Forum: TomTom » TomTom december 2018 » Pagina: 13 | Beursduivel.be

TomTom december 2018

5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
harrysnel
30
Wies, het "uitzweten" en wachten op de ontsluiting van de waarde van de assets van TomTom valt je zichtbaar zwaar en gaat bij jou gepaard met het uitstorten van "een hele boel zwarte sneeuw" om in jouw terminologie te blijven. Zwarte sneeuw niet door TomTom zelf "uitgestort over de markt" maar door jouzelf, een aandeelhouder, over het forum. Ik doe een poging om een oude forumvriend gerust te stellen.


Vraag jezelf af "waarom zit ik in TomTom"? Ik ken jouw antwoord. Jij zit in TomTom voor de assets. Niet voor het zelfstandige scenario maar omdat jij weet dat voor andere bedrijven de assets waardevol zijn en daarvan wil je profiteren. Je hebt gezien wat de verkoop van Here, Autonavi, Waze, Fleetmatics heeft opgeleverd. Denk nu even na hoe jij de waarde van de verschillende assets altijd hebt ingeschat. En bedenk vervolgens dat je op dit moment, waarbij na eventuele verkoop Telematics er voor ruim E6 cash p/a aanwezig is en Consumer nog E1 waarde van je krijgt, jij bereid bent om jouw aandelen in de verkoop te leggen op E9,95. Dat betekent dat jij genoegen neemt met een waarde voor "Maps +" (dat bestaat uit de oude kaartenbak met orderboek Automotive, HDMaps, Traffic, Autostream, samwenwerkingen met Tech/Autobouwers, knowhow, patenten) van zo'n E700 mln (235 X E3). Dat betekent dat je bereid bent om nu te accepteren dat:

- de waarde van de asset "Maps+" slechts 50% zal zijn van de opbrengst TT Telematics.
- je de waarde van "Maps+" waardeert op 20% van de huidige waarde van HERE.
- de gratis app Waze overgenomen is voor een bedrag hoger dan de waarde "Maps+"
- Autonavi met uitsluitend Maps China is kocht voor bijna 2X waarde "Maps+"...

Dit is niet de waardering die jij al jaren in je hoofd had voor Maps+. Dat is onmogelijk. En dat terwijl juist nu de eerste stap van de "twee-traps" raket (eerst Telematics dan Maps) succesvoller lijkt te zijn dan gedacht. Sterker: een goede opbrengst van Telematics zie jij nu ook nog als "gevaar" omdat de waardering op de beurs dan niet klopt. Wat dacht je van een hogere koers van het aandeel TT om dat te corrigeren in plaats van de conclusie trekken dat Maps+ niets waard is?

Mijn advies: rustig blijven zweten.

Haal je aandelen uit de laat op E9,95. Denk niet aan de miljoenen aandelen van andere beleggers die daar al zouden liggen zoals jij aangaf omdat jij op wonderbaarlijke wijze het toekomstige orderboek nu al voor je meent te zien. Denk niet aan de shortsellers die volgens jou al bakken met opties tegen hoge strike hebben gekocht als dekking om volop short te gaan net onder E10 want ook ik zit vol met deze opties en ben geen shorter. Hecht ook nu geen waarde aan de mening van ING die jij al jaren uitlacht vanwege het onrealistische koersdoel Waarom zou ING het nu wel ineens goed zien? Hecht geen waarde aan de mening van analisten in het algemeen. Barclays gaat Telematics nu verkopen voor een bedrag dat hoger ligt dan hun waardering voor het hele bedrijf TomTom het afgelopen decennium. Hecht geen waarde aan "analist" Den Drijver die een opsplitsscenario voorstelt van E17 p/a en nu de opsplitsing daadwerkelijk in gang gezet is een koersdoel heeft dat gelijk is aan de waarde van Telematics + cash, Denk eens goed na over het feit dat de mensen die TomTom verkopen omdat het fonds niet meer in de favorietenlijst staat van ING daar dan al bijna een jaar de tijd voor hebben gehad....

Wies, op moment zou Den Drijver je broer kunnen zijn:). Jouw schrijven past namelijk prima bij het vormen van beeld dat E12 een faire prijs is. Ook het "zoeken naar verkopers als er koopinteresse is en andersom" past m.i. bij jouw laatste bijdragen. Gelukkig ben je geen analist en probeer je net als ieder andere belegger te verdienen aan het aandeel TomTom. Dus mijn advies: negeer de analisten. Juist bij exit/overname kraamt deze groep de grootste onzin uit.

Groet Harry.
Accuboor
6
Analisten consensus is ook al tijden te laag. Laatste kwartaal zaten we 50% boven de ebitda consensus...

Consensus pre Q3 corporate.tomtom.com/static-files/fea...

Consensus verwacht 191mln ebitda in 2018. Tm Q3 hebben we al 170mln gedaan corporate.tomtom.com/static-files/ad8...
Consortium TomTom
4
quote:

harrysnel schreef op 2 dec 2018 om 11:35:


Wies, het "uitzweten" en wachten op de ontsluiting van de waarde van de assets van TomTom valt je zichtbaar zwaar en gaat bij jou gepaard met het uitstorten van "een hele boel zwarte sneeuw" om in jouw terminologie te blijven. Zwarte sneeuw niet door TomTom zelf "uitgestort over de markt" maar door jouzelf, een aandeelhouder, over het forum. Ik doe een poging om een oude forumvriend gerust te stellen.


Vraag jezelf af "waarom zit ik in TomTom"? Ik ken jouw antwoord. Jij zit in TomTom voor de assets. Niet voor het zelfstandige scenario maar omdat jij weet dat voor andere bedrijven de assets waardevol zijn en daarvan wil je profiteren. Je hebt gezien wat de verkoop van Here, Autonavi, Waze, Fleetmatics heeft opgeleverd. Denk nu even na hoe jij de waarde van de verschillende assets altijd hebt ingeschat. En bedenk vervolgens dat je op dit moment, waarbij na eventuele verkoop Telematics er voor ruim E6 cash p/a aanwezig is en Consumer nog E1 waarde van je krijgt, jij bereid bent om jouw aandelen in de verkoop te leggen op E9,95. Dat betekent dat jij genoegen neemt met een waarde voor "Maps +" (dat bestaat uit de oude kaartenbak met orderboek Automotive, HDMaps, Traffic, Autostream, samwenwerkingen met Tech/Autobouwers, knowhow, patenten) van zo'n E700 mln (235 X E3). Dat betekent dat je bereid bent om nu te accepteren dat:

- de waarde van de asset "Maps+" slechts 50% zal zijn van de opbrengst TT Telematics.
- je de waarde van "Maps+" waardeert op 20% van de huidige waarde van HERE.
- de gratis app Waze overgenomen is voor een bedrag hoger dan de waarde "Maps+"
- Autonavi met uitsluitend Maps China is kocht voor bijna 2X waarde "Maps+"...

Dit is niet de waardering die jij al jaren in je hoofd had voor Maps+. Dat is onmogelijk. En dat terwijl juist nu de eerste stap van de "twee-traps" raket (eerst Telematics dan Maps) succesvoller lijkt te zijn dan gedacht. Sterker: een goede opbrengst van Telematics zie jij nu ook nog als "gevaar" omdat de waardering op de beurs dan niet klopt. Wat dacht je van een hogere koers van het aandeel TT om dat te corrigeren in plaats van de conclusie trekken dat Maps+ niets waard is?

Mijn advies: rustig blijven zweten.

Haal je aandelen uit de laat op E9,95. Denk niet aan de miljoenen aandelen van andere beleggers die daar al zouden liggen zoals jij aangaf omdat jij op wonderbaarlijke wijze het toekomstige orderboek nu al voor je meent te zien. Denk niet aan de shortsellers die volgens jou al bakken met opties tegen hoge strike hebben gekocht als dekking om volop short te gaan net onder E10 want ook ik zit vol met deze opties en ben geen shorter. Hecht ook nu geen waarde aan de mening van ING die jij al jaren uitlacht vanwege het onrealistische koersdoel Waarom zou ING het nu wel ineens goed zien? Hecht geen waarde aan de mening van analisten in het algemeen. Barclays gaat Telematics nu verkopen voor een bedrag dat hoger ligt dan hun waardering voor het hele bedrijf TomTom het afgelopen decennium. Hecht geen waarde aan "analist" Den Drijver die een opsplitsscenario voorstelt van E17 p/a en nu de opsplitsing daadwerkelijk in gang gezet is een koersdoel heeft dat gelijk is aan de waarde van Telematics + cash, Denk eens goed na over het feit dat de mensen die TomTom verkopen omdat het fonds niet meer in de favorietenlijst staat van ING daar dan al bijna een jaar de tijd voor hebben gehad....

Wies, op moment zou Den Drijver je broer kunnen zijn:). Jouw schrijven past namelijk prima bij het vormen van beeld dat E12 een faire prijs is. Ook het "zoeken naar verkopers als er koopinteresse is en andersom" past m.i. bij jouw laatste bijdragen. Gelukkig ben je geen analist en probeer je net als ieder andere belegger te verdienen aan het aandeel TomTom. Dus mijn advies: negeer de analisten. Juist bij exit/overname kraamt deze groep de grootste onzin uit.

Groet Harry.


WoW, wat een prachtige analyse Harry. Respect! En helemaal waar. Maar dat geld voor meer mensen hier, waaronder ik zelf. Er zijn zoveel dingen gebeurd de laatste jaren, waardoor je de realitiet gaat missen. Blij met je uitgebreide analyse Harry. Top!!! En natturlijk een Ab.

En wies, jij ook succes! Want jij hebt al die jaren ook prima dingen gedeeld aan ons, nog bedankt daarvoor!
TKR
2
quote:

ketchup of catch-up schreef op 2 dec 2018 om 10:10:



iedereen gaat ervan uit dat Telematics verkocht gaat worden min-max 1 miljard om 1.5 miljard , dus voor gemiddelde zit je dan aan ABN/mergermarket, de Fleetmatics multiple van 1.3 miljard, ofwel 5.5 euro per aandeel
dit plus de aanwezige cash van 1 euro en consumer waardering van 0.50 euro, maar ben het hier met Martin eens dat dit ook best 1 euro kan zijn geeft dadelijk een totale cash positie van 7-7.50 euro
blijft de hamvraag welke weging geeft de beurs dan voor de overgebleven divisie Maps Plus ?


Kennen ze in België geen hoofdletters??
Meryntje
0
quote:

harrysnel schreef op 2 dec 2018 om 11:35:


Wies, het "uitzweten" en wachten op de ontsluiting van de waarde van de assets van TomTom valt je zichtbaar zwaar en gaat bij jou gepaard met het uitstorten van "een hele boel zwarte sneeuw" om in jouw terminologie te blijven. Zwarte sneeuw niet door TomTom zelf "uitgestort over de markt" maar door jouzelf, een aandeelhouder, over het forum. Ik doe een poging om een oude forumvriend gerust te stellen.


Vraag jezelf af "waarom zit ik in TomTom"? Ik ken jouw antwoord. Jij zit in TomTom voor de assets. Niet voor het zelfstandige scenario maar omdat jij weet dat voor andere bedrijven de assets waardevol zijn en daarvan wil je profiteren. Je hebt gezien wat de verkoop van Here, Autonavi, Waze, Fleetmatics heeft opgeleverd. Denk nu even na hoe jij de waarde van de verschillende assets altijd hebt ingeschat. En bedenk vervolgens dat je op dit moment, waarbij na eventuele verkoop Telematics er voor ruim E6 cash p/a aanwezig is en Consumer nog E1 waarde van je krijgt, jij bereid bent om jouw aandelen in de verkoop te leggen op E9,95. Dat betekent dat jij genoegen neemt met een waarde voor "Maps +" (dat bestaat uit de oude kaartenbak met orderboek Automotive, HDMaps, Traffic, Autostream, samwenwerkingen met Tech/Autobouwers, knowhow, patenten) van zo'n E700 mln (235 X E3). Dat betekent dat je bereid bent om nu te accepteren dat:

- de waarde van de asset "Maps+" slechts 50% zal zijn van de opbrengst TT Telematics.
- je de waarde van "Maps+" waardeert op 20% van de huidige waarde van HERE.
- de gratis app Waze overgenomen is voor een bedrag hoger dan de waarde "Maps+"
- Autonavi met uitsluitend Maps China is kocht voor bijna 2X waarde "Maps+"...

Dit is niet de waardering die jij al jaren in je hoofd had voor Maps+. Dat is onmogelijk. En dat terwijl juist nu de eerste stap van de "twee-traps" raket (eerst Telematics dan Maps) succesvoller lijkt te zijn dan gedacht. Sterker: een goede opbrengst van Telematics zie jij nu ook nog als "gevaar" omdat de waardering op de beurs dan niet klopt. Wat dacht je van een hogere koers van het aandeel TT om dat te corrigeren in plaats van de conclusie trekken dat Maps+ niets waard is?

Mijn advies: rustig blijven zweten.

Haal je aandelen uit de laat op E9,95. Denk niet aan de miljoenen aandelen van andere beleggers die daar al zouden liggen zoals jij aangaf omdat jij op wonderbaarlijke wijze het toekomstige orderboek nu al voor je meent te zien. Denk niet aan de shortsellers die volgens jou al bakken met opties tegen hoge strike hebben gekocht als dekking om volop short te gaan net onder E10 want ook ik zit vol met deze opties en ben geen shorter. Hecht ook nu geen waarde aan de mening van ING die jij al jaren uitlacht vanwege het onrealistische koersdoel Waarom zou ING het nu wel ineens goed zien? Hecht geen waarde aan de mening van analisten in het algemeen. Barclays gaat Telematics nu verkopen voor een bedrag dat hoger ligt dan hun waardering voor het hele bedrijf TomTom het afgelopen decennium. Hecht geen waarde aan "analist" Den Drijver die een opsplitsscenario voorstelt van E17 p/a en nu de opsplitsing daadwerkelijk in gang gezet is een koersdoel heeft dat gelijk is aan de waarde van Telematics + cash, Denk eens goed na over het feit dat de mensen die TomTom verkopen omdat het fonds niet meer in de favorietenlijst staat van ING daar dan al bijna een jaar de tijd voor hebben gehad....

Wies, op moment zou Den Drijver je broer kunnen zijn:). Jouw schrijven past namelijk prima bij het vormen van beeld dat E12 een faire prijs is. Ook het "zoeken naar verkopers als er koopinteresse is en andersom" past m.i. bij jouw laatste bijdragen. Gelukkig ben je geen analist en probeer je net als ieder andere belegger te verdienen aan het aandeel TomTom. Dus mijn advies: negeer de analisten. Juist bij exit/overname kraamt deze groep de grootste onzin uit.

Groet Harry.


AB aangehangen.

Zullen we afspreken dat ze, als het scenario waar Wies vanuit gaat bewaarheid wordt, ons allemaal moeten uitroken?
Vast wel no cure no pay advocaat te vinden.

Groeten uit Schildwolde.
ketchup
2

@ Harry - heb ook nog niks gedaan, en neem alles in overweging, echt alles

goed, ben wellicht nu te wantrouwig - maar iets klopt in dit hele verhaal versus de beurskoers niet

heb in mijn ervaring koersen te vaak de vernieling zien inrijden om met een KO bod de tent over te nemen, maar heb nog nooit gezien dat voor de veiling van één onderdeel men de koers bewust lager zet, want dat heeft namelijk geen zin, behalve als je iets van plan bent.

indien iemand echt gebruik wil maken van een beurskoers van 8 moet hij nu 12 openbaar bieden om de FFF te breken.

we zien het wel ga in ieder geval iets laten gaan op de Telematics spike om mezelf wat meer armslag te geven voor nu zit ik met een weging van 17% in TT binnen mijn porto te zwaar, maar ben niet eens zeker dat een verkoop van Telematics voor 1.3 miljard het aandeel aan plus 10 zet en daar kan houden.

er is gewoon iemand bereid TT of compleet open te breken of echt te breken.
Agatan
0
Fraaie analyse Harry. Ik ben net als Wies gesitueerd. ( waarschijnlijk niet zo hoog in waarde. Knipoog) maar ik onderschrijf zijn strategie.
Toch vind ik jouw analyse scherp en van toepassing op de TT realiteit. Een ding nog, hef je 9,95 in de laat op of laat die varen. Bedoel je hiermee dat je uitgaat dat de koers dit op zeker achter zal laten?

Nog steeds vertrouw ik op de bankiersexpertise van de hr. H. Goddijn. Hoop op een gehele verkoop tussen de 12,50 en 15.
Wie niet zou ik zeggen. Fijne zondag en AB.
Accuboor
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 2 dec 2018 om 11:57:



@ Harry - heb ook nog niks gedaan, en neem alles in overweging, echt alles

goed, ben wellicht nu te wantrouwig - maar iets klopt in dit hele verhaal versus de beurskoers niet

heb in mijn ervaring koersen te vaak de vernieling zien inrijden om met een KO bod de tent over te nemen, maar heb nog nooit gezien dat voor de veiling van één onderdeel men de koers bewust lager zet, want dat heeft namelijk geen zin, behalve als je iets van plan bent.

indien iemand echt gebruik wil maken van een beurskoers van 8 moet hij nu 12 openbaar bieden om de FFF te breken.

we zien het wel ga in ieder geval iets laten gaan op de Telematics spike om mezelf wat meer armslag te geven voor nu zit ik met een weging van 17% in TT binnen mijn porto te zwaar, maar ben niet eens zeker dat een verkoop van Telematics voor 1.3 miljard het aandeel aan plus 10 zet en daar kan houden.

er is gewoon iemand bereid TT of compleet open te breken of echt te breken.

Dat is toch een logische verklaring?

EUR12 is echt een jatprijs. Betalen ze nog geen 1mrd voor de maps...
Consortium TomTom
0
quote:

Accuboor schreef op 2 dec 2018 om 12:02:


[...]
Dat is toch een logische verklaring?

EUR12 is echt een jatprijs. Betalen ze nog geen 1mrd voor de maps...


Ja, maar openbaar bieden voor 12 is natuurlijk maar een begin vd biedingen, en zorgt wel, dat wij een eerlijke prijs gaan krijgen. Alleen een dirty exit doet dit niet. Dus ik zeg, laat dat openbaar bod maar komen, liefst nog voor maandagochtend 09.00.
ketchup
0
quote:

Agatan schreef op 2 dec 2018 om 12:02:


Fraaie analyse Harry. Ik ben net als Wies gesitueerd. ( waarschijnlijk niet zo hoog in waarde. Knipoog) maar ik onderschrijf zijn strategie.
Toch vind ik jouw analyse scherp en van toepassing op de TT realiteit. Een ding nog, hef je 9,95 in de laat op of laat die varen. Bedoel je hiermee dat je uitgaat dat de koers dit op zeker achter zal laten?

Nog steeds vertrouw ik op de bankiersexpertise van de hr. H. Goddijn. Hoop op een gehele verkoop tussen de 12,50 en 15.
Wie niet zou ik zeggen. Fijne zondag en AB.


Ja, ik denk echt dat bij confirmatie Telematics voor 1.3 miljard we een 10 euro kunnen zien op de dag, als dat zelfs niet lukt dan moet je je echt gaan afvragen , hoe ongelofelijk ziek is dit aandeel

de vraag is echter of we dan een week later ook nog aan 10 plus staan zonder verdere berichtgeving , of dat het aandeel weer terug graviteert ?
en die armslag moet ik mezelf nu wel geven
zit 3 jaar in dit aandeel en heb enkel het eerste jaar op plus gestaan toen we naar 12 gingen op de HERE-hype, nadien is het enkel bergaf gegaan, wat dat betreft is alles richting de 12 euro een hand uit de hemel en ik ga die wel pakken zonder confirmatie dat HG echt post Telematics ook bereid is de rest te verkopen, ik ga niet mee met HG nog 2 of 3 jaar in een zelfstandig scenario.
Consortium TomTom
0
@wies. ik ga niet mee met HG nog 2 of 3 jaar in een zelfstandig scenario.

Wat is zelfstandig volgens jou dan? Helemaal alleen, net als nu zeg maar?
Je weet toch, dat dit nooit gaat gebeuren. Wat ik wel hoop, dat ze bij aankondiging verkoop ttt, ook hun toekomst van de maps erbij gaan vermelden. Dus of rest ook verkopen, of samengaan met Microsoft/baidu dmv verkoop steak 10% voor bv 300 miljoen, of iets anders. Als ze maar duidelijk zijn!
ketchup
3

leg mij nu eens uit op welke basis moet een MSFT of Baidu, of weet ik wie elk een 10% participatie in TT nemen ?

straks is Telematics verkocht en bestaat de toko voor 2/3e uit cash
dan kan of TT die cash aan de aandeelhouders retourneren ( gedeeltelijk of geheel ) dan doen ze consumer van uitfaserende naar verkoop, nog wat extra cash komt binnen en dan wat ? TT heeft zelf de cash niet nodig en wat blijft er dan over ?

Maps plus ? aan welke beurs waardering ?

zeg even ze betalen 75% van de cash uit staat TT daarna aan de beurs voor 6 euro met 235 mio uitstaande aandelen geeft dat een 1.5 miljard euro beurswaarde
wat dan moeten ze dan 30% nieuwe aandelen uitgeven aan 3 kopers MSFT, Baidu en Toyota ( om maar eens wat te noemen ) dan gaan ze 80 mio aandelen uitgeven aan welke prijs bij een 6 euro notering ?, hoeveel premie gaan die betalen denk je
20% voor ieder 10% , want geen van 3 krijgt meerderheid , zitten ze erin als een JdM en dan wat
dan staan er daarna 300 mio aandelen uit op een toko met 600 of 700 mio omzet en wat gaan deze strategische Kopers aan winstgevendheid brengen, of is dit dan gewoon een verwateringsoefening voor de zittende aandeelhouders en is er straks helemaal geen mak meer te verdelen voor winst per aandeel

doe dit nu eens cijfermatig , dat slaat toch nergens op
een strategische koper moet nu gewoon heel TT kopen, niet een belang nemen
voor wat , wat levert dit op ?
VeniVidiMerui
0
Strategische deelname zie ik alleen gebeuren door overname van aandelenpakketten; deel van de founders (er was toch ook 1 founder die er helemaal uit wilde?) en bijv. ook die 5(-10?)% van de Mol. Heb al eerder uitgelegd dat founders echt wel een deel van hun aandelen van de hand zullen doen als het overige deel daarmee veel meer waard wordt. Dat is gewoon een rekensom. Zeker als men inziet dat zonder bijstand van grote partijen het een aflopende zaak wordt. En daarbij, of je nou met 500 miljoen je pensioen in gaat of met 1 miljard, denk je echt dat men daarvan wakker ligt?
(ze komen toch nooit meer in de buurt van de Gates en Bezos van deze aarde; dus om prestige hoeft het ook niet)
Consortium TomTom
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 2 dec 2018 om 12:26:



leg mij nu eens uit op welke basis moet een MSFT of Baidu, of weet ik wie elk een 10% participatie in TT nemen ?

straks is Telematics verkocht en bestaat de toko voor 2/3e uit cash
dan kan of TT die cash aan de aandeelhouders retourneren ( gedeeltelijk of geheel ) dan doen ze consumer van uitfaserende naar verkoop, nog wat extra cash komt binnen en dan wat ? TT heeft zelf de cash niet nodig en wat blijft er dan over ?

Maps plus ? aan welke beurs waardering ?

zeg even ze betalen 75% van de cash uit staat TT daarna aan de beurs voor 6 euro met 235 mio uitstaande aandelen geeft dat een 1.5 miljard euro beurswaarde
wat dan moeten ze dan 30% nieuwe aandelen uitgeven aan 3 kopers MSFT, Baidu en Toyota ( om maar eens wat te noemen ) dan gaan ze 80 mio aandelen uitgeven aan welke prijs bij een 6 euro notering ?, hoeveel premie gaan die betalen denk je
20% voor ieder 10% , want geen van 3 krijgt meerderheid , zitten ze erin als een JdM en dan wat
dan staan er daarna 300 mio aandelen uit op een toko met 600 of 700 mio omzet en wat gaan deze strategische Kopers aan winstgevendheid brengen, of is dit dan gewoon een verwateringsoefening voor de zittende aandeelhouders en is er straks helemaal geen mak meer te verdelen voor winst per aandeel

doe dit nu eens cijfermatig , dat slaat toch nergens op
een strategische koper moet nu gewoon heel TT kopen, niet een belang nemen
voor wat , wat levert dit op ?


En hoe heeft Here dat volgens jou gedaan dan? Die hebben toch ook delen van 10% verkocht. Oké, ze zijn niet beurs genoteerd, dat wel. Maar de founders kunnen toch evt een gedeelte verkopen. Sowieso dat van Corinne, en misschien nog wel een van de founders die eruit wil. Dan heb je evt 20% voor twee partijen, tegen een x prijs.
Kuiken
2
bron FD zes uur geleden wellicht in twee delen....



De motor van Silicon Valley pruttelt
Na jaren van groei blijken de ongenaakbare reuzen van Silicon Valley kwetsbaar. Hun hoop om de groei aan te zwengelen? Bedrijven opkopen en een stortvloed aan nieuwe producten.

JASON HENRY/The New York Times/Redux
In het kort

Verzadigde markten drukken de omzetgroei van de grote techplatformsBedrijven, zoals Facebook en Google, krijgen last van de interne onrust Bedrijven zullen hun rijkgevulde kassen inzetten om weer groei van omzet en winst te kopen
De Amerikaanse techgiganten lijken hun 'Midas touch' kwijt te zijn. Kort geleden veranderden de koplopers van Silicon Valley nog alles wat ze aanraakten in goud, maar nu lopen Apple, Amazon, Google en Facebook opeens tegen hun grenzen aan: grenzen aan de groei, grenzen aan prijzen die ze kunnen rekenen, en grenzen aan hoe ze hun bedrijf runnen.
De ogen van de beurswereld gingen begin oktober open, toen de techbedrijven de cijfers over het derde kwartaal presenteerden. Apple en Amazon lieten zich onverwacht voorzichtig uit over hun groei en de prognoses van de winstcijfers. Beide bedrijven bleven nog binnen de bandbreedtes die ze eerder hadden geschetst, maar de ondergrens kwam wel dichtbij.
Apple was in de zomer nog even meer dan $1000 mrd waard geweest op de beurs, Amazon kwam daar in de buurt. Nu in de herfst zijn ze allebei meer dan 20% van die waarde kwijt.
Dat kan maar tot één ding leiden: de grote techbedrijven van Silicon Valley kiezen de vlucht naar voren. Reken komend jaar op een stortvloed aan nieuwe producten en diensten, op hoopvolle betogen over nieuwe en oude hypes, zoals zelfrijdende auto’s en 'virtual reality' en 'augmented reality'.
De Rometti-act bij IBM
En reken op overnames: de techconcerns hebben geld zat in kas. Een oudgediende uit de techwereld, IBM, gaf onlangs het voorbeeld. Onder ceo Ginni Rometty was de omzet 24 kwartalen achtereen gedaald. Vorige maand zocht Rometty een uitweg door Red Hat te kopen. Ze betaalde $34 mrd voor de specialist in zakelijke linux-software en clouddiensten, een premie van 60% op de beurswaarde. IBM's omzet zal de komende kwartalen spectaculair groeien. Bijkomend voordeel voor Rometty: de integratie van Red Hat is een fikse handenbinder, waardoor zij even minder last zal hebben van ontevreden managers.
Analist Roberta Cozza van onderzoeksbureau Gartner voorziet dat Apple, Google, Amazon en Facebook met variaties op de 'Rometty-act' komen: bedrijven kopen, waarmee ze weer in de gratie van beleggers en publiek kunnen geraken. ‘Komend jaar gaan ze hun geld uitgeven aan overnames en aan investeringen in nieuwe producten en diensten’, zegt Cozza. ‘Deze bedrijven hebben inmiddels zoveel vaste klanten, vaak voor meerdere diensten, dat het loont om te onderzoeken of aan hen nog meer en andere diensten en producten verkocht kunnen worden.' De verkoopkosten van de nieuwe diensten zijn relatief gering, omdat deze klanten al min of meer 'binnen' zijn.
Cozza verwacht bijvoorbeeld dat Google meer hardwareproducten gaat leveren, zoals eerder de spraakcomputer Google Home. Apple, tot nu toe vooral sterk in hardware, gaat juist meer diensten aanbieden, zoals tv-programma’s. ‘Ze hebben gemeen dat alle diensten persoonlijker moeten worden, op maat, bijvoorbeeld met de hulp van kunstmatige intelligentie. Ze gaan dus bedrijven overnemen die al gepersonaliseerde diensten leveren, of die goed zijn in kunstmatige intelligentie. Geld verdienen met het leveren van een goede “experience“ voor de gebruikers, daar gaat het om. Dat wordt het nieuwe slagveld.’
Wel zijn de uitgangspunten per techbedrijf weer anders. ‘Apple moet investeren in de kwaliteit van zijn software, met name zijn spraakrobot Siri. Het moet de intelligente motor worden die alle apparaten van Apple aanstuurt. Ook Amazon moet zijn virtuele assistent, Alexa, verbeteren', legt Cozza uit. 'Je zult verder zien dat ze zelf allemaal meer computerchips gaan ontwerpen. Dan heb je hardware, chips en diensten allemaal bij elkaar. Dat biedt de grootste kans op een beste ervaring bij de klanten.’ Amazon lanceerde afgelopen week zo'n nieuwe chip voor zijn clouddochter AWS.
*****
Apple: meer dan de iPhone
Apple kampt met het probleem dat zijn grootste markten voor de iPhone - de VS en Europa - verzadigd raken. Tot nu toe kon Apple straffeloos zijn prijzen verhogen, maar dat lijkt nu niet meer op te gaan. Het bedrijf heeft de afgelopen weken zijn orders voor nieuwe iPhones teruggedraaid. En dat in hét kwartaal voor cadeaus, met Black Friday, kerst en nieuwjaar.
Volgens ceo Tim Cook moeten analisten niet meer vooral naar de iPhone kijken, omdat Apple veel meer producten en diensten heeft. Rod Hall van Goldman Sachs moet er een beetje om lachen. 'In Apple’s boodschappenmandje zit maar één product dat telt, dat is nog steeds de iPhone. Apple wil daar geen uitgesplitste cijfers meer over geven, maar we krijgen genoeg cijfers van de toeleveranciers om onze sommetjes te kunnen maken', zegt Hall tegen nieuwszender CNBC. Dat Apple wel steeds meer diensten aanbiedt en dat Cook zelfs van een strategische verschuiving spreekt, zal de groei in die diensten volgend jaar niet opeens doen versnellen, verwacht Hall.
Mogelijke kandidaten voor overname of samenwerking: Netflix (past in tv-plan), Tesla (past qua vormgeving en past bij zelfrijdende autoplannen).
*****
Kuiken
0
deel twee

Amazon: nu in adverteren
Amazon haalde in het derde kwartaal nog een winst die meeviel, maar de markt was teleurgesteld over de voorspellingen voor omzet en winst voor de laatste drie maanden van het jaar. Het bedrijf is nooit uit geweest op hoge winstmarges, omdat het zijn geld graag inzet voor sales en marketing om de omzet te laten groeien en markten te veroveren. Met de grote overname van supermarktketen WholeFoods een jaar geleden lukte dat nog, maar aan die strategie moet dus voortdurend een vervolg worden gegeven.
Amazon moet daarom naar nieuwe markten blijven kijken. Het ontwikkelt ondertussen betaaldiensten en gaat net als Google en Facebook (meer) advertenties verkopen. Dat laatste kan groot geld opleveren als adverteerders de affaires bij Facebook zat worden. Amazon heeft zijn oog ook op de grote medische markt laten vallen en gaat hiervoor steeds meer diensten aanbieden, vooral voor bedrijven uit die sector die naar de cloud van Amazon komen. De bedrijven hebben de data, clouddochter AWS heeft de gereedschappen om hier snel en tegen lage kosten analyses van te helpen maken. AWS is al de grote winstmaker bij Amazon en groeit met 46% per jaar, ondanks het feit dat het al marktleider is.
Mogelijke kandidaten voor overnames of samenwerking: drogisterij Walgreens, CVG (medicijndistributie en halve supermarkten), supermarkten . Dus meer in distributie en bakstenen dan in bytes.
*****
Facebook: nog geen ingreep in verdienmodel
Bij Facebook kwamen de zorgen al eerder dan bij Apple en Amazon. Het is het hele kalenderjaar al hommeles in en rond het hoofdkantoor in Menlo Park, maar de cijfers over het tweede kwartaal en de toelichting daarop resulteerden in juli in een flinke koersdaling. En toen in oktober de hele techmarkt wegzakte, daalde het aandeel Facebook alleen maar verder. Inmiddels is zo’n 40% van de hoogste koers in juli afgeslagen. Beleggers zien blijkbaar nog geen kentering. Sterker nog, Facebooks plan om ook via WhatsApp te gaan adverteren, roept bij velen eerder twijfels op dan dat het hoop geeft. Het vertrek van de WhatsApp-oprichters bij Facebook is vrijwel zeker uit ongenoegen met deze strategiewijziging.
En er blijft maar slecht nieuws komen over het bedrijf. Mark Zuckerberg moet meer repareren dan hem lief is, maar hij mijdt structurele ingrepen in zijn verdienmodel. Sterker nog: alle onderdelen van Facebook moeten advertenties gaan verkopen. De moraal onder het eigen personeel is gedaald, zijn aandeelhouders rammelen aan de poort. Al met al genoeg druk om de wereld af te leiden door binnenkort een grootse overname te plegen.
Mogelijke kandidaten voor overname of samenwerking: cybersecuritybedrijf (nog geen namen bekend).
*****
Google: meer cloud en voorop in zelfrijdend
Google's overnamedrift is de laatste jaren bekoeld. In 2014 kocht het nog 34 bedrijven, vorig jaar elf en dit jaar zes. Grote namen of bedragen ontbreken de laatste jaren en dat is allerminst vanwege geldgebrek. Stilte voor de storm wellicht?
Net als Facebook, verdient Google zijn geld vooral aan advertenties, die het liefst helemaal op het individu zijn toegesneden. Daarvoor volgt het zijn gebruikers tot in de kleinste hoekjes. Maar Google heeft veel minder last van negatieve publiciteit, waar Facebook wel voortdurend mee kampt. Voor de markt zijn de tegenvallende advertentiecijfers van Google een zorg. Het bedrijf moet steeds meer betalen aan derden die advertenties binnenhalen en het lijkt er sterk op dat in Europa de groei er een beetje uit is, sinds de strengere privacyregels daar in mei zijn ingegaan. En voor marktleider Google zijn de ambities van Amazon om ook in de advertenties te gaan, slecht nieuws.
Google heeft voor 2019 de cloud als een van de groeimogelijkheden in beeld. Het bedrijf speelt in deze expanderende markt slechts een bijrol, vergeleken met Amazon en Microsoft. Veelzeggend is dat de baas van Google Cloud, Diane Green, pas geleden plaats moest maken voor Thomas Kurian. Hij komt van Oracle, dat bekendstaat om zijn veel agressievere aanpak.
Google heeft een tweede troefkaart: Waymo. Met dit pakket van software en hardware voor zelfrijdende auto's lijkt het een voorsprong te hebben op de concurrent. Het is de echter vraag of dat al in 2019 serieus aan de omzet gaat bijdragen. Daarvoor zijn nog twee andere kansen: Google komt met een betaalbare smartphone - 'Pixel' - in een poging zijn minieme marktaandeel iets op te hogen. En de spraakcomputer Home. In de VS ligt Google duidelijk achter op Amazons Alexa, maar in de rest van de wereld wint Home snel terrein omdat hij veel meer talen spreekt dan de concurrenten.
Mogelijke kandidaten voor overnames of samenwerking: (kleinere) cloudleveranciers, Salesforce, Box, ServiceNow.
ketchup
0
Gira, je geeft zelf het antwoord al HERE is private, die kunnen doen en laten wat ze willen en hebben geen druk van een beursnotering waar negatieve input een aandeel in de goot kan doen rijden

dus moet TT dan eerst privatiseren ?, dan kom je dus waar ik over schrijf en waar zelfs nu Harry de overtuiging heeft dat dit niet meer staat te gebeuren.
prima, ik ben daar nog niet zo zeker van.

één van de Founders er onderhands uitlaten en dan op een undisclosed bedrag ?, met de garantie voor de instappers om meerderheid te krijgen, geven de FFF aand de strategische instappers met een call-put optie strategie de rest en zijn de FFF op 3 jaar later op een formule eruit en WIJ dan ?, wij worden even via de koers op t scherm weggezet ?

dus van een duopolie naar een duplex prijssysteem één bovenhands op de prijs van de koers en een onderhands aan een strike-prijs:) zou wat zijn.
5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 13-dec-19 17:35
Koers 9,470
Verschil +0,121 (+1,29%)
Hoog 9,600
Laag 9,400
Volume 482.672
Volume gemiddeld 502.706
Volume gisteren 260.119

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group