Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Unies houdt zicht op Coolsingel

Unies houdt zicht op Coolsingel

 

Hoe verkoop je als beursgenoteerd bedrijf je kwartaalcijfers of -update in die 140 tekens die Twitter kent? Die laatste vier woordjes zaten er in janauri ook al in - nádat Kraft Heinz dat bekende plasje vanaf de Euromast deed - en dat is denk ik geen toeval. Blader maar eens door dat Twitter-account. 

Daar is Unilever heel bewust mee bezig, valt u vast ook onmiddellijk op. Zorgvuldig imagobeheer en brand building. Alsof het Novib Oxfam is, Unilever zet zichzelf echt neer als wereldverbeteraar.

 

 

Coolsingel

Niks mis met zo'n kort bericht, toch Nico? Het is wel zo - zie hoe vaak hij in dat Twitter-account hierboven opduikt - dat CEO Paul Polman liever over duurzaamheid en een betere wereld praat, dan bedrijfscijfers. Enfin, daarvoor is hij dan door niemand minder dan Warren Buffett op de vingers getikt. 

Overigens prima cijfers vandaag, maar dat Unilever een mooi bedrijf is waarvan u als aandeelhouder heerlijk slaapt, weten we al decennia. Het bod van Kraft Heinz maakte alleen duidelijk dat internationaal de lat nog hoger ligt. Eigenlijk is dit hetzelfde verhaal als AkzoNobel: goed, maar niet goed genoeg.

Wel een mooie Amsterdam-Rotterdam sage: waar de verffabriek in 020 verongelijkt met een dividendcouponschaar in een hoekje gaat huilen en stampvoeten, worden in 010 de mouwen opgestroopt en wordt iedereen aan het werk geschopt. Willen we naar de Coolsingel? Dan gaan we naar de Coolsingel!

Die omzet en marges moeten en zullen omhoog, klaar uit. Goede spirit. Misschien ben ik abuis en is het maar mijn subjectieve beleving. Bij Unilever proef ik alleen veel meer ambitie, dadendrang en de wil om met prestaties zelfstandig te blijven, in plaats van met zeuren en klagen.   

 

 

Peers

Over internationaal gesproken, vandaag komt ook het grootste bedrijf ter wereld in de voedings- en (persoonlijke) verzorgingssector met KW1-cijfers. In Vevey constateren ze dat het Meer van Genève er vandaag net zo blauw bij ligt als gisteren:

 

 

Nog meer blauw, donker en licht zelfs. Winst is een mening in vele varianten verkrijgbaar, maar ik moet er eentje kiezen. Nettowinst geeft nog de beste resultaten in Reuters Datastream. U ziet de marges van Unilever en een paar peers en concurrenten in de eten en intussen ook gegeten worden sector.

 

 

Wat is dat toch prettig bij defensieve aandelen in simple & stupid sectoren: geen streepjes, nullen en uit de bocht vliegende cijfers. Vergelijkt lekker zo. U mag zelf bepalen of u deze aandelen te duur of bubbelig vindt. U kent de yields op de risicoconcurrent van aandelen: staatspapier.

 

 

Uitsmijter

Ik schrijf het net al, het is ook een gegeten worden sector. Wie veegt Danone op lijken de plaatjes onwillekeurig te vragen. Dat is ruim 41 miljard euro waard. Voedsel, water baby en medische voeding: ik zou niet weten waarom, maar ik heb de naam nog nooit als overnamekandidaat horen vallen.

Daar ga ik al met speculeren. Is bijna onvermijdelijk nadat Kraft Heinz in januari in Rotterdam de knuppel in het hoenderhok heeft gegooid. Alsof ze bij Unilever niet weten wat Danone doet en wat het waard is...  Al deze concerns kijken naar elkaar en wie weet valt er nog ergens een bod. 

Dat kan ook nog uit private equity hoek komen. Laat intussen Unilever zichzelf maar lekker opstrakken en het dividend komt al met bakken uw kant uit. Dat is zeker beter dan een duur en zinloos bod uit te brengen. Polnan zei twee jaar terug al dat hij graag wil overnemen, maar dat alles zo duur is.

Gelet op de kwalteit vind ik er eentje meevallen. Vandaar mijn uitsmijter: geachte heer Polman, doe es gek en neem een vlucht naar voren. Breng met Procter & Gamble en KKR een knock-out bod uit op Nestlé. Voeding is voor Unies, verzorging voor P&G en KKR weet wel raad met de rest. 

Over Coolsingel gesproken. Pssst, zou toch leuk zijn Paul, als je strakjes samen met Feyenoord op het balkon mag. Zij met de kampioenshaal en jij met het Nestlé logo :-)  

Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht