worden. Helemaal nu in November de 'kleine aandeelhouders' niet welkom waren.
  11. forum rang 4 tmaster 9 februari 2017 12:09
    Tomtom kan heel simpel meer aandeelhouderswaarde creëren... Koop wat aandelen in en je winst per aandeel gaat omhoog.
  12. [verwijderd] 9 februari 2017 12:10
    Als HG zijn woorden 'erg spectaculaire stijging van de brutowinst de komende jaren' gewoon eens omzet in een ambitie voor de WPA in de periode 2018-2020 dan is hij van veel gezeur af.

    Gisteren is nog eens bevestigd dat de B2B activiteiten hoge marges hebben, dus sterker dan 15% groei per jaar van de WPA is te verwachten.
  13. forum rang 4 Kuiken 9 februari 2017 12:11
    Ik heb net de hele CC teruggeluisterd.
    Door het engelse gehakkel van HG en de nog slechtere taalbeheersing van de CFO moet je heen luisteren.
    Wat je ziet is een bedrijf dat als kleine speler in een wereldmarkt het hoofd ruim boven water weet te houden tijdens een transitie-periode. De kastjes verdwijnen, de software/dienstenpoten rukken op. Consumer verkopen levert niets op. de kastjes zijn eind 2018/tot in 2019 exit. De sport is een trendmarkt met heel veel concurrentie. Ik rijdt een nieuwe Volvo MET een TT kastje., Betaal jaarlijks voor mijn flitsers en laat TT in 2019 installeren op het mooie middenscherm. De inkomsten uit Consumer zijn meer waard dan de verkoop ervan zou opleveren. Die inkomsten zijn bovendien nodig om de kennis en kunde van de TT'mers mee te laten "vechten" in een miljardenmarkt. Volgend jaar is de verhouding ouwe meuk nieuwe digi 40-60. Met winstmarges die aan de nieuwe digikant het hoogst zijn. Stel "sport" loopt door, dan kan Consumer nog wel es meevallen.....Is de toon van dit stukje te optimistisch ?
    Ik weet het niet. Mij bekruipt soms het gevoel dat de leiding wellicht gepiepeld wordt door hardere zakenlieden in dit spel.
    En ik vraag me af of TT niet te breed is, een soort General Electric met teveel nevenpoten. Van mij mag 'sport" afgesplitst worden, de kastjes uitgefaseerd en mogen er allianties aangegaan worden met de groten der aarde. TT nog 10 jaar zelfstandig lijkt me hoogmoed.
  14. [verwijderd] 9 februari 2017 12:12
    @ Jacobus,

    Je bent een vriendelijke man, die het keurig netjes omschrijft.
    Maar Harold heeft wel degelijk de plicht om zijn aandeelhouders aan te horen en ze van alle informatie te voorzien die nodig is om je beleggingsbeslissing op te nemen.

    Dat hij dat niet even leuk vindt, begrijpen we ook. Lees het forum nog eens terug, zie bijvoorbeeld Wies die naar het aandeel kijkt, interne stukken leest. Xynix die de materie snapt en ook kritisch is op het aandeel. Lees Harrysnel om kritisch te blijven over het bestuur en RvC. Lees de techneuten zoals Hik die ook rekening houdt met de concurrent en niet alleen de mooie praatjes verspreidt. BDW die de materie heel goed kent en de cijfers goed leest.

    Het gaat tenslotte wel om geld,

    Tini
  15. apieslapie 9 februari 2017 12:33
    quote:

    Dokus_ schreef op 9 februari 2017 11:53:

    Ik snap ook het momentum van de investor day niet. TomTom kan toch bedenken dat je met deze cijfers een zware dag gaat krijgen morgen? Of zit er dan toch nog iets in het verschiet? een pb morgenvroeg, zodat toch iedereen blij aan de koffie zit om 12.00?

    Zijn ze dan echt zo simpel dat ze het sentiment van de "kleine" aandeelhouder niet doorhebben?
    die aandeelhouders morgen houden gewoon hun mond dicht.
  16. [verwijderd] 9 februari 2017 12:46
    quote:

    apieslapie schreef op 9 februari 2017 12:33:

    [...]

    die aandeelhouders morgen houden gewoon hun mond dicht.
    Het programma lijkt dan ook meer op dat van de "open dag" zoals die vorig jaar gehouden werd.
    Ik zou toch meer een financiële toelichting willen, waarom deze vorm van communicatie, de rol van IR, partnerships die er zijn, marktverkenning: inschatten van kansen en bedreigingen, roadmap naar 2020-2021, waarom vindt TomTom dat WIJ moeten beleggen in hun aandeel.
    Dat soort dingen. Nu nemen zij de regie, wordt het hun showcase met aan het einde ("oei, is het al zo laat?") mogelijkheid tot een vraagje of 5.
    Maar we gaan het zien.
  17. [verwijderd] 9 februari 2017 12:52
    quote:

    Misschien schreef op 9 februari 2017 12:12:

    @ Jacobus,

    Je bent een vriendelijke man, die het keurig netjes omschrijft.
    Maar Harold heeft wel degelijk de plicht om zijn aandeelhouders aan te horen en ze van alle informatie te voorzien die nodig is om je beleggingsbeslissing op te nemen.

    Dat hij dat niet even leuk vindt, begrijpen we ook. Lees het forum nog eens terug, zie bijvoorbeeld Wies die naar het aandeel kijkt, interne stukken leest. Xynix die de materie snapt en ook kritisch is op het aandeel. Lees Harrysnel om kritisch te blijven over het bestuur en RvC. Lees de techneuten zoals Hik die ook rekening houdt met de concurrent en niet alleen de mooie praatjes verspreidt. BDW die de materie heel goed kent en de cijfers goed leest.

    Het gaat tenslotte wel om geld,

    Tini
    Natuurlijk heeft hij die plicht Tini, maar hij zal er niet vrolijk bij kijken.;-)

    Ook ik ben kritisch, maar begripvol en lees het forum al geruime tijd.
    Er worden hier vele zaken beschreven, technische maar ook vele persoonlijke visies.
    De ene is hoopvol, de andere nijdig, allemaal begrijpelijk.

    Ik ga ervan uit dat de 'Goddijn club' niets doet om het bedrijf te schaden, integendeel en dat is goed voor alle aandeelhouders.

    Ik vraag me af wie de 'fabeltjes' rond TT de wereld instuurt. De pers, analisten, wij hier? Goddijn is het in ieder geval niet.
  18. forum rang 4 Mippert 9 februari 2017 13:08
    WINST op mijn bijkoop van gisteten ;-)

    NOG 85 cent te gaan en dan heb ik over mijn hele bezit aan TT winst ;-(
3.568 Posts
Pagina: «« 1 ... 75 76 77 78 79 ... 179 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in