De algemene rekenkamer

2.337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 109 110 111 112 113 114 115 116 117 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
win some...
0
quote:

marique schreef op 11 februari 2020 14:41:


Koers/ebitda is net als k/w een eenvoudige waarderingsmaatstaf.
Hieronder een beknopt overzicht voor TomTom:

boekjaar__koers__ebitda/aandeel__koers/ebitda

2015___8,38___0,54___15,6
2016___8,28___0,61___13,7
2017___7,98___0,60___13,3
2018___7,38___0,91____8,1
2019___9,95___0,46___21,6

NB
1) Koers is slotkoers maand februari, kort na publicatie jaarcijfers.
2) TT heeft in 2019 veel meer cash in huis dan gebruikelijk. Zit theoretisch ook bij de koers inbegrepen. Trek eens bij wijze van oefening € 2 aan cash af van de koers. Dan krijg je als sleutel 8,00/0,46 = 17,4.





NB
3) TT is in Q4 2018 begonnen met de verschuiving van CAPEX naar OPEX.
CAPEX (zonder overnames) 2019:24 mio, 2018:84 mio, 2017:120 mio, 2016:118 mio
NewKidInTown
0
quote:

marique schreef op 11 februari 2020 14:41:


Koers/ebitda is net als k/w een eenvoudige waarderingsmaatstaf.
Hieronder een beknopt overzicht voor TomTom:

boekjaar__koers__ebitda/aandeel__koers/ebitda

2015___8,38___0,54___15,6
2016___8,28___0,61___13,7
2017___7,98___0,60___13,3
2018___7,38___0,91____8,1
2019___9,95___0,46___21,6

NB
1) Koers is slotkoers maand februari, kort na publicatie jaarcijfers.
2) TT heeft in 2019 veel meer cash in huis dan gebruikelijk. Zit theoretisch ook bij de koers inbegrepen. Trek eens bij wijze van oefening € 2 aan cash af van de koers. Dan krijg je als sleutel 8,00/0,46 = 17,4.


Heel veel moeilijker hoeft ook niet te zijn.

Ontwikkeling (groei of niet) van de koers, winst en relatie koers en winst.
Hoop....
0
quote:

NewKidInTown schreef op 11 februari 2020 20:34:


[...]

Heel veel moeilijker hoeft ook niet te zijn.

Ontwikkeling (groei of niet) van de koers, winst en relatie koers en winst.


Geen hoop voor jou dus....overigens Alfen is al door het dak van 16 naar 28 nu ;-).
marique
2
quote:

win some... schreef op 11 februari 2020 20:11:


[...]


NB
3) TT is in Q4 2018 begonnen met de verschuiving van CAPEX naar OPEX.
CAPEX (zonder overnames) 2019:24 mio, 2018:84 mio, 2017:120 mio, 2016:118 mio


sga in € mln:

2015__€ 172
2016__€ 195
2017__€ 218
2018__€ 115
2019__€ 133

De bezuiniging vanaf '18 compenseert een deel van de verschuiving van CAPEX naar OPEX.


Interessant is ook de boekhoudkundige opbloei van ebitda bij Consumer:

2015__€ 14
2016__€ 6
2017__€ 11 (negatief)
2018__€ 70
2019__€ 72

Consumer heeft in '18 en '19 dezelfde ebitdamarge (26%) als in de gouden jaren vóór 2008.
Een unieke prestatie voor een vervangbaar consumentenproduct!

win some...
0
quote:

marique schreef op 12 februari 2020 13:11:


[...]

sga in € mln:

2015__€ 172
2016__€ 195
2017__€ 218
2018__€ 115
2019__€ 133

De bezuiniging vanaf '18 compenseert een deel van de verschuiving van CAPEX naar OPEX.


Interessant is ook de boekhoudkundige opbloei van ebitda bij Consumer:

2015__€ 14
2016__€ 6
2017__€ 11 (negatief)
2018__€ 70
2019__€ 72

Consumer heeft in '18 en '19 dezelfde ebitdamarge (26%) als in de gouden jaren vóór 2008.
Een unieke prestatie voor een vervangbaar consumentenproduct!





Inderdaad. In de 2e helft van 2017 is TT gestopt met Sports. Door reorganisatielast is SG&A in dat jaar nog wat hoger. In 2018 en 2019 zijn er nagenoeg geen kosten meer voor Sports, dus lagere SG&A. Plus de SG&A van Telematics telt niet meer mee in de cijfers. Het stoppen met Sports zorgt ook voor sterke verbetering Ebitda Consumer.

Hopelijk in 2020 een zelfde Ebitda-resultaat voor Consumer. Dan is er drie jaar een Ebitda van om en nabij 70 mio. Een strik er omheen in de vorm van een mooie multiple en verkopen maar!
boem!
0
Consumer staat volgens mij al pontificaal in de etalage.

Er wordt niet 1 letter besteedt aan Consumer indien men het heeft over de toekomstmogelijkheden dan hoor je slechts A&E, A&E , A&E.

De waarde die aan Consumer wordt toegedicht beperkt zich tot haar waarde als cash-cow met daarnaast de waarde die het heeft door de directe kontacten met de eindgebruikers/consumenten waardoor men meer kennis heeft verzameld hoe klanten reageren op wijzigingen etc.

De waarde van Consumer zit daarom volgens mij in de kennis over gebruikservaring en de waarde van de data die terugkomt via de PND's of Abbo's.

Dat de markt niet kijkt naar wat er nu maar in de toekomst kan worden verdiend met de activiteiten wordt pijnlijk duidelijk.

Waar Consumer een mooie Ebitda wist neer te zetten de afgelopen twee jaar met een nog mooiere netto winst van 50 mio in 2018 en 56 mio in 2019 heeft er zich tot op heden nog geen potentiele koper aangemeldt met een bod dat in de ogen van TT genade kon vinden.

Indien je naar de samenstelling en vooruitzichten van die onderdelen kijkt begrijp ik dat ook wel.
Omzet 2018 Autom HW 43,5 mio Cons HW 204 mio en C&S 67 mio = 314,5 mio
Omzet 2019 Autom HW 36 mio Cons HW 181 mio en C&S 58 mio = 275 mio

Een potentiele koper koopt geen 50 mio jaarlijkse winst maar koopt een krimpend bedrijf dat die 50 mio winst voor een groot deel wist te behalen door zeer kosten bewust te werken.

De omzet Automtive Hardware wordt al jaren benoemd als uitfaserende omzet.
Dat de krimp in Consumer HW omzet meeviel in 2019 werd naast de positieve effecten van de Bridge-PND hoofdzakelijk bepaald door een eenmalige opleving in de verkoop van de PND's.
Ook de omzet in C&S viel met 13% terug van 67 naar 58 mio ondanks het uitbrengen van speciale App voor Android gebruikers en de extra verkoop van PND's waarvan 25% ten gunste komt van C&S omzet.

Indien je als potentiele koper met een kritische blik naar Consumer kijkt zie je slechts een afstervend onderdeel dat nu nog waarde creeert vanwege de kostendicipline .

De toekomstige omzet van Automotive Hardware is op 0 te stellen.
De twee omzetonderdelen die het zouden moeten doen te weten Consumer HW en de C&S omzet vertonen al jaren een sterke krimp die niet zo maar te stoppen is.

Geen rekening houdend met Automotive Hardware is een jaarlijkse krimp van 15% een goed tot redelijk resultaat.
Voor Consumer betekent dat een omzet van 205 mio, 175 mio en 150 mio in resp 2020, 2021 en 2022.

Ik zou niet weten hoe je hier als nieuwe eigenaar een behoorlijk rendement op weet te maken.
Met de marges is niets mis, indien die niet aangetast worden mag je ook in de toekomstige jaren een brutomarge verwachten van 100 mio, 90 mio en 75 mio.

Met een Opex van 67 mio in 2019 is het welhaast zeker dat er geen winstpotentieel aanwezig is.

Voor TT zelf ligt dat iets anders, men boekt nu ook een gedeelte van de overhead toe aan Consumer en daarnaast monitort men Consumer heel sterk als cash-cow en zal daarom niet schuwen om de kosten verder in lijn te brengen met de opbrengsten waardoor er ook voor de komende jaren een netto-winst kan worden opgeschreven bij deze unit nog afgezien van de waarde die de data opleveren vanuit consumerproducten.

Indien men erin slaagt om de Opex van 2019 ad 67 mio terug te brengen tot 55 mio, 50 mio en 45 mio in resp 2020, 2021 en 2022 doet men een exellente job.

De hieruit te ontvangen netto-winst ad 90 mio in de komende 3 jaar zal voor TT waarschijnlijk het ijkpunt zijn waartegen men Consumer wenst te verkopen.

Indien een koper zich meldt met een bod van 90 mio plus zal TT dat bod serieus in overweging nemen maar zal daarnaast garanties willen zien van de koper dat men de naam van TT niet te grabbel gooit.

Ikzelf acht de kans minimaal na deze overwegingen dat een dergelijke koper zich aandient.
Het C&S gedeelte van de omzet kan zonder veel extra kosten worden ondergeschoven bij A&E en ik zie daarom de omgekeerde versie van de huidige meer kans van slagen maken.
Waar Automotive Hardware als uitfaserend werd opgenoemn onder Consumer zie ik Consumer Hardware opgenomen worden als uitfaserend onderdeel onder Automotive.








marique
0
quote:

boem! schreef op 13 februari 2020 02:34:


(...)
Indien een koper zich meldt met een bod van 90 mio plus zal TT dat bod serieus in overweging nemen maar zal daarnaast garanties willen zien van de koper dat men de naam van TT niet te grabbel gooit.
(...)

Prima analyse van sterfhuis Consumer, @boem!

De € 70 mln ebitda die ik noemde is mooi voor de etalage maar een potentiële koper trapt daar niet in. Die marge is gewoon niet structureel haalbaar.
Ik denk dat TT geen enkel bod in overweging zal nemen. Want de PND's in andere handen verder onder de naam TT kan alleen met software van TT.
Nee, voor zo lang het duurt levert Consumer nog een bijdrage in de bedrijfswinst. Zodra A&E voldoende omzet heeft om zonder Consumer mooie winstcijfers te tonen is het over en uit voor de P&D's. Er rest dan nog wel een mogelijk pijnlijk puntje van nazorg, voor zover wettelijk vereist.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 13 februari 2020 02:34:


...
Omzet 2018 Autom HW 43,5 mio Cons HW 204 mio en C&S 67 mio = 314,5 mio
Omzet 2019 Autom HW 36 mio Cons HW 181 mio en C&S 58 mio = 275 mio
...

De omzet Automtive Hardware wordt al jaren benoemd als uitfaserende omzet.
Dat de krimp in Consumer HW omzet meeviel in 2019 werd naast de positieve effecten van de Bridge-PND hoofdzakelijk bepaald door een eenmalige opleving in de verkoop van de PND's.
Ook de omzet in C&S viel met 13% terug van 67 naar 58 mio ondanks het uitbrengen van speciale App voor Android gebruikers en de extra verkoop van PND's waarvan 25% ten gunste komt van C&S omzet.
...


Martin, bedenk dat de C&S omzet bij Consumer geflatteerd wordt door de netto vrijval van defrev (defrev is per definitie altijd C&S).
Deze vrijval was in 2019 bij Consumer ca 24 mio. De 'echte' operationele C&S omzet was dus 58-24 = 34 mio. Dat is slechts 14% van de Consumeromzet excl. autom.hardware, dus niet 25%.

Dat valt me tegen, de verkoop van all-in pnd's stagneert kennelijk en/of de 'eenmalige opleving' betrof vooral de goedkopere modelletjes. Of men rekent van de verkoopprijs minder dan voorheen toe aan de meegeleverde C&S. Misschien omdat TT de boekhoudkundige lifetime van die services een jaar geleden terug gebracht heeft van 4 naar 3 jaar?

Vermoedelijk heeft dit consequenties voor jouw schattingen voor de Consumer-omzet in de komende jaren, maar dat laat ik graag aan jou over.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

marique schreef op 13 februari 2020 15:12:


[...]
...
De € 70 mln ebitda die ik noemde is mooi voor de etalage maar een potentiële koper trapt daar niet in. Die marge is gewoon niet structureel haalbaar.
Ik denk dat TT geen enkel bod in overweging zal nemen. Want de PND's in andere handen verder onder de naam TT kan alleen met software van TT.
Nee, voor zo lang het duurt levert Consumer nog een bijdrage in de bedrijfswinst. Zodra A&E voldoende omzet heeft om zonder Consumer mooie winstcijfers te tonen is het over en uit voor de P&D's. Er rest dan nog wel een mogelijk pijnlijk puntje van nazorg, voor zover wettelijk vereist.

De Consumer-ebitda is m.i.v. 2018 duidelijk opgeleukt en dus idd geflatteerd. 'Ineens' heeft men de aan Consumer toegerekende opex (SGA en R&D) zwaar terug gebracht. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit alleen komt door het ontslaan of elders inzetten van 'sports'-personeel. Het is dus (deels) een KEUZE.

Idem voor de Consumer-ebit. Deze is sinds twee jaar nauwelijks lager dan de ebitda omdat men van de forse afschrijvingen (m.n. de amortisatie van de 'oude' kaartendatabase) slechts heel weinig bij Consumer in rekening brengt. Ik vind dat raar, want de consumerproducten gebruiken die (SD-)maps toch ook volop?

Nogmaals, het zijn keuzen. Maar waarom? Om de unit Consumer verkoopklaar te maken, zoals @boem! zegt? Ik ben daar niet van overtuigd, o.a. om de redenen die jij noemt. Ook zal TT voorlopig niet graag afzien van de probe-data uit pnd's en apps.

Eerlijk gezegd heb ik er geen goede verklaring voor. Wel zou je kunnen zeggen dat het 'past' het bij het (vooralsnog) downplayen en 'under-promisen' door TT van de officiële/gerapporteerde resultaten bij A & E.

boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 14 februari 2020 06:44:


[...]
Martin, bedenk dat de C&S omzet bij Consumer geflatteerd wordt door de netto vrijval van defrev (defrev is per definitie altijd C&S).
Deze vrijval was in 2019 bij Consumer ca 24 mio. De 'echte' operationele C&S omzet was dus 58-24 = 34 mio. Dat is slechts 14% van de Consumeromzet excl. autom.hardware, dus niet 25%.

Dat valt me tegen, de verkoop van all-in pnd's stagneert kennelijk en/of de 'eenmalige opleving' betrof vooral de goedkopere modelletjes. Of men rekent van de verkoopprijs minder dan voorheen toe aan de meegeleverde C&S. Misschien omdat TT de boekhoudkundige lifetime van die services een jaar geleden terug gebracht heeft van 4 naar 3 jaar?

Vermoedelijk heeft dit consequenties voor jouw schattingen voor de Consumer-omzet in de komende jaren, maar dat laat ik graag aan jou over.




ik snap jouw beredenering volledig.

Eens met de constatering dat er aan nieuwe C&S omzet slechts 34 mio is binnengehaald in 2019.

Een verklaring kan naast de door jou al genoemde zaken liggen in het feit dat bij verkoop van een PND op 30-06-2019 de HW omzet volledig tot uitdrukking komt in de omzet HW echter de C&E omzet komt er met de helft van de 25% maar bekaaid vanaf.

Ik analyseer niets meer mbt TT Consumer omdat daar de toekomst niet ligt bij TT.
Ik heb Consumer op uitfaserend staan en denk dat er geen koper te vinden zal zijn.
Opdoeken is geen keuze vanwege reputatieschade, vandaar mijn idee dat het resterende C&S gedeelte bij Automotive wordt ondergebracht en men de Consumer HW als uitfaserend zal meenemen bij Automotive zoals nu het omgekeerde gebeurt met de oude in-dash HW van automotive die onder Consumer wordt gerapporteerd.
NewKidInTown
0
In hoeverre is het nog zinvol door verdere en gefinetunede berekeningen een slag te slaan naar de toekomstige prestaties en resultaten van dit aandeel. Wie zou er nog van gedachten veranderen, de meeste lezers hier hebben al lang hun positie bepaald en zitten er nokkie-nokkie in en kunnen nauwelijks of niet meer bijkopen. De grotere koersbepalende partijen hebben hun eigen visie en strategie, zullen de koers zetten waar ze hem willen hebben, langzaam verder laten oplopen of als het voor hen genoeg is, de koers weer lager zetten op een niveau dat ze weer willen gaan kopen. Verder zal het waarschijnlijk een beetje mee kabbelen met het algehele beursniveau, waar het alth ligt, blijft vooralsnog gissen. Handelsoorlog met China, virus, rente, USD, US verkiezingen, u name it. Specifiek TT-nieuws, dat de berekeningen hier substantieel zal wijzigen, verwacht ik niet de komende tijd.
boem!
3
quote:

NewKidInTown schreef op 17 februari 2020 23:56:


Verder zal het waarschijnlijk een beetje mee kabbelen met het algehele beursniveau, waar het alth ligt, blijft vooralsnog gissen. Handelsoorlog met China, virus, rente, USD, US verkiezingen, u name it. Specifiek TT-nieuws, dat de berekeningen hier substantieel zal wijzigen, verwacht ik niet de komende tijd.


Indien je het specifieke TT-nieuws hebt gemist de afgelopen 10 jaar kan ik me voorstellen dat je een weinig hoge pet hebt over de te verwachten financiele prestaties.

Ter opfrissing van wat jij de afgelopen tien jaar klaarblijkelijk hebt gemist toch maar even een kleine terugblik waar TT vandaan kwam en waar zij naar op weg is.

Hoe kan dat beter dan de platte cijfers te volgen met wat commentaar.

De recapitulatie van de balans is als volgt weer te geven:
2009: Assets 1,480 mio Kas 0,0 mio Total debet 1,480 mio
EV 1,018 mio deferred 0 Voorz 59 Werkkap 200 mio Schuld 421 mio Total 1,480 mio
2012: Assets 1,076 mio Kas 0,0 mio Total debet 1,076 mio
EV 838 mio, deferred 0 Voorz 66 Werkkap 89 mio Schuld 83 mio Total 1,076 mio
2016: Assets 1,155 mio Kas 133 mio Total debet 1,288 mio
EV 997 mio, deferred 107 mio Voorz 54 mio Werkkap 130 mio Total 1,288 mio
2019: Assets 584 mio Kas 436 mio Total debet 1,021 mio
EV 666 mio, deferred 216 Voorz 43 Werkkap 92 mio Schuld 0,0 mio Total 1,021 mio

Wat je ziet is dat TT in de afgelopen 10 jaar de focus heeft gehad op schuldreductie door maximaal gebruik te maken van de fiscale mogelijkheden.
De assets zijn door impairments en verhoogde afschrijvingen met 896 mio teruggebracht, door ruime toepassing van deferred heeft men nu een kussentje aan uitgestelde winst van ca 216 mio en is de schuld van 421 mio omgebogen in een positief kassaldo van 436 mio.

De daarmee samenhangende V&W kent de volgende recapitulatie:
2009 Omzet 1,480 Marge 731 Opex 510 Ebit 221 Rente 109 Tax 25 netto 87 wpa 0,51
2012 Omzet 1,057 Marge 555 Opex 485 Ebit 70 Rente 10 Tax (69) nto 129 wpa 0,55
2016 Omzet 987 Marge 566 Opex 557 Ebit 9 Rente 2 Tax (5) netto 12 wpa 0,05
2019 Omzet 701 Marge 515 Opex 746 Ebit -231 Rente 3 Tax (41) netto -193 wpa -1,13 met daarnaast een nettowinst op TTT van 4,87 per aandeel.

In eerste instantie lijkt TT niet veel te zijn opgeschoten met haar ingezette transitie want ipv de behaalde winst van 87 mio in 2009 wordt er in 2019 een verlies getoond van 193 mio.
Indien je de onderdelen bekijkt van die verschillen kom je tot andere gedachten.
Winst 2009 87 mio
positieve ontwikkelingen :
rentelast gezakt met 106 m
Tax verlaging 66 mio
Per saldo verbetering met 172 mio.
Negatieve ontwikkelingen :
Omzetdaling 1,480 -701 mio a 50%= 390 mio waar een verbetering aan marge tegenover staat van 701 mio a 73,5% -50% = 165 mio per saldo een verslechtering van 216 mio
Daarnaast is de opex opgelopen met 236 mio
per saldo een verslechtering van 452 mio
Start 2009 87 mio verbeteringen 172 mio en verslechteringen 452 mio geeft in 2019 een veleis van 193 mio.

Met uitzondering van Tax zullen alle andere variabelen op korte termijn een verbetering laten zien:
De marge als afgeleide van omzet X % zal toenemen.
De rentelasten zullen omslaan in rentebaten
De opex zal substantieel verminderen in 2021 evj.

Iedereen heeft zijn eigen gedachten over de financiele prestaties geleverd door TT in het verleden en veel belangrijker waar zij naar op weg zijn in de toekomst.

Ik zie de afgelopen tien jaar meer als een worsteling om er bovenop te komen na de disruptitie veroorzaakt door Google en daar zijn zij wat mij betreft meer dan goed in geslaagd.
Zij zijn van een schuld hebbend BtC HW bedrijf met marges van 50% getransformeerd in een BtB C&S bedrijf met marges van 90% dat zich bovendien kan beroepen op een overtollige kaspositie.
Het huidige verlies van 193 mio wordt snel ingelopen doordat de D&A kosten snel afnemen maar ook doordat de ruime toepassing van deferred zijn grenzen kent doordat deze voorziening aan opgepotte winsten vanzelf tot een vrijval gaan leiden en slechts in de opbouwfase voor camouflage zorgen.

De zeer karige aanwending van de overtollige kas tot inkoop aandelen ad 50 mio is ook voor mij een teleurstelling maar daar geef ik graag HG het voordeel van de twijfel omdat hij aan den lijve heeft mogen ondervinden hoe banken reageren op het moment van tegenslag.
Een extra jaartje wachten op dividend vindt ik in dat licht bezien begrijpelijk en daarom minder erg.

De CAGR van 15% voor A&E spreekt boekdelen voor het vertrouwen dat de FFF hebben in de toekomst van deze BU en daar hoort ook zeker het herhalende mantra bij van: enig onafhankelijke en zelfstandige aanbieder.
Dat deze CAGR tijdelijk is bijgesteld van 15% naar 10% daar kijk ik doorheen omdat dat een gevolg was van en is van een ruimere toepassing van deferred.

In die zin kan ik me dan ook niet voorstellen dat de FFF deze met veel moeite en kosten geprepareerde raket net voor aanvang van de race waar zij pole-position hebben zullen willen verkopen aan een belangstellende met diepe zakken of deze gek moet er bedragen voor neer willen tellen dat je niet kunt weigeren.








VanillaSky
0
quote:

boem! schreef op 22 februari 2020 07:12:


[...]


De zeer karige aanwending van de overtollige kas tot inkoop aandelen ad 50 mio is ook voor mij een teleurstelling maar daar geef ik graag HG het voordeel van de twijfel omdat hij aan den lijve heeft mogen ondervinden hoe banken reageren op het moment van tegenslag.
Een extra jaartje wachten op dividend vindt ik in dat licht bezien begrijpelijk en daarom minder erg.




Martin, een serieuze vraag van mijn kant. Dat jij HG het voordeel van de twijfel bij teleurstelling geeft hoor ik hier al jaren. Nu geef je wederom aan een jaartje langer wachten niet erg te vinden.

Hoe is jouw reactie als volgend jaar FEB bij jaarcijfers blijkt dat er een kaspositie is van ca. 450mio (aannemelijk) en HG wederom verteld wederom enkel 50mio in te kopen voor bonusdoeleinden? Weer het voordeel van de twijfel?

tatje
0
Ja Boem,

Ik ben het helemaal met je eens.

TT noemde zichzelf wel eens een start up.

Geen dirty en ik gun Harold zijn vakantie op de Caribische eilanden voor 100%.
Kan in het rijtje grote Nederlanders door de geschiedenis heen komen.

Eigenlijk vreemd, dat veel forumleden hun mening en verkoopkoers constant moeten bijstellen, om maar niet te hoeven verkopen.

Je zou denken, dat nu we 11,80 hebben aangetikt, we nog met een man of tien zouden zijn.

Ga er vanuit, dat er ook velen zo reageren uit paniek.

Na de aandelen inkoop, verwacht ik ook een afscheid van Consumer.

Verwacht een 2e TTT, met als eigenaar Harold en Corinne, voor de kinderen.

Blijf bij mijn mening en volgorde.

1 aandelen inkoop voor de opties
2 verkoop Consumer
3 strategische belang
4 verkoop van de tent

Je zal maar een vriend hebben met een beurswaarde van 1360 miljard dollar.

Ik schat dat binnen 2 jaar de omzet van Tom Tom voor zeker 80% via Microsoft loopt.



win some...
1

De margegroei in 2020 kan nog wel eens tegen gaan vallen. Dit zei HG tijdens de Q4 CC over de deal met Fiat Chrysler:

Not only did we get the mandate, but we've also been asked by FCA to bring -- have a bigger -- better input and responsibility for the end user experience. So what you see here, what we pioneered with Fiat Chrysler is that the large part of the responsibility for user experience and user interaction was with TomTom. So we've not only engineered all thing, but we did extensive market research and testing and -- to make sure that the offered solution is fit-for-purpose in the North American context as part of the wider IVI software system that everything is well integrated. And I'm very, very pleased the way that worked, both in terms of product, but mostly in terms of collaboration. It was a very collaborative effort, very efficient softwaredevelopment. And I've seen a lot of smiling executives all around. So I think that's a good blueprint for us to have a more meaningful role and more responsibility for what the end product looks like.

En hoe mooi dit op zich zelf ook is, ik lees hier wel in: hogere 'cost of sales'. En onder de IFRS-regels moet je deze kosten in één keer nemen en mag dit niet over de duur van het contract worden uitgesmeerd.

NB: In de outlook 2020 wordt itt vorig jaar geen verwachting voor de marge gegeven.
tatje
0
Je zit in Azure maps, waarvan Chris Pendleton zegt effectively ( eigenlijk ) Tom Tom.

Je neemt Bing Cortana office en windows over van je concurrent Here.

Je zit nu in HET cenrum van de zelfrijdende auto MCVP Microsoft connected vehicle platform, waar Chris Pendleton over TT zegt, prominent en significant.

Je hebt straks zelf nog wat klanten in maps Uber Apple en Amazon enz en zelf nog een API store.

Maar de rest gaat in de toekomst toch echt via Microsoft.

De cloud van Microsoft groeit dit jaar al naar 50 miljard.

Binnen 5 jaar naar 100 miljard dollar omzet per jaar !!!!!!
leonardus65
0
@tatje eigenlijk is het gewoon TomTom verkopen en Microsoft kopen, zitten we altijd goed(heb het een jaar of 4 geleden serieus overwogen en jammer genoeg niets mee gedaan)
NewKidInTown
0
quote:

leonardus65 schreef op 22 februari 2020 11:25:


@tatje eigenlijk is het gewoon TomTom verkopen en Microsoft kopen, zitten we altijd goed(heb het een jaar of 4 geleden serieus overwogen en jammer genoeg niets mee gedaan)

Tja, 4 jaar geleden was bijna elk ander fonds goed geweest.
boem!
0
quote:

VanillaSky schreef op 22 februari 2020 10:27:


[...]

Martin, een serieuze vraag van mijn kant. Dat jij HG het voordeel van de twijfel bij teleurstelling geeft hoor ik hier al jaren. Nu geef je wederom aan een jaartje langer wachten niet erg te vinden.

Hoe is jouw reactie als volgend jaar FEB bij jaarcijfers blijkt dat er een kaspositie is van ca. 450mio (aannemelijk) en HG wederom verteld wederom enkel 50mio in te kopen voor bonusdoeleinden? Weer het voordeel van de twijfel?




Je luistert verkeerd naar mij, de teleurstelling over de karige aanwending van wat er verdiend is een keuze die wij niet kunnen beinvloeden die is voorbehouden aan grootaandeelhouders.
Het gaat mij hoofdzakelijk om wat er verdiend wordt en niet in eerste instantie wat men met die verdiende centen doet.
Ik wordt steeds positiever over de acties die TT neemt waaronder ook de verhoogde inspanningen op het gebied van investeringen in ADAS-HDmaps die je via de R&D kosten te zien krijgt alhoewel die kosten de FCF 1 op 1 raken.( R&D'18 221 mio, R&D'19 323 mio, Outlook'20 360 mio).
Om optimaal te kunnen profiteren van het momentum zal er nu extra geinvesteerd moeten worden.
De FCF over 2019 is enkel onder de 10% gehouden(9,4%) doordat men in het laatste kwartaal de R&D heeft opgevoerd naar 91 mio.

Men zal bij TT echt zijn best moeten doen om ook in 2020 onder die 10% te blijven.

En op jouw vraag wat mijn reactie zal zijn in feb volgend jaar wanneer men met een kas van 500 mio(meer aannemelijk) weer besluit om daarvan slechts 50 mio aan te wenden voor aandeleninkoop moet ik je het antwoord nu nog schuldig blijven omdat ik eerst af wil wachten wat de plannen zijn die het mgt bij TT gesmeed hebben voor die aanwending.

2.337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 109 110 111 112 113 114 115 116 117 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 apr 2020 17:38
Koers 7,125
Verschil -0,090 (-1,25%)
Hoog 7,240
Laag 7,005
Volume 546.367
Volume gemiddeld 828.397
Volume gisteren 682.106

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group