Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

7,275
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    227.592 Gem. (3M) 272,7K
  • Bied

    7,100  
  • Laat

    7,300  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom in 2018

5.112 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 256 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 31 december 2017 15:18
    Beleggers TomTom zullen in 2018 uitkijken naar ontwikkeligen op het gebied van HD Maps en RoadDNA, nieuwe OEM-contracten voor SD Maps en Traffic en het vervolg op het inkoopprogramma. Vragen die gesteld worden gaan over de Licensing cashflow uit het partnership met Baidu Apollo en Microsoft Azure en daarnaast; Zal TomTom nog zelfstandig zijn eind 2018?

    Eind 2017 werden de eerste testresultaten van Renault Symbioz bekend gemaakt en de recencies in de media waren unaniem lovend voor wat betreft het deel highly automated driving. Alex Roy beschreef Symbioz als 'appears to have a situational awareness display far superior to anything now on the market'.
    twitter.com/AlexRoy144/status/9413378...

    Onderstaand filmpje geeft mooi weer waar een HAD-systeem gebaseerd op TomTom HD maps en RoadDNA staat tegenover de rest van de wereld (Waymo, Apple, Tesla, Here, Mobileye, etc).
    www.carthrottle.com/post/4963dmz/?utm...

    Ook voor mij staat vast dat er vandaag (31 december 2017) geen reden is om te twijfelen aan de leidende positie van TomTom (en Waymo) met real-time, multi-source, HD Maps en RoadDNA en dat deze techniek nog jaren cruciaal zal blijken voor HAD L4 en L5; positionering met hoge nauwkeurigheid, pathplanning, redundantie met sensoren.

    Vanuit commercieel oogpunt zijn de ontwikkelingen op het gebied van HAD extreem belangrijk voor TomTom Automotive. Zowel Volvo als Renault konden worden 'ingekapseld' als klant voor het totaalpakket van maps, routing, traffic, HAD; juist dankzij de samenwerking op het gebied van HAD, waar heel de industrie grote belangstelling voor heeft en waar 80% van de OEM's test met de techniek van TomTom. Tomaso Grossi: 'Great interest in TomTom HD Maps'.

    Automotive heeft overigens ook zonder nieuwe contracten de wind in de zeilen (cijfers 6 februari) dankzij hogere verkopen bij bestaande klanten, we pakken voor de twee grootste klanten de Europese afzetcijfers over november 2017 op jaarbasis erbij:

    Renault Group: +10,1%, PSA+83,3% waarbij Peugeot 20,7% groei laat zien en Opel vorig jaar nog geen onderdeel was van PSA europe.autonews.com/assets/PDF/CA1135...

    Zal TomTom in 2018 nieuwe contracten met OEM's aankondigen?

    Harold Goddijn heeft gezegd dat er in 2017 meer contracten te vergeven waren dan in 2016.
    seekingalpha.com/article/4088782-tomt...

    Reeds getekende contracten worden niet 'geheim' gehouden oid, maar worden door de AFM bestempeld als koersgevoelige informatie die bekend moet worden gemaakt.

    In dit kader is wellicht handig te bedenken dat het contract met Volvo in 2016 bekend werd gemaakt terwijl het pas in 2019 in gaat.

    Alain de Taeye zei november 2017 dat het aantal probes dat TomTom gebruikt voor Traffic en Smart Cities in 2017 is toegenomen van 500 naar 700 miljoen:
    www.autocarpro.in/interview/-pune-fac...

    Anders gezegd; Zijn er in 2017 contracten gewonnen dan worden die begin 2018 bekend gemaakt. Derhalve staan de CES 9 januari en de Geneve Autoshow 8 maart 2018 vetgedrukt in de agenda.

    Baidu geeft 8 januari 2018 een update inzake Apollo en heeft de ambitie wereldleider worden als het gaat om zelfrijdende auto's, groter dan Google (Waymo).

    Waar valt volgens Baidu CEO Robin Li geld te verdienen binnen het Baidu Apollo HAD/SDC project?

    'selling data, simulation systems, high-definition maps and even writing insurance policies'. Allemaal zaken waar TomTom goed in is dus.
    www.wsj.com/articles/baidu-plans-full...

    Hoe groot is die markt? 'Too large to estimate' aldus Mr. Li.

    Ik kom op het laatste punt uit de intro; de zelfstandigheid van TomTom. We weten dat TomTom Maps een andere url kreeg en dat Sports afgeroomd is, dat TomTom schuldvrij is en dat TomTom zelf van mening is dat een combinatie van technieken binnen een ecosysteem de oplossing voor de SDC is. Martijn Mortier zei eind 2016 dat HD Maps over 5-10 jaar misschien niet meer nodig zijn voor de SDC, maar dat TomTom ervan uitgaat dat voor die tijd commercieel succes wordt behaald met HD maps en RoadDNA.

    Zou Baidu TomTom Maps willen kopen? Ongetwijfeld. Of verkoop aan een Chinees bedrijf juridisch haalbaar is valt echter te bezien.

    Zou TomTom het risico willen lopen 2018 als weer een overgangsjaar aan te moeten merken terwijl hun beste engineers overal kunnen gaan werken en de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan?
  2. Topper 31 december 2017 15:24
    Mooie samenvatting.

    Jelle een vraag. Op twitter schreef je afgelopen week: "Baidu would consider 2,8B for #TomTomMaps extremely cheap, considering Here + Mbly = 16B. Will watch closely 8 + 9 Jan 2018. #Apollo #CES2018"

    Is dat enkel een eigen verwachting of ligt er een andere bron aan ten grondslag?

  3. [verwijderd] 31 december 2017 15:32
    Beide om eerlijk te zijn. Als Baidu de kans zou hebben (EU staat in de weg in geval van Chinees bedrijf) om TT over te nemen voor 3-4 miljard dan hoeven ze niet lang na te denken, was ik zelf al echt van overtuigd. Chinese bedrijven worden door de overheid zelfs aangemoedigd om overnames te doen en Baidu heeft natuurlijk geen gebrek aan geld. Tegelijk krijg ik soms ook info van bronnen die ik hoog heb zitten, maar die ook niet over een glazen bol beschikken.

    quote:

    Topper schreef op 31 december 2017 15:24:

    Mooie samenvatting.

    Jelle een vraag. Op twitter schreef je afgelopen week: "Baidu would consider 2,8B for #TomTomMaps extremely cheap, considering Here + Mbly = 16B. Will watch closely 8 + 9 Jan 2018. #Apollo #CES2018"

    Is dat enkel een eigen verwachting of ligt er een andere bron aan ten grondslag?

  4. forum rang 4 holenbeer 31 december 2017 16:30
    Hallo Jelle,

    Fijn weer iets van je te horen, en wat je schrijft geeft de burger moed. Zonder garanties uiteraard.

    Iets waar ik benieuwd naar ben: gedurende een flinke periode was je behoorlijk kritisch op de ‘founders’. Op enig moment heb je Harold Goddijn live ontmoet en hebt toen de conclusie getrokken dat de toekomst van TT bij hem in goede, zo niet de beste handen is, of woorden van die strekking.
    Ik ben erg benieuwd welke observaties of feiten jou tot die conclusie hebben gebracht. Ik ken Goddijn niet, maar blijkbaar heb jij bij die ontmoeting een goed beeld van hem gekregen. Hopelijk wil je jouw ervaring met ons delen?

    Zoals je waarschijnlijk leest storen veel forumleden zich al geruime tijd aan het gebrek aan transparante communicatie en respons, en doen diverse complottheorieën de ronde bij gebrek aan betere informatie. Jij zou ons van meer inzicht in de persoon en wellicht de beweegredenen van Goddijn kunnen voorzien.

    En een andere, ihkv full disclosure: ik neem aan dat jij fors long TT zit gezien jouw posts hierboven?
  5. [verwijderd] 31 december 2017 17:23
    Zelf ben ik hoofdelijk aansprakelijk voor Stichting PAT dus onwaarheden verkondigen lijkt me niet verstandig; Ja, ik zit long TT en heb dat sinds de oprichting van PAT gezeten. Verandert mijn positie dan meld ik dat sowieso op Twitter.

    IEX had ik wel een beetje gehad de vorige keer en ik heb geen tijd om alles terug te lezen als ik werk, maar na volgende week ben ik twee weken vrij dus tijd voor het forum.

    Goddijn heb ik enkel gezien tijdens de AVA (hij was na afloop geloof ik snel weg) en ik heb daar inderdaad veel vertrouwen uit geput. Goddijn viel tijdens de AVA zelfs in toen Taco er op bedrijfseconomie niet meer uit kwam en hij is als fouder toch de eerste zwaargewicht waar je aan denkt. Chinezen, Indiers en Duitsers vinden zo'n man toch van belang tijdens onderhandelingen, kan ik me voorstellen. Goddijn kent de techniek, hij weet wat consumenten nuttig vinden (highway autopilot ala Symbioz voor woon-werkverkeer dus) en hij heeft nu eenmaal de relaties. Wat ik belangrijk vond was de waarneembare (in mijn ogen uiteraard) ambitie om het zo goed mogelijk te doen. Nu is, zoals ik tracht te beschrijven in mijn stukje, het moment om te zien of de contracten werkelijk getekend zijn of niet. Tijdens komende AVA zal het er ongetwijfeld over gaan.

    Gebrek aan communicatie ben ik het niet mee eens. Zoals beschreven worden alle contracten overeenkomstig regels AFM gemeld. Tests HD Maps en RoadDNA zien er heel veelbelovend uit, maarja, om iets dat toch in bepaalde mate onzeker is in de toekomst, nu al te melden als 'waarschijnlijke omzet' oid, wat schieten we daar mee op?

    TomTom heeft een behoorlijke positie opgebouwd in Automotive en Telematics, die cijfers krijgen we ieder kwartaal. Daarnaast zijn er grote kansen voor HAD en Smart Cities. De orderporto wordt met Q4 uitgebreid gepresenteerd, Licensing zal worden toegelicht. We weten dat er 71 bedrijven testen met HAD-tech, we weten het aantal km in HD Map, we weten het aantal subs telematics, het aantal probes wordt binnenkort ongetwijfeld weer bijgesteld. Baidu en Microsoft weten we vanwege pb etc. We weten al Symbioz en SNAP gebaseerd zijn op TomTom HD Maps, persbericht tijdens de spotlight van de CES zoals TT dat meestal doet.

    Komende AVA zal ophoging inkoopprogramma worden besproken tot minimaal 100 miljoen.

    Kijk ik naar de net cash volgens de consensus dan zie ik 284 miljoen, wat er in feite op neer komt dat TomTom in enkele jaren de gehele free float op kan kopen bij de huidige koers.
    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    quote:

    holenbeer schreef op 31 december 2017 16:30:

    Hallo Jelle,

    Fijn weer iets van je te horen, en wat je schrijft geeft de burger moed. Zonder garanties uiteraard.

    Iets waar ik benieuwd naar ben: gedurende een flinke periode was je behoorlijk kritisch op de ‘founders’. Op enig moment heb je Harold Goddijn live ontmoet en hebt toen de conclusie getrokken dat de toekomst van TT bij hem in goede, zo niet de beste handen is, of woorden van die strekking.
    Ik ben erg benieuwd welke observaties of feiten jou tot die conclusie hebben gebracht. Ik ken Goddijn niet, maar blijkbaar heb jij bij die ontmoeting een goed beeld van hem gekregen. Hopelijk wil je jouw ervaring met ons delen?

    Zoals je waarschijnlijk leest storen veel forumleden zich al geruime tijd aan het gebrek aan transparante communicatie en respons, en doen diverse complottheorieën de ronde bij gebrek aan betere informatie. Jij zou ons van meer inzicht in de persoon en wellicht de beweegredenen van Goddijn kunnen voorzien.

    En een andere, ihkv full disclosure: ik neem aan dat jij fors long TT zit gezien jouw posts hierboven?
  6. Jakkie 31 december 2017 17:42
    Ik krijg steeds meer het gevoel dat TomTom komend jaar skyhigh gaat.
    Er spelen zo veel positieve vibes. Komend jaar gaan de bashers nat, mark my words.
    Fijne jaarwisseling.
  7. [verwijderd] 31 december 2017 17:52
    Wat is het doel van Goddijn? Voor mij is dat speculeren. Hij doet het misschien niet voor het geld, maar zegt wel dat hij het als grootste aandeelhouder niet vervelend vindt als de koers stijgt. De CEO heeft naast aandeelhouders alle stakeholders te dienen. Personeel lijkt Goddijn belangrijk te vinden. Je ziet hem op kaartjes staan met een boodschap voor Indiase medewerkers die 5 jaar in dienst zijn.

    Ik heb nog nooit een enkele HAD-tech ingenieur weg zien lopen bij TT en ik heb een connectie met tientallen op LinkedIn. Opvallend. Ze hebben ongetwijfeld personeels callopties en baat bij een hogere koers terwijl ze bij hightech een veelvoud kunnen verdienen dan bij TT.

    In de spotlight staan met de grote namen en talentvol personeel met callopties miljonair, dan met pensioen. My 2 cents, voor wat het waard is.
  8. forum rang 6 tatje 31 december 2017 19:08
    Geen lid van de stichting, maar wel dankbaar voor de kwaliteit van de posten.

    Dus blij dat je weer terug bent.

    Harold deed op de AVA 2017 de volgende uitspraak.

    AVA 2017.

    Harold Goddijn.

    Wij denken dat wij als Tom Tom in een goede positie zijn om die kaart ZELFSTANDIG te blijven ontwikkelen..
    We doen dat natuurlijk niet alleen. We doen dat ook met partners.
    We laten ook onze partners steeds beter samenwerken met het creeren en uitbouwen van die kaart.
    We hebben in het afgelopen jaar ook een aantal samenwerkingsverbanden aangekondigd waarbij we ook op het gebied van technologieontwikkeling verder gaan kijken hoe we die kaart kunnen ontwikkelen.
    Ik noem daarbij de samenwerking die we hebben met Bosch, Nvidia en Qualcomm, die als laatste werd aangekondigd.
    Dit leidt NOG NIET tot DEELNAME in het KAPITAAL.
    Dit kan ook niet in deze STRUCTUUR, maar wij denken dat we in deze industrie heel goed gepositioneerd zijn om zowel de kaart als de bijbehorende technologie verder te ontwikkelen.

    Een HALF uur later op dezelfde AVA 2017.

    Bij stemming over 8ii aangifte 10% aandelen in verband met dan wel in relatie tot fusies en overnames
    Dan komt het, de toevoeging EN/OF STRATEGISCHE ALLIANTIES.

    Dus Harold zegt: in de huidige structuur kan een deelname in het kapitaal niet.

    Mijn vraag: Is door de toevoeging aan 8ii STRATEGISCHE ALLIANTIES de structuur om deelname in het kapitaal toe te staan veranderd.

    Dus harold zegt dat o.a Bosch Nvidia en Qualcomm werken samen met Tom Tom.

    Dat samenwerken heeft nog niet geleid tot een deelname in het kapitaal, omdat de structuur van Tom Tom dat niet toelaat.

    Is dat opgelost met de toevoeging aan 8ii en/of strategische allianties.

    Heeft Harold zich versproken.

    Graag jouw mening.

    Dan is de uitspraak van Harold over en/of strategische allianties is een administratieve toevoeging, heeft niets te zeggen, toch weer raar.

  9. forum rang 4 holenbeer 31 december 2017 21:04
    quote:

    J. (Jelle) Brinkhuis schreef op 31 december 2017 17:23:

    Zelf ben ik hoofdelijk aansprakelijk voor Stichting PAT dus onwaarheden verkondigen lijkt me niet verstandig; Ja, ik zit long TT en heb dat sinds de oprichting van PAT gezeten. Verandert mijn positie dan meld ik dat sowieso op Twitter.

    IEX had ik wel een beetje gehad de vorige keer en ik heb geen tijd om alles terug te lezen als ik werk, maar na volgende week ben ik twee weken vrij dus tijd voor het forum.

    Goddijn heb ik enkel gezien tijdens de AVA (hij was na afloop geloof ik snel weg) en ik heb daar inderdaad veel vertrouwen uit geput. Goddijn viel tijdens de AVA zelfs in toen Taco er op bedrijfseconomie niet meer uit kwam en hij is als fouder toch de eerste zwaargewicht waar je aan denkt. Chinezen, Indiers en Duitsers vinden zo'n man toch van belang tijdens onderhandelingen, kan ik me voorstellen. Goddijn kent de techniek, hij weet wat consumenten nuttig vinden (highway autopilot ala Symbioz voor woon-werkverkeer dus) en hij heeft nu eenmaal de relaties. Wat ik belangrijk vond was de waarneembare (in mijn ogen uiteraard) ambitie om het zo goed mogelijk te doen. Nu is, zoals ik tracht te beschrijven in mijn stukje, het moment om te zien of de contracten werkelijk getekend zijn of niet. Tijdens komende AVA zal het er ongetwijfeld over gaan.

    Gebrek aan communicatie ben ik het niet mee eens. Zoals beschreven worden alle contracten overeenkomstig regels AFM gemeld. Tests HD Maps en RoadDNA zien er heel veelbelovend uit, maarja, om iets dat toch in bepaalde mate onzeker is in de toekomst, nu al te melden als 'waarschijnlijke omzet' oid, wat schieten we daar mee op?

    TomTom heeft een behoorlijke positie opgebouwd in Automotive en Telematics, die cijfers krijgen we ieder kwartaal. Daarnaast zijn er grote kansen voor HAD en Smart Cities. De orderporto wordt met Q4 uitgebreid gepresenteerd, Licensing zal worden toegelicht. We weten dat er 71 bedrijven testen met HAD-tech, we weten het aantal km in HD Map, we weten het aantal subs telematics, het aantal probes wordt binnenkort ongetwijfeld weer bijgesteld. Baidu en Microsoft weten we vanwege pb etc. We weten al Symbioz en SNAP gebaseerd zijn op TomTom HD Maps, persbericht tijdens de spotlight van de CES zoals TT dat meestal doet.

    Komende AVA zal ophoging inkoopprogramma worden besproken tot minimaal 100 miljoen.

    Kijk ik naar de net cash volgens de consensus dan zie ik 284 miljoen, wat er in feite op neer komt dat TomTom in enkele jaren de gehele free float op kan kopen bij de huidige koers.
    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    [...]
    Hartelijk dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Dat je IEX wel even had gezien, groot gelijk, het is soms parels voor de zwijnen hier.
    Leuk nieuwtje over die plannen tot verhoging van de aandeleninkoop, wat is je bron daarvoor? Of is dat iets dat je zelf op de agenda wil zetten daar? Zou mooi zijn als iemand de free float gaat opkopen, of pogingen daartoe. Als er niemand afbouwt, behalve wat shorters, kan dat tot een mooie koersstijging leiden. Ook in het voordeel van TT als hun ambitie inderdaad is zelfstandig te blijven.

    Ik denk dat ik namens velen spreek als ik zeg dat ik het erg waardeer als jij je informatie en inzichten met ons deelt hier. Goed 2018, hopelijk gaan de CES, de AVA en andere evenementen brengen wat je ervan verwacht. Eens kijken wie het hardst voor die freefloat gaat lopen :-)
  10. VanillaSky 31 december 2017 21:32
    quote:

    J. (Jelle) Brinkhuis schreef op 31 december 2017 17:23:

    Komende AVA zal ophoging inkoopprogramma worden besproken tot minimaal 100 miljoen.

    Kijk ik naar de net cash volgens de consensus dan zie ik 284 miljoen, wat er in feite op neer komt dat TomTom in enkele jaren de gehele free float op kan kopen bij de huidige koers.
    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    [...]
    Mochten ze dit daadwerkelijk willen dan is dat inderdaad vrij eenvoudig. Moet ook niet al te moeilijk zij om de koers dan een beetje op een laag niveau te houden. Als je dan voor zeg de laatste 5% die bij particulieren/overigen zit een euro of twee premie geeft dan is daar weinig tegen te doen en kost het ook niet zoveel.

    Vraag het me overigens af hoor, denk eerder dat die 50mio (zoals al eerder gesuggereerd) gekomen is vanwege de 5% uitstap van Janivo zodat de koers ondersteund werd in deze periode en derhalve een eenmalige actie is.

    We gaan het wel zien in het nieuwe jaar, vooralsnog voorzie ik een transitiejaar voor 2018. Een omzet die verder achteruit gaat naar ca. 850mio en een adjusted wpa van 25 tot max 30 centen.
  11. forum rang 6 boem! 1 januari 2018 02:21
    quote:

    VanillaSky schreef op 31 december 2017 21:32:

    [...]

    We gaan het wel zien in het nieuwe jaar, vooralsnog voorzie ik een transitiejaar voor 2018. Een omzet die verder achteruit gaat naar ca. 850mio en een adjusted wpa van 25 tot max 30 centen.
    2018 zal inderdaad weer een transitiejaar zijn.
    Vanaf 2015 zie je de hardware-omzet harder dalen dan de aanwas bij de C&S-omzet.
    Ik voorzie echter voor 2018 het omslagpunt waarbij de C&S groei de afname bij HW neutraliseert en er een omzet wordt behaald van iets boven de 900 mio.

    Om jouw 850 mio voor 2018 beter te begrijpen verzoek ik je daaraan iets meer kleur te geven door aan te geven hoe die 850 is opgebouwd.

  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 januari 2018 06:00
    quote:

    J. (Jelle) Brinkhuis schreef op 31 december 2017 15:18:

    ...

    Alain de Taeye zei november 2017 dat het aantal probes dat TomTom gebruikt voor Traffic en Smart Cities in 2017 is toegenomen van 500 naar 700 miljoen:
    www.autocarpro.in/interview/-pune-fac...
    ...
    Prima post, en mooie maandopening, of mijn part jaaropening.
    Je hebt het forum op iex dus een tijdje niet gevolgd, kan ik me voorstellen. Maar dan heb je dus ook mijn geschrijf over aantallen probes en GPS-traces gemist.

    Het kan zijn dan TT binnenkort data van 700 mln Apple devices ontvangt, maar die zijn alleen bruikbaar voor mapping, niet voor traffic. Hierover bestaan misverstanden, niet alleen bij TT-volgers, maar ook bij de top van TT kennelijk.
    Het bewijs van mijn bewering is direct te vinden in bovengenoemd interview met Alain zelf:

    "Very soon, we will have around 700 million devices delivering us that kind of information. To give you an impression on that, on a daily basis, we collect 2.1 billion kilometres of GPS traces – this is about 27,500 times around the world!"

    Dit is klinkklare onzin. Hoeveel km zou zo'n device per dag afleggen? Niet allen zijn dagelijks actief onderweg, maar zeg gemiddeld 40 km? Lijkt me niet te hoog. Voor 700 mln apparaten zou dat dus 28 miljard (billion) km zijn.
    Hoe komt AdT dan in vredesnaam aan 2,1 billion km??

    Die traces verwijzen dus niet naar het totaal der iPhones, maar naar TT's eigen connected probes (pnd's, embedded, TTT, en apps). Dat aantal schatte ik een half jaar geleden op goede gronden op 10-12 mln. Die 2,1 billion km van AdT wijzen er op dat dat het inmiddels hoger zal zijn, zeg 15 à 20 mln. In dit stijgende aantal echte probes zie je de sterke stijging van de operationele omzet bij Automotive terug. Maar het zijn er dus nog lang geen 700 mln.

    N.B. Ook andere vaak door TT genoemde getallen over het aantal ingewonnen GPS-posities (ca 10 billion per dag, in totaal tot nu toe 20 'trillion') verwijzen naar die echte probes. Dan zijn de sommetjes kloppend te krijgen, niet met '700 mln probes'.

    Alle forumgenoten overigens mijn beste wensen voor 2018, en succes met de beleggingen.

  13. keak 1 januari 2018 07:15
    Bij deze allemaal de beste wensen voor 2018.
    Laten we hopen dat nadat Tomtom de ommekeer heeft gemaakt van hardware naar software wij de uiteindelijke beurskoers van boven de 10 euro krijgen dit jaar!
  14. forum rang 6 tatje 1 januari 2018 09:10
    Iedereen de beste wensen voor 2018.

    Heb mijn vraag al op 3 draadjes gezet.

    AVA 2017 Harold Goddijn.

    Ik noem daarbij de samenwerking die we hebben met Bosch, Nvidia en Qualcomm, die als laatste werd aangekondigd.
    Dit leidt NOG NIET tot DEELNAME in het KAPITAAL.
    Dit kan ook niet in deze STRUCTUUR.

    Een half uur later op dezelfde AVA 2017.

    Bevoegheid bestuur tot uitgifte van aandelen.

    8ii tot 10% voor fusies en overnames EN OF ( STRATEGISCHE ) ALLIANTIES.

    TOEVOEGING VOOR STRATEGISCHE ALLIANTIES, wil dat zeggen, dat de structuur is veranderd en er nu wel een deelname in het kapitaal KAN komen ??

    Hopend op een onderbouwd antwoord :-)
  15. forum rang 6 tatje 1 januari 2018 09:25
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 1 januari 2018 09:17:

    tatje, zeur niet zo. Die 10% is standaard.

    BDB ik heb je hoog zitten.

    Maar voor de allereerste keer in het bestaan van Tom Tom komt bij 8ii de toevoeging en / of strategische allianties.

    Ik noem daarbij de samenwerking die we hebben met Bosch, Nvidia en Qualcomm, die als laatste werd aangekondigd.
    Dit leidt NOG NIET tot DEELNAME in het KAPITAAL.
    Dit kan ook niet in deze STRUCTUUR.

    Is dat nu zo moeilijk, strategische allianties is VOOR het eerst een toevoeging aan de standaard !!!

    Is door die toevoeging de structuur veranderd.

    Je gaat me toch niet zeggen, dat de alcohol van vannacht nu nog door werkt :-)

    Goed mijn vraag lezen en dan nog eens antwoorden .
  16. [verwijderd] 1 januari 2018 09:30
    Morgen allen, een gezond en verdraagzaam 2018!

    AB voor Beperktedijkbewaking vanwege de nuchtere kijk op het gegeven tijdstip (reactie naar mij andere draadje, naar Tatje en over de probes!)
  17. VanillaSky 1 januari 2018 09:50
    quote:

    martinmartin schreef op 1 januari 2018 02:21:

    [...]

    2018 zal inderdaad weer een transitiejaar zijn.
    Vanaf 2015 zie je de hardware-omzet harder dalen dan de aanwas bij de C&S-omzet.
    Ik voorzie echter voor 2018 het omslagpunt waarbij de C&S groei de afname bij HW neutraliseert en er een omzet wordt behaald van iets boven de 900 mio.

    Om jouw 850 mio voor 2018 beter te begrijpen verzoek ik je daaraan iets meer kleur te geven door aan te geven hoe die 850 is opgebouwd.


    Voor mij staat de prognose (vooralsnog) als volgt:

    Consumer omzet 310 mio
    A&L omzet 375 mio
    Telematics 175 mio
    Totaal 860 mio
    Gross result 585 mio (68% gross margin)
    Opex 560 mio
    Operating result 25 mio

    Vind op dit moment een paar zaken moeilijk in te schatten:
    1) Consumer omzet, er is nog steeds geen nieuws mbt sports. Of dit word ontmanteld/verkocht (dan valt complete omzet weg) of gaat men toch nog in geringe vorm verder aanmodderen. Ik sluit beide opties niet uit bij TT. Mocht men nog wat aanmodderen of met iets nieuws komen op consumer gebied dan kan deze omzet wel eens hoger uitvallen (uiteraard ook met extra kosten)
    2) Opex heb deze verlaagd tov 2017 met name in het geval van verkoop/ontmantelen sports en/of verder afslanken van de consumer business. Maar ook hier zijn we verschillende keren verrast, misschien heeft men wel weer een nieuw plan wat bij moet dragen aan omzetgroei en eerst een hoop geld gaat kosten. Een forse daling lijkt mij echter uitgesloten aangezien ik er heilig van overtuigd ben dat het GROS van de kosten uit de overige 3 BUs komen (en nee dan ga ik niet uit van de verdelingen zoals die in de verslagen staan). Ik baseer dit globaal op hoe klein de vroege organisatie TT met kleine overhead was toen het alleen een consumer business was.

    Verder denk ik dat A&L en Telematics slechts marginaal kan afwijken, gezien de winsten zo klein zijn kan dit natuurlijk bij tomtom wel wat betekenen in de outlook want als er 10mio meer of minder winst word verwacht is dat meteen 20% meer of minder. Maar ik ben zeer verbaasd als de outlook onder de 20 centen dan wel boven de 30 centen adjusted WPA gaat komen.
5.112 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 256 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 16 april

    1. China economische groei eerste kwartaal 5% (YoY) volitaliteit verwacht
    2. China industriële productie maart
    3. China detailhandelsverkopen maart
    4. B&S Group Q4-cijfers
    5. Fastned Q1-cijfers
    6. VK werkloosheid feb
    7. SBM Offshore $0,83 ex-dividend
    8. PostNL jaarvergadering
    9. Kendrion €0,45 ex-dividend
    10. EU handelsbalans feb
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht