Forum: TomTom » De algemene rekenkamer | Beursduivel.be

De algemene rekenkamer

1.968 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 94 95 96 97 98 99 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
martinmartin
0
quote:

win some... schreef op 14 feb 2019 om 16:48:


[...]

Zou best eens de verklaring kunnen zijn. Er zullen rondom de overname ook wel specifieke afspraken met de belastingdienst zijn gemaakt. Dat blijft voor buitenstaanders toch een beetje een black box.

Iets anders: JV18, p.95 'other commitments'. Als ik dit zo even bekijk, zijn de commitments met ongeveer 126 mio toegenomen. Ik heb dit nog niet eerder in die orde van grote gezien. Een en ander zal vast samenhangen met de hogere OPEX, maar ik vraag me wel af: wat voor contracten liggen hieraan ten grondslag en vooral met wie?



Inderdaad een opmerkelijke post.
n
Uit de omschrijving maak ik op dat het hier te betalen royalties betreft te betalen aan suppliers dan wel shared revenue te betalen aan andere partijen.
De stijging met 50 mio voor het jaar 2019 tov 2018 wijst volgens mij op een toename van de catagorie shared-revenue omdat bij minder omzet ook minder royalties mag verwachten.


Vreemd is dan wel dat indien het een verplichting tot uitbetaling opbrengsten betreft ad minimaal 50 mio, we daarvan niets terug zien in de outlook omzet 2019.
Het zou de deal met Microsoft kunnen zijn maar dan zou het inhouden dat TT buiten een vaste licentiefee daarna geen verder voordeel behaalt en dat weiger ik vooralsnog te geloven.

Uitgaande van de omzetoutlook van 675 mio over 2019 waarvan 125 mio automatisch de omzet binnenloopt via deferred kort is de verplichting om 58 mio aan royalties en shared revenue te betalen op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Ik wordt vooral getrikkerd door de benaming shared revenue.

Hoe kan het dat de outlook uitgaat van 675 mio, terwijl daar geen extra bijdrage in lijkt te zitten voor een minimale verplichting van 50 mio aan terug te betalen omzet.
martinmartin
0
quote:

win some... schreef op 11 feb 2019 om 20:28:


[...]

Goed dat je het hebt nagevraagd. Twee jaar geleden werd er tijdens de CC nog het volgende over gezegd:

Then, yes, automotive hardware in consumer, that's a bit of an old one. We did a deal, I think it was back in 2009, if I'm correct, where we started to sell hardware into one of our customers. We have long since decided to stop doing hardware. This is the tail end of the contract. It will run down. It has actually a much longer shelf life than everybody had expected, but it is running down, and that will -- I think that will come down completely in 2019. That is the current planning.

So from 2019 or 2018, even, I think, it will come down completely to zero. But that is automotive hardware, as reported on consumer side, and it carries not a lot of high margin there. That was one of the reasons to stop it in the first place.
Benjamin G.
1
De groei in automotive ziet er goed uit. Als dat zich de komende jaren met 30% groei doorzet dan gaat het schrikbarend hard met wpa.

Omzetten in
2020/2021/2022/2023/2024
755 / 880 / 1040 / 1255 / 1522

Brutomarge 72%
Uitgaven (natte vingerwerk)
530 / 540 / 550 / 575 / 600 / 650

wpa met 150 miljoen uitstaande aandelen
0,01 / 0,55 / 1,17 / 2,01 / 2,97

Blijft de eeuwige vraag of de trouwe particuliere aandeelhouder beloond gaat worden. Het risico is niet het presteren van het bedrijf. De lage free float in combinatie met korte termijn verkoopgedrag is een groter risico. Aan de andere kant als iedereen zijn aandelen zou vasthouden zou er geen volume zijn en dat is een graadmeter op welke beurs een bedrijf genoteerd mag staan?

martinmartin
0
De consumer-omzet in 1q 2019 camoufleert veel.

Doordat de uitfaserende Automotive-Hardware een omzet genereerde van 13,6 mio(1q 2018 12,2 mio) valt de Consumeromzet in eerste instantie mee slechts een krimp van 4%.

Ik denk dat slechts de personen die een goed gevoel hebben bij de aandelenconsolidatie hier blij van zijn geworden.

Het gevolg van de onverwacht hoge omzet AH is dat de marge niet het volle voordeel laat zien van de transitie.
De brutomarge bleef steken op een teleurstellende 71,5%.n
TT heeft meerdere malen aangegeven dat dit uitfaserende omzet is met een lage marge.
Indien er in het eerste kwartaal van 2019 geen omzet Autom-Hardware was gerealiseerd had het financiele plaatje er volledig anders uitgezien.

1Q cijfers zonder Automotive-Hardware met een marge van 25% en een Opex van 3 mio.
Consumer 53 mio A&E 102,9 mio Total Revenue 155,9 mio( 2018 149 mio)
Gross margin 118,2 mio( 75,8%) vs 2018 100,6 mio(67,5%)
Opex 131,4 mio vs 2018 105,4 mio.
Ebit -13,2 mio vs -3,8 mio

De aandacht wordt afgeleid van de goede ontwikkeling bij A&E doordat Autom-Hardware ervoor gezorgd heeft, dat de omzet van Consumer meeviel waardoor de stijging in marge tegenviel in het eerste kwartaal.

Voor mij en anderen die een goed gevoel hebben bij de aandelenconsolidatie ideaal omdat hiermee die consolidatie tegen 8 euro reeel lijkt.
tatje
0
quote:

martinmartin schreef op 24 apr 2019 om 14:45:


De consumer-omzet in 1q 2019 camoufleert veel.

Doordat de uitfaserende Automotive-Hardware een omzet genereerde van 13,6 mio(1q 2018 12,2 mio) valt de Consumeromzet in eerste instantie mee slechts een krimp van 4%.

Ik denk dat slechts de personen die een goed gevoel hebben bij de aandelenconsolidatie hier blij van zijn geworden.

Het gevolg van de onverwacht hoge omzet AH is dat de marge niet het volle voordeel laat zien van de transitie.
De brutomarge bleef steken op een teleurstellende 71,5%.n
TT heeft meerdere malen aangegeven dat dit uitfaserende omzet is met een lage marge.
Indien er in het eerste kwartaal van 2019 geen omzet Autom-Hardware was gerealiseerd had het financiele plaatje er volledig anders uitgezien.

1Q cijfers zonder Automotive-Hardware met een marge van 25% en een Opex van 3 mio.
Consumer 53 mio A&E 102,9 mio Total Revenue 155,9 mio( 2018 149 mio)
Gross margin 118,2 mio( 75,8%) vs 2018 100,6 mio(67,5%)
Opex 131,4 mio vs 2018 105,4 mio.
Ebit -13,2 mio vs -3,8 mio

De aandacht wordt afgeleid van de goede ontwikkeling bij A&E doordat Autom-Hardware ervoor gezorgd heeft, dat de omzet van Consumer meeviel waardoor de stijging in marge tegenviel in het eerste kwartaal.

Voor mij en anderen die een goed gevoel hebben bij de aandelenconsolidatie ideaal omdat hiermee die consolidatie tegen 8 euro reeel lijkt.



Klasse berekening Martinmartin.

Maar !

Zonder automotive Hardware is de gross margin Q1 2019 75,8%

Voor de volledigheid !

Zonder automotive Hardware is de gross margin Q1 2018 73%

Nu lijkt het alsof 75,8% versus 67,5% staat.

Maar 75,8% Q1 2019 staat tov 73% Q1 2018 allebei zonder automotive Hardware :-)
tatje
0
quote:

tatje schreef op 24 apr 2019 om 17:01:


[...]

Klasse berekening Martinmartin.

Maar !

Zonder automotive Hardware is de gross margin Q1 2019 75,8%

Voor de volledigheid !

Zonder automotive Hardware is de gross margin Q1 2018 71%

Nu lijkt het alsof 75,8% versus 67,5% staat.

Maar 75,8% Q1 2019 staat tov 71% Q1 2018 allebei zonder automotive Hardware :-)

martinmartin
0
@Tatje volledig juist!

Waar het mij omgaat is dat indien je inzoomt op de start-up A&E er heel mooie dingen kunnen gebeuren.

Voor Consumer is de toekomst ongewis, PND is uitfaserend, Automotive-hardware geeft zich in zijn doodsstrijd nog niet gewonnen.
Daar staat tegenover dat niche PND-producten nog vele jaren verkocht kunnen worden en mogelijk kunnen verrassen.

tatje
0
quote:

martinmartin schreef op 24 apr 2019 om 17:41:


@Tatje volledig juist!

Waar het mij omgaat is dat indien je inzoomt op de start-up A&E er heel mooie dingen kunnen gebeuren.

Voor Consumer is de toekomst ongewis, PND is uitfaserend, Automotive-hardware geeft zich in zijn doodsstrijd nog niet gewonnen.
Daar staat tegenover dat niche PND-producten nog vele jaren verkocht kunnen worden en mogelijk kunnen verrassen.




Met jouw conclusie ben ik het volledig eens.
1.968 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 94 95 96 97 98 99 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25-apr-19 17:35
Koers 7,670
Verschil -0,058 (-0,75%)
Hoog 7,810
Laag 7,634
Volume 684.047
Volume gemiddeld 1.037.010
Volume gisteren 1.056.954

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group