Duitsland ontwikkelingen

24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
pim f
0
Ik vermoed dat de slag die nu in Duitsland wordt geleverd, beslissend is voor de toekomst van dit bedrijf en voor de winst die ik mijn aandeeltjes takeaway.com wil gaan maken.

Dit draadje is specifiek voor de ontwikkelingen in Duitsland
pim f
0

fd.nl/ondernemen/1200168/takeaway-com...

Takeaway.com groeit opnieuw in Duitsland

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, heeft in het eerste kwartaal van 2017 een stevige ordergroei gerealiseerd van 47% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De online bestel- en bezorgdienst voor kant en klare maaltijden verwerkte 15,7 miljoen orders. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd handelsbericht. Over het bedrijfsresultaat doet het bedrijf geen mededelingen.

Het bedrijf heeft naar eigen zeggen opnieuw marktaandeel gewonnen in Duitsland. Op die markt vecht Takeaway.com een felle concurrentiestrijd uit met concurrent Delivery Hero. Kenners verwachten dat er uiteindelijk slechts ruimte is voor een dominante partij per land. Daarom spenderen beide bedrijven vele miljoenen aan marketinggeld in de hoop om die bovenliggende partij te worden. Ook in alle andere landen waar Takeaway.com actief is, zegt het bedrijf meer marktaandeel te hebben gepakt.

Het stijgende marktaandeel in Duitsland moet op termijn ook leiden tot winstgevendheid voor Takeaway.com. In Nederland is Takeaway.com wel winstgevend, maar door de forse verliezen op de Duitse activiteiten, lijdt het bedrijf op groepsniveau verlies. In 2016 bedroeg het nettoverlies € 30,9 mln, op een omzet van € 112 mln.

Bij de publicatie van de jaarcijfers over 2016 liet Takeaway.com weten ook over 2017 verlieslatend te zijn, omdat het bedrijf vol blijft investeren in de groei in Duitsland. De grote verliezen baren beleggers wel zorgen, bleek in maart toen het aandeel stevig inleverde na het bekend worden van de jaarcijfers.
Verwerkte orders

Takeaway.com, dat in september 2016 aan de Amsterdamse beurs debuteerde, zag afgelopen kwartaal het aantal verwerkte orders in Nederland stijgen met 31% op jaarbasis. In Duitsland kwam de groei uit op 47%.
pim f
0
www.emerce.nl/nieuws/takeawaycom-al-n...
Redactie Emerce
Nieuws - 11 april 2017 - 06:13

‘Takeaway.com is al nummer één in Duitsland’

Bezorgplatform Takeaway.com is naar eigen zeggen duidelijk aan de winnende hand in de grootste markt van continentaal Europa, Duitsland. Dat is in elk geval de boodschap van CEO Jitse Groen en CFO Brent Wissink in een gesprek met de beleggersvereniging VEB.

Vlak na de beursgang in september vorig jaar werd in de media nog gesproken over een ‘bloederige marketingoorlog’ in Duitsland tussen Takeaway.com en zijn Duitse concurrent Delivery Hero.

Groen tegen VEB: ‘Onze concurrent heeft twee merken in Duitsland (Lieferheld en Pizza.de. Het grootste merk heeft ongeveer de helft van onze omvang, gemeten in aantal bestellingen. Dat is een gigantisch gat. Een gat waarvan wij denken dat het niet meer te dichten valt.’

Takeaway.com geeft zelfs te kennen dat het er op lijkt dat de Duitsers de strijd al hebben opgegeven.

De online penetratie in Duitsland is 6 procent van de bevolking tegenover 21 procent in Nederland, zo verduidelijkte Groen. Takeaway.com verwacht rond 2018, en uiterlijk in 2019, een positieve marge te behalen in Duitsland en voor het bedrijf als geheel.
pim f
0
Niet vechten, maar kopen

Het is oorlog in Duitsland, althans op de markt voor thuisbezorgmaaltijden. Het Nederlandse Takeaway.com strijdt er met het Duitse Delivery Hero om de absolute marktmacht. Dinsdag stuurde ceo Jitse Groen weer eens een bericht van het Duitse front om te jubelen over verdere terreinwinst. Zijn bedrijf heeft naar eigen zeggen opnieuw marktaandeel gewonnen ten opzichte van de Duitse concurrent.

Omdat de tegenstander geen cijfers over het eerste kwartaal heeft gepubliceerd, moeten we Groen maar op zijn woord geloven. Wel weten we dat het aantal orders bij Lieferando.de, het Duitse bestelplatform van Takeaway in het eerste kwartaal met 47% is gestegen.

De strijd om de Duitse markt is fel, duur en nog verre van beslist. De topman van Delivery Hero waarschuwde vorig jaar al voor een langdurig bloedbad (Bartjens verzint al die oorlogsmetaforen niet zelf). Volgens kenners is er per land slechts ruimte voor één dominante bestelsite. Daarom investeren beide kemphanen tientallen miljoenen in marketing. Mede daardoor leed Takeaway vorig jaar € 31 mln verlies.

Maar het kan ook anders: in tegenstelling tot een echte oorlog kan deze strijd ook worden beslist door de tegenstander te kopen. Maar hoeveel kost het om de Duitse activiteiten van Delivery Hero over te nemen? Een waardering van 10 keer de omzet lijkt redelijk. Hoeveel die omzet precies bedraagt, vertelt Delivery Hero niet. Op basis van wat het bedrijf wel vertelt, rekent Bartjens op een prijskaartje van € 500 mln, iets meer dan de € 450 mln waar analisten van ABN Amro eerder dit jaar van uitgingen.

Dat is goed te doen voor Takeaway. Eind 2016 had het bedrijf ruim € 130 mln aan cash en bovendien ruimte om nog wat meer te lenen bij de banken. Bartjens denkt dat Takeaway bij een overname nog iets meer dan € 300 mln in aandelen zou moeten betalen, ruim een kwart van de huidige beurswaarde.

De voordelen voor beleggers zijn evident. Er verdwijnt een hoop risico uit het aandeel en de waardering van het bedrijf gaat omhoog. Takeaway zou vooral flink kunnen snijden in het marketingbudget. Het bedrijf betaalt € 2,95 aan marketingkosten per Duitse order. In Nederland is dat € 0,47 per order. Maak daar in Duitsland € 1,00 per order van - scheelt bijna € 34 mln per jaar - en Takeaway in zijn huidige vorm is in een klap winstgevend.

Blijft de vraag of Delivery Hero wil verkopen. Gegeven de grote synergievoordelen, is een verkoop voor beide partijen aantrekkelijk. Maar het omgekeerde kan trouwens ook. Delivery Hero speelt openlijk met het idee van beursgang. Die zou genoeg geld opleveren om de Duitse tak van Takeaway.com te kopen.

Bartjens@fd.nl

fd.nl/ondernemen/1200258/niet-vechten...
pim f
0
Dit meldt de concurrent op zijn website:

www.deliveryhero.com/delivery-hero-co...

24 April 2017 - Berlin
Delivery Hero continues on strong growth path in 2016

Berlin, 24 April 2017 – Delivery Hero Group (“Delivery Hero”), the leading global online food ordering and delivery marketplace, further strengthened its leading market position in 2016 as full-year revenues grew by 79%1, and by 71% on a like for like basis1 2, compared to 2015 driven by organic and external growth.

Niklas Östberg, CEO of Delivery Hero, said:

“We had a fantastic year 2016 and we expect to continue on our strong growth trajectory in 2017 and in the medium term. To maintain this momentum, we will continue to invest into expanding our leadership in the online food ordering and delivery market. We are evaluating a variety of financing options at our disposal, including a potential IPO.”

Group financial developments1:

Substantial increase in full-year (FY) 2016 revenues by 79% to EUR 297 million (FY 2015: EUR 166 million), driven by organic and external growth.
Strong growth across all regions with revenues in Europe growing by 53% (52% like for like2), Middle East & North Africa (MENA) by 148% (82% like for like2), Asia by 54% (77% like for like2) and Americas by 117% (117% like for like2).
Significant improvement in results despite continued strong investment in further growth.

Key developments1:

Order numbers grew by 65% to 171 million in 2016 (FY 2015: 103 million), up 52% on a like for like basis2, making Delivery Hero the number one online food and delivery marketplace in the majority of the more than 40 countries in which it operates.
GMV up by 62% as Delivery Hero processed orders with a total merchandise value of EUR 2,324 million (FY 2015: EUR 1,430 million), up by 51% on a like for like basis2.
On December 31, 2016, Delivery Hero significantly expanded its geographic footprint through the acquisition and successful integration of the foodpanda Group (“foodpanda”), which added 20 countries to Delivery Hero’s portfolio, giving it access to markets where Delivery Hero sees particularly strong growth prospects, especially in the Middle East and South East Asia. On a pro forma basis, i.e., adding revenue of foodpanda to revenue of Delivery Hero as if foodpanda had been acquired as of January 1, 2016, Delivery Hero’s revenue would have been EUR 347 million in 2016.
The sale of hungryhouse Group in the UK for over £200 million in December 2016, which is subject to certain regulatory approvals and is expected to be completed in the course of 2017, rationalizes Delivery Hero’s global footprint, and underlines its strategy to remain focused on operating market leading brands globally.
pim f
0

twinklemagazine.nl/nieuws/2017/03/ale...

Donderdag 30 maart 2017

‘Alexa, bestel sushi bij Lieferando’

Takeaway.com maakt het voor Duitse hongerige klanten mogelijk om met hun stem te bestellen. Een koppeling tussen Lieferando en Amazon’s virtuele assistent Echo biedt de optie om na een commando sushi bij de voordeur te krijgen.

‘Alexa, zeg tegen Lieferando dat ik sushi wil bestellen’, is één van de verzoeken die Duitse klanten kunnen doen aan Echo. Zij kunnen alleen drie ‘favoriete’ gerechten bestellen die zij al eerder in huis hebben gehaald via Takeaway.com.

Mijlpaal
Volgens Amazon Duitsland is de samenwerking ‘een mijlpaal voor Alexa’ bij onze oosterburen. Voorheen was het nog niet mogelijk om maaltijden via Echo’s besturingssysteem te bestellen.

Restaurants in VS
Amerikanen in twintig grote steden kunnen sinds begin dit jaar een order plaatsen in restaurants. Die worden dan binnen het uur én gratis thuis geleverd. Ook geeft Amazon het verschil in prijs terug als een restaurant het bedrag voor een maaltijd binnen 24 uur lager maakt in zijn menu.


pim f
0
De reacties op trustpilot voor de service van Lieferando zijn niet erg jubelend (understatement): nl.trustpilot.com/review/lieferando.de

Daar moet snel wat aan gebeuren!
rekeozsejtlerap ed
0
Gelet op het aantal klachten in verhouding tot de bestelling valt het wel mee. DOCH elk klacht die er wordt geuit, is er één die behandeld moeten naar de tevredenheid van de klager.
domin8tor
0
De concurrent, Lieferheld scoort ook niet goed.
Krijgt ook minder beoordelingen 156, vs 275 voor lieferando.
Dat zegt wellicht ook iets over de verhouding orders ;)

nl.trustpilot.com/review/lieferheld.de

TakeAway moet dat op orde krijgen, dat staat buiten kijf. Ze hebben echter op google trends de voorsprong weten vast te houden.

trends.google.nl/trends/explore?q=lie...,lieferheld

Lieferando groeit flink, lieferheld blijft stabiel over de jaren.
pim f
0
Bester Lieferservice im Vergleich: Lieferando macht das Rennen!

www.gutscheinpony.de/angesagt/familie...

Vergelijkend onderzoek etenbezorgdiensten:

And the Winner is… Lieferando. Der Online Lieferservice überzeugt auf ganzer Linie, hat in den einzelnen Rankings immer die Nase vorn oder mischt zumindest weit vorn mit. Vor allem überzeugt der Lieferdienst durch eine riesige Auswahl, die in vielen Städten weit über dem Durchschnitt liegt. Selbst in der tiefsten Provinz landet man mit Lieferando einen Treffer und kann sich so bequem sein Essen online bestellen. In der Großstadt ist dann sogar auch das ein oder andere individuelle Lieblings-Restaurant dabei.
pim f
0
tinyurl.com/m669l6p

Burger King weitet Lieferando-Zusammenarbeit aus

Die Kunden können von nun ab in 50 deutschen Städten Burger & Co. zu sich nach Hause bestellen.
pim f
0
Concurrent van Thuisbezorgd.nl wil €450 mln ophalen op beurs

Delivery Hero, het Duitse moederbedrijf van onder meer maaltijdbezorger Foodora, gaat naar de beurs. Het bedrijf uit Berlijn, dat op de Duitse thuismarkt in een felle strijd is verwikkeld met het Nederlandse Takeaway, hoopt de komende maanden €450 mln op te halen om het moordende groeitempo vol te houden.

Dat kapitaal kan de Duitse bestelsite goed gebruiken om zijn voorsprong te vergroten in de markt voor het online bestellen en bezorgen van maaltijden van restaurants, laat topman Niklas Östberg dinsdag weten in een persbericht waarin de langverwachte beursgang is aangekondigd.

Onlinebestel- en bezorgdiensten voor maaltijden vechten in verschillende landen een felle concurrentiestrijd uit om de grootste speler te worden. Partijen zoals Delivery Hero, Just Eat en Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, steken tientallen miljoenen in reclame en marketing om het favoriete besteladres te worden voor consumenten die eten laten thuisbezorgen.

Aanloopverliezen voor lief genomen

Met name in de belangrijke Duitse markt zijn Delivery Hero en Takeaway in een wedloop verwikkeld. Vorig maand jubelde Takeaway over terreinwinst bij zijn Duitse dochter Lieferando.de, die in het eerste kwartaal 47% meer meer bestellingen zou hebben gekregen dan een jaar eerder. Delivery Hero meldt in Europa met 23% in bestellingen te zijn gegroeid.

Met dat soort groeiambities nemen de bestelsites zware aanloopverliezen voor lief. Volgens eerdere berichten boekt Delivery Hero alleen in Turkije en Scandinavië een positief resultaat. Van aartsrivaal Takeaway is bekend dat in Nederland winst wordt gemaakt, maar het hele bedrijf schrijft net als Delivery Hero rode cijfers.

In de aanloop naar de beursgang meldt Delivery Hero nu dat de verliezen voor de hele groep slinken. De Duitsers noteerden voor 2016 een negatief brutobedrijfresultaat van €116 mln. Het jaar ervoor was de min nog €175 mln. Takeaway noteerde door forse verliezen op de Duitse activiteiten vorig jaar een negatief bedrijfsresultaat van €18 mln, op een omzet van €112 mln.
Het Berlijnse Delivery Hero kwam vorig jaar op een omzet van €347 mln.
Het Berlijnse Delivery Hero kwam vorig jaar op een omzet van €347 mln.Foto: Delivery Hero
Duitse bedrijf haalt nieuwe investeerders binnen

Delivery Hero, dat in 2011 is opgericht, wordt grootgemaakt door Rocket Internet. Dit investeringsvehikel van de drie Duitse broers Marc, Alexander en Oliver Samwer steekt honderden miljoenen in bezorgdiensten van onder meer pizza's, sushi en donuts. Het heeft, naast belangen in mode- en woonwinkels, ook een belang in maaltijdboxenbezorger HelloFresh. In Nederland is het bedrijf bijvoorbeeld actief met de maaltijdkoeriers van Foodora

Met de stap naar de beurs, waarmee Delivery Hero het voorbeeld van Just Eat en Takeaway volgt, haalt het bedrijf nieuwe investeerders binnen. Rocket Internet heeft indirect een belang van 35% in de bezorgdienst. De Zuid-Afrikaanse technologieinvesteerder Naspers heeft een belang van circa 10%.

Sinds de start groeit Delivery Hero, die ook nieuwe concurrenten als Amazon en UberEats ziet opkomen, hard op eigen kracht én door concurrenten over te nemen. In december nam het branchegenoot Foodpanda over, die ook deels in handen was van moederbedrijf Rocket Internet. Daarmee werd de maaltijdbezorger interessanter gemaakt voor een gang naar de beurs.

Als de omzet van nieuwe aanwinsten zoals Foodpanda, Yemek Sepeti, Talabat en E-Food voor het hele jaar wordt meegerekend, meldt Delivery Hero, nam de omzet van het bedrijf in 2016 met 71% toe naar €347 mln. Het aantal bestellingen nam in dat jaar toe met 52% naar bijna 200 miljoen.

Het bestelplatform opereert met lokale merken in Europa, het Midden-Oosten en in Azië. In sommige steden heeft Delivery Hero zijn eigen bezorgers, zodat consumenten ook eten kunnen bestellen bij restaurants die geen bezorgdienst hebben.

fd.nl/beurs/1204818/concurrent-van-th...
pim f
1
Lieferando und mobilcom-debitel starten Kooperation

Die beiden Unternehmen, Mobilfunkanbieter mobilcom-debitel und Lieferando.de, Teil des Online-Lieferservice Takeaway.com, werden Partner.

Ab sofort wird auf allen mobilcom-debitel-Android-Smartphones die Lieferando.de-App vorinstalliert. „Mit Lieferando.de ist es uns gelungen, einen innovativen Partner zu gewinnen, der von unserer attraktiven, mobilen Reichweite mit rund zwölf Millionen Kunden überzeugt ist“, sagt Antonius Fromme, Leiter Digital-Lifestyle-Services bei mobilcom-debitel. Mobilcom-debitel hat rund 560 eigene Shops und ist unter anderem in den Media- und Saturnmärkten sowie in rund 6.000 weiteren Vertriebsstellen vertreten.

Lieferando.de-Gründer und Takeaway.com-COO Jörg Gerbig sieht in der Kooperation enormes Potenzial Neukunden zu gewinnen und damit den Marktanteil von Lieferando.de in Deutschland auszubauen: „Immer mehr unserer Nutzer bestellen ihr Essen mit unserer Smartphone-App – da ist mobilcom-debitel der ideale Partner.“ (st)

onetoone.de/de/artikel/lieferando-und...
Rowi62
0
Pim f, bedankt voor de info zowel goed als minder goed nieuws deel je! Wie denk je dat er gaat winnen in Duitsland? Zal Hero met de opbrengst van de UK sale en de evt IPO cash de thuismarkt Duitsland aan Takeaway laten?
pim f
0

Beursgang in Duitsland van Takeaway-concurrent levert miljard op

Delivery Hero heeft vrijdag bijna €1 mrd opgehaald met zijn beursgang. De Duitse maaltijdbezorger is in zijn thuisland in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met het Nederlandse Takeaway.com.

Delivery Hero ging vrijdag voor €25,50 per aandeel naar de beurs, aan de bovenkant van de aangekondigde bandbreedte. Het bedrijf haalde daarmee bijna €1 mrd op, waarvan €465 mln naar de onderneming zelf gaat. De resterende miljoenen zijn voor de verkopende aandeelhouders, van wie de beursgenoteerde investeerder Rocket Internet de grootste is.

De onderneming heeft de miljoenen van de beursgang hard nodig voor de concurrentiestrijd met zijn grootste concurrent in Duitsland, het Nederlandse Takeaway.com. Beide snelgroeiende bedrijven pompen tientallen miljoenen euro's in marketing, in een poging de grootste op de Duitse markt te worden.
Ruimte voor slechts één bedrijf

De koppositie is belangrijk, omdat in praktijk blijkt dat er per land ruimte is voor slechts één bedrijf dat pizza's, sushi en spareribs bezorgt. Bovendien is Duitsland in potentie een zeer grote en dus lucratieve markt. Wie de grootste in Duitsland is, is lastig te zeggen. Takeaway en Delivery Hero claimen deze titel allebei.

Mede door de hoge marketinguitgaven schrijven de bezorgbedrijven rode cijfers. In de aanloop naar de beursgang meldde Delivery Hero dat de verliezen voor de hele groep kleiner worden. De Duitsers noteerden voor 2016 een negatief brutobedrijfresultaat van €116 mln. Het jaar ervoor was de min nog €175 mln. Takeaway leed vorig jaar een verlies van €18,3 mln op een omzet van €111,6 mln.

Naar marktkapitalisatie gemeten is Delivery Hero een stuk groter dan zijn Nederlandse concurrent. De Duitsers zijn na de beursgang zo´n €4,4 mrd waard. Takeaway ging vorig jaar met een waardering van €1 mrd naar de beurs. Dankzij de gestegen beurskoers is het bedrijf inmiddels €1,6 mrd waard.

fd.nl/beurs/1208567/beursgang-van-dui...
pim f
0
quote:

Rowi62 schreef op 15 juni 2017 09:34:


Pim f, bedankt voor de info zowel goed als minder goed nieuws deel je! Wie denk je dat er gaat winnen in Duitsland? Zal Hero met de opbrengst van de UK sale en de evt IPO cash de thuismarkt Duitsland aan Takeaway laten?

Moeilijke vraag, als iedereen zegt dat er maar ruimte is voor één dominante speler, dan vrees ik de grote armslag van DH en ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat DH deze nr 1 positie voor de Duitse markt laat lopen. Misschien pakt Facebook takeaway.com op, na de amazon-whole foods deal lijkt niks te gek.
domin8tor
0
quote:

pim f schreef op 1 juli 2017 12:31:


[...]
Moeilijke vraag, als iedereen zegt dat er maar ruimte is voor één dominante speler, dan vrees ik de grote armslag van DH en ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat DH deze nr 1 positie voor de Duitse markt laat lopen. Misschien pakt Facebook takeaway.com op, na de amazon-whole foods deal lijkt niks te gek.


Vrees ook dat Delivery Hero dit niet zomaar laat lopen. Ook omdat ze nog steeds wel op een stevige 2e plaats staan en de markt in Duitsland nog flink groeit. Je ziet op Google Trends dat Lieferando de koppositie pakt qua zoekvolume. Echter, stagneert de groei in zoekvolume t.o.v. Lieferheld.
Opletten dus of we hier een comeback van Lieferheld gaan zien.

Zie ook mijn uitdraai van Google Trends volume (kan iedereen opvragen op www.trends.google.com)

imgur.com/a/vhYvD

Marketingbudget is tot daar aan toe, Lieferando bekt natuurlijk voor die Duitsers ook een stuk beter ;)
Marco1337
0
Als er twee vechten om een been.. Waarom zou Facebook een van deze twee overnemen als het hen ook kan laten bloeden door de strijd tegen elkaar. Op het moment dat er dan een winnaar lijkt te zijn komt Facebook, Google of Amazon met een eigen dienst en is alle moeite voor niks geweest. Ik volg dit aandeel al een tijdje maar ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat ik het risico niet durf te nemen.
24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 sep 2020 17:39
Koers 91,700
Verschil +0,080 (+0,09%)
Hoog 92,480
Laag 90,360
Volume 1.092.278
Volume gemiddeld 570.680
Volume gisteren 982.975

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group