De algemene rekenkamer

2.337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 113 114 115 116 117 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Beperktedijkbewaking
0
@yinx: Bedankt.

@martinmartin: Waar haal je die 90% bruto marge bij Licensing zo gauw vandaan?
boem!
0
die 90% marge stond in het rapport van den Drijver van SNS.

Ik kan me daar wel in vinden, de COS bij Licensing zullen niet hoog zijn.

Overige toegerekende kosten uiteraard wel en dat vertaald zich bij de huidige relatief lage omzetten in de EBIT
Leeuw 007
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 21 april 2015 12:52:


Mijn advies stap uitbogen de 8,00 euro nu het nog kan.

Dat raren automatische gedoe. Moet natuurlijk gewoon uit boven de 8,00 euro zijn
[verwijderd]
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 21 april 2015 12:52:


Mijn advies stap uitbogen de 8,00 euro nu het nog kan.

LDB!!
Beperktedijkbewaking
0
OVER 'VIRTUEEL' , DEFREV EN 'SLAPPE' EERSTE KWARTALEN

Er is omzet en omzet. Dankzij yinx, en martinmartin natuurlijk, ben ik e.e.a. weer beter gaan begrijpen.
De gewaardeerde marique introduceerde eerder in het TT-forum het begrip 'virtuele omzet'. Andere termen zijn: gefactureerd, 'echte' verkoopomzet, of transactie-omzet (yinx) .

Na een vraag van marique postte ik in een voorloper van deze draad het volgende tabelletje:

Van links naar rechts: officiële omzet + toename van defrev = virtuele omzet.

2011: 1273 + (83 – 62) = 1294
2012: 1057 + (95 – 83) = 1065
2013: 963 + (114 – 95) = 982
2014: 950 + (146 – 114) = 982

Sorry, dat vet, cursief en underlined hou ik niet vol, teveel werk hier op iex. Maar je kunt je voorstellen wat ik bedoel.

Nu iets dergelijks voor de eerste kwartalen. De defrev-veranderingen heb ik direct ingevuld, en voor de nauwkeurigheid heb een cijfer achter de komma toegevoegd. Voor 2011 en 2012 waren er geen voldoende detailcijfers bekend.

2013-Q1: 201,6 + ( -9,5) = 192,1
2014-Q1: 205,4 + ( -4,5) = 200,9
2015-Q1: 205,3 + ( -2,6) = 202,7

Hoezo, afnemende omzet? (In 2012, en in 2013 t.o.v. 2012 natuurlijk wel.)

Toegegeven: het verschil tussen 2014-Q1 en 2015-Q1 is niet noemenswaard.

Toch effe precieser kijken: de officiële (IFRS) jaaromzetten namen steeds af. De 'virtuele' minder, vanaf 2013 niet meer. En bij de Q1 resultaten is een kleine virtuele stijging te zien
Zie hier de echt zichtbare effecten van de TRANSITIE.

Gemiereneuk? Ik wijs je erop dat al meerdere jaren de groeispurt van defrev in het 3e kwartaal plaatsvindt (zowel in 2013 als 2014: met 31 mio). Marktdeskundigen als Justin mogen dat seizoenseffect nader verklaren. Maar dus met alle gevolgen voor de virtuele omzet.

Ik verwacht dit jaar een grotere stijging in Q3, vanwege steeds meer deferrable omzet, of we dat nu leuk vinden of niet. Met continuering in Q4.

Tenslotte: hoe komt TT aan zijn hogere outlook (1000 mio i.p.v. 950 in 2014) qua omzet?
– Door stijgende vrijval van eerdere defrev.
– Valuta-effecten, in TT-taal: FX.
– Door TTT, fitness en meevallers bij Licensing (Clear Channel, vertel mij wat).
– In Q4 (en in 2016 nog veel verder) stijgende Automotive omzetten

Take it or leave it.
Zo beleg ik, soms brommend, in TT.

boem!
0
We zijn in de laatste CC weer wat wijzer geworden.

Er was reeds gemeld, dat het orderboek Automotive wordt gevuld met gesloten contracten in dat jaar en in die calculatie houdt Tom2 rekening met oplopende take-rates.

Ook was reeds gemeld dat de PSA deal evenals de beide VW-deals geen onderdeel uitmaken van het orderboek 2014 cq 2015.
Ik stel daarom het orderboek 2013 op 200 mio.

We weten nu ook dat het orderboek 2014 220 mio bedraagt en dat tom2 verwacht dat het orderboek 2015 minimaal dat bedrag zal evenaren.

Ook is nu bekend dat de bedragen in het orderboek grosso modo in 4jaar vrijvallen.

Ik doe hierbij een poging om de omzetbedragen over de jaren 2015 t/m 2020 te benaderen.

Aannamen:

Omzet 2013 is uitfaserende omzet en neemt met 25% per jaar liniair af van 109 mio in 2014 via resp 82 mio, 55 mio , 28 mio naar 0 in 2018.

Omzetverdeling orderboek is 11% jaar+2, 23% jaar+3, 25% jaar=4, 27% jaar+5 en 14% jaar+6.
Deze omzetverdeling krijg je als je ervan uitgaat, dat de orderboeking in het jaar gelijkmatig geschiedt. Dus gecharcheerd de omzet komt op 1 juli van dat jaar in het orderboek en begint daardoor met vrijvallen in juli van dat jaar+2.
Daarnaast ga ik uit van een ingecalculeerde verhoging van de take-rate van 10% per jaar.

Op basis van de uitspraken en bodytalk van HG en de onzekerheid die er nu bestaat in de Automotive-markt door het in de etalage plaatsen van HERE ga ik uit van een orderboek omzet 2015 van 250 mio.

Waarna het orderboek bij verdere penetratie in de markt(nb HAD) daarna oploopt tot 300 mio, 350 mio en 400 mio voor resp het jaar 2016, 2017 en 2018.

Indien je al deze suffe cijfertjes in een spreadsheet zet kom je uit op een verwachte omzet van:
2015 : 104,0 mio
2016 : 125,2 mio
2017 : 156,1 mio
2018 : 199,5 mio
2019 : 257,4 mio
2020 : 291,8 mio

HG gaf aan zich niet te willen wagen aan uitspraken over omzetten die verder weg liggen dan 2016(over 2016 was hij heel duidelijk) gezien de grote en snelle veranderingen die op dat speelveld verwacht Mogen worden.

Op basis van die onverwachte ontwikkelingen(hoe veel hoger en hoe snel) en de positie waarin tom2 zich heeft gemanouvreerd denk ik dat mijn aannames eerder te voorzichtig zijn dan te oppertunistisch maar ik hoor graag kritische noten op deze calculatie op de achterkant van mijn sigarendoos.

Lijkt er dus op dat Telematics overtroffen gaat worden door Automotive als we het hebben over omzet en winst(marge 80%).

groeibriljant
3
Een benadering via het orderboek lijkt logisch maar hoe kan het dan dat we in 2015 opeens met een gat zitten t.o.v. 2013 en 2014?
Gaan bestaande klanten in 2015 minder afnemen?


Volgens Goddijn stijgen de take-rates maar zijn die nu nog onder de 30%. Tegelijkertijd heeft hij het over de druk op de prijzen voor maps maar door de juiste mix met nieuwe services kunnen ze die prijsdruk goed opvangen.

De markt groeit in volume met gemiddeld zo'n 3% per jaar in de periode 2015-2025.

Het marktaandeel van TomTom in Automotive is rond de 20%.

Het aandeel connected versus non-connected is in de periode 2013-2016 stevig aan het veranderen. Zelf hanteer ik nu de volgende take-rates:
2013 2014 2015 2016
3% 15% 25% 30% (connected)
22% 11% 3% 0% (non-connected)
25% 26% 28% 30% (totaal take-rate)

Non-connected reken ik 37 euro per auto.
Ga je, zoals jij doet, rekenen met 1 euro per auto per maand aan opbrengsten voor de connected car dan zit je idd aan de zeer lage kant. Je hebt het dan namelijk over 12 euro per jaar die je dan vervolgens moet verdelen over de 4 componenten:
-real-time maps
-real-time traffic
-software (navkit etc.)
-cloud

In jouw model stopt dit na 4 jaar. Dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Helemaal als de komende jaren deze ingebouwde kaarten en services noodzakelijk zijn voor ADAS-HAD. Een auto kan straks niet zonder dus ook na 4 jaar zal het abonnement moeten doorlopen.

Ondanks het orderboek blijft de forecast voor Automotive lastig te doorgronden. Zeker als je Goddijn hoort zeggen dat de take-rates stijgen en de prijsdruk wordt opgevangen.
Alleen met een forse daling van het marktaandeel in 2015 kun je dan een stabilisatie c.q. licht lagere omzet zien binnen Automotive.
Dat botst met het feit dat je de afgelopen jaren telkens hoort dat de grote klanten zoals Renault en Fiat-Chrysler groeien en TomTom in Traffic meer en meer grote deals binnenhaalt. PSA is weliswaar vertraagd en gaat pas in de tweede helft 2015 van start, maar dat is een nieuwe klant.
Meest aannemelijk lijkt mij dan dat de prijzen in 2015 zeer fors lager liggen dan in 2013 en 2014 en/of het prijsmodel van 1 euro per maand voor de connected-car niet juist is.
Substantial growth komt er vanaf 2016 aan maar het blijft puzzelen qua model.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 4 mei 2015 23:30:


hoe kan het dan dat we in 2015 opeens met een gat zitten t.o.v. 2013 en 2014?



@groeibriljant.

Uitfasering van hardware deals (oa Mazda) heeft zowel impact op Consumer waar de hardware wordt gerapporteerd en op automotive waar de daar aan gelieerde content en services omzet wordt gerapporteerd.

Vandaar dip 2015 automotive omzet en groei vanaf Q4 dit jaar als nieuwe contracten binnenkomen.
Beperktedijkbewaking
0
@Groeibriljant: prima beschouwing, dikke AB.
Ik laat het verder op me inwerken, het is idd lastig rekenwerk.
boem!
0
AB @groeibriljant.

Veel invalshoeken: marktgroei; take-rates; pricing; doorloop contracten na afloop initiele periode.

Ik laat het op me inwerken en kom erop terug.
groeibriljant
1
quote:

*Justin* schreef op 4 mei 2015 23:37:


[...]


@groeibriljant.

Uitfasering van hardware deals (oa Mazda) heeft zowel impact op Consumer waar de hardware wordt gerapporteerd en op automotive waar de daar aan gelieerde content en services omzet wordt gerapporteerd.

Vandaar dip 2015 automotive omzet en groei vanaf Q4 dit jaar als nieuwe contracten binnenkomen.


Hoe groot is dat Mazda-contract dan qua omzet voor Automotive in 2014? En nu dus nul in 2015?

Weegt dat verlies dan vervolgens op tegen:
-volumegroei markt
-groei take-rates
-meer modellen op de markt met TomTom-inside vanuit de groet contracten met Fiat-Chrysler, Renault etc.
-plus natuurlijk de deal met VW voor Traffic die direct ingaat en de traffic-deals
[verwijderd]
0
Dat weegt in Q1,2,3 op tegen nieuwe contracten en daarna niet meer. In nieuwe contracten zitten ook meer deferrals (traffic) vergeleken bij de oude. Vandaar dat de nieuwe omzet zich moet 'opbouwen' om vanaf Q4 te groeien.
groeibriljant
1
Hoe groot was dat contract met Mazda dan wel niet in de jaren 2013 en 2014?
En is dit nu nul in 2015?

Zitten er in de nieuwe conneceted-contracten meer deferrals t.o.v. de klassieke contracten?
Wat zijn naar jouw idee de bedragen per auto voor traffic?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

groeibriljant schreef op 6 mei 2015 09:49:


Hoe groot was dat contract met Mazda dan wel niet in de jaren 2013 en 2014?
En is dit nu nul in 2015?

Zitten er in de nieuwe conneceted-contracten meer deferrals t.o.v. de klassieke contracten?
Wat zijn naar jouw idee de bedragen per auto voor traffic?


Ja, dat is de hamvraag. Het hangt van het contract af, zo iets zei de CFO geloof ik. Martinmartin veronderstelt even €1 per maand, lijkt me aan de lage kant, maar zou wellicht kunnen bij massacontracten.

We gaan het zien. Het aantal voertuigen 'onder contract' bij TT zal m.i. in de komende jaren iig drastisch toenemen. Het wordt een necessity.
groeibriljant
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 6 mei 2015 14:51:


[...]

Ja, dat is de hamvraag. Het hangt van het contract af, zo iets zei de CFO geloof ik. Martinmartin veronderstelt even €1 per maand, lijkt me aan de lage kant, maar zou wellicht kunnen bij massacontracten.

We gaan het zien. Het aantal voertuigen 'onder contract' bij TT zal m.i. in de komende jaren iig drastisch toenemen. Het wordt een necessity.



Ik was de toename van het aantal connected-cars met TomTom-inside voor je aan het uitrekenen. Daar ben ik nu maar even mee gestopt want ik snap geen snars van het gat in Automotive 2015. Hopelijk kan Justin dat met Mazda-cijfers wel verklaren.
Vervolgens kwam ik tot de voorlopige conclusie dat er voor het gat in de omzet Automotive 2015 geen andere verklaring kan zijn dan dat zowel het marktaandeel als de prijzen voor connected-cars fors lager liggen. Zelfs met de 1 euro per maand van martinmartin kom je er niet. Ik ga nu eerst even lekker met vakantie en als ik terug ben duik ik er nog eens verder in.

Overigens komen er zelfs in het meest ongunstige scenario de komende jaren zoveel miljoenen nieuwe connected-cars met TomTom-inside per jaar bij dat ze Apple al lang niet meer nodig hebben. Voor Carplay zal Apple toch fors in de buidel moeten gaan tasten en kan TomTom daadwerkelijk harde euro's gaan verdienen aan de iphone-gebruikers.
En met een miljoen sporthorloges per jaar erbij kom je ook al een heel eind voor de fiets- en wandelpaden.
Leeuw 007
0
Harold heeft net tegen Reuters gezegd.Dat hij met zijn wegenkaarten wereld marktleider in de semi en vol automatische autobranche. Bij rtlz beursspel staat de link in de rechter hoek.
boem!
0
quote:

groeibriljant schreef op 4 mei 2015 23:30:


Een benadering via het orderboek lijkt logisch maar hoe kan het dan dat we in 2015 opeens met een gat zitten t.o.v. 2013 en 2014?
Gaan bestaande klanten in 2015 minder afnemen?


Volgens Goddijn stijgen de take-rates maar zijn die nu nog onder de 30%. Tegelijkertijd heeft hij het over de druk op de prijzen voor maps maar door de juiste mix met nieuwe services kunnen ze die prijsdruk goed opvangen.

De markt groeit in volume met gemiddeld zo'n 3% per jaar in de periode 2015-2025.

Het marktaandeel van TomTom in Automotive is rond de 20%.

Het aandeel connected versus non-connected is in de periode 2013-2016 stevig aan het veranderen. Zelf hanteer ik nu de volgende take-rates:
2013 2014 2015 2016
3% 15% 25% 30% (connected)
22% 11% 3% 0% (non-connected)
25% 26% 28% 30% (totaal take-rate)

Non-connected reken ik 37 euro per auto.
Ga je, zoals jij doet, rekenen met 1 euro per auto per maand aan opbrengsten voor de connected car dan zit je idd aan de zeer lage kant. Je hebt het dan namelijk over 12 euro per jaar die je dan vervolgens moet verdelen over de 4 componenten:
-real-time maps
-real-time traffic
-software (navkit etc.)
-cloud

In jouw model stopt dit na 4 jaar. Dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Helemaal als de komende jaren deze ingebouwde kaarten en services noodzakelijk zijn voor ADAS-HAD. Een auto kan straks niet zonder dus ook na 4 jaar zal het abonnement moeten doorlopen.

Ondanks het orderboek blijft de forecast voor Automotive lastig te doorgronden. Zeker als je Goddijn hoort zeggen dat de take-rates stijgen en de prijsdruk wordt opgevangen.
Alleen met een forse daling van het marktaandeel in 2015 kun je dan een stabilisatie c.q. licht lagere omzet zien binnen Automotive.
Dat botst met het feit dat je de afgelopen jaren telkens hoort dat de grote klanten zoals Renault en Fiat-Chrysler groeien en TomTom in Traffic meer en meer grote deals binnenhaalt. PSA is weliswaar vertraagd en gaat pas in de tweede helft 2015 van start, maar dat is een nieuwe klant.
Meest aannemelijk lijkt mij dan dat de prijzen in 2015 zeer fors lager liggen dan in 2013 en 2014 en/of het prijsmodel van 1 euro per maand voor de connected-car niet juist is.
Substantial growth komt er vanaf 2016 aan maar het blijft puzzelen qua model.


Misschien toch goed voor de cijferaars onder ons om iets meer licht te laten schijnen in datgene wat groeibriljant heeft aangedragen.

Marktgroei in Automotive.
Marktaandeel Tom2
Take-rates
Tarieven.
Contractsduur per auto.

Marktgroei Automotive
Totale verkoop auto's 100 mio in 2014?
Met een groei van 3% komt dat uit op 120 mio in 2020 (hoe moet China worden behandeld?)

Marktaandeel Tom2
Huidig marktaandeel 20%(met orderbook 30%?)
Misschien een optie om het marktaandeel te splitsen in Maps, HD-traffic, cloud and software.

Take-rates.
Kan me goed vinden in de door @groeibriljant aangegeven waarden.

Tarieven
Om nog maar enigszins in de buurt te blijven van mijn calculatie obv orderboek moest ik wel met een zeer lag all-inn tarief gaan werken.
Zelf denk ik dat het all-inn tarief eerder naar de 3 euro zal gaan.

Contractsduur
Auto's zullen na de initiele periode van 4 jaar gemiddeld nog eens vier jaar behoefte hebben aan info.

De effecten van HAD maken nog geen onderdeel uit van deze exercitie.
groeibriljant
1
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Wereldmarkt (m)

68,90 72,00 74,16 76,38 78,68 81,04 83,47 85,97
China
17,93 19,70 21,28 22,98 24,82 26,80 28,68 30,69


Je ziet in de verwachtingen duidelijk de groei en potentie van China. Ik heb die verwachte groei tussen 2015-2020 verdeeld over de jaren.
2.337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 113 114 115 116 117 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 mrt 2020 13:57
Koers 6,926
Verschil -0,001 (-0,01%)
Hoog 6,977
Laag 6,589
Volume 429.863
Volume gemiddeld 801.707
Volume gisteren 1.063.182

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group