De algemene rekenkamer

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 110 111 112 113 114 115 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
boem!
0
@win some

Margegroei staat los van R&D.
Dat men nu vol gas geeft met deze uitgaven; 2018 gemiddeld per kwartaal 55 mio naar 77 mio in de 1ste drie kwartalen van 2019 en in het 4de kwartaal 2019 en outlook 2020 naar 90 mio zegt genoeg over de kansen die men zich toedicht.
win some...
1
quote:

boem! schreef op 22 februari 2020 13:46:


@win some

Margegroei staat los van R&D.
Dat men nu vol gas geeft met deze uitgaven; 2018 gemiddeld per kwartaal 55 mio naar 77 mio in de 1ste drie kwartalen van 2019 en in het 4de kwartaal 2019 en outlook 2020 naar 90 mio zegt genoeg over de kansen die men zich toedicht.



Als bepaalde uitgaven voor R&D voor meerdere klanten bruikbaar zijn, valt dit inderdaad onder de OPEX. Maar uitgaven die specifiek voor de order van 1 klant worden gemaakt, vallen onder de cost of sales. Uit de uitspraken van HG maak ik op dat dit hier het geval is. Vergelijk ook de lagere marge in Q2 2019 als gevolg van het opstarten van nieuwe contracten en de daarmee gepaard gaande NRE-costs:

Gross margin for the quarter was 67% compared with 70% in Q2 2018. The year-on-year decrease was caused by the start of production of various car models of our Automotive customers, which triggers an uptick in revenue, but also the release of capitalized contract costs associated with customization and integration activities, the so-called NRE.
boem!
0
quote:

win some... schreef op 22 februari 2020 14:23:


[...]


Als bepaalde uitgaven voor R&D voor meerdere klanten bruikbaar zijn, valt dit inderdaad onder de OPEX. Maar uitgaven die specifiek voor de order van 1 klant worden gemaakt, vallen onder de cost of sales. Uit de uitspraken van HG maak ik op dat dit hier het geval is. Vergelijk ook de lagere marge in Q2 2019 als gevolg van het opstarten van nieuwe contracten en de daarmee gepaard gaande NRE-costs:

Gross margin for the quarter was 67% compared with 70% in Q2 2018. The year-on-year decrease was caused by the start of production of various car models of our Automotive customers, which triggers an uptick in revenue, but also the release of capitalized contract costs associated with customization and integration activities, the so-called NRE.


Scherp opgemerkt, ik denk dat jij daarin gelijk hebt.
Maar wat zal de extra impact zijn op de marge.

Ik denk dat je deze kosten vindt onder de noemer "other contract related assets" welke ult 2019 21 mio bedroegem(2018 14 mio)
Dit zijn assets die binnen het jaar tot kosten leiden derhalve een extra COS van 7 mio in 2020.
Geen 14 mio maar 21 mio komt in 2020 onder COS. Een daling van de marge Automotive met 2,5%.
boem!
0
@Win some

het wordt nog gecompliceerder indien je daarbij naast de uptick in kosten ook de uptick in revenue mee wil nemen.
Zeker is dat hier geen marge op wordt gemaakt van 90% maar hoeveel de impact zal zijn op het overall-percentage te behalen bij Automotive is onzeker.
win some...
0
quote:

boem! schreef op 22 februari 2020 14:45:


[...]

Scherp opgemerkt, ik denk dat jij daarin gelijk hebt.
Maar wat zal de extra impact zijn op de marge.

Ik denk dat je deze kosten vindt onder de noemer "other contract related assets" welke ult 2019 21 mio bedroegem(2018 14 mio)
Dit zijn assets die binnen het jaar tot kosten leiden derhalve een extra COS van 7 mio in 2020.
Geen 14 mio maar 21 mio komt in 2020 onder COS. Een daling van de marge Automotive met 2,5%.



Ik denk ook dat dit de 'current contract related assets' zijn. De stijging daarvan betekent een hogere bijdrage vanuit deze post aan de COS in 2020. Precieze impact is inderdaad lastig in te schatten, er zal in Q2 of Q3 waarschijnlijk eenmalig een lagere marge zijn dan de rest van het jaar.

Interessant zijn ook de 'non-current contract related assets', deze dalen naar 2 mio eind 2019. 2 mio is wel erg weinig (jaren daarvoor resp. 10 mio, 9 mio, 4 mio). Misschien een indicatie dat men ook hier aanstuurt op minder kosten kapitaliseren en meer onder de opex boeken? Dit zou betekenen dat er in 2020 nog een (kleine) vertraging in de stijging van de marge zit, wat dan in 2021 weer wordt ingehaald.
NewKidInTown
0
Voor diegenen die zich tot de TT positivo's rekenen en willen profiteren van een eventuele koersstijging, ontvang NU direct geld en nog meer geld dan de aandelen "waard" (of marktprijs) zijn, heb ik nog een tip:
- VERKOOP de aandelen
en vervolg verder op het andere reguliere FEB-draadje.

Ontvang je dus de marktprijs (nu 9,841) plus extra's plus je blijft profiteren van een koersstijging, mocht die komen.
2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 110 111 112 113 114 115 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 feb 2020 17:35
Koers 9,700
Verschil -0,890 (-8,40%)
Hoog 10,350
Laag 9,697
Volume 1.068.556
Volume gemiddeld 522.632
Volume gisteren 577.705