Forum: TomTom » TomTom augustus 2015 » Pagina: 244 | Beursduivel.be

TomTom augustus 2015

4.953 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
UvP
0
quote:

dipity schreef op 29 aug 2015 om 15:39:


Je bent een held als je je helden eert... AB en buiging.


idem van mij
[verwijderd]
4
quote:

marique schreef op 28 aug 2015 om 18:35:


[...]
Zelf bedacht, Justin?
Of in side info?
Niet bedoeld als sneer of zo. Ben echt benieuwd hoe jij op deze gedachte komt.

Impairment kun je niet zomaar nemen. Daar moet een gegronde reden voor zijn. En die reden is in alle gevallen dat de betreffende assets minder rendabel zijn dan waarop ze bij overname werden gewaardeerd. En dan moet je ook nog de instemming van de externe accountant hebben. Ofschoon daar wel mee te praten valt.






Marique,

Ik snap je opmerking volkomen. En je hebt feitelijk ook gelijk over de procedure van een impairment. De motivatie voor de impairment op Tele Atlas in 2011 (ter hoogte van 512 miljoen) was volgens officiële lezing een veranderende marktomstandigheid. Met name op Consumer gebied. Van die 512 bestond het overgrote deel uit goodwill, en ook een deeltje <10% uit intangible assets. Niemand kan bewijzen dat de redenen anders waren, of wellicht was er een mix van redenen. Maar bekijk het ook eens vanuit een andere hoek.



* In 2010 behaalde TomTom 1,5 miljard omzet, waarvan 357 miljoen euro (23%) uit content en services. Zie pagina 19. files.shareholder.com/downloads/TOMTO... In dit jaar 2015 zal de omzet van TomTom uitkomen rond de 1 miljard, met rond de 450 miljoen (45%) uit content en services. Dus er is geen sprake van krimp geweest in C&S omzet. Zelfs niet als je Telematics er uit filtert. Dus de assets waar in 2011 op werd afgeschreven genereren nu meer omzet dan in 2010 of 2011.

* In juni 2012 kondigde TomTom het partnership met Apple aan. Daar was een jaar over onderhandeld. Dat startte dus vrijwel gelijk aan het moment van de impairment. Daar kun je verschillende dingen over denken. Een daarvan is, en dat is natuurlijk ook veel aan de orde geweest in geruchten, is dat Apple destijds TomTom wilde kopen.

Kijk wat er recent bij HERE gebeurde. Eind vorig jaar deed Nokia eerst een afwaardering op HERE van 3,2 miljard naar 2,0 miljard. www.gpsbusinessnews.com/Nokia-s-HERE-... Een half jaar later verkoopt Nokia HERE aan drie Duitse autofabrikanten voor bijna 3 miljard. En kunnen ze het naar buiten toe een goede deal noemen (1 miljard meer gekregen dan boekwaarde). Nu roepen analisten dat er zo’n strategische waarde zit in maps. Terwijl bij de afwaardering van HERE (wat in feite gewoon het verkoop-klaar maken was) analisten niet in de gaten hadden dat het een voorbode was dat HERE te koop kwam en het interpreteerden als een verlies van strategische waarde door concurrentie van Google en Apple. www.valuewalk.com/2014/11/nokia-corpo...

* Bij het waarderen van een asset gaat het niet om de omzet maar de winstgevendheid die de asset bijdraagt. Kijk je naar het nieuwe realtime map making platform dat is gebouwd, dan is daarmee begonnen in 2011. De omzetdaling (zie eerdere bullet) noopte TomTom tot het ontwikkelen van systemen die veel kosten efficiënter zijn. Je hebt waarschijnlijk ook dit stuk gelezen, over veel lagere kosten (eenderde versus HERE) als het platform in gebruik is genomen www.gpsbusinessnews.com/In-the-Heart-...

Het is dus te verwachten dat de bijdrage aan het EBITDA van het nieuwe platform sowieso hoger is dan die van degene die er uit gaat. Ze verwachten er immers meer omzet mee te realiseren (“it is a game changer”) tegen lagere kosten dan TomTom nu maakt. In 2010 was de som van intangible assets en goodwill echter 1,8 miljard. En in het laatste jaarverslag over 2014 was dit 1,182 miljard. Dus we hebben dus nu assets die meer ebitda genereren dan de voormalige assets, terwijl de boekwaarde van de huidige assets lager is dan de voormalige.

* Met name in Q3 vorig jaar zag je dat TomTom een versnelling had in de post amortisation on technology and databases. Deze versnelde afschrijving op de databases werd verklaard door het sneller gereed komen van het realtime maps platform, wat betekent dat het oude platform (dat nog van de TeleAtlas tijd stamt) dan echt legacy wordt. Als aan het eind van het jaar alle landen over zijn op het nieuwe platform, dan heeft de oude een waarde van nul euro. Er is dus wel degelijk een samenhang tussen afschrijvingen op intangible assets en het nieuwe platform.

Kan er ook een relatie zijn tussen goodwill en het nieuwe platform? (ik stel de vraag zonder hem te beantwoorden). Zou het zo kunnen zijn dat men in 2011 de TeleAtlas technologie - die nog 5 jaar bruikbaar zou zijn - opnieuw is gaan waarderen op basis van een 5 jarige levensduur? Indien je de goodwill onveranderd had willen laten dan had die goodwill onderdeel geweest van nog te ontwikkelen (dus niet bestaande) assets, die nu pas klaar zijn.

marique
0
Justin, bedankt voor het uitvoerige antwoord. Dat waardeer ik bijzonder.
Ik kom er komende dagen op terug in de draad Rekenkamer.
Makita
0
Op website TomTom investors staat nu een buitengewone aandeelhoudersvergadering voor 8 oktober aangekondigd met als enig agendapunt de installatie van Titulaer als CFO.

Flevo/Janivo/Dasym/JdM krijgt blijkbaar geen nieuw RvC lid want dan hadden ze deze gelijk wel even geïnstalleerd met dezelfde moeite.
[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 29 aug 2015 om 11:02:


[...]
Maak een afzonderlijke draad aan voor dit specifieke onderwerp. Net zoiets als de draad Rekenkamer. Warhoofden komen daar niet.




AB, toch maar terug naar het concept van Maria Elizabeth Trottoir, één maanddraadje en topicdraadjes waar niet off-topic mag worden gegaan.
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 28 aug 2015 om 17:42:


[...]
die andere bedrijven hebben een CEO de ze ook door de crisis heeft geloosd
bovendien heeft Goddijn dat gedaan MET BEHULP VAN DE AANDEELHOUDERS VIA EEN EMISSIE
conclusie: hij heeft NIKS gedaan voor ons



Jij moet in RD gaan beleggen, daar word jij op je wenken bediend.
Leeuw 007
0
De 10 Euro is nu de 9 euro geworden voor TomTom.
Tot er weer wat gebeurd of slecht nieuws komt.Gaan we weer een eind naar beneden.
TomTom zal voor een prikkie worden overgenomen.
Als de koers niets meer voorsteld.Wanneer er een faisement dreigd of er is.
Gesloopt door HG
1
quote:

Leeuw 007 schreef op 30 aug 2015 om 07:55:


De 10 Euro is nu de 9 euro geworden voor TomTom.
Tot er weer wat gebeurd of slecht nieuws komt.Gaan we weer een eind naar beneden.
TomTom zal voor een prikkie worden overgenomen.
Als de koers niets meer voorsteld.Wanneer er een faisement dreigd of er is.


Jouw grammatica is ook failliet.
Jammer dit!!
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 30 aug 2015 om 07:55:


De 10 Euro is nu de 9 euro geworden voor TomTom.
Tot er weer wat gebeurd of slecht nieuws komt.Gaan we weer een eind naar beneden.
TomTom zal voor een prikkie worden overgenomen.
Als de koers niets meer voorsteld.Wanneer er een faisement dreigd of er is.



Halve zool....failliet....pffff
TKR
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 30 aug 2015 om 07:55:


De 10 Euro is nu de 9 euro geworden voor TomTom.
Tot er weer wat gebeurd of slecht nieuws komt.Gaan we weer een eind naar beneden.
TomTom zal voor een prikkie worden overgenomen.
Als de koers niets meer voorsteld.Wanneer er een faisement dreigd of er is.


Voor iemand die de lagere school niet heeft afgemaakt schrijf je best nog goed..
Misschien
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 30 aug 2015 om 07:55:


De 10 Euro is nu de 9 euro geworden voor TomTom.
Tot er weer wat gebeurd of slecht nieuws komt.Gaan we weer een eind naar beneden.
TomTom zal voor een prikkie worden overgenomen.
Als de koers niets meer voorsteld.Wanneer er een faisement dreigd of er is.



Leeuwtje 007,

Mocht je ze hebben, ben nu te laat om ze te verzilveren, ik heb zo'n gevoel dat er morgen voor opening iets dergelijks bekend gemaakt gaat worden, brrr... wegwezen.

En hier uit kwaadheid niet meer komen natuurlijk, maar daar hebben wij alle begrip voor.

lekkere zondag,

Tini
Jackyl
2
Heb het al eerder geschreven RABO en Leeuw EXIT, wegwezen stelletje negatieve zeikerds die de koers proberen omlaag te praten.Eerst genoemde is al een tijdje niet meer gesignaleerd, maar de laatste zie ik helaas weer
Zielige figuur die Leeuw !!! Moven van Forum voor zulke figuren als jou is dit forum niet bedoeld.
Juun
1
Ondertussen zit ik hier op de zondag, omdat ik vandaag toch niet weg hoef, mijn TT GO6000 up te daten. Ik vind het nog steeds van de zotte dat die daarvoor uit de auto moet, aansluiten op de pc, ruim 3 uur wachten en dan kan die weer terug in de auto.

Mijn telefoon hoeft toch ook niet met een USB aan de PC voor een update! Daar is toch WiFi voor. Mijn auto staat de hele nacht stil voor de deur, met WiFi aan, dat had TT allang op adequate manier kunnen regelen.

En dan als ik in de auto stap zegt mijn TT:
"Goedemorgen Juun, lekker geslapen Juun? Vannacht heeft TT uw GO6000 een update gegeven, terwijl u lag te slapen. Prettige reis verder".

Zo moet dat, niet met een USB kabel!
[verwijderd]
0
quote:

Juun schreef op 30 aug 2015 om 11:32:


Ondertussen zit ik hier op de zondag, omdat ik vandaag toch niet weg hoef, mijn TT GO6000 up te daten. Ik vind het nog steeds van de zotte dat die daarvoor uit de auto moet, aansluiten op de pc, ruim 3 uur wachten en dan kan die weer terug in de auto.

Mijn telefoon hoeft toch ook niet met een USB aan de PC voor een update! Daar is toch WiFi voor. Mijn auto staat de hele nacht stil voor de deur, met WiFi aan, dat had TT allang op adequate manier kunnen regelen.

En dan als ik in de auto stap zegt mijn TT:
"Goedemorgen Juun, lekker geslapen Juun? Vannacht heeft TT uw GO6000 een update gegeven, terwijl u lag te slapen. Prettige reis verder".

Zo moet dat, niet met een USB kabel!


Beste, alvast een tip je wat ergenis te besparen.
Klik het vinkje weg bij instellingen algemeen "Start My Drive Connect automatisch wanneer de computer wordt opgestart (aanbevolen)".
Maak een snelkoppeling van het My Drive program naar de onderste balk van de PC.
Daarna bepaal jij wanneer je updates wilt zien en installeren.
Oncko
1
Tot nu toe wordt er op dit forum nogal geringschattend gedaan over Google's zelfrijdende "eitjes".
Interessant in dit verband is een stukje in het Technisch Weekblad van afgelopen week. Aangezien de link alleen te lezen is voor abonnee's, neem ik de vrijheid het hieronder te plaatsen.

ZELFRIJDENDE AUTO: SCHEIDING DER GEESTEN SILICON VALLEY EN DETROIT.
Google’s zelfrijdende auto’s hebben in vijf jaar 1,5 km afgelegd op de openbare weg in Californië.
De 23 zelfsturende Lexussen rijden met zeer gedetailleerde 3d-kaarten die zelfs de variabele hoogte van iedere stoeprand aangegeven. Google heeft op deze manier 3.400 km openbare weg in kaart gebracht. Een laserscanner, sensors, videocamera’s en actuele verkeersinformatie via een netwerk vullen de kaarten aan met dynamische data.

Dankzij kunstmatige intelligentie zien de zelfrijdende auto’s waar schoolbussen, politiewagens, verkeerslichten, fietsers en voetgangers zijn en waar ze naar toe bewegen. Chris Urmson, directeur van Googles autonomous driving, liet tijdens een TED-speech zien hoe zo’n zelfrijdende auto feilloos een fietser vermijdt die door het rode stoplicht rijdt.

Botsingen

Maar er zijn beperkingen. De auto’s rijden niet bij zware regen of sneeuw. Het systeem ziet niet hoe diep een kuil is en ook niet wat het verschil is tussen een brok steen en een papieren zak. Niettemin zijn volgens Google-oprichter Sergey Brin de twaalf aanrijdingen waarbij de auto’s betrokken raakten, steeds de schuld geweest van andere weggebruikers of van de menselijke bestuurder.

Dat blijft voorlopig de zwakste schakel: de bestuurder. Urmson’s stelt in zijn TED-speech: ‘Hoe beter het zelfrijdende systeem is en hoe meer functies het verricht, hoe onbetrouwbaarder de chauffeur wordt.’ In een auto met rijtaakondersteunende functies als inparkeren en automatisch remmen blijft de bestuurder 99 % van de tijd in controle en dus alert. Wanneer de computer 99 % van de tijd in controle is, dan is de chauffeur niet meer alert en kan diegene dus niet ingrijpen mocht dat nodig zijn.

Urmsons conclusie: de chauffeur moet compleet verdwijnen en de zelfrijdende auto moet van meet af aan perfect zijn. Google test daarom nu een vloot van elektrische tweezitters zonder stuur en zonder pedalen. De passagier laat via een app weten waar hij naar toe wil. Er is alleen een startknop (‘go’) en een noodrem (‘stop’). Zo’n ‘Googlemobiel’ zou, wanneer de wetgever dat goed vindt, over een jaar of vijf dienst kunnen doen als onbemande taxi of bestelwagen op een vaste route.

Twee visies

Je ziet een scheiding der geesten ontstaan tussen Silicon Valley en Detroit. De traditionele automakers – Volvo, Ford, maar opvallend genoeg ook Tesla – zien een toekomst waarin nieuwe modellen ieder jaar meer rijtaakondersteunende functies krijgen. Uiteindelijk zal dan over een aantal jaren een volledige zelfrijdend model van de lopende band rollen.

Echter, volgens Google is deze evolutionaire aanpak een doodlopende weg. ‘Een van de grootste problemen is hoe we de mens weer veilig in de loop krijgen als de auto de controle terug wil geven’, zei Riender Happee, projectmanager van het Dutch Automated Vehicle Initiative, onlangs in TW. Het advies van Urmson is: laat de mens permanent úit de loop.

In 2035 zal reeds 10 % van alle auto’s zelfrijdend zijn, voorspelt Boston Consulting. Deze Amerikaanse marktonderzoeker durft niet te zeggen of dit Volvo’s, Tesla’s, Volkswagens, Nissans, Googles, of misschien wel Apples zullen zijn.
Oncko
0
Oeps, vergat nog te vermelden dat de auteur van bovenstaand stukje Taeke Zuidema is. Ere wie ere toekomt!
famel
0
quote:

Juun schreef op 30 aug 2015 om 11:32:


Ondertussen zit ik hier op de zondag, omdat ik vandaag toch niet weg hoef, mijn TT GO6000 up te daten. Ik vind het nog steeds van de zotte dat die daarvoor uit de auto moet, aansluiten op de pc, ruim 3 uur wachten en dan kan die weer terug in de auto.

Mijn telefoon hoeft toch ook niet met een USB aan de PC voor een update! Daar is toch WiFi voor. Mijn auto staat de hele nacht stil voor de deur, met WiFi aan, dat had TT allang op adequate manier kunnen regelen.

En dan als ik in de auto stap zegt mijn TT:
"Goedemorgen Juun, lekker geslapen Juun? Vannacht heeft TT uw GO6000 een update gegeven, terwijl u lag te slapen. Prettige reis verder".

Zo moet dat, niet met een USB kabel!


Of desnoods via de bluetooth verbinding van de telefoon updaten. Dit vind ik ook erg jammer aan tomtom, ze zijn zo ouderwets op sommige punten.
Jammer dit!!
0
Futures voorspellen weer niet veel goeds voor vandaag.....jammer....hoop dat er snel weet wat meer rust gaat komen, op de Beurzen. ...
4.953 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17-jan-20 17:35
Koers 10,242
Verschil +0,299 (+3,01%)
Hoog 10,490
Laag 9,722
Volume 1.251.796
Volume gemiddeld 446.543
Volume gisteren 396.356

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group