TomTom oktober 2018

7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
~Justin~
0
Het is idd broad and deep


Brede belangstelling => het zoemt rond en dus ook allerlei private equity snuffelaars. Die diepe interesse in de business, dat zijn vast ook de strategische kopers a la Verizon/Vodafone. Ik ben wel benieuwd waar TTT heen gaat...
boem!
0
Als kleine aanvulling op de groei in Enterprise dit jaar.

Vorig jaar is in het 2de kwartaal een eenmalige bate geboekt van 7 mio.
ketchup
2

het is echt te hopen dat Telematics naar de hoogste bieder gaat ( ook al is deze non-conditional) en daarom is de indicatie afgegeven door
ABN/mergermarket basis de Fleetmatics multiple van 1.3 - 1.5 miljard euro ( 6 euro per aandeel / equivalent) een goede target

mocht het verkocht worden basis de ING waardering 700k of lager , ook al is deze conditional en al zeker als dit dan ook nog eens naar een PE gaat, dan heb ik hier zeer grote bedenkingen bij dat dit wel eens als een parkeerplaats fungeert en past in een " geheime Agenda" die bij fase 2 voor sommigen dan wel duidelijk zal zijn.

Koos, las in één van je eerdere posts dat de waarde ( ex Telematics en cash) thans bij meerdere markt analisten aan 350-500 mio staat , dat is enkel omdat TT aan 1.5 miljard beurswaarde noteert ( dus lees dit als intrinsiek), voor fair-value lees ik eerder 10 euro en voor SOP nu eerder 13 euro
ING zit nu aan 14 euro en de 17 euro SOP vervaagt wat uit beeld (dit is mi toch wel koers gedreven, de verdamping van de beurswaarde de laatste jaren begint echt wel door te wegen in de analyses en restwaardes, ze moeten ook wel een keertje naar de beleggerswereld proberen uit te leggen hoe die koersdoelen van 14 en 15 euro de laatste 3 jaar als een vlag op een strontschuit overkomt bij een aandeel dat 3x in de 6 zakt en nooit meer boven de 10 is gekomen )

Thans is het excuus, dit is allemaal vanwege Google's entree, meerdere analisten denken dat dit de waarde vd kaarten van HERE en TT heeft gereduceerd
des te groter zal de shock zijn als dadelijk HERE een nieuwe toetreder weet te melden basis 3 miljard euro. ( Garmin ?, of opteren die voor TT ?)

verder bedenk dat indien Cruise echt 35 miljard $ als ipo zou kunnen opbrengen, hoe ongelofelijk dit de onderwaardering van de kaarten van TT en zelfs HERE laat zien als private company's ( want TT staat aan de beurs gewoon als private company, zoveel is een ieder toch wel duidelijk - noch de commissarissen , noch de reguliere aandeelhouder kunnen een vuist maken en hebben geen reet in te brengen)
boem!
0
De uitspraken van Taco en Harold geven aan dat zij positief verrast zijn door de biedingen en we worden daarover binnen een kwartaal nader geinformeerd.

Voor mij staat er bijna letterlijk, dat de verkoop binnen een kwartaal wordt afgerond tegen een hele mooie prijs.
Daar past een conditional transactie zoals jij bespreekt in de tweede alinea niet bij.

Ik kan me volledig vinden in jouw laatste drie alinea's.

Ik hoop op een conditional verkoop van Telematics waarbij de overnemende partij
zich verbindt een licentiedeal af te sluiten met Tomtom.
Dat zal het zelfstandig scenario een ekstra boost geven en de korting die nu gegeven wordt bij de verkoop van Telematics wordt meer dan gecompenseerd bij de verkoop in een later stadium van de maps.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Jackyl schreef op 19 oktober 2018 23:06:


Stel dat er in Q4 Telematics wordt verkocht wat doet dat dan met de opties.
Kan iemand mij aangeven hoe dat werkt, want dan is Tomtom nog niet van de beurs.

Ik heb hier gisteren al een algemeen en globaal antwoord op gegeven, maar ik heb het nog eens precies uitgeplozen. Het hele verhaal heb ik zojuist gepost in de algemene-rekenkamerdraad.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 20 oktober 2018 02:27:


Als kleine aanvulling op de groei in Enterprise dit jaar.
Vorig jaar is in het 2de kwartaal een eenmalige bate geboekt van 7 mio.

Dat bewijst des te meer dat de omzet bij Enterprise dit jaar behoorlijk meevalt, en los van one-offs hoger kan uitpakken dan vorig jaar. Zeker de operationele omzet.

pwijsneus
1
quote:

*Justin* schreef op 19 oktober 2018 21:51:


[...]

1) De PE firma's weten ook wel dat ze echt niet bij TomTom hoeven aan te kloppen met de prijs van Telematics verhoogd met een fooi van 500 miljoen voor de rest.HERE is inmiddels 3 miljard waard. TomTom steekt er 60 miljoen CAPEX per jaar in de maps (om het platform intelligenter te maken) en daarbovenop nog een hoop OPEX en heeft er ooit 2,3 miljard voor betaald, een traffic dienst in 77 landen aan toegevoegd en Autonomos.

Private equity weet al heel lang dat TomTom interessant is om geheel te kopen en in stukken op te knippen. Zie tekst hieronder. Ze lopen er echter ook al jaren tegenaan dat TomTom founders dit niet willen. En nu doet TomTom het opknippen liever ZELF.

2) Geen distressed seller. Meerdere bieders, diep en breed, private equity en strategisch.


====================


Uitspraken in 2018

Yes, Verizon has been very aggressive in buying companies in that area. I talked to them and they will continue to expand there. Location services are part of Marni Walden's Innovation and Growth group. They pulled Mapquest out of the AoL business to focus on location platforms. Seems to be a big focus.



De waarde van TomTom staat onder druk omdat Google zich nu ook heeft gemeld in de auto-industrie. Volgens TomTom zou Google zich niet mengen in deze markt welke bestond uit een duopolie van HERE en TomTom. Dat is nu dus toch gebeurt, en ze pakken direct klanten bij TT af.

Dit gegeven zorgt ervoor dat er nu niet een optimaal momentum is om maximaal te cashen als er onderdelen worden opgeknipt en in de etalage worden gezet(telematics). Mijn opmerking dat TomTom een distressed seller is, heeft hiermee te maken, maar ook dat TomTom niet aangeeft wat er met de opbrengst van telematics gaat gebeuren.

Om in jouw beredenering mee te gaan, er hoeft geen 500 mln bij voor héél TomTom. Maar het is ook waanzin 2/3 van de beurswaarde op tafel te leggen, voor veruit het kleinste onderdeel. De koper kan de beurswaarde meenemen in de prijsvorming, hetgeen een prettige onderhandelingspositie geeft als koper, en daardoor heb je een distressed seller. Wat HERE op dit moment waard is weten wij niet, echter heeft HERE voor de huidige eigenaren 3 miljard gekost. Dat wil niet zeggen of het dat waard is, belangrijke nuance. Je kunt zeggen dat HERE zichzelf wel goed heeft verkocht.

Voor zover ik heb kunnen lezen moet de verkoop van Telematics het beste opleveren voor de aandeelhouders, en er wordt met de aandeelhouders beslist wat er met de opbrengst wordt gedaan. Gezien de wens om zelfstandig verder te opereren zouden ze het beste de fee float kunnen uitkopen - misschien samen met private equity - en private (dus van de beurs af) zelfstandig verder opereren.

Zelfstandiger kun je niet zijn, en ze zijn in 1 klap een stuk minder kwetsbaar. Dit jaar hebben we 3(!) momenten gehad waarbij de koers met 25% in elkaar stort. Het intrede van Google in de automotive markt leverde een koersverlies van 25% in 1 dag op. Dat moet je toch niet willen.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Gesloopt door HG schreef op 19 oktober 2018 17:57:


TomTom & Amazon engineers meet in Poland. Next event coming ‘soon’. t.co/4h7U9otlM2

Interessant?!
Who knows...

rationeel
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 20 oktober 2018 09:07:


[...]
Interessant?!
Who knows...




BDB:)

Een terugkeer naar rechts

Als reactie op het opkomende socialisme in het Westen zetten de oer-neoliberalen Friedrich Hayek en Milton Friedman na de oorlog een succesvolle conservatieve tegenbeweging in gang. Dit nieuwe rechts vond in Nederland in Frits Bolkestein een hartstochtelijk pleitbezorger.

www.groene.nl/artikel/een-terugkeer-n...


Accuboor
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 20 oktober 2018 09:07:


[...]
Interessant?!
Who knows...



Een cloud-boer als Amazon of Microsoft is inderdaad een goede moeder voor de (HD) maps. Geld genoeg daar, en door overname gelijk binnen bij veel Automotive partijen.

Erg chebbi
2
Niet zoveel tijd..

De entree van google in de auto is eigenlijk een godsgeschenk. MS en Apple moeten nu ook de arena in om percentage marktaandeel te verkrijgen (op te bouwen).
Apple kan dan niet wachten op het helemaal zelf doen. Idem MS. TT zit dus eigenlijk in een luie stoel om te worden opgepikt.

Om in die markt sterk te staan is het afstoten van TTT nuttig, ware het niet dat de koers meeweegt in de waardering. Dat zullen de begeleidende banken HG toch wel influisteren? Om die reden verwacht ik een geleidelijke stijging tot aan de verkoop richting 8-9 euro. Evt. via aankoop aandelen, of via de computer..


Er is een endgame, maar geen agenda!
NewKidInTown
0
quote:

martinmartin schreef op 20 oktober 2018 07:53:


Voor mij staat er bijna letterlijk, dat de verkoop binnen een kwartaal wordt afgerond tegen een hele mooie prijs.


Q4 of Q1 ?
PE of niet ?
Conditional of niet ?
TTT of TT ?
Dirty of fair ?
Prijs ?

Het zijn de vragen waar we ons de komende maanden druk over kunnen maken.
Nu maar hopen dat de verwachtingen eens EEN keer niet boven maar onder de realiteit zullen zitten, per hele hoge uitzondering. Zou het ?
Sweaty Bollocks
0
quote:

Erg chebbi schreef op 20 oktober 2018 10:29:


Niet zoveel tijd..

De entree van google in de auto is eigenlijk een godsgeschenk. MS en Apple moeten nu ook de arena in om percentage marktaandeel te verkrijgen (op te bouwen).
Apple kan dan niet wachten op het helemaal zelf doen. Idem MS. TT zit dus eigenlijk in een luie stoel om te worden opgepikt.

Om in die markt sterk te staan is het afstoten van TTT nuttig, ware het niet dat de koers meeweegt in de waardering. Dat zullen de begeleidende banken HG toch wel influisteren? Om die reden verwacht ik een geleidelijke stijging tot aan de verkoop richting 8-9 euro. Evt. via aankoop aandelen, of via de computer..


Er is een endgame, maar geen agenda!



Helemaal mee eens. Het argument dat de auto bouwers geen big tech in de auto willen gaat niet meer op. Google zit er al in. Nu is het wachten op die andere tech reuzen. Dat kan nu makkelijk door een overname van TomTom. Alles komt nu in een stroomversnelling. Een wake up call voor alles en iedereen.
NewKidInTown
0
quote:

rationeel schreef op 20 oktober 2018 09:27:



Een terugkeer naar rechts

Als reactie op het opkomende socialisme in het Westen zetten de oer-neoliberalen Friedrich Hayek en Milton Friedman na de oorlog een succesvolle conservatieve tegenbeweging in gang. Dit nieuwe rechts vond in Nederland in Frits Bolkestein een hartstochtelijk pleitbezorger.

www.groene.nl/artikel/een-terugkeer-n...



Kan de link in de bijdrage van relatief nieuweling "rationeel" in de TT-wereld niet openen en ook niet zo snel vinden. Kan dus ook niet beoordelen of het enigszins ON-TOPIC is. Jammer wel, sta zeer open voor nieuwe invalshoeken en gezichtspunten, zo lang het maar niet vloeken in de kerk is. Beetje out-of-the-box mag je me altijd voor wakker maken.
mjmj
1
Gesloopt door HG
0
quote:

mjmj schreef op 20 oktober 2018 11:50:


Hier een CEO die zich in een CC opwindt over schorsing door GS (althans dat begrijp ik ervan):

www.zerohedge.com/news/2018-10-19/you...


Kan HG nog wat van leren.
boem!
0
Hier zie je wat de emotionele reactie kan zijn van een CEO belaagt door shorters.

Ik kan geen oordeel vellen of deze reactie terecht is of niet omdat ik geen zicht heb op de ontwikkelingen binnen Cliff.
Bij Tesla/Musk is de situatie duidelijker. Een bedrijf overladen met schulden wordt door Shorters belaagd omdat een belangrijke zwakke plek de herfinanciering is van die schuld en men met gekleurd nieuws die herfinanciering tracht te bemoeilijken enkel en alleen om geld te verdienen aan de ondergang van een bedrijf.

Musk heeft nog meer gevoel voor theater dan deze man en steekt intussen vier dikke vingers op naar het Shortersgilde en degenen die nog steeds vinden dat we shorters nodig hebben om tot een juiste koersafweging te komen.
NewKidInTown
0
quote:

martinmartin schreef op 20 oktober 2018 12:48:


Hier zie je wat de emotionele reactie kan zijn van een CEO belaagt door shorters.


Tja, deze CEO heeft er belang bij dat z'n aandeelhouders een goed rendement maken op de LT en een hogere stock-price.
Als HG daar ook belang bij zou hebben, zou ik (niet voor het eerst) hem aanraden op zeer korte termijn, zonder uithalen naar shorters, maar puur zakelijk en koel, een volgend aandeel-inkoop-programma aankondigen.
Maar hoogstwaarschijnlijk past dat niet in de plannen van geheel of gedeeltelijke verkoop.

Verder ben ik van mening dat TT de strijd OP internet/youtube enz. niet of volstrekt onvoldoende gevoerd heeft. En dan de strijd om TT bij het grote publiek in Europa, Azie en vooral de USA.
Ga ik op youtube op zoek naar navigation/autonomous driving, kom ik veel reviews tegen van Garmin vs TomTom waarbij Garmin altijd de winner is in gemak, snelheid van route-aanpassing/berekening. Denk dat daarin heel wat te winnen was geweest in het verleden, maar goed, we zitten nu in een andere fase, voor de toko zoveel als mogelijk te beuren.

(btw, vrienden van me uit de USA en UK (niet de echte new kids, maar goed) hebben nog nooit van TT gehoord, het eerste wat ze noemden was Garmin en Google natuurlijk, daarna niks)

Denk dat de eerste de beste auto-bestuurder hier ook niet op zit te wachten, kun je beter met de paardentram gaan, is een stuk sneller:

"Fix tomtom error, do not connect to the internet and device is not compatible with this version"

www.youtube.com/watch?v=o1zzBIpFaxE
vreemd vermogen
0
Had ik ook al eens een paar jaar geleden geschreven. Zat in een taxi in Kaapstad. Navigatie duidelijk van TomTom. Ik zei: Nice and good navigation?" Of zoiets. Antwoord: Yeah I have a good Garmin.
7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 apr 2020 17:38
Koers 7,125
Verschil -0,090 (-1,25%)
Hoog 7,240
Laag 7,005
Volume 546.367
Volume gemiddeld 829.248
Volume gisteren 682.106

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group