Forum: TomTom » De aanloop naar 2010 cijfers TOMTOM; de stijging is begonnen | Beursduivel.be

De aanloop naar 2010 cijfers TOMTOM; de stijging is begonnen

80 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
xof
10
De huidige stijging lijkt een aanloop richting de nieuwe cijfers Q4 en volledig 2010.

Ik ben benieuwd of jullie het met me eens zijn en wil graag dit draadje openen in aanloop naar 18 Februari as.

Ik denk dat we een grote meevaller gaan meemaken en men loopt hierop vooruit. In Q3 werd een last genomen van 20 mln omdat de dollar sterker was dan gepland. Hier hebben we een keer een draadje over gemaakt in November. De Dollar zat rond de 1,25E.

In Q4 is de dollar gemiddeld verzwakt tov Q3 en koerst ergens rond 1,35 E. Een sterkere Euro heeft een positief effect op het eind resultaat, zie ook jaarverslag 2009.

Verder is Q4 het belangrijkste kwartaal met bijna 40% van de jaaromzet. In 2009 was Q4 37% van de totale omzet, maar toen had men meer last van de prijserosie per PND.

Vlak voor Q4 in 2010 zijn nieuwe producten geintroduceerd en zal de niet PND omzet zijn toegenomen.

Ik ga dus uit van een sterk Q4 door het wegvallen van het negatieve currency effect (20 mln vond ik een zware tegenvaller in Q3 2010) en de sterkere omzet. In combinatie met de kostenbesparingen die in 2009 zijn ingezet kan er eigenlijk alleen maar een mooi resultaat uitkomen.

In aanvulling op onderstaande kwartaal resultaten verwacht ik een Q4 netto resultaat van bijna 75 mln.

NB in Q4 2009 was het 73 mln, dit van een totale jaarwinst van 2009 van 87 mln. Vorig jaar werd dus bijna alle winst in het laatste kwartaal gemaakt.

Mocht mijn voorspelling uitkomen dan eindigen we dus 2010 op


Q1 was 4 mln (0,02 p/a)
Q2 was 33 mln(0,15 p/a)
Q3 was 19 mln (0,09 p/a), fouten op de hedge afdeling. Voor het currency effect was Q3 bijna 39 mln en 0,18 p/a.

Q4 voorspelling 75 mln ofwel zo'n 0,34 p/a.

Totaal 2010; 130 mln en 0,60 per aandeel. Zonder de misser in Q3 was dit 150 mln. geweest.

0,60 per aandeel tegen 12 KW is 7,20 E/pa plus overtollig cash op balans van bijna 2 Euro per aandeel maakt een koers van minimaal 9,- Euro.

Geen wonder dat we stijgen
TumTom
0
De vraag is in hoeverre het aandeel nog verder kan stijgen op de dag van de Q4 cijfers. Bij een aantal aandelen bleken de verwachtingen al in de koers te zijn opgenomen. De koers zakte zelfs bij enkele.
Dus dan ben ik benieuwd hoeveel mensen tot na de cijfers wachten met verkopen, of hoeveel er juist net voor de cijfers tussenuit piepen.
xof
0
Nu stijgt ie in ieder geval lekker door. De kans op een meevaller lijkt me groot. Er zijn er altijd weer heel veel die eruit piepen en terugkomen, ik zit voor de langere termijn en het geduld van de afgelopen 3 maanden wordt weer beloond. Succes.

Het schijnt dat UBS TT op de favorieten lijst heeft gezet en dat draagt bij aan de stijging van vandaag. Doen die Zwitsers toch hun huiswerk........
Dongen
0
quote:

xof schreef op 7 feb 2011 om 14:04:


Nu stijgt ie in ieder geval lekker door. De kans op een meevaller lijkt me groot. Er zijn er altijd weer heel veel die eruit piepen en terugkomen, ik zit voor de langere termijn en het geduld van de afgelopen 3 maanden wordt weer beloond. Succes.

Het schijnt dat UBS TT op de favorieten lijst heeft gezet en dat draagt bij aan de stijging van vandaag. Doen die Zwitsers toch hun huiswerk........



"SCHIJNT"
dat is juist gezegd want niemand heeft de bron onthuld tot nu toe
xof
0
Staat op De Financiële Telegraaf DFT;

quote; Bij de hoofdfondsen nam TomTom het voortouw, nadat het op de Europese favorietenlijst van de Zwitserse bank UBS werd gezet.

Meer "bron" heb ik niet. In November had UBS TT ook al getipt op een koers van 9,50. Ik heb het echter niet op al die analisten, doe liever zelf mijn huiswerk.
hvasd2
0
Beperktedijkbewaking
0
quote:

xof schreef op 7 feb 2011 om 13:42:


...
Ik denk dat we een grote meevaller gaan meemaken en men loopt hierop vooruit. In Q3 werd een last genomen van 20 mln omdat de dollar sterker was dan gepland. Hier hebben we een keer een draadje over gemaakt in November. De Dollar zat rond de 1,25E.

In Q4 is de dollar gemiddeld verzwakt tov Q3 en koerst ergens rond 1,35 E. Een sterkere Euro heeft een positief effect op het eind resultaat, zie ook jaarverslag 2009.
...
In aanvulling op onderstaande kwartaal resultaten verwacht ik een Q4 netto resultaat van bijna 75 mln.
...


Tja, je hebt in alles gelijk, denk ik. Ook in dat dollar-effect.

MAAR: TT heeft een ongelukkige hand met dat dollar hedgen.
Dat was de vorige keer een tegenvaller. Wie zegt me dat het nu niet meer zo is?

Ze willen geen enkel valuta-risico lopen, denk ik, en hedgen zich suf.
Ik vrees dat het nu ook weer verkeerd uitpakt.
Hoera als ik ongelijk heb.
marique
0
quote:

HandeR schreef op 8 feb 2011 om 14:39:


Ze willen geen enkel valuta-risico lopen, denk ik, en hedgen zich suf.
Ik vrees dat het nu ook weer verkeerd uitpakt.
Hoera als ik ongelijk heb.

Heb me al vaker afgevraagd of dat hedgen nou zo verstandig is. Is feitelijk een soort van verzekeren. En verzekeren is duur. Moet je in principe alleen doen tegen risico´s die je zelf niet kan dragen.
Denk even mee, komt TT in financieel noodweer als de dollar níet wordt gehedged?
[verwijderd]
1
quote:

HandeR schreef op 8 feb 2011 om 14:39:


[...]

Tja, je hebt in alles gelijk, denk ik. Ook in dat dollar-effect.

MAAR: TT heeft een ongelukkige hand met dat dollar hedgen.
Dat was de vorige keer een tegenvaller. Wie zegt me dat het nu niet meer zo is?

Ze willen geen enkel valuta-risico lopen, denk ik, en hedgen zich suf.
Ik vrees dat het nu ook weer verkeerd uitpakt.
Hoera als ik ongelijk heb.



De cijfers maken op zich niet heel veel uit als het maar Winst is. Zoo rond de 50 Miljoen!

Als ze dan maar gelijk een nieuwe deal met een autofabrikant kunnen presenteren en daar een goede outlook bij geven, dan zit het wel snor!!!

Ik begrijp trouwens echt niet waarom de meeste hier denken dat de cijfers gaan tegenvallen.

Op 1 berichtje dat de kerstverkopen een beetje tegen zouden vallen!?!

Maar hoeveel Apps zijn er wel niet verkocht voor de Iphone. De autofabrikanten zullen toch ook gretig hebben ingekocht bij TomTom.

V.b: een Subaru zal toch al die navigatiekastjes voor de inbouw hebben moeten inkopen bij TomTom, neem ik aan. Hetzelfde geld voor Mazda, Renault, Alfa en Fiat.

De deals die Teleatlas heeft algesloten.

Dit kwartaal wordt het eens tijd dat Teleatlas zich echt gaat onderscheiden!

De verkoop van ALLE modellen via hun eigen site!

De nieuwe landen, Maleisie, Signapore, wat doet TomTom in Brazilie???

En er is Geen Winstwaarchuwing afgegeven!!!

En dan Toch nog roeptoeteren er hier mensen dat de cijfers misschien gaan tegenvallen???

Kan ik echt niet begrijpen dus!!!

2Pac






hvasd2
0
Mee eens. Schoenmaker blijf bij je leest. Discussie eerder gevoerd bij laatste cijfer en een conclusie was dat TT niet zou moeten hedgen...
xof
2
In het jaarverslag 2009 staat dat +/- 2,5% dollar wijziging een effect heeft van ong. -/+ 1,5 mln EBIT.

Die 20 mln van Q3 zijn voor mij nog steeds onverklaarbaar en hierdoor worden de cijfer onvoorspelbaarder. Er zijn eigenlijk nooit kritische vragen over gesteld.

Ik ben het met Marique eens, liever gewoon doen en geen ingewikkelde hedges.

Als de valuta meervalt of neutraal is, dan ga ik uit van mooie cijfers. Ik denk dat 50 mln zelfs laag is. 2009 Q4; 73 mln.

Laten we afwachten, ik duik nog in de cijfers per product/service..
VanillaSky
0
quote:

xof schreef op 8 feb 2011 om 15:58:


In het jaarverslag 2009 staat dat +/- 2,5% dollar wijziging een effect heeft van ong. -/+ 1,5 mln EBIT.

Die 20 mln van Q3 zijn voor mij nog steeds onverklaarbaar en hierdoor worden de cijfer onvoorspelbaarder. Er zijn eigenlijk nooit kritische vragen over gesteld.

Ik ben het met Marique eens, liever gewoon doen en geen ingewikkelde hedges.

Als de valuta meervalt of neutraal is, dan ga ik uit van mooie cijfers. Ik denk dat 50 mln zelfs laag is. 2009 Q4; 73 mln.

Laten we afwachten, ik duik nog in de cijfers per product/service..


Wat bedoel je met gewoon doen ipv ingewikkelde hedges? Ik ben het met Marique eens dat wanneer het risico gedragen kan worden je dit niet moet willen maar feit blijft wel dat wanneer de koersontwikkeling voor TomTom negatief is de dollars aan het einde van het jaar tegen dan geldende koers wordt opgenomen op de balans, en dit kan evenwel zeer negatief uitpakken. Of denk ik dan niet op de juiste manier?
qwertyu
0
Het is best ingewikkeld. TomTom koopt met euro's dollars, om vervolgens met die dollars te betalen aan Aziatische producenten. Het gaat dus niet alleen om de verhouding euro/dollar, maar ook om de verhouding dollar/xxxx.
VanillaSky
0
quote:

mpv schreef op 8 feb 2011 om 16:06:


Het is best ingewikkeld. TomTom koopt met euro's dollars, om vervolgens met die dollars te betalen aan Aziatische producenten. Het gaat dus niet alleen om de verhouding euro/dollar, maar ook om de verhouding dollar/xxxx.


Ja m.i. is dit inderdaad ingewikkeld en is het risico juist groot wanneer je je hier niet tegen verzekerd. En om bij de uitspraak te blijven schoenmaker blijf bij je leest lijkt mij dan juist om niet zelf te gaan handelen in deze valuta maar dit risico af te dekken.

Wat ik overigens niet snap, is dat wanneer je dit risico afdekt, hoe er dan een dermate grote negatieve post kan opduiken op de balans..
qwertyu
0
quote:

VanillaSky schreef op 8 feb 2011 om 16:20:


[...]

Ja m.i. is dit inderdaad ingewikkeld en is het risico juist groot wanneer je je hier niet tegen verzekerd. En om bij de uitspraak te blijven schoenmaker blijf bij je leest lijkt mij dan juist om niet zelf te gaan handelen in deze valuta maar dit risico af te dekken.

Wat ik overigens niet snap, is dat wanneer je dit risico afdekt, hoe er dan een dermate grote negatieve post kan opduiken op de balans..


Ik ben geen expert, maar ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld in een keer een heleboel dollars inkoopt, waar je dan voor het komende jaar al je betalingen mee kunt doen. Je weet dan in ieder geval waar je aan toe bent.

Risico is dan wel dat als de dollar goedkoper wordt, je niet op het laagste punt bent ingestapt. Is dus eigenlijk net als beleggen: je moet kopen op het lage punt, maar je weet niet waar die ligt.
xof
0
quote:

VanillaSky schreef op 8 feb 2011 om 16:02:


[...]

Wat bedoel je met gewoon doen ipv ingewikkelde hedges? Ik ben het met Marique eens dat wanneer het risico gedragen kan worden je dit niet moet willen maar feit blijft wel dat wanneer de koersontwikkeling voor TomTom negatief is de dollars aan het einde van het jaar tegen dan geldende koers wordt opgenomen op de balans, en dit kan evenwel zeer negatief uitpakken. Of denk ik dan niet op de juiste manier?


Ik denk dat het hedgen om koersrisikos af te dekken bij TT meer nadelen (kosten) heeft dan voordelen. Ondanks hedgen had men toch een verlies van 20mln op valuta. Er heeft iemand ontzettend zitten blunderen.

Ik heb een onbehaaglijk gevoel dat TT nog niet ontvangen dollars uit de verkoop van abonnementen, naar "voren" haalt en activeert op de balans.

Die abonnementen hebben immers een waarde door de toekomstige geldstroom. Als deze geadministreerde omzet (nog niet als cash ontvangen) uitgedrukt in dollars daalt door een dollardaling, dan moet men een correctie (afschrijving) toepassen.

Ik zou willen dat het VEB hier eens naar keek.


"Economy is a science", but "accounting is an art"
Dream*On
0
quote:

xof schreef op 8 feb 2011 om 17:15:


[...]

Ik denk dat het hedgen om koersrisikos af te dekken bij TT meer nadelen (kosten) heeft dan voordelen. Ondanks hedgen had men toch een verlies van 20mln op valuta. Er heeft iemand ontzettend zitten blunderen.

Ik heb een onbehaaglijk gevoel dat TT nog niet ontvangen dollars uit de verkoop van abonnementen, naar "voren" haalt en activeert op de balans.

Die abonnementen hebben immers een waarde door de toekomstige geldstroom. Als deze geadministreerde omzet (nog niet als cash ontvangen) uitgedrukt in dollars daalt door een dollardaling, dan moet men een correctie (afschrijving) toepassen.

Ik zou willen dat het VEB hier eens naar keek.


"Economy is a science", but "accounting is an art"

Ik kan het niet bevestigen. Maar iemand op dit forum heeft eens gezegd dat men dit al jaren doet en dat hier andere jaren ook behoorlijke winsten mee zijn geboekt.
Dus je moet het wel in verhouding zien en eerdere opbrengsten met de verliezen verrekenen om te kunnen zeggen dat ze hier mee moeten stoppen.
Hoe het rekensommetje dan uitpakt weet ik niet...
wooky
0
quote:

xof schreef:


Wat denken de TT liefhebbers over het aanstaande cijfernieuws?


De cijfers zullen m.i. in lijn van de verwachtingen zijn en de outlook zal ook niet spectaculair zijn. TT heeft veel kosten gemaakt voor alle nieuwe activiteiten en het is nog maar helemaal de vraag wanneer dat winst gaat opleveren. Kortom; bezit van de zaak is het eind van het vermaak en het aandeel zal rond de 7.50 blijven liggen. Maar op termijn zal het ongetwijfeld stijgen.
marique
0
quote:

marique schreef op 8 feb 2011 om 15:32:


Denk even mee, komt TT in financieel noodweer als de dollar níet wordt gehedged?

Er speelt wel wat meer dan alleen financieel risico. Dat is o.a. de beurs die op winstcijfers reageert, ongeacht of de winst of het verlies te maken heeft met valutaverschillen. Beursgenoteerde bedrijven houden niet van een sterk wisselende koers. Dat geeft onrust, en lastig te beantwoorden vragen en is ook heel vervelend bij werving van vers kapitaal.
Als TomTom sterk dollargevoelig is/wordt, kan het valutaprobleem worden ontlopen door in dollars te rapporteren. Doen meer bedrijven. Dan moet de aandeelhouder zelf maar zien hoe hij dat valutaprobleem oplost.

80 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 22-jan-20 09:55
Koers 10,036
Verschil +0,016 (+0,16%)
Hoog 10,118
Laag 9,942
Volume 45.462
Volume gemiddeld 446.742
Volume gisteren 431.313

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group