Forum: Air France - KLM » Sectornieuws » Pagina: 4 | Beursduivel.be

Sectornieuws

1.888 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 91 92 93 94 95 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
Bestuurder Alitalia treedt terug
14 mei 2008, 20:28 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Giovanni Sabatini, een bestuurder van het Italiaanse Alitalia, is per direct teruggetreden. Dat schrijft de luchtvaarder woensdagavond in een persbericht.

Een reden voor het vertrek van de 'non-executive en non-independent director' wordt niet gegeven.

Eerder dit jaar zag Air France-KLM af van een overname van zijn noodlijdende Italiaanse sectorgenoot Alitalia. De partijen konden onder meer geen overeenstemming bereiken over het aantal te schrappen banen.

Marijn Wellink
marijn@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)

Actuele koers AIR FRANCE -KLM: 19,86 (-0,6%)


voda
0
Luchtvaartsector kraakt door hoge olieprijs
M e t foto

PARIJS (ANP) - De luchtvaartsector zit klem tussen torenhoog
opgelopen brandstofrekeningen en de noodzaak goedkoper te zijn
dan de concurrentie. Veel bedrijven zagen in de eerste maanden
van dit jaar hun winsten verdampen. Dat leidt onherroepelijk tot
het verdwijnen van luchtvaartmaatschappijen door fusies en
faillissementen. Dit zei KLM-directeur Peter Hartman donderdag.

Op de Europese aandelenbeurzen stonden de
luchtvaartmaatschappijen donderdag flink onder druk. AMR,
eigenaar van American Airlines, kondigde woensdag aan 12 procent
van de binnenlandse vluchten te schrappen om de gestegen
brandstofprijzen te pareren. Het bedrijf verloor bijna een kwart
van zijn waarde op de beurs.

Air France-KLM, de Frans-Nederlandse groep waarvan KLM sinds
2004 deel uitmaakt, wist de stijging van de brandstofprijs het
afgelopen jaar redelijk op te vangen door slim brandstof in te
slaan op de termijnmarkt (hedging). Dat doen vrijwel alle
luchtvaartmaatschappijen omdat zij zo minder gevoelig zijn voor
schommelingen op de markt.

Toch liep de rekening voor kerosine op met ruim 300 miljoen
euro. Voor het lopende jaar verwacht het bedrijf zelfs een
toename met ruim 1,2 miljard euro. Het aandeel ging op de beurs
in Parijs donderdag met bijna 10 procent onderuit.

,,De mogelijkheden om door hedging de brandstofkosten te
beheersen, worden steeds beperkter'', aldus Hartman. ,,Hedgen is
bedoeld om schommelingen op te vangen, maar als de olieprijs
alleen maar stijgt, heeft het weinig zin.'' Daarom kijkt het
bedrijf naar andere mogelijkheden om het brandstofverbruik terug
te dringen. Zo blijft Air France-KLM zijn vloot verjongen met
zuinigere vliegtuigen. Ook investeert het in toekomstige
vervanging van vliegverkeer over korte afstanden door
treinverkeer.

KLM werkt al samen met de Nederlandse Spoorwegen in HiSpeed,
waarin het een belang heeft van 10 procent. In Frankrijk zet Air
France hogesnelheidstreinen in tussen Parijs en andere grote
steden. Als er voldoende spoor ligt en er voldoende treinen
beschikbaar zijn, kan die dienst worden uitgebreid richting
bijvoorbeeld Duitsland. ,,Mits er sprake is van een volwaardig
product, is alles wat als alternatief dient voor het vliegtuig
goed nieuws'', aldus Hartman.

Net als veel andere luchtvaartmaatschappijen moest Air
France-KLM in de afgelopen maanden veel winst prijsgeven. De
Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie leed in het vierde
kwartaal van het boekjaar 2007/2008 een operationeel verlies van
46 miljoen euro. Onder de streep kwam het verlies, mede als
gevolg van een eenmalige voorziening in verband met Europese en
Amerikaanse kartelonderzoeken, zelfs uit op 542 miljoen euro.

Over het hele jaar zette Air France-KLM wel een positief
nettoresultaat in de boeken, al viel dat met 748 miljoen euro
wel lager uit dan een jaar eerder. De omzet groeide met bijna 6
procent tot 24,11 miljard euro. De operationele winst nam toe
van 1,24 tot 1,41 miljard euro. Voor het huidige boekjaar
voorziet Air France-KLM echter een daling van de operationele
winst naar circa 1 miljard euro.

Topman Jean-Cyril Spinetta is er van overtuigd dat Air
France-KLM in een goede positie is om sterker uit de huidige
malaise in luchtvaartland te komen. Het heeft een relatief jonge
vloot, en profiteert bovendien als grootste maatschappij ter
wereld wat omzet betreft van aanzienlijke schaalvoordelen. Ook
biedt de voortgaande integratie tussen Air France en KLM nog
steeds ruimte voor kostenbesparingen.

De stijgende olieprijs vraagt volgens Spinetta om een
grondige herstructurering van de gehele luchtvaartsector,
waarbij prijsvechters en bedrijven met verouderde vloten de
hardste klappen moeten verwachten ,,Een paar jaar geleden keken
we niet eens naar de brandstofrekening. Die maakte 5 procent uit
van onze totale kosten.'' De recente prijsexplosie heeft daar
verandering in gebracht. Op sommige intercontinentale vluchten
is het brandstofverbruik inmiddels goed voor de helft van de
kosten.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Jarig Martinair staat in de steigers
M e t foto

AMSTERDAM (ANP) - Martinair is jarig. Het is zaterdag
precies vijftig jaar geleden dat piloot Martin Schröder (nu 77
jaar oud) het luchtvaartbedrijf Martin's Air Charter oprichtte.
Maar 2008 is voor Martinair meer dan een jubileumjaar. Het
bedrijf is na een reeks verliezen flink aan het reorganiseren.

De vorig jaar in gang gezette bezuinigingsoperatie moet
uiterlijk in 2010 weer tot zwarte cijfers leiden. Mede door een
reeks eenmalige reorganisatielasten boekte de onderneming vorig
jaar een recordverlies van 68,9 miljoen euro. Door de verkoop
van dochterbedrijven zag Martinair zijn omzet dalen tot onder
het miljard.

Zo stopte Martinair, dat in de jaren zestig en zeventig
vooral groot werd met het vervoer van toeristen van en naar
populaire vakantiebestemmingen zoals Spanje, vorig jaar met
vluchten binnen Europa. Het bedrijf legt zich voortaan toe op
vracht en intercontinentaal passagiersverkeer. Die stap kostte
honderden banen.

Daarnaast stootte het een aantal bedrijven af die zich niet
direct met luchtvervoer bezighouden, zoals uitzendbureau Skyjob
en cateraar Marfo. Ook de kosten voor vlootverjonging drukten
zwaar op de resultaten, maar de nieuwe vliegtuigen leiden
volgens Martinair wel tot een lager brandstofverbruik.

Directeur Paul Gregorowitsch vergeleek Martinair tijdens de
presentatie van de jaarresultaten met een patiënt die op de
operatietafel ligt. ,,Het bedrijf moet volledig op de schop'',
zei hij. Maar de topman zei er alle vertrouwen in te hebben dat
de patiënt Martinair erbovenop komt.

De hoog opgelopen brandstofprijs en slechtere economische
omstandigheden maken het er ook voor een efficiënter werkend
Martinair echter niet gemakkelijker op uit het dal te klimmen.
Het bedrijf hoopt dan ook op hulp van grote broer KLM, onderdeel
van het Frans-Nederlandse Air France-KLM. KLM heeft een verzoek
ingediend bij de Europese Commissie om Martinair volledig in te
mogen lijven.

Onder de vleugels van Air France-KLM hoopt Martinair in
rustiger vaarwater te komen. Het kan dan profiteren van allerlei
schaalvoordelen, bijvoorbeeld bij de inkoop van brandstof, de
aanschaf van nieuwe vliegtuigen en technisch onderhoud. Ook Air
France-KLM is enthousiast. Het wil zijn leidende positie op de
Europese luchtvaartmarkt verder versterken en ziet Martinair als
een uitgelezen kans.

Een eventuele overname gaat niet ten koste van de merknaam
Martinair, zo verzekerde de directie van het bedrijf onlangs bij
de presentatie van de jaarcijfers. KLM-directeur Peter Hartman
bevestigde dat eerder deze week. ,,Waarom zouden we een sterk
merk vernietigen?'', zei hij.

KLM heeft al sinds de jaren zestig de helft van de aandelen
Martinair in zijn bezit. De andere eigenaar is het Deense
transportconcern Maersk. Dat wil zijn belang, verworven door de
overname van de Brits-Nederlandse scheepsvervoerder P&O Nedlloyd
in 2005, graag verkopen.

KLM deed in 1998 al een poging Martinair geheel in te
lijven. De Europese Commissie stak daar toen een stokje voor
omdat de combinatie een te sterke marktpositie in Nederland zou
krijgen. Beide bedrijven hebben ditmaal evenwel goede hoop op
clementie uit Brussel, gezien de lastige situatie waarin het
gros van de Europese luchtvervoerders zich bevindt.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Air Berlin lijdt nettoverlies EUR 59 mln in eerste kwartaal
29 mei 2008, 8:32 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Air Berlin heeft in het eerste kwartaal van 2008 een nettoverlies geleden van euro 59 mln, vergeleken met een verlies van 66,4 mln in dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland donderdag bekendgemaakt.

De omzet nam toe met 4% tot euro 654,5 mln, inclusief de overgenomen onderdelen LTU en Belair. Het bedrijfsresultaat (ebit) van de Duitse prijsvechter bedroeg euro 67,7 mln negatief, vergeleken met een negatief resultaat van euro 85 mln een jaar eerder.

Als gevolg van de huidige moeilijke omstandigheden, met name de hoge olieprijzen, voorziet Air Berlin voor de rest van het jaar een negatieve impact op het bedrijfsresultaat, waardoor het moeilijk zal worden om de ebit-doelstelling te behalen.

In maart verlaagde Air Berlin de ebit-verwachting voor 2008 naar euro 73 mln tot euro 120 mln, van een eerdere verwachting van euro 140 mln tot euro 160 mln. In 2007 behaalde Air Berlin een bedrijfsresultaat van euro 21,4 mln.

Voor het gehele jaar zegt de Duitse luchtvaartmaatschappij, uitgaande van de huidige kerosineprijzen, nog wel uit te gaan van een positief bedrijfsresultaat.

Martijn Mom
martijn@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
IATA voorziet verlies luchtvaartsector USD 2,3 miljard in '08
2 juni 2008, 12:50 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - De International Air Transport Association (IATA) voorziet een verlies voor de luchtvaartsector van $ 2,3 mrd in 2008 vanwege de hoge olieprijs. Dat zegt CEO Giovanni Bisignanni op de 64e jaarlijkse bijeenkomst in Istanbul.

Deze verwachting is gebaseerd op een gemiddelde olieprijs van $ 106,5 per vat Brent-olie.

De luchtvaartorganisatie waarschuwt dat het verlies mogelijkerwijs zelfs zou kunnen uitkomen op $ 6,1 mrd, als de olieprijs zich de rest van het jaar rond de $ 135 per vat blijft bewegen.

Luchtvaartmaatschappijen koersen maandag fors lager. Zo verliest Air France-KLM omstreeks 12.45 uur 6,6% op euro 17,23 op de lokale markt in Amsterdam.

De IATA spreekt met name overheden aan. 'Overheden moeten stoppen met het invoeren van waanzinnige belastingen, de regels veranderen en de infrastructuur aanpakken', aldus Bisignanni.

Verder moeten vakbonden begrijpen dat er banen moeten verdwijnen wanneer de kosten niet naar beneden gaan, aldus de CEO. Daarnaast wijst hij ook industriele partners op hun verantwoordelijkheden.

De afgelopen zestig jaar heeft de luchtvaartindustrie $ 11,5 biljoen omgezet, maar slechts $ 32 mrd winst gerealiseerd, schetste Bisignanni in Turkije. De gemiddelde marge van vliegtuigmaatschappijen bedroeg een magere 0,3%.

Sinds 2001 hebben luchtvaarders grote veranderingen doorgevoerd en kosten weten te besparen. De recordhoge olieprijs wist deze winsten echter uit en drukt de industrie weer in het rood.

'Olieprijzen rond de $ 130 per vat veranderen het spel voor iedereen', aldus de CEO.

Bewerkt door:

Marijn Wellink
marijn@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)

Actuele koers AIR FRANCE -KLM: 16,65 (-3,14%)
voda
0
'Bloedbad dreigt in luchtvaartsector'
M e t foto

AMSTERDAM (ANP) - De luchtvaartindustrie is er erger aan toe
dan na de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september 2001.
Stijgende brandstofkosten en een dalend consumentenvertrouwen
dreigen de komende maanden een bloedbad aan te richten onder
luchtvaartmaatschappijen.

Dat is in het kort de boodschap die luchtvaartmaatschappijen
de afgelopen dagen verkondigden op de jaarvergadering van de
internationale brancheorganisatie IATA in de Turkse stad
Istanbul. Zij riepen regeringen op de sector te helpen door
versoepeling van de regelgeving.

Overgenomen worden is voor veel bedrijven de enige kans op
overleving, maar internationale regels maken dat uiterst lastig.
Grensoverschrijdende overnames zijn vrijwel alleen mogelijk
binnen de Europese Unie. Verder hekelde de brancheorganisatie
het oerwoud aan toeslagen en milieuheffingen waarmee de sector
te maken heeft, zoals de vliegtaks in Nederland.

De Europese grootmachten Air France-KLM en British Airways
waarschuwden al eerder voor de gevolgen van de steeds oplopende
olieprijs. Topman Jean-Cyril Spinetta van de Frans-Nederlandse
luchtvaartgroep sprak eerder deze maand van een echte crisis.
Zijn Britse collega Willie Walsh liet optekenen dat fusies en
faillissementen onvermijdelijk zijn.

Topman Bisignani van IATA noemde de huidige situatie
afgelopen weekeinde ,,in potentie vernietigender dan al onze
recente veldslagen met de Ruiters van de Apocalyps bij elkaar''.
Na de bezuinigingsronde die de sector sinds 2001 heeft
doorgevoerd, ,,is er geen vet meer over'', aldus Bisignani.

De totale kerosinerekening van alle luchtvaartmaatschappijen
die bij IATA zijn aangesloten, was 40 miljard dollar in 2002.
Als de prijs van ruwe olie lang op het huidige niveau van tussen
de 125 en 130 dollar per vat blijft staan, loopt dat bedrag op
tot bijna 200 miljard dollar, aldus de brancheorganisatie.

Luchtvaartmaatschappijen proberen de hogere kosten op te
vangen door strategisch brandstof in de slaan (hedging). Dat
blijkt echter steeds lastiger omdat de olieprijs de laatste tijd
niet meer schommelt, maar alleen nog maar hard stijgt. Daardoor
wordt het dempende effect van hedging ernstig beperkt.

Daarom wordt vliegen ook voor consumenten duurder. Steeds
meer bedrijven brengen hoge brandstoftoeslagen in rekening. Ook
vragen sommige luchtvervoerders passagiers sinds kort geld om
koffers mee te mogen nemen. Het gevolg daarvan is dat sommige
groepen passagiers het vliegtuig voortaan mijden.

Ruim twintig luchtvervoerders gingen het afgelopen halfjaar
op de fles. Dat zijn er drie tot vier keer zo veel als normaal
gesproken in een heel jaar. Bisignani wees erop dat omvallende
bedrijven niet alleen de luchtvaartsector treffen, maar de
gehele economie van veel landen . ,,Je kunt de Atlantische
Oceaan niet oversteken met de trein'', aldus de IATA-topman.

Voor het lopende jaar voorspelt IATA een totaalverlies van
2,3 miljard dollar (1,5 miljard euro) voor de luchtvaartsector.
Dat kan oplopen tot 6,1 miljard dollar als de olieprijs niet
zakt. Vorig jaar boekte de totale burgerluchtvaart nog een winst
van 5,6 miljard dollar.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Continental Airlines schrapt duizenden banen (2)
N i e u w bericht, meer informatie

NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij
Continental Airlines schrapt drieduizend banen en stelt 67
verouderde vliegtuigen uit haar binnenlandse vloot buiten
gebruik. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Het wil zo de
scherpe stijging van de brandstofprijs opvangen.

In een brief aan zijn 45.000 werknemers schrijft topman
Larry Kellner dat de brandstofrekening van Continental bij de
huidige kerosineprijs dit jaar met 2,3 miljard dollar stijgt.
,,De luchtvaartsector is in crisis. Het bedrijfsmodel werkt niet
bij de huidige brandstofprijzen en de bestaande capaciteit in de
markt. Wij moeten veranderingen doorvoeren'', aldus Kellner.

Het bedrijf vervangt daarom enkele tientallen verouderde en
energieverslindende toestellen door zuinigere vliegtuigen. Maar
volgens Kellner moet ook de capaciteit omlaag. Continental
krimpt de binnenlandse vloot in van 375 naar 344 toestellen.
Daardoor daalt de stoelcapaciteit met ongeveer 11 procent.

De gehele luchtvaartsector zucht onder de torenhoge prijs
van vliegtuigbrandstof. Vooral in de Verenigde Staten vallen
harde klappen omdat veel luchtvaartmaatschappijen daar nog maar
net de gevolgen van de aanslagen in New York en Washington op 11
september 2001 te boven zijn. Eerder kondigden United Airlines
en American Airlines al forse bezuinigingen aan.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
US Airways schrapt banen en snijdt in vluchten
TEMPE (ANP) - In navolging van andere grote Amerikaanse
luchtvaartmaatschappijen gaat ook US Airways fors snijden in de
capaciteit om de sterk gestegen olieprijzen op te vangen. Het
concern schrapt 1700 banen en houdt vliegtuigen aan de grond.
Dat maakte US Airways vrijdag bekend.

Met de ingreep wil US Airways zijn binnenlandse capaciteit
in het vierde kwartaal van dit jaar met 6 tot 8 procent
terugbrengen in vergelijking met een jaar eerder. In 2009 moet
de capaciteit nog eens met 7 tot 9 procent worden gereduceerd.
Ook brengt US Airways tien vliegtuigen terug naar de
leasemaatschappij en is de levering van twee toestellen
opgeschort. US Airways heeft in totaal 35.000 werknemers in
dienst en heeft een vloot van 357 vliegtuigen.

De luchtvaartsector in de Verenigde Staten ondervindt veel
hinder van de hoge olieprijzen en de afzwakkende Amerikaanse
economie. US Airways is de op zes na grootste
luchtvaartmaatschappij van de VS. Eerder maakten ook al
Continental Airlines, American Airlines en United Airlines forse
ingrepen in de capaciteit en het personeel bekend.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Air Canada schrapt tweeduizend banen
MONTREAL (ANP) - Luchtvaartmaatschappij Air Canada gaat tot
tweeduizend banen schrappen en snijden in het aantal vluchten om
de sterk gestegen brandstofprijzen op te vangen. Dat maakte de
grootste luchtvervoerder van Canada dinsdag bekend.

Air Canada reduceert zijn capaciteit met 7 procent vanaf het
vierde kwartaal. Er worden vluchten naar de Verenigde Staten,
Italië en Japan geschrapt. Ongeveer 8,4 procent van het totale
personeel van Air Canada komt op straat te staan. Als de
brandstofprijzen op het huidige hoge niveau blijven, kunnen nog
meer banen verdwijnen, waarschuwt topman Montie Brewer.

Air Canada volgt met de ingreep het voorbeeld van een reeks
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Eerder maakten ook al
Continental Airlines, American Airlines, US Airways en United
Airlines forse ingrepen in de capaciteit en het personeel bekend
om de hoge brandstofprijzen te compenseren.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
Ice T
0
deze maatschappijen zijn allemaal van
star alliance: Air Canada, Air New Zealand,
ANA, Asiana Airlines, Austrian, bmi, LOT
Polish Airlines, Lufthansa, SAS, Singapore
Airlines, Spanair, Thai Airways International,
United, US Airways en VARIG.

ik heb nog weinig slecht nieuws over
een van de partners van het skyteam gehoord.
voda
0
IATA hekelt toevoeging luchtvaart in EU's ETS-voorstel


AMSTERDAM (Dow Jones)--De International Air Transport Association (IATA) hekelt het voorstel voor deelname van de luchtvaartsector aan het Emissions Trading Scheme (ETS) van de Europese Unie. Dat schrijft de belangenbehartiger van 230 luchtvaartmaatschappijen woensdag in een persbericht.

Het ETS is erop gericht om de CO2-uitstoot terug te dringen. Deelnemers die meer dan de toegestane hoeveelheid CO2 uitstoten moeten daarvoor betalen, terwijl deelnemers die de uitstoot verminderen daarvoor beloond worden via een handelssysteem.

"De luchtvaartsector mee laten doen met het European Emissions Trading Scheme zorgt voor een beperking van de mobiliteit en voor additionele kosten van EUR4,2 miljard", licht IATA bestuursvoorzitter Giovanni Bisignanni in een verklaring toe. "Het reduceren van CO2-emissie is effectiever dan er een toeslag voor berekenen."

De IATA-CEO verzoekt de EU hun "tunnelvisie" wat betreft de emissiehandel opzij te zetten. Hij herhaalt dat het verlagen van de CO2-uitstoot bereikt kan worden door een "betere oplossing", namelijk het samenvoegen van de 35 Europese luchtnavigatieproviders in een Single European Sky. Door nauwere samenwerking tussen luchtverkeersleidingen zouden de routes geoptimaliseerd worden, zouden er minder vertragingen zijn en zou er 12 miljoen ton CO2 bespaard worden.

Bisignanni wijst op de recordhoge olieprijzen waardoor de industrie al allerlei maatregelen neemt om het brandstofgebruik en de gerelateerde emissie te verminderen. "Het Europese ETS voorstel werd ontwikkeld toen de gemiddelde olieprijs rond de $55 per vat Brent lag. Nu kost een vast ruwe olie rond de $135 per vat."

"Het is tijd om basta te zeggen, genoeg. Europa moet zijn focus verleggen. Ten eerste moet Europa het ETS-plan opzij zetten", aldus Bisignanni. "Ten tweede moet Europa eerlijk zijn. Emissietoeslagen vullen de overheidskassen, maar doen weinig voor het milieu."



Door Carlie van Tongeren; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715200; carlie.vantongeren@dowjones.com

voda
0
EU bespaart 2,4 miljard met gezamenlijk luchtruim
BRUSSEL (ANP) - De Europese Unie kan in totaal 2,4 miljard
euro en 16 miljoen ton koolstofdioxide-uitstoot besparen als de
EU-landen kiezen voor een gemeenschappelijk luchtruim.
Reizigers, het milieu en de luchtvaartmaatschappijen worden er
allemaal beter van.

Dat stelt de Europese Commissie woensdag bij haar
voorstellen voor een gemeenschappelijk Europees luchtruim. Nu is
de lucht boven de EU nog verdeeld in 27 blokken met zestig
luchtverkeerscentra.

Daardoor moeten vliegtuigen vaak omwegen maken. Gemiddeld
vliegen ze per vlucht 49 kilometer om. Dat duurt 10 tot 15
minuten extra en zorgt voor 7 tot 12 procent extra uitstoot van
kooldioxide (CO2). Ter vergelijking: in de VS zijn er twintig
centra voor een twee keer zo groot gebied.

De nieuwe Italiaanse EU-commissaris voor Transport Antonio
Tajani gaf woensdag een paar voorbeelden van nodeloos lange
routes. De vlucht van het Franse Lyon naar het Duitse Frankfurt
bijvoorbeeld is 40 procent langer dan hemelsbreed nodig zou
zijn. Van Amsterdam naar Milaan is nu nog 23 procent langer dan
nodig.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Lufthansa schrapt vluchten wegens werkonderbreking
FRANKFURT (ANP) - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa
moest dinsdag 44 vluchten binnen Duitsland en de rest van Europa
schrappen wegens een werkonderbreking door grond- en
cabinepersoneel. Een dertigtal intercontinentale vluchten liep
vertraging op.

De werkonderbreking van werknemers van Lufthansa op de
luchthavens van Frankfurt, München, Keulen en Stuttgart begon
dinsdagochtend vroeg en duurde vier uur. Alleen al in Frankfurt
legden 3000 werknemers het werk tijdelijk neer om hun eisen voor
een hoger loon kracht bij te zetten. Lufthansa probeerde met
omboekingen en de inzet van grotere vliegtuigen de overlast voor
reizigers zo veel mogelijk te beperken.

De Duitse dienstenvakbond Verdi eist een loonsverhoging van
9,8 procent voor de ongeveer 60.000 grond- en cabinewerknemers
van Lufthansa. De luchtvaartmaatschappij wil niet verder gaan
dan 5,5 procent meer loon. De onderhandelingen tussen beide
partijen worden donderdag weer hervat.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
[verwijderd]
0
Winstalarm Cathay Pacific
HONGKONG (ANP) - De luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific verwacht dit jaar
,,teleurstellende'' financiële resultaten te behalen. Het bedrijf uit Hongkong
heeft flink last van de hoge olieprijs en was in de eerste helft van het jaar 60
procent meer kwijt aan kerosine dan een jaar eerder.

Cathay Pacific meldde woensdag dat het gezien de grote volatiliteit van de
olieprijs geen schatting kan maken van het effect van de dure brandstof op zijn
resultaten en riep beleggers op tot voorzichtigheid. Het aandeel daalde op de
beurs in Hongkong ruim 6 procent.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
voda
0
Europarlement: ook betalen voor uitstoot vliegtuigen
BRUSSEL (ANP) - Luchtvaartmaatschappijen moeten van het
Europees Parlement in 2012 gaan betalen voor de extra uitstoot
van het broeikasgas CO2. Het parlement stemde dinsdag in met een
compromis met de EU-landen om de maatschappijen mee te laten
doen aan het Europese emissiehandelssysteem ETS.

Heel kleine vliegmaatschappijen worden niet in het systeem
opgenomen, maar wel officiële vluchten van koninklijke families,
staatshoofden, premiers en ministers.

Luchtvaartbedrijven vrezen hoge kosten als het EU-plan in
werking treedt, maar voor dat argument bleef het Europees
Parlement doof. Met ETS, een veilingsysteem voor emissies,
moeten maatregelen worden gefinancierd die de klimaatverandering
tegengaan.

De Europese Commissie heeft verheugd gereageerd op de
stemming in het Europees Parlement. Commissaris Stavros Dimas
(milieu) zei: ,,Internationaal vliegverkeer zorgt voor steeds
meer uitstoot van broeikasgassen en deze groei dreigt juist onze
vooruitgang op het tegengaan van die uitstoot te ondermijnen.
Met dit besluit zal de luchtvaartsector een eerlijke bijdrage
leveren aan Europa's klimaatdoelstellingen, net als andere
sectoren dat doen.''

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Misschien minder brandstof in de tank gooien??

Luchtvaart bezuinigt eerst op lange vluchten
NEW YORK (ANP) - Luchtvaartmaatschappijen bezuinigen op hun lange
afstandsvluchten als gevolg van de hoge brandstofprijzen. Veel vluchten van
circa twaalf uur of langer zijn de afgelopen maanden al geschrapt. Dat blijkt
uit een rondgang langs luchtvaartmaatschappijen waarover de krant The Wall
Street Journal dinsdag berichtte.

Nieuwe vliegtuigen van Airbus en Boeing zijn inmiddels in staat ruim
achttien uur door te vliegen en passagiers te vervoeren naar bestemmingen die
eerder alleen met een of meerdere tussenstops konden worden bereikt. Maar
dergelijke lange vluchten zijn naar verhouding veel duurder dan kortere routes
omdat het brandstofverbruik veel sterker stijgt. Deze kosten worden niet of
nauwelijks gecompenseerd door de hogere prijs die maatschappijen voor non-stop
vluchten kunnen vragen.

,,Om ver te vliegen, heeft het toestel veel kerosine aan boord nodig en om
de brandstof te vervoeren, gebruikt de machine ook meer brandstof'', aldus een
ingenieur. Een vlucht van achttien uur kost ongeveer twee keer zo veel aan
brandstof als dezelfde vlucht met drie tussenstops.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
voda
0
Fusie Spaanse prijsvechters luchtvaart
MADRID (ANP) - De Spaanse luchtvaartmaatschappijen Clickair
en Vueling gaan fuseren. De nieuwe maatschappij gaat onder de
naam Vueling verder en wordt de op twee na grootste
luchtvaartmaatschappij van Spanje. Dit hebben beide
ondernemingen dinsdag bevestigd.

Vueling, die ook vliegt vanaf Schiphol, neemt alle aandelen
van Clickair over en geeft aan de bestaande
Clickair-aandeelhouders nieuwe aandelen uit. Iberia, een van de
belangrijkste aandeelhouders van Clickair, houdt bij de nieuwe
onderneming een stevige vinger in de pap.

Beide prijsvechters boekten vorig jaar verlies. Een fusie
bleek een logische stap door de hogere brandstofkosten en
toenemende concurrentie tussen de prijsvechters in
luchtvaartsector. De nieuwe maatschappij krijgt de beschikking
over 45 toestellen, 2000 medewerkers en vliegt dagelijks op 112
bestemmingen.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Ook Transavia verhoogt brandstoftoeslag
AMSTERDAM (ANP) - Luchtvaartmaatschappij Transavia.com heeft
in navolging van KLM de brandstoftoeslagen op vliegtickets
verhoogd. Gemiddeld zal de verhoging 3,50 euro per enkele reis
bedragen, zo liet het bedrijf woensdag weten.

KLM verhoogde eerder deze week de brandstoftoeslag voor
Europese reizen met 4 euro. Voor intercontinentale vluchten
bedroeg de verhoging 10 euro per enkele reis. De luchtvaart
zucht al geruime tijd onder de fors opgelopen olieprijzen.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Beetje OT, maar wel interessant, een visie voor 20 jaar vooruit??

Boeing ziet waarde vliegtuigenmarkt $3,2 bln in 20 jr


AMSTERDAM (Dow Jones)--Vliegtuigbouwer Boeing Co verwacht dat de markt voor commerciele vliegtuigen gedurende de komende twintig jaar $3,2 biljoen waard zal zijn. Dat heeft de vliegtuigbouwer woensdag gezegd tijdens zijn jaarlijkse outlook van de markt.

De voorspelling is gebaseerd op de verwachte stijgende vraag naar vervanging van oudere, minder efficiente vliegtuigen vanwege de torenhoge olieprijzen.

Boeing ziet in 2027 een vraag naar 29.400 nieuwe passagiers- en vrachtoestellen, vergeleken met de verwachting van 28.600 toestellen die het een jaar eerder afgaf.

Het zal gaan om de levering van 2.510 regionale vliegtuigen, 19.160 'single-aisle' en 6.750 middelgrote 'twin-aisle' toestellen en 980 toestellen van het type Boeing 747 of groter.

Boeing heeft zijn eigen vloot verkleind naar 35.800, vergeleken met 36.400 vorig jaar. Boeing stelt dat infrastructurele beperkingen, strengere milieucontroles en gestegen brandstofprijzen een wissel hebben getrokken op de industrie.

Marketing Vice President Randy Tinseth voorziet een vertraging van het aantal passagiers in Europa en de Verenige Staten. Dit zal echter gecompenseerd worden door de snellere groei in onder meer het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Wereldwijd verwacht Boeing groeipercentages van het aantal passagiers van zo'n 5%.

"Het resultaat is een meer geografisch gebalanceerde markt en een stabielere langetermijnmarkt, die minder kwetsbaar is voor verschuivingen in regionale economieen", aldus Tinseth.



Door Carlie van Tongeren, Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, carlie.vantongeren@dowjones.com

voda
0
Slimme zakenman :_)

Enkeltje Parijs voor 1800 euro of meer
Door MARJOLEIN HENDRIKS

SCHIPHOL-OOST - De luchtvaartindustrie mag dan wereldwijd gebukt gaan onder hoge brandstofprijzen, maar Nederland krijgt er weer een vliegmaatschappij bij.

Kortenhorst maakte dinsdag op Schiphol zijn plannen over Sky-Taxi.nl bekend. FOTO ANP
Roland Kortenhorst, voormalig Kamerlid voor het CDA, lanceerde dinsdag zijn Sky-Taxi. Met kleine vliegtuigjes mikt hij op zakenmensen die snel van het ene naar het andere land willen hoppen.

De internationalisering van het zakendoen gaat door, doceerde Kortenhorst gisteren op Schiphol-oost. De inzakkende economie en de dalende beurskoersen doen daar niets aan af. ,,Een toerist wikt of hij wel of niet op vakantie gaat. Mijn klanten niet. Zij hebben de zorg voor soms honderden werknemers. Dan pak je dat vliegtuig en wil je zo weinig mogelijk tijd verdoen met wachten.’’

De cijfers onderschrijven zijn verhaal. Steeds meer bedrijven en privépersonen verkiezen een zakenjet boven een lijnvlucht. Het aandeel van de business aviation in de burgerluchtvaart groeide de afgelopen twee jaar naar 7,5 procent. Vooral in Europa gaat het hard. De groeicijfers liggen hier boven de 20 procent.

Geen wonder dat inventieve investeerders brood zien in deze markt. In de VS is succesbelegger Warren Buffet eigenaar van NetJets, dat ’s werelds grootste vloot van zakenjets heeft. Nederlander Roel Pieper (ex-Philips) is voor de helft eigenaar van Eclipse, fabrikant van een zeer licht zakenvliegtuig. En eerder dit jaar begon Leendert Bikker, groot geworden in de communicatie, met zijn Bikkair Kortenhorst pikt graag een graantje mee. Hoge brandstofkosten zijn het probleem niet, claimt hij. ,,Uiteindelijk maken ze maar een klein deel van het totale kostenpakket uit. Wij maken bovendien gebruik van één van de zuinigste zakenvliegtuigen.’’

Dat de luchtvaartsector in zwaar weer verkeert, kan zelfs gunstig uitpakken voor zijn Sky-Taxi, denkt hij. ,,Als andere aanbieders het aantal vluchten verminderen, de prijzen verhogen dan wel de service terugschroeven, kan dat ons juist helpen om een plek te veroveren.’’

Sterkste punt van de luchttaxi is de tijdwinst voor de passagier. Lange rijen op grote luchthavens zijn voorbij, evenals het uren voor vertrek inchecken. Bij Sky-Taxi hoeft de reizigers zich pas tien minuten voor het opstijgen te melden.

Eind september kunnen passagiers met Sky-Taxi vliegen naar bestemmingen binnen Europa. De vliegtuigen vertrekken met twee piloten en maximaal vier passagiers vanaf Schiphol en Lelystad en kunnen 1200 vliegvelden bedienen. Zakenlui hoeven niet te rekenen op een glaasje champagne of verse zalm onderweg. De uitstraling moet no nonsense overkomen: efficiënt in kosten en tijd.

Het ultieme doel van de CDA’er is de hele reis van de klant over te nemen, van deur tot deur. Dit alles voor een prijs van 3 tot 5,50 euro per kilometer, schat Kortenhorst. Een enkeltje Parijs, grofweg 600 km, zou dan 1800 tot 3300 euro kosten.




www.ad.nl/binnenland/2431208/Enkeltje...
1.888 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 91 92 93 94 95 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23-okt-19 17:15
Koers 10,425
Verschil +0,090 (+0,87%)
Hoog 10,475
Laag 10,260
Volume 909.820
Volume gemiddeld 2.304.202
Volume gisteren 1.910.762

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group