Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

7,275
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    213.528 Gem. (3M) 272,7K
  • Bied

    7,100  
  • Laat

    7,500  
+ Toevoegen aan watchlist

TOMTOM NOVEMBER 2015

3.046 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Juun 1 november 2015 10:37
    Post van R8GT:

    Hi Martin, bedankt

    6 maand geleden had ik er waarschijnlijk net zo over gedacht, maar de laatste presentatie en CC over de cijfers en outlook, is er toch wat voorzichtigheid ingeslopen.
    TT en cijfers is nog immer geen echt feest
    met de verwachting van Koos en mijzelf is een koersdoel van 12, wellicht een tik hoger al mooi, op jouw cijfers kunnen we echt naar de 15 - 20 range voor 2017, laat het dus duidelijk zijn ik hoop dat je helemaal gelijk krijgt.

    succes
    ------------------

    Met opties zat ik het afgelopen jaar steeds met een gemiddelde looptijd van nog geen half jaar te gaan. Dat heeft redelijk tot goed uitgepakt, mij hoor je niet klagen. Nu de 10 euro zo'n beetje het 100-daags gemiddelde geworden is, ben ik niet meer zo zeker van mijn eerdere aanname van + €1,-/maand. Het aandeel ligt er goed bij, maar de acceleratie erin houden, dat lijkt nu toch wat moeizamer te worden.
    Daarom een herziening van mijn gemiddelde looptijd van mijn opties. Vanaf nu ga ik al niet meer doorrollen naar 2016, maar benut de vastgelopen rally om meteen door te gaan naar 2017. Komt er nieuws in 2016 en een explosie van de koers dan is er niets aan de hand, maar blijft dergelijk nieuws uit tot 2017, dan zit ik ook alvast goed.

    Immers (MM, let op), niet TT is verantwoordelijk voor het realiseren van een doelstelling die ik in mijn hoofd heb geprent, IK ben zelf verantwoordelijk voor de termijn die ik als mijn doel heb gesteld t.a.v. een bepaalde koers op een bepaalde datum. Dus pas ik mijn portefeuille aan, aan de dagelijkse werkelijkheid en hoeft niet de CEO uitlatingen te doen om te bewerkstelligen dat de koers zich gaat gedragen naar de doelstelling in het hoofd van 1 enkele belegger.

    Het is net als bij het weer: het is maar goed dat we per belegger geen invloed hebben op wanneer de zon schijnt en wanneer het regent. De hele wereldbevolking zou slaande ruzie met elkaar krijgen, omdat iedereen op een bepaalde dag ander weer zou wensen.
  2. RESEARCH 1 november 2015 11:40
    Een koersdoel van € 12,- voor medio 2016 vind ik al ambitieus. Het eerste halfjaar zal in het teken staan van hoge investeringen en een daling van de waarde van de euro. Misschien kan een melding van bv een contract met Toyota nog voor een koersreactie zorgen. Daarnaast neemt de netto kaspositie van TT niet meer toe blijft rond de 100 mln. Al met al hebben wij te doen met een bedrijf met een omzet van ca. 1 mld waar onder de streep niet veel van overblijft aan netto winst. Hoop voor het einde van het jaar de range € 10,30 - 10,70 nog te zien om mijn positie af te bouwen. Kom dan in september 2016 wel weer terug. Overigens gun ik iedereen maximaal rendement. Succes.
  3. [verwijderd] 1 november 2015 12:02

    Ja, ik kan niet ontkennen dat bij mij ook het gevoel kruipt om tegen de vorige high ( 10,75) in ieder geval af te bouwen, maar ik ben zo bang om bij aankondiging tot verandering de echte move te missen en dan galoppeert het aandeel zo naar 15 euro en dan zou ik mezelf wel voor de kop kunnen slaan,
    dus dan toch maar het risico nemen dat het doodgeld voor een tijdje is, de onderkant is toch nu goed gesteund aan 9,50/9,00 euro, dus dan maar uitzweten.

    kijk krijgt Martin gelijk, dan hoef ik eigenlijk niet eens op verandering te gokken, op zijn cijfers kan het gewoon ook zelf naar 15 euro.
  4. Juun 1 november 2015 13:14
    Ik heb de jaarrekening 2014 nog eens doorgebladerd,
    www.and.com/wp-content/uploads/Jaarre...
    en alhoewel het altijd mogelijk is om overal commentaar op te hebben ben ik toch wel onder de indruk van de € 0,69 cent winst per aandeel (al is het maar net hoeveel arbeidskosten je aktiveert i.p.v. in de V&W laat vallen). Er is voldoende cash om weer eens een betaling aan de aandeelhouders te doen, zoals we ook eerder een redelijk forse betaling hebben mogen ontvangen.

    Ik overweeg om binnen nu en 10 dagen toch een redelijke draai te maken van minder TT naar meer AND. Noem het spreiding over 2 kaartenmakers of noem het wat anders, maar ik heb nu de indruk dat als ik over 6 maanden weer terug wil naar mijn huidige forse positie TT, dat ik die kans dan nog wel krijg tussen de 10 en 11 euro. (en zo niet, dan hoop ik dat verschil goedgemaakt te hebben met AND).
  5. Koos99 1 november 2015 13:52
    quote:

    R8GT schreef op 1 november 2015 12:02:

    Ja, ik kan niet ontkennen dat bij mij ook het gevoel kruipt om tegen de vorige high ( 10,75) in ieder geval af te bouwen, maar ik ben zo bang om bij aankondiging tot verandering de echte move te missen en dan galoppeert het aandeel zo naar 15 euro en dan zou ik mezelf wel voor de kop kunnen slaan,
    dus dan toch maar het risico nemen dat het doodgeld voor een tijdje is, de onderkant is toch nu goed gesteund aan 9,50/9,00 euro, dus dan maar uitzweten.

    kijk krijgt Martin gelijk, dan hoef ik eigenlijk niet eens op verandering te gokken, op zijn cijfers kan het gewoon ook zelf naar 15 euro.
    Mij bekruipt het gevoel dat de echt speculatieve longs de laatste weken hebben afgebouwd, zelf bekruipt me ook het gevoel om bij een bepaald niveau wat af te bouwen. Vaak is dat wel een teken dat de koers weer ruimte creëert om naar boven te kunnen.

    Ik heb van de week mijn overige longs helemaal afgebouwd (en houd ik nu in cash aan). Gevolg is dat ik nu voor 100% van mijn in aandelen belegd vermogen in TomTom zit. Ik heb ook liever vandaag dan morgen mijn winst, maar lukt dat niet dan geef ik het wel de tijd om uit te zitten. Ik zit er al 6 jaar in, en ik wil anders nog wel een paar jaar wachten. Wel onderschrijf ik de stelling dat we niet weten hoe het landschap er over 3 jaar uitziet, maar ik denk dat wanneer HG ziet dat de markt zich tegen hun keert, hij de zaak wel verkoopt.
  6. RESEARCH 1 november 2015 14:01
    quote:

    R8GT schreef op 1 november 2015 12:02:

    Ja, ik kan niet ontkennen dat bij mij ook het gevoel kruipt om tegen de vorige high ( 10,75) in ieder geval af te bouwen, maar ik ben zo bang om bij aankondiging tot verandering de echte move te missen en dan galoppeert het aandeel zo naar 15 euro en dan zou ik mezelf wel voor de kop kunnen slaan,....
    Ja maar de kans is ook aanwezig dat de stemming op de beurzen negatief gaat worden over enige tijd en dan kan TT zo weer onder de € 8,- staan. Dit risico wil ik niet lopen, dan maar een lagere winst. Zoals Harold vorige week bij Eenvandaag zei durft hij niet helemaal in te zetten op de zelf rijdende auto. Dit is voor mij een aanwijzing dat er voorlopig geen verandering komt.

    Een sterke groeimarkt maar helemaal inzetten op de zelf rijdende auto doen zo dus niet.Het bedrijf droomt intussen wel van een nieuw hit product maar lijkt de durf te missen. Harold Goddijn: Er werken hier 4500 mensen die zijn actief 40 landen. Dat geeft echt een verplichting af om ervoor te zorgen dat het schip op koers blijft liggen
  7. [verwijderd] 1 november 2015 14:06
    Als ik naar de koers nu kijk, of een aantal maanden geleden, valt duidelijk op, dat de koers er veel rustiger bij ligt, door afbouwen de shorters. Dit geeft mij vertrouwen, als de beurs tenminste niet crasht, dat we snel hogere regionen gaan opzoeken. Ook de omzet, en dus het aantal verkopers is zeer laag....ik zeg, bij een stijgende beurs, staan we iig snel boven de 10...bij een goed nieuwtje zien we de 12 snel....daar zie ik wel wat gevaar, dat er weer shorters gaan instappen. .....We gaan het zien...
  8. [verwijderd] 1 november 2015 15:20
    quote:

    Girakian1 schreef op 1 november 2015 14:06:

    Als ik naar de koers nu kijk, of een aantal maanden geleden, valt duidelijk op, dat de koers er veel rustiger bij ligt, door afbouwen de shorters. Dit geeft mij vertrouwen, als de beurs tenminste niet crasht, dat we snel hogere regionen gaan opzoeken. Ook de omzet, en dus het aantal verkopers is zeer laag....ik zeg, bij een stijgende beurs, staan we iig snel boven de 10...bij een goed nieuwtje zien we de 12 snel....daar zie ik wel wat gevaar, dat er weer shorters gaan instappen. .....We gaan het zien...
    Het feit dat er géén shortsqueeze is gekomen bij afbouw van de laatste hedgefunds geeft volgens mij aan dat er weinig interesse is bij partijen om de koers hoger te zetten. Oftewel we blijven voorlopig rond de 10 euro hangen totdat de cijfers aantonen dat er duidelijk meer winst gemaakt wordt.
    Risico is inderdaad dat TT bij een algehele correctie gewoon meezakt.
    En aangezien iedereen het alweer heeft over een eindejaarsrally gaat deze er dus niét komen....
  9. [verwijderd] 1 november 2015 15:23
    quote:

    RESEARCH schreef op 1 november 2015 14:01:

    [...]

    Ja maar de kans is ook aanwezig dat de stemming op de beurzen negatief gaat worden over enige tijd en dan kan TT zo weer onder de € 8,- staan. Dit risico wil ik niet lopen, dan maar een lagere winst. Zoals Harold vorige week bij Eenvandaag zei durft hij niet helemaal in te zetten op de zelf rijdende auto. Dit is voor mij een aanwijzing dat er voorlopig geen verandering komt.

    Een sterke groeimarkt maar helemaal inzetten op de zelf rijdende auto doen zo dus niet.Het bedrijf droomt intussen wel van een nieuw hit product maar lijkt de durf te missen. Harold Goddijn: Er werken hier 4500 mensen die zijn actief 40 landen. Dat geeft echt een verplichting af om ervoor te zorgen dat het schip op koers blijft liggen
    Met dit beleid gaat TT op alle fronten de boot missen.
    Een Amerikaans bedrijf zou 100% gaan voor deze kans , TT durft dit niet.

  10. forum rang 5 hvasd2 1 november 2015 16:29
    www.iex.nl/Nieuws/ANP-011115-110/Auto...

    MOUNTAIN VIEW (AFN) - Google heeft Halloween aangegrepen om zijn zelfrijdende auto’s te leren om voorzichtiger te rijden in de buurt van kinderen. De techgigant riep in de Verenigde Staten ouders en hun kinderen, die traditiegetrouw met Halloween langs de deuren gaan, op om ook langs geparkeerde Google-auto's te lopen. Google leerde zo het systeem om kinderen in alle vormen en maten te herkennen.

    De gegevens gebruikt Google om zelfrijdende auto's veiliger te maken. Google wil zijn auto's via detectiesystemen rekening laten houden met de onvoorspelbaarheid van kinderen in het verkeer.

    Eerder zou de techgigant de computer ook al een meer menselijke interpretatie van de verkeersregels leren. Zo zouden de voertuigen, omwille van de veiligheid, bochten vaker afsnijden en bestaat de kans dat de auto's inhalen bij een doorgetrokken streep.
  11. forum rang 5 hvasd2 1 november 2015 16:32
    www.iex.nl/Beleggingsidee/Trend-Inves...

    Mondiaal zijn steeds meer mensen bezig met hardlopen, toerfietsen en andere sporten. De kwaliteit van leven wordt door heel veel mensen steeds belangrijker gevonden. Ook speelt vergrijzing een rol, we willen op een gezonde wijze ouder worden. Daarom wordt er steeds meer op voeding gelet dan voorheen, maar zeker ook op fitheid.

    Die steeds toenemende focus op bewegen en gezondheid ziet u in ons land bijvoorbeeld terug in soms bijna regelrechte files van toerfietsers in de weekenden. Ook ziet u het terug in de groei van de deelnemersvelden bij hardloopwedstrijden.

    In New York voltooiden vorig jaar ruim 50.266 deelnemers, een record, het marathonparcours tussen Staten Island en Central Park. Maar ook in een land als China, met zijn groeiende middenklasse, wordt steeds meer gesport.
    Effecten op gezondheid

    En die sporters hebben gelijk, blijkt onder andere uit een rapport van het Nederlandse instituut TNO van een aantal jaren geleden. Bewegen heeft tal van positieve effecten op lichaam en geest, bevordert de gezondheid en verkleint het risico op ongezondheid.

    Er valt dus een indrukwekkende winst te behalen op het gebied van gezondheid door simpelweg vaker en intensiever te bewegen en sporten. Als je dan weet dat sporters doorgaans niet bezuinigen op hun materiaal, is het duidelijk dat ondernemingen die onder meer sportschoenen, fietsen en andere sportartikelen verkopen hier van profiteren.

    Het kan dus voor beleggers interessant zijn deze ondernemingen op de radar te hebben.
    Puma en Nike

    De bekende Duitse fabrikant van sportkleding en schoeisel Puma en de Amerikaanse concurrent Nike zijn bijvoorbeeld twee bedrijven die garen spinnen bij de steeds toenemende aandacht voor sport en bewegen.

    Een voor beleggers misschien onbekender bedrijf is het Amerikaanse Dick’s Sporting Goods, dat zich ook richt op sportkleding en sportschoenen. Toch is de omzet van dit bedrijf dit jaar circa 6,8 miljard dollar.

    Het Amerikaanse Under Armour is onder meer sterk in slimme draagbare gadgets, waarmee sporters allerlei data over hun prestaties kunnen verzamelen. En ook Accell, de Nederlandse onderneming die garen spint bij de enorme groei van toerfietsen in Europa, past helemaal binnen deze trend.
    Mooie groeiverwachtingen

    Uit onderzoek van onder meer het Amerikaanse Transparancy Market Research en het Britse Statista blijkt dat de groeiverwachtingen voor deze trend sterk blijven. Het laatste bureau verwacht dat de mondiale markt voor sportartikelen tussen nu en 2020 met circa 24% zal groeien.

    Een interessante trend dus voor beleggers die op zoek zijn naar bovengemiddelde groei. Trend Invest heeft onlangs de Trend Sport & Fit gelanceerd, hierin zijn twaalf internationale, toonaangevende aandelen opgenomen.
  12. [verwijderd] 1 november 2015 16:52
    quote:

    Juun schreef op 1 november 2015 13:14:

    Ik heb de jaarrekening 2014 nog eens doorgebladerd,
    www.and.com/wp-content/uploads/Jaarre...
    en alhoewel het altijd mogelijk is om overal commentaar op te hebben ben ik toch wel onder de indruk van de € 0,69 cent winst per aandeel (al is het maar net hoeveel arbeidskosten je aktiveert i.p.v. in de V&W laat vallen). Er is voldoende cash om weer eens een betaling aan de aandeelhouders te doen, zoals we ook eerder een redelijk forse betaling hebben mogen ontvangen.

    Ik overweeg om binnen nu en 10 dagen toch een redelijke draai te maken van minder TT naar meer AND. Noem het spreiding over 2 kaartenmakers of noem het wat anders, maar ik heb nu de indruk dat als ik over 6 maanden weer terug wil naar mijn huidige forse positie TT, dat ik die kans dan nog wel krijg tussen de 10 en 11 euro. (en zo niet, dan hoop ik dat verschil goedgemaakt te hebben met AND).
    Juun zullen we hier ons bezighouden met TT ?
  13. Juun 1 november 2015 17:05
    quote:

    gerard_ecb schreef op 1 november 2015 16:52:

    [...]
    Juun zullen we hier ons bezighouden met TT ?
    Inderdaad, nu zie ik het ook. Het is hier al de hele dag mistig, en nu ben ik wat verdwaald geraakt tussen TT en AND. Ik hoop dat 1 van de 2 kaartenmakers me toch weer op het pad naar huis kan brengen.
  14. [verwijderd] 1 november 2015 17:11
    quote:

    Juun schreef op 1 november 2015 13:14:

    Ik heb de jaarrekening 2014 nog eens doorgebladerd,
    www.and.com/wp-content/uploads/Jaarre...
    en alhoewel het altijd mogelijk is om overal commentaar op te hebben ben ik toch wel onder de indruk van de € 0,69 cent winst per aandeel (al is het maar net hoeveel arbeidskosten je aktiveert i.p.v. in de V&W laat vallen). Er is voldoende cash om weer eens een betaling aan de aandeelhouders te doen, zoals we ook eerder een redelijk forse betaling hebben mogen ontvangen.

    Ik overweeg om binnen nu en 10 dagen toch een redelijke draai te maken van minder TT naar meer AND. Noem het spreiding over 2 kaartenmakers of noem het wat anders, maar ik heb nu de indruk dat als ik over 6 maanden weer terug wil naar mijn huidige forse positie TT, dat ik die kans dan nog wel krijg tussen de 10 en 11 euro. (en zo niet, dan hoop ik dat verschil goedgemaakt te hebben met AND).
    Ik heb de jaarrekening 2014 ook al een paar keer bekeken.
    Winst zegt inderdaad niet zo veel omdat daar mee te spelen valt (activering zoals je hierboven stelt)

    Cashflow technisch zag 2014 er niet goed uit en ook in 2015 zal men nog flink in de map hebben geïnvesteerd. Daardoor zou AND eind 2015 eventueel nog maar beperkte financiële middelen achter de hand hebben. Het bedrijf geeft wel aan dat het geen problemen zal ondervinden om eventueel vreemd vermogen aan te trekken.

    Het eerste contract dat onlangs getekend zou zijn, (verlenging van 2014) zal leiden op lichte verhoging van de omzet uit de V.S. (mogelijk extra cash in 2015)
    Het onlangs getekende contract (pb afgelopen donderdag) zal extra zijn, omvang is niet bekend gemaakt. (mogelijk extra cash in 2015)
    Daarbovenop komen nog deals die in de pijpleiding zitten.

    Op de balans staat maar 10,4 miljoen gerelateerd aan de database op 31.12.2014.
    Investeringen aan deze database waren 4,7m. Afschrijvingen waren 0,5m. Toename 4,2m.
    Dan verwacht ik dat er eind 2015 ongeveer 15m aan database op de balans staat.
    Volgens mij wordt voor recente investeringen een afschrijvingstermijn van 5 jaar gekozen, dat betekend dat de afschrijvingen vanaf volgend jaar, als de extra omzet gaat lopen ook de afschrijvingen omhoog gaan. Mogelijk van 0,5m naar 1,5 tot 2m.

    Nu is mijn grote vraag; hoe kan het dat AND voor relatief \zo weinig geld een map kan maken die toch redelijk grote dekking heeft? Europa en Noord Amerika (bijna af) zijn geheel in kaart gebracht.

    Hoe waarschijnlijk is dat de klanten in de V.S op de langere termijn ook bij AND blijven? In Europa is de omzet van AND namelijk relatief gering. Zit ze met haar diensten nu op een niche die door de grotere jongens nog niet opgepikt is?

    Als je op AND de earnings multiple zou los laten op deze koers doet het 4,5 *3,7 (marktwaarde)/ 5 (omzet) = 3,33. Neem je 6 omzet is dat 2,7.

    Zoals je zegt, de pijpleiding ziet er voor AND op de korte termijn erg gunstig uit, dat zal hoogst waarschijnlijk leiden tot een opleving van de koers. Het kan namelijk gaan om deals (volgens AND forum) die de omzet telkens met 20% ophogen!
  15. [verwijderd] 1 november 2015 17:32
    2 en 3 november in Stuttgart HET automotive congres, waar TT zal spreken:

    www.tu-auto.com/europe/conference-age...

    9.10-9.35 CAR SENSOR DATA AND NEXT-GENERATION SERVICES
    Community input has always been useful in making maps and connected services like traffic. Now, cars are becoming packed with sensors, bringing the opportunity to take the community feedback loop to a new level.

    Hear what role active and passive community input can play in making maps and services
    Understand what platforms are needed to create high-quality real-time products efficiently
    Learn how TomTom enhances its platforms to leverage car sensor data
    TomTomPeter Frans Pauwels
    Co-Founder & Head of Product Innovation
    TomTom
  16. [verwijderd] 1 november 2015 20:22
    Nog een leuk weetje, reacties onder het artikel zijn ook wel leuk:

    www.windowscentral.com/first-look-syg...

    First look - Sygic GPS Navigation now a Windows 10 universal app in open beta!

    What's cooler than a free navigation app for Windows Phone? One that works everywhere and that's what just happened with Sygic. Sygic GPS Navigation is coming out in the next week, but you can get your hands on the open beta.

    Sygic GPS Navigation now works with Windows 10 Mobile and Windows 10 desktop for your PC, Surface and laptop too. As always, Sygic is free with offline maps powered by TomTom.

    High-quality TomTom maps stored on the device
    Works with GPS only, the internet is not needed
    Turn-by-Turn voice guided navigation
    Millions of free pre-installed POIs
    Free map updates & Free POI database updates
    Free updates of Fixed speed cameras
    Head-up Display (HUD) available as in-app purchase
    Spoken Street Names to focus on the road
    Three Alternative Routes to choose from
    Easy Drag & Drop route editing
    Waypoints for places you want to visit
    Avoid Toll Roads on your route
    Dynamic Lane Guidance for safe lane changes
    Junction View to highlights highway exists
    Warnings for exceeded Speed Limit
    Warnings for fixed speed cams
    Police trap warnings from other drivers
    3D Cities & Landscape for easy orientation
    Pedestrian Navigation to walk and explore
    Graphics optimized for tablet & HD displays
    Car Audio Integration – Bluetooth or cable

3.046 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 16 april

    1. China economische groei eerste kwartaal 5% (YoY) volitaliteit verwacht
    2. China industriële productie maart
    3. China detailhandelsverkopen maart
    4. B&S Group Q4-cijfers
    5. Fastned Q1-cijfers
    6. VK werkloosheid feb
    7. SBM Offshore $0,83 ex-dividend
    8. PostNL jaarvergadering
    9. Kendrion €0,45 ex-dividend
    10. EU handelsbalans feb
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht