Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 307,3K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

Tom Tom april 2017

2.857 Posts
Pagina: «« 1 ... 89 90 91 92 93 ... 143 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. PGV 19 april 2017 16:26
    quote:

    Advocaat van de Duivel schreef op 19 april 2017 16:25:

    [...]

    Gezien de koers uit een ver verleden is de beurs al een jaar of 10 te lang open!
    Lol, lekker scherp.
  2. [verwijderd] 19 april 2017 16:27
    quote:

    *Justin* schreef op 19 april 2017 16:03:

    Goed gezegd kuiken. Een anker heeft twee betekenissen. Wetende dat sport dit kwartaal 'contracting' was, vond ik de -12% op consumer producten zo verkeerd nog niet. Dit suggereert dat de pnd krimp afneemt. Op jaarbasis wordt 10% groei in sport verwacht, maar 'back loaded', dus vooral door eind van het jaar. Dus een lichte krimp eerste jaarhelft en 20% groei of in die orde van grootte in de tweede jaarhelft. Dat zal met nieuwe producten te maken hebben vermoed ik. Op jaarbasis wordt voor heel consumer inclusief automotive hardware een krimp van 15-20% verwacht, wat geen afwijking is van eerdere statements.

    Al met al is dat niet om over naar huis te schrijven, als je niet elk jaar nieuwe producten lanceert dan kom je in een krimp. Dat is inherent aan een consumentenmarkt. De content en services zijn een mooi tegenwicht daartegen en zorgen nu al voor 70% van de winstgevendheid. Consumer blijft cash opbrengen met horten en stoten (pieken rond productintroducties) en zorgen met hun 30% winstbijdrage nog voor een beetje funding voor de content en services die hoge marges hebben en tot 2020 een geannualiseerde groei van 15% zullen hebben. Spectaculair is het niet, maar solide is het wel. De analogie van het anker.

    Bright spot is automotive, met operationele kwartaalomzet van 65 miljoen (!!), een plus van 32%. Grote contracten liggen in het vizier. Het verdienmodel (pricing, data en revenue sharing) rond HD maps is nog onduidelijk; work in progress tussen fabrikanten en kaartenmakers. Hmmm. Automotive klanten spreken wel hun vertrouwen uit in TomTom en hun langetermijn roadmap. Mobileye moesten we daarom van HG niet teveel in lezen. Hij kan dat beter beoordelen dan ik, maar ik ben niet direct overtuigd, het kan ook zijn dat ie het vooral wil downplayen. Er zijn toch grote verschuivingen en samensmeltingen in de industrie gaande en ook chipmakers komen dominant op het toneel. Al snap ik ook dat Goddijn geen glazen bol heeft waar hij even op wrijft, die hebben alleen sommige Iex-ers ;-)
    Vind je ook niet..nee laat ik het anders zeggen.
    Ik vind dat HG tov de analisten en aandeelhouders zwak uitdrukt over de ontwikkelingen rondom autonoom rijden. Ik krijg een ongemakkelijk gevoel. Gaat TT daar nou een rol van betekenis in spelen: staan ze op het veld en spelen ze mee of staan ze om het veld als ballenjongens.
    Ze (hij) doet het liever zelf. Geen diepe zakken nodig. Begrijp ik niet.
    De andere spelers op het veld zijn blue chip firms...en TT een povere NL midkapper. Een startup met een pak kaarten.
  3. [verwijderd] 19 april 2017 16:28
    Barclays bijna om?

    Ze blijven de meest negatieve of beter gezegd voorzichtige van het stel.

    ------

    TomTom NV

    In line quarter and outlook maintained, but mix improving

    Stock Rating/Industry View: Underweight/Neutral
    Price Target: EUR 6.25
    Price (18-Apr-2017): EUR 8.67
    Potential Upside/Downside: -28%
    Tickers: TOM2 NA / TOM2.AS

    TomTom reported an in line quarter and reiterated guidance for the full year as its newer growth business outperformed and offset continued pressure on legacy portable navigation device sales.

    Within the release, however, we think the key area of investor focus should be gross margin, which expanded strongly to 62%, ahead of consensus 61% and our more cautious 59% due to the continued positive business mix shift towards data, software and services and away from hardware. The drag from hardware has not gone away, as it is still 40% of revenue, but is declining at 16% y/y in 1Q and therefore steadily becoming a smaller part of the mix.

    TomTom have maintained their full year guidance, suggesting they do not see a breakout surprise in gross margin this year, but we think the trend in mix is clear and likely key for shares. While we do view such developments positively, the overall near-term financials remain subdued given declining legacy Consumer offsetting the double digit growth in Automotive, Telematics and Licensing.

    Our 2017 estimates are in line with guidance (25c in EPS) and we model below consensus in 2018 (26c vs. 30c), leading to our view of TomTom trading on 2.0x/1.9x 2017/18 EV/sales and 34x/30x P/E. Despite revenue declines, only high single digit margins and limited EPS growth, TomTom remains one of the most expensive shares in our coverage, trading on multiples we consider stretched for a company with negative revenue growth and flattish EPS. We expect TomTom to be one of the beneficiaries of the move towards connected and autonomous cars, but continue to foresee a longer transition.
  4. [verwijderd] 19 april 2017 16:42
    "Met een 2x40K bestens verkoop zet je het aandeel in het rood"

    Ik vind het hard en meedogenloos, weinig subtiel, weinig empathie ook!
    Niet netjes tov de kleine aandeelhouder.....druk de knop maar in zou ik zeggen!
  5. [verwijderd] 19 april 2017 16:44
    Despite revenue declines, only high single digit margins and limited EPS growth, TomTom remains one of the most expensive shares in our coverage, trading on multiples we consider stretched for a company with negative revenue growth and flattish EPS. We expect TomTom to be one of the beneficiaries of the move towards connected and autonomous cars, but continue to foresee a longer transition.

    Misschien volgend jaar een lichte verhoging.
  6. JLE2 19 april 2017 16:45
    Denk dat er flink wat shortposities weer worden opgebouwd vandaag.
    Weer een half jaar in de range 7-9 euro...
    Of men moet maandag een motie van wantrouwen indienen tegen het management. Zou zeeer terecht zijn !
  7. [verwijderd] 19 april 2017 16:56
    quote:

    de speurneus schreef op 19 april 2017 16:27:

    [...]
    Vind je ook niet..nee laat ik het anders zeggen.
    Ik vind dat HG tov de analisten en aandeelhouders zwak uitdrukt over de ontwikkelingen rondom autonoom rijden. Ik krijg een ongemakkelijk gevoel. Gaat TT daar nou een rol van betekenis in spelen: staan ze op het veld en spelen ze mee of staan ze om het veld als ballenjongens.
    Ze (hij) doet het liever zelf. Geen diepe zakken nodig. Begrijp ik niet.
    De andere spelers op het veld zijn blue chip firms...en TT een povere NL midkapper. Een startup met een pak kaarten.

    Dat ze geen diepe zakken nodig (zeggen te) hebben, kan komen doordat tomtom zich richt op een heel specifiek aspect van autonoom rijden: de kaarten, de precieze localisatie en dingen daaromheen zoals route software, realtime informatie en updates, etc. Alles bij elkaar toch een heel palet aan zaken maar minder breed dan sommige blue chips.

    Het lijkt er op dat tomtom op haar kerngebied zelfstandig kan werken (met research partnerships zoals Bosch en nVidia). En op aanpalende gebieden lijkt het nu vooral de autofabrikant die zegt welke partijen met elkaar moeten samenwerken, hoewel autofabrikanten aan macht gaan inboeten en dat verandert een hoop en kan ook deuren openen.
  8. [verwijderd] 19 april 2017 16:56
    quote:

    Kaarthouder schreef op 19 april 2017 16:54:

    En een speciaal welkom aan de (nieuwe) forumleden die vandaag op 9.20 zijn ingestapt !

    In Amerika noemen ze die bagholders. NU!
    Volgende week bij de AVA worden aan die instappers tassen uitgereikt.
    Little green bags. Dum dum doe da dum doe da dum haaaaaaaa
  9. Agatan 19 april 2017 16:59
    Foei foei, ik weet niet wat er speelt, maar zo'n verschil met deze omzet!! Ik kan het niet verklaren. U misschien?
    De stijging is oke, maar het verschil met DH is onbegrijpelijk. Help mij om dit te decoderen, dan zal ik mogelijk het beleggen begrijpen.
  10. MichaT. 19 april 2017 17:00
    Wat is hier gebeurt??? Heeft uhhh uhhhh uhhhh zijn mond weer eens open getrokken? Weg mooie winst van deze morgen!
  11. [verwijderd] 19 april 2017 17:07
    "....De belangrijkste concurrent, het in Eindhoven gevestigde Here, werd een paar jaar geleden overgenomen door een consortium van drie Duitse autoproducenten. En onlangs legde chipfabrikant Intel $15 mrd neer voor het Israëlische Mobileye, een producent van sensoren voor auto's. Goddijn beaamde dat er veel ontwikkelingen zijn in de autoindustrie, maar ook hier wenste hij niet te speculeren over wat dit op langere termijn voor zijn bedrijf betekent...."(FD.nl)
  12. harrysnel 19 april 2017 17:09
    quote:

    de speurneus schreef op 19 april 2017 16:44:

    Despite revenue declines, only high single digit margins and limited EPS growth, TomTom remains one of the most expensive shares in our coverage, trading on multiples we consider stretched for a company with negative revenue growth and flattish EPS. We expect TomTom to be one of the beneficiaries of the move towards connected and autonomous cars, but continue to foresee a longer transition.

    Misschien volgend jaar een lichte verhoging.

    Dit is gewoon een lachwekkende analyse van Barclays. Als je stelt dat "de omzet daalt" (despite revenue declines) neem je Consumer dus mee in je analyse en gooi je de behaalde omzet daar op 1 hoop samen met bv de omzet in Automotive. Je zegt daarmee dat omzet die behaald wordt met de verkoop van gadgets met lage marge hetzelfde is als de omzet die vloeit uit een meerjarig contract waarbij ook nog eens een deel van die omzet gedeferred wordt.

    Sowieso bizar om volledig voorbij te gaan aan het feit dat het onderhouden van de kaarten drukt op de multiples. Ga je multiples van TomTom vergelijken, desnoods met andere Consumer bedrijven als Garmin, dan kan dat niet zonder waarde toe te kennen aan de assets die de multiples beïnvloeden vanwege de vereiste investeringen.

    Barclays zegt dat TomTom "one of the most expensive shares in our coverage" is. TomTom is echter onvergelijkbaar met welk ander bedrijf dan ook. En de analist weet dat best en stelt zelfs goede vragen. Maar in zijn rapportjes houdt hij zich van de domme en Goddijn noemt hem lekker Andrew. IR neemt de man mee op Roadshow........ze zitten op dezelfde "downplay-endgame-line".
  13. Edhvvvvv 19 april 2017 17:10
    Als HG het niet weet. Laat de toko dan door iemand anders runnen. 'Ja uuuh geen idee wat ik hier doe. Iets met sporthorloges en kaarten toch?'.
  14. [verwijderd] 19 april 2017 17:11
    quote:

    *Justin* schreef op 19 april 2017 16:03:

    Goed gezegd kuiken. Een anker heeft twee betekenissen. Wetende dat sport dit kwartaal 'contracting' was, vond ik de -12% op consumer producten zo verkeerd nog niet. Dit suggereert dat de pnd krimp afneemt. Op jaarbasis wordt 10% groei in sport verwacht, maar 'back loaded', dus vooral door eind van het jaar. Dus een lichte krimp eerste jaarhelft en 20% groei of in die orde van grootte in de tweede jaarhelft. Dat zal met nieuwe producten te maken hebben vermoed ik. Op jaarbasis wordt voor heel consumer inclusief automotive hardware een krimp van 15-20% verwacht, wat geen afwijking is van eerdere statements.

    Al met al is dat niet om over naar huis te schrijven, als je niet elk jaar nieuwe producten lanceert dan kom je in een krimp. Dat is inherent aan een consumentenmarkt. De content en services zijn een mooi tegenwicht daartegen en zorgen nu al voor 70% van de winstgevendheid. Consumer blijft cash opbrengen met horten en stoten (pieken rond productintroducties) en zorgen met hun 30% winstbijdrage nog voor een beetje funding voor de content en services die hoge marges hebben en tot 2020 een geannualiseerde groei van 15% zullen hebben. Spectaculair is het niet, maar solide is het wel. De analogie van het anker.

    Bright spot is automotive, met operationele kwartaalomzet van 65 miljoen (!!), een plus van 32%. Grote contracten liggen in het vizier. Het verdienmodel (pricing, data en revenue sharing) rond HD maps is nog onduidelijk; work in progress tussen fabrikanten en kaartenmakers. Hmmm. Automotive klanten spreken wel hun vertrouwen uit in TomTom en hun langetermijn roadmap. Mobileye moesten we daarom van HG niet teveel in lezen. Hij kan dat beter beoordelen dan ik, maar ik ben niet direct overtuigd, het kan ook zijn dat ie het vooral wil downplayen. Er zijn toch grote verschuivingen en samensmeltingen in de industrie gaande en ook chipmakers komen dominant op het toneel. Al snap ik ook dat Goddijn geen glazen bol heeft waar hij even op wrijft, die hebben alleen sommige Iex-ers ;-)
    @Justin, niet om je iets te verwijten, maar gewoon omdat ik er écht in geïnteresseerd ben: Jij spreekt over een glazen bol, maar gezien de vele glazen-bol draadjes die cynisch genoeg door jou zijn opgestart: voel jij jezelf eigenlijk (nog) een IEX-er?
    Er zijn onder de TomTom-forumbezoekers velen die door dit soort positieve TomTom-pump onderwerpen (en Mobileye/HERE/EnDeRest-dump fantasieën) posities hebben ingenomen.
    Ik ben benieuwd hoe je er nu nog over deze draadjes denkt na deze tijd van retraite. We kunnen rustig vaststellen dat er (nog) niet heel veel van terecht is gekomen.
    Ik ben ook niet vrij van smetten (vraag maar aan Groeibriljant) en heb me soms op Twitter misdragen. Ik sta er nu veel verder vanaf. Ik hoop dat dat met jou ook het geval is.
    Sommige forumbezoekers schermen nog steeds met Tesla/GM/Ford/Toyota/Nissan als potentiële TomTom klanten. Ik hou de vinger aan de pols, maar zie toch geen enkel teken wat daar op wijst. Ik ben benieuwd over welke info deze mensen beschikken.
    Als ik HG vanmiddag goed beluisterd heb draait het qua toepassen van HD-Maps nog zeker een jaar of 3-5 alleen maar om ADAS(+ als we localisatie erbij nemen). Hier gaan ze misschien leuke contracten voor afsluiten, maar dat zal er nog niet voor zorgen dat de oneindige koersdoelen in zicht komen. Volumecontracten voor de SDC? Plan dat maar voor tussen 2025-2030.
2.857 Posts
Pagina: «« 1 ... 89 90 91 92 93 ... 143 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht