5G en SDC

42 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Erg chebbi
0
Even een draadje voor de technologie die nog moet uitrollen om SDC op grote schaal mogelijk te maken (althans zo heb ik als leek begrepen).

AT&T is begonnen met de uitrol in de USA. Andere providers/de rest van de wereld zullen volgen. Onderstaande quote geeft aan dat er nog hobbels zijn om te nemen;


"Een vergelijkbaar scenario speelt met zelfrijdende auto's. Als de ene auto met internet is verbonden via KPN en deze rijdt over een weg vol sensoren die zijn verbonden via T-Mobile, en de tegenligger communiceert met Vodafone, waar komt al die data dan samen? Telecombedrijven moeten meer met elkaar in gesprek over dit soort vraagstukken en meer de samenwerking zoeken samenwerken dan ze nu doen, signaleert Lurie "..

Nu krijgt een Tesla via wifi een update. Het moet natuurlijk online driving worden. Daarvoor moeten er eerst massa's geld in de nieuwe 5G infrastructuur worden gepompt.

Een deel van mijn geld is daarom in die sector belegd..
[verwijderd]
0
5G and AI are “instrumental” for auto-driving, says BMW

enterpriseiotinsights.com/20180419/ch...

je hebt een . daarom heb ik een stukje in Nokia gedaan.
keak
0
Kijk dit ken een leuk nuttig draadje worden!! Want hoe zit het met TOMTOM gaat die zelf contracten aan met telecom voor de 5G of gaan de automakers dit regelen. Bij TOMTOM weten ze het waarschijnlijk al. Maar ik ga er nu pas over nadenken!
Beperktedijkbewaking
1
Bij de pnd's met ingebouwde sim en bij Telematics doet TT het zelf, voorlopig nog via 3/4G. Bij ingebouwde navigatie zullen de automakers het veelal zelf regelen, in de toekomst denk ik allemaal.

Hier trouwens nog een aardig artikel over de beleggingsmogelijkheden:
zelfrijdendeauto.com/beleggen-in-zelf...

roomboter
0
Het maakt uiteraard niet uit via welke provider data getransporteerd wordt. De OEM zal de internetverbinding regelen, af fabriek. En 4G heeft al voldoende bandbreedte.

www.bosch-presse.de/pressportal/de/en...

www.bosch-mobility-solutions.com/en/h...
[verwijderd]
0
quote:

roomboter schreef op 21 april 2018 14:00:


Het maakt uiteraard niet uit via welke provider data getransporteerd wordt. De OEM zal de internetverbinding regelen, af fabriek. En 4G heeft al voldoende bandbreedte.

www.bosch-presse.de/pressportal/de/en...

www.bosch-mobility-solutions.com/en/h...



Bij autonomous driving gaat het om Snelheid beslissing sensors...5G is 100x sneller dan 4G
roomboter
0
quote:

beeldscherm schreef op 21 april 2018 14:36:


[...]

Bij autonomous driving gaat het om Snelheid beslissing sensors...5G is 100x sneller dan 4G


www.gpsbusinessnews.com/TomTom-Road-D...

At that level TomTom worked on making the images as small as possible while maintaining enough patterns to do the map matching. According to Pieter Gillegot-Vergauwen, vice president product management Maps at TomTom, the Road DNA database represents around 25 Kb per km of road. A car could therefore embed this data on on-board cost efficiently or query it on demand through a wireless network.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

beeldscherm schreef op 21 april 2018 14:36:


[...]
Bij autonomous driving gaat het om Snelheid beslissing sensors...5G is 100x sneller dan 4G

Voorlopig kan 4G het wel aan. 5G duurt nog wel even, bovendien lijken er gezondsheidsissues te zijn:

www.4g.nl/wat-is-4g/4g-snelheid/

tweakers.net/nieuws/137329/kpn-begint...

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Erg chebbi schreef op 22 april 2018 07:57:


tweakers.net/nieuws/137329/kpn-begint...

@Bdb: leuke link. Op die wegen (Tilburg-Eindhoven-Helmond) test toch ook TomTom?

Nee. De KPN-test is in Drenthe. Volgens mij liggen Tilburg etc. niet in die provincie.

En ja, TT doet ook mee in het Brabantse. Maar voor zover mij bekend heeft dat niets te maken met 5G.

Zucht...
Erg chebbi
0
Goed lezen bdb! en blijven ademen

Behalve de test om 5g met hoge snelheden uit te proberen, gaat de provider op twee snelwegen de variant van 5g testen die een lage latency mogelijk moet maken. Dat gebeurt op de A58 tussen Eindhoven en Tilburg en op de A270 in de buurt van Helmond. Dat doet KPN als onderdeel van het Europese project Concorda. Auto's moet daarbij met korte reactietijden communiceren met andere auto's, matrixborden en verkeerslichten.
Erg chebbi
0
Based on firm orders, N sees customer demand for 5G accelerating further, particularly in North America, where we expect commercial 5G network deployments to begin near the end of 2018.

Dus 2019 SDC op 5G! (Noord Amerika). Dit jaar test KPN-Concorda.

Mag toch aannemen dat T2 en HERE in Concorda zitten?
Erg chebbi
1
De Duitse toezichthouder Bundesnetzagentur verkoopt de rechten op bepaalde 5G-frequenties dit voorjaar per opbod.

Ze eist onder meer dat de uiteindelijke kopers voor het einde van 2022 alle snelwegen en rijkswegen en 98 procent van alle huishoudens in Duitsland van internetverbindingen van minimaal 100 megabits per seconde voorzien.

Dus tegen die tijd is de markt connected car-ready!
Erg chebbi
0
Erg chebbi
0
www.nu.nl/mobiel/5826147/zuid-korea-r...

Seoul eerste stad ter wereld met commercieel 5G. Nokia meldt inmiddels 30 opdrachten te hebben voor ombouw naar 5G.
Nederland loopt beetje achter..
mjmj
0
quote:

Erg chebbi schreef op 7 april 2019 12:54:


Nederland loopt beetje achter..


Niet alleen met 5G.
mjmj
0
Interessant artikel in de FT over dit onderwerp (pay wall):
www.ft.com/content/106d08ba-57af-11e9...

Je kan om de pay wall heen door met een cookie-lege browser naar google te gaan en dan op de titel van het artikel te klikken. Google dit: "Future of connected cars in Europe faces critical" dan kom je bij de titel uit.
mjmj
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 8 april 2019 13:21:


5G wordt een planologische en stedelijke nachtmerrie:

www.kivi.nl/afdelingen/telecommunicat...



Herintroductie van ANWB-praatpalen nodig?
42 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 apr 2020 17:35
Koers 7,555
Verschil +0,430 (+6,04%)
Hoog 7,620
Laag 7,210
Volume 450.573
Volume gemiddeld 827.533
Volume gisteren 546.367

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group