Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

7,275
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    227.592 Gem. (3M) 272,7K
  • Bied

    7,100  
  • Laat

    7,300  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom april doet wat hij wil

3.047 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 31 maart 2018 11:48
    Ik las in een artikel dat TomTom zichzelf de beste eigenaar vind van consumer, de navigatiekastjes dus.

    Dit is de enige divisie binnen TomTom die krimpt - al jaren. De overige divisies - met name automotive - is red hot. Binnen licensing gaat het Microsoft contract lopen, bij Telematics worden deals gesloten met leaseplan, en de roep om dit soort diensten neemt ook bij verzekeraars in rap tempo toe.

    Met TomTom's AutoStream zitten ze ook goed voorgesorteerd de zelfrijdende auto. De HD-mapping business wordt een grote taart, en voormalig Tele-Atlas doet daar prima in mee.

    Eigenlijk beleg ik in TomTom omdat ik de potentie zie in het voormalige Tele-Atlas, en natuurlijk de software.

    Het aandeel TomTom echter wordt al jarenlang tegengewerkt door de consumertak. Ook interviews waarin wordt gesteld dat "TomTom nog een lange weg te gaan heeft" werkt niet echt mee. Als je ziet dat Tech-fondsen die actief zijn op het gebied van zelfrijdende auto's, en de beurs in het algemeen de laatste jaren omhoog zijn geschoten, moet je concluderen dat een belegging in TomTom afgelopen jaren een grote teleurstelling is geweest. Ik heb het verkeerd gezien.

    Het geduld bij veel beleggers is echter wel op. Het heeft een kookpunt bereikt. Medeposter *natte krant* vraagt zich of de verhouding rendement / wachttijd / risico niet een beetje out-of-sync is. Nou, dat is een understatement.

    Het persbericht van Reuters is een welkome trigger, en hopelijk zorgt deze zorgt voor wat reuring in de tent.

    Een beursnotering is wat mij betreft niet meer gewenst voor TomTom. Ze staan in hun blote kont, deze Edwin geeft het wat mij betreft treffend aan:

    www.telegraaf.nl/video/1854406/tom-to...

    Dit is natuurlijk tegen de haren instrijken, maar ook de founders zijn een beetje "over-de-datum". Snap dat TomTom hun trots is, maar ze lijken in een behoorlijke bubbel te leven.

    Neem nu het bonusbeleid. Ze krijgen een bonus over group-revenue, minus consumer. Dat geeft wat mij betreft aan dat ze in een bubbel zitten. Ik wordt jarenlang afgerekend door de markt door dalende consumer-omzetten, terwijl de rest van het bedrijf zeer veel potentie heeft, terwijl "the board" er met een bonus vandoor gaat voor de resultaten, zonder consumer!

    Daar mag op de AVA wel eens over doorgezaagd worden.

    Denk dat de founders beter een adviserende functie kunnen krijgen, of als commissaris of zoiets. Want ik weet namelijk niet de huidige leiding nu "the best owner" is op dit moment voor TomTom. Wordt er het maximale uitgehaald?!

    Bestemming bereikt.
  2. Juun 31 maart 2018 16:35
    Dank alvast voor het nieuwe maanddraadje. Nu maar afwachten of de maand waarin ook de AVA valt ook de maand is waarin wij de omslag kunnen maken van maanden en jaren wachten op niks, naar de maand waarin al dat wachten beloond wordt. In ieder geval zal dit draadje op 17 april trending topic zijn, maar wellicht zijn er andere dagen dat dit ook in positieve zin het geval zal zijn. In ieder geval zou het terecht zijn als het geduld op rendement op dit bijzondere aandeel een keer fors beloond wordt.
  3. forum rang 4 holenbeer 31 maart 2018 16:57
    Tja, TT vindt zichzelf de beste eigenaar van Consumer. Nou, daar is een heel eenvoudige oplossing voor: verkoop de 3 andere BU's voor 15 euro of meer en dan mag je Consumer gratis houden.

    Met ruim 100 mio aandelen bij de founders vangen ze bij 15 euro 1,5 miljard. Lijkt me genoeg voor de laatste jaren.

    Alternatief is inderdaad een exit. Laten ze dan nog eens 50 miljoen aandelen voor 12 euro van de markt halen (de rest staat vast bij allerlei friends, collega's, privé-eigendommem net onder de 3 % enz.).

    En laten ze dan voor die 150 mio aandelen 20 of 30 euro krijgen, dan gaat het om 3 tot 4,5 miljard, waarvoor ze 12 x 50 mio = 600 mio hebben moeten investeren.

    Netto dus 1 tot 2 miljard meer. Wat kan je met 2 miljard doen, dat je met 1 miljard niet kan doen? De winst in de Volvo Ocean Race kopen? Alle boten in de Volvo Ocean Race kopen en dan op de laatste dag in de winnende boot gaan zitten?

    En wil je daarvoor Nina Brink in het kwadraat worden, en het risico lopen dat je die gekken op Twitter een keer in levende lijve tegenkomt?

  4. [verwijderd] 31 maart 2018 17:00
    Dat ze zeggen dat ze de “ best owner” zijn, klinkt bijna treiterend naar de beleggers in TomTom. Van zo, wij verkopen het lekker toch niet...lekker put.....:)

    WED MAR 28, 2018 / 10:01 PM BST
    Navigation firm TomTom denies hiring adviser to seek potential buyer
    Kane Wu, Arno Schuetze and Toby Sterling

    Photo
    FILE PHOTO: TomTom navigation are seen in front of TomTom displayed logo in this illustration taken July 28, 2017.
    REUTERS/DADO RUVIC/FILE PHOTO
    (Reuters) - TomTom NV, the Dutch supplier of digital maps and navigation technology, is considering a possible sale of the whole firm or a minority stake, sources said, but the company denied it had hired an adviser to seek potential buyers.

    TomTom, listed in Amsterdam with a market capitalisation of about 1.74 billion euros (£1.5 billion), was tapping a range of possible buyers, including Asian investors, two people with knowledge of the matter told Reuters.

    They said the firm had enlisted Deutsche Bank as it considers several strategic options.

    However, after initially declining comment, TomTom issued a one line statement later saying it "denies it has engaged a financial advisor to look for potential buyers".

  5. [verwijderd] 31 maart 2018 17:04
    Was ist dran an dem Gerücht? Sucht TomTom nach Käufern?
    Kommentar hinterlassen
    Laut Gerüchten will TomTom nur einen Teil oder gleich das ganze Unternehmen veräußern. Eine offizielle Pressemitteilung der Niederländer spricht dagegen. Könnten die Zahlen des kürzlich erschienen Geschäftsbericht zu den Schlagzeilen geführt haben?


    TomTom hat seine Umsatzzahlen für das 4. Quartal 2017 veröffentlicht. Die Zahlen zeigen ganze 9 Prozent Einbruch im Gesamtumsatz des Unternehmens. Besondere Einbußen zeigen sich im Bereich der Endverbraucherprodukte und Automotive Hardware. Laut Wiwo.de, der Standard.at und Die Presse.com soll das Unternehmen aktuell sogar nach potenziellen Käufern an der Börse Ausschau halten, doch TomTom wehrte dieses Gerücht mit einer knappen Pressemitteilung ab.

    TomTom: Börsenwert von 1,7 Milliarden Euro
    Laut findigen Personen aus der Finanzszene soll der Navi-Hersteller TomTom nach Käufern suchen. Trotz eines geschätzten Börsenwertes von 1,7 Milliarden Euro will das Unternehmen wohl prüfen, ob ein Minderheitsanteil oder gleich die komplette Firma veräußert werden könnte. Zwei Informanten berichteten dies zumindest der Nachrichtenagentur Reuters. Auch der Fakt, dass die Deutsche Bank dem Unternehmen bei der Vermittlung von einem Investor helfen solle und dabei unterschiedliche strategische Szenarien geprüft werden, um möglichst diverse Interessenten anzusprechen, wurde angeblich an Reuters übermittelt.

    Offizielle Pressemitteilung negiert das Gerücht
    Doch laut der kürzlich veröffentlichten und sehr knapp gehaltenen Pressemitteilung von TomTom(siehe Unten), hat das Unternehmen weder nach einem Finanzberater noch nach potenziellen Käufern gesucht. Die Deutsche Bank enthielt sich dagegen gänzlich einem Statement. Nun ist zwar aktuell der Geschäftsbericht von TomTom erschienen, dessen Zahlen erneut für den schrumpfenden Markt im Bereich mobile Navigationsgeräte und Wearables sprechen, doch die Niederländer stellen sich gerade in Bereichen mit großem Zukunftspotential immer besser auf. So konnten die Bereiche Telematics (Flottenmanagement und Fahrzeugortung) um 4 Prozent; Data, Software & Services um 14 Prozent und Automotive & Enterprise um ganze 22 Prozent im Vergleich zum Vorjahr anwachsen.

    Knappe Pressemitteilung von TomTom


    Aktueller Geschäftsbericht 2017
    Auslöser für die oben beschriebenen Gerüchte könnten mitunter die „schrumpfenden Millionen“ gewesen sein, denn der gesamte Umsatz von TomTom lag 2016 noch bei 987 Millionen Euro, wurde für das Jahr 2017 auf 903 Millionen Euro datiert und soll im Jahr 2018 nur noch bei 800 Millionen Euro liegen. Doch Unternehmen unterliegen ständigen Umbauarbeiten und erst die Realität wird zeigen, wie TomTom aus der scheinbaren Krise hervorgeht.

    www.pocketnavigation.de/2018/03/was-g...
  6. [verwijderd] 1 april 2018 07:33
    3D Map System Market for Automotive to surpass 4 Bn US$ Mark by 2025, Observes TMR
    [3/28/18] 15:12:00
    ALBANY, New York, March 28, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) -- According to a new market report published by Transparency Market Research “3D Map System Market for Automotive: (By Navigation: In-dash Navigation and Other; By System: Software & Services, and Other; By Sales Channel: OEM and Other; By Vehicle: Passenger Vehicle, Commercial Vehicle; By Region: North America, Europe, and Europe) – Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends and Forecast, 2017 – 2025”, the global 3D map system market for automotive is expected to expand at a CAGR of about 18% and to pass the 4 Bn US$ mark by 2025.

    The global 3D map system market for automotive is projected to expand at a CAGR of about 18% during the forecast period, according to a new research report by Transparency Market Research (TMR). According to the report, the expansion of the market is subjected to the centimeter-level accuracy of the 3D maps and capability to display the surroundings as virtual reality. North America is likely to lead the global market, expanding at a CAGR of above 19% between 2017 and 2025.

    Get PDF Brochure for Research Insights at www.transparencymarketresearch.com/sa...

    Accuracy of 3D maps, increased number of tourist vehicles, enhanced demand for ride hailing, increased level of automation in vehicles, and demand for sophisticated technologies by end-users are likely to drive the market. Rising urbanization, increased purchasing power, availability of latest technologies at moderate price, demand for safety, and attraction toward automation are key factors that are driving the 3D map system market, especially in North America and Europe.

    Development of new technologies and their implementation in vehicles forms a part of product differentiation by vehicle OEMs. This trend is likely to drive the in-dash navigation segment of the market. In-dash navigation systems provide a wider view of the surrounding, as they are part of OEM fitted infotainment systems, which comprise a bigger display and better connection to the network. Connected vehicles are witnessing a rapid rise in demand. As of 2017, there were 43.2 million connected vehicles running on the roads, globally, and the number is increasing rapidly. 3D map system is an important aspect for connected vehicles as it guides the vehicle about its actual position in the surrounding environment. Connected vehicles need to communicate with each other. The 3D map system provides the exact position of the vehicles and other things in the vehicle’s surroundings. Hence, the demand for 3D map system is likely to advent with the connected vehicles. High-end models and luxury cars are equipped with 3D map system technology. Increased per capita income in developing countries, due to globalization and industrialization, has boosted the purchasing power of consumers. This has led to the increased sale of high-end models of cars, which are embedded with advanced technologies such as 3D map systems. These factors are likely to drive the in-dash navigation segment. The segment is expected to expand at a CAGR of about 22% during the forecast period.

    View Report ToC at www.transparencymarketresearch.com/sa...

    In this report, the 3D map system market is analyzed for passenger vehicles and commercial vehicles. In 2016, in terms of revenue, the passenger vehicle segment held a major share of the 3D map system market. This was due to the increased demand for passenger cars. Demand for vehicles has been increasing for the last few years, due to rapid globalization and urbanization. Increased tourism, increased ride hailing market, and raised per capita income are indirectly boosting the demand for vehicles. Countries such as the U.S., Canada & EU witness a high percentage of urbanization and stable economic conditions. This in turn are driving the passenger vehicle segment of the market in this region. Countries in Asia Pacific are witnessing rapid economic growth. Consequently, the demand for vehicles is increasing owing to the rising population, increased spending capability due to raised income per capita, development of hub-spoke infrastructure, and increased transportation.

    Europe hold a prominent share of the global automotive 3D map system market in 2016. This is due to the presence of technologically and economically developed nations in the region. The 3D map system market in North America is expected to expand at a CAGR of more than 19% during the forecast period, due to the high rate of adoption of technology, generation of HD maps for the wider area, and significant number of commercial vehicles in the region.

    Browse Press Release at www.transparencymarketresearch.com/pr...

    The 3D map system market for automotive is highly fragmented with the presence of global manufacturers. Key players in the automotive advanced technologies are expected to benefit from the formation of strategic alliances with global players in the market. Prominent players operating in the global 3D map system market include Robert Bosch GmbH, Continental AG, DENSO CORPORATION, Aptiv, HERE, NVIDIA Corporation, Elktrobit, Dynamic Map Platform Co., Ltd., TomTom International BV, Civil Maps, Axestrack, BAE Systems Plc., Harman international, and Nippon Seiki Co., Ltd. HERE is global leader in generating 3D and HD maps. HERE has launched a cloud platform as a service (PaaS) in order to help maximize logistics efficiencies for shipping companies. Robert Bosch GmbH and Continental AG are global leaders in providing advanced technology-related hardware and software.

    About Us

    Transparency Market Research (TMR) is a market intelligence company, providing global business information reports and services. Our exclusive blend of quantitative forecasting and trends analysis provides forward-looking insight for thousands of decision makers. TMR’s experienced team of analysts, researchers, and consultants, use proprietary data sources and various tools and techniques to gather, and analyze information. Our business offerings represent the latest and the most reliable information indispensable for businesses to sustain a competitive edge.

    Each TMR syndicated research report covers a different sector - such as pharmaceuticals, chemicals, energy, food & beverages, semiconductors, med-devices, consumer goods and technology. These reports provide in-depth analysis and deep segmentation to possible micro levels. With wider scope and stratified research methodology, TMR’s syndicated reports strive to provide clients to serve their overall research requirement.

    Contact Us

    Mr. Atil Chaudhari
    Transparency Market Research
    State Tower,
    90 State Street,
    Suite 700,
    Albany NY - 12207
    United States
    Tel: +1-518-618-1030
    USA - Canada Toll Free: 866-552-3453
    Email: sales@transparencymarketresearch.com
    Website: www.transparencymarketresearch.com
    Research Blog: www.techyounme.com/

    Primary Logo

  7. Jackyl 1 april 2018 10:03
    Ik krijg steeds meer het idee dat ze de koers moedwillig in elkaar laten zakken zodat de gewone aandeelhouder er geen heil mee in ziet en uiteindelijk maar verkoopt. Bepaalde partijen lachen zich rot en rapen de aandelen op vlak voordat er super nieuws komt. Helaas bepalen de grote partijen alles dus het enige wat je in mijn ogen kunt doen, sit back and relax en dus afwachten totdat het zover is. Dus absoluut NIET verkopen. Het kan even duren en je moet veel geduld hebben maar ik denk nog steeds dat je uiteindelijk wordt beloond voor het wachten. Ik denk maar zo, op de spaarrekening brengt het ook niets op en hier heb je mogelijkheden voor mooie winsten bij zowel een exit als een overname, als je nu instapt. Dus of aankopen of bijkopen nu het nog kan !!!!
  8. forum rang 7 ketchup 1 april 2018 10:37

    hoe meer ik lees ( wel allemaal speculatief ) hoe meer ik de overtuiging heb dat dit t laatste jaar is van TT aan de beurs, de vraag is enkel gaan we eerst nog een dump voor de kiezen krijgen, zelfs vanaf dit reeds afgebrande niveau van 7,50 euro

    veel zal afhangen of HG bij de volgende cijfer-presentatie het nog een trap na geeft, of dat hij denkt, dan overspeel ik mijn hand en pikt een ander het in, ik moet het nu omhoog praten, of ik schrijf voor 10% nieuwe aandelen uit aan een 'bevriende partij' aan marktprijs, het aandeel zakt door zijn hoeven en ik laat het daarna van de beurs halen op een 50/75% premie afhangende hoe laag we het kunnen plukken.

    de Founders met 45% en family waarschijnlijk nog goed voor 3 %, Friends zal hij niet meer hebben, geeft 48% , uitschrijven 10% nieuwe aandelen geeft dan wel gelijk bijna 60% - dan doe je ze helemaal niks meer, vijandig bod of niet

    dan moet je ze gaan aanvechten in de rechtbank en bewijzen dat ze grote nalatigheid hebben gedaan voor de minderheid aandeelhouders en dat is een grijs gebied, zeker als er dan niemand te vinden is die een bod uitbrengt.

    mag dan ook echt hopen dat er een koper achter de schermen bezig is met een formele bieding neer te leggen, zodat HG in ieder geval zal moeten opbieden wil hij de toko behouden en dit moet wel gebeuren voordat HG de kans krijgt voor 10% nieuw uit te geven aandelen aan een bevriende relatie schrijft.

    enkel bij opbieden of splitsing krijgen we een prijs richting break-up value van 17 euro , anders gaat dit rond de 12 van de beurs, wellicht lager als ze 60% van de aandelen controleren en de koers in de 6 euro zakt.

    je bent dus wel bijna verplicht dadelijk je positie uit te breiden wil je nog een pak rendement halen, zodat je ook aandelen op een laag niveau binnen sleept, maar dit is niet zonder risico, want gaat dit allemaal fout en niemand maakt een move dan is het nog maar de vraag wat TT op eigen kracht kan presteren.

    aandeel heeft in ieder geval wel een adrenaline shot gekregen, deze 'junk' kan nog vies te keer gaan zowel naar boven als naar beneden.


  9. forum rang 4 vreemdvermogen 1 april 2018 11:22
    quote:

    andrejes schreef op 1 april 2018 10:59:

    Verhaal van Reuters voorlopig doodgebloed? Volgens Toby Sterling volgt er meer.....
    Hoe weet je dat? Ik kan er op Twitter niks over vinden
  10. [verwijderd] 1 april 2018 11:29
    'Laut findigen Personen aus der Finanzszene soll der Navi-Hersteller TomTom nach Käufern suchen'

    Het kan iet anders dan het lek zit bij DB; of zie ik dat fout?
    De vraag is dan; krijgen ze dat lek dicht?
  11. Koos99 1 april 2018 11:33
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 1 april 2018 10:37:

    hoe meer ik lees ( wel allemaal speculatief ) hoe meer ik de overtuiging heb dat dit t laatste jaar is van TT aan de beurs, de vraag is enkel gaan we eerst nog een dump voor de kiezen krijgen, zelfs vanaf dit reeds afgebrande niveau van 7,50 euro

    veel zal afhangen of HG bij de volgende cijfer-presentatie het nog een trap na geeft, of dat hij denkt, dan overspeel ik mijn hand en pikt een ander het in, ik moet het nu omhoog praten, of ik schrijf voor 10% nieuwe aandelen uit aan een 'bevriende partij' aan marktprijs, het aandeel zakt door zijn hoeven en ik laat het daarna van de beurs halen op een 50/75% premie afhangende hoe laag we het kunnen plukken.

    Alles wijst er op dat er inderdaad nog een trap na gegeven gaat worden. De ultieme manier waarop ze dat gaan doen is de 2020 naar beneden bij te stellen. Moet je zien wat er dan gebeurt, dan staan de direct in de € 6,xx

    Dan kunnen ze nog wat goedkope personeelsopties uitschrijven en dan kunnen ze een reddend bot gaan voorbereiden. De aandeelhouder zit helemaal klem.
  12. Bioteg71 1 april 2018 11:35
    quote:

    Koos99 schreef op 1 april 2018 11:33:

    [...]

    Alles wijst er op dat er inderdaad nog een trap na gegeven gaat worden. De ultieme manier waarop ze dat gaan doen is de 2020 naar beneden bij te stellen. Moet je zien wat er dan gebeurt, dan staan de direct in de € 6,xx

    Dan kunnen ze nog wat goedkope personeelsopties uitschrijven en dan kunnen ze een reddend bot gaan voorbereiden. De aandeelhouder zit helemaal klem.
    Daar zullen ze nog een hele kluif aan hebben aan dat bot :)
  13. [verwijderd] 1 april 2018 11:36
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 1 april 2018 10:37:

    ...
    de Founders met 45% en family waarschijnlijk nog goed voor 3 %, Friends zal hij niet meer hebben, geeft 48% , uitschrijven 10% nieuwe aandelen geeft dan wel gelijk bijna 60% - dan doe je ze helemaal niks meer, vijandig bod of niet
    ...
    enkel bij opbieden of splitsing krijgen we een prijs richting break-up value van 17 euro , anders gaat dit rond de 12 van de beurs, wellicht lager als ze 60% van de aandelen controleren en de koers in de 6 euro zakt.
    ...
    Je maakt een denk/calculatiefout...
    Stel dat er niet 10% maar 100% extra aandelen uitgegeven zullen worden. Heeft Founders en familie/friends en de "bevriende relaties", zoals jij dat beschrijft....opeens 148% (45+3+100) van de aandelen TT in bezit?

    148% ?....Een geheel blijft 100%. Dus nee, bij het uitgeven van aandelen ontstaat er verwatering en zal het percentage bij de founders naar rato (ook) afnemen. Maar ook jouw % aandelen in TT zal dan naar rato minder worden. ;-)

    PS: we do live in a free world... je bent tot niets "verplicht".
  14. forum rang 7 ketchup 1 april 2018 11:54
    @ AB(C)
    je hebt gelijk, maak een rekenfout
    feit is wel dat deze 10% uitgegeven aandelen aan een partij kunnen gaan die bevriend is met de Founders , je hebt gelijk dat er een verwatering plaats gaat vinden van 10% voor alle thans zittende aandeelhouders, waar een cash toename tegenover staat, het is dus niet helemaal zoals ik schrijf, het is een 10% bevriende toename, maar ook een 10% afname over 45% founders plus 3% familie is 48% , dus de netto verschuiving is dan 10% - 4,8% = 5,2% , dat zet dan het totaal aan net onder de 55% ipv net onder de 60% .

    enkel het aantal uitstaande aandelen neemt toe van thans 235 mio naar 258 mio, iedereen blijft met dezelfde aantallen zitten, maar procentueel leveren we allemaal 10% in over het geheel.

  15. DerksVisie 1 april 2018 11:55
    By Kane Wu, Arno Schuetze and Toby Sterling

    Kane Wu is dus Senior Correspondent voor Aziatische markten. Arno Scheutze is Senior Correspondent voor Business & Finance Duitsland. En Toby Sterling is Senior Correspondent voor afdeling wereldwijd.

    Dat is geen kattenpis maar vooral Kane Wu moet dus iets hebben opgevangen in Azie betreft belangstellenden voor TomTom.
  16. [verwijderd] 1 april 2018 11:58
    Ik denk dat als reuters nog meer weet, en dit naar buiten brengen voor dinsdag, dat veel roet in het eten gaat gooien voor TomTom...ik hoop het...
3.047 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 16 april

    1. China economische groei eerste kwartaal 5% (YoY) volitaliteit verwacht
    2. China industriële productie maart
    3. China detailhandelsverkopen maart
    4. B&S Group Q4-cijfers
    5. Fastned Q1-cijfers
    6. VK werkloosheid feb
    7. SBM Offshore $0,83 ex-dividend
    8. PostNL jaarvergadering
    9. Kendrion €0,45 ex-dividend
    10. EU handelsbalans feb
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht