Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,540
  • Verschill

    -0,190 -3,32%
  • Volume

    173.136 Gem. (3M) 321,3K
  • Bied

    5,530  
  • Laat

    5,545  
+ Toevoegen aan watchlist

Wat verwachten we nog allemaal aan persberichten??

27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 augustus 2017 10:02
    Ik ben benieuwd wat iedereen hier, nog aan persberichten verwacht dit jaar.
    Ik verwacht zelf sowieso start aandeleninkoop en de verkoop van sports. Verder natuurlijk de grote van de orderport aan het einde vh jaar.
    Ben benieuwd wat jullie allemaal nog verwachten.
  2. [verwijderd] 19 augustus 2017 12:29
    quote:

    *Justin* schreef op 19 augustus 2017 12:26:

    Could be, maar end of year klinkt voor mij als: bij de jaarcijfers. En die worden altijd in februari gepresenteerd.
    Zal zijn ivm eigenlijk verkeerde weergave vorig jaar. Achteraf bleek dat de order port meer dan 300 miljoen was, terwijl in september nog tussen de 200 en 250 miljoen gerapporteerd werd. Dus snap het wel, als ze het zo doen.
  3. Regenboog33 19 augustus 2017 12:49
    quote:

    Tomtom25 schreef op 19 augustus 2017 12:29:

    [...]

    Zal zijn ivm eigenlijk verkeerde weergave vorig jaar. Achteraf bleek dat de order port meer dan 300 miljoen was, terwijl in september nog tussen de 200 en 250 miljoen gerapporteerd werd. Dus snap het wel, als ze het zo doen.
    Ik snap het niet. Ze presenteren al jaren bij de Q3 cijfers de orderintake en net nu, nu 2017 een giga jaar gaat worden, wordt het goede nieuws gewon 3 maanden uitgesteld. Waarom niet bij de cijfers in 2016 vermelden dat de orderintake 200 mio is maar deze mogelijk worden i.v.m. lopende onderhandelingen?

    Sorry dat ik bij TT altijd geloof dat er een dubbele agenda achter zit. Maar ja, daar maken ze het ook zelf naar. Ik denk echt dat ze heel bewust goed nieuws of helemaal niet melden of zoals nu bij de orderintake over 2017 tot februari uitstellen. En waarom? Misschien om de inkoop op een lager niveau te kunnen doen?
  4. Regenboog33 19 augustus 2017 12:58
    Edit, dus mi twee redenen voor het uitstel:
    1. Orderintake wordt hoger dan voorheen maar dit goede nieuws zo veel mogelijk uitstellen ( niet vermelden zoals bij andere deals kan niet anders haddn ze dit nóg liever gdaan)
    2. Inkoop eigen aandelen voor 50 mio moet op een zo laag mogelijk niveau plaats vinden dus met een zeer goede orderintake in november (waardoor koers stijgt) snijden ze zichzelf in de vingers
  5. [verwijderd] 19 augustus 2017 12:59
    quote:

    Turquoisine schreef op 19 augustus 2017 12:49:

    [...]Ik snap het niet. Ze presenteren al jaren bij de Q3 cijfers de orderintake en net nu, nu 2017 een giga jaar gaat worden, wordt het goede nieuws gewon 3 maanden uitgesteld. Waarom niet bij de cijfers in 2016 vermelden dat de orderintake 200 mio is maar deze mogelijk worden i.v.m. lopende onderhandelingen?

    Sorry dat ik bij TT altijd geloof dat er een dubbele agenda achter zit. Maar ja, daar maken ze het ook zelf naar. Ik denk echt dat ze heel bewust goed nieuws of helemaal niet melden of zoals nu bij de orderintake over 2017 tot februari uitstellen. En waarom? Misschien om de inkoop op een lager niveau te kunnen doen?
    Maar voor dat ze de aandeleninkoop bekend maakten, was het ook al zo, dat ze veel nieuws niet melden.

    Bij de eerste kwartaal resultaten, stond oa ook de Opel crossland x ineens vermeld, terwijl daar nooit een pb van geweest....

    In the quarter, Automotive business announced that Alfa Romeo selected TomTom navigation, software and maps, globally, for its Stelvio SUV. It was also revealed that all new Renault cars with the R-LINK infotainment system will come with 3 years’ TomTom Traffic, and 3 years’ European map updates included. Furthermore, the Opel Crossland X, unveiled at the Geneva Motor Show, will be equipped with TomTom components, including software and maps.

    P.s. Hoeveel van de orders van meer dan 300 miljoen hebben ze nu wel bekend gemaakt? In de laatste maanden van vorig jaar, kwam er nog eens meer dan 100 miljoen aan orders bij....van wie???
  6. Regenboog33 19 augustus 2017 13:09
    @Tomtom25: m.b.t. de communicatie: één van de punten waar alle forumleden het wel over eens zijn, deze is bewust zeer slecht (IR antwoord niet op vragen, deals worden gewoon niet gemeld etc.etc.). Maar om juist op dít moment de orderintake later bekend te maken terwijl er ook een inkop van eigen aandelen is aangekondigd stinkt aan alle kanten.

    Ze vertellen ook nog steeds niets over de aandeleninkoop, miscommunicatie ten top. De top weet alles (verloop orderintake, gesloten deals, inkoop,oment aandelen etc.etc.) en de kleine aandeelhouder wordt niets verteld. Zoveel onrecht kan ik niet tegen maar ik mis helaas de middelen om ze een keer ter verantwoording te roepen.
  7. [verwijderd] 19 augustus 2017 13:14
    quote:

    Turquoisine schreef op 19 augustus 2017 13:09:

    @Tomtom25: m.b.t. de communicatie: één van de punten waar alle forumleden het wel over eens zijn, deze is bewust zeer slecht (IR antwoord niet op vragen, deals worden gewoon niet gemeld etc.etc.). Maar om juist op dít moment de orderintake later bekend te maken terwijl er ook een inkop van eigen aandelen is aangekondigd stinkt aan alle kanten.

    Ze vertellen ook nog steeds niets over de aandeleninkoop, miscommunicatie ten top. De top weet alles (verloop orderintake, gesloten deals, inkoop,oment aandelen etc.etc.) en de kleine aandeelhouder wordt niets verteld. Zoveel onrecht kan ik niet tegen maar ik mis helaas de middelen om ze een keer ter verantwoording te roepen.
    Ben ik 100% met je eens...
  8. [verwijderd] 19 augustus 2017 13:56
    quote:

    *Justin* schreef op 19 augustus 2017 12:26:

    Could be, maar end of year klinkt voor mij als: bij de jaarcijfers. En die worden altijd in februari gepresenteerd.
    Precies, dat vond ik gelijk al bij de verkondiging het wederom misdadige element in dit hele miscommunicatie scenario. We krijgen dus nog later dan gebruikelijk het noodzakelijke nieuws. Zum kotzen dit bedrijf.
  9. [verwijderd] 19 augustus 2017 14:09
    quote:

    Turquoisine schreef op 19 augustus 2017 12:58:

    Edit, dus mi twee redenen voor het uitstel:
    1. Orderintake wordt hoger dan voorheen maar dit goede nieuws zo veel mogelijk uitstellen ( niet vermelden zoals bij andere deals kan niet anders haddn ze dit nóg liever gdaan)
    2. Inkoop eigen aandelen voor 50 mio moet op een zo laag mogelijk niveau plaats vinden dus met een zeer goede orderintake in november (waardoor koers stijgt) snijden ze zichzelf in de vingers
    hoe gek en absurd dit ook mag klinken, voor de reguliere aandeelhouder zou het beter zijn als deze inkoop van aandelen zo prijsopdrijvend mogelijk uitgevoerd gaat worden en eigenlijk hoe hoger, hoe beter

    deze aandelen zijn niet om te versnipperen, deze aandelen zijn voor bonuspool doeleinden, ze komen allemaal later weer terug in het systeem

    men reduceert namelijk NUL aan uitstaande aandelen, men parkeert slechts.

    het enige voordeel voor de reguliere aandeelhouder is dat door deze bonus inkoop aandelen er niet extra aandelen worden uitgegeven, dus we verwateren niet verder qua uitstaande aandelen.

    TT heeft gewoon voor bonus aandelen zonder winsten te maken jaren aandelen uitgeschreven en heeft ons allemaal doen verwateren, dat stopt nu hopelijk

    voor de rest is dit allemaal gewoon een feestje voor de werknemers bij TT en niet voor de reguliere aandeelhouder.

    het is beter dan voorheen, maar de reguliere aandeelhouder heeft tot op heden nog helemaal niets mogen ontvangen van TT en het ziet er ook niet naar uit dat dit voor 2020 te verwachten is, WIJ moeten het hebben puur van koersaanwas en als men bij TT dan ook voor korte termijn eigen gewin beter af is bij een behoudende koers dan zullen we daarmee moeten leven
    hence daarom lukt het HERE nieuw geld binnen te halen basis 3,5 miljard en moet TT vechten om héél TT aan 2 miljard beurswaarde te houden, haal je daar Telematics, cash en deferred revenue uit, blijft er ongeveer 1 miljard over beurswaarde Maps versus HERE 3,5 miljard

    HG je moest je kapot schamen, maar dat doe je niet.
    mag lijden dat iemand de toko van je afpakt.
  10. [verwijderd] 19 augustus 2017 14:45
    quote:

    Hik schreef op 19 augustus 2017 13:56:

    [...]

    Precies, dat vond ik gelijk al bij de verkondiging het wederom misdadige element in dit hele miscommunicatie scenario. We krijgen dus nog later dan gebruikelijk het noodzakelijke nieuws. Zum kotzen dit bedrijf.
    Eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd zeg maar.....ongelofelijk .....
  11. [verwijderd] 19 augustus 2017 14:49
    HG je moest je kapot schamen, maar dat doe je niet.
    mag lijden dat iemand de toko van je afpakt.

    Ja wies, en toch vraag ik me af waarom....wat halen ze hier aan voordeel uit....waarom de aandeelhouders niet waarderen....
    Ik denkt trouwens, dat na de afgelopen ava, die verstandhouding niet beter geworden, na alle aanvallen richting het management....
  12. [verwijderd] 19 augustus 2017 16:03
    aandeelhouderswaarde creëren ?
    omdat ze het niet kunnen, tot nu toe althans

    als de CFO zelf zegt dat TT voor nu eigenlijk een start-up is in vergelijking tot HERE wat markt-penetratie voor Kaarten betreft

    als we weten dat Telematics bij elkaar gekocht is en waar ze de focus gaan verleggen, want de rek is er voor nu uit
    - concentrating on large fleet owners
    - ARPU from acquired companies is much lower
    - Webfleet: more direct sales and fleetbiz as a remedy for growth

    en als dan de markt sceptisch is of dit wel gaat werken, dan is dit allemaal geen luxe.

    en dan Sports, wat de reden ook mag zijn een mislukking die een paar honderd mio heeft gekost en of dit nu ligt aan de produkten zelf, of de marketing, of de strategie ... doet er verder niet toe, het is een verbranden van kapitaal en ze moeten er vanaf.

    dat laat toch zien, voor een bedrijf dat 10 jaar plus aan de Beurs staat en een zeer kort succesverhaal heeft gehad met PND, totdat Google dat feestje kwam verpesten, dat deze mensen dan wel bijzonder goed voor zichzelf hebben weten te boeren, het geen succes is geweest aan de Beurs.

    en we zijn er nog niet, wat we wel weten is dat door de verkoop van zowel HERE als FLEETMATICS er een benchmark is gezet voor waardebepaling en dat op die basis TT goedkoop oogt , daarom zeggen sommige analisten ook de break-up value van de Toko is 17 euro give or take, maar dat is zolang het aanbod beperkt is en er geen disruptieve technologie de waarde kan ondermijnen.

    verdienmodel is pas te weten 2020 onwards en dan nog met heel veel ifs and buts.

    conclusie: voor nu is het veel beter te werken voor TT dan het te bezitten als reguliere aandeelhouder en daarom zeggen velen 'afblijven'
    instappen kan altijd nog bij confirmatie dat ze echt geld gaan verdienen

    tot nu toe zijn ze beter in het ophalen en verdampen van kapitaal dan het te verdienen, maar nogmaals die onderliggende waarde die staat wel als een huis, voor nu en waarschijnlijk ook nog wel de komende 3 jaar, althans dat is te hopen.

  13. [verwijderd] 19 augustus 2017 22:37
    quote:

    Hik schreef op 19 augustus 2017 13:56:

    [...]

    Precies, dat vond ik gelijk al bij de verkondiging het wederom misdadige element in dit hele miscommunicatie scenario. We krijgen dus nog later dan gebruikelijk het noodzakelijke nieuws. Zum kotzen dit bedrijf.
    Ik zie er niet zoveel kwaads in; vorig jaar trok men na Q3 toch een wat voorbarige conclusie dat het minder ging met order intake. Het kan net zo goed zijn dat er aan het eind van het jaar nog wat mogelijke deals zijn en dat men juist wil voorkomen iets te communiceren dat net als vorig jaar als mager wordt geinterpreteerd.
  14. [verwijderd] 20 augustus 2017 00:11
    quote:

    *Justin* schreef op 19 augustus 2017 22:37:

    [...]

    Ik zie er niet zoveel kwaads in; vorig jaar trok men na Q3 toch een wat voorbarige conclusie dat het minder ging met order intake. Het kan net zo goed zijn dat er aan het eind van het jaar nog wat mogelijke deals zijn en dat men juist wil voorkomen iets te communiceren dat net als vorig jaar als mager wordt geinterpreteerd.
    Whatever: "niet zoveel kwaad", blijft toch kwaad.
    En dat is het dan ook. Moedwillig als je het mij vraagt. Voorbarig slecht nieuws of goed nieuws brengen is niet nodig en zelfs ongewenst. Maar gewonnen deals of deals die eventueel in de pijplijn zitten is gewoon communicatie. Bij TomTom moet alles schimmig, het liefst met een verdraaiing of een halve verspreking, zodat het speculeren weer lekker verder kan gaan, maar aan het einde van de rit de koers in ieder geval tijdelijk voor founders and friends weer precies dát heeft gedaan wat ze beoogden en de gewone aandeelhouder weer met de gebakken peren zit.
    Niet communiceren komt vooralsnog alleen hén goed uit; het werkt onzekerheid bij beleggers in de hand. Shortende partijen geven ze zo een kans om op deze onzekerheid te acteren. Het zal er in ieder geval ook dit jaar weer voor zorgen dat de koers laag blijft; kennelijk hebben ze er belang bij om dit gekwakkel nog wat langer te rekken.
    TomTom is een gokmachine met een kwade genius aan het roer; een éénarmige bandiet die alleen maar nóg meer geld voor F&F's oplevert, met dank aan de argeloze aandeelhouders.

    @Wiesje AB, ik wens HG precies hetzelfde en zijn geldverbrandende huppeltut er achteraan.
  15. Koos99 20 augustus 2017 11:31
    Het bumpsy karakter van de order intake wordt als argument gebruikt om de order intake nog maar eens per jaar te rapporteren.

    TomTom zou het ook over een hele andere boeg kunnen gooien. Namelijk (bv) 2 keer per jaar de Automotive backlog te vermelden ipv de order intake y-t-d, dit geeft mij als belegger veel meer inzicht:

    1. In de huidige weergave wordt enkel de order intake van het betreffende jaar meegenomen. TomTom geeft echter regelmatig aan dat bepaalde contracten beter lopen dan was voorzien. Van deze categorie zien we niets terug in de vermelde order intake (dit heb ik gecheckt bij TomTom IR).
    2. De weergave elk jaar dat 'order intake exceeded xxx million in 201x' Geef dan een range weer of iets dergelijks, 350 is ook meer dan 300, maar zou een heel ander beeld schetsen.

    Een bedrijf als ASML geeft ook gewoon de order backlog weer, maar TomTom wil er niet aan. Jaar na jaar wordt er minder info bekend gemaakt.

    Order intake nu van 2 naar 1 keer per jaar. Volgend jaar, dat durf ik nu al op een briefje mee te geven, worden Automotive en License niet meer apart gerapporteerd. Dit jaar werd de gepubliceerde info over Consumer al fors minder.
  16. visje 20 augustus 2017 12:59
    leuk draadje, de hot shots roeren zich, Hik, Justin, Wies Excuus als ik iemand passeer.
27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
    9. Azelis Q1-cijfers
    10. Kinepolis Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht