Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Air France-KLM FR001400J770

Laatste koers (eur)

9,956
  • Verschill

    +0,076 +0,77%
  • Volume

    1.672.155 Gem. (3M) 1,8M
  • Bied

    9,756  
  • Laat

    10,000  
+ Toevoegen aan watchlist

december start op 6.31

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 december 2015 21:26
    maand november is afgesloten met ruim 5% verlies... :( het had vlgs mij allemaal te maken met de aanslagen in parijs

    verder lees ik het volgende artikel wat mij vertrouwen geeft...

    Basis Transavia in München
    Transavia gaat vanaf eind maart 2016 een basis openen op de luchthaven van München, Franz Josef Strauß. Twee maanden geleden lekten de plannen al uit, maar Transavia wilde dat toen niet bevestigen. Nu wel. Op München Airport worden vier Boeing 737-800’s van de prijsvechter van Air France en KLM gestationeerd.

    De vestiging München wordt vanuit Nederland bestuurd en de vluchten worden uitgevoerd onder een Nederlandse AOC (Air Operator Certificate).

    Buiten Nederland (Schiphol, Rotterdam The Hague) en Frankrijk (Orly, Nantes en Lyon) heeft Transavia op dit moment geen bases. In 2009 opende Transavia de eerste basis buiten de twee herkomstlanden, op de luchthaven van de Deense hoofdstad Kopenhagen, maar twee jaar later trok Transavia zich al weer terug, na aanhoudende verliezen.

    Transavia zegt er vertrouwen in te hebben dat München, met 40 miljoen passagiers in 2014 de zevende luchthaven van Europa, wel een succes zal worden. In München zal Transavia de eerste low-cost airline zijn met een eigen thuisbasis. Mattijs ten Brink, de CEO van Transavia, zegt in een verklaring dat er in Zuid-Duitsland veel vraag is naar zijn product. “We zijn als Transavia toonaangevend in gastvrijheid, digitale service, toegankelijkheid en vriendelijkheid en bieden reizigers in Beieren tal van nieuwe reisopties.” Ten Brink mikt op een miljoen passagiers in het eerste jaar.

    Vanaf München Airport zullen achttien bestemmingen worden aangevlogen, 101 vluchten per week, in Italië, Spanje, Portugal, Denemarken, Kroatië, Marokko, België, Frankrijk en Nederland (Eindhoven). Naast populaire vakantiebestemmingen als Palma de Mallorca, Faro, Palermo en Marrakech gaat het ook om zakelijke bestemmingen als Verona, Kopenhagen en Brussel. Transavia vliegt nu alleen vanaf Parijs-Orly naar München.

    De komst van Transavia betekent volgens de carrier “een economische boost voor de luchthaven en de regio” en zal leiden tot ongeveer 120 banen. Voor de vier toestellen op München Airport zet Transavia grotendeels Duitse cabinecrew en piloten in.
    Wat Ten Brink betreft blijft het niet bij de opening van deze ene buitenlandse basis – de stap past in de strategie van Transavia om haar positie als Europese low cost airline te versterken. Transavia zit nu op een passagiersaantal van rond de 10 miljoen per jaar, veel minder dan de twee grootste concurrenten: Ryanair (100 miljoen) en easyJet (70 miljoen).

    zakenreis.nl/luchtvaart/basis-transav...
  2. forum rang 4 marktwaarde 9 december 2015 10:13
    Weinig animo voor dit forum/aandeel. Is vaak toch een teken dat een aandeel stijgt/gaat stijgen.

    De drukste fora zijn immers altijd van de slechts presterende aandelen.

    Vandaag een mooie koersdoelverhoging naar de 8 euro van KBC.

    Olieprijs daalt naar een dieptepunt wat zeer gunstig is voor vliegtuigmaatschappijen.

    Nu nog hopen dat er snel akkoorden komen, dan staan we weer zo op de 8.
  3. [verwijderd] 9 december 2015 19:33
    'n paar uispraken mbt goedkope olieprijs wat voor klm betekent...

    ...De brandstofrekening van Air France-KLM viel zo'n 500 miljoen euro lager uit dan een jaar geleden...

    ...Na personeel is brandstof met ruim 40 procent de grootste kostenpost in het bedrijf....

    ...Als de lage olieprijs aanhoudt verwacht de luchtvaartmaatschappij volgende jaar nog eens 1,1 miljard euro minder aan brandstof kwijt te zijn...


    bron: www.volkskrant.nl/economie/air-france...
  4. jrxs4all 10 december 2015 09:59
    "HOE DE PILOTENVAKBOND KLM OM ZEEP HELPT

    KLM heeft 32.694 werknemers, waarvan slechts 2.825 (8,6 procent) uit piloten bestaat. ‘Meer dan dertigduizend man op slechts 165 kisten is natuurlijk bespottelijk’, zegt een betrokkene bij KLM. Hét grote probleem, aldus deze bron , is de piloten cao: ‘De loonkosten van de KLM-piloten zijn belachelijk, ook vergeleken met die van vliegers elders in de wereld, en helemaal als je die vergelijkt met vliegers bij low-cost-carriers. De arbeidsvoorwaarden van de KLM-piloten zijn goudgerand. Als je alles bij elkaar optelt: salaris, emolumenten, vakantiedagen, vlieguren, pensioenen en pensioenleeftijd, dan zijn die arbeidsvoorwaarden 50 procent beter dan het mondiale gemiddelde. Een kind begrijpt dat je dan niet kan concurreren met prijsvechters’.

    Een ervaren, oudere piloot zit al snel aan 250.000 euro salaris per jaar. Daarbovenop komt nog eens een pensioenstorting van circa anderhalve ton – 45 procent van het basissalaris – , waardoor de totale remuneratie uitkomt op ruim vier ton per jaar. Ter vergelijking: grote Amerikaanse carriers zitten op de helft daarvan. Gemiddeld kost een KLM-medewerker €70.350, inclusief werkgeverslasten en pensioenstortingen. Een KLM-piloot kost echter gemiddeld: €265.450, inclusief werkgeverslasten en pensioen, dat is bijna 4 keer zoveel als een gemiddelde medewerker."

    www.ftm.nl/exclusive/hoe-de-pilotenva...
  5. [verwijderd] 10 december 2015 11:56
    quote:

    sugar1 schreef op 9 december 2015 19:33:

    'n paar uispraken mbt goedkope olieprijs wat voor klm betekent...

    ...De brandstofrekening van Air France-KLM viel zo'n 500 miljoen euro lager uit dan een jaar geleden...

    ...Na personeel is brandstof met ruim 40 procent de grootste kostenpost in het bedrijf....

    ...Als de lage olieprijs aanhoudt verwacht de luchtvaartmaatschappij volgende jaar nog eens 1,1 miljard euro minder aan brandstof kwijt te zijn...


    bron: www.volkskrant.nl/economie/air-france...
    wti stond op het moment van vk publicatie iets van 46 dollar... nu kost het ca 37 dollar. maw nog eens 20% goedkoper!
  6. wouter b. 11 december 2015 12:48
    quote:

    sugar1 schreef op 10 december 2015 11:56:

    [...]
    wti stond op het moment van vk publicatie iets van 46 dollar... nu kost het ca 37 dollar. maw nog eens 20% goedkoper!
    Maar dan 60 % van de brandstofkosten is reeds gehegd, maar volgens de Q3 presentatie zou een olieprijs van USD 55,00 reeds 900 mio kostenbesparing betekenen voor 2016. Dus als ze voor 2017 nu hedgen levert dat nog meer op.

    BTW de koers bevindt zich sins juli in een stijgend trendkanaal met weertand pas op E 7,40. Ik heb wat turbo's ingeslagen.
  7. [verwijderd] 11 december 2015 19:08
    quote:

    wouter b. schreef op 11 december 2015 12:48:

    [...]

    Maar dan 60 % van de brandstofkosten is reeds gehegd, maar volgens de Q3 presentatie zou een olieprijs van USD 55,00 reeds 900 mio kostenbesparing betekenen voor 2016. Dus als ze voor 2017 nu hedgen levert dat nog meer op.

    BTW de koers bevindt zich sins juli in een stijgend trendkanaal met weertand pas op E 7,40. Ik heb wat turbo's ingeslagen.
    dat doe je goed..!
  8. [verwijderd] 23 december 2015 19:54
    mooi artikel van het nrc..

    Groei in de lucht komt uit China
    Als er één groep in de wereld is die in omvang én welvaart stijgt, is het de Chinese middenklasse. KLM werkt daarom al jaren aan een uitgebreid Chinees netwerk

    De liefde voor China zit diep bij KLM, de ‘Chinafication’ van het bedrijf is in volle gang. Alles wordt gedaan om de reizigers „die achter de wolken de hemel willen aanraken”, te plezieren. Zelfs KLM-topman Pieter Elbers zwaait soms Chinese passagiers uit in de vertrekhal van Schiphol. „Ach ja, inderdaad, maar daar ga ik geen gewoonte van maken, het ging om de grootste groep Chinese passagiers, ongeveer 3.000, die wij ooit hebben gehad en dan wil ik wel iets leuks doen”, grijnst Elbers, al jaren een belangrijke architect van de China-strategie van KLM.

    Even leek het er deze zomer op alsof KLM met de ‘verchinezing’ verkeerd had gegokt. De Chinese beurzen crashten, de reizende middenklasse en bedrijven zagen miljarden dollars verdampen en de groei van de tweede economie van de wereld nam sneller af dan gedacht.

    Elbers slaapt er geen nacht minder om in een jaar dat de KLM in Azië in het offensief is gegaan. „We hebben tot nu toe nog weinig gemerkt van de economische neergang, maar dat kan inderdaad nog komen. Ik verwacht dat de groeipercentages in de komende jaren afnemen naar 8, 7 of misschien wel 6 procent. Is lastig om precies te voorspellen. We hebben een stevige basis gelegd, we zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid. De omzet is zelfs vanaf 2012 met 50 procent verdubbeld, dankzij uitbreiding naar acht bestemmingen en de versterkte samenwerking met China Southern, China Eastern en Xiamen Airlines.”

    Alles wijst erop dat de Chinese middenklasse – tussen de 150 en 250 miljoen, afhankelijk van inkomensdefinities – zo koopkrachtig én reislustig is geworden dat nationale en internationale luchtvaartmaatschappijen zich weinig zorgen hoeven maken. Er worden dan ook miljarden geïnvesteerd in de slag om de Chinese passagier. Volgens Capa Center of Aviation in Singapore is het aantal Chinese passagiers in 2015 voorbij de 100 miljoen geschoten. De prognose is dat in 2030 jaarlijks 800 miljoen Chinezen het vliegtuig nemen, van wie de helft naar het buitenland.

    „En mocht het toch wat tegenvallen, dan passen wij ons aan”, zegt Elbers. „De luchtvaartindustrie is weliswaar kapitaal- en arbeidsintensief, het voordeel is wel dat wij ons snel kunnen verplaatsen van het ene naar het andere werelddeel. We hoeven niet honderden miljoen te investeren in kantoren en bedrijfspanden.”

    Nu het grondwerk doen voor later

    Daar komt bij dat KLM dit jaar stevig heeft gesneden in het vrachtvervoer vanuit China. Daardoor is het bedrijf minder kwetsbaar voor de grilligheid van de wereldhandel. Op de vraag of KLM op alle acht nieuwe „groot-Chinese” bestemmingen al winst maakt, heeft de KLM-bestuurder geen duidelijk antwoord. „We splitsen de meldingen over de resultaten nooit op per route”, klinkt het zuinig. Volgens Capa Center of Aviation maakt KLM winst op de routes van en naar hoofdstad Beijing en de zakenmetropolen Shanghai en Hongkong. Dat is niet het geval op de routes van en naar provinciale hoofdsteden als Chengdu, Hangzhou en Xiamen. „De grootste uitdaging is inderdaad om de bestemmingen naar de secundaire steden winstgevend te maken”, erkent Elbers. „En dat zal gebeuren met de inzet van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner.”

    Op dit moment is het belangrijker, zegt hij, dat KLM door middel van het uitgebreide netwerk van China Southern en China Eastern in heel China aanwezig is, en niet alleen in de miljoenensteden aan de oostkust. Daardoor ontstaat voor bijvoorbeeld een Chinese zakenman in Chongqing (32 miljoen inwoners) of Changsha (10 miljoen inwoners) de mogelijkheid om binnen een dag of een nacht in Hamburg, Praag of Madrid te zijn.

    “We hebben tot nu toe weinig gemerkt van de economische neergang in China”

    Pieter Elbers, topman KLM

    Will Horton, de Azië-specialist van onderzoeksbureau Capa, vindt dat KLM het in China heel goed doet. „De ontwikkeling van de Chinese luchtvaart is eigenlijk nog maar net begonnen. Over twintig jaar is één op de vijf luchtvaartpassagiers in de wereld Chinees. Wie nu niet in China het grondwerk verricht door het opbouwen van een uitgebreid netwerk en zich laat zien op sociale media, is over een paar jaar te laat.”

    De staatsluchtvaartmaatschappijen behoren inmiddels tot de top-10 van de wereld, gemeten naar vlootomvang en aantallen passagiers. China Southern en China Eastern zijn de pionnen in de internationale handelspolitiek. China is grootafnemer van Boeings en Airbussen – dit jaar werden bijna 600 nieuwe toestellen besteld – die de staat verdeelt over de verschillende maatschappijen.

    Groot voordeel voor buitenlandse bedrijven als KLM en de grote concurrenten Lufthansa en de Gulf-carriers is dat de Chinese maatschappijen zich hoofdzakelijk richten op het binnenland. De buitenlandse maatschappijen mogen in de gearrangeerde huwelijken met de Chinese maatschappijen het internationale vervoer organiseren. Althans voorlopig, want de Chinezen zijn de concurrenten van de toekomst, weet ook Elbers. „Vandaar ook het belang van verdieping van de joint-ventures, dat is cruciaal voor onze strategie en daar zullen wij veel in investeren.” Maar ondanks de samenwerking sinds 1996 met China Southern gaat die nog steeds minder ver dan bijvoorbeeld met het Amerikaanse Delta Airlines. Elbers: „Dat komt door de stormachtige groei in China. China Southern in Guangzhou en China Eastern in Shanghai moeten op tal van fronten tegelijk schaken. China Southern heeft er in nog geen twintig jaar 600 toestellen bij gekregen. Zij moeten verplicht binnenlandse markten ontwikkelen, buitenlandse partnerschappen verdiepen, heel veel personeel aannemen en trainen. En ook nog heel veel kennis en ervaring vergaren.”

    ‘Schengen moet blijven bestaan’

    Dat de omgang met grote en gezichtsbepalende Chinese staatsbedrijven nog niet al te innig is en een louter commercieel karakter heeft, heeft ook voordelen. In het kader van de grootste anticorruptiecampagne in de geschiedenis van de Communistische Partij zijn China Southern-topman Si Xianmen en vijf medebestuurders in de problemen gekomen. Zij zouden steekpenningen hebben aangenomen van vliegtuigleasebedrijven. Elbers: „Er is een hele brede anticorruptiecampagne aan de gang, maar wat dat precies voor ons betekent, weet ik nog niet. Ik stel wel vast dat wij gewoon nog iedere dag duizenden passagiers vervoeren en alle activiteiten rustig doorgaan.”...

    bron: www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/23/gro...
  9. forum rang 5 hvasd2 30 december 2015 11:12
    Nare jongens die Franse vakbonden...

    Air France kan stakingen tegemoet zien - Market Talk



    AMSTERDAM (Dow Jones)--Vakbonden bij Air France hebben gedreigd met stakingen in januari. Het Franse onderdeel van Air France-KLM (AF.FR) probeert herstructureringen door te voeren, waartegen de vakbonden protesteren. De kleine pilotenvakbond Alter heeft de vliegers opgeroepen om van 10 tot en met 13 januari te gaan staken. De grotere algemene vakbond CGT heeft opgeroepen tot een staking op 28 januari uit protest tegen voorgenomen gedwongen ontslagen en meer specifiek tegen het ontslag van enkele werknemers die eerder dit jaar Air France-managers hebben gemolesteerd in een protestmars tegen herstructureringen. Omstreeks 10.30 uur noteert het aandeel 0,5% hoger op EUR6,98, terwijl de Midkap vlak staat. (robert.wall@wsj.com)



    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com



    (END) Dow Jones Newswires

    December 30, 2015 04:29 ET (09:29 GMT)

    *Binck is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden
  10. forum rang 5 hvasd2 31 december 2015 14:36
    december start op 6.31... En eindigt op 7,02! Beter dan 6,99 en dankzij de eindveiling ;-)
13 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in
Premium Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht