Forum: Air France - KLM » Info » Pagina: 136 | Beursduivel.be

Info

2.768 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 131 132 133 134 135 136 137 138 139 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
Resultaten Air France-KLM onder druk

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
10,43 0,055 0,53 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
10,43 0,055 0,53 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in het vierde kwartaal van 2018 de resultaten onder druk zien staan in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij woensdag voorbeurs bekend.

De omzet steeg met 4,1 procent naar 6.538 miljoen euro. Analisten hadden gerekend op 6.560 miljoen euro.

Het operationeel resultaat kwam uit op 40 miljoen euro, een daling van 188 miljoen euro. Dit is beduidend slechter dan de verwachting van analisten. Zij hadden gerekend op 86 miljoen euro.

Onder de streep resteerde een nettoverlies van 218 miljoen euro, ofwel 710 miljoen euro beter dan het verlies van 935 miljoen euro in 2017. Analisten rekenden op een nul-niveau.

In heel 2018 kwam de luchtvaartmaatschappij daarmee uit op een omzet van 26.512 miljoen euro met een operationele winst van 1.332 miljoen euro. Netto verdiende Air France-KLM 409 miljoen euro. Volgens analisten zou Air France-KLM een operationele winst van 1.374 miljoen euro en een nettoresultaat van 618 miljoen euro hebben behaald.

Het aantal passagiers nam het afgelopen kwartaal met 3,4 procent toe naar 24,5 miljoen. Over heel 2018 ging het aantal passagiers met 2,8 procent omhoog naar 101 miljoen.

De operationele winst bij KLM Group bleef het afgelopen kwartaal grofweg gelijk met 112 miljoen euro. De Nederlandse tak deed het daarmee beter dan de Franse. Bij Air France ging de operationele winst met 179 miljoen euro omlaag naar een verlies van 62 miljoen euro.

Dinsdagavond werd al bekend dat Air France-KLM Pieter Elbers opnieuw wil benoemen als CEO van KLM. De afgelopen tijd ontstond onrust over de positie van Elbers, wat resulteerde in massale steunbetuigingen voor de topman onder het KLM-personeel.

Outlook

CEO Benjamin Smith van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep deed dinsdagavond al uit de doeken wat zijn plannen zijn met het bedrijf. Het doel is vooral om de organisatiestructuur te versimpelen en de bestuurlijke kant te verbeteren. Daarom wordt onder meer een comité opgericht die zal bepalen welke strategische richting het concern op gaat.

Het is verder de bedoeling dat de samenwerking binnen de groep intensiever wordt om zo beter te profiteren van bijvoorbeeld synergieën en om efficiënter te zijn. Hierdoor moet de winstgevendheid van Air France-KLM verbeteren. Ook worden de operationele processen versimpeld, aldus Air France-KLM.

Air France-KLM blijft rekening houden met de onzekere geopolitieke omstandigheden en een stijging van de brandstofkosten.

Air France-KLM verwacht voor het passagiersnetwerk voor het gehele jaar een capaciteitsverhoging van 2,0 tot 3,0 procent. Transavia zal met 9 tot 11 procent groeien.

Het bedrijf is dit jaar waarschijnlijk ook 650 miljoen euro meer kwijt aan brandstofkosten.

De kosten per unit nemen dit jaar vermoedelijk met 0 tot 1,0 procent af, gerekend tegen constante wisselkoersen.

Het aandeel Air France-KLM sloot dinsdag 2,4 procent hoger op 10,38 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: resultaten Air France-KLM overtuigen niet

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
10,42 0,045 0,43 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
10,42 0,045 0,43 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in het vierde kwartaal van 2018 redelijke cijfers gepresteerd, maar echt overtuigen doet de luchtvaartmaatschappij niet. Dit stelde analist Quirijn Mulder van ING woensdag in reactie op de cijfers van het bedrijf.

Mulder merkten op dat Air France-KLM niet aan de verwachtingen kon voldoen. Zo viel de EBITDA afgelopen kwartaal vijf procent lager uit dan waar de consensus rekening mee hield. Vooral een stijging van de brandstofkosten van 24 procent op jaarbasis en de met 17 procent gestegen onderhoudskosten speelden het bedrijf volgens Mulder niet in de kaart.

De kosten per unit stegen met 2,3 procent, maar de opbrengsten per beschikbare per stoel per kilometer trokken met slechts 0,1 procent aan. Dit resulteerde in margedruk en een operationeel resultaat van "slechts" 34 miljoen euro, aldus Mulder.

In de outlook is Air France-KLM volgens de analist "terughoudend optimistisch" met stabiele boekingen voor langeafstandsvluchten tot minstens de zomer en mogelijk daarna.

De kosten per unit nemen dit jaar vermoedelijk met 0 tot 1,0 procent af, gerekend tegen constante wisselkoersen, na een stijging van 0,6 procent in 2018, merkte Mulder op. Positief noemde Mulder de ontwikkeling van de vrije kasstroom van 12 miljoen euro negatief tegen 102 miljoen euro negatief eerder.

Al met al redelijke cijfers, die evengoed niet weten te overtuigen, aldus de analist. ING wijst daarbij op een gemakkelijke vergelijkingsbasis in de eerste helft van 2019 vanwege de stakingen bij Air France vorig jaar.

ING handhaafde het Houden advies op Air France-KLM met een koersdoel van 8,00 euro. Het aandeel verloor woensdagochtend 2,2 procent op 10,15 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'Omzet per eenheid AF-KLM baart zorgen'

Gepubliceerd op 20 feb 2019 om 09:23 | Views: 1.361

Air France-KLM 11:12
10,67 +0,30 (+2,84%)

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - De opbrengsten per beschikbare stoel per kilometer bij luchtvaartconcern Air France-KLM baren zorgen. Dat schrijft zakenbank Liberum in een analistenrapport naar aanleiding van de jaarcijfers van de onderneming. De ontwikkeling van deze voor luchtvaartmaatschappijen belangrijke graadmeter verslechtert volgens marktvorsers, terwijl de brandstofprijzen stijgen.

Analisten van de bank noemen de vooruitzichten voor dit jaar ,,gemengd''. Enerzijds verwacht Air France-KLM lagere opbrengsten per stoel en gevlogen kilometer. Tegelijkertijd voorziet het concern minder grote prijsstijgingen voor brandstof dan het afgelopen jaar.

Liberum hanteert een hold-advies voor Air France-KLM. Goodbody (buy) sprak van cijfers in lijn met de verwachtingen en een rationele prognose. ING, dat een hold-advies heeft, noemde de prestaties redelijk maar niet overtuigend. Positief was wel de ontwikkeling van de vrije kasstroom in het laatste kwartaal van het jaar, aldus de marktvorsers.

Het aandeel stond woensdagochtend omstreeks 09.35 uur 2,2 procent lager op 10,15 euro.
voda
0
Smith: KLM-steun Elbers indrukwekkend

Gepubliceerd op 20 feb 2019 om 11:54 | Views: 938

Air France-KLM 12:02
10,78 +0,41 (+3,90%)

PARIJS (AFN) - De steun voor KLM-baas Pieter Elbers binnen de eigen gelederen is indrukwekkend. Volgens topman Ben Smith van moederbedrijf Air France-KLM wordt niet iedere bestuurder in de luchtvaartindustrie zo bewierookt. Dat zei hij daags na de beslissing over een nieuwe termijn voor de Nederlander.

De ondernemingsraad en de raad van commissarissen wilden overduidelijk verder met Elbers. Personeel ondertekende daarnaast en masse een onlinepetitie voor zijn herbenoeming.

Naast de termijn van vier jaar krijgt Elbers zitting in een nieuwe toplaag, waarin ook Air France-collega Anne Regail en financieel directeur van het moederbedrijf Frédéric Gagey een plaats krijgen. Smith zelf krijgt een zetel in de raad van commissarissen van KLM. Die stap noemde hij logisch, met het oog op onder meer transparantie en samenwerking.

Vluchtschema's op de schop

In de eerste maanden na zijn aanstelling heeft Smith vooral tijd en moeite gestoken in Air France. Zijn eerste taak was naar eigen zeggen rust brengen bij de Franse divisie, na een golf aan stakingen die duidelijk op de resultaten drukten. Het loonakkoord met de piloten maandag was volgens hem een slotstuk van de onderhandelingen.

Bij Air France wordt nu de strategie onder de loep genomen. Smith kondigde al wel aan dat de vluchtschema's van de Fransen op de schop gaan. Het opdoeken van Joon moet deze zomer zijn voltooid. Eerder was al bekend dat de prijsvechter ophoudt te bestaan en opgaat in Air France.

Van een verschuiving van banen tussen Parijs en Amsterdam is volgens hem geen sprake. Hij sprak verder de hoop uit dat Air France-topvrouw Regail over een tijdje in Frankrijk net zo wordt gesteund als Elbers in Nederland.
voda
0
Hoekstra ziet niets in verkoop KLM-belang

Gepubliceerd op 22 feb 2019 om 16:09 | Views: 0

Air France-KLM 15:57
11,62 +0,11 (+0,96%)

DEN HAAG (AFN) - Het kabinet gaat zijn aandelenbelang in KLM niet verkopen. Dat zei minister Wopke Hoekstra van Financiën. ,,Ik zie niet wat het toegevoegde belang is van verkoop van die 6 procent", zei hij vrijdag na de ministerraad.

Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Gijs van Dijk (PvdA) verklaarden eerder op de dag op BNR Nieuwsradio dat zowel de Franse als de Nederlandse staat zijn belang in luchtvaartcombinatie Air France-KLM of KLM zou moeten afstoten. Zo wordt volgens hen een ongelijk speelveld voorkomen.

De Franse overheid is met een belang van circa 14 procent de grootste aandeelhouder in Air France-KLM.

Concurrerende omgeving

De afgelopen periode heeft het kabinet zich ingezet voor KLM-topman Pieter Elbers. Die dreigde geen nieuwe termijn te krijgen. ,,We hebben twee bepaald niet makkelijke weken achter de rug", aldus Hoekstra. Hij zei zich te blijven inzetten voor de Nederlandse belangen. Dat zal ,,soms nadrukkelijk" gebeuren.

Het is volgens hem vooral belangrijk dat ervoor gezorgd wordt dat Air France-KLM beter gaat presteren in Europa. Hij snapt dat de onderneming in zo'n concurrerende omgeving meer vraagt op het gebied van kostenefficiëntie en omzet, ,,maar tegelijkertijd moet dat hand in hand gaan met het waarborgen van de Nederlandse belangen".
voda
0
Staat koopt invloed bij Air France-KLM

Gepubliceerd op 26 feb 2019 om 20:20 | Views: 4.612

Air France-KLM 26 feb
12,73 0,00 (0,00%)

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse staat heeft de portemonnee getrokken voor een belang in luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. Volgens minister Wopke Hoekstra geeft Nederland daarmee een duidelijk signaal af dat het de belangen van KLM, het publieke belang en ook de belangen op Schiphol duidelijker beschermt.

In eerste instantie kocht het kabinet een pluk aandelen met een waarde van 680 miljoen euro. Dat komt neer op 12,68 procent van de aandelen Air France-KLM. Het uiteindelijke doel is om circa 14 procent van de stukken te verwerven, gelijk aan de aandelenportefeuille die Frankrijk in de combinatie bezit. De bijna 6 procent die de Nederlandse Staat al heeft in KLM zal worden behouden.

De laatste tijd gingen al vaker geluiden op dat Nederland meer moest doen om de eigen belangen te beschermen. Daartegenover werd ook gerept over het verkopen van alle aandelen in het luchtvaartbedrijf door zowel Frankrijk als Nederland.

Herbenoeming Elbers

Vanuit Parijs klonk steeds nadrukkelijker de wens, tegen eerdere afspraken in, om bepaalde zaken en diensten over te hevelen. In de recente strategie-update van Air France-KLM werd ook gesproken over verdere samenwerking en het in elkaar schuiven van diensten. Verder krijgt Air France-KLM-baas Ben Smith zitting in de raad van commissarissen van KLM.

Ook was er recent het nodige te doen om de herbenoeming van Pieter Elbers. De KLM-topman, die uiteindelijk voor vier jaar werd herbenoemd, zou door de directie van Air France-KLM worden gezien als een lastige sta-in-de-weg bij de plannen van het moederbedrijf om de structuur te wijzigen. De Nederlander lag meermaals dwars bij plannen van het moederbedrijf om de autonomie van KLM in te perken. Minister Hoekstra sprak zich eerder uit voor een herbenoeming van Elbers, ook met het oog op de Nederlandse belangen die beschermd moeten worden.

Niet tornen aan afspraken

Volgens Hoekstra stond de aandelenkoop los van de spanningen rond de positie van Elbers. Hij sprak wel van een ,,illustratie van de verhoudingen." Smith bezocht onlangs nog het ministerie. Hij benadrukte tijdens dat bezoek dat Air France-KLM niet van plan is om te tornen aan afspraken die in het verleden gemaakt zijn over de positie van KLM binnen de luchtvaartgroep.

Volgens Hoekstra zijn de meeste aandelen dinsdag verworven. Het aandeel Air France-KLm sloot de sessie met een winst van 5,4 procent op 12,73 euro. Daarmee behoorde het fonds tot de sterkste stijgers in de MidKap.
voda
0
KLM blij met langjarige verbintenis Staat

Gepubliceerd op 26 feb 2019 om 20:45 | Views: 3.572

AMSTERDAM (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM is blij dat Nederland zich voor langere tijd bindt aan moederbedrijf Air France-KLM. Een woordvoerster van KLM spreekt van een ,,mooi en goed teken".

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) maakte eerder bekend dat Nederland 12,68 procent van de aandelen Air France-KLM heeft verworven. Uiteindelijk moet het Nederlandse belang in het moederbedrijf van KLM gelijk zijn aan dat van de Franse staat dat circa 14 procent in de holding bezit.

Met de stap wil het kabinet een bijdrage leveren aan een gezond Air France-KLM, maar ook het Nederlandse belang in de luchtvaartcombinatie duidelijker laten doorklinken. KLM juicht die beslissing van het kabinet toe
voda
0
Tweede Kamer juicht manoeuvre rond Air France-KLM toe

Een grote meerderheid van de Tweede Kamer steunt het besluit van het kabinet om een fors belang in Air France-KLM op te bouwen. De regeringscoalitie vindt de oppositiepartijen PvdA, PVV, SGP aan haar kant. SP en GroenLinks zijn kritisch.

Bestuursvoorzitter Ben Smith van Air France-KLM met KLM-topman Pieter Elbers vorige week bij de presentatie van de jaarcijfers van de luchtvaartgroep.
Bestuursvoorzitter Ben Smith van Air France-KLM met KLM-topman Pieter Elbers vorige week bij de presentatie van de jaarcijfers van de luchtvaartgroep.Foto: Reuters

'Het is belangrijk dat we Nederlandse banen bij KLM en Schiphol beschermen', stelde VVD-Kamerlid Remco Dijkstra dinsdagavond. 'Dat kunnen we niet overlaten aan de Fransen.' CDA-voorman Sybrand Buma meende dat de operatie 'van grote betekenis is voor een solide toekomst van KLM'.

Gert-Jan Segers van ChristenUnie verdedigde de belegging door te stellen dat de markt geen garantie biedt 'voor goede bescherming van publieke belangen zoals werkgelegenheid en goed werkgeverschap. We zagen het al bij onze postbezorging en nu ook bij KLM.'

Opvallend genoeg stelden D66-Kamerlid Jan Paternotte en zijn PvdA-collega Gijs van Dijk vrijdag nog tegenover BNR Nieuwsradio dat Frankrijk en Nederland hun aandelen in Air France-KLM respectievelijk KLM zouden moeten verkopen. 'We moeten van dat ongelijke speelveld af, het is ongewenst dat politici invloed hebben op luchtvaartmaatschappijen', aldus Van Dijk.

Maar PvdA-voorman Lodewijk Asscher schaarde zich dinsdagavond achter de aankoop van aandelen Air France-KLM. Asscher, die zoals dinsdagavond bleek in 2017 als vice-premier al akkoord ging met de operatie om aandelen van Air-France KLM te kopen, sprak nu van een 'verdedigbare stap' en stelde dat het belang van het KLM-netwerk groot is.


D66'er Paternotte verklaarde dinsdagavond op Twitter dat de belegging van het kabinet 'niet betekent dat we als politiek achter de stuurknuppel moeten gaan zitten, zoals bij Air France te vaak gebeurt. KLM is een zelfstandig bedrijf en moet dat vooral blijven.'

Gaat kabinet meer kopen?

Fractievoorzitter Jesse Klaver van GroenLinks vroeg zich dinsdagavond af of de aankoop van het belang in Air France-KLM betekent dat het kabinet nog meer gaat ingrijpen in de economie. 'Het opkopen en sluiten van kolencentrales, de terugkeer van een staatsbank en het ingrijpen in extreme topsalarissen is hiermee ook een stap dichterbij', meende hij.

SP-leider Lilian Marijnissen kwam met een soortgelijke reactie. 'Post, KLM. Welke geflopte uitverkoop draaien we hierna terug? Zorgverzekeraars, energiebedrijven, volkshuisvesting, openbaar vervoer?' twitterde ze.

De directie van Air France-KLM komt vandaag in een ingelaste vergadering bijeen. Daarbij zijn ook vertegenwoordigers van de aandeelhouders Delta Airlines en China Eastern aanwezig.

Angst voor overheidsinmenging

Luchtvaarteconoom Eric Pels van de Vrije Universiteit in Amsterdam liet zich dinsdagavond tegenover het radioprogramma Met het oog op morgen kritisch uit over de ontwikkelingen. Hij vroeg zich af of de aandelenaankoop de verstandigste strategie richting het bedrijf is. 'Naar de werknemers en de Nederlandse bevolking toe is dit misschien wel verstandig, maar naar het bedrijf niet. Want dan ga je je als overheid actief bemoeien met het reilen en zeilen van een bedrijf. En daar moet je buiten staan.'

Volgens Pels is er geen reden te veronderstellen dat Air France-KLM zou ingrijpen in het KLM-netwerk. 'Dat blijft bestaan, want het is winstgevend. De angst bij KLM-werknemers is meer hoeveel mensen in Amstelveen er op termijn naar Parijs zouden moeten gaan.'

Een zelfstandige toekomst voor KLM is geen optie, zo zei Pels. 'Ten eerste zit Air France-KLM nu verweven in een groot moederbedrijf. Het is moeilijk om dat los te maken. En een heleboel maatschappijen die zelfstandig wilden blijven, zijn de afgelopen jaren verdwenen. Hoe groter je bent, des te makkelijker is het om te blijven bestaan. Zelfs grote maatschappijen zoeken naar alliantiepartners.'

fd.nl/ondernemen/1291130/tweede-kamer...
voda
0
'Air France-KLM dreigt onbestuurbaar te worden'

Een donderslag, of zelfs ‘een daad van agressie’. Zo betitelt de Franse krant La Tribune het staaltje ‘forcing’ van de Nederlandse regering inzake Air France-KLM.

De holding dreigt nu zelfs ‘compleet onbestuurbaar’ te worden, meent de zakenkrant. ‘Beide staten hebben een heel andere visie', schrijft de altijd goed ingevoerde luchtvaartspecialist Fabrice Gliszczynski in de krant.

De Nederlandse minister van financiën Wopke Hoekstra maakte dinsdagavond bekend dat de Nederlandse regering een belang van 12,68% in Air France-KLM heeft verworven. De regering hoopt daarmee dat de Nederlandse belangen beter vertegenwoordigd worden binnen de luchtvaartmaatschappij. Hoekstra wil het belang verder opvoeren naar 14%, gelijk aan het belang dat Parijs in de holding heeft.

Berichtgeving rond AirFrance-KLM op de websites van La Tribune en Les Echos.

Frankrijk staat volgens Gliszczynski achter Air France-KLM topman Ben Smith. Die stuurt aan op ‘meer samenwerking tussen beide onderdelen’. De Nederlanders daarentegen steunen Pieter Elbers, die uit is op het behoud van de status quo om de autonomie van KLM te waarborgen.

Dat zal onherroepelijk botsen, denkt hij: ’Vijftien jaar na de geboorte dreigt Air France-KLM naar de knoppen te gaan. Zoals te verwachten loopt de periode van spanning van de laatste tijd uit op een crisis die het bedrijf voor lange tijd zal verzwakken.’

Als een dief in de nacht

De verantwoordelijkheid voor het debacle dat zich nu aftekent, ligt volgens Gliszczynski geheel bij 'de stiekeme Nederlanders' . 'Dat een staat als een dief in de nacht zijn belang op deze manier vergroot is een daad van agressie van Den Haag tegen Parijs. Wat had men wel niet gezegd als het omgekeerde het geval was geweest?'

De waarschuwing van Wopke Hoekstra’s Franse collega Bruno Le Maire dat staten zich verre dienen te houden van de bedrijfsvoering, zal niet meer dan een vrome wens blijken, voorspelt La Tribune. ‘Air France-KLM gaat SAS achterna, waar Denen en Zweden elkaar de tent uitvochten. Deze holding is niet berekend op twee hoge staatsdeelnemingen en zal in gijzeling worden genomen door deze twee landen.'

De strategie van Smith is bovendien helemaal geen bedreiging van de Nederlandse belangen, voegt de krant hier nog aan toe. ‘KLM zou veel meer last hebben van besluiten van de Nederlandse regering zoals het plafond op de groei van Schiphol en een taks op kerosine.'

Krachtmeting

De grotere concurrent van La Tribune, Les Échos, houdt het vooralsnog bij een analyse van de verhoudingen zonder oordeel over het optreden van les néerlandais. ‘De krachtmeting, de strijd om de autonomie van KLM, houdt aan na dit spectaculaire nieuws’, schrijft journalist Bruno Trévidic.

Anders dan Gliszczynski wijst Trévidic er op dat KLM in 2018 verantwoordelijk was voor 80% van de winst, een feit dat in andere Franse media meestal onvermeld blijft.

De aandacht voor Air France-KLM is in Frankrijk altijd veel kleiner dan in Nederland en dat is ook nu weer zo. Het wel en wee van de nationale luchtvaartmaatschappij met zijn Nederlandse tak wordt gevolgd, maar de blik wordt bijna nooit gericht op het Nederlandse standpunt. De vraag hoe het precies komt dat KLM beter presteert, wordt zelden gesteld.

fd.nl/ondernemen/1291136/air-france-k...
voda
0
Air France-KLM verliest fors na aankoop Nederlandse regering

Beleggers lijken niet blij met de aankoop van aandelen Air France-KLM die de Nederlandse regering dinsdagavond aankondigde. Het aandeel noteerde woensdag in de ochtendhandel tot 14,5% lager.

Minister van financiën Wopke Hoekstra (CDA) kondigde dinsdagavond aan dat de Nederlandse regering een belang van 12,68% in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft gekocht. De regering hoopt daarmee dat de Nederlandse belangen beter vertegenwoordigd worden binnen de luchtvaartmaatschappij. Uiteindelijk wil de staat ongeveer 14% van de aandelen Air France-KLM in handen hebben. Dan staat Nederland op gelijke voet met de Franse regering.

Met de aankoop komen Den Haag en de Parijs tegenover elkaar te staan als twee grote aandeelhouders. Nederland en Frankrijk hebben ieder hun eigen belangen, waardoor de besluitvorming binnen de luchtvaartmaatschappij stroever kan verlopen. 'Dat kan zeker meespelen bij de koersdaling', zegt analist Jauke de Jong van AFS Group aan de telefoon.

Toch denkt hij dat beleggers woensdagochtend vooral zien als een goed verkoopmoment, omdat de Nederlandse staat zijn gewenste 14% al bijna binnen heeft. 'De afgelopen dagen is de koers flink opgelopen omdat er met de Nederlandse staat een grote koper in de markt was. Die valt nu weg', aldus De Jong.

Door de daling van woensdag is de koers teruggevallen tot het niveau van vorige week. Ten opzichte van de jaarwisseling noteert Air France-KLM nog altijd op een plus van ruim 18%.

Tragere hervormingen

Analisten van Bernstein tonen zich woensdag niet blij met de zet van de Nederlandse overheid. 'De Nederlandse deelneming stemt ons niet positiever', zo schreven ze in een commentaar waaruit Bloomberg citeert. 'We vrezen dat uiteenlopende nationale belangen de broodnodige hervormingen bij het bedrijf zullen vertragen.'

ING-analist Quirijn Mulder ziet dat gevaar ook. Toch pakt de zet van Nederland in zijn ogen neutraal uit voor andere aandeelhouders. 'De Nederlandse Staat zal het Nederlandse belang verdedigen, dat gelet op de betere winstgevendheid van KLM wellicht een hoger rendement zal opleveren.'

Nederland gaf tot nu toe €680 mln uit aan de aandelen. Dat zou volgens berekeningen van het FD op basis van een gemiddelde aankoopprijs van ongeveer €12,51 zijn gedaan. Daarmee zijn de aandelen woensdagochtend minstens €50 mln minder waard geworden.

Het is nog de vraag hoe groot de macht is die Nederland concreet binnen de luchtvaartmaatschappij krijgt. De Fransen zullen de komende twee jaar meer stemrecht hebben op aandeelhoudersvergaderingen, omdat zij hun stukken al meer dan twee jaar vasthouden. Hun effectieve stemrecht is daardoor bijna 23%, terwijl de Nederlanders het voorlopig zullen moeten doen met ongeveer 11%.

fd.nl/beurs/1291040/air-france-klm-bi...
voda
0
*Aiir France-KLM zal zorgen dat dit initatief de nieuwe werkdynamiek, geinitieerd door de CEO, niet negatief zal beïnvloeden
16:59
*Air France-KLM zal de gevolgen van deze deelneming voor de groep, de werknemers, het bestuur en de marktwaarde aandachtig monitoren
16:59
*Air France-KLM was klaar om toezeggingen te bevestigen aan NL regeren om de verdere ontwikkeling van Schiphol en KLM te steunen
16:59
*Bestuursraad Air France-KLM: Belangname NL Staat vond plaats na open discussie met alle belanghebbenden, inclusief NL Staat

Bron Binck
voda
0
Weinig begrip bij Air France-KLM voor Nederlandse Staat

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
11,235 -1,495 -11,74 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
11,235 -1,495 -11,74 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft er weinig begrip voor dat de Nederlandse regering "zonder enig overleg" een aandelenbelang van 12,7 procent heeft opgebouwd in de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep en is beducht voor mogelijke negatieve gevolgen voor de koers van de nieuwe CEO. Dat blijkt uit een formele verklaring die de luchtvaarder woensdag afgaf.

Volgens de luchtvaartgroep waren alle belanghebbenden akkoord met de plannen van de nieuwe CEO Ben Smith, om de managementstructuur van de groep te wijzigen. "De overname gebeurt na gesprekken met alle belanghebbenden, waaronder de Nederlandse staat, en de unanieme goedkeuring door de Groep van de organisatie van het management onder leiding van CEO Ben Smith, in een geest van open dialoog en discussie." Ook zou Air France-KLM op het punt gestaan hebben om de toezeggingen aan de Nederlandse regering te bevestigen, dat Schiphol als Europese hub verder zou worden versterkt en de ontwikkeling van KLM zou worden gesteund. Het bestuur laat weten dat het de gevolgen van de nieuwe deelneming op de medewerkers, het bestuur en de marktwaarde nauwlettend zal volgen en zal zorgen dat de stap van de Nederlandse regering geen negatieve invloed heeft op de nieuwe werkdynamiek tussen de twee luchtvaartmaatschappijen Air France en KLM onder de nieuwe CEO. Tenslotte doet het bestuur een oproep aan de medewerkers om zich niet te laten afleiden door de perikelen. Het aandeel Air France-KLM sloot woensdag 12,1 procent lager op 11,32 euro. Minister Wopke Hoekstra van Financiën verklaarde dinsdag met de belangneming het publieke belang van Nederland te willen waarborgen en meer invloed te willen uitoefenen op de besluitvorming bij de luchtvaartgroep. Schiphol en KLM zijn erg belangrijk voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid, maar men zag dat belangrijke beslissingen over strategie van KLM steeds vaker vanuit de Frans-Nederlandse holding werden genomen. Ook waren de gesprekken over versterking van bestaande afspraken en inrichting van het bestuur "moeizaam", volgens het ministerie. Analisten van Bernstein spraken hun zorg uit dat tegengestelde nationale belangen de benodige reorganisatie van het bedrijf in de weg kunnen staan. Met name Air France kampt al jaren met zwakke winstgevendheid.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Nederland bezit 14 procent van Air France-KLM

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
11,235 -1,495 -11,74 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
11,235 -1,495 -11,74 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse staat heeft woensdag zijn belang in Air France-KLM verder vergroot tot 14,0 procent. Dat maakte het ministerie van Financiën nabeurs bekend.

Na een bedrag van 744 miljoen euro te hebben gespendeerd, is de regering nu gestopt met het opkopen van de aandelen.

Dinsdag verraste het ministerie met het bericht dat de regering een belang had opgebouwd van 12,68 procent, om rechtstreeks invloed te kunnen uitoefenen op het Frans-Nederlandse fusiebedrijf en zo het nationale belang beter te kunnen waarborgen. Daarbij werd gezegd dat het plan was om het belang op gelijke hoogte te brengen met de 14 procent die de Franse staat heeft in het luchtvaartconcern.

KLM en luchthaven Schiphol gelden als belangrijk voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
NBWO
0
Het wachten is op een initiatief als 'vrienden van de KLM' waarin je participaties kan kopen waarvan vervolgens aandelen AF worden gekocht. Heel Nederland stapt in en de club is binnen no time weer van ons!

Dat zal die Fransen leren ;-)
voda
0
'Fransen dwarsbomen mogelijk mandaat Elbers'

Gepubliceerd op 28 feb 2019 om 13:25 | Views: 5.765

Air France-KLM 16:19
10,83 -0,41 (-3,60%)

PARIJS (AFN) - Frankrijk gaat mogelijk voor de herbenoeming van Pieters Elbers als baas van KLM liggen. Volgens de Franse krant Les Echos gaan er geluiden op bij het Franse ministerie om de aandeelhoudersvergadering van april uit te stellen. Daar wordt onder meer over de nieuwe termijn voor Elbers gestemd.

Ook de toetreding van de Nederlander in de directie van Air France-KLM kan volgens bronnen niet worden aanvaard, zo schrijft de krant. Frankrijk was eerder verrast door de staatsdeelneming van Nederland in Air France-KLM. Na de verrassende zet door het kabinet klonken in Parijs woorden als geniepig en onvriendelijk. Vrijdag komen ministers van beide landen bijeen om over de luchtvaartcombinatie te praten.

Les Echos schrijft dat de Fransen vanwege hun langjarige aandeelhouderschap in Air France-KLM een groter stemrecht hebben. Daarbovenop heeft het personeel van Air France ook 4 procent van het moederbedrijf in handen. Daarmee hebben de Fransen de overhand, aldus Les Echos.

Eerder waarschuwden de Fransen nog voor instabiliteit in het management van de luchtvaartcombinatie als gevolg van de Nederlandse bemoeienis. Het kabinet zou er alles aan moeten doen om dat te voorkomen. Minister van Financiën Bruno Le Maire zei eerder nog het ongehoord te vinden dat een land als Nederland, als één van de grondleggers van de Europese Unie, een dergelijke streek levert.

Het ministerie van Financiën in Den Haag wil niet reageren op het bericht.
voda
0
Hoekstra en Le Maire leggen conflict over Air France-KLM bij

Frankrijk en Nederland hebben vrijdagochtend hun conflict over de plotselinge opbouw van het Nederlands aandelenbelang in Air France-KLM bijgelegd. Ze gaan zich samen inzetten voor het concurrerender maken van de luchtvaartmaatschappij, zo hebben de ministers van economische zaken Bruno Le Maire en minister Wopke Hoekstra van Financiën vrijdagochtend in Parijs verklaard.

Hoekstra (l) en Le Maire bij hun beraad vrijdagochtend in Parijs. Ook de Nederlandse ambassadeur in Parijs, Pieter de Gooijer, was bij het overleg aanwezig.
Hoekstra (l) en Le Maire bij hun beraad vrijdagochtend in Parijs. Ook de Nederlandse ambassadeur in Parijs, Pieter de Gooijer, was bij het overleg aanwezig.Foto: Reuters

Le Maire had zijn Nederlandse collega woensdag gevraagd om het Nederlandse besluit een belang in Air France-KLM te kopen zo snel mogelijk te komen uitleggen. Het Frans-Nederlandse conflict draait om het belang van 14% dat de Nederlandse Staat eerder deze week razendsnel in het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf opbouwde. Minister Hoekstra lichtte Parijs daarover pas dinsdagavond in. Nederland stak in totaal €744 mln in aandelen Air France-KLM.

De manoeuvre verbijsterde de Franse regering. Le Maire haalde donderdagochtend hard naar Nederland uit. Hij noemde de operatie rond Air France-KLM 'een overval', en 'vijandig'. De luchtvaartmaatschappij schiet niks op met politieke inmenging, aldus Le Maire.

Hoekstra erkende vrijdag na afloop van de ontmoeting met Le Maire dat de Nederlandse operatie 'onorthodox' was. Maar de Nederlandse manoeuvre had plaats met de 'beste bedoelingen', aldus de bewindsman, die de Nederlandse positie in het Frans toelichtte. 'We wilden onze commitment richting Air France-KLM laten zien.'

Le Maire onderstreepte dat 'we ons op de toekomst moeten richten. We moeten van Air France-KLM de concurrerendste luchtvaartmaatschappij ter wereld te maken'. De twee partijen beginnen een gezamenlijk proces dat eind juni moet leiden tot voorstellen voor versterking en hervorming van de luchtvaartmaatschappij, en dat moet leiden tot innigere samenwerking van Frankrijk en Nederland. 'We willen een nieuw hoofdstuk openen in de geschiedenis van Air France-KLM', aldus Le Maire.

'We zijn ingestapt om twee doelen: betere prestaties voor Air France-KLM en dat beide landen hun vitale belangen kunnen behartigen op een gelijkwaardige basis', aldus Hoekstra.

De Franse topambtenaar Martin Vial en zijn Nederlandse collega Christiaan Rebergen zitten de werkgroep voor die met verbeteringsvoorstellen voor de luchtvaartonderneming en de rol die Frankrijk en Nederland bij het bedrijf spelen, moet komen. Rebergen is thesaurier-generaal bij het ministerie van Financiën.

Franse dreigementen

Eerder deze week leek de woede in Parijs na de Nederlandse manoeuvre zo groot te zijn dat Air France-KLM suggereerde dat het de steun voor expansie van Schiphol zou intrekken. Verder meldde de Franse zakenkrant Les Échos dat het Franse ministerie van financiën overwoog de herbenoeming van Pieter Elbers als KLM-president te blokkeren.

Daar blijkt echter geen sprake van te zijn. In de persverklaring die Le Maire en Hoekstra vrijdag na hun ontmoeting verspreidden, staat dat Frankrijk en Nederland de besluiten bevestigen van de directievergadering van Air France-KLM op 19 februari. Daaronder valt ook de herbenoeming van Elbers.

Beleggers bezorgd over politieke inmenging

Bij beleggers viel de Nederlandse operatie eerder deze week verkeerd. Zij vreesden politieke inmenging in het bedrijfsbeleid. Het aandeel Air France-KLM ? verloor woensdag 12%, en donderdag nog eens 3,4%. Vrijdagochtend boekte het aandeel een kleine plus.

Voor de ontmoeting was de vraag hoe Le Maire en Hoekstra de onderlinge animositeit zouden oplossen. De Franse bewindsman botste het afgelopen jaar vaker met zijn Nederlandse collega. Onder meer over het in het leven roepen van een speciale begroting voor de eurozone staan de partijen recht tegenover elkaar. Maar ook bij de EU-discussie over fiscaliteit verschillen Parijs en Den Haag van mening.

fd.nl/economie-politiek/1291383/hoeks...
voda
0
Plan om AF-KLM 'de beste ter wereld te maken'

Gepubliceerd op 1 mrt 2019 om 10:10 | Views: 5.135

Air France-KLM 15:52
11,47 +0,62 (+5,67%)

PARIJS (AFN) - Er komt een werkplan om van Air France-KLM ,,de beste maatschappij'' ter wereld te maken. Dat hebben minister Wopke Hoekstra (Financiën) en zijn Franse collega Bruno Le Maire gezamenlijk verklaard na afloop van overleg over Air France-KLM. Volgens Hoekstra is het ,,van cruciaal belang'' voor zowel Nederland als Frankrijk dat de luchtvaartmaatschappij beter gaat presteren. Het toekomstplan moet eind juni af zijn.

Hoekstra was vrijdagmorgen vroeg naar Parijs gekomen om uit te leggen waarom de Nederlandse staat zonder medeweten en tot onaangename verrassing van de Fransen aandelen in de houdstermaatschappij heeft gekocht. Daardoor heeft de Nederlandse staat sinds woensdag net als de Fransen 14 procent van de aandelen in de houdstermaatschappij.

Na een gesprek van ruim anderhalf uur op het Franse ministerie van Financiën leek de kou uit de lucht en verschenen beide bewindslieden voor een korte persconferentie. Vlak daarvoor zetten de Fransen nog gauw even de Nederlandse vlag naast die van Frankrijk en de EU.

Concurrerender maken

Beide partijen gaan wel nog rond de tafel zitten om afspraken te maken die moeten voorkomen dat er weer conflicten ontstaan. Hoekstra gaf toe dat de geheime aandelenkoop een onorthodoxe maatregel was. ,,Maar wat we gedaan hebben toont onze commitment aan de Franse staat.'' Le Maire zei dat Frankrijk en Nederland ,,Europese partners en vrienden zijn.''

Over de positie van KLM-topman Pieter Elbers repten ze tijdens de persconferentie niet. Maar in een schriftelijke verklaring onderstrepen Hoekstra en Le Maire hun steun aan de baas van AF-KLM, de Canadees Ben Smith en aan het ,,senior management'' en alle veranderingen die recent zijn aangekondigd. Een functionaris heeft tegen persbureau Bloomberg gezegd dat Frankrijk het mandaat van Elbers steunt.

De werkgroep die nu een plan gaat opstellen om Air France-KLM concurrerender te maken wordt voorgezeten door de Nederlandse thesaurier-generaal Christiaan Reebergen en zijn Franse ambtgenoot Martin Vial. Zij gaan onder meer de kapitaalstructuur van Air France en KLM onder de loep nemen, gedragsnormen opstellen en kijken naar de verdediging van de belangen van de vliegvelden Charles de Gaulle en Schiphol als hubs.
voda
0
'Belang in AF-KLM is volgens Europese regels'

Gepubliceerd op 1 mrt 2019 om 16:53 | Views: 78

Air France-KLM 16:32
11,42 +0,57 (+5,20%)

WARSCHAU (AFN/BLOOMBERG) - Het belang dat de Nederlandse staat nam in luchtvaartcombinatie Air France-KLM druist niet in tegen Europese regels. Volgens Eurocommissaris voor mededinging Margrethe Vestager is de transactie namelijk gedaan onder voorwaarden die ook voor private investeerders geldt.

Volgens Vestager staat het overheden vrij om investeringen tegen marktcondities te doen. ,,Het belangrijkste is dat je je gedraagt als een marktpartij", aldus de Eurocommissaris. Ze zei wel dat Brussel altijd bevreesd is als overheden belastinggeld gebruiken, wat voor private partijen logischerwijs niet mogelijk is.

Nederland maakte onlangs bekend een belang van 14 procent in Air France-KLM te hebben genomen. Daarmee wil het kabinet er verzekerd van zijn dat de Nederlandse belangen zoals die van KLM en Schiphol beter worden beschermd.
voda
0
Uitgelicht: Staat verrast met belang in Air France-KLM

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
11,445 0,59 5,44 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
11,445 0,59 5,44 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse Staat verraste vriend en vijand deze week door een belang te nemen in Air France-KLM van ruim 14 procent, gelijk aan dat van de Franse Staat. Delta Air Lines en China Eastern Airlines hebben een belang van 8,8 procent.

"De positie van luchthaven Schiphol en zijn belangrijkste gebruiker KLM zijn van groot belang voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid. Direct en indirect zijn duizenden banen gemoeid met de luchthaven en het intercontinentale netwerk van bestemmingen van KLM. Dat netwerk is bovendien een belangrijke reden voor buitenlandse ondernemingen om zich in Nederland te vestigen. De afgelopen jaren is echter gebleken dat belangrijke beslissingen over de strategie van KLM steeds vaker op het niveau van de holding Air France-KLM werden genomen. Daarnaast verliepen gesprekken over versterking van bestaande afspraken over het publieke belang (staatsgaranties) en inrichting van het bestuur moeizaam", verklaarde Den Haag het besluit.

Volgens minister van Financiën Wopke Hoekstra was "rechtstreekse betrokkenheid" nodig om formele invloed te verkrijgen op het hoogste niveau binnen het bedrijf. Bovendien toont het aandeelhouderschap in de holding aan dat men gelooft in de samenwerking van Air France en KLM "en in een strategisch partnerschap met Frankrijk in deze luchtvaartmaatschappij."

Fransen compleet verrast

Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern zelf had weinig begrip voor de actie, net als de Franse regering. Air France-KLM wees er in een reactie op dat belanghebbenden akkoord waren met de plannen van de nieuwe CEO Ben Smith die vorige week werden aangekondigd, waaronder de herbenoeming van Pieter Elbers als topman van de Nederlandse tak KLM.

"De overname gebeurt na gesprekken met alle belanghebbenden, waaronder de Nederlandse Staat, en de unanieme goedkeuring door de Groep van de organisatie van het management onder leiding van CEO Ben Smith, in een geest van open dialoog en discussie", aldus het concern, dat al van plan was om toezeggingen te doen aan Den Haag dat Schiphol als Europese hub verder zou worden versterkt en de ontwikkeling van KLM zou worden gesteund.

Het bestuur van Air France-KLM zei verder dat het de gevolgen van de nieuwe deelneming op de medewerkers, het bestuur en de marktwaarde nauwlettend zal volgen en zal zorgen dat de stap van de Nederlandse regering geen negatieve invloed heeft op de nieuwe werkdynamiek tussen de twee luchtvaartmaatschappijen Air France en KLM.

Analisten niet onverdeeld positief

Net als de Fransen waren ook analisten niet onverdeeld positief. Zo sluit ING, dat verrast was door het besluit, niet uit dat dit impact heeft op de besluitvorming bij de onderneming. Het besluitvormingsproces van Air France-KLM op holdingniveau wordt mogelijk trager, zeker gezien de afnemende invloed van de Franse Staat door de actie van Nederland.

De Staat krijgt een plekje in het niet-uitvoerend bestuur en vergroot zijn stemrecht over twee jaar tot 23 procent. Daarmee kan het volgens ING de Nederlandse belangen beschermen, die mogelijk winstgevender zijn dan de Franse belangen wanneer je de winstgevendheid van KLM afzet tegen die van Air France. Het gehele concern behaalde in 2018 een EBIT-marge van 9,8 procent, waarvan 1,7 procent bij Air France en dus vier keer zoveel bij KLM.

Analisten van Bernstein wezen op de nationale, uiteenlopende belangen, die de broodnodige herstructurering van het Frans-Nederlandse concern mogelijk in de weg staan. De recente koersstijging van het aandeel gaf deze week ruimte tot winstnemingen, zei Bernstein ook.

Plooien gladgestreken

Richting het eind van de week werden de plooien gladgestreken met een bezoek van minister Hoekstra aan zijn Franse ambtgenoot Bruno Le Maire. Beide ministers benadrukten dat ze dezelfde prioriteit hebben, namelijk het versterken van de luchtvaartgroep Air France-KLM.

Het verder versterken van het concurrentievermogen van het bedrijf wordt daarbij ondersteund en de twee landen zullen middels een werkgroep samen blijven werken om het succes van de onderneming te behouden. De Franse en Nederlandse Staat spraken verder hun steun uit voor Air France-KLM topman Ben Smith, het management en de werknemers.

Met de kou uit de lucht leken beleggers tevreden. Het verlies van bijna 12 procent woensdag en 3 procent op donderdag werd vrijdag gecompenseerd met een stijging van het aandeel Air France-KLM met 5,5 procent. Daarmee bleef op weekbasis een verlies van 2,1 procent over.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Codeshare tussen Air France-KLM en Virgin

Gepubliceerd op 4 mrt 2019 om 15:29 | Views: 674

Air France-KLM 16:08
11,29 -0,16 (-1,35%)

PARIJS (AFN) - Air France-KLM en Virgin Atlantic hebben hun eerste zogeheten codeshare-overeenkomst aangekondigd. De samenwerking moet het voor klanten gemakkelijker maken om vliegreizen over de Atlantische Oceaan samen te stellen, door vluchten te combineren die worden uitgevoerd door KLM, Air France, Virgin Atlantic en het Amerikaanse Delta.

De partijen willen later dit jaar een uitgebreidere joint venture aangaan. Als alle toezichthouders met de plannen instemmen, zetten de luchtvaartmaatschappijen dan een trans-Atlantisch samenwerkingsverband op ter waarde van 13 miljard dollar. Daarmee zijn 300 dagelijkse vluchten en meer dan 340 bestemmingen gemoeid.

Air France-KLM kondigde eerder aan voor 31 procent in te stappen bij Virgin. Daarmee wordt het bedrijf meteen de op een na grootste aandeelhouder in die maatschappij, na het Amerikaanse Delta Air Lines dat 49 procent in handen heeft. Het belang van miljardair Richard Branson in Virgin neemt af tot 20 procent. De Europese Commissie ging vorige maand akkoord met de deal.
2.768 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 131 132 133 134 135 136 137 138 139 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18-jul-19 17:35
Koers 8,764
Verschil -0,092 (-1,04%)
Hoog 8,848
Laag 8,706
Volume 1.494.825
Volume gemiddeld 2.049.983
Volume gisteren 2.615.652

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group