TOMTOM NOVEMBER 2015

3.046 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 17 november 2015 16:19:


voorbeurs rond de klok van 7.45-8.15


welke tijdzone?
[verwijderd]
0
quote:

Gijsie schreef op 18 november 2015 07:42:


[...]
Baidu gebruikt binnen China de kaarten van NavInfo. Binnen China bestaan twee kaartenmakers AutoNavi en NavInfo. AutoNavi werkt samen met TomTom en NavInfo werkt samen met Here.

Binnen China bestaan drie internetgiganten. Baidu (soort Google) en Tencent (soort Facebook) en Alibaba (soort EBay). Deze drie internetgiganten werken principieel niet met elkaar samen. AutoNavi is eigendom van Alibaba. NavInfo is gedeeltelijk eigendom van Tencent. Baidu heeft geen kaarten.

Er is geen samenwerking tussen TomTom en Baidu.

Je krijgt wel de indruk dat TomTom langs alle conventionele en onconventionele wegen China verder wil openbreken. UBER China gaat daar vast ook weer bij helpen (= belangrijk onderdeel van de deal?). Niemand heeft TomTom's "fabriek". Dus het moet gek gaan lopen wil dat niet gaan lukken, linksom of rechtsom.
[verwijderd]
0
Patience
4
Gouden Toekomst

Nadat concurrent HERE werd overgenomen door een concern van autobouwers verdween het aandeel TomTom van de radar bij beleggers. Achteraf was dat echter een uitstekend koopmoment geweest van het aandeel. De partijen die achter het net visten bij de verkoop van HERE lijken hun aandacht nu naar TomTom te verplaatsen. Partijen kiezen juist voor TomTom omdat het de enige onafhankelijke speler in de wereld is die kwalitatief goede kaarten en verkeersinformatie kan geven. Onlangs sloot TomTom al een deal met Apple. En nu kan daar een nieuwe grote klant aan worden toegevoegd.



Vorige week werd bekend dat Uber een meerjarig contract heeft afgesloten met TomTom. De navigatiespecialist zal kaarten en verkeersinformatie leveren voor de taxi-app van Uber. Financiële details werden niet bekend gemaakt. Beleggers reageerden opgetogen op dit nieuws, en vinden in meerderheid dat de toekomst van TomTom er rooskleurig uit ziet. In een eerder stadium was Uber de belangrijkste kandidaat om HERE over te nemen. Nu dat is afgeketst ziet het ernaar uit dat Uber volledig op de diensten van TomTom vertrouwt. Dat blijkt ook uit het feit dat Uber de samenwerking met Google Maps lijkt te beëindigen. Volgens forumleden kiezen Google en Uber ervoor concurrenten van elkaar te worden, terwijl ze tot voor kort partners waren. Google was de grootste investeerder in Uber bij oprichting.

De huidige stap van Uber zal volgens beleggers waarschijnlijk een vervolg krijgen in de toekomst van de zelfrijdende auto`s. Uber wil over een aantal jaar zonder chauffeurs rondrijden. Dat is tenslotte een stuk winstgevender. In de markt van zelfrijdende auto`s kan TomTom een belangrijke partner worden voor Uber. En dat maakt beleggers in TomTom zo optimistisch over de toekomst.

Zelfrijdende auto

Een aantal partijen is aan het voorsorteren op de miljardenmarkt voor zelfrijdende auto`s die op zijn vroegst in 2020 zal starten. Google loopt voor op de concurrentie; het bedrijf lijkt samen met Tesla en Apple het verst te zijn met het op de markt brengen van de zelfrijdende auto (Foto: smoothgroover22). Andere partijen die bezig zijn met een zelfrijdende auto zijn o.a. Toyota, Mercedes, Samsung, Ford, Nissan, Uber en Audi. Het valt op dat autofabrikanten achterlopen ten opzichte van internet/techbedrijven.

Elke maker van een zelfrijdende auto heeft goede navigatie nodig om probleemloos te kunnen rijden. BMW, Mercedes en Audi kochten onlangs het navigatiebedrijf HERE. Google heeft zijn eigen kaarten en er zijn geluiden dat Apple ook is begonnen met het maken van eigen navigatie. TomTom blijft als enige onafhankelijke partij over waar partijen als Uber terecht kunnen. TomTom`s CEO Harold Godijn heeft aangegeven marktleider te willen worden in de markt van zelfrijdende auto`s.

De lezingen over de toekomst van het bedrijf vallen uiteen in een optimistische en een pessismistische visie.

Optimistische beleggers:

- TomTom heeft een sterke marktpositie. Het is de enige onafhankelijke grote speler in de wereld die nog over is. Dit trekt nieuwe klanten aan en het is daarnaast goed voor het imago.
- Alle partijen die achter het net visten bij verkoop concurrent HERE komen nu naar TomTom.
- Er zijn minder partijen die short zitten in het aandeel, wat er op duidt dat men veel opwaarts potentieel ziet.
- Door de deal met Uber zullen banken met koersdoelverhogingen gaan komen. Dat zal het aandeel verder omhoog stuwen.
- Via Uber heeft TomTom een betere positionering op de markt van zelfrijdende auto`s. Uber geeft data door aan TomTom waardoor het de kwaliteit van de service kan blijven verbeteren.
- Uber, dat eerder aangaf zelf navigatiekaarten te willen maken, ziet hiervan af en daardoor heeft TomTom een concurrent minder.
- Kwalitatief loopt TomTom enkele jaren voor op de techniek van HERE.
- Op de bijeenkomst van Goldman Sachs in Barcelona zei de CEO van TomTom dat autofabrikanten zich ongemakkelijk voelen bij HERE. Dat is een opvallende uitspraak van de CEO en kan zorgen voor meer orders voor TomTom.
- TomTom is schuldenvrij
- Apple zal Apple Maps niet gebruiken voor de zelfrijdende auto. Het bedrijf heeft de techniek niet in huis om kaarten te maken die kwalitatief goed genoeg zijn. Met een banksaldo van 180 miljard euro kan het rijkste bedrijf ter wereld er beter voor kiezen TomTom over te nemen. De beurswaarde is op dit moment ‘maar’ 2,4 miljard euro.
- De onderliggende waarde van TomTom is veel hoger dan de huidige beurskoers doet vermoeden. Op basis van een optelsom van de divisies Maps, Traffic, Telematics en Consumer kom je op 6 miljard euro. De huidige waardering is 2,4 miljard euro. Volgens geluiden op het forum kan de koers op basis van onderliggende waarde 30 euro waard zijn. De waarde kan weleens verder oplopen als de groei zich voortzet.

Pessimistische beleggers:

- TomTom wordt niet overgenomen. TomTom heeft aangegeven zelfstandig te willen blijven. Mede daarom wordt Uber klant van TomTom en doet het geen overnamebod. Dit kan de fantasie uit het aandeel halen, want het duurt nog jaren voordat de zelfrijdende auto`s op de markt komen.
- De omzet van het contract met Uber is volgens SNS Securities 2,5 miljoen euro. Daar hoeft de koers niet zo hard op te stijgen.
- TomTom heeft goede technologie in huis maar heeft dit nooit kunnen vertalen naar mooie winsten. Ook nu is de vraag of de deal met Uber voor goede winst gaat zorgen. Concurrent Garmin focust zich veel meer op winst maken. En dat is waar beleggers uiteindelijk blij van worden. Aan de kunde van het management van TomTom wordt getwijfeld.
- Apple is data aan het verzamelen voor Apple Maps. Wellicht gaat Apple dit gebruiken voor de eigen zelfrijdende auto. Hierdoor kan TomTom een belangrijke klant gaan kwijtraken.
- De concurrentie voor zelfrijdende auto`s is groot. Ondanks dat TomTom een leidende positie heeft op het gebied van software, is de grootte van de contracten met autobouwers onbekend.
- Rond de zelfrijdende auto is een hype ontstaan. De consument zit niet te wachten op een auto zonder bestuurder. Op zijn vroegst in 2050 zal er zoiets te zien zijn. De invoering van de zelfrijdende auto in 2020 wordt een flop.

Zie de discussie op het forum van iex.nl.

Gouden toekomst

Veruit het merendeel van de reacties op fora is positief. Of beleggers door een roze bril kijken zal de toekomst gaan uitwijzen. TomTom herstelt zich de laatste jaren, nadat het in een negatieve spiraal kwam door de verzadigde markt van navigatiekasjes. Door inbouwnavigatie, nieuwe producten als sporthorloges en softwarediensten is het concern weer op het juiste pad. Het toekomstperspectief van de navigatiespecialist is door de zelfrijdende auto erg rooskleurig. Op basis van de huidige koers wordt wel flink op de toekomst vooruitgelopen, maar mocht de zelfrijdende auto een succes worden dat kan het aandeel volgens beleggers verveelvoudigen.

Met John de Mol als grootaandeelhouder lijkt het eerste succesje te zijn geboekt. De Mol wil dat TomTom meer gaat samenwerken met andere techbedrijven. Op die manier kan er extra kennis, netwerk en omzet worden gegenereerd. Nu Uber binnenboord is kan er jacht worden gemaakt op de volgende partij die de diensten van TomTom afneemt. De Chinese bedrijven die eerder nog in de race waren voor HERE, navigatiebedrijf NavInfo, Baidu (het Chinese Google) en internetbedrijf Tencent, zouden binnenkort weleens kunnen aankloppen. Ook kunnen Facebook en Samsung zich weleens uit het niets in het spel gaan mengen. Op fora zijn beleggers ervan overtuigd dat komende jaren het aandeel TomTom een nieuwe ‘All Time High’ gaat neerzetten. Het huidige hoogterecord is 68 euro uit 2007.
Kuiken
0
bron FD:
Uber-concurrent groeit explosief

Van onze redacteur
Gisteren, 22:42
Update: vandaag, 09:10
Lyft zit zijn grootste concurrent, Uber, op de hielen. In de afgelopen twaalf maanden zette de taxidienst $1mrd dollar om.

Alleen in oktober ging het om zeven miljoen ritjes — goed voor een omzet van $?83 mln.

Uber is een keer zo groot. De onderneming zette in 2015 $?2 mrd om. Maar Uber doet dat tegen een waardering van $50mrd, schrijft Forbes, terwijl Lyft voor slechts $?2,5 mrd in de boeken staat.

Concurrentie

Volgens medeoprichter John Zimmer is er ruimte genoeg voor een concurrent voor Uber. Hij voorspelt dat meer en meer Amerikanen op termijn over zullen stappen op autodelen. Zimmer rekent het voor op Forbes. 'Een gemiddeld huishouden geeft $?9000 op jaarbasis uit aan een auto die 96% van de tijd stilstaat. Oftewel duizend taxiritjes van $?9.'

Lyft verovert snel terrein op Uber. In San Francisco heeft het bedrijf al een marktaandeel van 40%, in Austin, naar eigen zeggen een aandeel van 45%. Het bedrijf is alleen actief in de Verenigde Staten.
Patience
0
quote:

Kuiken schreef op 18 november 2015 09:50:


bron FD:
Uber-concurrent groeit explosief

Van onze redacteur
Gisteren, 22:42
Update: vandaag, 09:10
Lyft zit zijn grootste concurrent, Uber, op de hielen. In de afgelopen twaalf maanden zette de taxidienst $1mrd dollar om.

Alleen in oktober ging het om zeven miljoen ritjes — goed voor een omzet van $?83 mln.

Uber is een keer zo groot. De onderneming zette in 2015 $?2 mrd om. Maar Uber doet dat tegen een waardering van $50mrd, schrijft Forbes, terwijl Lyft voor slechts $?2,5 mrd in de boeken staat.

Concurrentie

Volgens medeoprichter John Zimmer is er ruimte genoeg voor een concurrent voor Uber. Hij voorspelt dat meer en meer Amerikanen op termijn over zullen stappen op autodelen. Zimmer rekent het voor op Forbes. 'Een gemiddeld huishouden geeft $?9000 op jaarbasis uit aan een auto die 96% van de tijd stilstaat. Oftewel duizend taxiritjes van $?9.'

Lyft verovert snel terrein op Uber. In San Francisco heeft het bedrijf al een marktaandeel van 40%, in Austin, naar eigen zeggen een aandeel van 45%. Het bedrijf is alleen actief in de Verenigde Staten.
maar ze hebben TOMTOM niet.;-)
flatliner
0
quote:

Patience schreef op 18 november 2015 09:47:


Pessimistische beleggers:

Aan de kunde van het management van TomTom wordt getwijfeld.


Dat herken ik helemaal niet.
moneymaker_BX
0
[Modbreak IEX: Gelieve niet voortdurend dezelfde inhoudsloze berichten op het forum te plaatsen, bericht is verwijderd.]
Noah010
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 18 november 2015 07:39:


ok TomTom kom maar op met dat mega goede persbericht vanuit Frankfurt
we zijn er allemaal klaar voor en willen vandaag een 12 voor de komma



Die komt er niet. En dan zakken de koers weer terug naar ongeveer 10,60 en dan stap ik weer in.

Einde jaar 12,75 moet haalbaar zijn!
[verwijderd]
0
quote:

Patience schreef op 18 november 2015 09:47:


Gouden Toekomst

Leuke post! AB!

Misschien een goede gewoonte aanwennen: bronvermelding.

www.beleggersbelangen.nl/opinie/exper...

Dit soort mannen hebben het toch maar simpel. Gewoon ff bijlezen op het forum/Twitter en klaar is Kees.
[verwijderd]
0
Nog even over de dollarkoers.

We zijn er hier aan gewend geraakt om een dure dollar als negatief te zien i.v.m. de negatieve valutaconsequenties voor de lopende (consumer) business. Een andere kant is dat in deze periode van strategische "deal-making" rond automotive/licensing (zoals UBER) een sterke dollar de TomTom propositie aantrekkelijker maakt en daarmee wordt dat proces ge-olied. Uiteindelijk zou het LT-plaatje er wel eens van kunnen opfleuren.

Je zult het echter alleen in de nieuwsstroom terug zien van de nieuwe deals maar niet in de KT WPA-cijfers.
griepje1
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 18 november 2015 10:29:


kom op met dat bericht heren Management
pak verdorie het momentum eens
Pilletjes weer vergeten?
[verwijderd]
0
Voor degenen die zich een beeld willen vormen waar de daghandel naar toe gaat zou ik zeggen: blader de Time/sales eens terug. Je ziet dan dat alle relatief grotere deals opwaarts waren, gevolgd door kleine neerwaartse transacties. Dat patroon zien we al geruime tijd. Dat wijst mijns inziens op "fundamenteel opwaartse druk".

Ik handel zelf vaker op dat soort signalen.
[verwijderd]
0
quote:

griepje1 schreef op 18 november 2015 10:57:


[...]Pilletjes weer vergeten?


Hij verwacht versterking van een Goudhaantje!

Zijn bijval komt straks, dat hebben we nog tegoed.

Tini
Juun
0
Persoonlijk vind ik TT net een vogel (t.o.v. een concurrent als Garmin, dat is net een mol):
TT heeft een veilige bodem als landingsplek op het nivo van > € 10,-. Met weinig energie/omzet blijft het aandeel lekker liggen. Maar the sky is the limit en als er op een dag een nieuwtje is of gewoon een dag met veel omzet is dat bij TT sinds kort een hoger koersnivo.

Lage omzet: de koers blijft lekker liggen
Hoge omzet: de koers gaat omhoog
Meer smaken zie ik nu niet en aangezien er een stevige bodem in ligt en het plafond eraf is, zie ik nu geen beperkingen meer om de komende maanden fors omhoog te gaan.
Zelfs bij geen nieuwsfeiten zie ik dat de positie van TT sterker wordt t.o.v. de concurrentie. De grafieken van TT en de concurrentie gaan elkaar als het ware kruisen.
Het gaat al goed met de TT-beleggers, maar de toekomst zie ik nog veel zonniger in.
zoetelievegerritje
0
3.046 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 apr 2020 17:38
Koers 7,125
Verschil -0,090 (-1,25%)
Hoog 7,240
Laag 7,005
Volume 546.367
Volume gemiddeld 829.248
Volume gisteren 682.106

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group