Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,980
  • Verschill

    -0,205 -3,31%
  • Volume

    668.949 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,960  
  • Laat

    6,120  
+ Toevoegen aan watchlist

22 - 28 juni - TomTom, hoe gaan we verder?

850 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 43 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. MSN 20 juni 2015 21:40
    Ik open het nieuwe draadje iets eerder omdat ik morgen niet aanwezig ben. Ik dank Oudgediende voor het vorige draadje waarin ontzettend veel nieuwe ideeën het licht hebben mogen zien. Laten we vooral zo verder gaan!
    ----
    De eerste aandelen die ik zelfstandig kocht waren die van TomTom, mijn vader als defensief belegger (bedankt voor het bijbrengen) en vrienden verklaarde mij voor gek om in dit aandeel te stappen. Na enig leeswerk besloot ik eind 2011 op een koers van +/- 3 euro een pluk aandelen te kopen en het aandeel zijn werk te laten doen. Door mijn speurwerk, kwam ik er al snel achter dat ik instapte op een all time low. Daarop besloot ik mijn positie in TomTom verder uit te breiden.

    Afgelopen jaren ben ik regelmatig uitgestapt om vervolgens na enkele dagen weer in te stappen. Ik kan niet zonder. Het lijkt wel een drug. Nu staan we op de koers van ruim 9 euro, en zit er nog veel meer in het vat. Waar gaat het heen met TomTom, een antwoord dat ik kan niet geven, maar speculeren wel. Het doel van deze opening is niet om iedereen nieuwe inzichten te geven, maar wat is er de afgelopen maanden gebeurd, en wat staat TomTom te wachten?

    De verkoop van HERE
    Een paar maanden geleden rond 10 april werd het bekend, Nokia HERE, één van de twee onafhankelijke kaartenmakers wil uit de mapping-business. Wat een nieuws en wat een kansen voor TomTom. HERE staat in de boeken voor 2.1 miljard, op dat moment is de beurswaarde van TomTom 1.6 miljard en raast op die dag in 1 keer door naar 1.9 miljard. Op het hoogtepunt van afgelopen weken haalt TomTom een beurswaarde van ruim 2.3 miljard. Maar nu? Wat gaat er gebeuren?

    Zoals de meeste op forum weten zijn er meerdere belangstellende. Drie daarvan onderstaande.

    1. Mercedes, BMW en Audi (private equity General Atlantic?)
    2. Navinfo en Tencent
    3. Uber, Baidu en (private equity Apax Partners?)

    Om eerlijk te zijn vind ik de Duitsers de meest interessante groep in dit verhaal. Zij zitten niet aan tafel omdat ze zo graag de kaarten over willen nemen, maar meer als verplichting voor ADAS / HAD.

    Van HERE, HIER! Machen?
    Drie grotere Duitse rivalen die samen lijken te werken. Mercedes, BMW en Audi. Wie had dat gedacht?

    Wat zou een overname van HERE door de Duitsers voor TomTom betekenen? Helaas, verliest TomTom in dit geval drie grote potentiële klanten, maar aan de andere kant, komen er heel veel bij. HERE heeft ongeveer 80% van de autobranche als klant. Alle concurrerende autofabrikanten die geen aandeel hebben in HERE, hebben in de toekomst kaarten nodig. Laat TomTom dan net de laatste onafhankelijke partij zijn. TomTom zal groeien in alle segmenten. Voornamelijk Automotive. In de komende jaren (maanden?) zal ADAS worden doorontwikkeld en zal TomTom mijn inziens uiteindelijk uitgroeien tot main supplier voor HAD.

    HERE = Software. Ik zeg niet dat de Duitsers geen software kunnen ontwikkelen/onderhouden, maar het doorontwikkelen van HERE is wel even andere koek dan de software die in auto’s zit. Kunnen ze naast het ontwikkelen van de hardware die nodig is voor HAD ook de kaarten doorontwikkelen, of is dat teveel gevraagd? Ik denk dat de Duitsers het kunnen, echter zullen ze wel veel langer nodig hebben waardoor ze uiteindelijk achter TomTom aan zullen lopen.

    Nu begrijp ik niet zo goed waarom deze rivalen met elkaar willen samenwerken. Alledrie de partijen hebben zelf genoeg centen om HERE zelfstandig te kopen. Audi maakte in 2014 ruim 5 miljard euro winst, verwachting voor 2015 is dit minimaal te evenaren. Wat ik denk is dat Mercedes bang is om HERE alleen over te nemen. Audi (onderdeel van Volkswagen AG) zal in dit geval naar TomTom over kunnen lopen waar Volkswagen sowieso al mee samenwerkt. Dan zit Mercedes met kaarten en moeten die alleen zien door te ontwikkelen terwijl de rest van de autobranche naar TomTom gaat. Audi zit in opdracht van het moederbedrijf aan tafel. Misschien lukt het om HERE voor een schappelijk bedrag over te nemen, indien niet, dan is er als backup TomTom nog.

    Nog even een klein stukje over de andere twee partijen.

    Data in Chinese handen, Navinfo en Tencent
    Willen we deze data in Chinese handen, wil Europa dat deze data in Chinese handen komt? Speelt de politiek een rol? Nee, maakt ze allemaal geen fluit uit. HERE verkopen aan Navinfo en Tencent mag en kan. Leggen zij het hoogste bod neer, dan winnen ze. Nu is er iets wat belangrijk is. Even uit m'n hoofd (corrigeer mij hier aub) meen ik te herinneren dat de Duitsers jaarlijks ongeveer 200 miljoen aan HERE betalen. Wanneer HERE naar de chinezen gaat, bestaat er een kans dat ze het contract opzeggen. Wat zijn Navinfo en Tencent bereidt te betalen voor HERE zonder de Duitsers als klant? 4 miljard? Dit zou overigens wel weer positief zijn voor TomTom, laat de Duitsers en eventuele andere merken maar naar TomTom komen.

    Om eerlijk te zijn denk ik dat een verkoop van HERE aan de chinezen één van de minst gunstige scenario's is. Navinfo is een kaartenmaker en weet hoe deze door te ontwikkelen, Tencent is een gigantisch internetbedrijf met veel geld en mogelijkheden. TomTom moet in dit geval denk ik het goed opletten en alert blijven. Ze hebben dan namelijk een mooie basis om op door te ontwikkelen en zo een kans om ADAS/HAD softwareleverancier te worden.

    Uber en Baidu
    De meest optimale situatie. HERE naar een techgigant die niets in de hoek van TomTom doet. Waarom willen Uber en Baidu HERE? Uber wil minder afhankelijk worden van Google, maar waarom? Is het niet zo dat Google Ventures juist dik heeft ingezet op Uber? Baidu, tja, een rip-off van Google om het even heel plat te zeggen. Waarom zouden zijn geen maps willen hebben?

    Google Ventures heeft inderdaad ingezet op Uber, gelukkig voor ons betekent dit niet dat Google en Uber direct vriendjes zijn. Google Ventures wordt gerunt door mensen los staan van Google. Ze investeren ook in concurrenten. Het zou eigenlijk gewoon Ventures moeten heten.

    Baidu, volgens mij doet alles wat Google doet, Baidu ook. Ook aan het zoeken naar een oplossing voor HAD. Daar hebben ze net als Google als heeft kaarten voor nodig. Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat Baidu gaat winnen in het verhaal, niet alleen, maar gewoon domweg door steeds mee te wisselen naar de preferred bidder. We hoorde eerste verhalen dat Baidu met het Duitsers meedeed, en later weer samen met Uber.

    Ik denk dat wanneer deze twee HERE overnemen, dit uitermate gunstig is voor TomTom omdat Uber en Baidu beide diensten willen aanbieden die de huidige autobranche als bedreiging ziet. De autobranche zal in dit geval een overstap moeten maken naar een andere betrouwbare aanbieder, zijnde TomTom.

    Nu kan ik nog meer meer typen en er dieper op in gaan, of ik geef bij deze het startschot voor een nieuwe week met hopelijk meer nieuws vanuit Nokia en een feest voor ons allemaal! Ik wil daarnaast ook iedereen op dit forum bedanken voor de grote hoeveelheid waardevolle informatie. Bedankt!

    Wie maakt de beste kansen, en wat zijn de gevolgen voor TomTom, ook op langere termijn?

    Ik geef het stokje bij deze door aan Xynix, iemand met veel enthousiasme die ik erg waardeer op dit forum. Xynix ik hoop dat jij de taak voor volgende week op je wilt nemen.
  2. [verwijderd] 20 juni 2015 22:09
    Wellicht een beetje off topic, maar hoewel een bedrijf visionaire/goede managers nodig heeft, wordt een belangrijk deel van het succes gerealiseerd door de medewerkers (de mieren). Zij voegen de waarde toe, zorgen dat er producten komen waar consumenten en b2b klanten voor willen betalen.

    Zou Godijn c.s. ook nog een beetje PPP (People, Planet, Profit) denken en 't (voorlopig) wel best vinden dat de koers in de lagere regionen blijft zodat er voor de 'mieren' interessante optie-winst-delings-paketten kunnen worden uitgekeerd, die zeer profijtelijk worden als er over een paar jaar een koersexplosie plaatsvindt? Uitoefenen mag pas na embargoperiode.

    Ideale manier om een brain-drain te voorkomen, zonder dat er idioot hoge salarissen betaald hoeven te worden. Uiteindelijk betaalt de markt (=de nieuwe aandeelhouder). Wellicht wederom de analogie met ASML? Vele 'mieren' hebben goed geboerd.

    Ik neem aan dat dit soort constructies bij TomTom ook worden toegepast. Wellicht een additionele (secundaire) verklaring waarom de koersexplosie nog even uit mag blijven!?

    Epke
  3. [verwijderd] 20 juni 2015 22:09
    Knap stukje werk MSN. AB! Ik kan het stokje helaas niet van jou aanvaarden om de reden die Girikian aan geeft. Ik denk dat de tijd om voor de 2e beurt te gaan nog niet is aangebroken.

    Ik denk dat je het lijstje even gemist had. Maar wel bedankt voor de eer dat je aan me gedacht hebt ;-) !
  4. MSN 20 juni 2015 22:20
    quote:

    xynix schreef op 20 juni 2015 22:09:

    Knap stukje werk MSN. AB! Ik kan het stokje helaas niet van jou aanvaarden om de reden die Girikian aan geeft. Ik denk dat de tijd om voor de 2e beurt te gaan nog niet is aangebroken.

    Ik denk dat je het lijstje even gemist had. Maar wel bedankt voor de eer dat je aan me gedacht hebt ;-) !
    Goedenavond, mijn excuses daarvoor. Waarschijnlijk heb ik jouw draadje dan gemist. Kan mij deze even niet meer herinneren. Ik denk dat het dan wel goed is dat jij de volgende persoon aanwijst. Anders voelt de volgend gekozen door mij zich ook weer tweederangs haha ;) Xynix, zou jij de volgende persoon willen aanwijzen?
  5. [verwijderd] 20 juni 2015 22:27
    quote:

    MSN schreef op 20 juni 2015 22:20:

    [...]
    Goedenavond, mijn excuses daarvoor. Waarschijnlijk heb ik jouw draadje dan gemist. Kan mij deze even niet meer herinneren. Ik denk dat het dan wel goed is dat jij de volgende persoon aanwijst. Anders voelt de volgend gekozen door mij zich ook weer tweederangs haha ;) Xynix, zou jij de volgende persoon willen aanwijzen?
    Goed idee. Maar ikke niet.
  6. dipity 20 juni 2015 22:48
    @MSN Is het een idee om inspirator uit te nodigen? Hij of zij wijst ons al lange tijd de weg richting 30 euro - lang tegen alle stromen in - en er staat nu toch een hoop te gebeuren.
  7. loesje62 20 juni 2015 22:54
    quote:

    dipity schreef op 20 juni 2015 22:48:

    @MSN Is het een idee om inspirator uit te nodigen? Hij of zij wijst ons al lange tijd de weg richting 30 euro - lang tegen alle stromen in - en er staat nu toch een hoop te gebeuren.
    Ik kijk er naar uit!

    Loesje
  8. Spoetnik 20 juni 2015 22:56
    Hoog niveau en kinderlijke teksten gaan hier regelmatig hand in hand.
    Waar ik verbaasd was over het zeer bijzondere China- draadje van Justin, waar o.a. BDB weer hele stevige bijdrages en aanvullingen op gaf, en voor velen zeer nuttig en leerzaam is, verzandt hier de discussie alweer in nonsense, namelijk wie het nieuwe draadje mag openen. Totaal niet relevant, en laten we eerlijk zijn: we hebben hier nou niet bepaald tientallen personen die echt iets toevoegen, dus als dat beperkte groepje personen het meerdere keren opent, prima toch?
    En daarnaast: de opening van de weekdraadjes zijn heel sterk, maar gedurende de week worden deze zelfde draadjes bevuild met allerlei nietszeggende hesenspinsels, het dient hooguit als rommelmarkt voor een stel paljassen voor wie het forum schijnbaar het enige houvast is gedurende de dag. Zinnige teksten lees je vooral op draadjes met specifieke onderwerpen, dit om e.e.a. even in perspectief te plaatsen.
  9. MSN 20 juni 2015 23:05
    quote:

    dipity schreef op 20 juni 2015 22:48:

    @MSN Is het een idee om inspirator uit te nodigen? Hij of zij wijst ons al lange tijd de weg richting 30 euro - lang tegen alle stromen in - en er staat nu toch een hoop te gebeuren.
    Lijkt me inderdaad ook leuk! Probleempje, is hij nog actief op IEX, of heeft iemand nog contact met hem?
  10. [verwijderd] 20 juni 2015 23:09
    Leuk leesbaar MSN en fijn dat je het geschreven hebt met het inkijkje op je eigen begin met TT, heel herkenbaar voor mij.
    Ik steun het idee van Dipity om het stokje over te dragen aan inspirator, die nooit geloofd werd, maar er zijn er vele die zijn ooit onhaalbare koers van 30 euro nu noemen alsof het morgen al gebeuren kan.

    groet,

    Tini
  11. [verwijderd] 20 juni 2015 23:12
    quote:

    MSN schreef op 20 juni 2015 23:05:

    [...]
    Lijkt me inderdaad ook leuk! Probleempje, is hij nog actief op IEX, of heeft iemand nog contact met hem?
    Mocht Inspirator niet meer actief zijn, wat te denken om automaatje uit te nodigen?
    Hij wordt toch door velen gezien als een orakel.
  12. [verwijderd] 21 juni 2015 01:55
    quote:

    MSN schreef op 20 juni 2015 23:05:

    [...]
    Lijkt me inderdaad ook leuk! Probleempje, is hij nog actief op IEX, of heeft iemand nog contact met hem?
    Ja hoor hij zit op het MDX Health forum en daar heeft hij ook hoge koersdoelen ik zou zeggen post daar even maar ws leest hij zijn eigen draadje hier ook.

    Ik vind ook dat je een prima stuk geschreven hebt. AB.
850 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 43 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht