Forum: Air France - KLM » Sectornieuws » Pagina: 5 | Beursduivel.be

Sectornieuws

1.887 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 91 92 93 94 95 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
Lasten drukken Delta Air Lines in het rood
NEW YORK (ANP) - Luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines
heeft het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 1 miljard
dollar (629 miljoen euro) in de boeken gezet. Dat maakte het
bedrijf woensdag bekend. Het verlies werd veroorzaakt door
eenmalige herstructureringslasten.

Evenals andere luchtvaartmaatschappijen kampt Delta, een
partner van Air France, met de hoog oplopende brandstofprijs.
Het bedrijf schrapte de afgelopen tijd een fors aantal vluchten
om de kosten binnen de perken te houden. Zonder de lasten die
Delta daarvoor nam, boekte het 137 miljoen dollar winst.

Delta raakte ook al in moeilijkheden na de aanslagen in de
Verenigde Staten op 11 september 2001. Het bedrijf kwam onder
faillissementsbescherming en kwam daar in april vorig jaar na
een grondige reorganisatie uit. Eerder dit jaar bereikte het
luchtvaartbedrijf een akkoord met KLM-partner Northwest Airlines
over een fusie.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Delta Air Lines verwacht voordeel $2 mrd van fusie Northwest


AMSTERDAM (Dow Jones)--Delta Air Lines verwacht van de geplande fusie met Northwest Airlines jaarlijkse synergieen van $2 miljard vanaf 2012, tegen een eerdere verwachting van $1 miljard. Dat hebben bestuursleden woensdag gezegd, na een "nauwkeurige analyse de afgelopen maanden".

De Amerikaanse luchtvaarmaatschappij gaat voor 2009 nog altijd uit van een synergievoordeel van $500 miljoen.

De fusie werd in april aangekondigd en moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse autoriteiten. Nog altijd wordt afronding verwacht tegen het einde van het jaar.

Het samenvoegen van de luchtvaartmaatschappijen zal in de eerste drie jaar $600 miljoen kosten, verwachten leden van raad van bestuur van Delta.

De geplande fusie is nu nog noodzakelijker, gezien de hoge brandstofkosten, aldus Delta.

Northwest is de transatlantische partner van KLM. Air France werkt op zijn beurt sinds korte tijd samen met Delta. De vier luchtvaarders willen een vierweg-joint venture vormen op het gebied van transatlantische activiteiten.



Door Carlie van Tongeren, Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, carlie.vantongeren@dowjones.com
[verwijderd]
0
Berlusconi: oplossing voor Alitalia "mogelijk en dichtbij"


AMSTERDAM (Dow Jones)--De Italiaanse premier Silvio Berlusconi heeft donderdag tijdens een persconferentie gezegd dat een oplossing voor Alitalia spa "mogelijk en dichtbij" is.

"We werken aan het vinden van een oplossing", aldus de premier. Hij voegt daaraan toe dat een nieuw businessplan voor Alitalia, dat wordt geadviseerd door Intesa Sanpoalo, "binnenkort" klaar zal zijn.

Er is volgens Berlusconi geen gebrek aan interesse van de kant van Italiaanse ondernemers. De getoonde belangstelling om het bedrijf te redden is "twee zo groot als was verwacht", aldus de Italiaanse premier.

Eerder vandaag kwam een bericht naar buiten dat twee Italiaanse investeerders, Equinox en Miro Radici Finance, interesse zouden hebben getoond voor de vrachtdivisie van de luchtvaarder.

De Italiaanse regering probeert haar 49,9%-belang in de noodlijdende vliegtuigmaatschappij al geruime tijd van de hand te doen. Overnamegesprekken met Air France-KLM liepen in april van dit jaar spaak, omdat de Frans-Nederlandse luchtvaarder geen overeenstemming wist te bereiken met Alitalia's vakbonden.



Door Carlie van Tongeren; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715200; carlie.vantongeren@dowjones.com

voda
0
Verlies Continental Airlines door dure brandstof
NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij
Continental Airlines heeft in het tweede kwartaal 666 miljoen
dollar meer uit moeten geven aan brandstof dan een jaar eerder.
Mede daardoor belandde het bedrijf in de rode cijfers, zo maakte
het donderdag bekend.

Continental boekte een nettoverlies van 3 miljoen dollar,
waar het vorig jaar onder de streep nog 228 miljoen dollar
overhield. Zonder buitengewone baten en lasten kwam het verlies
uit op 25 miljoen dollar. Naast de brandstofprijs drukten ook de
verzwakkende economie en de lage dollarkoers de resultaten.

De omzet van Continental steeg 9 procent tot 4 miljard
dollar. Dat is in lijn met de gemiddelde verwachting van door
persbureau Reuters geraadpleegde analisten. Het verlies is flink
kleiner dan marktvorsers hadden voorzien.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Durfinvesteerders azen op vrachttak Alitalia (2)
N i e u w bericht, meer informatie

MILAAN (ANP) - De durfinvesteerders Equinox en Miro Radici
Finance willen de vrachtdivisie van de noodlijdende Italiaanse
luchtvaartmaatschappij Alitalia kopen. Dat maakten de twee
investeringsmaatschappijen donderdag bekend.

Equinox is gevestigd in Luxemburg, Miro Radici Finance is de
houdstermaatschappij achter het Italiaanse industriële concern
Miro Radici Family of Companies. De twee partijen hebben hun
belangstelling kenbaar gemaakt aan de bank Intesa Sanpaolo, die
Alitalia adviseert bij het zoeken naar een overnamepartner.

Het Italiaanse luchtvaartbedrijf is in grote moeilijkheden
gekomen door de stijgende brandstofkosten en felle concurrentie
in de luchtvaartsector. De Italiaanse regering, die een belang
heeft van 49,9 procent, houdt de onderneming al enkele jaren met
omstreden kapitaalinjecties op de been.

Rome probeert al bijna twee jaar zijn minderheidsbelang in
het zwaar verliesgevende bedrijf te verkopen. Air France-KLM
leek eerder dit jaar toe te happen. Het Frans-Nederlandse
concern haakte echter af, door onenigheid met de vakbonden over
een herstructureringsplan en omdat de Italiaanse regering niet
leek te willen meewerken aan de transactie.

De Italiaanse premier Silvio Berlusconi, die tijdens de
campagne rond de parlementsverkiezingen in april ook al schermde
met potentiële Italiaanse kopers voor Alitalia, zei donderdag
dat de redding voor de nationale luchtvaartmaatschappij nabij
is. Volgens de regeringsleider duurt het niet lang meer voor
Italiaanse investeerders zich verdringen om geld te mogen steken
in de inmiddels bijna failliete onderneming.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
[verwijderd]
0
vliegtax in nederland onze buren lachen

Luchtverkeer in België groeit 6% in eerste halfjaar
Het luchtverkeer is in ons land tussen januari en juni 2008 met zes procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alles samen werden 581.225 'eenheden' genoteerd.
(belga) - Dat blijkt uit statistieken van Belgocontrol, die La Dernière Heure zondag citeert.

De stijging was het hoogst bij de regionale luchthavens. Het aantal bewegingen nam toe van 140.000 naar 151.000 (+7,6%). In Charleroi bleef de teller stilstaan op 50.600 bewegingen, in Oostende waren het er 38.200, in Antwerpen werden 36.800 bewegingen genoteerd en in Luik-Bierset 25.500.

In Zaventem bedraagt de huidige stijging 3,8 procent. Het aantal eenheden bedroeg er 133.000.

Wat de andere bewegingen in het luchtverkeer betreft, die door de luchtverkeersleiders van CANAC worden gecontroleerd, werd een stijging met 6,2 procent genoteerd tot 296.000 bewegingen tijdens het eerste semester van 2008.

[verwijderd]
0
American Airlines ontslaat 1300 monteurs
FORT WORTH (ANP) - American Airlines, de grootste
luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten, ontslaat 1300
monteurs en onderhoudsmedewerkers vanwege het inkrimpen van de
vloot. Het ontslag maakt deel uit van een
kostenbesparingsprogramma, waarbij meer dan 6800 banen moeten
verdwijnen.

Ook worden tweehonderd banen op ondersteunend niveau
geschrapt. Het is nog niet bekend op welke locaties de
onderhoudsbanen verdwijnen. Eerder kondigde American Airlines al
aan negenhonderd cabinebanen te schrappen en tweehonderd piloten
te ontslaan. De luchtvervoerder reduceert dit jaar zijn
binnenlandse capaciteit met 12 procent en houdt 103 vliegtuigen
aan de grond. Het bedrijf telt ongeveer 85.500 werknemers.

Net als andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen kampt
American Airlines met hoge brandstofkosten en de afzwakkende
economie. Het bedrijf leed in het tweede kwartaal een verlies
van 1,4 miljard dollar, onder meer te wijten aan de sterk
gestegen brandstofkosten.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
'Dit jaar nog duizenden ontslagen in luchtvaart'
SYDNEY (ANP) - Dit jaar verdwijnen door de stijgende
brandstofkosten nog zeker honderdduizend banen in de
internationale luchtvaartsector. Dat zei Geoff Dixon, topman van
de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas, dinsdag.

,,De luchtvaart wordt niet alleen geconfronteerd met een
dip, of zelfs een crisis, maar met een permanente
transformatie'', aldus de bestuursvoorzitter van Qantas.
,,Waarschijnlijk zullen er voor het einde van het jaar
honderdduizend banen verloren gaan.''

Dixon voorspelde dat op de lange termijn een grootschalige
consolidatie in de luchtvaartsector plaats zal vinden, waarbij
nog maar ,,een klein aantal hele grote, extreem efficiënte
maatschappijen'' over zal blijven.

Qantas kondigde vorige week zelf al het ontslag van 1500
personeelsleden aan. Daarbij schrapte het ook plannen voor het
aannemen van 1200 verse krachten.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Miljardenverlies voor United Airlines
CHICAGO (ANP) - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United
Airlines heeft in het tweede kwartaal een miljardenverlies
geleden. Dat kwam vooral door hoge eenmalige lasten, zo maakte
moederbedrijf UAL dinsdag bekend. Ook had United Airlines last
van de fors gestegen brandstofprijs.

United Airlines boekte een nettoverlies van 2,73 miljard
dollar, mede door 2,6 miljard dollar aan eenmalige lasten. Vorig
jaar verdiende het bedrijf in het tweede kwartaal nog 274
miljoen dollar. Het verlies zonder buitengewone lasten is wel
kleiner dat analisten in doorsnee hadden ingeschat. De omzet
steeg 3 procent tot 5,37 miljard dollar.

De luchtvaartsector ondervindt veel hinder van de hoog
opgelopen brandstofprijs. United Airlines heeft de laatste tijd
flink gesneden in zijn personeelsbestand en zijn capaciteit
teruggeschroefd. Desondanks steeg de brandstofrekening met ruim
de helft tot 1,85 miljard dollar.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Lufthansa schrapt bijna 1000 vluchten door staking
N i e u w bericht, vervangt: Piloten Lufthansa-dochters gaan
opnieuw staken

FRANKFURT (ANP) - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa
heeft dinsdag en woensdag bijna duizend vluchten moeten
schrappen wegens een staking door piloten van twee regionale
dochtermaatschappijen. Zij protesteren tegen het vastlopen van de
salarisonderhandelingen en legden dinsdagmiddag het werk neer.
De staking duurt nog tot woensdag middernacht.

Lufthansa schrapte dinsdag 465 van 725 geplande vluchten van
de regionale dochters Eurowings en CityLine en woensdag wordt
een streep gezet door nog eens 525 vluchten. Alle Duitse
bestemmingen van CityLine en Eurowings worden getroffen door de
actie. De twee dochtermaatschappijen van Lufthansa vliegen op
binnenlandse routes en op routes binnen Europa.

Volgens Lufthansa zijn tienduizenden reizigers gedupeerd
door de actie. Lufthansa probeert het leed te verzachten door
hen over te boeken naar andere vluchten en op vluchten van
andere luchtvaartmaatschappijen. Ook kunnen gedupeerde reizigers
met hun vliegticket gebruik maken van de trein.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
[verwijderd]
0
Northwest boekt verlies $377 mln in KW2 door impairmentlast


AMSTERDAM (Dow Jones)--Northwest Airlines Corp. heeft in het tweede kwartaal van 2008 een nettoverlies van $377 miljoen of $1,43 per aandeel geleden, tegenover een winst van $2,1 miljard een jaar terug. Dat heeft de transatlantische joint venture-partner van KLM woensdag bekendgemaakt.

Het verliescijfer is inclusief een impairmentlast van $547 miljoen. Zonder die last zou Northwest een winst hebben geboekt van $170 miljoen over het afgelopen kwartaal, vergeleken met $205 miljoen vorig jaar, exclusief reorganisatie-items.

De omzet steeg in het afgelopen kwartaal naar $3,58 miljard van $3,18 miljard in dezelfde periode in 2007. Analisten hadden vooraf gerekend op een verlies per aandeel van $0,54 en een omzet van $3,44 miljard.

De brandstofkosten namen in de verslagperiode toe met $637 miljoen vergeleken met vorig jaar. CEO Doug Steenland zegt dat de "stijging in olieprijzen blijvende grote uitdagingen veroorzaakt voor Northwest Airlines en de gehele luchtvaartindustrie." Als reactie daarop heeft Northwest onder meer de capaciteit gereduceerd, de kosten op "agressieve" wijze aangepakt en additionele toeslagen bovenop de ticketprijzen ingevoerd.

De fusie van Northwest met zijn Amerikaanse branchegenoot Delta Air Lines wordt naar verwachting in het vierde kwartaal afgerond, meldt de luchtvaarder in het persbericht.

Northwest en KLM hebben een joint venture op het gebied van transatlantische routes. Delta is op zijn beurt sinds dit jaar de transatlantische partner van Air France. De vier luchtvaarders willen een vierweg joint venture opzetten voor de transatlantische activiteiten. Daardoor zou de grootste speler op de Noord-Atlantische markt voor luchtverkeer ontstaan, waarin de vier de winst zouden delen en gezamenlijk plannen zouden maken voor marketing, netwerken en capaciteiten.



Door Carlie van Tongeren; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715200; carlie.vantongeren@dowjones.com

voda
0
Brandstofrekening nekt Northwest Airlines
MINNEAPOLIS (ANP) - Een hoog opgelopen brandstofrekening
heeft de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines
in het tweede kwartaal in de rode cijfers doen belanden. Dat
maakte het bedrijf, dat op korte termijn wil fuseren met
branchegenoot Delta Air Lines, woensdag bekend.

Het verlies van Northwest, dat met KLM samenwerkt op lijnen
tussen Europa en de Verenigde Staten, kwam uit op 377 miljoen
dollar. Een jaar eerder verdiende het bedrijf nog 2,1 miljard
dollar.

Northwest kondigde een nieuwe ontslagronde aan. Om kosten te
besparen schrapt het bedrijf 2500 banen. Ook haalt het een
aantal minder zuinige toestellen uit zijn vloot.

Northwest ging bijna kopje onder door de luchtvaartcrisis
die volgde op de aanslagen in de VS op 11 september 2001. Pas
vorig jaar kon het bedrijf weer op eigen benen staan, na lange
tijd onder faillissementsbescherming te hebben gestaan. Door de
recente stijging van de brandstofprijs dreigt Northwest, net als
veel Amerikaanse concurrenten, opnieuw in de problemen te komen.
Het hoopt te kunnen overleven door samen te gaan met Delta.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Southwest Airlines trotseert hoge olieprijs
DALLAS (ANP) - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines
heeft in het tweede kwartaal meer winst gemaakt dan een jaar eerder, ondanks de
scherp gestegen olieprijs. Dat maakte het Texaanse bedrijf donderdag bekend.

Southwest is een van de weinige luchtvaartbedrijven in de Verenigde Staten
die erin slagen zich succesvol in te dekken tegen fluctuerende brandstofprijzen.
Mede daardoor steeg de winst van 278 tot 321 miljoen dollar. Het bedrijf werd
daarnaast geholpen door eenmalige meevallers, onder meer dankzij de gunstige
afwikkeling van termijncontracten voor olie.

De omzet van Southwest steeg 11 procent tot 2,9 miljard dollar. De winst per
aandeel bedroeg 0,44 dollar, en zonder eenmalige posten 0,16 dollar. Dat is meer
dan door persbureau Reuters gepolste analisten in doorsnee verwachtten.

Topman Gary Kelly zei verheugd te zijn dat zijn bedrijf ondanks de dure
brandstof en verslechterende economische omstandigheden meer winst heeft
gemaakt. Maar hij waarschuwde ook dat Southwest maatregelen moet blijven nemen
om de stijgende brandstofkosten het hoofd te bieden.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
[verwijderd]
0
Ryanair boekt winstdaling 85% in KW1


AMSTERDAM (Dow Jones)--Ryanair Holdings plc heeft over het eerste kwartaal van het fiscale jaar de winst met 85% zien dalen vanwege stijgende brandstofprijzen. De luchtvaartmaatschappij verwacht over het gehele jaar break-even uit te koemen of een verlies te lijden van EUR60 miljoen. Dat heeft het bedrijf maandag voorbeurs bekendgemaakt.

De vooruitzichten zijn gebasseerd op bestaande brandstofhedges, een olieprijs van $130 per vat in het vierde kwartaal en een gemiddelde afname van de vervoersprijs met 5% over het gehele fiscale jaar.

De gemiddelde vervoersprijs daalde in de verslagperiode met 8%, terwijl de kosten exclusief brandstof met 5% afnamen. Inclusief brandstof was sprake van een stijging van de kosten met 18%.

Bestuursvoorzitter Michael O'Leary stelt in een toelichting op de cijfers dat de condities in het eerste kwartaal moeilijk waren. Vanwege de gestegen olieprijs steeg de brandstofrekening met 93% tot EUR367 miljoen. Brandstof vertegenwoordigt inmiddels crica 50% van de totale operationale kosten. Wanneer de olieprijs significant daalt, moet Ryanair in staat zijn om sterk te herstellen, meldt O'Leary.

De omzet steeg in de gerapporteerde periode met 12% tot EUR777 miljoen. De winst per aandeel daalde met 84% naar EUR 1,40.



Door Ben Zwirs; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715201; ben.zwirs@dowjones.com

voda
0
Qantas benoemt nieuwe topman
SYDNEY (ANP) - De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas
heeft maandag een opvolger aangewezen voor bestuursvoorzitter
Geoff Dixon, die in november met pensioen gaat. Alan Joyce, nu
nog hoofd van de dochtermaatschappij Jetstar, neemt het stokje
over van Dixon.

De 42-jarige Joyce, Ier van afkomst, is sinds 2000 werkzaam
bij Qantas. Hij heeft twintig jaar ervaring in de luchtvaart.
Hij zal de komende maanden gaan samenwerken met Dixon om een
soepele overdracht van het bestuur te garanderen, aldus Qantas.
Ook blijft Dixon tot maart volgend jaar aan als adviseur. De
68-jarige Dixon heeft bijna acht jaar lang leiding gegeven aan
de grootste luchtvaartmaatschappij van Australië.

Qantas is een van de meest winstgevende en veilige
luchtvaartbedrijven ter wereld. Het concern maakte onlangs wel
bekend 1500 banen te gaan schrappen wegens de hoge
brandstofkosten. Ook moest een Boeing 747 van Qantas afgelopen
vrijdag nog een noodlanding maken op de Filipijnen omdat een
groot gat in de romp was ontstaan. Dat zou zijn gekomen door een
ontplofte zuurstoffles.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
'Gevolgen staking Lufthansa beperkt'
FRANKFURT (ANP) - De staking van het cabine- en
grondpersoneel van Lufthansa heeft maandagochtend nog niet
geleid tot ernstige ontregeling van het vliegverkeer in
Duitsland. Er zijn geen vluchten geschrapt en bijna alle
vluchten vliegen op tijd, aldus een woordvoerder van de Duitse
luchtvaartmaatschappij.

Het cabine- en grondpersoneel van Lufthansa legde om
middernacht het werk voor onbepaalde tijd neer om te protesteren
voor een hoger loon. Mogelijk worden later op de dag wel enkele
vluchten geschrapt. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft door
de inzet van hulpkrachten geprobeerd de overlast voor de
reizigers zo veel mogelijk te beperken.

De dienstenvakbond Verdi eist een loonsverhoging van 9,8
procent voor de ruim 50.000 cabine- en grondwerknemers van
Lufthansa. Lufthansa biedt een stapsgewijze loonsverhoging van
6,7 procent plus een eenmalige bonus. Lufthansa heeft de laatste
tijd ook te kampen met acties door piloten van twee
dochterbedrijven. Zij eisen ook een hoger loon.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Mogelijk nieuwe Indiase verbinding voor Schiphol
AMSTERDAM (ANP) - Schiphol en de luchtvaartmaatschappij
Kingfisher Airlines, eigendom van de Indiase miljardair Vijay
Mallya, voeren gesprekken over een verbinding tussen Amsterdam
en India. Dat bevestigde een woordvoerder van Schiphol maandag
naar aanleiding van berichtgeving hierover in de Indiase media.

Kingfisher kijkt al een tijdje over de grens naar
uitbreiding. De Indiase zakenkrant The Economic Times meldde
maandag dat Kingfisher Schiphol als internationale thuisbasis
wil gebruiken voor vluchten tussen India, Europa, Afrika en
Noord-Amerika.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
[verwijderd]
0
British Airways en Iberia voeren fusiegesprekken


AMSTERDAM (Dow Jones)--British Airways en Iberia zijn in gesprek over een fusie tussen de bedrijven. Dat hebben de twee luchtvaartmaatschappijen dinsdag in een persbericht gemeld.

De onderhandelingen worden unaniem door de raden van beide bedrijven gesteund, aldus British Airways en Iberia. De merken worden behouden als deel van de gecombineerde groep.

Iberia's chairman en chief executive Fernando Conte zegt dat de twee bedrijven al bijna tien jaar samenwerken en dat een samengaan daarop voortborduurt.

Chief executive Willie Walsh van British Airways voegt daaraan toe dat een fusie aantrekkelijk is vanwege de gecombineerde balanspositie en netwerken, en de te behalen synergievoordelen.

British Airways nam in 1999 een belang van 9% in Iberia en breidde dat onlangs uit naar 13,15%. Iberia heeft dinsdag gezegd dat het op zijn beurt een direct belang van 2,99% in British Airways heeft gekocht.

Beide luchtvaarders zijn vol vertrouwen goedkeuring te krijgen van de desbetreffende autoriteiten. Wel, zo stellen zij, zal het "enige maanden" duren voordat er een overeenkomst wordt bereikt.



Door Carlie van Tongeren; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715200; carlie.vantongeren@dowjones.com



Ice T
0
Air France KLM veert op
05.8.08 Een winst die is gehalveerd, dat valt analisten mee. De koers Air France KLM veert op.

Hoge brandstofprijzen en onzekere economische tijden, het blijven de thema’s voor Air France KLM. De luchtvaartmaatschappij zag in het eerste kwartaal van het boekjaar 2008-2009 de omzet stijgen met 5,8% tot €6,28 mrd en de nettowinst dalen met 59,4% tot €168 mln.

Oorzaak zijn de stijgende kosten die met 9,5% toenamen. Gecorrigeerd voor stijgende kerosineprijzen zou de toename slechts 5,8% zijn geweest. De brandstofprijzen stegen met €266 mln tot €1,36mrd, een stijging van maar liefst 24,3%. Andere stijgende kostenposten zijn personeelskosten (+8%) en catering kosten (12,7%.

vertragend
Positief is wel dat ondanks een vertragende economie en het doorberekenen van de hoge brandstofprijzen in de tickets, de passagiersaantallen stegen met 3,7%. Ook de capaciteitsbenutting 80,3% (-1,1 procentpunt) is een positieve factor in de kwartaalcijfers.


In de vrachtsector zag Air France KLM de omzet stijgen met 10,5% tegen een operationeel resultaat van €17 mln, was in 2007 een verlies van €17mln. Onderhoud voor derden had last van de zwakke dollar maar zag het bedrijfsresultaat desalniettemin stijgen met 15,4% tot €15 mln. De overige activiteiten zijn goed voor nog eens een bedrijfsresultaat van €15 mln.

Als medicijn heeft Air france KLM het zogenaamde ‘Challenge 10 kostenbesparingsprogramma opgezet. Die moet de totale kostenbesparingen met nog eens €190 mln opvoeren tot €620 mln voor het boekjaar 2008-2009.

boekjaar
De eerste kwartaalcijfers leiden nog steeds tot een bedrijfsresultaat van €1mrd voor het hele boekjaar. Dat is wel 30% lager dan in het voorgaande jaar.

Air France KLM is niet de enige die lijdt onder de hoge brandstofkosten. Ryan Air kondigde aan dit jaar voor het eerst in elf jaar een verlies te gaan lopen. Ook British Airways zag de winst 90% dalen in het afgelopen kwartaal.

Een belegger moet zich afvragen of hij vanwege de brandstofprijzen en de vertragende economie nog wil blijven in de luchtvaartsector. Is die beslissing genomen dan is KLM een aandeel om aan te houden. Het aandeel is al ruim 27% gedaald sinds 1 januari van dit jaar. Het slechte nieuws is daarmee ingecalculeerd. De opleving van de koers vanochtend wijst dat ook uit.

Peter Garstenveld, 5 augustus 2008 www.beleggersbelangen.nl
voda
0
Delta Airlines wil 2000 banen schrappen
RECESSIE

ATLANTA (ANP) - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta
Airlines wil ongeveer tweeduizend banen schrappen om de
tegenvallende ontwikkeling van het reisverkeer te bestrijden.
Dat is bijna 3 procent van het totale personeelsbestand.

Dat maakte topman Richard Anderson donderdag bekend.
Anderson kondigde aan de capaciteit van Delta met 6 tot 8
procent te willen verminderen. ,,Aan het einde van de maand
weten we meer'', aldus Anderson. Tegen die tijd moeten
werknemers beslissen of ze gebruikmaken van de door Delta
aangeboden afvloeiingsregeling.

Delta vervoerde vorig jaar 1,7 procent meer passagiers dan
in 2007. Daarmee presteerde het beter dan zijn zes grootste
concurrenten, die de passagiersstroom gemiddeld met 2,3 procent
zagen afnemen. Delta verwacht dit jaar echter minder passagiers
te mogen begroeten vanwege de wereldwijde economische recessie.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
1.887 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 91 92 93 94 95 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 21-okt-19 17:35
Koers 10,550
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 10,730
Laag 10,190
Volume 3.381.518
Volume gemiddeld 2.433.326
Volume gisteren 3.381.518

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group