De algemene rekenkamer

2.337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Makita
0
quote:

Makita schreef op 26 september 2019 21:25:


Ja Koos ca. 900mln verborgen omzet waar TomTom opeens mee op de proppen komt met marges van >80%...

Onzekerheid tm 2022 is er niet. Ook Enterprise gaat goed samen met Microsoft. HD maps is goed van start gegaan.

Jarenlang bijna geen antwoord willen geven op analisten calls op vragen of de take-rates niet veel te laag ingeschat waren...

Nu weten we het antwoord.
boem!
0
Koos de lakmoesproef van de hernieuw berekende backlog zullen we reeds bij 3q kunnen verrichten.

2de helft 2019 Enterprise 82 mio en Automototive 128 mio volgens CMD.
boem!
2
Antwoord van IR tomtom op mijn vraag naar verband stijging commitments I case of shared revenues met 50 mio en Microsoft.

"Regarding the yoy growth is mainly driven to out partnetship with Microsoft.
However the number of increase with 50 mio is not directly related with our revenue."

Omdat het voor mij niet duidelijk is of dit een ontwijkend dan wel ontkennend antwoord betreft heb ik aan ir de volgende vraag gesteld:
Why you call it commitments of share-revenues if there is no connection with your revenues?.

Wordt vervolgd.
jovi
0
quote:

boem! schreef op 27 september 2019 03:33:


Antwoord van IR tomtom op mijn vraag naar verband stijging commitments I case of shared revenues met 50 mio en Microsoft.

"Regarding the yoy growth is mainly driven to out partnetship with Microsoft.
However the number of increase with 50 mio is not directly related with our revenue."

Omdat het voor mij niet duidelijk is of dit een ontwijkend dan wel ontkennend antwoord betreft heb ik aan ir de volgende vraag gesteld:
Why you call it commitments of share-revenues if there is no connection with your revenues?.

Wordt vervolgd.


Bedankt voor al je nachtwerk boem!

jovi
boem!
0
quote:

Koos99 schreef op 26 september 2019 19:26:


Afgaand op de CMD info worden de komende jaren 2020 + 2021 geen feest qua omzet en ook niet qua FCF.

Wat wel erg positief is, is het vermelden van de automotive backlog. Ik heb hier jaren geleden al op aangedrongen bij IR, het melden van automotive orders over het afgelopen jaar zegt niet veel. TomTom heeft me bevestigt dat wanneer een order die niet in het afgelopen jaar is afgesloten, naar boven wordt bijgesteld, dan werd deze niet meegenomen in de automotive order intake.

De automotive backlog is een mega EUR 1,600 milj. Waarom ik dat veel vind is als volgt. Ik heb op een rij gezet per jaar wat TomTom aankondigde dat de automotive order intake was. Daarbij opgemerkt dat TomTom altijd aangeeft automotive order intake exceeds xxx. Het is dus geen exacte wetenschap, maar beter heb ik niet.

2014 220
2015 300
2016 250
2017 400
2018 250
Oftewel in totaal is er aangekondigd voor EUR 1,420 milj.

Echter daar staat tegenover wat is gerealiseerd, immer elk kwartaal wordt er weer nieuwe automotive omzet gerapporteerd. Aangezien automotive orders tijd nodig hebben om tot ontwikkeling te komen, kijk ik enkele naar de omzet 2016 en later.
2016 132.6
2017 190.5
2018 245.1
2019 so far 141

Oftewel EUR 710 milj (erg toevallig dus exact de helft van EUR 1,420)

Dus als gekeken wordt naar de door TomTom aangekondigde deals, en daar wordt de gerealiseerde automotive omzet vanaf getrokken dan komt dat uit op EUR 710 milj

Als TomTom dus aankondigt dat er automotive backlog EUR 1,600 dan betekent dus dat er een gat is van EUR 890 milj

Deze EUR 890 milj komt dus voort uit:
a) new automotive order intake in 2019
b) bijstelling automotive order intake in de voorgaande jaren

Hoe je het ook wendt of keert EUR 890 milj die zomaar even naar binnen wordt gefietst als nieuwe automotive orders is groot.




@Koos het is duidelijk dat de eerder afgegeven orderboeken te laag zijn vastgesteld en dat zal met het huidige backlog niet anders zijn gegeven het DNA van TT.
Wat jij vergeet mee te nemen is de opbouw in deferred revenue over die periode. Die bedroeg voor Automotive ult 2015 op 22,6 mio en is opgelopen naar 209,4 mio 2q 2019. Ook dit is gewone IFRS omzet.

Hoe je het ook wendt of keert ook 700 mio (890 mio-210+22) is een bedrag dat nu zichtbaar wordt gemaakt als zijnde het verschil tussen eerdere opgegeven waardes van orderboeken en de herijking daarvan onder aftrek van nieuw gescoorde contracten in 2019 wo de eerste 2 HD-map deals.
Benjamin G.
0
Ik plaats de uitspraken van Goddijn in Management Scope 8-2019 ook in dit rekendraadje. Het forum maanddraadje heeft weer eens last van huilie huilie. Tevens die uitspraken onderstreept die meer inzicht geven in de uitgangspunten voor het cijferen en rekenen.

"Ik denk dat we nog zeker tien jaar moeten wachten op de doorbraak van de zelfrijdende auto."

"De toetredingsdrempel voor elektrische auto’s is lager." "In de ontwikkeling van consumentenelektronica zien we al jaren een enorme versnelling in productiecycli, dat is voor traditionele autofabrikanten ook enorm wennen."

"We zijn goed uit de startblokken gekomen en lopen inmiddels voorop met de HD-kaarten. Het mooie daarvan is dat we dan al snel meer volume kunnen draaien, wat de kans vergroot dat je als winnaar deze markt gaat leiden. Dat hebben we eerder meegemaakt met verkeerstechnologie, waar we een jaar of 12 geleden mee zijn begonnen. Dat kostte ons destijds veel tijd en energie, maar daar hebben we in Europa een marktaandeel in veroverd van uiteindelijk 80 procent. Dus dat loont wel."

"Het is nu nog erg moeilijk om ons marktpotentieel concreet te vertalen naar cashflow en marktaandeel, maar dat is wel wat analisten en aandeelhouders willen horen. Afijn, dat hoort er nou eenmaal bij als je beursgenoteerd bent, voor dat leven hebben we zelf gekozen."

"Maar er zijn ook andere redenen denkbaar om een alliantie aan te gaan. Zo kun je er makkelijker je schaalbaarheid mee vergroten."

"Er zijn inmiddels voldoende technieken om software beter, sneller en goedkoper te maken, maar die worden binnen de auto-industrie nog nauwelijks toegepast. Hoe dat komt? Cultuur speelt een belangrijke rol. De organisatie- en productiestructuur die autofabrikanten zo succesvol heeft gemaakt, werkt in softwareontwikkeling averechts. Ook in deze sector is veranderen niet makkelijk."

"Nou, onze omzet zal redelijk stabiel blijven. Daarbinnen zien we wel een duidelijke verschuiving: de omzet in consumentenproducten – de bekende navigatiekastjes – neemt sterk af, terwijl de verkoop van onze producten op het gebied van locatietechnologie sterk toeneemt."

Bron: Management Scope 08-2019, managementscope.nl/magazine/artikel/1...



Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 30 september 2019 07:10:


[...]
@Koos het is duidelijk dat de eerder afgegeven orderboeken te laag zijn vastgesteld en dat zal met het huidige backlog niet anders zijn gegeven het DNA van TT.
Wat jij vergeet mee te nemen is de opbouw in deferred revenue over die periode. Die bedroeg voor Automotive ult 2015 op 22,6 mio en is opgelopen naar 209,4 mio 2q 2019. Ook dit is gewone IFRS omzet.

Hoe je het ook wendt of keert ook 700 mio (890 mio-210+22) is een bedrag dat nu zichtbaar wordt gemaakt als zijnde het verschil tussen eerdere opgegeven waardes van orderboeken en de herijking daarvan onder aftrek van nieuw gescoorde contracten in 2019 wo de eerste 2 HD-map deals.

Je aanvulling op het huiswerk van @Koos (waarvoor nog lof), lijkt me correct. Maar er rijst bij mij een vraag. Is alle automotive omzet in de automotive order intake van een eerder jaar (of evt. hetzelfde jaar) begrepen en genoemd?

Ik denk aan:
- Omzet in 2016 of later waarbij de order al van voor 2014 stamt.
- Kleine aanvullende ordertjes die in hetzelfde jaar afgehandeld worden (unbilled recognised, billed recognised of deferred) maar die daarom wellicht niet in de 'officiële' order intake van dat jaar begrepen zijn.

Dat zou de backlog nog groter maken.

boem!
0
@BDB

Taco definieert de backlog als de IFRS omzet van ALLE gesloten Automotive deals waarbij contracten met minimum volumes niet zijn meegenomen.
Ook nieuwe deals maken geen deel uit van het backlog.
Ter aanvulling merkt hij op dat de IFRS-omzet vanuit het backlog af zal wijken van de te rapporteren omzet doordat te rapporteren omzet wordt bepaald door werkelijke ipv geschatte bedragen maar ook doordat gerapporteerde omzet bestaat uit gefactureerd minus het gedeelte uit facturering dat naar deferred wordt geboekt(25%) en vermeerdeerd uit de vrijval vanuit deferred.

Ervan uitgaande dat TT bij de bepaling van het backlog enige voorzichtigheid in acht heeft genomen mag je aannemen dat het backlog een stille reserve in zich herbergt.
We krijgen bij 3q een eerste indicatie hoe groot die onderschatting is door de gerapporteerde omzet te vergelijken met de 128 mio uit het backlog rekening houdend met de mutatie in deferred.
Makita
0
quote:

boem! schreef op 3 oktober 2019 22:36:


@BDB

Taco definieert de backlog als de IFRS omzet van ALLE gesloten Automotive deals waarbij contracten met minimum volumes niet zijn meegenomen.
Ook nieuwe deals maken geen deel uit van het backlog.
Ter aanvulling merkt hij op dat de IFRS-omzet vanuit het backlog af zal wijken van de te rapporteren omzet doordat te rapporteren omzet wordt bepaald door werkelijke ipv geschatte bedragen maar ook doordat gerapporteerde omzet bestaat uit gefactureerd minus het gedeelte uit facturering dat naar deferred wordt geboekt(25%) en vermeerdeerd uit de vrijval vanuit deferred.

Ervan uitgaande dat TT bij de bepaling van het backlog enige voorzichtigheid in acht heeft genomen mag je aannemen dat het backlog een stille reserve in zich herbergt.
We krijgen bij 3q een eerste indicatie hoe groot die onderschatting is door de gerapporteerde omzet te vergelijken met de 128 mio uit het backlog rekening houdend met de mutatie in deferred.

Eigenlijk schandalig. Afgelopen jaren 1,2mrd als orderboekbedrag genoemd, wordt bovendien al een aantal jaar uit geleverd en blijkt er nog steeds minimaal 1,6mrd over te zijn. Allemaal omdat de take rates en verkochte auto’s hoger zijn dan geïndiceerd.

En dan nu nog steeds voorzichtigheid inbouwen vind ik teleurstellend. Maar ja wellicht een onverwacht plusje.
boem!
0
Ter aanvulling op mijn opmerkingen tav omzetten Automotive en Enterprise.

Taco is heel stellig in zijn bewering dat de IFRS omzet vanuit het backlog een faire inschatting is van het geherijkte backlog. Indien hij daarin gelijk zou hebben mag je voor de te rapporteren omzet een bedrag verwachten dat lager ligt dan de genoemde 128 mio omdat de gerapporteerde omzet afwijkt van de IFRS omzet door de mutatie in deferred.

Bij Entreprise een zelfde verhaal ook de 160 mio is een faire inschatting van wat je mag verwachten.

Ik kan me bij Entreprise nog voorstellen, dat de dominantie van US-klanten (Apple, Microsoft en Uber) heeft geleid tot voorzichtigheid bij het bepalen van de wisselkoers maar dan nog. Enterprise groeit fors door met name Microsoft en de samenwerking met Microsoft is uitgebreid waardoor je eerder eenzelfde groeipad in omzet zou verwachten met minimaal 30% tov 2018 maar dit wordt teruggedraaid naar 22%.

Met een mutatie van 35 mio voor deffered gelijk aan 1st helft 2018 en 2019 zou de gerapporteerde omzet van Automotive zelfs onder de 100 mio geraken.

Ik weiger dat vooralsnog te geloven.
Benjamin G.
0
Consumer 2019 - 2020 280 - 225
Automotive 2019 - 2020 265 - 305
Licensing 2019 - 2020 160 - 175

Totalen 2019 - 2020 709 - 708
Bruto marges 2019 - 2020 74% - 74%
Oper. exp. 2019 - 2020 660 - 540

Winst 2019 - 2020 -136 - -16

Uitstaande aandelen 2019 - 2020 135 - 110

Kortom we zijn er bijna! Op naar 2022.
boem!
0
Idien ik het juist interpreteer bestaat de Automotive backlog uit de te rapporteren revenues van alle (ook toekomstig ingaande) contracten waarbij geen minimum volumes of aankoopverplichtingen gelden.

Daarnaast is gegeven dat ieder contract op zijn merites is beoordeeld tav aantallen auto's en take-rates en die herweging per contract zal iedere maand maar in ieder geval 1 keer per kwartaal plaatsvinden.

Indien mijn interpretatie juist is zal het te rapporteren omzetcijfer slechts afwijken indien het totaalvolume van het onderliggende contract wijzigt of doordat er een nieuw gescoord contract aan de backlog wordt toegevoegd.
In mijn gedachtengang toont de backlog alle gesloten contracten waarbij men het totaalvolume heeft verdeeld rekening houdend met de toepassing van deferred.
Dit sluit ook aardig aan op de gerapporteerde omzet cum 3q voor Automotive ad 196,5 mio indien je naar de geherijkte 128 mio kijkt voor het tweedehalf jaar.

Ervan uitgaande dat de IFRS omzet in het eerste halfjaar niet zal onderdoen voor de 128 mio zou je op basis van deze gegevens een cum omzet verwachten van 3/4 x 2 x 128 mio = 192 mio.

Alhoewel niet belangrijk voor wat er werkelijk aan volume wordt gedraaid binnen Automotive daarvoor is de opratioenele omzet meer geeigend is deze nieuwe KPI vooral van belang omdat daaruit op termijn kan worden afgeleid of TT te postitief dan wel te negatief is geweest in haar schattingen.
boem!
1
Gezien alle onzekerheid hoe we de back-log, de reported en operational revenue met daaraan gekoppeld de deferred revenue en unbilled receivables moeten beoordelen hierbij een poging mijnerzijds om eea te ontleden waarbij ik op zoek ben naar feedback van andere cijferfetisjisten.

Indien we het facturatieproces even elimineren en net doen alsof de geleverde prestatie ook direct leidt tot verantwoording van omzet kom ik op basis van wat ik ervan begrijp tot de volgende uitgangspunten.

Omzetverantwoording vindt plaats op basis van IFRS waarbij IFRS bepaald dat de omzetverantwoording van de totale waarde van dat contract tijdsevenredig dient plaats te vinden.
Deze bepaling houdt in, dat niet de feitelijke uitlevering periodiek wordt verantwoordt maar het gedeelte van het totale volume van dat contract in relatie tot de tijdsperiode die verstreken is.
Simpel gezegd met een totaal volume van 500 over een periode van 5 jaar wordt er per jaar 100 verantwoordt onverschillig of de bewuste periode een over- dan wel onderschrijving kent tov dat gemiddelde.
De verantwoording vindt plaats op basis van de van toepassing zijnde boekhoudregels derhalve zal een gedeelte(25% ?) niet in de te rapporteren omzet terechtkomen maar in deferred revenue.

Basis voor boeking is de inschatting van TT van de totale waarde van het onderliggende contract.
Indien TT geen aanleiding ziet om de totale waarde van het contract aan te passen door wijziging van shippings- dan wel take-rates aantallen zal men het periodieke deel op nemen in de omzet(uiteraard verdeeld naar omzet deze periode en deferred).

Ik denk dat het backlog een beeld geeft van alle contracten verdeeld naar omzetten direct en deferred van de laatste inschattingen door TT gedaan op basis van de eis bij IFRS dat verantwoording moet plaatsvinden op basis van tijdsevenredigheid tov de totale waarde van de betreffende contracten.

De waarde van het backlog zal daarom veranderen door toevoeging van nieuwe contracten en wijzigingen in de herijking van bestaande contracten welke maandelijks dan wel kwartaalgewijs plaatsvindt.

Ondanks de problemen die OEM's momenteel ondervinden met de afzet van hun producten maak ik me vwb de totale waarde van het backlog nog geen zorgen omdat de take-rates enerzijds compensatie bieden en ik me ook niet kan voorstellen dat TT geen risicomarge heeft ingebouwd bij zijn totaalinschatting.

Om dan nu de trade- en unbilled receivables te komen is slechts een kleine stap.
TT boekt haar periodieke omzet met als tegenrekening unbilled receivables.
indien er op basis van het afgesproken factuurschema met de klant een daadwerkelijke factuur uitgaat vindt omzetting plaats van unbilled receivables naar trade receivables.
boem!
0
Ik denk dat ik geholpen door @BDB en @vCalcar een beetje denkt te weten hoe eea uitpakt indien de lengte van een contract wordt opgelengd.

Indien het zo is dat de lengte van een contract bepalend is voor de duur van de garantieperiode van die geleverde dienst is het duidelijk dat dat een impact heeft op de verdeling omzet vs uitgestelde omzet.

Waar BDB de omzet verdeeld naar 25%, 50%, 75%...….. 175% bij een vierjarig contract (totale duur van verantwoording 7 jaar)
of 20%, 40%, 60% ……. 180% bij een vijfjarig contract(totale duur van verantwoording 9 jaar)

blijf ik bij het principe van 75% verantwoording in het jaar van boeking waarbij de overage 25% verdeeld wordt over 4 dan wel 5 jaar.
De verantwoording ziet er bij een vierjarig contract als volgt uit 75%, 81,25%, 87,50%, 93,75% 100% ….. 125% totale duur van verantwoording 9 jaar waarbij de ophoging van 6,25% veroorzaakt wordt door de 25% te verdelen over 4 jaar.
de verantwoording bij 5 jaar wordt dan 75%, 80%, 85%..... 125% met een totale duur van verantwoording van 11 jaar.


boem!
1
@BDB met jouw goedvinden toch maar weer even de luwte opgezocht om de discussie over operational revenue, reported revenue en de effecten op die grootheden door toepassing van deferred verder te voeren zonder afgeleid te worden het dagelijkse gewauwel over een dubbeltje of kwartje up/down.

De operationele omzet van TT was als volgt;
2016 169 mio
2017 245 mio
2018 317 mio
cum 3q 2019 270 mio.

Ik ga ervan uit dat dit overeenkomt met de IFRS omzet.

De gerapporteerde omzet bedroeg:
2016 133 mio
2017 191 mio
2018 245 mio
cum 3q 2019 197 mio

Het verschil tussen beide grootheden te weten operationele omzet totaal 1,001 mio en gerapporteerd 766 mio ofwel 235 mio wordt veroorzaakt doordat men bij de opboeking van de IFRS/Operationele omzet niet alle omzet in de betreffende periode boekt maar dat men een gedeelte reserveert voor nazorg(deferred).

Indien ik mijn oude uitgangspunten hanteer tw 75% direct en 25% vrij te vallen in 4 jaar kom ik niet uit met de gegeven waarden van totaal operational engerapporteerd want dan zou de gerapporteerde omzet alleen al 75% van 1,001 is 750 mio moeten bedragen nog afgezien van de vrijval uit de omzetten van voor 2019.

Indien ik echter 70% als drect neem en 30% onder deferred kom ik veel beter uit.
De directe omzet is dan 700 mio en uit de vrijval wordt dan het restant verantwoordt . NB om aaansluiting te krijgen moest ik wel de deferred termijn oprekken van 4 naar 5 jaar (verschil 20 mio).

Ik hoop dat ik je met deze verklaring wat meer houvast heb gegeven in mijn gedachtengang en zie je op- en aanmerkingen met belangstelling tegemoet

Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 22 oktober 2019 15:17:


@BDB met jouw goedvinden toch maar weer even de luwte opgezocht om de discussie over operational revenue, reported revenue en de effecten op die grootheden door toepassing van deferred verder te voeren zonder afgeleid te worden het dagelijkse gewauwel over een dubbeltje of kwartje up/down.

De operationele omzet van TT [Automotive] was als volgt;
2016 169 mio
2017 245 mio
2018 317 mio
cum 3q 2019 270 mio.

Ik ga ervan uit dat dit overeenkomt met de IFRS omzet.
[de IFRS omzet is toch hetzelfde als de gerapporteerde?, BDB]

De gerapporteerde omzet bedroeg:
2016 133 mio
2017 191 mio
2018 245 mio
cum 3q 2019 197 mio

Het verschil tussen beide grootheden te weten operationele omzet totaal 1,001 mio en gerapporteerd 766 mio ofwel 235 mio wordt veroorzaakt doordat men bij de opboeking van de IFRS/Operationele omzet niet alle omzet in de betreffende periode boekt maar dat men een gedeelte reserveert voor nazorg(deferred).

Indien ik mijn oude uitgangspunten hanteer tw 75% direct en 25% vrij te vallen in 4 jaar kom ik niet uit met de gegeven waarden van totaal operational engerapporteerd want dan zou de gerapporteerde omzet alleen al 75% van 1,001 is 750 mio moeten bedragen nog afgezien van de vrijval uit de omzetten van voor 2019.

Indien ik echter 70% als drect neem en 30% onder deferred kom ik veel beter uit.
De directe omzet is dan 700 mio en uit de vrijval wordt dan het restant verantwoordt . NB om aaansluiting te krijgen moest ik wel de deferred termijn oprekken van 4 naar 5 jaar (verschil 20 mio).
...

Het kan zijn dat deze 75/25 of 70/30 truc onder bepaalde omstandigheden aardig uitpakt, maar dat lijkt me toeval. Ik zie er op eerste gezicht geen onderbouwing voor.

Ik heb redenen om aan te nemen dat de service/garantieduur (vanaf levering van een auto) bij de automotive-contracten aan het toenemen is en momenteel ca 5 jaar gemiddeld is. Daar kom ik een dezer dagen op terug (ik moet nog wat details nalopen, en het kost tijd om e.e.a. netjes op te schrijven).
Dat die duur vrij lang is kan je al zien aan de hoge DL (non-current of lange defrev) t.o.v. DK (current of korte defrev) bij Automotive, zie mijn volgende post.

De bij een bepaalde levering horende omzet wordt (momenteel) dus lineair uitgesmeerd over gemiddeld 5 jaar. Als ik tijdelijke porties 'unbilled' en timing-gedoe rond een 'straight revenue line' even negeer, betekent dit dat elke factuur bij automotive geheel gedeferred wordt, waarbij 1/5 geboekt wordt onder DK (valt binnen een jaar vrij) en 4/5 onder DL (valt in de 4 jaren daarna vrij).
Let wel: deze 80/20 verhouding heeft dus een heel ander karakter dan jouw 75/25 of 70/30 hierboven!

Voor alle duidelijkheid: een op 1 okt 2019 verzonden factuur draagt voor (1/4)x(1/5) = 1/20 bij aan de IFRS-omzet van dit jaar, voor 1/5 aan de omzet in resp. 2020, 2021, 2022, 2023, en (3/4)x(1/5) = 3/20 aan de omzet in 2024.

De totale IFRS-omzet in 2019 bestaat uit de waarde van de balanspost DK ultimo 2018, plus
wat al in 2019 vrijvalt van de in 2019 verzonden facturen (zie bv. de "1/20" hierboven).
Alles betrekking hebbend op Automotive vanzelfsprekend.

We nemen bij wijze van benadering aan dat het gaat om meerdere contracten en dus zeker ook meerdere facturen die gelijkmatig over het jaar verspreid zijn. Dan is het cursief gedrukte drie regels hierboven ongeveer gelijk aan 1/10 van het in 2019 totaal gefactureerde bedrag ("F").

De toename van de defrev (DK+DL) in 2019 is:
"opbouw minus vrijval" = F minus F/10 minus (DK ult18) = 0,9 x F minus DKoud.

En dit is weer gelijk aan de operationele omzet minus de IFRS-omzet. Zo kan je dus F schatten!
F = (OperationalRev.- IFRSrev.+ DKoud) / 0,9

Misschien iets om verder mee te gaan? Mogelijk kan je op de een of andere manier een link leggen met jouw "70/30" benadering?

2.337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 apr 2020 17:35
Koers 7,670
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,995
Laag 7,580
Volume 632.963
Volume gemiddeld 829.380
Volume gisteren 632.963

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group