Eerste koers is 23,70 dollar en gaat meteen vandoor. 25 dollar is al op het bord geweest ook:
De eerste openingsindicatie:
Dollartje erbij alweer:
Die gaan we vast en zeker tegenkomen:
We knallen er gelijk maar een live spelertje vanaf de vloer in New York in:
Als u dan toch een goed stuk over Snapchat wilt lezen, check vooral deze van Josh Brown even:
Toch iemand met een positief scenario gevonden:
Dit is trouwens de verkeerde Snap:
Nummertje 163 van de 500:
Het zou ook zo de AEX in kunnen.
Bent u al een artikel... of überhaupt iemand tegengekomen die wel positief is over beursgang van Snapchat die op het programma staat deze middag? Ik niet in ieder geval en wellicht is dat ook meteen de enige goede reden waarom je het aandeel zou kunnen kopen: dat niemand positief is.
Hier vindt u de koersenpagina van Snap op IEX. Als ik het zo terug lees, denk ik: man, wat ben ik weer flauw :-)
De IPO van Snap is de grootste sinds Alibaba en JD.com in 2014 op Wall Street. In heel 2015 en 2016 zijn er geen grotere IPO's geweest. Ard van der Pijl heeft een mooi plaatje van WSJ en daarin kunt u ook de IPO-prijs van Facebook zien, want wie Snap koopt hoopt natuurlijk op een nieuwe Facebook in zijn portefeuille.
Met een prijs van 17 dollar per aandeel wordt het bedrijf gewaardeerd op 24 miljard dollar.
Goed, hoe zit het fundamenteel met Snap? De omzet groeide van 2015 tot 2016 met bijna 700% van 58 naar 404 miljoen dollar. Het verlies per aandeel liep op van 51 cent naar 64 cent per aandeel. De groei van de omzet is natuurlijk spectaculair, maar uiteindelijk willen beleggers dat er onder aan de streep gewoon geld verdiend wordt. Hier is een screenshot uit de prospectus van het bedrijf:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Het komt erop neer dat als Snapchat gewaardeerd wordt op 24 miljard dollar, je omgerekend bijna 60 keer de omzet aftikt als je het aandeel binnen krijgt op 17 dollar. Als het bij Snap dus niet om de winst gaat, dan gaat het om de groei. De groei van het aantal dagelijkse nieuwe gebruikers lijkt ook op de weg terug. In ieder geval de groei ervan. Uit een stuk van Bloomberg:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Bloomberg zet ook de cashburn van het spookje af tegenover de omzet en kijkt naar een aantal aandelen waar het achteraf heel goed mee is gegaan.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Dat Bloomberg Snap vergelijkt met Netflix en Amazon gaat mij wel wat ver. Je zou Snap eerder bij de categorie social media-aandelen indelen. De rendementen op deze aandelen zijn heel divers:
- LinkedIn is ruim vier keer over de kop gegaan en uiteindelijk voor 196 dollar per aandeel door Microsoft gekocht.
- Facebook noteert bijna 100 dollar boven de IPO-prijs van 38 dollar.
- Twitter is voor 26 dollar per aandeel naar de beurs gegaan en noteert daar bijna 40% onder.
Vanaf 15:30 uur gaan we in dit blog door met de échte aftrap van de IPO, de eerste koers op het bord en dat soort zaken. Wall Street, hebben we er een beetje zin in?