Forum: OCI » OCI dec 2018 -dec 2019 » Pagina: 476 | Beursduivel.be

OCI dec 2018 -dec 2019

10.168 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 ... 505 506 507 508 509 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
watergordijn
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 30 aug 2019 om 10:03:


[...]

Ik kijk naar de halfjaarcijfers en niet naar de kwartaalcijfers:

Halfjaarcijfers:

> Adjusted Ebitda 8% lager dan vorig jaar
> Adjusted netto verlies € 45 miljoen ten opzichte van vorig jaar € 14,4 miljoen nettowinst
> Free cashflow 45% lager dan vorig jaar
> De leverage ratio wordt in de headlines niet meer genoemd - Window Dressing.

Maar wat ik nog het kwalijkste vind is dat OCI bij de Q1 cijfers (die werden gepubliceerd toen Q2 bijna 2 maanden onderweg was) zei dat de adjusted ebitda over H1 2019 naar verwachting hoger zal zijn dan H1 2018. En dat dat nu bij de cijfers niet gehaald blijkt. Hoe betrouwbaar is een bedrijf dat 1 maand voor het einde van H1 nog zo'n outlook afgeeft, die vervolgens niet wordt gehaald?




Wel als je niet verder kijkt dan alleen de cijfers van Q2. Als je deze afzet ten opzichte van H1 2018 waren deze cijfers helemaal niet zo goed. In ieder geval ook lager dan de eigen afgegeven outlook. De credits voor het bovenstaande gaan naar AD
rekeozsejtlerap ed
0
quote:

tinybolus schreef op 15 nov 2019 om 13:16:


[...]

Hoezo belabberd, waren prima toch?

Domme vraag van mij: is er voor OCI een relatie tussen stikstofgedoe en de afzet in Nederland??

Dank alvast


Jazeker: Kunstmest is stikstof. Echter de (Europese) wet heeft bepaalt dat het gebruik van kunstmest onbeperkt is in de land- en tuinbouw (en bij particulieren) t.o.v. koeien- en varkensmest. Reden hiervoor is, is dat men over kunstmestproductie BTW kan heffen, waar dat bij koeien- en varkensmest niet mogelijk is. Tsja, vadertje de staat, dat is me er één.....
DeZwarteRidder
1
Toch 130 km/u, met ureum (van OCI?).

Als het wagenpark schoner wordt, dan kan de maximumsnelheid in de toekomst weer omhoog, opperde het kabinet woensdag. En diesels worden inderdaad minder vervuilend, dankzij ureum.

Ureum?
Het kan ons helpen. Een nieuwe voorbijrazende dieselauto stoot zes keer minder stikstof uit dan eentje uit 1999, stelde onder meer AD maandag. Een van de redenen is ureum - te koop als fles AdBlue bij tankstations. Gooi het in een aparte tank (en zeker niet in de gewone tank) en de moderne dieselmotor valt stikstofuitstoot aan.

Vrachtwagens en touringcars gebruiken het al langer, evenals grotere personenauto's van merken als Porsche, Mercedes en Jaguar, en inmiddels zelfs kleinere auto's als de Volkswagen Polo. Zonder de flesjes ureum lukt het nu niet meer de strengste euro 6-norm te halen, schrijft LandRover over de techniek. Die fabrikant gebruikt het sinds 2016.

Waarom gebruiken we dit niet al veel langer?
Omdat het geld kost en gedoe oplevert. Eerst even het probleem: juist dieselmotoren zijn vervuilend omdat ze zo zuinig zijn. De motor zuigt lucht aan, perst deze extreem samen en laat diesel vanzelf verbranden. Dat gebeurt met zo'n hoge druk en temperatuur dat de motor efficiënter draait dan een benzinewagen.

Maar hoe heter de verbranding, hoe meer stikstofoxiden er uit de uitlaat komen, en daar kampen motorfabrikanten al jaren mee. Ze probeerden dit eerst op te lossen met betere motoren, maar zien nu weinig andere mogelijkheden dan dat de automobilist het waterige middel gaat toevoegen.

Hoe lost ureum stikstof op?
Als een soort antigif. In de nieuwste motoren spuiten fabrikanten ureum direct in de uitlaat. Daar gaat het met een katalysator een verbinding aan met de schadelijke stikstofoxiden (NOx). Die splitsen op in veel schoner stikstof (N2), water (H2O) en een beetje CO2, en dat gaat naar buiten.

Dat werkt. Oudere diesels blazen in de praktijk tussen de 0,4 en 0,8 gram stikstofoxiden per kilometer naar buiten. De nieuwste euro 6-diesels halen emissies van onder de 0,1 g/km, verwacht adviseur Richard Smokers (TNO). Als we overstappen van oudere naar nieuwe diesels winnen we dus flink, het is aan het kabinet om te bepalen of het genoeg is.

Het is alleen een delicaat proces in dieselmotoren: spuit je te weinig ureum in, dan haal je de norm niet. Spuit je te veel in, dan komt er ammoniak uit de uitlaat; net het spul waar boeren al te veel van maken. Dat stinkt dan trouwens ook flink.

Ureum is te koop als fles AdBlue bij tankstations

Wat gaat dit kosten?
Redelijk wat. Volgens een rekenmodule van Total verbruiken de nieuwste, schonere dieselauto's elke 600 kilometer een liter AdBlue om schoner te kunnen rijden. Dat is omgerekend een liter per 25 liter verstookte diesel, en dat betekent dat er een behoorlijke markt bij komt voor chemiebedrijven en tankstations.

Een jerrycan van vijf liter kost een tientje, en als die dieselaars AdBlue gaan gebruiken, hebben ze jaarlijks zeker 300 miljoen liter ureum nodig. 'Twee tot vier keer bijvullen per jaar', schat Smokers in, afhankelijk van de tankinhoud. 'Mooie klus als je toch je bandenspanning gaat checken.'

Is dit middel zelf niet schadelijk?
Volgens de verpakking valt het mee. Ureum zit ook in het lichaam. Het spul op je huid krijgen is niet zo erg. Op de autolak ook niet, maar spoel het voor de zekerheid wel even af. Wel kan het motorschade opleveren als je het in de verkeerde tank gooit, en dat schijnt nog wel eens te gebeuren.

In de transportsector werkt het al jaren, al waren er ook klachten over gedoe en de kosten. Dat leidde weer tot gesjoemel. Malafide monteurs monteerden wat hardware en schakelden het systeem uit zodat een vrachtwagen zonder het middel kan rijden, illegaal maar goedkoper.

'Wij bouwen het professioneel ergens uit het zicht weg in de vrachtwagen', schreef een aanbieder in een inmiddels verwijderde Marktplaatsadvertentie. Met waarschuwing: 'Wij zijn niet aansprakelijk voor datgene wat u met ons systeem doet.’

fd.nl/futures/1324018/toch-130-km-u-m...
BultiesBrothers
0
Jeetje, wat een koersverloop zeg. Dat wordt ff op de blaren zitten. SABIC kan straks voor hetzelfde geld de hele toko overnemen. Wel een blamage van het management dat ze zo vaag zijn richting hun aandeelhouders wbt kwartaalcijfers. Moet mijn putjes helaas doorrollen.
Duijn301
0
Plein777
0
quote:

watergordijn schreef op 15 nov 2019 om 13:00:


Cijfers van Q2 waren ronduit belabberd en er is veel onzekerheid over de verbetering hiervan. Op dit forum wordt iedere keer verwezen naar de mogelijke verkoop of afsplitsing van de methanoldivisie. Van de geïnteresseerde partij is niets meer vernomen. OCI laat zich nu door externe partijen adviseren. Dit doe je niet uit luxe lijkt mij.


Dat was Discali69 / Geldboertje0205 die dagelijks meerdere keren hier leugens aan het posten was om de koers omhoog te manipuleren. Die zal weer snel een nieuwe alias moeten aanmaken. Hij is nu weer heel actief bij SBM.
lucky14
0
quote:

watergordijn schreef op 15 nov 2019 om 13:24:


[...]

Wel als je niet verder kijkt dan alleen de cijfers van Q2. Als je deze afzet ten opzichte van H1 2018 waren deze cijfers helemaal niet zo goed. In ieder geval ook lager dan de eigen afgegeven outlook. De credits voor het bovenstaande gaan naar AD


Had ook wel wat redenen bij Q2:

Omzet steeg jaar op jaar met 20% naar $954 miljoen
De operationele winst bereikte het hoogste niveau ooit op $275 miljoen. Dit lag $35 miljoen beneden de gemiddelde verwachting en de eigen verwachting van OCI. De oorzaak van deze misser komt door de onverwachte en dus niet gepland onderhoud van een fabriek in Beaumont. De fabriek draait nu op 110% van de eerdere capaciteit.
Gecorrigeerd voor dit onverwachte onderhoud kwam de operationele winst in lijn uit met de verwachting.
Plein777
0
quote:

olieboer schreef op 15 nov 2019 om 13:53:


wanneer kwartaalcijfers??


Kijk op de site voor de financial calendar :-) :-)
www.oci.nl/investor-relations/ir-cale...

Frayak_2
0
voor diegen die bang worden omdat er onduidelijkheid is omtrent de datum van de cijfers DIT IS ALTIJD AL ZO GEWEEST BIJ OCI nothing new geen reden voor paniek :-)
Diegy
0
4 maanden geleden stond de koers nog op 25 euro. Nu 6 hele euro's eraf. Word de koers niet naar beneden gestampt voor een aanstaande overname? Oci is al vaker genoemd als grote overname kandidaat
Frayak_2
0
ik sta echt paf er is eigenlijk helemaal nix veranderd sector WAS kut ja maar dat was 2019 en allang bekend maar vandaag gewoon zwaar down omdat een pipo 23,50 zecht wauw
BultiesBrothers
0
quote:

Frayak_2 schreef op 15 nov 2019 om 14:06:


voor diegen die bang worden omdat er onduidelijkheid is omtrent de datum van de cijfers DIT IS ALTIJD AL ZO GEWEEST BIJ OCI nothing new geen reden voor paniek :-)


Klopt. Het enige verschil is, is dat die Zayed reageert en het zelf ook nog niet weet.
Berenberg had het toch over mogelijke fusies in de kunstmest sector? Je zou nu haast denken dat het onvermijdelijk is geworden.
10.168 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 ... 505 506 507 508 509 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 13-dec-19 17:35
Koers 18,660
Verschil +0,285 (+1,55%)
Hoog 19,160
Laag 18,640
Volume 658.694
Volume gemiddeld 363.820
Volume gisteren 391.142

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group