Forum: TomTom » TomTom Februari 2018 » Pagina: 112 | Beursduivel.be

TomTom Februari 2018

2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
groeibriljant
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 21 feb 2018 om 14:57:


HD map deals
- GM Ushr
- BMW HERE
- Daimler HERE


De definitie van HD-maps wordt soms misbruikt.Dat zag je ook bij Mobileye. Riepen ook dat ze HD-maps konden maken, maar achteraf zijn het slechts 3D point clouds die door goedkope camera's worden gemaakt. Of Ushr gestandaardiseerde en hoogwaardige HD-maps kan leveren weet ik niet, maar wat je er zo van leest zijn het geofenced kaarten. Met het handje gemaakt. Kan iedereen en levert wellicht een tijdelijke oplossing voor 1 model van GM.

BMW en Daimler zullen als aandeelhouders wel met HERE gaan werken. Mits HERE op tijd een goed real-time platform kan leveren.

De markt is voorlopig nog volop in beweging.
80% van de autofabrikanten is momenteel de real-time HD-maps van TomTom aan het testen. Renault laat dat bijvoorbeeld goed zien:

www.carthrottle.com/post/4963dmz/?utm...

De markt zal de komende jaren laten zien waar de orders terecht gaan komen. TomTom heeft als onafhankelijke partij zeer goede mogelijkheden. Wat ik op dit momet echter belangrijker vind is de deal van TomTom met Baidu in China (en de deal voor Apollo). Daarmee wordt 1 wereldwijde softwarestandaard voor real-time HD-maps en Services neergezet. Dat maakt het voor autofabrikanten mogelijk om straks snel en relatief goedkoop nieuwe modellen in de markt te zetten.
Dutchy Ron
0
fortune.com/2018/02/21/google-waymo-m...
Tesla Inc. is the car company most eagerly embracing the incremental march toward autonomous driving with its driver-assistance software, Autopilot. Tesla relies on cameras and sensors on its vehicles but has eschewed lidar. The company hasn’t disclosed what mapping service it’s using for Autopilot, and a company representative declined to comment (over welke company gaat dit?). Tesla had a nasty public split with Mobileye two years ago.

But Tesla has leaned on at least one other company, Mapbox Inc., to help assemble its maps. Tesla paid $5 million to Mapbox for a two-year licensing deal in December 2015 (die liep dus in 2017 af), according to a regulatory filing. Mapbox has mostly sold its location data to apps such as Pinterest and Snapchat. Fresh off a $164 million financing round, the startup has started to inch into automotive maps. Through its software installed on phones, Mapbox said it has plotted some 220 million miles of road data globally.


“We have more sensors on the road today than the entire connected car space will have by 2020,” said Chief Executive Officer Eric Gundersen. Its pitch to carmakers is to use that location data as a base layer for future maps—pairing it with camera systems, such as Mobileye’s, or their own sensor data. And like other companies targeting automakers, Mapbox is happy to play neutral and work with anyone. “We don’t know who is going to win,” Gundersen said.
Dutchy Ron
0
That would make access to ride-hailing maps a valuable asset. Currently, Uber uses a combination of TomTom, Google and its own data for the maps its drivers and riders see. The contract between Uber and Google is set to expire this year, according to two people familiar with the deal. Representatives from both companies declined to comment.
groeibriljant
0
@DR

Interessant. We weten dat Tesla aan het testen is met TomTom. De coast to coast drive is uitgesteld. Wordt mogelijk dit kwartaal. Verder heeft Musk het over een giga update van de software voor Autopilot. Die zit er nu ook aan te komen. Ben benieuwd.
~Justin~
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 21 feb 2018 om 16:57:


That would make access to ride-hailing maps a valuable asset. Currently, Uber uses a combination of TomTom, Google and its own data for the maps its drivers and riders see. The contract between Uber and Google is set to expire this year, according to two people familiar with the deal. Representatives from both companies declined to comment.



Heel heel interessant, DR.

UBER en Google hebben een zwaar conflict gekregen met elkaar over diefstal van intellectueel eigendom. UBER huurde iemand in vanuit Google die naar verluidt allerlei gepatenteerde informatie heeft meegenomen.

techcrunch.com/2017/03/16/googles-fig...

Een verlenging van het Google contract door UBER zit er niet in. Daarmee ligt er een deal voor TT in het verschiet dat nu samen met Google data leverancier is.





groeibriljant
0
Vreemde koersverloop heeft mogelijk te maken met hedge Garmin. Dat hoorde je iig in het verleden hier wel vaker.
~Justin~
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 21 feb 2018 om 16:47:



The company hasn’t disclosed what mapping service it’s using for Autopilot, and a company representative declined to comment (over welke company gaat dit?). Tesla had a nasty public split with Mobileye two years ago.



Ik heb werkelijk geen idee met welk mapping bedrijf Tesla samenwerkt... :-)
HD_Erik
2
Erg interessante long read van Bloomberg en onbegrijpelijk dat TT hierin niet gequote wordt. Heeft Marketing weer zitten slapen? Die moeten nu toch tijd hebben sinds ze bij consumer niets meer te doen hebben.. Eerst een half gebakken verhaal met HG in het FD, maar weer achter het net vissen bij de relevante (US gekleurde) media.. Om moedeloos van te worden.
viermeiden
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 21 feb 2018 om 14:58:


www.businesswire.com/news/home/201802...

Groupe PSA (Paris:UG) and Qualcomm Technologies, Inc., a subsidiary of Qualcomm Incorporated (NASDAQ:QCOM), today announced advancements in Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X) communication technology testing. One of the objective of the trial is to test C-V2X technology, as the first step of 5G deployment for automotive applications with direct communication between vehicles. Since the trials’ announcement in February 2017, Groupe PSA and Qualcomm Technologies keep on working together to test C-V2X technology based on 3rd Generation Partnership Program’s (3GPP) over 5.9 GHz spectrum, allocated for Intelligent Transport System (ITS) and network communications over commercial telecom operator spectrum.


In dit kader info over Ford:
Ford met Qualcomm en TomTom met Qualcomm en TT met 380.000 km maps voor de VS voor een grote klant!

www.qualcomm.com/news/releases/2018/0...

wetende dat:
www.itworldcanada.com/article/tomtom-...

corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

viermeiden

~Justin~
2
Nog een interessant weetje over Volvo.

De vooral van binnen prachtige XC90 (persoonlijke mening) youtu.be/kLzxSTR8t7s laat dit voorjaar weten hoe modeljaar 2019 er uit komt te zien. Dan kun je in juni 2018 bestellen en heb je een half jaar later het 2019 model.

Er komen sowieso wat wijzigingen, namelijk dat het infotainment systeem van besturingssysteem wisselt. Dat wordt Android. En vanaf MY19 (model year 2019) komt TomTom in alle Volvo's.

Interessante wijziging is dat Volvo On Call geen optie meer wordt, maar standaard. On call is een internetverbinding in de auto gekoppeld aan een app (je ziet altijd waar je geparkeerd hebt, kunt vooraf je auto opwarmen, kijken hoeveel bereik je batterij nog heeft (in geval van de plug-in T8), een route naar de auto sturen, etc. etc.

Dit betekent dat alle XC90's in elk geval connected zijn, dus alle connected diensten van tomtom kunnen gebruiken. Zoals realtime map updates.

Interessant is ook dat TomTom een deal bekendmaakte met Zenuity (de leverancier van Volvo) voor de afname van HD maps. corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

UBER heeft een order bij Volvo staan voor 24.000 zelfrijdende Volvo XC90's
www.reuters.com/article/us-volvocars-...

Als het gaat om de samenwerking tussen UBER en TomTom en het wegvallen van Google als leverancier aan UBER, lijkt me dat TT toch een behoorlijk streepje voor heeft. Ten eerste is er al een UBER-TT deal en ten tweede levert TT de HD maps voor hun zelfrijdende Volvo XC90's
harrysnel
3
quote:

viermeiden schreef op 21 feb 2018 om 17:15:


[...]

In dit kader info over Ford:
Ford met Qualcomm en TomTom met Qualcomm en TT met 380.000 km maps voor de VS voor een grote klant!

www.qualcomm.com/news/releases/2018/0...

wetende dat:
www.itworldcanada.com/article/tomtom-...

corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

viermeiden




Mooi gevonden en verband gelegd. Ik deed het vroeger ook graag. Maar wat hebben we eraan als TomTom zelf deze persberichten sinds cijfers uitbrengt:




TOMTOM PROPOSES REAPPOINTMENT JACQUELINE TAMMENOMS BAKKER

TOMTOM CHOSEN BY VINKA TO PROVIDE MAP AND PREDICTIVE TRAFFIC DATA FOR FLEET OPTIMIZATION

EIRCODE INTEGRATED INTO TOMTOM MAPS TO ACCURATELY LOCATE ADDRESSES FOR DELIVERY

TOMTOM ON-STREET PARKING SERVICE NOW AVAILABLE IN 100 EUROPEAN CITIES

TOMTOM LAUNCHES TOMTOM AUDIO TRAFFIC: PERSONALISED TRAFFIC BULLETINS

corporate.tomtom.com/releases.cfm



Allemaal geweldig. Excited. Legio kansen voor bedrijven en consumenten om de TomTom knowhow te gebruiken. Met zijn allen op weg naar betere mobiliteit. Gelijke kansen voor iedereen. Beter milieu. Mooiere wereld om met je bootje overheen te varen. Wat teruggeven aan maatschappij van het geld dat je van aandeelhouders gejat hebt. Wat een toppers.

Ik veeg er mijn kont mee af. Ik wil de naam Ford horen en hoe de kansen zich zullen vertalen in een verdienmodel.

Maar dat gebeurt niet. De opgeheven middelvinger naar de aandeelhouders wordt na de wanvertoning van IFRS webcast en FY2017 results + outlook nog wat verder omhoog gestoken. Bah.
Dutchy Ron
0
Een Tesla deal zou nog steeds geweldig zijn en sluit ik nog steeds niet uit. Elon moet ook inzien dat alles insourceb ook noet ideaal is. We weten nog steeds niet wat ie bedoelde met "it blowed my mind away".
holenbeer
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 21 feb 2018 om 17:47:


Een Tesla deal zou nog steeds geweldig zijn en sluit ik nog steeds niet uit. Elon moet ook inzien dat alles insourceb ook noet ideaal is. We weten nog steeds niet wat ie bedoelde met "it blowed my mind away".

Ik denk dat hij een proefritje in de Symbioz heeft gemaakt :-)
~Justin~
0
Harold Goddijn noemde geen namen, maar waar de puntjes staan kun je dus ook Mobileye invullen. Dat is 1 van de sensor makers, en tt dealt met hen allemaal...


Goddijn:


The second question, is this a winner take all market? No its not, that’s not how the world works. And we see for car makers also that they are influencing the sensor makers to make data available also to TomTom that’s coming out of the vehicle to have competing technologies in the market place and that is what we’re seeing. And as a result that we are intensifying also collaboration with sensor makers across the world who are coming to us to see how they can integrate their data on top of an HD map. So it’s quite an interesting development that we’ve last year.

And that includes [....] - and I don’t think there’s any sensor maker that we’re not talking to in that respect , where we don’t have proof of concept, so where we have exchanges of technical information and product requirements.
apollo
0
quote:

Steelman schreef op 21 feb 2018 om 20:18:


Is tom tom al overgenomen?


Ja, Meneer de Uil heeft het net vertelt.

En HG voegde er nog aan toe: oogjes dicht en snaveltjes toe.
groeibriljant
0
quote:

*Justin* schreef op 21 feb 2018 om 17:21:


Nog een interessant weetje over Volvo.

De vooral van binnen prachtige XC90 (persoonlijke mening) youtu.be/kLzxSTR8t7s laat dit voorjaar weten hoe modeljaar 2019 er uit komt te zien. Dan kun je in juni 2018 bestellen en heb je een half jaar later het 2019 model.

Er komen sowieso wat wijzigingen, namelijk dat het infotainment systeem van besturingssysteem wisselt. Dat wordt Android. En vanaf MY19 (model year 2019) komt TomTom in alle Volvo's.

Interessante wijziging is dat Volvo On Call geen optie meer wordt, maar standaard. On call is een internetverbinding in de auto gekoppeld aan een app (je ziet altijd waar je geparkeerd hebt, kunt vooraf je auto opwarmen, kijken hoeveel bereik je batterij nog heeft (in geval van de plug-in T8), een route naar de auto sturen, etc. etc.

Dit betekent dat alle XC90's in elk geval connected zijn, dus alle connected diensten van tomtom kunnen gebruiken. Zoals realtime map updates.

Interessant is ook dat TomTom een deal bekendmaakte met Zenuity (de leverancier van Volvo) voor de afname van HD maps. corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

UBER heeft een order bij Volvo staan voor 24.000 zelfrijdende Volvo XC90's
www.reuters.com/article/us-volvocars-...

Als het gaat om de samenwerking tussen UBER en TomTom en het wegvallen van Google als leverancier aan UBER, lijkt me dat TT toch een behoorlijk streepje voor heeft. Ten eerste is er al een UBER-TT deal en ten tweede levert TT de HD maps voor hun zelfrijdende Volvo XC90's


Bedankt. Deze info heb ik gemist omdat ik in januari een aantal weken aan de overkant van de plas zat en andere dingen aan mijn hoofd had.
Take-rate gaat bij Volvo dus inderdaad naar 100%. Veiligheid af fabriek!

Zenuity is een samenwerkingsverband van Volvo en Autoliv. Het is dus vrijwel zeker dat Volvo nu ook de HD-maps van TomTom gaat gebruiken. Wellicht aankondigingen begin maart in Geneve.
pwijsneus
2
Vandaag veel nieuws rondom HD-maps. Je ziet ook ontwikkelingen dat dit jaar HD-kaarten voor Highly Automated Driving (had) commercieel een rol gaan spelen. Baidu geeft dit aan in de conference call. Cadillac komt met Super Cruise, en HERE laat ook van zich horen.

In het artikel van Bloomberg van vandaag is een mooie uiteenzetting dat een hoop bedrijven zich hiermee bezig houden, maar dat een handje vol de rit tot het einde gaat uitzitten. Het wordt een probe-war zoals Hik hierboven ook al aangeeft.

Het wordt tijd dat TomTom ook eens wat namen en rugnummers kan gaan noemen. De samenwerkingen/partnerships is allemaal prima, maar ik zie concullega's met rasse schreden TomTom inhalen.

Ik ben laser-eyed op de press days van de Geneve Auto Show, zou toch allerminst aardig zijn als de "enige zelfstandige leverancier van kaarten *proest* " ook eens voor wat reuring gaat zorgen. Enkele AutoStream deals zou goede bevestiging zijn, en aanhaken op de berichten waar HERE vandaag mee is gekomen.

Het interview in het FD waarin staat dat Goddijn energie krijgt van navigatiekastjes, en niets wordt verteld over het winnen van klanten op HERE of het ophypen van de rol die TomTom potentieel zou kunnen spelen binnen HAD of SDC begint mee ook een klein beetje te storen. Ook grappig om te zien dat Garmin wel in staat is goede resultaten neer te zetten, en bewijst dat het dus wel degelijk mogelijk is. TomTom is volgens mij nog teveel bezig met de shit of yesterday, en hadden al een hele tijd geleden afscheid moeten nemen van consumer, om zich volledig te kunnen focussen op HD-maps.

Las vandaag de post van Harrysnel, en eventjes de press releases erbij gepakt. Kijk gewoon is naar dit jaar:

Here:
www.here.com/en/company/newsroom/pres...

TT:
corporate.tomtom.com/releases.cfm?vie...

De intro van AutoStream op CES afgelopen januari was goed voor TT, net zoals de samenwerking met Qualcomm en Baidu.

HERE heeft ook een aardig rijtje aan partnerships, en sinds vandaag ook degelijke deals omtrent HD_maps met hun eigenaren. De belangname van Intel, Bosch en Conti is natuurlijk erg lekker. Ook draaien ze er geen doekjes om en claimen dat eind 2018 ze 1MLN kilometer aan HD-maps hebben binnengehengeld. Met intel zorgen ze ervoor dat elke BMW straks een rijdende probe is.

Wordt hoog tijd dat TT hier iets substantieels tegenover gaat zetten. De laatste zin in het Bloomberg artikel zegt alles: “Whoever has bigger scale will have the advantage.”

Nou kom op dan!?



2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 20-jan-20 15:16
Koers 10,092
Verschil -0,150 (-1,46%)
Hoog 10,394
Laag 10,054
Volume 386.151
Volume gemiddeld 446.543
Volume gisteren 1.251.796