Ik ben druk als een klein baasje vandaag, maar loop toch graag even met u door de ultrakorte presentatie van TomTom van vanochtend.
De koers reageert goed op de kwartaalcijfers van de navigatiespecialist. Mooie verrassing is de omzetsprong bij Automotive van 32%. Dat de Consumer-tak steeds minder omzet draait door de straks overbodige PND-kastjes is genoegzaam bekend.
Korte presentatie
Bijzonder is de korte presentatie van TomTom op haar website inzake de KW1-cijfers. In slechts 5 sheets wordt het kwartaal becommentarieerd. CEO Goddijn krijgt van de retailbeleggers nogal eens het verwijt dat hij te weinig doet om zijn aandeel aan te prijzen. Hij lijkt zich daar weinig van aan te trekken.
Ik laat u hieronder de vijf sheets zien.
We beginnen met enkele operationele hoogtepunten, waaronder de acquisitie van het Berlijnse Autonomos.
De Traffic service begint aardig te groeien, en hier zien we het big data verhaal van TomTom aardig terugkomen. Steeds meer steden maken gebruik van TomTom's informatiesysteem.
Inmiddels krijgt TomTom al feedback van 500 miljoen (!) contactpunten, waardoor de contouren van TomTom als bigdata-verzamelaar steeds duidelijker worden. Hoewel TomTom op allerlei gebieden ijzers in het vuur heeft, vind ik die databank die TT straks (of eigenlijk nu al) heeft, één van de waardevolste assets.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Dan de kale cijfers. Die omzet kalft maar af, maar een kniesoor die daar op let. De grote orders die binnengehaald zijn voor de navigatiesoftware moeten veelal nog materieel worden.
Ondertussen keek de markt vooral naar de negatieve spiraal waar de Consumer tak in zit. Dom dom, want de groei zit aan de andere kant van het bedrijf.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Gisteravond presenteerde IBM de kwartaalcijfers. Ook IBM poogt, in dan met wat grotere bedragen, te transformeren van een hardware- naar een software-bedrijf. Hardware wordt in veel gevallen een commodity, echte toegevoegde waarde kan je leveren via software.
TomTom is aardig op weg, inmiddels is 60% van de omzet afkomstig van software. Dat is niet per se heel goed nieuws natuurlijk, want dat hoge percentage ontstaat vooral door de terugval van de PND-kastjes.
Klik op het plaatje voor een grote versie
De grote verrassing zit 'm tenslotte bij Automotive. Dat stijgt flink doordat de autoverkopen in de lift zitten, en er meer nieuwe modellen met TomTom-materiaal op de markt zijn gekomen.
Gezamenlijk groeiden Automotive, Licensing and Telematics met 14% op jaarbasis, wat in de buurt is van de 15% die men voor ogen heeft.
Klik op het plaatje voor een grote versie
En dat was het al weer. De groeten allemaal en tot de volgende keer, lijkt TT te zeggen.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Een paar opmerkingen dan nog. De overnamesom van Autonomos kunnen we afleiden uit deze sheet: 14,9 miljoen euro. Ik geloof niet dat er nog iets anders is gekocht dit kwartaal.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Bijkomend voordeel is dat de winstgevendheid van de behaalde omzet door de omruil van software naar hardware steeds verder omhoog gaat. Inmiddels is die brutomarge 62%, vorig jaar was dat 57%.
Hoewel de cijfers op het eerste gezicht weinig verheffend ogen, zitten er onderliggend dus best een paar aardige elementen in.
Het omzetdoel van een miljard euro is nog steeds ver weg, voor dit jaar rekent men op 925-950 miljoen euro, maar de reuring in de Autonomous Driving markt maakt veel goed.
Frisse tegenzin
Uit de ultrakorte presentatie leid ik af dat TomTom eigenlijk liever helemaal geen (kwartaal)cijfers zou publiceren. Het leidt af, legt de focus op de korte termijn en is ook gewoon veel werk.
Veel TomTom-volgers wachten op én verwachten een overname van het bedrijf, maar misschien moeten we wel eerder denken aan een soort buy-out op termijn van de grootaandeelhouders.
Als ze een financier kunnen vinden (strategische partij wellicht) die samen met hen het bedrijf van de beurs wil halen, zijn ze van een hoop gezeur af. Kortom, er zit op alle manieren fantasie in TomTom. Precies zoals we het graag willen.
Inberg heeft een longpositie in TomTom