Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,930  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom, week 3-9 mei 2015: Geelen voor dummy's.

1.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 95 96 97 98 99 100 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Dokus 10 mei 2015 14:07
    goedemiddag,

    zit al 2 jaar in TomTom en begint nu serieus te worden voor mij...
    succes aankomende weken... verwacht vuurwerk!
  2. [verwijderd] 10 mei 2015 14:12
    Xynix,

    Die roep om generatiewissel, eerst bij VW en nu bij BMW is denk ik het gevolg van het idee dat tech bedrijven (Tesla, Google, Apple, Uber) hen bedreigen en dat een jongere generatie nodig is om tech bedrijven beter het hoofd te bieden. In de crisis 2009-2011 is de connected car op een laag pitje gekomen; alles ging over bezuinigen, reductie overcapaciteit, hoe omgaan met extreem lage car sales. Voor TomTom erg vervelende periode, want daardoor is ook hun afzetmarkt met twee jaar vertraagd, je kunt alleen realtime traffic bieden als de auto ook connected is, tenzij je voor een broadcast model kiest.

    Nu de crisis voorbij is en de autoverkopen in de lift zitten, begint men te realiseren dat er tijd verloren is om auto's intelligenter te maken. Een Tesla doet nu over the air software updates, maar met een dure Audi of Mercedes moet je naar de garage.
  3. [verwijderd] 10 mei 2015 14:13
    quote:

    Chiddix schreef op 10 mei 2015 13:58:

    [...]

    Toyota is klant van Nokia(kaarten)? Maar kaarten zijn maar kaarten.

    Toyota is klant van Nokia kaarten en TomTom verkeersinformatie.
  4. [verwijderd] 10 mei 2015 14:32
    quote:

    Mr. Positive schreef op 10 mei 2015 13:08:

    [...]

    Ik kan het maar niet geloven dat de media niet inziet dat TT de eerste positie heeft ingenomen..
    - Unmatched competition !!! zoals Peter het zegt.

    Erg knap van TomTom om de media al die tijd zo DomDom te hebben gehouden.
    - Het dwaalspoor van de hardware stuff... (TT kastjes, TThorloges en TTaction camera's)

    Maar.. een tip aan het gehele media circus in zowel binnen (jawel.. ook ons Josje) als in het buitenland !!

    Watch the KEYNOTE !!
    - It starts @ 7min.18 sec

    www.youtube.com/watch?v=n9RMcd7VRiQ

    ENJOY !!!!

    Wat een fantastische presentatie. Daar wordt ik enthousiast en blij van!Het is inspirerend! Wat een bedrijf dat TomTom! :-)

  5. [verwijderd] 10 mei 2015 14:36
    quote:

    *Justin* schreef op 10 mei 2015 14:12:

    Xynix,

    Die roep om generatiewissel, eerst bij VW en nu bij BMW is denk ik het gevolg van het idee dat tech bedrijven (Tesla, Google, Apple, Uber) hen bedreigen en dat een jongere generatie nodig is om tech bedrijven beter het hoofd te bieden. In de crisis 2009-2011 is de connected car op een laag pitje gekomen; alles ging over bezuinigen, reductie overcapaciteit, hoe omgaan met extreem lage car sales. Voor TomTom erg vervelende periode, want daardoor is ook hun afzetmarkt met twee jaar vertraagd, je kunt alleen realtime traffic bieden als de auto ook connected is, tenzij je voor een broadcast model kiest.

    Nu de crisis voorbij is en de autoverkopen in de lift zitten, begint men te realiseren dat er tijd verloren is om auto's intelligenter te maken. Een Tesla doet nu over the air software updates, maar met een dure Audi of Mercedes moet je naar de garage.
    Jij hebt waarschijnlijk ook al wat oud nieuws teruggelezen rond die wissels, he?!

    In december stond BMW nog vol in concurrentie-mode met Merdedes en Audi, met uitsluitend focus op de premium modellen. Volgens mij is het "mentale model" bij de Duitsers snel aan het veranderen. Even iets te veel tunnelvisie en ze zien de taxibots aan hun neus voorbij gaan!
  6. p1woord 10 mei 2015 14:37
    Als Here 6 tot 10 keer meer omzet heeft met kaarten en Toyota klant is van Here dan is er niet zoveel mis met Here .He zal mij benieuwen wat de koers van tom2 gaat doen .Op het forum vind het entausiastme wel eens te groot maar ik hoop dat ze gelijk krijgen
  7. Eddysoft 10 mei 2015 14:43
    quote:

    p1woord schreef op 10 mei 2015 14:37:

    Als Here 6 tot 10 keer meer omzet heeft met kaarten en Toyota klant is van Here dan is er niet zoveel mis met Here .He zal mij benieuwen wat de koers van tom2 gaat doen .Op het forum vind het entausiastme wel eens te groot maar ik hoop dat ze gelijk krijgen
    Het zijn niet alleen de 'statische' kaarten waar het meer omgaat.
    Het zijn REALTIME levende kaarten (BIG DATA) bij TT met alles er op en eraan !

    PS.
    Ik stop ermee voor vandaag.
    Ga heerlijk in het zonnetje hangen met een biertje !

  8. [verwijderd] 10 mei 2015 15:36
    quote:

    p1woord schreef op 10 mei 2015 14:37:

    Als Here 6 tot 10 keer meer omzet heeft met kaarten en Toyota klant is van Here dan is er niet zoveel mis met Here .He zal mij benieuwen wat de koers van tom2 gaat doen .Op het forum vind het entausiastme wel eens te groot maar ik hoop dat ze gelijk krijgen
    HERE heeft - vooralsnog - meer marktaandeel dan TomTom onder autofabrikanten. En qua traffic heeft tomtom juist weer het grotere marktaandeel. En buiten die automotive sector heeft TomTom een bloeiende telematics divisie (Nokia niet) en licenseert TT aan Apple.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 10 mei 2015 16:42
    quote:

    *Justin* schreef op 10 mei 2015 08:51:

    [...]
    Bij de kwartaalcijfers zei Goddijn dat deze hoge detail kaart bijna af was en klaar om te testen samen met Volkswagen en tijdens de AvA zei hij dat ze aan het testen zijn. Dat gaat dus snel.

    There's a number of tests that are being performed. The maps that you need for Highly Automated Driving is very close to making first production samples, as a result of our partnership.
    Dat is niet in strijd met wat ik schreef. Ze zijn dus aan het testen en hebben een soort betaversie klaar, of zoals xynix het noemt: een eerste werkbare versie van het HAD verwerkingsproces. Ik denk dat er nog wel meer versies zullen volgen na ervaringen met de eerste 'production samples'. Ook zal de sensortechniek nog wel veranderen/verbeteren, wat tot wijzigingen in het mapmaking proces of de HAD-kaarten zelf kan leiden.

    En dan hebben we het alleen nog maar over (de software voor) het proces van het HAD grade maken van de kaarten. Bulk productie voor miljoenen km's weg volgt daarna pas (vanaf 2017??) en zal geleidelijk gaan, ook al omdat de 'Apple probes' en TT's huidige traffic probes daarbij niet of nauwelijks van waarde zijn.

    PS. Ik geloof ook ergens gelezen of gehoord te hebben dat die eerste production samples betrekking hebben op een paar duizend km weg (maar hier ben ik niet zeker van).
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 11 mei 2015 01:55
    quote:

    xynix schreef op 10 mei 2015 00:06:

    Ik denk dat GPS op dit moment per definitie te onnauwkeurig is om 10 cm rijbaan-nauwkeurigheid te kunnen bieden. Uit de presentaties maak ik op dat ze nu additionele sensordata aan het verzamelen zijn (bijv. a.d.h.v. wegmarkeringen en objecten langs de kant van de weg (met een onderliggende database van de exacte GPS-positie van die objecten?) die enerzijds bij het opbouwen van de exacte HAD-kaarten worden gebruikt maar anderzijds straks ook dus als hulpmiddel bij de exacte positiebepaling van het voertuig. Zolang de "sensorrijke" generatie auto's nog niet op de weg is zal er nog veel met camerawagens moeten worden rondgereden, maar straks gaan de sensors van de productiemodellen als de ogen en oren van het map-making proces fungeren.
    ...

    Precies, dat is ook mijn beeld van de ontwikkelingen m.b.t. HAD en de bijbehorende maps. Zoals je gelezen hebt, postte ik daar gisteravond ook twee keer over in deze draad:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1323929/16/Abs...

    Een algemeen stukje daaruit herhaal ik hier. Dit als reactie op bovenstaande post, en om de discussie over dit onderwerp in deze (niet meer actuele) weekdraad netjes af te sluiten.

    Meer algemeen: het gaat bij HAD maps niet om compleet nieuwe kaarten (ik meen hierover wel eens misverstanden op dit forum te bespeuren). Het gaat om extra attributen bij de al bestaande digitale kaarten. De GPS nauwkeurigheid van die basiskaarten is voldoende.
    De grotere precisie die voor HAD nodig is betreft de relatieve positie van fysieke objecten ten opzichte van andere, naburige dingen die al in de HAD maps staan (harde rijbaanafscheidingen, vluchtheuvels, niet omgevallen bomen, bebouwing enz.).
    Met 'nodig voor HAD' bedoel ik overigens: nodig bij 'HAD probes' (met sensoren, camera e.d. ten behoeve van HAD-mapmaking), én nodig bij het gebruik van HAD, dus bij de 'geassisteerd rijdende' klant of latere selfdriving car.

1.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 95 96 97 98 99 100 | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht